به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "اخلاق باور" در نشریات گروه "اخلاق"

تکرار جستجوی کلیدواژه «اخلاق باور» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی اخلاق باور در مقالات مجلات علمی
  • سید محمدباقر میرصانع*

    اخلاق باور یکی از حوزه های اخلاق کاربردی بوده که به الزام های اخلاقی حاکم بر باورمندی و حفظ باورهای ذهنی می پردازد. استنباط حکم فقهی یکی از افعال اختیاری ذهنی فقیه در حوزه باورمندی و حفظ باورهای (احکام) فقهی است. مطابق با اخلاق باور الزام هایی اخلاقی بر باور آوردن به یک حکم تکلیفی و وضعی فقهی حاکم است. اما الزام ها و اصول اخلاقی حاکم بر باورمندی به احکام فقهی به عنوان یک فرایند اختیاری ذهنی چیست؟ تا کنون بحثی با این عنوان و مسئله درباره باورهای فقهی انجام نگرفته است. در این مقاله سعی شده از مباحث فقهی چند رویکرد کلی و اصول مستنبط از آنها درباره اخلاق باور فقهی اصطیاد و معرفی شود. سه رویکرد کلی درباره اخلاق باور فقهی قابل استفاده از کلمات فقها است؛ 1. رویکرد فضیلتگرایانه بر ملکه قدسیه اجتهاد تاکید کرده و استنباطی را اخلاقی و صحیح دانسته که منطبق با فضایل اخلاقی مرتبط باشد، 2. رویکرد وظیفه گرایانه بر نحوه ارتباط انسان با خدا که به نحو عبد و مولای عرفی یا فراتر از آن (نظریه حق الطاعه) تاکید می کند و هنجار کلی اخلاق باور فقهی را بر این اساس تبیین می کند، 3. آخرین رویکرد هم نتیجه گرایانه بوده و در تنظیم هنجار کلی اخلاق باور فقهی بر اهداف فقه تاکید می کند.

    کلید واژگان: اخلاق باور, فقه, اصول فقه, استنباط احکام, اخلاق کاربردی
    Seyyed Mohammad Baqer Mirsane *

    The ethics of belief deals with the moral norms governing the belief and maintenance of mental beliefs. Inferring a jurisprudential ruling is one of the jurisprudence's optional mental actions in the field of believing and maintaining jurisprudential beliefs (rulings). According to the ethics of belief, there are moral requirements to believe in a binding ruling and jurisprudential situation. But what are the requirements and moral principles governing belief in jurisprudence as a voluntary mental process? So far, there has been no discussion with this title and issue about jurisprudential beliefs. In this article, an attempt has been made to capture and introduce several views and general theories about the ethics of jurisprudential beliefs from jurisprudential discussions. Three general views about the ethics of jurisprudential belief can be used from the words of jurists; 1. The virtue-oriented approach emphasizes on the sanctity of ijtihad and considers an inference to be moral and correct, which is in accordance with moral virtues, 2. The duty-oriented approach on the way of human relationship with God, which is in the way of a slave and a conventional master or beyond that (theory of obedience) ) emphasizes and explains the general norm of the ethics of jurisprudence based on this, 3. The last approach is also consequentialist and emphasizes the goals of jurisprudence in setting the general norm of the ethics of jurisprudence.

    Keywords: Ethics Of Belief, Jurisprudence, Principles Of Jurisprudence, Inference Of Rulings, Applied Ethics
  • علی آقایی*، اکبر صالحی، علیرضا محمودنیا، سعید بهشتی
    ویژگی مهم انسان این است که باورهایی دارد و در شرایطی باورهایش را تغییر می دهد؛ این فعل آدمی که به قوای معرفتی او مربوط می شود را فرآیند «باورسازی وتنظیم باور» می نامند. با کاربرد اخلاق در معرفت شناسی، این فرآیند هویت جدیدی یافته است. «اخلاق باور» اولین بار در قرن نوزدهم توسط کلیفورد مطرح و زمینه ساز پژوهش های بسیاری شد. با این حال می توان پیشینه آن را در فلسفه اسلامی نیز، تحت مفاهیم خاصی مانند «اخلاق درتفکر» و «بینش در مرحله کسب اعتقاد قلبی و ایجاد باور» پیدا کرد. هدف این مقاله شناسایی بایسته های معرفت شناختی اخلاق باور، در دیدگاه اندیشمند معاصر، آیت الله جوادی آملی، به روش تحلیل مفهومی و قیاس نظری است. ما با بررسی آثار ایشان به شش بایسته متلازم، دست یافته ایم: تلازم اراده و تکلیف معرفتی، تلازم قرینه و شهود، تلازم شاهدگرایی و اعتمادگرایی در توجیه باور، تلازم توجیه معرفتی با توجیه اخلاقی باور، تلازم حسن فاعلی با حسن فعلی باور و تلازم شبکه باور با عمل فردی و اجتماعی.
    کلید واژگان: باور, اخلاق باور, بایسته های معرفت شناختی, جوادی آملی
    Ali Aghaey *, Akbar Salehi, Alireza Mahmoudnia, Saeed Beheshti
    Abstract An important characteristic of human beings is that they have beliefs about themselves and the world around them, and in certain circumstances they change these beliefs; This dimension of man, which is related to his epistemological powers, is called the process of "belief formation and belief regulation". Ethics of belief is a concept that was first invented in Western philosophy in the nineteenth century by Clifford and used in this process, but its background in Islamic philosophy also exists under special themes such as ethics in thought and insight in the stage of gaining heart belief and belief. The purpose of this article is to enumerate the epistemological requirements of the ethics of belief in the view of one of the contemporary thinkers, namely Javadi Amoli, by means of conceptual analysis and theoretical analogy. By examining library sources and studying his outstanding works, the researcher focuses on the question of what are the requirements of the epistemology of ethics of belief in Javadi Amoli's view? Six essential requirements were achieved, which are: the relation of will and epistemic task in belief, the relation of symmetry and intuition in belief, the relation of witness orientation and trust-orientation in justification, the relation of epistemic justification with moral justification in belief, the relation of actual and present goodness in belief Also, the connection of the belief network with individual and social action. Keywords: Belief, Belief Ethics, Epistemological Requirements, Javadi Amoli.
    Keywords: Belief, Belief Ethics, Epistemological Requirements, Javadi Amoli
  • طاهره دهقانیان، مهدی بهنیافر
    دکارت را پدر فلسفه جدید نامیده اند؛ زیرا وی با درانداختن شیوه خود در روش، در پی تاسیس الگوی جدیدی از معرفت شناسی بود. این روش در تمام ابعاد فلسفه وی نمایان است به گونه ای که نظام اخلاقی وی بر این روش استوار است، وی برخلاف شهرتی که در روش به دست آورد، هرگز نتوانست به همان میزان، در اخلاق که دغدغه وی بود، مقبولیت عام بیابد؛ زیرا وی نتوانست طرحی جامع و منسجم در اخلاق پی ریزی کند. این پژوهش، به معرفی اخلاق در مختصات فکری وی می پردازد. هدف این پژوهش، تبیین اخلاق دکارتی در سه حوزه اخلاق موقت، اخلاق باور و اخلاق دائم می باشد. نتیجه بررسی توصیفی تحلیلی هر یک از این حوزه ها، آن است که اخلاق موقت برخلاف اسمش، اخلاقی پایه برای دو تعبیر دیگر اخلاقی مدنظر ماست. اخلاق دائم را هم باید «مستنتج» نامید. در تبیین ارتباط هر یک از این اخلاقیات، که به صورت پلکانی قرار دارند، باید اذعان کرد که نمی توان از اخلاق موقت، جهشی به سوی اخلاق دائم داشت. اخلاق موقت، مقدم بر روش، اخلاق باور دوشادوش روش و در نهایت، اخلاق دائم موخر از روش دکارتی است. در هر یک از این عرصه ها نقدهایی مطرح شده است.
    کلید واژگان: اخلاق دکارت, اخلاق موقت, اخلاق باور, اخلاق دائم
    Tahereh Dehghanian, Mahdi Behniafar
    Descartes is called the father of modern philosophy; because he was trying to establish a new pattern of epistemology by explaining his own way in Method. This method is manifested in all aspects of his philosophy in such a way that his moral system is based on this method. Contrary to the reputation he gained in method, he was never able to attain the same degree of general acceptance in the ethics that he was concerned about, because he failed to establish a comprehensive and coherent pattern in ethics. This research introduces ethics in his intellectual coordinates. The purpose of this research is to study the ethics of Descartes in three areas of "the provisional moral, the ethics of belief, and the constant moral." The result of the descriptive-analytic study of these domains is that unlike its name, the provisional moral is the basis of ethics for two other ethical explanations. The constant morals must also be called the derived one. Explaining the relationship of these staggering ethics, it must be acknowledged that it is not possible to have a mutation from the provisional moral to the constant morals. The provisional moral is prior to the method, the ethics of belief is alongside the method and ultimately, the constant moral is posterior the Cartesian method. In each of these arenas, criticisms have been discussed.
    Keywords: morality, the provisional moral, the ethics of belief, the constant moral, method
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال