به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « schoolof natural law » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «schoolof natural law» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بهاءالدین علیاری تبریزی

     نظام حقوق‌بشر به مثابه شاکله پرطمطراقی است که بنیان آن با هبوط بشر در ارض ناسوتی گذاشته شده و با مدد مبانی الهی، تعالیم مصلحان و مکاتب عقلی در بستر تاریخ، سیر حرکت تکوینی و تکاملی خود را می‌پیماید. این نظام تنومند حاصل مجاهدت‌های بیشماری است که بانیان آن با تمسک به روح مبانی تعالیم وحیانی، مکتب حقوق طبیعی و همچنین مفاهیم عدالت و کرامت، برای قوام و استمرارش بذل جان نموده‌اند. از منظر ماهیت فلسفی، حقوق‌بشر به عنوان یک مفهوم کلی در شمار معقولات ثانویه فلسفی است. نوشتار حاضر، حاصل تلاشی برای ایجاد بستری جهت طرح مبانی و منویات نظام حقوق‌بشر و نظریه حرکت جوهریه ملاصدرا برای نیل به ادراک مناسبات مشترک فیمابین آنها است. نظریه حرکت جوهریه بیانگر نو شوندگی دمادم وجود جوهر و صیرورت دائمی نهاد هستی به سوی تجرد و فعلیت محض است. اما چرایی تقریب این دو منظومه فکری، ابتنای آنها بر ارکان عالم امکان یعنی انسان و طبیعت پیرامون آن است. از سویی دیگر، این دو حوزه فکری در عامالشمولیت، تبعیضناپذیری، استدراجی، استکمالی و ابتنای بر مبانی عقلانی و برهانی، وحدتنظر و مبانی داشته و دوئیت ماهوی بین آنها نیست. در هردوی این حوزههای اندیشهورزی، مبداء حرکت، ماده اولی عالم امکان (هیولی) همان ماده نامتعین است و منتها نیز، فعلیت و تجرد محض یعنی تحقق مقاصد متعالیه آرمانی است. در حکمت متعالیه صدرای شیرازی، نظریهای به نام «لبس بعد از لبس» (پوشیدنی پس از پوشیدن) وجود دارد که بیانگر آن است که صورت و ماده یک موجود، در قوس صعود، ماده صورتی دیگر می‌شود. با مداقه در نظام حقوق‌بشر به‌خصوص ساختار‌ آن، می‌توان مسیر این نظریه را نیز مشاهده نمود؛ به طوری که انعقاد کنوانسیون های بین‌المللی پس از صدور اعلامیه های غیرالزام‌آور در همان موضوعات، بدون این‌که خللی به اعتبار اعلامیه‌های موجود وارد کند، خود دلالتی بر التباس دیگری دارد که به عنوان مثال می‌توان به انعقاد میثاقین بین‌المللی (1966) پس از صدور اعلامیه حقوق‌بشر(1948) یا به انعقاد کنوانسیون حقوق کودک (1989) پس از صدور اعلامیه حقوق کودک(1959) اشاره کرد.

    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

    کلید واژگان: نظام حقوق بشر, نظریه حرکت جوهریه, نظریه لبس بعد از لبس, مکتب حقوق طبیعی, عالم امکان, معقولات ثانویه فلسفی}
    Bahaeddin alyari tabrizi

    The human rights system is a prominent structure that it’s foundation was laid with the descent of human being to the earthen world,and with the help of divine bases ,the teachings of righters and rational schools in the length of history is created and it’s moving towards evolution. This sturdy system is in the result of the countless struggles of it’s founders that with the help of the sprit of the bases of revelatory teachings ,school of natural law and the concept of justice and dignity ,have sacrificed their lives for it’s stability. From the point of view of philosophical nature ,human rights as a universal concept is among the philosophical secondary intelligible. The present article is the result of an attempt to make a context for the design of principles and goals of human rights system and the theory of substantial motion to achieve a common understandings between them. This theory expresses the continuous renewal of the existence of substance and permanent becoming (devenire in Latin) of the entity of the universe towards abstraction and pure actuality. The reason for approximation of these two systems of thought is that they are based on the elements of the universe of possibility ,namely man and the nature around it. On the other hand,these two areas of thought in universality, graduality , perfectionism, intensifying, wishing excellence, and basing on rationality are unanimous. In both fields of thought ,the origin of motion is the first matter(primal matter) of the material world, that is , the indeterminate matter,and the end is pure actuality and abstraction so the actualization of ideal transcendent goals. In mulla sadra’s transcendental theosophy ,there is a theory called “lobs after lobs” which states that the form and matter of one being in the arc of ascent ,becomes the matter of another form. This theory can be observed by studying statute structure of international human rights ,so that the conclusion of international conventions after issuance of non-binding declarations on the same issues ,without damaging to their credit ,indicates another adaptation. for example: conclusion of international covenants (1966) after the issuance of declaration of human rights (1948) or the conclusion on the rights of child (1989) after the issuance of declaration of rights of child(1959).

    Keywords: Human rights system, substantial motion theory, schoolof natural law, universe of possibility, philosophical secondaryintelligible}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال