به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اخلاق کاربردی » در نشریات گروه « اخلاق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اخلاق کاربردی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید عبدالله میرخندان*

    سرگرمی های امروزی در دوران کودکی می توانند تاثیرات مطلوب یا نامطلوب گوناگون و گسترده ای داشته باشند. بررسی این موضوع چالش خیز از دیدگاه اسلامی، در دوران کودکی که شخصیت فرد دستخوش تغییرات بعضا تغییرناپذیر است، امری مهم و ضروری است. با توجه به اینکه عهده دار ارزش گذاری افعال انسان، در موارد چالش خیز دانش اخلاق کاربردی است؛ پژوهش پیشرو با روش توصیفی تحلیلی در پی روشن کردن کارکردهای سرگرمی در دوران کودکی از دیدگاه اخلاق کاربردی اسلامی است.در این پژوهش مشخص شد ازجمله کارکردهای سرگرمی در دوره کودکی آموزش دهی، شکوفایی استعدادها، خودیابی، جانشین پذیری، روان درمانی، تقویت کارهای گروهی و انتقال ارزش هاست. برخی از ملاحظات اخلاق کاربردی اسلامی برای استفاده صحیح از کارکردهای مذکور عبارتند از: عدم ترویج سودگرایی، مصرف گرایی، نیاز کاذب به سرگرمی و نپرداختن بیش ازاندازه به بازی های منفعلانه، تخیلی و انفرادی.از منظر اخلاق کاربردی اسلامی آموزش دادن و تربیت کودکان با سرگرمی برای کودکان زیر هفت سال از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ همچنین سرگرمی منشا پرورش و رشد بعضی از استعدادهای کودک مانند رشد عقلی و یا ایجاد صفات اخلاقی در بزرگسالی است. در آموزه های اخلاق کاربردی اسلامی به شوخی کردن با کودکان که اثر غالبی آن آرامش بخشی و تخلیه هیجانات و به تبع آن کمک به خودیابی و نیز روان درمانی در کودک است، سفارش شده است؛ همچنین بر اساس این آموزه ها خوب است محتوای سرگرمی با جنسیت کودک متناسب باشد و اسباب بازی های متناسب با جنسیت کودکان به آن ها داده شود و کودک حق دارد با کسانی بازی کند که شیوه های بازی کردن او، شباهت بیشتری به بازی خودش داشته باشد.

    کلید واژگان: سرگرمی, کارکرد سرگرمی, اخلاق اسلامی, اخلاق کاربردی, اوقات فراغت}
    Sayed Abdollah Mirkhandan *

    Today's entertainment affects its audience with multiple functions. Examining this influence, which is sometimes favorable and sometimes unfavorable and accompanied by moral challenges, is important and necessary in childhood, when a person's personality undergoes sometimes irreversible changes. Considering that he is in charge of valuing human actions, it is practical knowledge in challenging cases; The leading research with a descriptive analytical method seeks to clarify the functions of entertainment in the age group of children from the perspective of Islamic ethics.In this research, it was found that among the functions of entertainment in childhood are happiness, education, flourishing of talents, discharge of disturbing emotions, relaxation, self-discovery, psychotherapy, strengthening of group work and transfer of values. Some of the considerations of Islamic ethics for the correct use of the mentioned functions are: not promoting profitism, consumerism, false need for entertainment and not paying too much to passive, imaginative and solitary games.From an Islamic point of view, teaching and educating children with entertainment is more important for children under seven years old; Also, entertainment is the source of nurturing and developing some of the child's talents, such as intellectual development or creating moral traits in adulthood. In the teachings of Islamic ethics, it is recommended to joke with children, the main effect of which is to relax and release emotions, and as a result, it helps in self-discovery and psychotherapy in children; Also, based on these teachings,

    Keywords: Entertainment, Function Of Entertainment, Islamic Ethics, Applied Ethics, Leisure Time}
  • محمدحسین ناظمی اشنی، مهدیه کشانی، اباذر کافی موسوی*

    رشد اخلاقی که حیطه افعال اختیاری فرد را شامل می شود به رشد انسان در جنبه های شناخت، رفتار و عواطف فرد می پردازد. از دیدگاه روان شناسان، قبول یا رد این قاعده که همه انسان ها از ویژگی های خاص روانی-شناختی برخوردار هستند، در تبیین رابطه اخلاق و جنسیت نقش تعین کننده دارد. بر این اساس، موضوع نحوه رابطه جنسیت با فضایل اخلاقی، محل بحث و تضارب آرا قرار دارد. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، به بررسی تطبیقی رابطه جنسیت با فضائل اخلاقی با رویکرد کاربردی از دیدگاه کولبرگ و قرآن کریم پرداخته و به این نتیجه رسید که کولبرگ، رفتار و تفکر اخلاقی را به یکدیگر وابسته می داند و اعتقاد دارد کسانی که از قضاوت اخلاقی بالاتری برخوردارند، اخلاقی تر از کسانی هستند که قدرت تشخیص کمتری دارند. او بر این باور است که رشد اخلاقی دارای پنج مرحله است و زنان از نظر تشخیص و رفتار تا مرحله دوم فراتر نمی روند؛ اما در آموزه های دین اسلام، دستیابی زنان و مردان به فضائل اخلاقی، یکسان است و نتایج تحقیق مبین آن است که زنان و مردان در چهار جنبه توصیف شناسی رشد اخلاقی، ریشه های رشد اخلاقی، ابزارهای کمک کننده رشد اخلاقی و برونداد و نتیجه رشد اخلاقی با مردان مشترک هستند و تعابیر قرآن در هر چهار زمینه به صورت یکسان می باشد.

    کلید واژگان: رشد اخلاقی, اخلاق زنان, کولبرگ, اخلاق کاربردی, قرآن کریم}
    Mohamadhosein Nazemi Ashani, Mahdieh Keshani, Abazar Kafimosavi *

    Moral development, which includes the field of voluntary actions of a person, deals with the growth of a person in the aspects of cognition, behavior and emotions. From the point of view of psychologists, it is to accept or reject the rule that all human beings have special psycho-cognitive characteristics, they play an interpretive role in explaining the moral relationship and gender. For this discussion, the issue of the relationship between gender and moral space, place and conflicts of opinion is located. This article, using a descriptive analytical method, compared the relationship between gender and moral virtues with an applied perspective from the perspective of Kohlberg and the Holy Qur'an and came to the conclusion that Kohlberg considers moral behavior and thinking to be linked and believes that those who lack moral judgment have They are higher, more moral than those who have less discernment. He believes that moral development has five stages and women do not go beyond the second stage in terms of diagnosis and behavior. However, in the teachings of Islam, the achievement of moral space is the same for women and men, and the results of the research show that women and men have the same characteristics as men in four aspects of moral development description, the roots of moral development, the tools that help moral development, and the output and result of moral development. are. and the interpretations of the Quran are the same in all four fields.

    Keywords: Moral Growth, Women's Ethics, Kohlberg, Practical Ethics, Holy Quran}
  • سید مهدی سلطانی رنانی*

    از جمله دغدغه ها و راه کارهای تقویت و توان مندی نظام دانشگاهی درجامعه اسلامی، تبیین مهندسی اخلاق وتحقق حرکت عملی به سوی آن دردانشجوی بایسته و تربیت یافته مهدوی و مطابق با آرمان شهر الهی است. عوامل مختلفی می توانند در تحقق بقا و تداوم این مساله ایفای نقش نموده و جامعه دانشگاهی را برای زمینه سازی و تبلور حقیقی این هدف یاری رسانده و آماده نمایند. در آرمان شهر مهدوی برخورداری از مهندسی اخلاق پایدار ومطلوب اسلامی ازمعدود مفاهیمی است که مورد توجه و تاکید خاص قرار گرفته است و تامین کننده منافع و مصالح اعضای آن و موجب اسقرار نظم و امنیت اجتماعی و توسعه عدالت فردی و اجتماعی است. باور به حقیقت این موضوع، می تواند مردم را حول محور خود جمع کند و برای دست یابی به هدفی یکپارچه گرد هم آورده و به آنان هویت واحد دهد و به دنبال آن قدرت اجتماعی را تقویت گرداند و ارتباطات اجتماعی را در جامعه علمی و دانشگاهی تحکیم بخشد. در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و مبتنی بررویکردکاربردی و باهدف نشان دادن امکان تحقق و ایجاد مهندسی اخلاق اسلامی دردانشجوی ایده آل و بایسته مهدوی و در ساحت نظام اجتماعی جامعه منتظر و عصر غیبت به تبیین پتانسیل و ظرفیت اندیشه مهدویت در تقویت و تحکیم این رویکرد براساس برنامه ها وآموزه های آرمان شهر الهی و معنوی آن پرداخته ایم .

    کلید واژگان: اخلاق کاربردی, مهدویت, آرمان شهر مهدوی, دانشگاه منتظر, دانشجوی منتظر, روابط اجتماعی}
    Sayyed Mahdi Soltanirenani *

    Among the concerns and solutions to strengthen and empower the university system in the Islamic society, is the explanation of the components of practical ethics for the education of a Mahdavi student and in accordance with the ideal of the divine city. Various factors can play a role in realizing the survival and continuation of this issue and help and prepare the academic community for the real crystallization of this goal.In Mahdavi's dream city, the possession of stable, practical, desirable and ideal Islamic morality is one of the few concepts that has been given special attention and emphasis, and it provides the interests and interests of its members and causes the establishment of social order and security and the development of individual and social justice. Believing in the truth of this issue can gather people around its axis and bring them together to achieve a unified goal and give them a single identity, and then strengthen social power and consolidate social connections in the scientific and academic community. this article with a descriptive-analytical method and based on a practical approach, with the aim of showing the possibility of realizing and creating a desirable moral and Islamic society and educating the ideal and necessary Mahdavi student in the field of the social system of the waiting society and the age of absence, to explain the potential and capacity of Mahdavi thought in We have strengthened and consolidated this approach based on the programs and teachings of its divine and spiritual utopia.

    Keywords: Applied Ethics, Mahdaviism, Mahdavi Utopia, Mantazer University, Mantazer Student, Social Relations}
  • سید محمدباقر میرصانع*

    اخلاق باور یکی از حوزه های اخلاق کاربردی بوده که به الزام های اخلاقی حاکم بر باورمندی و حفظ باورهای ذهنی می پردازد. استنباط حکم فقهی یکی از افعال اختیاری ذهنی فقیه در حوزه باورمندی و حفظ باورهای (احکام) فقهی است. مطابق با اخلاق باور الزام هایی اخلاقی بر باور آوردن به یک حکم تکلیفی و وضعی فقهی حاکم است. اما الزام ها و اصول اخلاقی حاکم بر باورمندی به احکام فقهی به عنوان یک فرایند اختیاری ذهنی چیست؟ تا کنون بحثی با این عنوان و مسئله درباره باورهای فقهی انجام نگرفته است. در این مقاله سعی شده از مباحث فقهی چند رویکرد کلی و اصول مستنبط از آنها درباره اخلاق باور فقهی اصطیاد و معرفی شود. سه رویکرد کلی درباره اخلاق باور فقهی قابل استفاده از کلمات فقها است؛ 1. رویکرد فضیلتگرایانه بر ملکه قدسیه اجتهاد تاکید کرده و استنباطی را اخلاقی و صحیح دانسته که منطبق با فضایل اخلاقی مرتبط باشد، 2. رویکرد وظیفه گرایانه بر نحوه ارتباط انسان با خدا که به نحو عبد و مولای عرفی یا فراتر از آن (نظریه حق الطاعه) تاکید می کند و هنجار کلی اخلاق باور فقهی را بر این اساس تبیین می کند، 3. آخرین رویکرد هم نتیجه گرایانه بوده و در تنظیم هنجار کلی اخلاق باور فقهی بر اهداف فقه تاکید می کند.

    کلید واژگان: اخلاق باور, فقه, اصول فقه, استنباط احکام, اخلاق کاربردی}
    Seyyed Mohammad Baqer Mirsane *

    The ethics of belief deals with the moral norms governing the belief and maintenance of mental beliefs. Inferring a jurisprudential ruling is one of the jurisprudence's optional mental actions in the field of believing and maintaining jurisprudential beliefs (rulings). According to the ethics of belief, there are moral requirements to believe in a binding ruling and jurisprudential situation. But what are the requirements and moral principles governing belief in jurisprudence as a voluntary mental process? So far, there has been no discussion with this title and issue about jurisprudential beliefs. In this article, an attempt has been made to capture and introduce several views and general theories about the ethics of jurisprudential beliefs from jurisprudential discussions. Three general views about the ethics of jurisprudential belief can be used from the words of jurists; 1. The virtue-oriented approach emphasizes on the sanctity of ijtihad and considers an inference to be moral and correct, which is in accordance with moral virtues, 2. The duty-oriented approach on the way of human relationship with God, which is in the way of a slave and a conventional master or beyond that (theory of obedience) ) emphasizes and explains the general norm of the ethics of jurisprudence based on this, 3. The last approach is also consequentialist and emphasizes the goals of jurisprudence in setting the general norm of the ethics of jurisprudence.

    Keywords: Ethics Of Belief, Jurisprudence, Principles Of Jurisprudence, Inference Of Rulings, Applied Ethics}
  • محمد ترکان، حسین خوشدل مفرد*، محمد ناصحی، علی بنائیان اصفهانی
    بر مبنای رویکرد اخلاق کاربردی، «عزت نفس» احساس ارزشمندی و توانمندی است. از آنجایی که عزت نفس مهم ترین گوهری است که خداوند به انسان عطا فرموده است و این ویژگی مهم تنها به اشرف مخلوقات داده شده و یکی از تفاوت های انسان با سایر موجودات است و این فضیلت اخلاقی محرک سایر فضیلت ها در کاربردی سازی اخلاق است وانسان را در انجام برنامه های اخلاقی یاری می کند، لذا تبیین مولفه های عزت نفس در مکاتب روانشناسی و آموزه های قرآن و حدیث و نهایتا کشف مولفه های روانشناختی عزت نفس بر اساس قرآن و منابع حدیثی با تاکید بر اخلاق کاربردی، زمینه مناسبی برای تدوین راه کارهای تقویت آن با رویکرد اسلامی فراهم می کند که تقویت عزت نفس با رویکرد اسلامی، بسیاری از آفات تقویت عزت نفس با رویکرد روان شناختی سکولار را ندارد. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی مفهوم عزت نفس را با یک رویکرد مقایسه ای از منظر مکاتب روانشناسی و آموزه های قرآن و حدیث، جهت کشف مولفه های روان شناختی آن با تاکید بر اخلاق کاربردی مورد بررسی قرارداده است. این مولفه ها مواردی از قبیل خودارزشمندی و حرمت نفس، خودآگاهی، احساس شادکامی و سعادتمندی، هدفمندی در زندگی، ایفای نقش و اثرگذاری در محیط اجتماعی، پایبندی به اصول و معیارهای الهی و انسانی و توانایی اتکاء بر قدرت الهی می باشد.
    کلید واژگان: اخلاق کاربردی, مولفه های روان شناختی, عزت نفس, آموزه های قرآن و حدیث, رویکرد مقایسه ای}
    Mohammad Torkan, Hossein Khoshdel *, Mohammad Nasehi, Ali Banaeian Esfahani
    Based on the approach of applied ethics, "self-esteem" is a feeling of worth and capability. Since self-respect is the most important gem that God has given to man, and this important feature is given only to the best of creations, and it is one of the differences between man and other creatures, and this moral virtue is the driving force of other virtues in the application of ethics and makes man in doing Ethical programs help, therefore, explaining the components of self-respect in schools of psychology and the teachings of the Quran and Hadith, and finally discovering the psychological components of self-respect based on the Quran and hadith sources with an emphasis on practical ethics, is a suitable ground for developing ways to strengthen it. With the Islamic approach, it provides that the strengthening of self-respect with the Islamic approach does not have many disadvantages of the strengthening of self-respect with the secular psychological approach.This article has analyzed the concept of self-respect with a descriptive-analytical approach from the perspective of schools of psychology and the teachings of the Qur'an and Hadith, in order to discover its psychological components with an emphasis on practical ethics. These components are things such as self-worth and self-respect, self-awareness, feeling happy and prosperous, having a purpose in life, playing a role and making an impact in the social environment, adhering to divine and human principles and standards, and the ability to rely on divine power.
    Keywords: Applied Ethics, Psychological Components, Self-Esteem, Teachings Of Quran, Hadith, Comparative Approach}
  • اصغر هادی*، مهدی رجائی

    در این مطالعه به شیوه اخلاق کاربردی، فضایل و رذایل اخلاق کاربردی برخورد کارفرمایان با کارگران (اعم از کارگر اصطلاحی شامل کارمند و هر نیروی کار زیردست) در دو بخش مجزا بیان می گردد.در تاریخ کار و کارگری برخورد کارفرمایان با نیروی کار زیر دست خود اعم از کارگر اصطلاحی و کارمند و برده و خدمتکار و مانند آن با دو روش برخورد ضد اخلاقی و ضد انسانی و یا برخورد اخلاقی و انسانی بوده است. در سیره پیامبر و ایمه هدی -علیهم السلام- و فحاوی متون اخلاق اسلامی - به خلاف روش برخورد ضد اخلاقی و ضد انسانی- همواره بر حفظ و بالابردن کرامت انسانی کارگاران تاکید داشتند. بوسیدن دست کارگر، غذا خوردن با آنان، دوری از سرزنش آنان و بکار بردن عناوین احترام آمیز برای آنان از نمونه های این مسیله مهم است.به دوش گرفتن بخشی از وظایف کارگران، شتاب در پرداخت حقوق کارگر، در نظر داشتن ویژگی های جسمی کارگران، بخشش خرابکاری های احتمالی کارگر، واکنش نیکوتر به نیکی کارگر، تخفیف مجازات کارگر، رعایت نکات روان شناختی در پرداخت مزد کارگر، احترام به کارگر، رعایت ساعت کار کارگر، تقسیم کار، بستن قرار داد و تعیین ساعات کار و دستمزد، برخورد مناسب همراه با فروتنی و نرم خویی و امنیت معیشتی در دوره از کارافتادگی از فضایل اخلاقی برخورد با کارگران است که در سیره اولیاء دین و کتب اخلاقی به آن تصریح شده است.

    کلید واژگان: اخلاق, اخلاق کاربردی, کارگران, کارفرمایان, زیردستان}
    Asghar Hadi *, Mahdi Rajaee

    In this study, in the manner of applied ethics, the virtues and vices of applied ethics of employers' dealings with workers (both conventional workers including employees and any subordinate workforce) are expressed in two separate parts.In the history of work and labor, employers have dealt with the workforce under their control, including term workers and employees, slaves and servants, and the like, with two methods of anti-ethical and inhumane treatment or ethical and humane treatment. In the biographies of the Prophet and Imams Huda (peace be upon him) and Fahawi in the texts of Islamic ethics, contrary to the anti-ethical and anti-human approach, they always emphasized on preserving and enhancing the human dignity of workers. Kissing workers' hands, eating with them, avoiding blaming them and using respectful titles for them are important examples of this issue.Taking part of the duties of the workers, hastening the payment of the workers' wages, taking into account the physical characteristics of the workers, forgiving the possible vandalism of the worker, reacting better to the kindness of the worker, reducing the punishment of the worker, observing the psychological points in paying the worker's wages, respecting the worker, observing the hours. Workers' work, division of labor, making contracts and determining working hours and wages, proper treatment with humility and gentleness, and livelihood security during the period of disability are among the moral virtues of dealing with workers, which are specified in the lives of religious leaders and moral books. .

    Keywords: Ethics, applied ethics, workers, employers, subordinates}
  • سید عبدالله میرخندان*، سید حمید میرخندان

    سبک زندگی مادی انسان امروزی، سرگرمی را به مثابه گریزگاهی از مشکلات و رسیدن به آرمان های ادعایی تمدن جدید بشری مطرح کرده است. با این حال، به اذعان بسیاری از منتقدان، این مشغولیت محبوب با آسیب ها و مضراتی برای انسان همراه بوده است. ازآنجاکه بررسی دیدگاه اسلامی برای برون رفت از مسایل موجود در این عرصه امری قابل اعتناست و دانش اخلاق و به طور خاص دانش اخلاق کاربردی عهده دار ارزش گذاری افعال انسان، در موارد بحث انگیز است، این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، در پی مشخص کردن ضرورت سرگرمی در سبک زندگی اسلامی از منظر آموزه های اخلاقی اسلام است. در تحقیق حاضر، از کاربست آموزه های اخلاق اسلامی برای سرگرمی ها، این نتایج به دست آمد: خاستگاه اصلی نیاز به سرگرمی در سبک زندگی اسلامی، صنعتی شدن جوامع یا اموری چون غریزه، لذت خواهی (به معنای آنچه لذت گرایان می گویند) یا مذهب نیست، بلکه خاستگاه اصلی این نیاز، فطرت انسان است؛ بر این اساس، ضرورت پرداختن به سرگرمی در سبک زندگی به حدی است که می توان آن را از جمله مولفه های اساسی زندگی خردمندانه دانست و اختصاص ندادن اوقاتی به آن را رفتاری غیرعقلایی و نکوهیده محسوب کرد. با این حال، نباید پرداختن به سرگرمی به شکل افراطی و به گونه ای باشد که موجب غفلت انسان از دیگر فعالیت های مهم خود شود.

    کلید واژگان: سرگرمی, تفریح, اوقات فراغت, سبک زندگی, اخلاق کاربردی, اخلاق اسلامی}
    Seyyed Abdollah Mirkhandan*, Seyyed Hamid Mirkhandan

    The materialistic lifestyle of today's man has proposed entertainment as an escape from problems and to reach the alleged ideals of the new human civilization; However, according to many critics, this popular issue has also faced challenges and harm to humans. Since examining the Islamic point of view to overcome the challenges in this field is a worthy matter and as the knowledge of ethics and specifically practical ethics is responsible for valuing human actions, in challenging cases, this article, with a descriptive-analytical method, seeks to determine the necessity of entertainment in the Islamic lifestyle from the perspective of the ethical teachings of Islam. In the current research, from the application of Islamic ethics teachings on entertainment, these results were obtained that: the main reason for the need for entertainment in the Islamic lifestyle is not the industrialization of societies or things such as instinct, hedonism in the sense of what the hedonists say or religion, but The main source of this need is human nature; Based on this, it is necessary to deal with entertainment in the lifestyle to such an extent that it can be considered as one of the basic components of a wise life and not devoting time to it is considered an irrational and reprehensible behavior; However, entertainment should not be done in an extreme way and in such a way that it causes people to neglect their other important activities.

    Keywords: Entertainment, Recreation, Free Time, Lifestyle, Ppractical Ethics, Islamic Ethics}
  • ابراهیم مومنی*، سید اکبر حسینی قلعه بهمن، سیده معصومه حسینی قلعه بهمن
    بحث از ارزش و ارزش اخلاقی، یکی از مباحث مهم فلسفه اخلاق است و وجود مکاتب مختلف، ثمره نزاع بر سر این مسیله است. یکی از ضروری ترین بحث های آن، مبحث چیستی ارزش است که همچون مبنایی برای استنباط احکام اخلاق کاربردی عمل می کند و پس از تبیین آن، می توان به سراغ دیگر مسایل ارزش اخلاقی رفت و گزاره های اخلاقی را بر اساس آن موجه ساخت. در ادامه اینکه آیا وجود این ارزش ها مستقل ازخواسته ها و امیال آدمی است یا وابسته به آن، این مسیله که آیا ارزش های اخلاقی در عالم واقع وجود دارند یا صرفا از وجودی ذهنی برخوردارند، خود به بررسی نیاز دارد. پس از آن باید پرسید آیا می توان به ارزش ها شناخت پیدا کرد و راه های شناخت کدام است ؟ ازاین رو، در این پژوهش با روش استنطاق متن و رویکردی توصیفی تحلیلی، این مسیله از منظر مرحوم ملکی تبریزی (به خاطر توجه صاحب نظران معاصر به آثار ایشان) بررسی می شود. با توجه به مبانی و دیدگاه ایشان، در بررسی احکام اخلاق کاربردی باید توجه داشت که ارزش های اخلاقی، اموری واقعی در عالم هستند که از احساسات و تمایل آدمی مستقل اند و برای شناخت آن ها، می توان از وحی، عقل و تجربه بهره جست.
    کلید واژگان: چیستی ارزش, ارزش اخلاقی, ملکی تبریزی, اخلاق کاربردی, ترابط ارزش ها}
    Ebrahim Momeni *, Seyed Akbar Hosseini Ghale Bahman, Seyyedeh Masoumeh Hosseini Qaleh Bahman
    The subject of moral value is one of the important topics of moral philosophy, and the existence of different schools is the result of the conflict in this issue. One of the most necessary issues is the topic of what value is, which acts as a basis for inferring the rules of applied ethics, and after explaining it, one can discuss other issues of moral value and justify moral propositions based on it. Investigating whether moral values exist in the real world or they only have a mental existence, then whether the existence of these values is independent of human desires and inclinations or dependent on them needs to be investigated. After that, it is necessary to talk about whether it is possible to gain knowledge about values and what are the ways of knowing. Therefore, in this research, with the method inferring from the texts and a descriptive-analytical approach, this issue is considered from the perspective of the late Maleki Tabrizi, due to the attention of contemporary scholars to his works. According to his principles and point of view, in examining the rules of applied ethics, it should be noted that moral values are real things in the world that are independent of human feelings and desires, and to know them, revelation, reason, and experience can be used.
    Keywords: The Reality of Value, Moral value, Maleki Tabrizi, applied ethics, Correlation of Values}
  • سید مرتضی هنرمند*، احسان ترکاشوند

    کنترل جمعیت و راه‌های آن، یکی از مسایل مهم و تاثیرگذار اجتماعی، اخلاقی و حقوقی مورد بحث در جوامع بشری است. جواز یا عدم جواز آن، موضوع نزاع موافقان و مخالفان است. موافقان، به ادله‌ای همچون محدودیت منابع، اصول لذت‌گرایی، سودگرایی و آرمان‌گرایی، مفهوم حقوق طبیعی، مبنای تحقق عدالت اجتماعی و مدرنیته تمسک جسته که همگی قابل خدشه‌اند. در مقابل، مخالفان نیز ادله‌ای ارایه کرده‌اند؛ اما در این مقاله از منظر اخلاق کاربردی، با کاربست اصول، مبانی و ارزش‌های مکتب اخلاقی اسلام، به مسئله کنترل جمعیت پرداخته و ضمن بررسی ادله موافق و مخالف، آن، با کشف قیود پنهان به حل تعارض و در نهایت، اتصاف این مسئله به خوبی یا بدی دست یافته‌ایم. التبه خوبی یا بدی آن، مطلق نبوده و تابع مصالح و مفاسد است که در صورت تزاحم با مصلحت برتر، تنها حکم مصلحت برتر فعلیت می‌یابد.

    کلید واژگان: کنترل جمعیت, اخلاق کاربردی, اخلاق اسلامی, فرااخلاق, اخلاق هنجاری}
  • مهدی عبادی نیا*

    حفظ محیط زیست در دوران جنگ، یکی از مهم ترین دغدغه ‏های بشر معاصر و مدافعان محیط زیست است؛ چراکه در زمان جنگ، محیط زیست بیشترین ضربه را از طرف‏های درگیر می‏بیند و این جنگ‏ها موجب آسیب های جبران ناپذیر به محیط زیست هم می‏شود. دین مبین اسلام درباره حفظ محیط زیست، اعم از گیاهان و حیوانات، دستورالعمل ‏ها و سفارش های مهمی دارد و بعضا تخریب محیط زیست را گناه و حرام شمرده است. اما در بحبوحه جنگ، گاه برای حفظ جان یا نابودی دشمن لازم می‏آید که از حفظ محیط زیست چشم پوشید و آن‏گونه که خوشایند نیست، برخورد کرد. در واقع، یک رزمنده گاه در انجام دو عمل اخلاقی در تعارض قرار می‏گیرد و باید یک طرف را انتخاب کند. وظیفه او در این حالت چیست و کدام طرف تعارض را باید انتخاب کند؟ این پرسشی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت و دستورات اسلام را در این زمینه بررسی خواهیم کرد. مقاله پیش رو به روش توصیفی و از طریق مطالعه کتابخانه ‏ای به برطرف کردن تعارض ‏های ایجادشده درباره محیط زیست در خلال جنگ پرداخته و راه حل آن را از آیات و روایات و دیگر منابع بیان کرده است.

    کلید واژگان: محیط زیست, تعارض اخلاقی, اخلاق, اخلاق کاربردی, جنگ}
    Mehdi Ebadinia

    Today protecting the environment in time of war is one of the most serious concerns of mankind and environmentalists, because the environment is severely affected by the parties involved in times of war, and also these cause irreparable damage to the environment. The true religion of Islam for has important instructions and recommendations protecting the environment, including plants and animals, and, Islam considers causing damage to the environment to be unlawful. But, sometimes it is necessary ignore the idea of protecting the environment or doing things which seem unbecoming during the war if the aim is saving lives or defeating the enemy. In fact, sometimes a warrior is left with two moral choices and has to decide which one to choose. What is his duty, then and which are should he choose? The article addresses this question and examines instructions of Islam in this regard. Based on descriptive method a library study, the present article discusses the environmental problems that arise during the war and suggests a solution to them based on Qur'anic verses, narratives and other sources.

    Keywords: the environment, moral problems, ethics, applied ethics, war}
  • حسین حاجی پور*، عیسی مولوی وردنجانی

    تبلیغات گسترده و مکانیزم های متعدد متقاعدسازی امروزی و البته تاثیرات مطلوب و نامطلوب آن بر مخاطبان بر کسی پوشیده نیست. این پژوهش با رویکرد اخلاقی و البته با روش توصیفی-تحلیلی در آیات و روایات به تحلیل فرآیند متقاعدسازی دینی پرداخته، با لحاظ ارکان ارتباطی سه بایستگی اخلاقی را در عرصه تبلیغات و عملیات اقناعی پیشنهاد می دهد؛ هماهنگی فکری- اعتقادی، انگیزشی و رفتاری متقاعدساز با پیام متقاعدگرانه، اولین وظیفه اخلاقی متقاعدساز در حوزه معارف و مسایل دینی است که به رکن متقاعدساز ارتباط دارد. رعایت حق انتخاب و اختیار مخاطب بایسته اخلاقی دیگری است که باید در فرآیند اقناعی مورد ملاحظه قرار بگیرد و اگر پذیرش الزامی و اجباری مخاطب، مورد نظر متقاعدساز باشد، وی به بیراهه متقاعدسازی ضد اخلاقی قدم گذارده است. هم چنین بایستگی استخدام وسایل مشروع و وسایط مطلوب در محور بسته بندی پیام، لزوم اخلاقی دیگری در متقاعدسازی دینی است. تبیین سه بایسته مذکور، تفاوت مبنایی متقاعدسازی مورد تایید آیات و روایات را با غالب روش های اقناعی موجود متمایز می سازد.

    کلید واژگان: اخلاق کاربردی, متقاعدسازی, رفتار متقاعدساز, حق انتخاب, استخدام ابزار}
    Hossein Hajipour*, Isa Molavi Vardanjani

    Extensive propaganda and the many mechanisms of today's persuasion and, of course, the desired and undesirable effects on the audience are not hidden. This research is based on ethical approach and of course on descriptive-analytical method. In the verses and narrations, the process of religious persuasion is analyzed in terms of communication elements, it proposes three ethical requirements in the field of propaganda and persuasion. The persuasive intellectual-belief, motivational and behavioral coordination with the persuasive message. The first ethical duty of a persuader in the field of education and religion. Which is related to the persuasive element Observing the right to choose and addressing the audience is another ethical necessity That should be considered in the persuasion process And if the compulsory acceptance of the audience is convincing, He has gone astray into persuading anti-morality We also need to hire legitimate and desirable tools in the message packaging axis, There is another moral necessity in religious persuasion The explanation of the above three essentials distinguishes the fundamental difference between the persuasiveness of the verses and traditions confirmed by most of the persuasive methods available.

    Keywords: Applied Ethics, Persuasion, Persuasive Behavior, Right to Choose, Tool Hire}
  • مهدی فصییحی رامندی*

    بی تردید اساسی ترین کارکرد نهاد تبلیغ دین، رساندن صادقانه پیام دین به جامعه دینداران است. ایفای این کارکرد گاهی با چالش یا دوراهی های اخلاقی مواجه می شود و مبلغ را بر سر دو یا چند راهی تصمیم گیری اخلاقی قرار می دهد. مقاله پیش رو با هدف بررسی شماری از مهم ترین چالش های صداقت در عرصه تبلیغ دین سامان یافته است. برای دست یابی به این هدف به مهم ترین متون و منابعی که در زمینه تبلیغ دین نوشته شده است، مراجعه شد و درباره محتوای آن ها تحلیل کیفی انجام گرفت. یافته های این تحقیق نشان داد تبلیغ صادقانه اساسا گاهی با منافع شخصی مبلغ در تعارض قرار می گیرد، گاهی جذب حداکثری مخاطبان، صداقت در تبلیغ را به مخاطره می اندازد، در بعضی مواقع نیز ضعف در شایستگی ها و صلاحیت های مبلغ مانع تبلیغ صادقانه می شود و درنهایت، نگرش جزئی مبلغ به دین نیز ممکن است از دلایل ضعف صداقت در تبلیغ دین باشد.

    کلید واژگان: تبلیغ دینی, اخلاق کاربردی, مبلغ, چالش اخلاقی, صداقت}
    Mahdi Fasihi Ramandi*

    Undoubtedly, the most important function of the religious preaching is to deliver the faithful message to the religious community honestly. This function sometimes faces ethical challenges or dilemmas, placing the sum at the cost of two or more ways of making ethical decisions. This article aims to address some of the most important challenges of honesty in the field of religious preaching. To this end, the most important texts and resources written on the promotion of religion were referred to, and their content analyzed qualitatively. The findings of this study showed that honest advertising is sometimes at odds with the personal interests of the preachers, sometimes attracting maximum audiences jeopardizes the honesty of the preaching, sometimes weakening the merits and qualifications of the preacher. The mission of religion can also be one of the reasons for the lack of integrity in the promotion of religion.

    Keywords: Religious Preaching, applied ethics, missionary, Ethical Challenge, Honesty}
  • مهدی عبادی نیا *، حسین دیبا
    یکی از مسائل مهم جوامع بین‏الملل در مخاصمات مسلحانه بین‏المللی، گرفتن اسیر و نوع برخورد با اسرا است که در این میان قراردادهایی مانند قرار داد ژنو تاریخ 27 ژوئیه 1929 برای حقوق اسرا نوشته شده است که کشورهای امضاء کننده ملزم به انجام آن هستند. دین مبین اسلام نیز در این میان، قوانین و مقررات مهمی برای اسرا دارد. عمل نکردن به این قوانین، حکم جنایات بین‏المللی دارد. اما مسئله مهمی که بعضا برای یک رزمنده درباره بحث اسارت پیش می‏آید، تعارضاتی است که در برخورد با یک اسیر برای یک رزمنده در حین جنگ ایجاد می‏شود که باید یک طرف تعارض را انتخاب کند و هر طرف را که انتخاب کند، از لحاظ اخلاقی دچار مشکل می‏شود. لذا وظیفه او در این موارد چیست؟ این بحثی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت و دستورات اسلام را در این تعارضات مورد بررسی قرار خواهیم داد. این مقاله، به روش کتابخانه‏ای انجام شده است.
    کلید واژگان: اسارت, اخلاق, اخلاق کاربردی, تعارض, تعارضات}
    Mahdi Ebadinia *, Hossein Diba
    One of the major issues facing international communities in international armed conflicts is capturing and dealing with prisoners. There are some agreements such as the Geneva Conventions, July 27, 1929 for acknowledging the rights of the prisoners, which the signatory countries are required to comply with. The religion of Islam also has important rules and regulations for prisoners, and failure to comply with these rules is considered an international crime. But an important issue that is sometimes faced by a soldier is the conflict that arises when dealing with a war prisoner; the soldier has to choose one side of the conflict, and his choice might create a moral conflict for him. So what is his duty in these matters? Discussing this subject, this library-based research will examine Islamic commands in this regard.
    Keywords: captivity, ethics, applied ethics, conflict, conflicts}
  • مریم رستگار*، رضا نوروزی، علی پیرهادی
    جایگاه زنان به عنوان نیمی از جمعیت جهان و نقش آنان در زندگی اجتماعی، امری موثر و تعیین کننده است و بررسی و مطالعه این امر، با توجه به استعدادها و ظرفیت های وجودی آنان، امری ضروری است. رسالت مادری و تربیت فرزند از قابلیت های ویژه زن، از کمالات اختصاصی و تکلیفی الهی بر دوش اوست که توجه وافی به آن، نیازمند اختصاص فرصت کافی است. از سویی، به رغم تعدد راه های وصول به کمال حقیقی، هر انسانی، آگاهانه یا ناخودآگاه در پی کسب کمال است. در این زمینه تحصیل علم، از مقدمات برجسته وصول به کمال و تعالی است که در شرایط روز جهان، نیازمند وقت و زمان است. در نتیجه، تزاحم میان انجام رسالت تام مادری و کسب علم و تخصص برای تعالی و رشد همه جانبه زن بروز می کند که از چالش های اخلاق کاربردی در عصر حاضر به شمار می آید. بدین جهت، پژوهش پیش رو به روش توصیفی تحلیلی، ابتدا با تبیین جایگاه مادری و کسب دانش در نظام وحیانی اسلام، با رویکرد اخلاق کاربردی، به تحلیل راهکارهای رفع تزاحم، متناسب با اولویت های امروزی می پردازد که ره آورد آن، در دو سطح مقدمی مبنایی و کاربردی عملی شامل چند راهکار همبسته خواهد بود که در سطح اول، تصحیح نگرش متناسب با واقعیات فطری و جهان بینی الهی، شناخت استعدادها و علایق فردی، کلان نگری متناسب با نیازها، و در سطح دوم، آینده نگری در انتخاب (زمان و نوع تحصیل)، نظم، برنامه ریزی و مدیریت (امکانات و زمان)، اولویت بندی (اهم و مهم) و... عامل رفع تزاحم است و وصول به آن، منوط به رعایت اصول رفع تزاحم خواهد بود.
    کلید واژگان: زن, تزاحم اخلاقی, اخلاق مادری, چالش های اخلاقی, اخلاق کاربردی, فرزندآوری, تربیت}
    Maryam Rastagar *, Reza Noroozi, Alli Pirhadi
    The position of women as half of the population of the world and their role in the social life is the effective and impressive affair, and study of it, given their existential dispositions and capacities, is a necessary issue. The mission of motherhood and training children is one of the particular capacities of woman, privileged perfections and divine mission on the shoulder of women that the complete consideration of it need assigning sufficient time. From one hand, despite the multitude of the ways to gain the real perfection, each person attempts to gain perfection consciously or unconsciously. In this respect, acquiring knowledge is one of the important conditions for attaining perfection and sublimation that need time in the current conditions of the world. As a result, the practical contradiction between exercising the mission of motherhood and attaining knowledge and proficiency for multilateral development of woman appears that is one of challenges of practical morality in the current ages. Therefore, this investigation, using the analytical- descriptive method, addresses primarily, by explanation of the positon of motherhood and attaining knowledge in the revealed code of Islam with the tendency of practical morality, the analysis of solutions for obliterating practical contradiction proper to our today priorities. The result is in two introductory-basic and practical levels include several associate solutions which in the first level are: the correctness of the proper view with natural realities and divine ideology, recognition of dispositions and personal interests, having comprehensive view according to needs. And the solutions for the second levels are: foresight about the choices (time and kind of study), order, planning, management (facilities and time), prioritizing and so on. These factors obliterate the practical contradiction, and attaining it is subject to considering the principle of removing practical contradiction.
    Keywords: Woman, practical contradiction in morality, motherhood ethics, moral challenges, practical morality, Breeding, Training}
  • محمد تقی اسلامی *
    پژوهش در اخلاق کاربردی به جایی رسیده است که از همۀ ظرفیت های علوم طبیعی، انسانی و اجتماعی بهره می برد. دراین میان، دین و اندیشۀ دینی یکی از ظرفیت های مهم برای پژوهشگران این عرصه بوده است؛ تاجایی که می توان پرسید اخلاق کاربردی اساسا سکولار است یا دینی. پژوهشگران باتوجه به حضور اندیشمندان دینی در مراحل شکل گیری این رشته و مزایا و رهاوردهای اندیشۀ دینی برای اخلاق کاربردی، در اطلاق عنوان سکولار (به ویژه معانی افراطی اش) بر مباحثه ها و مطالعه های این رشته تردید کرده اند. در این مقاله ضمن شناسایی و تعریف اخلاق کاربردی اسلامی با تمرکز بر مزایایی که پژوهشگران دینی اخلاق کاربردی برای رویکرد دینی به آن برشمرده اند، با رویکردی اسلامی که از اندیشۀ استادجوادی آملی گرفته ایم، این مزایا را ارزیابی و با مزایای رویکرد اسلامی مقایسه کرده ایم. نگرشی اصیل و الهام بخش به حضور واقعی دین در زندگی انسان ها، رهیافتی تازه به بی طرفی اخلاقی و سازگاری آن با آزادی دینی، جمع اعتقاد به خدا و استحکام الزامات اخلاقی و رویکردی ممتاز به سلامت فاعل اخلاقی، از دستاوردهای رویکرد اسلامی به اخلاق کاربردی است که نتیجه این مقاله است.
    کلید واژگان: اخلاق سکولار, اخلاق کاربردی, اخلاق کاربردی دینی, اخلاق کاربردی اسلامی}
    Mohammad Taghi Islami *
    Applied ethics research studies, now has reached to the point that attempts to take advantage of all the capacities of natural, human and social sciences to progress its work. Religion and religious thought, In the meantime, have been one of the significant capacities for researchers in this field. To the extent that the question arises whether applied ethics is essentially secular or religious? Due to the presence of religious scholars at the stages of the formation of this discipline, and in the light of the advantages and favors that religious thought can have for applied ethics, scholars have challenged the use of the secular title (especially the extreme meanings of the word) on the discussions and studies of this field. In this paper, while identifying and defining the Islamic applied ethics, focusing on the benefits that religious scholars of ethics have counted for the religious approach, I have dealt with the Islamic approach of Ayatollah Javadi Amoli to assess these benefits and compare them with the benefits of the Islamic approach. A genuine and inspiring attitude with the true presence of religion in human life, a new approach to moral impartiality and its compatibility with religious freedom, the combination of belief in God and the strengthening of moral obligations and a distinctive approach to the well-being and healthiness of the moral agents, are some of the achievements of Islamic approach to applied ethics, which are the results of research in this paper.
    Keywords: Ethics, Secular Ethics, Applied Ethics, Religious Applied Ethics, Islamic Applied Ethics, Ayatollah Javadi Amoli}
  • محمد جواد موحدی *
    این مقاله ماهیت اخلاق کاربردی را بررسی می‍کند. این بررسی با ارائه شرح مختصری از تاریخ اخلاق کاربردی آغاز خواهد شد. در قدم بعد، اخلاق کاربردی را به دیگر شاخه های کاربردی در فلسفه مرتبط می‍کند. سپس، در دو قسمت بعدی، مرز متخلخل بین اخلاق هنجاری و کاربردی را کاوش خواهد کرد و بعد از آن اخلاق کاربردی را با ترسیم راهی، به فلسفه سیاسی و حقوقی مرتبط می‍کند. سپس، به طور نقادانه دیدگاه ذکرشده درباره اخلاق کاربردی را براندازی کرده و مورد مداقه قرار می‍دهد. قسمت نهایی نیز بین اهداف متفاوت تحقیق در اخلاق کاربردی، تمایز قائل می‍شود.
    کلید واژگان: اخلاق, اخلاق کاربردی, اخلاق هنجاری, موازنه تاملی, فلسفه}
    This essay explores the nature of applied ethics. It starts by providing a thumbnail sketch of its history. Next، it relates applied ethics to other applied branches within philosophy. Then، in the two subsequent sections، it probes the porous borderline between applied and normative ethics، and afterwards it maps the way in which applied ethics relates to political and legal philosophy. Then، it critically scrutinizes the top-down view of applied ethics that mentioned. The final section distinguishes between different goals of inquiry in applied ethics.
    Keywords: Ethics, Applied Ethics, Normative Ethics, Reflective Equilibrium, Philosophy}
  • نیره جعفری فر*
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی تولیدات علمی در حوزه «اخلاق کاربردی» در سطح جهان بر اساس شاخص های علم سنجی در پایگاه استنادی آی.اس.آی که معتبرترین پایگاه اطلاعاتی بین المللی در حوزه پژوهش های علم سنجی است، می باشد. روش پژوهش پیمایشی- مقطعی و از نوع کاربردی است. کلیه تولیدات علمی نمایه شده پژوهشگران در این پایگاه استنادی (1763 مدرک)، جامعه پژوهش را تشکیل داده است. برای گردآوری اطلاعات، از جست وجوی پیشرفته این پایگاه استفاده شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزارهای تحلیل گر این پایگاه و آمار توصیفی استفاده شده است و تمامی پیشینه ها در حیطه های موضوع، زبان، کشور، نویسنده، سال انتشار، نوع مدرک، مجله و موسسه و دانشگاه های برتر این حوزه در سطح جهانی شناسایی و داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان داد در مجموع 61 کشور در نگارش مدارک حوزه اخلاق کاربردی در سطح جهانی نقش داشته اند که از این میان کشورهای امریکا، انگلستان، کانادا در رتبه های اول تا سوم و ایران در مرتبه 42 قرار داشتند. همچنین، مشخص شد بیش از90 درصد از مدارک موجود به زبان انگلیسی است که نشان از سوء گیری این پایگاه نسبت به زبان انگلیسی داشت.
    کلید واژگان: اخلاق کاربردی, علم سنجی, پایگاه استنادی}
    Nayere Jafari, Far *
    The purpose of this study is to investigate the scientific production in the field of «applied ethics» in the world according is to the citation index ISI. Web of Science (ISI) is most prestigious international databases in the field of science survey research. Method of doing this study was “Panel-Survey” and Applied Research. All researchers in the scientific production indexed citation database (1763 degrees)، the research community is formed. For collecting information، was used advance search in ISI database and all backgrounds in the areas of subject matter، language، country، author، publication year، document type، journal and institutes and top universities worldwide، this area has been identified and analyzed the data. The results showed 61 countries writing papers in the field of “applied ethics” at the global level which the countries of America، England، Canada ranked first to third and Iran was ranked 42. Also، it was found more than 90 percent of the evidence available to show the abuse of the English language is the base language to be English. Keywords: Applied Ethics، scientometrics، citation database
  • حسن سراج زاده*
    در میان اعضای خانواده ارتباط های مختلفی مانند ارتباط عاطفی، حقوقی، فقهی و... وجود دارد. یکی از انواع ارتباط ها میان مرد و زن در خانواده، رابطه اخلاقی میان آن دو است. این رابطه، گاهی از سوی مرد و گاهی از سوی زن مطرح می شود؛ هم چنان که رابطه اخلاقی ممکن است از منظر اثباتی و ذکر فضایل و باید ها بررسی شود و ممکن است از منظر سلبی و بیان رذایل و نباید ها. آنچه در این پژوهش کانون توجه بوده، بررسی رابطه اخلاقی و بیان بایسته های اخلاقی شوهر در رابطه با همسر از نگاه اسلام است. پرسش اصلی این است که سخن اسلام درباره سلوک اخلاقی شوهر با همسر چیست و چه باید ها و فضایلی را برای معاشرت مرد با همسر در روابط زناشویی مطرح می کند. در پاسخ به این پرسش و با بررسی برخی آیات و روایات، به شیوه توصیفی تحلیلی، به این نتیجه رسیده ایم که افزون بر غلبه نگاه اخلاقی دین به روابط مرد و زن و پیش بینی ضمانت های اجرایی لازم، از نظر قرآن، اصل محوری ای که مرد باید در روابط میان خود و همسرش مراعات کند، معاشرت نیکوست. روایات نیز افزون بر این که به طور کلی بر معاشرت نیکو با همسر تاکید کرده اند، مصادیقی از این معاشرت و سلوک اخلاقی را بیان داشته اند که در این پژوهش، ده مصداق از آن، در گفتار و رفتار اولیای دین ذکر شده است.
    کلید واژگان: اخلاق خانواده, اخلاق زناشویی, اخلاق دینی, اخلاق کاربردی, معاشرت نیکو, سلوک اخلاقی}
    Hasn Serajzadeh*
    Various forms of relationship such as emotional, legal, jurisprudential and … exist among members of a family. The ethical relationship between wife and husband is one of these relations. This relationship is either initiated from husband or wife and may be described either in terms of positive virtues and what is recommended or in terms of vices and what is forbidden. The focus of this study has been to investigate the necessary ethical conducts a husband must maintain towards his wife. The key question this study seeks to answer is what is the Islamic attitude towards the husband's proper ethical conducts with his wife? And what recommendations are offered in this regard. To answer this question, the Quranic verses and traditions were investigated using descriptive-analytic method. It was concluded that in addition to the emphasis religion puts on wife-husband relationship and the guarantees predicted by Islam, the pivotal principle that Quran strongly recommends is that husbands should maintain proper conducts towards their wives. This principle has been emphasized in traditions too, in addition, some samples clarifying the proper ethical conducts have been expressed, ten of which have been mentioned in this essay.
    Keywords: Family Ethics, Marital Ethics, Religious Ethics, Applied Ethics, Proper Conducts, Ethical Conducts}
  • اصغر هادی*
    دوران مجردی، بخش جدایی ناپذیر زندگی هر جوانی است که بیشتر با ازدواج پایان می یابد و وارد مرحله جدیدی می گردد. پاک زیستی مهم ترین وظیفه اخلاقی در دوران تجرد است و نقشی اساسی در سیر معنوی یک جوان به سوی خدا دارد. تبیین پاک زیستی و چیستی و چرایی و ویژگی های اخلاقی آن از دیدگاه فرهنگ دینی هدف مقاله حاضر است. از دیدگاه دینی، پاک زیستی با بار معنایی ویژه، صفات اخلاقی بسیاری را به همراه دارد و از سوی دیگر رذائل اخلاقی زیادی را برنمی تابد. اهمیت پاک زیستی تا آن جاست که بدون آن حرکت در مسیر کمال و سعادت انسانی امکان پذیر نیست. تبیین ویژگی های اخلاقی پاک زیستی، معلوم می سازد بسیاری از روابط جنسی و عاطفی میان دختران و پسران، که در جامعه فعلی ما وجود دارد، با چالش مواجه است. این مقاله در سه بخش، مفهوم شناسی پاک زیستی، ارزشمندی معنوی و اخلاقی پاک زیستی و ویژگی های اخلاقی پاک زیستی، به تبیین مسئله می پردازد.
    کلید واژگان: پاک زیستی, عفت, عفاف, استعفاف, تجرد, اخلاق مجردی, اخلاق کاربردی}
    Asghar Hadi*
    Celibacy is an integral part of life for every young person that is terminated by marriage and entering a new stage of life. Chastity is the most important moral duty of a single person and has an outstanding influence on the spiritual journey of a young person towards God. This paper aims to elaborate on the meaning of chastity, to explain why it is important and to point out its ethical characteristics on the basis of religious culture. From a religious perspective, chastity, with specific semantic attributes, contains many moral qualities and is inconsistent with many vices. The importance of chastity is to the extent without which it is impossible to move in the direction of human perfection and happiness. Clear explanation of the ethical characteristics of chastity, will reveal that many of sexualand emotional relationships among young boys and girls in our present society are not acceptable. This paper consisting of three parts of definition of chastity, spiritual and ethical values of chastity and ethical characteristics of chastity, tries to elaborate on this subject.
    Keywords: Chastity, Modesty, Celibacy, Morality of Celibacy, Applied Ethics}
  • احمد محمدی پیرو، احمد حسین شریفی
    مطلق گرایی اخلاقی بدین معناست که برخی ارزش ها صرف نظر از اشخاص، مکان ها و زمان ها معتبر بوده و خوش آیند و بدآیند افراد، شمولیت آنها را از بین نمی برد. درباره رابطه مطلق گرایی و اخلاق کاربردی می توان گفت که اولا: وجود تزاحمات اخلاقی با تمسک به مطلق گرایی توجیه پذیر است، ثانیا: امکان ارائه راه حل نیز بر طبق این مبنا فراهم است، چون ترجیح یک فعل بدون استدلال، امکان پذیر نیست و امکان استدلال در فرض مطلق گرایی محقق است، علاوه بر اینکه حل تزاحم در فرض وجود هدفی معین میسر است و بنا بر مطلق گرایی، وجود این هدف نیز تامین است. در حل مسائل اخلاق کاربردی اولا: باید با توجه به تمام قیود موضوع حکم، تزاحم بدوی ناشی از عدم تصور صحیح موضوع، برطرف شود، ثانیا: اگر با لحاظ تمام قیود، باز هم تزاحم باقی بماند، باید با توسل به مرجحات کیفی عقلی و شرعی یک طرف را ترجیح داده، مسئله را حل کرد.
    کلید واژگان: مطلق گرایی, نسبی گرایی, تزاحمات اخلاقی, فرااخلاق, اخلاق کاربردی}
    Ahmad Mohammadi Peyro, Ahmad Hussein Sharifi
    Moral absolutism implies that some values are valid regardless of the individual, place, and time and the comprehensiveness that characterizes it cannot be harmed by what people like or dislike. Regarding the relationship between absolutism and applied ethics two things should be considered: first, the existence of moral competitive conditions together with adherence to absolutism is justifiable; secondly, it is by abiding by this principle that we can reach a solution, because preferring an action is impossible without reasoning and the possibility of reasoning is realized through absolutism. Furthermore, the solution of the problem of competitive condition will be possible if there is a definite aim. According to absolutism, this aim does exist. In order to solve the problems of applied ethics first, the preliminary competitive condition resulting from misconceiving the question should be eliminated by observing all the provisions of the subject matter of judgment. Secondly, if competitive condition remains after having observed all the provisions, then one side has to be preferred to the other by turning to the legal and rational qualitative preferences and thus the problem can be resolved.
    Keywords: absolutism, relativism, moral competitive condition, meta, ethics, applied ethics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال