به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "انگیزش اخلاقی" در نشریات گروه "اخلاق"

تکرار جستجوی کلیدواژه «انگیزش اخلاقی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی انگیزش اخلاقی در مقالات مجلات علمی
  • جواد غفاری*، بهروز محمدی منفرد، وحید واحدجوان، علی عسگری یزدی
    انسان در ذات خودش وبه لحاظ فطری انگیزه بر انجام رفتار اخلاقی دارد.اما چرا انسانها در برخی موقعیت ها انگیزه بررفتارهای اخلاقی ندارند؟ویا حتی انگیزه بر رفتار غیر اخلاقی دارند.ودچار بی پروایی وشرارت می شوند. همین مساله در آموزه های اخلاقی دین هم وجود دارد.سوال اصلی مقاله این است که«چرا افراد متدین ویا مدعی دین داری با علم به الزامات اخلاقی دین، انگیزه برای انجام فعل اخلاقی ندارند؟». ویا گاهی برخلاف دستورات اخلاقی دین عمل می کنند. بنابراین چه نسبتی بین باورهای دینی معطوف به گزاره های اخلاقی وانگیزش اخلاقی وجود دارد؟ از آنجائیکه مفهوم «انگیزش» و نظریه های مربوط به آن در«روان شناسی» مورد بحث قرار می گیرد ومفهوم«انگیزش اخلاقی»در«روانشناسی اخلاق »از مباحث مهم وکلیدی است. به همین جهت این مقاله با روش توصیفی، تحلیلی درصدد تبیین عوامل وموانع «انگیزش اخلاقی» از منظر نویی موسوم به «روانشناسی اخلاق دینی» با استناد به برخی آیات وروایات است .حاصل ونتیجه اینکه، عوامل درونی مانند«ضعف اراده»،«ضعف ایمان»و«بی تقوایی» وغلبه«امیال وغرایز»و«عدم آگاهی» وغفلت، موانع انگیزش اخلاقی است.همچنین عوامل بیرونی مانند خانواده،نظام تربیتی وآموزشی جامعه،ارتباطات اجتماعی حقیقی ومجازی ورفتارهای حکومت، موثر در انگیزش اخلاقی افراد هستند.
    کلید واژگان: انگیزش, انگیزش اخلاقی, روانشناسی اخلاق, روانشناسی اخلاق دینی
    Javad Ghaffari *, Behrouz Mohammadi Monfared, Vahid Vahed Javan, Ali Asgari Yazdi
    Humans in their nature and innately have the motivation to perform moral behavior. But why do people not have the motivation to behave morally in some situations? Or even have the motivation to behave immorally. They become careless and evil. The same problem exists in the moral teachings of religion. The main question of the article is, "Why do religious people or those who claim to be religious, knowing the moral requirements of religion, do not have the motivation to perform moral actions?". Or sometimes they act against the moral orders of religion. So what is the relationship between religious beliefs aimed at moral propositions and moral motivation? Since the concept of "motivation" and related theories are discussed in "psychology" and the concept of "moral motivation" is one of the important and key topics in "moral psychology". For this reason, this article with a descriptive and analytical method tries to explain the factors and obstacles of "moral motivation" from a new perspective called "psychology of religious ethics" by referring to some verses and narrations. The result is that internal factors such as "weakness of will", "Faith" and "irreligiousness" and overcoming "desires and instincts" and "lack of awareness" and carelessness are obstacles to moral motivation. Also, external factors such as family, education and training system of society, real and virtual social relations and government behavior are effective in moral motivation of people.
    Keywords: Motivation, Moral Motivation, Psychology Of Ethics, Psychology Of Religious Ethics
  • احمد دبیری*، محمدجواد فخرآبادی

    محبت و عشق ورزی، از مهم ترین گریش های اصیل در وجود آدمی است که می تواند عالی ترین منیع انگیزش برای رفتارهای اخلاقی باشد. این پزوهش به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای به این نتایج دست یافته است که هرچند خوددوستی میلی تاثیرگذار در صدور افعال است، اما مانعی بر سر راه انجام اعمال از روی عشق ورزی نیست و تا عملی برخاسته از میل اصیل خیرخواهانه نباشد از حد نصاب ارزش اخلاقی برخوردار نمی گردد. خیرخواهی و عشق ورزی میلی فطری و اصیل در همه انسان ها قرار دارد که می تواند مستقلا سرچشمه رفتارهای اخلاقی گردد. در این صورت است که می توان از عشق ناب به فضایل اخلاقی و محبت معنوی به عنوان عالی ترین عامل انگیزه بخشی در رفتارهای اخلاقی سخن گفت. رفتار بر مبنای اخلاق فاضله و محبت ورزی، تلازم با انقیاد الهی دارد و موجب تقرب وجودی به خداوند می گردد. این معنا می تواند در پرتو بینش الهی تقویت شود و به سطحی از آگاهی برسد که تنها رضوان الهی منشا انگیزش در عملکردهای اخلاقی گردد.

    کلید واژگان: انگیزش اخلاقی, خود دوستی, خیرخواهی, عشق ناب, انگیزش معنوی
    Ahmad Dabiri *, Mohammadjavad Fakhrabadi

    Love and affection are among the most important genuine desires in human beings that can be the highest Source to motivation for moral behaviors. This research has reached the conclusion through descriptive-analytical method and using library sources that although egoism is an effective desire in issuing actions, but it is not an obstacle to doing deeds out of love and to an action arising from genuine benevolent desire. Otherwise, it does not have the quorum of moral value. Benevolence and love are innate and genuine in all human beings, which can be the independent source of moral behavior. In this way, we can speak of pure love for moral virtues and spiritual love as the highest motivating factor in moral behaviors. Behavior based on the morality of utopia and love is related to divine submission and causes existential closeness to God. This meaning can be strengthened in the light of divine

    Keywords: Ethical Motivation, self-interest, Benevolence, pure love, ., Spiritual motivation
  • علی نصرتی*، مسعود آذربایجانی

    دین و اخلاق دو حوزه تاثیرگذار بر جوامع انسانی است. فیلسوفان اخلاق، چهار گونه رابطه و وابستگی اخلاق و دین را مطرح کرده اند: وابستگی معناشناختی، وابستگی وجود شناختی، وابستگی معرفت شناختی و وابستگی روان شناختی. هدف از این پژوهش نوع چهارم ارتباط است؛ پس پرسش ما این است که آیا دین و باورهای دینی می توانند محرکی قوی برای زیست اخلاقی به شمار آیند؟روش این مقاله برای رسیدن به پاسخ واقعی استفاده از تحقیق آماری و میدانی است؛ لذا ما تعدادی از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه های آزاد و فرهنگیان شهر همدان را گروه نمونه پژوهش خود قرار دادیم؛ تمامی آزمودنی ها را با دوآزمون «جهت گیری مذهبی بر اساس دین اسلام» و پرسشنامه «بنیان های اخلاقی هایت وگراهام» بررسی کردیم و نتایج آزمون پس از نمره گذاری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.یافته ها نشان داد که بین نگرش مذهبی و دین داری با انگیزه های اخلاقی رابطه مستقیمی وجود دارد: یعنی هرچه باور و اعتقاد شخص عمیق تر شده، باور مذهبی او به ایمان تبدیل گشته و شخص از مرحله شناختی و نظری دین به مرحله عملی ودینداری وارد آید، انگیزه های اخلاقی او نیز بیشتر شده و شخص زیست اخلاقی آشکارتری خواهد داشت. لذا نتیجه تحقیق بیانگر این مهم است که مذهب درونی شده و دین داری برای اخلاقی زیستن نقش بسزایی ایفا می کند.

    کلید واژگان: نگرش دینی, انگیزش اخلاقی, دین داری, وابستگی روان شناختی اخلاق به دین
    Ali Nosrati *, Massoud Azarbayjani
    Purpose

    the religion and morality (ethics), both have been and will be influential on human societies. what has the has engaged the scientists for a long time in this regard, is how the religion and morality relate and dependency to each other. to answer the above question, it is worth noting that the ethical philosophers have proposed four types of relationship and dependency on the ethics and religion as follows: semantical dependency; ontological dependence; epistemological Dependence; psychological dependence.The purpose of this research is the above fourth type, i.e. the study of psychological (motivational) relationship between religion and ethics.

    Method

    all subjects were examined with two tests as, well as a religious orientation based on the Islamic religion in the Azerbaijan and on the basis of the Hyatt and Graham Ethics Foundation Questionnaire. the results of the test, after scoring, were analyzed by SPSS software and Pearson and Spearman correlation coefficient tests.

    findings

    The results showed that there is a direct relationship between the religious attitude moral motives, that is, any amount of belief in a person becomes deeper, as much as his religious belief to convert to the faith, and the person from the cognitive and theoretical stage of religion will enter into a practical and ethical process, he will obtain a greater moral motivation and the person will find a clearer ethics existence.

    Conclusion

    the internalized religion and religiosity play an important role in the ethical life.

    Keywords: Ethics, religion, psychological, psychological dependence
  • وحید پاشایی
    برای ترسیم یک نظام اخلاقی، به مبانی مختلف و مستحکمی نیاز است. یکی از مهم ترین مبانی در ارائه یک نظام اخلاق، مبانی جهان شناختی است که نگاه اندیشمندان به عوالم هستی و اصول حاکم بر آن را بازتاب می کند. سیدمرتضی، از اندیشمندان بنام شیعه در اندیشه های کلامی خود، نگرشی به جهان هستی دارد که در نتیجه منجر به تقسیم عوالم وجود، به عوالم پیش از دنیا، عالم دنیا و عوالم پس از دنیا شده است. این نوشتار، به تشریح و تحلیل این نگرش و تاثیر آن در اخلاق پرداخته و به نتایجی همچون انگیزش اخلاقی با توجه به اعتقاد به عوالم پسینی دنیا و ثواب و عقاب اخروی، معناداری اخلاق با توجه به انکار عالم ذر پیش از دنیا و توجیه چرایی زیست اخلاقی، در اثر اعتقاد به ناظمی مدبر و صاحب قوانین در دنیا رسیده است.
    کلید واژگان: عوالم وجود, انگیزش اخلاقی, معناداری اخلاق, عالم دنیا, عالم ذر, سیدمرتضی
    Vahid Pashaei
    In order to design a moral system, there is a need for different and solid foundations. One of the most important foundations for the introduction of a moral system is the cosmological foundation that reflects the scholars' view of the worlds in existence and the principles governing them. In his theological thoughts, Seyyed Mortazi, a famous Shiite scholar, has a view of the universe which leads to the division of the realms of existence into different worlds: the worlds of pre-existence, this world, and the worlds after this world. This paper described and analyzed this view and its impact on ethics, and reached some results such as moral motivation with regard to the belief in the afterlife and the rewards and punishments in the hereafter, the meaningfulness of morality with regard to the denial of the world of pre-existence of pre-existence and the justification of the moral life based on believing in the wise creator and ruler of the world.
    Keywords: worlds of existence, moral motivation, meaningfulness of ethics, this world, the world of pre-existence, Seyyed Mortazi
  • رحیم دهقان
    ماهیت عامل انگیزش اخلاقی، درونی یا برونی بودن و خودمحور یا غیرخودمحور بودن آن، ازجمله ابعاد بحث انگیزش اخلاقی در حوزه روان شناسی اخلاق هستند. جان فینیس، اندیشمند مسیحی معاصر، با تکیه بر ظرفیت ها و قوای طبیعی انسان و با رهیافتی درون گرایانه، ریشه انگیزه اخلاقی را در داشته های طبیعی فاعل اخلاقی جست وجو می کند و آن را غیرخودمحور جلوه می دهد. علامه طباطبایی نیز با رهیافتی غیرخودمحورانه بر ظرفیت های طبیعی انسان تاکید و تحقق انگیزه اخلاقی را در بستر ترکیبی از امیال طبیعی و عقلانیت انسان تبیین کرده است. بررسی اندیشه این دو در بعد روان شناسی اخلاق نشان می دهد این دو دیدگاه در رهیافت درون گرایانه و برون گرایانه و تبیین فرایند ایجاد انگیزه اخلاقی با یکدیگر متفاوت هستند؛ علاوه براین، در تبیین عامل اصلی انگیزش نیز با یکدیگر متفاوت اند؛ زیرا در نگرش فینیس انگیزه تنها درصورتی اخلاقی خواهد بود که در راستای خیرهای پایه باشد؛ اما علامه عنصر اصلی را در تبدیل شدن انگیزه به انگیزه اخلاقی، رضایت الهی می داند. این مقاله تلاش می کند با روش تحلیلی، اندیشه این دو را درباره ابعاد انگیزش اخلاقی بازسنجی و مقایسه کند.
    کلید واژگان: انگیزش اخلاقی, دلیل عمل, درون گروی, برون گروی, علامه طباطبایی, فینیس
    Rahim Dehghan
    In the psychology of ethics, there is a question concerning the true nature of moral motivations; are they internal or external motivations, are they self-controlled or not? The contemporary Christian scholar, John Finiss, claims with an internalistic approach that moral motivations come from our natural capabilities and faculties, so that they cannot be self-controlled. Allameh Tabatabai also emphasizes on the human capabilities in the context of moral motivations, with a similar internalistic approach, but he explains the realization of moral motivations as a result of the combination of the natural desires and rationality. However, there is differences between their approaches to internalism and externalism and their explanations of moral motivations in the psychology of ethics. Furthermore, they determine different things as the main factor in moral motivation. Finiss regards a motivation as moral only when it is towards the basic goods; Allameh Tabatabai considers moral motivations as ones that are in keeping with the Divine consent. In this paper, the thoughts of these two thinkers on the moral motivations are studied comparatively by an analytical methodology.
    Keywords: Moral Motivations, Morale of Action, Internalism, Externalism, Allameh TabatabaI, Finiss
  • حسن مرادی
    عینی یا ذهنی بودن ارزش های اخلاقی و درونی یا بیرونی بودن منبع انگیزش اخلاقی، از مباحث مسئله ساز فلسفه اخلاق معاصرند؛ زیرا ذهنی بودن ارزش ها، به نسبی بودن اخلاق، و بیرونی بودن منبع انگیزش، به ضعف در عمل منجر می شود. هدف این مقاله، حل این مسائل براساس توحید اطلاقی از نگاه علامه طباطبایی است. روش ما در گام اول، تبیین و تحلیل نظریه توحید اطلاقی و در گام دوم، استنتاج لوازم این نظریه در پاسخ به آن مسائل است. توحید اطلاقی می تواند هم مبنای عینیت ارزش های اخلاقی و هم معیاری درونی برای انگیزش اخلاقی آزاد و متعالی باشد؛ زیرا انسان موحد براساس اسماء حق تعالی، که عینی اند، عمل کرده و فقط یک ذات را در تمام هستی می بیند و تمام صفات و افعال متکثر در آینه های آفاقی و انفسی را تصاویری از صفات و افعال حق تعالی می داند. تبیین وحدت اطلاقی و تمایز آن با سایر مراتب توحید، اثبات عینیت ارزش های اخلاقی و سازگار بودن آن با انگیزش اخلاقی درونی و آزادانه و نیز تمایز آن با سایر انگیزش های اخلاقی در نظام های مبتنی بر وظیفه گرایی و سودگروی فردی یا جمعی دنیوی یا اخروی، از دستاوردهای این مقاله است.
    کلید واژگان: عینیت ارزش های اخلاقی, توحید اطلاقی, انگیزش اخلاقی, علامه طباطبایی
    Hassan Moradi
    Objectivity or subjectivity of ethical values and being intrinsic or extrinsic of source of ethical motivation is one of the problematic issues of contemporary ethics/moral philosophy. Because subjectivity of ethical values may lead to relativism in ethics and extrinsic factor in ethical motivation may lead to weakness in performance.The purpose of this article is to resolve such issues based upon Absolute Monotheism from Allameh Tabtabai`s point of view. Our approach in first step will be clarification and analysis of Absolute Monotheism and in the second step will be reasoning of this theory toward resolving such issues. Absolute Monotheism may be the base of objectivity of ethical values and also an intrinsic factor in free and sublime ethical motivation. Because the monotheist person will act based upon God`s Names (Asma-Allah) – all of which are objective, knows just one Essence in whole universe and acknowledges all characteristic and acts - all of which are reflected in human and non-human creatures - as characteristics of the Holy God. Of achievements of this research, we can mention clarification of Absolute Monotheism and its differentiation from other levels of monotheism, proving the objectivity of ethical values and its adaptability with free and intrinsic ethical motivation and its distinction with other ethical motivations in systems which are based upon deontology and personal/communal or worldly/unworldly utilitarianism.
    Keywords: the objectivity of ethical values, absolute monotheism, ethical motivation, Allameh Tabatabai
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال