به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « moral experience » در نشریات گروه « اخلاق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «moral experience» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بهروز محمدی منفرد*، حسن لاهوتیان

    این پژوهش درصدد بررسی تجری اخلاقی و جایگاه آگاهی و معرفت در تحقق رفتار اخلاقی بر مبنای دو رویکرد کلی وظیفه‎ گرایی اخلاقی کانتی و سودگرایی عمل‎گرای بنتام و همچنین رویکرد شهید صدر است. چالش اصلی مقاله این است که دو عنصر آگاهی و اراده (نیت) چه تاثیری بر اخلاقی بودن یا نبودن یک فعل دارند؟ و در مورد تجری اخلاقی، اگر آگاهی ما نسبت به درستی یا نادرستی یک فعل، خطا باشد و فعل نادرست را اراده کنیم که در حقیقت درست است، این آگاهی و اراده چه نقشی در محتوای آن فعل خواهند داشت و بالاخره آن فعل را درست تلقی کنیم یا نادرست؟ برای پاسخ به این پرسش ها در این تحقیق ابتدا به مساله دسترسی معرفتی و آگاهی از وجه توجیه گزاره‎ های هنجاری پرداخته می‎شود. در گام بعدی تبیین می شود که با پذیرش سودگرایی عمل‎گرای بنتام حتی با فرض تحقق تجری اخلاقی، عصیان و تمردی صورت نپذیرفته و فاعل فعل مستحق مذمت نیست. در قسمت سوم روشن می‎شود که بر مبنای وظیفه ‎گرایی اخلاقی کانتی، قطعا با تجری اخلاقی نوعی تمرد صورت گرفته و رفتار فرد متجری به نحوی غیراخلاقی بوده و آن فرد مستحق مذمت است. و در قسمت پایانی رویکرد شهید صدر نسبت به فاعل متجری بررسی و با دیدگاه کانت و بنتام مقایسه می‎شود.

    کلید واژگان: تجری اخلاقی, شهید صدر, کانت, بنتام}
    Behruz Muhammadimunfared *, Hasan Lahootiyan

    This study seeks to investigate the moral practice and the place of consciousness and knowledge in the realization of moral behavior based on the two general approaches of Kantian moral conscientiousness and Bentham pragmatic utilitarianism as well as the approach of Martyr Sadr. The main challenge is what effect do the two elements of consciousness and will (intention) have on the morality or non-morality of an action? And in the case of moral experience, if our awareness of the correctness or incorrectness of an action is wrong, and we will the wrong action, which is in fact true, what role do this awareness and will play in the content of that action; Do we consider that verb right or wrong?To address such a challenge, Section 1 addresses the issue of epistemic access and knowledge of the justification of normative propositions. In Part 2, he states that by accepting Bentham's pragmatic utilitarianism, even under the premise of moral realization, rebellion and rebellion have not taken place, and that the doer of the act does not deserve to be condemned. Section 3 also states that, on the basis of Kant's moral conscientiousness, a kind of rebellion has certainly taken place with moral practice, and that the behavior of the practitioner is immoral, and that person deserves condemnation. In Part 4, Martyr Sadr's approach to the executor is examined and compared with Kant and Bentham.

    Keywords: Moral Experience, Martyr Sadr, Kant, Bentham}
  • حسینعلی شیدان شید، محمد فتحعلی خانی
    بحث از نسبت میان تجربه اخلاقی و تجربه دینی که با مبحث رابطه دین و اخلاق نیز مرتبط، لیکن بحثی مستقل از آن است، در تصویر میزان قرب اخلاق مداری و دین مداری اثرگذار است. در مقاله حاضر، برای تعیین اینکه چه نسبتی میان این دو تجربه برقرار است، پس از بیان ویژگی های مشترک تجربه اخلاقی و تجربه دینی، تلاش می شود تا مقصود از تجربه اخلاقی و تجربه دینی بیان شود و آنگاه با استفاده از تقسیم شش گانه دیویس درباره انواع تجربه های دینی، و سنجیدن نسبت هر یک از آن اقسام با تجربه اخلاقی، نسبت تجربه اخلاقی با تجربه دینی شناسایی گردد. در این راستا، دیدگاه تباین تجربه اخلاقی و تجربه دینی و دیدگاه اتحاد آن دو نیز مورد بررسی قرار می گیرد. حاصل آنکه نمی توان هر تجربه اخلاقی ای را تجربه دینی شمرد. همه مصادیق این دو نیز یکسره از یکدیگر جدا نیستند، بلکه نسبت میان تجربه اخلاقی و تجربه دینی عموم و خصوص من وجه است.
    کلید واژگان: تجربه, تجربه اخلاقی, تجربه دینی, نسبت تجربه اخلاقی}
    Hosseinali Sheidan Sheid, Mohammad Fathali Khani
    Discussing about the relationship between moral experience and religious experience is relevant to the relationship between religion and morality, but is independent from that topic and is efficient in showing the nearness of morality and religiosity. In the present paper in order to realize the kind of relativity between these two experiences, after expressing the similarities of moral experience and religious experience, the author tries to express his intention of moral experience and religious experience. Using Davis`s six-part categorization about the kinds of religious experiences and measuring the relation of each one of them with moral experience, the author identifies the relationship between moral experience and religious experience. In this regard, moral experience and religious experience view on diversity and unification will be analyzed. Consequently we cannot consider every moral experience as a religious one. Also all the instances of these two experiences are not entirely different, however the relationship between moral experience and religious experience is partial inclusion.
    Keywords: experience, moral experience, religious experience, moral experience relation, religious experience}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال