به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « human dignity » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «human dignity» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ابراهیم موسی زاده*

    از مهم ترین مبانی بنیادین شناسایی شده برای حق های انسان، کرامت انسانی است که در نصوص اسلامی و نیز در مقدمه و مواد اولیه اسناد بین المللی حقوق بشر تصریح شده است که این شناسایی و تاکید اولیه بیشتر ازجهت اهمیت و اولویت این عنصر و همچنین ازجهت اساسی و زیربنایی بودن آن برای سایر حق هاست. به رغم این شناسایی و تایید و تصریح، تعریف مشخصی از کرامت انسانی ارایه نشده و مبانی نظری و شاخص های آن نیز تبیین نشده است؛ بنابراین پرسش اصلی پژوهش حاضر این است که کرامت انسانی از چه مفهوم و مبانی نظری در موازین اسلامی و اسناد بین المللی حقوق بشر برخوردار است؟مقاله پیش رو با روش توصیفی و تحلیلی مبتنی بر این نتایج مهم است که کرامت ازسویی یکی از مقاصد مهم اسلام و ازسوی دیگر از بنیان های اصلی حقوق بشر می باشد. کرامت انسانی از سنخ امور واقعی است که فعلیت تکریم بنی آدم، تمامی افراد آن را شامل و به همه اصناف و اقشار مربوط می شود. کرامت نوع انسان ضمن اینکه مبنای اصلی حقوق بشر محسوب می شود، موهبتی الهی در خلقت نوع انسان است که این اشتراک، نقطه عزیمت مهمی برای ایجاد تعامل میان حقوق بشر و موازین اسلامی محسوب می شود. بااین حال به دلیل اختلاف در هستی شناسی و مبانی نظری، نوع نگرش به آن ازمنظر اسلام و اسناد بین المللی در برخی ابعاد متفاوت است؛ به گونه ای که کرامت انسانی از دیدگاه اسلامی و اسناد بین المللی به لحاظ هستی شناسی، مبانی نظری، منشا صدور، اقسام، انواع و آثار، ماهیت، قلمرو و گستره متفاوتی دارد.

    کلید واژگان: کرامت انسانی, کرامت اعطایی, کرامت اکتسابی, حقوق بشر, حقوق بشر اسلامی}
    Ebrahim Mousazadeh *

    One of the most important foundational bases recognized for human rights is human dignity. It has been stipulated in Islamic texts as well as the introduction and primary matters of the international human rights documents. This recognition and emphasis mostly regard the importance and priority of this element and its role as the cornerstone of other rights. Despite this recognition, verification, and stipulation, there is no clear definition of human dignity and its theoretical foundations and indices have not been clarified. Therefore, the main question of this study is "What is the concept and theoretical principles of human dignity in the Islamic rules and international documents related to human rights?"Adopting a descriptive-analytical method, this study found that dignity is on the one hand one of the important goals of Islam and on the other hand one of the main foundations of human rights. Human dignity is a real issue, and the actualization of human dignity includes all humans. It is related to all layers of humanity. In addition to being one of the main principles of human rights, the dignity of humankind is a divine grace in the human being's creation. This common point is deemed an important starting point for creating interaction between human rights and Islamic rules. Nonetheless, due to the disagreement in ontology and theoretical principles, the attitude to it is different from the viewpoint of Islam and international documents. That is, human dignity is viewed differently by Islam and international documents in terms of ontology, theoretical principles, source of origination, types, kinds, effects, nature, and realms.

    Keywords: Human dignity, Bestowed Dignity, achieved dignity, Human rights, Islamic human rights}
  • سمیرا تاج خراسانی *، مسعود باقری

    امروزه یکی از پایه های قدرت و نیاز ملاک مشروعیت حکومت ها، رعایت حقوق شهروندان و نیز احساس رضایت شهروندان است؛ زیرا در دنیای امروز، شهروندان مهم ترین رکن اجتماعی جوامع مختلف به شمار می آیند. مهمترین وظیفه مقامات و دولتمردان که در راستای تقویت و بهبود اجتماع کارآمد و موثر باید انجام گیرد، شهروند سازی و ایجاد رضایت در شهروندان از طریق فراهم نمودن امکانات، تسهیلات و سازوکارهای لازم برای شهروندان است تا آنها از حقوق شهروندی شان بهره مند شوند و بتوانند به نحوی مناسب وظایف و تکالیف شهروندی شان را در قبال جامعه محلی و شهری که درآن زندگی می کنند، انجام دهند. از آنجا که امروزه یکی از وظایف اصلی هر دولتی تامین رفاه شهروندان است. رفاه اجتماعی در محورهای مختلف مدنی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، حق بر غذا، مسکن و پوشاک و... ظاهر می گردد. ایجاد رفاه اجتماعی موجبات رضایت شهروندان را می تواند فراهم آورد. شهروندان در پرتو داشتن رفاه اجتماعی و برخورداری از حمایت های اجتماعی براساس قوانین شروندی مانند تکریم، حق تعیین سرنوشت، آزادی بیان و مطبوعات، آزادی عقیده و مذهب، عدالت اجتماعی، امنیت اجتماعی احساس رضایت کرده و دولت را به عنوان دولت رفاه می شناسد . بنابراین، از آنجایی که رفاه اجتماعی در هر جامعه از اساسی ترین نیازهای اجتماعی است که افراد جامعه باید از آن برخوردار باشند و رفاه باعث خلق امنیت، احساس آرامش و اطمینان و رضایتمندی همه جانبه شهروندان نسبت به حال و آینده است، از این رو امروزه یکی از وظایف اصلی هر دولتی تامین رفاه شهروندان است که با شکل گرفتن نهادهای جدید رفاهی تا حد زیادی توسط دولت ها برقرار می شود. روش تحقیق در پژوهش حاضر، توصیفی-تحلیلی است.

    کلید واژگان: حقوق شهروندان, رفاه اجتماعی, کرامت انسانی}
    Samira Tajkhorasani *, Masoud Bagheri

    Today, one of the foundations of power and the need for the legitimacy of governments is to respect the rights of citizens and the satisfaction of citizens. Because in today's world, citizens are the most important social pillars of different societies. The most important task of officials and statesmen, which must be done in order to strengthen and improve an efficient and effective society, is to create citizenship and create satisfaction in citizens by providing the necessary facilities, facilities and mechanisms for citizens so that they can benefit from their citizenship rights. And to be able to perform their citizenship duties in a proper way towards the local community and the city they live in. Because nowadays, one of the main duties of every government is to ensure the welfare of the citizens. Social welfare appears in various civil, economic, social, political, cultural axes, right to food, housing and clothing, etc. Creating social welfare can provide the satisfaction of citizens. Citizens feel satisfied in the light of having social welfare and enjoying social protections based on social laws such as respect, right to self-determination, freedom of speech and press, freedom of opinion and religion, social justice, social security and consider the government as a welfare government. known Therefore, since social well-being in any society is one of the most basic social needs that society members must enjoy and well-being creates security, a sense of peace and security and all-round satisfaction of citizens regarding the present and the future, hence Today, one of the main tasks of every government is to provide the welfare of the citizens, which is largely established by the governments with the formation of new welfare institutions. The research method in the present study is descriptive-analytical.

    Keywords: Citizens' Rights, Social Welfare, Human Dignity}
  • محمود عباسی، مهرداد تیموری*
    امروزه فناوری های نوین به سرعت در حال تکامل است. در این میان هوش مصنوعی با پیشرفت روزافزون خود مزایای بالقوه زیادی برای بشر ارائه می دهد. چنین فناوری ای نیاز به پردازش و تجزیه وتحلیل مقادیر زیادی از داده ها و نیز دسترسی به حجم بزرگی از کلان داده ها دارد. بااین حال، باید مسائل اخلاقی هوش مصنوعی در فضای رقومی به منظور جلوگیری از سوءاستفاده شناسایی شود و مورد توجه قرار گیرد. ازاین رو باید اصول اخلاقی در سامانه مبتنی بر هوش مصنوعی در نظر گرفته شود و دستورالعمل هایی برای کاربرانی که فناوری های هوش مصنوعی را اجرا می کنند، ارائه شود که از آن می توان به عنوان اخلاق رقومی نام برد. پرسش اصلی مقاله این است که «هوش مصنوعی چه مخاطرات اخلاقی ای در پی دارد و آیا امکان بیمه مسئولیت برای سامانه مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد؟». روش پژوهش این مقاله از نوع نظری و ابزار جمع آوری داده کتابخانه ای و روش تجزیه وتحلیل داده توصیفی- تحلیلی است که بر اساس یافته های پژوهش، مهم ترین چالش های اخلاقی هوش مصنوعی شامل نگرانی های اخلاقی مربوط به جمع آوری و استفاده غیرمجاز از داده های شخصی است که منجر به نقض حریم خصوصی و کرامت انسانی می شود. از سویی یکی از موارد نگرانی عدم رعایت اصول اخلاقی سوگیری و امنیت داده ها است. درنتیجه، ضمن تلاش برای توسعه استانداردهای اخلاقی با نظارت و پاسخ گویی برای هوش مصنوعی و فضای رقومی، به منظور استفاده از هوش مصنوعی در فضای رقومی و مسئولیت قصور در محیط های رقومی، بیمه مسئولیت رقومی پیشنهاد می شود. ارائه دهندگان فناوری های رقومی ممکن است برای رسیدگی به مسائل مربوط به مسئولیت بالقوه خاص این محیط ها، نیاز به بیمه نامه تخصصی قصور داشته باشند. بیمه گران باید سیاست هایی ایجاد کنند که منعکس کننده خطرات منحصربه فرد مرتبط با محیط های رقومی باشد.
    کلید واژگان: اخلاق رقومی, هوش مصنوعی, مسئولیت مدنی, حریم خصوصی, کرامت انسانی, حقوق بشر}
    Mahmoud Abbasi, Mehrdad Teymouri *
    Today, new technologies are evolving rapidly, and in the meantime, artificial intelligence offers many potential benefits to mankind with its ever-increasing progress. Such technology requires the processing and analysis of significant amounts of data, as well as access to large volumes of big data. However, the ethical issues of artificial intelligence in the digital space must be identified and taken into account to prevent abuse. Therefore, ethical principles should be considered in the artificial intelligence-based system and guidelines should be provided for users who implement artificial intelligence technologies; which can be called digital ethics. Therefore, the main question of the paper is "What are the moral risks of artificial intelligence and is it possible to create liability insurance for artificial intelligence-based systems?". The research method of this paper is theoretical and based on a library data collection tool, and the data analysis method is descriptive-analytical. According to the findings of the research, the most important ethical challenges of artificial intelligence include ethical concerns related to the collection and unauthorized use of personal data, which will lead to the violation of privacy and human dignity. On the other hand, one of the concerns is non-compliance with the ethical principles of bias and data security. As a result, while trying to develop ethical standards with monitoring and accountability for artificial intelligence and digital space, digital liability insurance suggested in utilization of artificial intelligence in the digital space of liability and negligence in digital environments. Providers of digital technologies may require specialized malpractice insurance to address potential liability issues specific to these environments. Insurers must develop policies that reflect the unique risks associated with digital environments.
    Keywords: Digital Ethics, Artificial Intelligence, Civil Responsibility, Privacy, Human Dignity, Human Rights}
  • نسرین مصفا*، رضا رنجبر
    درحالی که بیشتر پژوهش های انجام گرفته موضوع کمک های بشردوستانه را از رویکردی اخلاقی و نه الزامی مورد توجه قرار داده اند، پژوهش حاضر با رویکردی جدید به تکلیف به ارائه کمک های بشردوستانه از منظر فقه اسلامی پرداخته است. در نظام بین الملل حقوق بشر تنها با تفسیر موسع از این حقوق و اتخاذ رویکرد اثباتی نسبت به آن، تنها الزام به پذیرش کمک های بشردوستانه اثبات شده است. این پژوهش با نگاهی متمایز در پی بررسی ادله تکلیف به ارائه کمک های بشردوستانه از منظر فقه اسلامی است و معتقد است دین مبین اسلام با برخورداری از اصول مترقی نسبت به نظام بین الملل حقوق بشر، رویکردی اثباتی نسبت به کمک های بشردوستانه ارائه می دهد. در این زمینه ادله پیش فقهی کرامت انسانی و عدالت و ادله درون فقهی وجوب حفظ نفس محترمه و اصل تالیف قلوب در مبحث زکات، تکلیف به ارائه کمک های بشردوستانه به تمامی انسان های در معرض بلایای طبیعی و غیرطبیعی به ویژه به غیرمسلمانان را بهتر اثبات می کنند.
    کلید واژگان: تالیف قلوب, حقوق بشر مثبت, عدالت, کرامت انسانی, کمک های بشردوستانه, وجوب حفظ نفس محترمه}
    Nasrin Mosaffa *, Reza Ranjbar
    While most research focuses on the issue of humanitarian aid from an ethical and not mandatory viewpoint, this paper seeks to study humanitarian aid from the perspective of Islamic. In the international human rights system, with the extensive interpretation of these rights and adopting a positive approach, the only obligation to accept humanitarian aid has been proven. From a different perspective, this research seeks to examine the duty to provide humanitarian aid from in Islamic jurisprudence. The paper argues that the religion of Islam  provides a positive approach to humanitarian aid. In this regard, the pre-Islamic principles of human dignity and justice and the Islamic obligation to preserve human life and the principle of “taliif al-qulub” (winning hearts) by using “zakat” (religious tax), prove the obligation to provide humanitarian aid to all people exposed to natural and unnatural disasters, especially to non-Muslims.
    Keywords: Humanitarian aid, positive human rights, human dignity, Justice, the obligation to preserve the life of human being, compilation of hearts}
  • حق سلامت در سیره کرامت مدار امام علی (ع) با تاکید بر سیاست جنایی پیشگیرانه
    سید رضا موسوی، جمال بیگی*، بابک پورقهرمانی
    حق سلامت، یکی از مهم ترین مولفه های کرامت انسانی به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشری، در سیره امام علی (ع) نیز مورد تاکید قرار گرفته است. بررسی سیره علوی در منابعی مانند نهج البلاغه و غررالحکم حکایت از آن دارد که امام علی (ع) اشارات مهمی در تامین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی انسان دارد، لذا براساس این سنت و سیره عملی، پیشگیری از جرایم حوزه سلامت، به عنوان فرایندی ارزش مدار، درواقع یکی از ابزارهایی است که دولت مردان می توانند برای ایجاد عدالت و تعادل در جامعه سلامت مورد توجه قرار دهند. در راستای پرداختن به موضوع مقاله، تلاش شده است با بهره جستن از روش توصیفی تحلیلی ابعاد مختلف متصور بر موضوع تبیین گردد. درنهایت یافته ها تحقیق حکایت از این دارند که در سیره امام (ع) تمام راه هایی که منتهی به خدشه دارشدن سلامت انسان شود، نامشروع اعلام گردیده و دستور لازم، صریح و اکید برای پرهیز از آن صادر شده و در این مسیر نه تنها به پیشگیری اکتفا نشده است، بلکه هر آنچه که موجب سلامت جسمی و روانی انسان گردد، در فرمایشات به چشم می خورد.
    کلید واژگان: حق سلامت, سیره علوی, کرامت انسان, سیاست جنایی پیشگیرانه}
    The Right to Health in the Life of Imam Ali (A.S) with an Emphasis on Preventive Criminal Policy
    Seyed Reza Mousavi, Jamal Beigi *, Babak Poorgahremani
    The right to health, one of the most important components of human dignity as one of the basic human rights, is also emphasized in the biography of Imam Ali (A.S). Examining the Alavi way of life in sources such as Nahj al-Balaghe and Gharral al-Hakem indicates that Imam Ali (a.s.) has important references in providing, maintaining and promoting human physical and mental health. Therefore, based on this tradition and practice, the prevention of health crimes, as a value-oriented process, is actually one of the tools that statesmen can pay attention to in order to create justice and balance in the health society, in order to address the subject of the article. An attempt has been made to explain the various aspects of the subject by using the descriptive-analytical method. Finally, the findings of the research indicate that in the life of Imam (A.S.) all the ways that lead to damage to human health are declared illegitimate and the necessary, explicit and strict order is issued to avoid them and in this way not only Prevention is not enough, but everything that causes the physical and mental health of a person is seen in the commandments.
    Keywords: Right To Health, Alevi Way Of Life, Human Dignity, Preventive Criminal Policy}
  • مریم اجاقی، سید محمود مجیدی*، مهدی ذوالفقاری
    مهم ترین و شاید اصلی ترین نگرانی حقوق بشر با ظهور توانایی های نوین در عرصه های علمی و فناوری زیست شناسی شکل گرفته است. همین امر باعث مخالفت هایی با شبیه سازی انسان در فقه و حقوق شده است. هدف مقاله حاضر بررسی دلایل ممنوعیت شبیه سازی انسان از منظر فقه و حقوق کیفری است. مقاله حاضر توصیفی تحلیلی است و با استفاده از روش کتابخانه ای به بررسی موضوع مورد اشاره پرداخته است. یافته ها بر این امر دلالت دارد که دخالت در خلقت خداوند، به هم خوردن نظام خانواده، ابهام در روابط خویشاوندی و ایجاد اختلال در وضعیت قرابت و نسب افراد شبیه سازی شده مهم ترین دلایل فقهی ممنوعیت شبیه سازی انسان است. همچنین نقض کرامت انسانی، نادیده گرفتن استقلال و آزادی فرد، عدم سودرسانی عمومی و خطر اقدام به اصلاح نژادی از طریق شبیه سازی از دلایل حقوق کیفری در مخالفت با شبیه سازی انسان است. تضمین حقوق و آزادی های فردی شهروندان براساس اخلاق زیستی در چهارچوب اصولی نمودار می گردد که از آن ها به «اصول اخلاق زیستی» یاد می گردد، این اصول و اهدافی است که حقوق کیفری در وادی اخلاق زیستی مورد تعقیب قرار می دهد. اصل آسیب یا به تعبیر دیگر، اصل لاضرر در زمره اصول بارز اخلاق زیستی است که در وادی حقوق کیفری بیش از همه مورد توجه و بحث بوده و یکی از پایه های بنیادین مداخله حقوق کیفری است. چهره دیگر این اصل در حوزه حقوق کیفری در قالب «تکلیف بر عدم آسیب» ظاهر می شود و بر عدم ایراد آسیب تاکید دارد.
    کلید واژگان: شبیه سازی, کرامت انسانی, بنیان خانواده, نسب, حقوق کیفری}
    Maryam Ojaghi, Seyed Mahmoud Majidi *, Mahdi Zolfagharii
    The most important and perhaps the main concern of human rights has been formed with the emergence of new capabilities in the scientific and technological fields of biology. This has caused opposition to human simulation in jurisprudence and law. The purpose of this article is to examine the reasons for banning human cloning from the point of view of jurisprudence and criminal law. The current article is a descriptive analysis and has investigated the mentioned topic using the library method. The findings indicate that interference in God's creation, disintegration of the family system, ambiguity in kinship relations and disruption of the kinship status of cloned people are the most important jurisprudential reasons for banning human cloning. The guarantee of individual rights and freedoms of citizens based on bioethics is shown in the framework of principles that are called “bioethics principles”. These are the principles and goals that criminal law pursues in bioethics. The principle of harm, or in other words, the principle of harm, is one of the prominent principles of bioethics, which has received the most attention and discussion in the field of criminal law, and is one of the fundamental foundations of criminal law intervention. The other face of this principle appears in the field of criminal law in the form of “obligation to do no harm” and emphasizes the absence of harm.
    Keywords: Simulation, Human Dignity, Family Foundation, Descent, Agency, Informed Consent}
  • علی خدادوست، مسعود مطلبی*، عبدالرضا بای
    اصل کرامت انسانی که گاه از آن با تعابیری چون «اصل حیثیت و منزلت انسانی» یا «اصل شرافت یا عزت انسانی» نیز یاد می شود، مهم ترین اصل مبنایی و پایه گذار نظام بین المللی حقوق بشر است که بر اساس آن حق های بشری که در نظام بین المللی حقوق بشر شناسایی شده اند، توجیه پذیر می باشد. این اصل، سوای متون و منابع دینی و نیز قوانین اساسی، در اسناد حقوق بشری بین المللی و منطقه ای متعددی مورد شناسایی قرار گرفته و حتی در اسناد مربوط به حقوق بشر دوستانه نیز بر رعایت این اصل و لزوم احترام به کرامت انسانی تاکید شده است. نوشتار توصیفی تحلیلی حاضر با هدف شناخت و بازنمایی اصل کرامت انسانی در سیاست های حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران در قبال مهاجران خارجی در سال های بعد از انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآمده است. اینکه اصل کرامت انسانی به عنوان مهمترین اصل در روابط انسانی در سیاست های مهاجرتی جمهوری اسلامی ایران در قبال مهاجران خارجی بویژه مهاجران افغانستانی چگونه عملیاتی شده است و مصادیق آن کدام می باشند؟ مهمترین سوالی است که تحقیق حاضر قصد پاسخگویی به آن را دارد. یافته ها و نتایج بیانگر آنستکه کرامت انسانی و حقوق بشر، مبنا و معیار همه ی تصمیم ها، سیاست ها و اقدام های جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست مهاجرتی بوده تا جائیکه به وضوع رعایت این امر را می توان در حقوق آموزشی، رفاهی و زیستی که برای مهاجران افغانستانی در نظر گرفته شده مشاهده نمود.
    کلید واژگان: کرامت انسانی, سیاست های حقوق بشری, مهاجران خارجی, مهاجران افغانستانی}
    Ali Khodadoost, Masoud Motallebi *, Abdolreza Bay
    the foundation of the international human rights system, based on which the human rights in the system international human rights are recognized, it is justified. This principle, apart from religious texts and sources, has been recognized in numerous international and regional human rights documents, and even in the documents related to humanitarian rights, the observance of this principle and the need to respect human dignity have been emphasized. The present descriptive and analytical essay has been written with the aim of recognizing and representing the principle of human dignity in the human rights policies of the Islamic Republic of Iran towards foreign immigrants in the years after the Islamic Revolution. How has the principle of human dignity been implemented as the most important principle in human relations in the Islamic Republic of Iran's immigration policies towards foreign immigrants, especially Afghan immigrants, and what are its examples? It is the most important question that this research aims to answer. The findings and results show that human dignity and human rights are the basis and criteria of all decisions, policies and actions of the Islamic Republic of Iran in the field of immigration policy, as far as this can be observed in educational, welfare and living rights that are for Afghan immigrants considered.
    Keywords: Human Dignity, Human Rights Policies, Afghan Immigrants}
  • فاطمه عبدی*
    زمینه و هدف

    سیمون دوبوار معتقد است زنان به دلیل مشکلات و رنج هایی که به سبب بارداری، زایمان و مادری متحمل می شوند، لازم است تا از حقوق ویژه و خاصی در این مساله برخوردار شوند، از جمله آن ها حق آزادی تولید مثل و سقط جنین می باشد. هدف از این پژوهش بررسی و نقد و تحلیل نظرات دوبوار در مساله آزادی جواز سقط جنین و تولید مثل می باشد. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که با آسیب پذیرترین قشر، یعنی جنین در ارتباط است و همچنین تاثیر مستقیم بر حفظ نسل آینده دارد.

    روش

    این پژوهش که با استفاده از اسناد و منابع کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی نگارش یافته است.

    یافته ها

    یافته ها حاکی از آن است که دوبوار حق انتخاب و تصمیم گیری در مورد حمل یا سقط جنین را از آن زن می داند. همچنین ایشان این مساله را راهی برای رهایی زنان از ستم جنسیتی می داند.

    نتیجه گیری

    دوبوار سقط جنین را یکی از مصادیق آزادی تولید مثل و گامی در جهت رهایی زنان از سلطه نظام مردسالارانه می داند، اما همانطور که در نقد و تحلیل نیز بیان شد، زنان نمی توانند مسئولیت ها و پیامدهای اعمالشان در مورد جنین را که دارای کرامت ذاتی انسانی است، نادیده بگیرند. حق سقط جنین به بهانه آزادی زن، مستلزم نفی وظایف و مسئولیت های او به عنوان یک مادر است.

    کلید واژگان: سقط جنین, آزادی تولید مثل, سیمون دوبوار, باروری زنان, کرامت انسانی}
    Fatemeh Abdi*
    Background and Aim

    Simon de Beauvoir believes that due to the problems and sufferings that women suffer due to pregnancy, childbirth and motherhood, it is necessary to enjoy special and special rights in this matter, including the right to freedom of reproduction and Abortion is. The purpose of this research is to review and criticize de Beauvoir's opinions on the issue of freedom of abortion and reproduction. This issue is important because it is related to the most vulnerable layer, the fetus, and also has a direct impact on the preservation of the future generation.

    Method

    This research was written using documents and library resources and descriptive and analytical method.

    Results

    The findings indicate that de Beauvoir considers the woman's right to choose and decide on pregnancy or abortion and also considers this issue as a way to free women from gender oppression.

    Conclusion

    De Beauvoir considers abortion as one of the examples of freedom of reproduction and a step towards liberating women from patriarchy, but as stated in the review and analysis, women cannot ignore the responsibilities and consequences of their actions regarding the fetus, which has inherent human dignity. The right to abortion under the pretext of a woman's freedom requires the negation of her duties and responsibilities as a mother.

    Keywords: Abortion, Freedom of Reproduction, Simone de Beauvoir, Women’s Fertility, Human Dignity}
  • سید محمد اسدی نژاد*، جمال نیک کار
    محرومیت از حقوق اجتماعی کیفری است که با هدف اصلاح و بازاجتماعی کردن مرتکب و جلوگیری از تکرار جرم به دو صورت مجازات مستقل (اصلی) و مجازات مضاعف (تکمیلی و تبعی) در قانون مجازات اسلامی پیش‏بینی شده است. در این کیفر قانون‏گذار با تمرکز بر کاهش توان مرتکب از طریق محروم کردن وی از حقوق اجتماعی از قرار گرفتن مجرم در محیط جرم‏زا جلوگیری کرده و ضریب احتمال تکرار جرم را کاهش داده است. اما اعمال طیف وسیعی از موارد محرومیت موجب شده کارآمدی این کیفر مورد تردید قرار بگیرد و از جهات مختلف ایراداتی بر آن وارد شود. با وجود رابطه مستقیم کارآمدی قوانین با تعالی جایگاه قانون‏گذار در افکار عمومی، مقاله پیش رو با اتخاذ روش توصیفی تحلیلی، به منظور ارایه گزارشی از کارآمدی کیفر محرومیت، نحوه اعمال مجازات‏های محرومیت و دلایل مدافعان و مخالفان آن را مورد بررسی قرار داده است. نتایج حاکی از آن است که مجازات محرومیت بالذات و اصالتا کیفری کارآمد تلقی می‏شود و علت ایرادات وارده چیزی جز برخورد دوگانه قانون‏گذار در صور مختلف این کیفر نبوده است که مستلزم اصلاح و بازنگری خواهد بود.
    کلید واژگان: مجازات تبعی, مجازات مضاعف, کرامت انسانی, محرومیت از حقوق اجتماعی}
    Seyed Mohamad Asadinezhad *, Jamal Nikkar
    Social deprivation is a punishment which is predicted for the guilty with the purpose of reforming and resocialization. This structure is anticipated in two forms (independent sentence and subordinate sentence). In this punishment legislator prevent perpetrator from being in the criminal environment with the concentration of the perpetrator ability through deprivation of social rights, and decrease the  possibility of recidivism, however, using   the wide range  of  the social rights deprivation leads to  be doubted and objected  it’s efficiency in various aspects Therefore,  the direct function of law enforcement with the exalted position of law- maker in the public opinion caused this following article  use descriptive and analytical methods in order to present a report for  the influential of  this deprivation sentence also, this  article has  examined  the way for  using  this sentence and studied both defendants and  opponents point of view about  this matter. Results show that deprivation punishment is effective and practical in origin, however, the reason of the objection in this form of punishment returns in binary attitude which is performed by legislator in different forms. Hence, law- maker needs to reform and review this problem.
    Keywords: subordinate punishment, Double punishment, human dignity, deprivation of social rights}
  • حامد رستمی نجف آبادی*
    بررسی مسایل جهادی اسلام در توسل به نیروی نظامی و اقدامات قهرآمیز علیه دشمن و نحوه رفتار با غیر نظامیان و افراد غیر مقاتل، حاکی از ابتنای مقررات بشر دوستانه اسلام بر اصول بنیادینی است که در وضعیت های مختلف مخاصمات، زمینه های لازم را برای اجرای احکام جهادی اسلام فراهم می سازند. عدالت، حق حیات و احترام به کرامت انسانی از جمله مبانی حقوق بشردوستانه اسلام محسوب می شوند که هر کدام  از آنها جایگاه و اهمیت خاصی در جهاد فی سبیل الله دارند. ادله قرآنی، روایی، عقل، اجماع و قواعد مسلم فقهی، تولید و کاربرد تسلیحات کشتار جمعی را منع کرده است؛ لذا در این نوشتار ضمن بررسی مفهوم و مصادیق تسلیحات کشتارجمعی، مباحثی چون عدالت، حق حیات و کرامت انسانی که به عنوان مبانی عدم جواز استفاده از تسلیحات کشتارجمعی بحث شده، به بررسی آیات و روایات، عقل و اجماع که از جمله مهم ترین ادله صدور حکم در خصوص مباحثی نظیر تسلیحات کشتار جمعی است؛ پرداخته می شود. در این تحقیق، منع تولید و بکارگیری تسلیحات کشتارجمعی در فقه اسلامی مورد واکاوی قرار گرفته و مصادیق سابق آن را می توان تنقیح مناط و وحدت ملاک گرفته و بر مصادیق فعلی منطبق کرد؛ همچنین منع بکارگیری این سلاح ها در شرایط عادی از قواعد عرفی مستفاد می گردد.
    کلید واژگان: تسلیحات کشتار جمعی, سلاح هسته ای, عدالت, حق حیات, کرامت انسانی}
    Hamed Rostami Najafabadi *
    Examining Islamic Jihad issues in resorting to military force and coercive actions against the enemy and the way to treat civilians and non-combatant people indicates that the humanitarian provisions of Islam are based on the fundamental principles that provide the necessary grounds for the implementation of Jihad rules in different conflict situations. They provide Islam. Justice, the right to life and respect for human dignity are among the foundations of humanitarian rights in Islam, each of which has a special place and importance in Jihad in the cause of Allah. Quranic evidence, narration, reason, consensus and Muslim jurisprudence rules have prohibited the production and use of weapons of mass destruction; Therefore, in this article, while examining the concept and examples of weapons of mass destruction, topics such as justice, the right to life, human dignity, which are discussed as the bases for not allowing the use of weapons of mass destruction, to examine the verses and traditions, reason and consensus, which are among the most important evidences for issuing verdicts. Regarding topics such as weapons of mass destruction; Paid. In this research, the prohibition of the production and use of weapons of mass destruction in Islamic jurisprudence has been analyzed, and in the books of the jurists of the previous examples, it can be revised and applied to the current examples; Also, the prohibition of using these weapons in normal conditions is based on customary rules.
    Keywords: Weapons of Mass Destruction, Nuclear Weapons, Justice, right to life, human dignity}
  • ناصر قاسمی، توحید حاجی پور*
    براساس ماده 302 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، اگر کسی مرتکب جنایت علیه مهدورالدم و مستحق جنایت شود، از قصاص و دیه معاف است و براساس ماده 303 قانون مجازات اسلامی، اگر مرتکب با اعتقاد به مهدورالدم بودن قربانی به وی جنایتی وارد سازد و بتواند این اعتقاد را ثابت کند، قصاص ساقط و به دیه و مجازات تعزیری محکوم خواهد شد. این پژوهش به بررسی موارد تعارض تجویز جنایت علیه مهدورالدم به اشخاص عادی از سوی مقنن پرداخته و به این نتیجه رسیده است که مقرره ماده 302 و 303 قانون مجازات اسلامی با برخی از اصول و قواعد فقه اسلامی از جمله؛ اصل برائت، اصل احتیاط در دماء و اعراض و نوامیس مردم، اصل اقامه مجازات توسط حاکم و اشخاص ماذون از طرف وی، قاعده لایبطل دم امر المسلم در مفهوم عام و اصل کرامت انسانی در تعارض است. این مقاله با بهره گیری از شیوه تحلیلی-توصیفی با رویکرد انتقادی، به دنبال این هدف است که به کنشگران سیاست جنائی تقنینی ایران پیشنهاد کند تا برای رفع تعارض و جلوگیری از دادگستری خصوصی و حفظ نظم و امنیت شهروندان این ماده را حذف یا به گونه ای اصلاح شود که امکان توسل به آن برای رهایی از مجازات آسان نباشد.
    کلید واژگان: مهدورالدم, احتیاط در دماء, دادگستری خصوصی, کرامت انسانی, جنایت عمدی}
    Naser Ghasemi, Towhid Hajipour *
    According to Article 302 of the Islamic Penal Code of Iran (April 21, 2013), if someone commits an offence against Mahduraldam and a person who deserve to die, she/he is excluded from talion (Qisas) and wergild (Diya). Article 303 also stipulates that if the perpetrator commits a crime believing that the victim is Mahduraldam and can prove this belief, talion will not applicable and he/she will be convicted to wergild and Ta’aziri punishment. This research has investigated the conflicting cases of legislator prescribing crimes against a person who deserve to die (Mahduraldam) by normal people. The corollary is that the provisions of articles 302 and 303 of the Islamic Penal Code are in conflict with some of the principles and rules of Islamic jurisprudence such as the principle of the presumption of innocence, the principle of caution in issuing death penalty and peoples honor (precautionary principle in blood and peoples honor), The principle of legality of offences and punishment (the principle of execution of punishment by Imam (or Judge) and authorized persons on his behalf), the jurisprudential principle of respecting Muslim blood in general sense and the principle of human dignity.To resolve not only the existing conflicts but also preventing private justice and maintain the order and security of citizens, the authors seek to propose to the activists of legislative criminal policy of Iran that the aforementioned articles should be deleted from Islamic Penal Code or amended in such a way that no one can easily resort to get rid of punishment. This paper has been performed based on the descriptive-analytical research method with a critical approach.
    Keywords: Deserving Death (Mahduraldam), Caution In Issuing Death Penalty (Precautionary Principle In Blood), Private Justice, Human Dignity, Intentional Felonies}
  • مصطفی رضایی*، مرتضی قاسم آبادی

    حق های رفاهی با فراهم کردن حداقل های یک زندگی شرافتمندانه، نقش بسزایی در پیشرفت و اعتلا بشر دارند تا جایی که تعهد کامل به کرامت انسانی را محقق می سازند. اما مسیله مهم این است که حقوق یاد شده در کنار سایر حقوق مدنی و سیاسی، نیازمند تضمین و حمایت هستند، در غیر این صورت در حد یک ادعای بدون محتوا باقی خواهند ماند. بنابراین وجود یک مرجع قضایی که در مقام ضمانت اجرای حقوق رفاهی افراد در مقابل دستگاه های اداری عمل نماید، در هر نظام حقوقی ضرورتی اجتناب ناپذیر است تا افراد بتوانند به منظور احیای حقوق خود با رجوع به آن، دادخواهی نمایند. به بیان دیگر، مصادیق حق های رفاهی از جمله، حق تامین اجتماعی، حق بر آموزش، حق بر اشتغال، برابری و عدم تبعیض، نیازمند وجود مرجعی قضایی است که زمینه تحقق آنها را تضمین نماید. در نظام حقوقی ایران دیوان عدالت اداری، بنا به تصریح اصل 173 قانون اساسی، به عنوان مرجع خاص رسیدگی به تظلمات، اعتراضات همه اشخاص به اعمال و تصمیمات دستگاه های اداری شناخته شده است که از راه رسیدگی به شکایات، زمینه احقاق و تضمین حقوق افراد را فراهم می آورد. بنابراین در پژوهش حاضر که با روش تحلیلی-توصیفی و با تجزیه و تحلیل مفاد کتاب ها، مقالات و آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، صورت گرفته است، به دنبال پاسخی برای این سوال خواهیم بود که عملکرد دیوان عدالت اداری در جایگاه نظارت قضایی به منظور تضمین مصادیق حق های رفاهی در نظام حقوقی ایران چگونه بوده است؟

    کلید واژگان: حق های رفاهی, نظارت قضایی, کرامت انسانی, برابری, دیوان عدالت اداری}
    Mostafa Rezaei *, Morteza Ghasemabadi

    Welfare rights, by providing a minimum of an honorable life, have a significant role in the development of mankind. On the other hand, without welfare rights, civil and political rights remain abstract freedoms. Thus, we must also ensure and protect the rights in addition to recognizing them. Otherwise, they are only claims and nothing more. Therefore, the existence of a judicial authority that acts as a guarantor to the implementation of an individual's welfare rights before the administrative apparatus is inevitable in any legal system so that people can sue in order to restore their rights. In other words, welfare rights, including the right to social security, the right to education, the right to employment, equality, and non-discrimination, require judicial authority to ensure their realization. In the Iranian legal system, according to Article 173 of the Constitution, the Administrative Justice Court is recognized as a special authority for dealing with grievances and objections of all persons to the actions and decisions of administrative bodies, which, through the handling of complaints, guarantees the rights of individuals. Therefore, in this study, which has been done by the analytical-descriptive method and by analyzing the contents of books, articles, and opinions of the General Assembly of the Administrative Justice Court, we will seek an answer to the question of the performance of the Administrative Justice Court in the position of judicial supervision. What is the purpose of guaranteeing welfare rights in the Iranian legal system?

    Keywords: Welfare Rights, judicial review, Human dignity, equality, Administrative Justice Court}
  • حسین رحمت الهی، فرزانه عبدالمحمدی*، سید احمد حبیب نژاد
    نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبانی توحید، عدل و کرامت انسانی بنا شده است. از همین رو چارچوب اقتصادی  پیش بینی شده در قانون اساسی نیز در راستای حفظ مبانی و پایه های مذکور است. از نظر قوه موسس، نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران وسیله ای برای تامین حاجات حیاتی مادی  برای وصول به اهدافی متعالی تر در نظر گرفته شده است تا حرکت تکاملی انسان به سوی پرورش و بالندگی مستمر جوهره ی حقیقی اش که از آن در قانون اساسی به «رشد» تعبیر شده است، فراهم شود. کرامت انسانی و احترام به شان و شرافت او در اولویت اهداف نظام جمهوری اسلامی قرار دارد. علاوه بر مقدمه قانون اساسی، چندین اصل مستقیم یا غیر مستقیم به نظریه اقتصادی رشدمحور اشاره دارند و سازوکارهایی نیز جهت تحقق هر چه بهتر آن در کنار دولت به ایفای وظیفه می پردازند تا رسالت قانون اساسی جهت دستیابی انسان به تعالی و رشد به عنوان هدفی عام تر از توسعه اقتصادی به انجام برسد. برای استفاده از توصیه قوه موسس در بهره گیری از تجربیات بشری باید بیان نمود که در قانون اساسی جمهوری فدرال آلمان نیز به عنوان کشوری با سیستم اقتصادی بازار اجتماعی و در عین حال با پشتوانه تفکرات مذهبی و فلسفی، انسان موجودی معنوی-اخلاقی معرفی شده که باید آزادانه رفتار کند، اما اعمالش مقید به احساس وظیفه اخلاقی است و این چنین بر رشد آزادنه انسان در جامه ی حق ابراز شخصیت تاکید می کند.
    کلید واژگان: رشد انسانی, قانون اساسی, کرامت انسانی, نظام اقتصادی}
    Hosein Rahmatollahi, Farzaneh Abdolmohammadi *, AHMAD HABIBNEZHAD
    The Islamic Republic of Iran was originally constituted on the principles of monotheism, justice and human dignity. The economic outlook prescribed by her Constitution, accordingly, endorses these principles. Indeed, the constituent power viewed the economic system as a means of providing the material needs of people to achieve loftier goals- defined in the Constitution as human growth. Respect for human dignity is a top priority of the Islamic Republic. Stated in the preamble, several more articles reinforce the growth-oriented economic theory and propose mechanisms the State shall deploy to achieve human excellence and growth other than merely economic development. Much in the same vein, the Constitution of the Federal Republic of Germany, albeit instituting a free-market social order, builds on the religious and philosophical ideologies to depict human as a spiritual-moral being who shall act freely. Bound by moral forces, these actions may help the human grow and develop a moral personality.
    Keywords: Human development, constitution, human dignity, economic system}
  • علی اصغر شریفی، سید حسین صفایی *، نجاد علی الماسی، پرویز ساورایی

    شناسایی حق حریم خصوصی افراد به عنوان یکی از مهم ترین حقوق انسانی از اهمیت عمده ای برخوردار است و دین مبین اسلام به عنوان کامل ترین دین، به موجب احکام و دستورات مختلف خود، توجه خاصی به ضرورت احترام به حریم خصوصی افراد داشته است؛ اگرچه در فقه اسلامی جوانب گوناگون حریم خصوصی، جملگی ذیل یک عنوان بحث نشده اند، اما می توان ادعا کرد شریعت اسلام به زوایایی از این حریم نظر داشته است که هنوز هم در علم حقوق، مجال مطرح شدن دارد. امروزه با توسعه فناوری های ارتباطات و گسترش استفاده از فضای سایبر، حریم خصوصی افراد در معرض تهدید واقع شده است؛ لذا سوال اصلی مقاله آن است چه مبانی و اصولی در حوزه فقه و حقوق راجع به حمایت از حریم خصوصی افراد در فضای مجازی حکم فرما است؟ در حوزه فقه و نظام حقوق ایران مبانی مستحکمی ازجمله لزوم رعایت کرامت انسانی، ارزش های اخلاقی، قاعده تسلیط، قاعده احترام، پرهیز از ظلم به عنوان قواعد مشترک حمایت از حریم خصوصی در این حوزه را مورد پوشش قرار داده است تا فضای لازم جهت رشد و شکوفایی استعداد های افراد را فراهم سازد. بر همین اساس در این پژوهش با طرح مبانی حریم خصوصی در فقه اسلامی و حقوق در کنار قلمرو و مصادیق نقض حریم خصوصی در فضای مجازی، توجه دقیق شریعت به حفظ حریم خصوصی روشن می شود.

    کلید واژگان: حریم خصوصی, فضای مجازی, مبانی فقهی حقوقی, قاعده تسلیط, کرامت انسانی}
    Ali Asghar Sharifi, Seyed Hossein Safaei *, Nejad Ali Almasi, Parviz Savraei

    Identifying the right to privacy of individuals as one of the most important human rights is of great importance, and Islam, as the most complete religion, has paid special attention to the necessity of respecting the privacy of individuals, according to its various rulings and orders. Although in Islamic jurisprudence various aspects of privacy have not been dealt with under one title, but it can be claimed that the Islamic Shari'ah has considered aspects of this privacy that can still be discussed in the science of law. Today, with the advance of communication technologies and the expansion of the use of cyberspace, people's privacy is under threat. Therefore, the main question of the article is what are the principles and foundations in jurisprudence and law regarding the protection of people's privacy in cyberspace? In jurisprudence and the legal system of Iran, it has covered strong principles such as the need to respect human dignity, moral values, the rule of dominance, the rule of respect, and avoiding cruelty as common rules for protecting privacy in this field, in order to create the necessary space for growth and flourishing people's talents. In this regard, this research, by presenting the principles of privacy in Islamic jurisprudence and law, along with the territory and examples of privacy violations in cyber space, the strict attention of Sharia law to privacy protection is clarified.

    Keywords: Privacy, Cyber space, jurisprudential, legal principles, the dominance rule, Human Dignity}
  • Hossein Javan Arasteh, Mousa Karami *

    The present article seeks to investigate the theoretical foundations of human rights in Islamic thought.  It would briefly overview the foundations of human rights in international law as well. By reflecting on the epistemological, cosmological and anthropological foundations of human rights in Islamic thought we can reach a realistic view relating to human being and his/her identity thereby justify human rights. Divine rights include two collections of rights: statutory rights that are recognized for human beings in the Book and Sunnah and those rights that are originated from Fitrah and nature. From an Islamic point of view, there is no contrast between Divine rights and those originated from Fitrah. Using reason and the revelation, legal school of Islam is one of the most reliable and reasonable sources for clarifying Fitrah and natural rights. Basing human rights on dignity is logical when correlation between human being and dignity is referred to correlation between humanity and dignity. That being the case, potentiality of humanity leads to potentiality of dignity and the actuality of the former results in the actuality of the latter. All of the results of secular human rights are not necessarily in contradiction with Islamic views and there are cases in which, despite difference in foundations, similar results can be seen. Accordingly, most of the articles of UHRD can be confirmed by Muslims.

    Keywords: Human Rights, Islam, theoretical foundations, Divine Rights, human dignity, Fitrah, Natural Rights}
  • ملیحه سادات حسینی، احمدرضا خزایی*، ابراهیم یاقوتی

    زمینه و هدف:

     برای رفع مشکل ناباروری امروزه از روش های درمان متعددی از جمله اهدا تخمک استفاده می شود. روش های نوین باروری اما دارای ابعاد فقهی، حقوقی و اخلاقی مختلفی است که همواره محل بحث و نظر بوده است. در این مقاله تلاش شده به بررسی فقهی خرید و فروش و به عبارت دقیق تر تجاری سازی اهدای تخمک پرداخته شود.

    مواد و روش ها

    مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و از روش کتابخانه ای استفاده شده است.

    ملاحظات اخلاقی:

     در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.

    یافته ها

    یافته های تحقیق حاکی است بر اساس استنباط از دیدگاه فقها، در فقه درخصوص خرید و فروش تخمک اختلاف نظر وجود دارد. تعارض با اصل کرامت انسانی، فقدان رابطه مالکیت میان فرد و تخمک و فقدان مالیت عرفی از دلایل مخالفت با خرید و فروش تخمک است. قواعدی چون اصل سلطنت انسان بر خود، رفع عسر و حرج در زندگی برخی زوجین، ضرورت انجام کار خیر و اصل برایت نیز به عنوان دلایل موافقت قابل استناد است.

    نتیجه

    دلایل موافقت به معنای پذیرش تجاری سازی تخمک قلمداد نمی شود. در واقع، انتقال تخمک به صورت اهدای آن پذیرفته شده و قابل دفاع است و این با آنچه از تجاری سازی به ذهن متبادر می شود، متفاوت است. اهدای تخمک راه حل میانه ای میان ممنوعیت مطلق انتقال تخمک از یک سو و جواز خرید و فروش و تجاری سازی تخمک از سوی دیگر است. در این راهکار میانه، هم بحث عسر و حرج رفع می شود و هم خرید و فروش به معنای تجاری سازی که مغایر اصل کرامت انسانی است صورت نمی گیرد.

    کلید واژگان: اهدای تخمک, تجاری سازی, رابطه مالکیت, کرامت انسانی, مالیت عرفی}
    Malihe Hoseyni, AhmadReza Khazaei *, Ebrahim Yaghouti
    Background & Objective

    In order to solve the problem of infertility, many treatment methods are used today, including egg donation. Modern fertility methods, however, have many jurisprudential, legal, and ethical aspects that have always been the subject of debate. In this paper, an attempt is made to jurisprudentially investigate the purchase and sale, and more precisely, commercialization of egg donation.Ethical Considerations: In this paper, the originality of the texts, honesty, and trustworthiness are observed.

    Findings

    Findings of the research indicate that based on the inference from the point of view of jurists, there is a disagreement in jurisprudence regarding the purchase and sale of eggs. The conflict with the principle of human dignity, the lack of ownership relationship between the individual and the egg, and the lack of customary ownership are some of the reasons for opposing the purchase and sale of eggs. Rules such as the principle of man's sovereignty over himself, removing distress and constriction in the lives of some couples, the necessity of doing good deeds, and the presumption of innocence can also be cited as reasons for agreement.

    Keywords: Egg Donation, Commercialization, Ownership Relationship, Human dignity, Customary Ownership}
  • سید محمد آقامیری، خیرالله پروین*
    زمینه و هدف

    حمایت از حقوق شهروندی در ارکان مختلف سیستم های قانون گذاری و همچنین اجرای آن به عنوان یک اصل موردپذیرش قرارگرفته است. ازاین رو به نظر می رسد در حوزه مقررات حاکم بر شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز از چارچوب های مبتنی بر حمایت از حقوق شهروندی استفاده می شود. حقوق شهروندی هم در مرحله ایجاد و هم در مرحله اجرا باید در پرتو حقوق شهروندی و حمایت از آن باشد.

    روش

    پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها و نتایج

    اسناد حقوق بشری را بدون شک می توان یکی از منابع مهم حقوق شهروندی دانست. به عبارت دیگر دولت ها با پیوستن به اسناد حقوق بشری تعهد می دهند که مقررات داخلی را با تعهدات بین المللی خود منطبق نمایند و بر این اساس تدوین مقررات مربوط به حق شهروندی بخشی از این فرآیند می باشد. شوراها می توانند با فراهم آوردن بستر مشارکت شهروندان در اداره امور، نقش بسیارم ثبت و مهمی در احقاق حقوق شهروندی داشته باشند. با توجه به نقش شهروندان در انتخابات شورای شهر، به نظر می رسد زمانی حق شهروندی در شوراها رعایت می گردد که وی دارای اصل اختیاری بودن شرکت در انتخابات باشد.

    کلید واژگان: شهروندی, کرامت انسانی, شوراهای اسلامی, ضمانت اجرا}
    Seyyed Mohammad Aghamiri, Khirullah Parvin
    Field and Aims

    protection of citizen's rights has been accepted as a principle in various elements of legislative systems as well as its implementation. Therefore, it seems that principles based on the protection of citizen's rights are also used in the field of regulations governing Islamic city and village councils. Citizenship rights should be in the light of citizenship rights and its protection both in the creation phase and in the implementation phase.

    Method

    The present research was carried out using a descriptive analytical method.

    Finding and Conclusion

    Human rights documents can undoubtedly be considered as one of the important sources of citizenship rights. In other words, by joining the human rights documents, governments commit to align their domestic regulations with their international obligations, and based on this, drafting regulations related to the right of citizenship is a part of this process.Councils can play a significant and important role in the realization of citizens' rights by providing a platform for citizens'participation in the administration of affairs. Considering the role of citizens in the city council elections, it seems that the right of citizens is respected in the councils when they have the principle of voluntary participation in the elections.

    Keywords: citizenship rights, human rights, human dignity, Islamic councils, remedies}
  • علیرضا جلالی*، محمدحسن مالدار
    پاسداری از کرامت انسان به مثابه حقی ذاتی و خدشه ناپذیر، از مهم ترین وظایف حاکمیت محسوب می شود؛ حتی زمانی که فرد در پیشگاه قانون، پاسخگوی رفتار مجرمانه اش است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به دنبال پاسخ به این پرسش اساسی است که با توجه به رویه دادگاه اروپایی حقوق بشر به منزله یک نهاد قضایی بین المللی مبتکر و توسعه یافته، دادگاه ها در هنگام صدور حکم باید چه مولفه هایی را مورد ملاحظه قرار دهند تا مجازات صادره بر مدار کرامت انسانی تلقی شود؟ نتایج پژوهش حاکی از آنست که رعایت اصول شکلی و ماهوی مانند مستدل بودن رای محکومیت، اجرای نهاد معامله اتهام، توجه دادرس کیفری بر عدم مجازات دوباره فرد، استناد حکم دادگاه به قوانین با کیفیت، تناسب بین عمل مجرمانه و مجازات تعیین شده و عدم توسل به مجازات های شدیدا رنج آور، تضمین کننده کرامت انسانی بزه کار است. بدین لحاظ در صورت عدم رعایت موارد اخیر، نظام های حقوقی در معرض چالش های حقوق بشری قرار می گیرند، زیرا کم توجهی حکومت ها به مولفه ای همچون کرامت انسانی مجرمان سبب می شود تا ماهیت سرکوب گر دولت ها بر تضمین حقوق بنیادین شهروندان چیره شود.
    کلید واژگان: تعیین کیفر, حقوق بنیادین, دادگاه اروپایی حقوق بشر, عدالت کیفری, کرامت انسان}
    Ali Reza Jalali *, Mohammadhasan Maldar
    Protecting human dignity as an inherent and inviolable right is one of the most important obligations of the government even when a person is liable for his criminal behavior before the law. Adopting a descriptive-analytical method, the present study endeavors to answer the basic question that based on the procedure of the European Court of Human Rights, as an innovative and developed international judicial body, what elements should the courts consider when issuing a judgment in order to impose a punishment protecting the human dignity? After reviewing some judgments of the Court, the research concluded that by observing some formal and substantive principles such as justification of conviction, charge bargaining, ne bis in idem principle, citation of high quality laws, proportionality of offence and punishment and non-recourse to severely painful punishments, the human dignity of offenders is safeguarded. Accordingly, in case of non-observance of the mentioned principles, the legal systems would be exposed to serious human rights challenges, because states' lack of attention to the human dignity of criminals, would make the repressive nature of states to prevail over the fundamental rights of citizens.
    Keywords: Criminal justice, Determining Punishment, European Court of Human Rights, Fundamental Rights, Human dignity}
  • مجتبی همتی*
    روابط کار با تاریخ پردرد و رنج برای انسان ها توام بوده است؛ ازجمله بردگی، استثمار، شرایط بد کار، بیماری و حوادث شغلی و مرگ و میر ناشی از آن. قرارداد کار به عنوان منشا این رابطه کاری، در طول تاریخ از قراردادهای خصوصی صرف به قراردادهای با ماهیت خصوصی- عمومی تغییر ماهیت داده و علت این تغییر، انقلاب های کارگری و دخالت دولت با وضع قواعد آمره حمایتی از کارگر جهت ایجاد تعادل در روابط کار و در راستای تامین کرامت انسانی بوده است. این مقاله تلاش دارد با روش توصیفی- تحلیلی، تعریف و ویژگی ها، وجه تمایز و انواع قرارداد کار در نظام حقوق کار ایران را تبیین نموده، به نارسایی های قراردادهای کار در حوزه تقنینی و رویه قضایی بپردازد. قانون کار مصوب مجمع تشخیص مصلحت به مقتضای کرامت انسانی در قرارداد کار که همانا تضمین حداقل های حمایتی است توجه کرده، اما نحوه تصویب ماده 7 قانون کار و تبصره های آن، موجبات تزلزل امنیت شغلی در کارهای مستمر را پدید آورده که آثار آن در عملکرد کارفرمایان، وزارت کار و دیوان عدالت اداری نمایان است. پیمان های دسته جمعی هم با توجه به شروط عام و مطلق بند «ب» ماده 141، با محدودیت های گسترده ای مواجه هستند. راه حل مسیله، اصلاح بند «ب» ماده 141 و ماده 7 و تبصره های آن است.
    کلید واژگان: رویه قضایی, قراردادهای کار, کرامت انسانی, ماده 7 قانون کار, ماده 141 قانون کار, ماهیت قرارداد کار}
    Mojtaba Hemmati *
    Labor relationships have been intertwined with the painful history of human beings: slavery, exploitation, bad working conditions, sickness, occupational accidents and deaths caused by them. The labor contract as a source of this work relationship has historically changed from private contracts to contracts of a private-public nature and the cause of this change has been the workers' revolutions and government interference through enacting of imperative protective rules in the direction of ensuring human dignity and balancing labor relations. This article tries to explain the definition and characteristics, differentiation and different types of employment contracts in the Iranian labor law system with a descriptive-analytical method and to address the shortcomings of employment contracts in the field of legislation and judicial procedure. The Labor Law approved by the Majma- e- Tashkhis pays attention to the requirement of human dignity in the employment contract, which is the guarantee of minimum protections; however,  the way in which article 7 of the Labor Code and its notes have been approved has weakened job security in permanent work, which is reflected in the performance of employers, the Ministry of Labor and the Administrative Justice Court. The solution to the problem is to modify Article 141(clause B), Article 7, and its two notes.
    Keywords: Human dignity, labor contracts, Article 7 of the Labor Code, Article 141 of the Labor Code, nature of labor contracts, judicial precedents}
  • امیرمهدی عزیزی*، سید محمود میر خلیلی، علی حسین نجفی ابرند آبادی

    کیفر، بارزترین شکل مداخله حکومت ها در زندگی شهروندان است. امروزه  تصمیم سازان سیاست جنایی ضرورت وجود کیفر را انکار نمی کنند و در قوانین به عنوان ابزاری برای مقابله با بزهکاری با رعایت معیارهایی به کار می گیرند. یکی از این معیارهای اساسی ، کرامت انسانی است. کاربست این معیار در وضع کیفر برحسب اینکه دولت ها تحت لوای کدام رویکرد سیاسی، سیاست جنایی خود را تنظیم کنند، متفاوت است. در این مقاله، به بررسی وضع کیفر در مدل مردم سالار سیاست جنایی پرداخته می شود. کرامت انسانی، گاهی به عنوان اصول ناظر به کیفرگذاری مورد توجه سیاست گذاران کیفری قرار می گیرد که در این حالت از یک جهت موجب اجتناب از کیفرهای شدید بدنی شده و از طرف دیگر بیشینه گرایی در کیفرهای عادلانه که به نوعی کیفرگذاری به حکم ضرورت را ایجاب می نماید، است. گاهی در پرتو کرامت انسانی و آورده های حقوق بشری موجب تحولات کیفر از لحاظ کیفی و کمی که موجب کنارگذاری مجازات های بدنی از زرادخانه های کیفری و نیز انسانی شدن کیفر سالب آزادی می شود که به نام حقوق انسانی به عنوان یک فرد «صاحب حق» به انسان نگریسته می شود.

    کلید واژگان: کیفرگذاری, کرامت انسانی, مدل سیاست جنایی, مردم سالاری, کیفر عادلانه, کیفربدنی, کیفر سالب آزادی}
    Amirmahdi Azizi *, Seyyed Sahmoud Mir Khalili, Ali Hossein Najafi Abrandabadi

    Punishment is the most obvious form of government interference in the lives of citizens. Today, criminal policy makers do not deny the need for punishment and use the law as a tool to combat crime by meeting standards. One of these basic criteria is human dignity. The application of this criterion in sentencing varies depending on various political approaches governments pursue their criminal policy. In this article, the situation of punishment in the democratic model of criminal policy is examined. Human dignity is sometimes considered by criminal policymakers as the principles governing punishment, in which case on the one hand it avoids severe corporal punishment and on the other hand it maximizes fair punishments, which requires punishment as a necessity. Sometimes, in the light of human dignity and human rights, it leads to qualitative and quantitative changes in punishment, which leads to the elimination of corporal punishment from the criminal arsenal, as well as the humanization of the negative punishment of freedom.

    Introduction

    Democracies of criminal policy, with their emphasis on humanistic ideas and individualism in the matter of punishment, have always considered human dignity as a precondition for any criminal policy. Human dignity, although in the past was only present in the teachings of religions and philosophical writings, but today it is in the center of global attention and is reflected in international documents and constitutions of countries. Democratic governments have dramatically placed human dignity at the forefront of sentencing, and punishment in the light of the principle of dignity is a limitation for the legislature of imposing unnecessary and inhumane punishments. Today, human dignity is considered as one of the foundations of social order as a new strategy of criminal policy and is reflected in the penal system of criminal policy models. The individual is far more penetrating and guaranteed in the deterministic layers of the punishment strategy. It is obvious that governments without the intellectual presupposition and philosophical ideology cannot achieve the goals they seek from the execution of punishment. Therefore, the extent of government intervention in controlling the behavior of citizens and its prohibition through criminalization and punishment depends on the type of political system and ideology governing the political structure of that government. The importance of justifying punishment stems from the fact that the "human being" as a part of the body of society, is considered in the context of the goals of punishment in the field of punishment. Therefore, one of the most important basic criteria in sentencing is the observance of "human dignity", which is called "dignity-based punishment". 

    Methodology

    This research is a descriptive-analytical method using written and documentary sources; On the other hand, due to the lack of internal resources, the data has been collected mainly using external source. 

    Results and Discussion

    Democracies of criminal policy, with an emphasis on humanistic and individualistic ideas in sentencing, have always considered human dignity as a precondition for any criminal policy. Human dignity, although in the past was only present in the teachings of religions and philosophical writings, but today it is in the center of global attention and is reflected in international documents and constitutions of countries. So that by anticipating and approving it in international documents and obliging member states to comply with the content of this principle in domestic regulations, it has gained transnational validity and member states in their constitutions, which is the manifestation of legal recognition aimed at protecting the individual. And his rights are enacted, in order to guarantee and observe human dignity in punishment, they have given it foresight and supra-legislative validity. The role of human dignity in the new strategy of criminal policy can be examined from two dimensions. "Human dignity" is sometimes considered as a criterion of punishment by criminal policymakers, and sometimes in the light of human dignity and the achievements of human rights and criminology, it has led to changes in punishment in terms of quality and quantity throughout history and in the name of human rights as A "rightful" person is viewed as a human being and creates a change in punishment, which is a historical, historical and temporal phenomenon; Therefore, in the light of attention to the inherent dignity of human beings, various types of punishments, including imprisonment (imprisonment) have become more humane and prisoners have the basic rights as a "rightful" human being, as well as a trace of corporal punishment. It is not seen as flogging and amputation, and it is in the light of the protection and guarantee of the inherent human dignity that these punishments, in different periods of history, have disappeared from the criminal arsenal today.In the other dimension, the "principle of human dignity", as a criterion of punishment based on orbital dignity, causes the avoidance of unnecessary punishments. In other words, if punishment is imposed without the necessity of necessity, it deals with the criterion of human dignity and is not prescribed. Which in this model is based on the teachings of liberal thought and attention to freedom and individualism. Human dignity also acts as a limiter of inhuman punishments in the matter of punishment, which in this sense prevents governments from imposing some inhuman and cruel punishments in dealing with the dignity and honor of human beings. Consequently, the compliance of punishment with human dignity, even before it is considered necessary, is considered by democratic systems. The human requirement of considering punishment in the eyes of the democratic model is that the existence of guilt is a condition for the imposition of punishment on human beings, and on the other hand, the equality of individuals in punishment and the absence of degrading features should be observed.

    Conclusions

    One of the main results of this study is that punishment as a manifestation of government authority is closely related to the political and ideological system of each country, so that the "theory of punishment" is derived from the "political theory" of governments. Thus, the application of the criterion of human dignity in sentencing differs depending on which political approach governments pursue their criminal policy. The model of democratic criminal policy inspired by the liberal political system, based on its specific components such as "individualism", "freedom", "rule of law" and "minimal government intervention" has had a significant impact on the "theory of punishment". Therefore, human dignity as a divine gift should not be subject to the decision-makers and norm-makers of the legislative system, and under the pretext of committing a crime, punishments should be determined and executed that are inherent in dealing with dignity; This principle has penetrated into all layers of criminal justice and its observance is necessary at every stage of the criminal process (sentencing, sentencing and execution of punishment). 

    Keywords: Punishment, Human dignity, criminal policy model, democracy}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال