به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « peaceful coexistence » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه « peaceful coexistence » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سید هادی نوروزیان*، سید یوسف علوی وثوقی، علیرضا ابراهیمی

    قاعده الزام یکی از قواعد فقهی ای است که نوع ارتباط امامیه با مذاهب دیگر و حتی غیر مسلمانان را نیز شامل می شود. آقای سیستانی قاعده ی الزام به معنای متداول آن بین فقهاء شیعه را قبول ندارند و دلالت روایات باب را بر این قاعده تمام نمی دانند، بلکه با توجه به این روایات دو قاعده ی دیگر جایگزین آن می کنند، قاعده اقرار و قاعده مقاصه نوعیه. قاعده اقرار در تنظیم روابط شیعیان با پیروان سائر ادیان و مذاهب اسلامی و همچنین در سطوح بالاتر، در تنظیم ارتباط دولت شیعی یا مسلمان با دولتهای غیر مسلمان یا کافر، دارای نقش مهم و تسهیل کننده می باشد. در حقیقت قاعده اقرار همان امضاء و یا احترام به قوانین سائر ادیان و مذاهب برای یک زندگی مسالمت آمیز می باشد؛ قاعده ی مقاصه نوعیه نیز دلالت بر مقابله ی به مثل اجتماعی و یا حرکت مماثل در سطح قدرت و حاکمیت دارد. قاعده ی اقرار در فقه امامیه به عنوان یک قاعده ی فقهی و حقوقی -عمومی و خصوصی-، منادی اصل صلح در روابط بین الملل و بین المذاهب می باشد. درحقیقت آقای سیستانی با خدشه در روایات قاعده الزام به معنای مشهور در نزد فقهاء و همچنین خدشه در تعمیم آن و استظهار قاعده ی عقلائی اقرار یا مقاصه ی نوعیه از این روایات، ظهور این روایات در قاعده ای تعبدی به نفع پیروان امامیه را انکار می نماید و سعی در تفسیری جهان شمول از این روایات دارد؛ این خوانش از قاعده اقرار تناسب بیشتری با عدالت و همزیستی با سایر اقوام مذاهب دارد. عدم عمومیت قاعده اقرار و همچنین عدم تنافی قاعده الزام با قاعده اقرار و استظهار هر دو قاعده از روایات باب، از جمله مناقشات در این قاعده می باشد.

    کلید واژگان: همزیستی مسالمت آمیز, قاعده اقرار, قاعده الزام, قاعده مقاصه نوعیه}
    Seyyed Hadi Norouzian *, Sayyid Yousef Alavi Vosooqi, Alireza Ebrahimi

    The Principle of Iqrār (Confession) is one of the jurisprudential principles that includes how the Imāmīyyah relates to other religions and even non-Muslims. Āyatullāh Sīstanī does not accept the Principle of Ilzām (Obligation) in its common sense among Shīʻī jurists, and he does not consider the implication of the aḥādīth of this chapter to be limited to this principle. Rather, according to these aḥādīth, he replaces it with the two other Principles of Iqrār and Muqāṣṣat al-Nawʻīyyah. The Principle of Iqrār has an important and facilitating role in regulating the relations between Shīʻahs and followers of other Islamic religions and sects, as well as at higher levels, in regulating the relationship between the Shīʻah or Muslim governments with non-Muslim or disbelieving governments. In fact, the Principle of Iqrār is the same as signing or respecting the laws of other religions and schools of thought for a peaceful life. The Principle of Muqāṣṣat al-Nawʻīyyah also implies a similar social confrontation or a similar movement at the level of power and sovereignty. In Imāmī jurisprudence, the Principle of Iqrār as a jurisprudential and legal principle – public and private – is the harbinger of pure peace in international and inter-religious relations. In fact, by disapproving the Principle of Iqrār narrations in the well-known sense among the jurists and also disapproving its generalization and the manifestation of the rational Principle of Iqrār or Muqāṣṣat al-Nawʻīyyah of these narrations, Āyatullāh al-Sīstanī denies the appearance of these narrations in a devotional principle for the benefit of the followers of Imāmīyyah. He tries to give a universal interpretation of these narrations. This reading of the Principle of Iqrār is more compatible with justice and coexistence with other religions. The non-generality of the Principle of Iqrār and also the non-contradiction of the Principle of Ilzām with the Principle of Iqrār and the manifestation of both principles are among the controversies in this principle.

    Keywords: peaceful coexistence, iqrār, Ilzām, Muqāṣṣat al-Nawʻīyyah}
  • عبدالله امیدی فرد*، مهدی مقدادی داودی، عباس مقدادی داودی
    یکی از مسایل چالش برانگیز در سالیان گذشته انقلاب اسلامی، مساله حقوق سیاسی اقلیت های دینی است. این تحقیق در مقام بیان آن است تا مساله حقوق سیاسی اقلیت های دینی را با محوریت آیه 213 بقره، بازگو نماید. اقلیت های دینی می توانند همانند سایر مسلمانان در انتخابات و مجامع سیاسی و اجتماعی روستایی و شهری و کشوری، نقشی فعال داشته، و در سرنوشت سیاسی کشورشان، نقش داشته باشند. البته نوشتار پیش رو با روش تحلیلی اجتهادی به این نتیجه رسیده است که نسبت به مواردی که حساسیت حکومتی و حیاتی برای جامعه مسلمانان و حاکمیت اسلامی وجود دارد و جنبه سلطه گری در آن لحاظ می گردد، حقوق سیاسی نسبت به اقلیت های دینی منتفی است؛ همانند مقامات کشوری و لشکری. اما نسبت به اموری که جنبه مشورتی دارند و از آن، سلطه و استعلایی بر مسلمانان حاصل نمی شود، حقوق سیاسی اقلیت های دینی ثابت است. به عنوان نمونه، دهیاری و شورای شهر و روستا و مشاور و معاون مقامات سیاسی، و یا مدیریت در جنبه های اجرایی و کاری، همانند پیمان کاری و مدیرعاملی و اموری از این قبیل که با در نظر گرفتن قرارداد ذمه و عمل نمودن بر طبق قوانین و مقررات اسلامی، سلطه کفار بر مسلمانان وجود ندارد.
    کلید واژگان: حقوق سیاسی, اقلیت های دینی, هم زیستی مسالمت آمیز و عدم ولایت کفار}
    Abdullah Omid Fard *, Mehdi Meghdadi Davoudi, Abbas Meghdadi Davoudi
    One of the challenging issues in the past years of the Islamic Revolution has been the political rights of religious minorities. This research aims to explain the issue of political rights of religious minorities focusing on verse 213 of Chapter al-Baqarah. Like other Muslims, religious minorities can play an active role in elections and political and social processes in rural and urban areas of the country. They can play a decisive role in shaping the political fate of their country. Of course, the following article using analytical-ijtihadi method has come to the conclusion that religious minorities are denied the political rights in cases where there are sensitive governmental or official posts that are vital to the domination of Muslims like national and military ranks. However, the political rights of religious minorities are established in relation to matters that have a consultative aspect and do not lead to domination and supremacy over Muslims. For example, they can be village councilors, advisors and deputy political officials, or managers in executive and administrative affairs, such as signing of contracts and undertaking managerial responsibilities according the laws set by Islam and regulations based on which "Allah will by no means give the unbelievers a way against the believers".
    Keywords: political rights, religious minorities, Peaceful Coexistence, and no-domination of infidels}
  • مهدی نوریان*، زهرا سادات نجم آبادی

    همزیستی مسالمت آمیز شهروندان در جامعه اسلامی نمودهای مختلفی می تواند داشته باشد که ازجمله آن ها تمهید فرصت های مناسب زیست  فرهنگی است. از نمونه های تجلی این امر تسهیل امور مربوط به معابد و پرستشگاه های اقلیت دینی است. با وجود این، ممکن است برخی منتقدان با تکیه بر تاثیرات فرهنگی  اجتماعی یا وهم سلطه فرهنگی، اعطای مجوز به غیرمسلمانان در این حوزه را امری ناصواب جلوه دهند. بنابراین ضروری است تا با بررسی زمینه های نظری بحث، گامی شایسته در اتخاذ رویکردهای خردورزانه برداشته شود و نیز با تبیین موضع شریعت اسلامی از افراط و تفریط در این حوزه جلوگیری به عمل آید. پژوهش حاضر با بررسی انتقادی آرای فقهی و  با تکیه بر تحلیل اسنادی، ضمن رد مبنای تحریم و ادله آن و براساس اصل آزادی اندیشه و عمل شهروندان در جامعه اسلامی، حاکم اسلامی را در توافق، براساس مصالح جامعه اسلامی دارای اختیار لازم و کافی دانسته و با ارایه ادله موافق این قول، با رویکردی ترخیصی به این مساله پرداخته و آن را حل کرده است. بر این اساس ابتدا با نقد موشکافانه چهار دلیل اصلی موافقان حرمت در هریک از فرض های احداث و نگهداری و ترمیم را ازطریق رد ادله نقد کرده است و اصل حرمت در مساله را منتفی نموده است. آن گاه با تکیه بر دو اصل اباحه و ملازمه اذن به شیء با اذن به لوازم آن، تشخیص مصلحت توسط حاکم اسلامی را در دایره اصل آزادی عمل و اندیشه شهروندان، مبنای اساسی در حل این مساله دانسته است.

    کلید واژگان: عقد ذمه, اقلیت دینی, معبد, حکومت اسلامی, همزیستی مسالمت آمیز}
    Mahdi Nourian *, Zahra Sadat Najmabadi

    The peaceful coexistence of citizens in an Islamic society can appear in many forms, one of which is the provision of appropriate bicultural opportunities. Facilitating the affairs of religious minorities’ places of worship is one example of this. However, some critics may portray the granting of permission to non-Muslims, in this case, to be incorrect as it relies on socio-cultural influences or the illusion of cultural domination. Therefore, it is necessary to adopt both rational approaches by examining the theoretical contexts of the discussion and to prevent going to extremes by explaining the position of Islamic sharīʾah in this area. By critically examining the jurisprudential opinions and relying on documentary analysis, the present study has considered the Islamic judge in the agreement based on the interests of the Islamic society to have the necessary and sufficient authority in this regard while rejecting the basis of prohibition and its evidence and based on the principle of freedom of thought and action of citizens in Islamic society. This study examines this problem by presenting the approving proofs for this opinion with a permissible approach and solves it. Therefore, this study first rescinds the principle of prohibition (aṣl al-ḥurmat) in this issue by scrutinizing the four main approving proofs of prohibition in each of the hypotheses of construction, maintenance, and restoration through rejecting the evidence, then relying on the two principles of ibāḥah (permissibility( and concomitance of permission to the object with permission of its essential necessities, it considers the recognition of expediency as the main basis in resolving this problem by the Islamic judge in the circle of the freedom of action and the principle of thought.

    Keywords: The Contract of Dhimmīs, religious minorities, Places of Worships, Islamic government, peaceful coexistence}
  • مهدی شادی*، علیرضا عابدی سرآسیا

    اسلام به جهت جهان شمولی، در نحوه ارتباط با پیروان ادیان دیگر و نیز کافران، احکام خاصی را مقرر کرده است. اما سخت گیرانه ترین این احکام مربوط به کافر حربی است که مشمول احکامی نظیر مهدوربودن جان و مال است. یکی از اموری که می تواند به عنوان چالشی در تحقق هم زیستی مسالمت آمیز تلقی گردد، تفسیر موسع از کافر حربی است. بسیاری از فقهای متقدم، ملاک غیرذمی بودن را برای صدق عنوان حربی کافی دانسته اند و مطلقا هر کافری که با حکومت اسلامی پیمانی نداشته باشد را مستحق کشتن می دانند؛ چه در حال جنگ با مسلمین باشد و چه نباشد. اما برخی دیگر این تعریف را کافی ندانسته و ملاکهای دیگری را لازم شمرده اند. به منظور رسیدن به تعریفی جامع ومانع از کافر حربی و تشخیص ملاک و مصادیق آن در عصر حاضر، با روشی توصیفی تحلیلی و با استفاده از ابزار گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و اسنادی، پس از بازخوانی نظرات فقها در مورد اصالت داشتن جنگ یا هم زیستی از منظر کتاب و سنت و نقد اصالت جنگ و نیز بیان اقسام کفار، دیدگاه غالب فقیهان در مورد حربی نقد و بررسی شده و درنتیجه با ارایه تفسیر حداقلی از کافر حربی، اغلب کفار از شمول آن خارج دانسته شده اند.

    کلید واژگان: کافر حربی, صلح, هم زیستی مسالمت آمیز, اقسام کافر}
    Mahdi Shadi *, Ali Reza Abedi Sarasia

    Due to its universality, Islam has established specific rules for how to communicate with followers of other religions as well as infidels. But the most severe of these rulings is related to martial infidel who are subject to rulings such as being deserve death and property. One of the things that can be seen as a challenge to achieving peaceful coexistence is the extensive interpretation of martial infidel. Many early jurists have considered the criterion of non- tributary to be sufficient for the validity of the martial title, and any infidel who does not have a treaty with the Islamic government deserves to absolutely be killed; whether he is at war with Muslims or not. But others have not considered this definition sufficient and required other criteria. In order to reach a comprehensive definition of martial infidel and identify its criteria and instances in the present era, the descriptive-analytical method and library and documentary information collection tools is used, and after re-reading the opinions of jurists about the originality of having war or coexistence from the perspective of scripture, tradition, and critique of the originality of war, as well as expressing the types of infidels, the prevailing view of the jurists regarding the martial has been criticized, and as a result, with the interpretation of the martial infidel, most infidels have been excluded from it.

    Keywords: Martial Infidel, Peace, peaceful coexistence, Different Types of Infidels}
  • سید محمدعلی میرصانعی *

    قرآن کریم به عنوان مهمترین منبع دین اسلام، دارای چهارچوب روشنی برای دعوت دینی در گفتار و رفتار است و سیره پیامبر اسلام نیز با این چهارچوب قرآنی همسو است، ولی کشورگشاییهای برخی حاکمان مسلمان و تبلیغات مغرضانه اسلام هراسان این تصویر روشن را غبارآلود کرده است. در این پژوهش آیات قرآن و سیره پیامبر اسلام به روش توصیفی تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین حق آزادی مذهبی در دعوت دینی و ارتباط جهاد با آن مشخص شده است. براساس نتایج، دعوت به دین مبتنی بر بصیرت، حکمت، موعظه و جدال احسن است و اگر کسی از پذیرش این دعوت سر باز زد، تا زمانی که امنیت مسلمانان را تهدید نکرده، از حق آزادی مذهبی برخوردار است و باید با ویرفتار مسالمت آمیز شود. در این میان جهاد فی سبیل الله جنبه دفاعی داشته و برای حراست از جان و مال امت اسلامی پایه گذاری شده است. آیاتی از قرآن که به قتال با غیرمسلمانان دستور داده است، ناظر بر تبلیغ دین به زور شمشیر نیست؛ بلکه هدف ایجاد امنیت اجتماعی در برابر تهدیدهای دشمن است و سیره رسول اکرم نیز با اینرویکرد قرآنی همسو است.

    کلید واژگان: آزادی مذهبی, جهاد, دعوت دینی, غیرمسلمانان, قرآن, هم زیستی مسالمت آمیز}
    Sayed Mohammad Ali Mirsanei *

    As the most important source of Islamic religion, the Holy Qur'an has a clearframework for inviting to religion in speech and behavior, and the manner of Islam’sProphet is also consistent with this Quranic framework. but conquests some Muslimrulers in the pretext of Islam spreading on one hand, and hostility propaganda ofIslamophobians on the other has hazy this clear image, as It is necessary to explainthe principles of the Qur'an and the Prophet's manner about this. In this study, theverses of the Quran and manner of Islam’s Prophet were investigated by descriptiveanalyticmethod and the principles of invitation to religion were specified. Accordingto the results of this study, invitation to the religion is based on insight, wisdom,preaching and best disputations; and if one of them wasn’t accept this invitation, he ismust treated peacefully, until don’t menace the security of the Muslims. In themeantime, Jihad has a defensive aspect and has been legislated for the protection ofthe life and property of the Muslims. Verses from the Qur'an, ordered to fightingagainst non-Muslims, are not directed to the propaganda of religion with the sword,but the purpose in these verses is to create societal security against enemy threats,and manner of Islam’s prophet matches this.

    Keywords: Religious Freedom, Jihad, Religious Invitation, Quran, peaceful coexistence}
  • فردین قریشی*
    اصلاح طلبان مذهبی بر این باورند که حق بشر بر حاکمیت منافاتی با آموزه های اسلامی ندارد. چرا که از نگاه آنان خداوند انسان را بر سرنوشت خویش حاکم ساخته و انسان بر همین مبنا قادر به اعمال این حق است. در عین حال اصلاح طلبان اضافه کرده اند که اعمال حق انسان بر حاکمیت باید در چارچوب موازین دینی به انجام رسد. در برابر این نگرش متجددین و اصل گرایان موضع مخالفی گرفته اند. متجددان ورود دین به عرصه حاکمیت را مغایر با اصل برابری انسان ها می دانند و اصل گرایان اعتقاد به حق بشر بر حاکمیت را در تعارض با حقوق الهی دانسته اند. مواضع این دو جریان فکری در واقع دو چالش نظری مهم در برابر نگرش اصلاح طلبان است. بر همین اساس، پرسش این مقاله ناظر بر میزان استحکام نظری دیدگاه اصلاح طلبان در برابر چالش های نظری مذکور است. با لحاظ این پرسش، مبانی فکری اصلاح طلبان با روش تفسیر متون مورد بازخوانی قرار گرفته است و حاصل کار تایید اعتبار این فرضیه است که نگرش اصلاح طلبان مذهبی نه تنها واجد توان تئوریک مورد نیاز برای پاسخگویی به چالش های مطروحه است، بلکه حتی در مقایسه با نگرش های رقیب، از امتیازات تئوریک بیشتری برخوردار است.
    کلید واژگان: حقوق بشر, حق حاکمیت, اصلاح طلبان مذهبی, واکنش ها}
    Fardin Ghoreishi *
    The realization of good governance, while promoting justice through increased transparency, accountability and the rule of law and strengthening of democracy, can also be considered an important factor in the creation and promotion of a lasting peace. Also the participation of people in administration of matters based on the improvement of universal suffrage, reduction of discrimination in laws and regulations, the development of consultative mechanisms, the support for civil society organizations, preventing discrimination of citizens and compensation for previous deprivations, will be a major step forward in achieving good governance.
    This method of governance, through reducing the likelihood of conflict, limiting the intensity of clashes arising from it, creating further preparation for the adoption of peaceful means of dispute settlements as well as strengthening the sense of collective solidarity, can reduce the likelihood of resorting to violence in conflict resolution and increase the cooperation and interaction between individuals, groups and States; This is a decisive factor in creating and promoting peaceful coexistence and lasting peace at the national, regional and international levels.
    Keywords: Good Governance, Peace, Justice, Democracy, Peaceful Coexistence}
  • حسام نقیبی مفرد*
    تحقق الگوی حکمرانی مطلوب، ضمن ارتقاء عدالت از طریق افزایش شفافیت، پاسخگویی و اعمال حاکمیت قانون و نیز تقویت دمکراسی می تواند عامل مهمی در ایجاد و ارتقاء صلحی پایدار محسوب شود. همچنین مشارکت جویی افراد در اداره امور بر اساس بهبود حق رای همگانی، کاهش تبعیض میان افراد در قوانین و مقررات، گسترش سازوکارهای مشورتی، حمایت از سازمان های جامعه مدنی، جلوگیری از برخورد تبعیض آمیز با شهروندان و جبران محرومیت های پیشین گامی موثر در تحقق الگوی حکمرانی مطلوب خواهند بود.
    این شیوه حکمرانی از طریق تقلیل احتمال منازعات، تحدید شدت درگیری های ناشی از آن، ایجاد آمادگی بیشتر برای پذیرش شیوه های مسالمت آمیز رفع اختلافات و همچنین تقویت حس همبستگی جمعی، می تواند موجب کاهش احتمال توسل به خشونت در حل مخاصمات و افزایش میزان همکاری و تعامل میان افراد، گروه ها و دولت ها گردد. این امر خود عاملی تعیین کننده در ایجاد و ارتقاء همزیستی مسالمت آمیز و صلحی پایدار در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی می باشد.
    کلید واژگان: حکمرانی مطلوب, صلح, عدالت, دمکراسی, همزیستی مسالمت آمیز}
    Hesam Naghibi Mofrad *
    The realization of good governance, while promoting justice through increased transparency, accountability and the rule of law and strengthening of democracy, can also be considered an important factor in the creation and promotion of a lasting peace. Also the participation of people in administration of matters based on the improvement of universal suffrage, reduction of discrimination in laws and regulations, the development of consultative mechanisms, the support for civil society organizations, preventing discrimination of citizens and compensation for previous deprivations, will be a major step forward in achieving good governance.
    This method of governance, through reducing the likelihood of conflict, limiting the intensity of clashes arising from it, creating further preparation for the adoption of peaceful means of dispute settlements as well as strengthening the sense of collective solidarity, can reduce the likelihood of resorting to violence in conflict resolution and increase the cooperation and interaction between individuals, groups and States; This is a decisive factor in creating and promoting peaceful coexistence and lasting peace at the national, regional and international levels.
    Keywords: Good Governance, Peace, Justice, Democracy, Peaceful Coexistence}
  • محمدحسن موحدی ساوجی*
    همزیستی مسالمت آمیز انسان ها روشی است که صرف نظر از حق بودن مکتب ها و منش ها، یا سعادت و شقاوت افراد، به زندگی مسالمت آمیز انسان ها و به رسمیت شناختن حقوق اجتماعی آنان می پردازد.
    مقصود از همزیستی مسالمت آمیز انسان ها، فراتر از جنگ یا صلح در برابر جنگ، و مشتمل بر روشی است که تعاون و احسان به دیگران را نیز فراگیرد.
    پژوهش های پیشین درباره این موضوع، غالبا به دیدگاه قرآن درباره همزیستی مسالمت آمیز با پیروان ادیان آسمانی (اهل کتاب) پرداخته اند و «انسان» صرف نظر از اندیشه و عقیده ای که دارد، کمتر در این پژوهش قرآنی بررسی شده است. این پژوهش بر آن است تا ضمن جبران این کاستی به مقدار بضاعت، میان آموزه های قرآنی و یافته های بشری در قالب نظام بین المللی حقوق بشر، مقایسه ای اجمالی دهد.
    فرضیه پژوهش، این است که همزیستی مسالمت آمیز درباره همه انسان ها به عنوان روایتی عمل گرایانه، سفارش قرآن است. تنها استثنای آن، افرادی اند که با مسلمانان در حال جنگ اند و محارب به شمار آیند یا انسان های ناتوان را تحت ستم شدید قرار داده، آزادی و حقوق بنیادین آنان را از ایشان ستانده باشند.
    کلید واژگان: قرآن کریم, همزیستی مسالمت آمیز, حقوق, انسان, مسلمان}
    Mohammad Hassan Movahedi Savoji*
    Peaceful coexistence of human beings is an approach that considers peaceful life of people and the recognition of their social rights regardless of the rightness of school of thoughts and manners or weal and woe of the people. The purpose of the peaceful coexistence of human beings transcends the issues of war, or peace versus war, and it is a method which includes cooperation with and benefaction to others. Previous studies on the subject have mostly addressed the perspective of Quran about peaceful coexistence with followers of divine religions (People of the Book) and in these studies little attention has been paid to "man" regardless of his thoughts and beliefs. To this end, this study aims to comparatively review the Quranic teachings and human findings encapsulated in the international human rights law. The research hypothesis is that Quran recommends peaceful coexistence among all people. The only exception is the people who are at war with Muslims and have taken up arms against an Islamic state, or those who oppress helpless people, depriving them from their freedom and fundamental rights.
    Keywords: Quran, peaceful coexistence, rights, man, Muslim}
  • رضا اسلامی، سهیلا گلپور

    رواداری از مهم ترین و در عین حال پیچیده ترین مفاهیم در حقوق بشر بین الملل است رواداری را یکی از ارزش های بنیادین و اساسی در کلیه ی روابط بین المللی «هزاره ی سران ملل متحد قرن بیست و یک قلمداد کرده است ظهور و بروز مظاهر جدید نارواداری در سالیان اخیر نیا ز به رواداری را به ضرورتی غیر قابل اجتناب مبدل کرده است. صرف نظر از معانی متفاوت رواداری حوزه های مختلف فلسفی، مذهبی و سیاسی، رواداری را در مفهوم عام و به طور کلی، می توان فرمول متم دنانه ی همزیستی مسالمت آمیز افراد بشر را که در دیدگاه ها، عقاید، اعتقاد ات و سایر ویژگی های هستند، در کلیه ی مراودات و مناسبات اجتماعی دانست. «متفاوت» خود این مفهوم به گونه ی غیر قابل انکاری با تکثر اندیشه و رفتارها همراه بوده و تکثرگرایی به ویژه تکثرگرایی فرهنگی پایه و اساس مفهوم رواداری را تشکیل می ده د. به لحاظ تاریخی، مفهوم مدرن رواداری در آغاز عصر کنونی توسعه و ترقی یافت، اما سوابق اندک و در عین حال مهمی از آن را در دوران باستان نیز می توان یافت، به گونه ای که در موارد متعددی نویسندگان جدید از آن الهام گرفته اند.
    اما آنچه مسلم است اینکه رواداری در ابتدا مفهومی کاملا اخلاقی داشت و محدود به پذیرش حق انتخاب مذهب از سوی فرد و عمل به آن بوده است، اما بعدها پس از قرن 18 مفهوم آن بسط یافت به معنی احترام به هرگونه اعتقاد، خواه مذهبی یا سیاسی، تغییر کرد. مفهوم رواداری از یک سو مبتنی بر شناخت حقوق دیگران و احترام به شخصیت و هو یت آنان در عین داشتن تفاوت در اعتقادات، فرهنگ، زبان و... است و زمینه ساز گف توگو و تبادل اندیشه ها در فضای ی آکنده از احترام متقابل می باشد. ارزش های اجتماعی و سیاسی نوین که هنجارهای بین المللی در زمینه ی حقوق بشر از آنها نشات گرفته اند، در ابتدا به واسطه ی نیاز به رواداری به عنوان اساس یترین شرط برای حفظ نظم اجتماعی تحت قاعده درآمدهاند. از سوی دیگ ر، مفهوم رواداری، تبلیغ و گسترش آن، به واسطه ی آموزش، عاملی اساسی در برقراری صلح میان افراد، گروه ها، ملت ها و دولت ها می باشد. نقش کلیدی آموزش رواداری به منظور دستیابی به صلح به وضوح در اعلامی ه ی جهانی حقوق بشر، اعلامیه ی اصول رواداری و برنامه و طرح اقدام فرهنگ صلح مورد اشاره واقع شده است.

    کلید واژگان: رواداری, نارواداری, تکثرگرایی فرهنگی, گفتگو, حقوق بشر, آموزش, صلح}
    Reza Eslami*, Soheila Golpour

    This article briefly studies the historical background as well as the opinions of some scholars with respect to tolerance, as a human virtue and a moral and political value. It argues that tolerance originates from human dignity and respect and that societies are advised not only to tolerate the differences among individuals and ethnic groups but also value these differences. Further it reviews the available instruments in International human rights law touching on the requirement of peaceful coexistence among social groups and minorities. It then examines in particular, the UNESCO Declaration on Principles of Tolerance. Finally it stresses the need for education in promoting tolerance in societies where social groups initiate dialogue primarily in order to eliminate prejudice, hatred and discrimination off societies, and eventually promote the notion of peace among citizens.

    Keywords: Tolerance, Human Rights, Education, Peaceful coexistence, Dialogue}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال