جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "شرع" در نشریات گروه "اخلاق"
تکرار جستجوی کلیدواژه «شرع» در نشریات گروه «علوم انسانی»جستجوی شرع در مقالات مجلات علمی
-
بسیاری از دیدگاه های علم کلام و فلسفه اخلاق، مبتنی بر تعیین ملاک حسن و قبح است. فخر رازی معتقد است حسن و قبح در افعال بشری عقلی، و در افعال الهی شرعی است. دیدگاه او خاص و منحصر به فرد است. در این جستار، نخست ادله فخر رازی را برای تفکیک جایگاه عقل در اخلاق بشری و الهی و چرایی روی آوردن او را به چنین دیدگاهی خواهیم گفت. دلایل فخررازی را در دفاع از شرعی بودن حسن و قبح افعال الهی در سه جهت طبقه بندی می کنیم: تکلیف، خلقت و جبر حاکم بر عالم. در گام بعدی، ادله او را با رویکرد تحلیلی انتقادی سنجیده و نقد می کنیم. در پایان، با رد دیدگاه فخر رازی نتیجه می گیریم ملاک معرفت شناختی در تشخیص حسن و قبح افعال انسانی و الهی یکسان است.کلید واژگان: فخر رازی, حسن, قبح, عقل, شرعRevelatory ethics, Volume:5 Issue: 2, 2016, PP 97 -108The debate of moral foundations is one of the important issues in the sphere of ethics. So, the authority of reason or religion for moral values has always been debated. The article shows that the moral values have the moral authority. This view is supported by the Bible and Christian theologians. In fact, Bible's values are the same values of reason. This interpretation of autonomy can be considered the line between Kant's theory and the theory of the divine. The author believes that the belief in the moral autonomy can provide non-partisan platform for dialogue between cultures and religions.Keywords: autonomous moral, dialogue between religions, Christian ethics, Catholic theology -
بسیاری از دیدگاه های علم کلام و فلسفه اخلاق، مبتنی بر تعیین ملاک حسن و قبح است. فخر رازی معتقد است حسن و قبح در افعال بشری عقلی، و در افعال الهی شرعی است. دیدگاه او خاص و منحصر به فرد است. در این جستار، نخست ادله فخر رازی را برای تفکیک جایگاه عقل در اخلاق بشری و الهی و چرایی روی آوردن او را به چنین دیدگاهی خواهیم گفت. دلایل فخررازی را در دفاع از شرعی بودن حسن و قبح افعال الهی در سه جهت طبقه بندی می کنیم: تکلیف، خلقت و جبر حاکم بر عالم. در گام بعدی، ادله او را با رویکرد تحلیلی- انتقادی سنجیده و نقد می کنیم. در پایان، با رد دیدگاه فخر رازی نتیجه می گیریم ملاک معرفت شناختی در تشخیص حسن و قبح افعال انسانی و الهی یکسان است.کلید واژگان: فخر رازی, حسن, قبح, عقل, شرعMost of the viewpoints toward theology and ethics are based upon determining the criteria of the goodness and badness. Fakhr al-Din al- Razis viewpoint is that the criteria of the goodness or badness of human actions is reason and that of Gods actions is the Islamic Law (Sharia). His point of view is especial and unique. In this article, firstly the Razis proofs in distinguishing the status of reason in human and Gods ethics and the cause by which he turns to such viewpoint are explained. Razis proofs advocating the Islamic-law legitimacy of goodness and badness of Gods actions are divided into three categories: duty, creation and determinism dominated on the universe. In the next step, Razis proofs will be evaluated and criticized through analytic-critical approach. And finally by rejection of Razis theory we conclude that the criteria of epistemology in goodness and badness of God and humans actions is equal.Keywords: Razi, goodness, badness, reason, God, Islamic Law
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.