به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "naturalism" در نشریات گروه "اخلاق"

تکرار جستجوی کلیدواژه «naturalism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی naturalism در مقالات مجلات علمی
  • رحیم دهقان سیمکانی*
    مسکویه رازی بیش از نیمی از عمر خود را در دستگاه حکومت آل بویه گذراند. او دغدغه شکوفایی تمدن اسلامی را داشت. مسئله او چیستی و چگونگی تحقق جامعه متمدن است و در قالب پنج گام، فرایند تحقق جامعه متمدن را در آثار خود به تصویر کشیده است: در گام نخست، تعاون و مشارکت اجتماعی را بنیادی ترین مفهوم برای یک جامعه متمدن دانسته و بر اساس این مفهوم پایه، از امکان ناپذیری تحقق سعادت در بیرون از اجتماع سخن می گوید؛ در گام دوم، زیربنای این مفهوم را در نیازهای طبیعی انسان جست وجو می کند و زمینه ای برای طرح نظریه اخلاقی قانون طبیعی آماده می کند؛ در گام سوم، از دو عامل دین و خرد جمعی برای فعلیت بخشیدن به خصلت طبیعی تعاون، سخن گفته و با تبیین کارکردهای دین، تاثیر آموزه های دینی بر تقویت موانست و مشارکت و در نتیجه، همبستگی اجتماعی را تبیین کرده است؛ در گام چهارم، غایات نهایی و میانی را برای تعاون اجتماعی مشخص کرده است؛ و در گام پنجم، برای تحقق این غایات، ساختار حکومت عادلانه و سازوکار نظارت بر حکومت برای رساندن جامعه به غایت نهایی را در قالب قوانین دین و پرسشگری های آزاداندیشان خیرخواه پیشنهاد می کند. این مقاله با روش تحلیلی و استنادی، ضمن تبیین این پنج گام، به فرایند تحقق جامعه متمدن و نسبت آن با اخلاق در نگرش مسکویه رازی پرداخته و به تناسب بحث، تمایز رهیافت اخلاقی وی با ارسطو را تبیین کرده است.
    کلید واژگان: تعاون, اخلاق, تمدن, طبیعت گرایی, مسکویه رازی
    Rahim Dehghan *
    Miskawayh spent more than half of his life in the Buyid government. He was concerned about the flourishing of Islamic civilization. His question is what and how civilized society is to be realized, and he has illustrated, in a five-steps, the process of realization of civilized society: In the first step, he considered co-operation and social participation as the most fundamental concept for a civilized society, and based on this basic concept, Speaks of the impossibility of the realization of the happiness outside of society; In the second step, he explores the underlying concept of this concept in the natural needs of man and provides a context for the development of the moral theory of natural law; in the third step, Miskawayh discusses the two factors of religion and communal reason for actualization of the natural character of cooperation, and ,by explaining the functions of the religion, he has illustrated the influence of religious teachings on the strengthening of manners and participation, and thus social cohesion; in the fourth step, he has delineated the final and intermediate ends for social cooperation; And in the fifth step, to accomplish these ends, he proposes a just government structure and a mechanism for oversighting the government to bring society to an ultimate end in the form of religious laws and benevolent free questioning. This paper, by analyzing and citing, beside explanation of these five steps, explores the process of realizing the civilized society and its relation to ethics in Miskawayh's attitude, and it has explained the difference of Miskawayh's moral attitude with Aristotle.
    Keywords: cooperation, Ethics, Civilization, Naturalism, Miskawayh
  • حسن بوژمهرانی
    در تاریخ اندیشه مدرن، دو نقطه عطف وجود دارد. اولی، انقلاب فلسفی- معرفتی دکارت است. ظهور و بسط فلسفه دکارت، به معنای زوال جهان بینی قرون وسطی، تولد سوژه انسانی و تغییرات اساسی در مباحث و موضوعات شاخه های گوناگون علمی بود. فلسفه او بر اندیشه های عصر جدید، مانند لیبرالیسم، دموکراسی، حقوق بشر، عقلانیت علمی و قانون گرایی روابط و نهادهای اجتماعی جدید مبتنی بود. برهمین اساس، هنجارها و داوری های اخلاقی دچار تغییرات بی سابقه ای شد. نقطه عطف دوم، در نیمه قرن بیستم رخ داد و بسیاری از اندیشه های عصر روشنگری را به افسانه و سراب تبدیل کرد. چارلز تیلور، یکی از نمایندگان چرخش فلسفی معاصر، معتقد است که معرفت شناسی طبیعت گرای دکارتی باعث غلبه تفسیر نسبی گرایانه، لذت گرایانه، اتمیستی و پوچ گرایانه از کنش اخلاقی و انحراف از آرمان اصالت اخلاقی مدرن شده است. وی افزون بر دفاع قاطع از ضرورت خودشکوفایی فردی و صداقت با خویشتن، دنبال فهم غنی تری از زندگی در چارچوب خیر های گریزناپذیر اخلاقی است. هدف از این پژوهش، ژرف اندیشی درباره انسجام و کفایت اندیشه اخلاقی یکی از اندیشمندان برجسته فلسفه اخلاق معاصر است. این پژوهش نشان می دهد بازگشت نظریه اخلاقی تیلور به سنت رمانتیسیسم برای احیای تعالی اخلاقی نارساست و به فضیلت گرایی دینی بسیار نزدیک تر است تا آرمان اصالت مدرن. همچنین کمک گرفتن از منابع مختلف توجیه اخلاق اصالت، به ابهام ها و تعارض های نظریه وی افزوده است. چون تیلور فیلسوفی تحلیلی است، روش شناسی این پژوهش، تحلیلی- انتقادی است.
    کلید واژگان: نظریه اخلاق اصالت, طبیعت گرایی, اخلاق مدرن, رمانتیسیسم, دموکراسی لیبرال
    Hassan Boujmehrani
    In the history of modern thought there are two turning points. The first one is philosophical-epistemological revolution of Descartes. The appearance and expansion of Descartes philosophy was equal to the decline of the Middle Age's worldview, the birth of human subject and essential changes in debates and subjects of different scientific branches. His philosophy was based on modern-age thoughts such as liberalism, democracy, human rights, scientific rationalism, Legal Positivism in new social relations and institutions. Thus ethical norms and judgments were changed unprecedentedly. The second tuning point which took place in the middle of the twentieth century turned many thoughts of Enlightenment Age into mirage and illusion. Charles Taylor, one of contemporary philosophical turning representatives, believes that Descartes naturalistic epistemology leaded to dominance of the relativist, hedonistic, atomistic and nihilistic interpretation of moral act and deviation from the ideal of modern ethical principality. In addition to absolute advocating of self-actualization and self-honesty, he seeks to find a deeper understanding of life in the framework of inevitable moral goods. The aim of this research is to contemplate coherency and adequacy of ethical thought of one of the prominent figures in contemporary moral philosophy. This article shows that return of Taylor’s moral theory to romanticism tradition to revive the ethical studies is not clear and it is more virtue-oriented religious than the ideal of modern principality. Also, get help from various sources for justifying the ethics of principality increases the ambiguities and inconsistencies of Taylor’s theory. Since Taylor was an analytic philosopher, the methodology of the article is critical-analytic.
    Keywords: moral principality theory, naturalism, modern morality, romanticism, liberal democracy
  • فرنگیس براز، افلاطون صادقی
    رواقیون برای اثبات مبانی و اصول اخلاق خود از فلسفه، منطق، و طبیعیات بهره گرفتند. آنها به اخلاق به عنوان علمی تجربی نگاه می کردند، و برای اثبات شیوه های اصولی خود، از تجربه پذیری امور و ارتباط علی- معلولی پدیده ها کمک می-گرفتند. این خود، از جمله دلایلی است که ثابت می کند رواقیون برای اثبات امور اخلاقی خود به قوانین طبیعی توجه داشتند. متافیزیک رواقی نیز مانند متافیزیک دیگر مکاتب فلسفی، شبیه مکاتب ارسطویی، افلاطونی به موضوعات اخلاقی، شبیه خیر و شر، فضیلت و رذیلت و... توجه داشت، اما، آنان این موضوع را بر اساس قانون طبیعی جهانی توجیه می کردند. رواقیون توانستند بر طبق این اصول نتیجه بگیرند آنچه موافق با طبیعت است، دارای ارزش مثبت و آنچه مخالف آن است، دارای ارزش منفی خواهد بود. طبیعت هر چیزی در این است که از ساختارها و الگوهای رفتاری که طبیعت جهان یا خالق اش در وجود او قرار داده است، پیروی کند؛ زیرا در سراسر جهان اصول علی و معلولی حاکم است و هر چیزی بر وفق طبیعت اتفاق می افتد، پس باید بر طبق طبیعت و هماهنگ با طبیعت عمل کرد. دیدگاه های جهان شناسی آنان در اخلاقیات آنها بسیار تاثیر گذاشت و اصولا رواقیون برای استحکام پایه های اخلاقی شان از بحث های فلسفی، طبیعت شناسی و معرفت شناسی استفاده کردند؛ زیرا آنها مهم ترین اصول اخلاقی و حتی شناخت شناسی شان را بر حسب جهان بیرونی توجیه می کردند.
    شیوه ی تحقیق در این مقاله توصیفی، تحلیلی و تبیینی است؛ و مبانی اخلاق رواقی با توجه به دیدگاه های آنها در مورد انسان، جهان، طبیعت، و خدا توضیح داده شده است.
    کلید واژگان: طبیعت, طبیعت گرایی, رواقی, رواقی گری, فلسفه, اخلاق, جهان بینی
    Aflatoon Sadeghi, Farangis Baraz
    The Stoic have taken advantage of philosophy, logics and physics to explain the principles and doctrines of their ethics. They consider ethics as a practical science and use “empirical matters”, “cause and effect” methods between phenomena to prove their fundamental method. It is one of the reasons which show that, the Stoic consider natural laws to show their moral matters. Such as the other schools like Plato and Aristotle Metaphysics, the Stoic pay attention to the ethical problems as, good, bad, virtue, and meanness to demonstrate their principles of ethical philosophy. However, they explain their matter by general natural law. They justified these problems according to the nature law. By fundamental principles they concluded that, adaptation to nature is positive and, opposition to these laws has negative values.The nature of everything is in that it follows the behavioral patterns and structures which the nature of universe or its Creator has situated in their nature. Since they believed that everything occurs according to the nature, and governed by cause and effect principles, things must act based on and in accordance with the nature.The Stoic’s universal views affected their ethics dramatically. In fact, they have used philosophy, naturalist philosophy, and epistemology’s discussion for their ethical principle stability since they justify their main ethical principles and even their epistemology according to the external cosmos. The research method is analytic, descriptive, and explanatory; and the Stoic's fundamentals of ethics have been explained based on their views on man, universe, nature, and God.
    Keywords: Nature, Naturalism, Stoic, Stoicism, Ethics, Philosophy, Ideology
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال