به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « reciprocal attributes » در نشریات گروه « اخلاق »

تکرار جستجوی کلیدواژه « reciprocal attributes » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • محسن جاهد*، سحر کاوندی
    سعادت گرایی متفکران یونان، با ترجمه آثار یونانی به جهان اسلام راه یافت. ارسطو در مباحث اخلاقی خود «ائودایمونیا» را محور مباحثش قرار داد. این واژه در ترجمه های مسلمانان به «سعادت» ترجمه شد و به لحاظ مفهومی تورات مهمی را سپری کرد. متفکران مسلمان بعدها این واژه را با مفهوم «خلافت الهی» پیوند دادند. از آنجایی که فهم درست و تعیین دقیق معنای «خلافت» در مباحث انسان شناسی و اخلاق اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، همواره بین مفسران، فلاسفه و عرفا در فهم و تفسیر خلافت انسان در آیه «إنی جاعل فی الارض خلیفه» اختلاف نظر بوده و بحث های فراوانی درگرفته است.
    دوانی، استحقاق آدمی برای دریافت مقام خلافت را در توانایی انسان برای دریافت صفات متقابل دانسته و تحقق آن را منوط به کمال علمی و عملی کرده است. منصور دشتکی دیدگاه وی را نپذیرفته و به تفصیل اندیشه دوانی و استدلال های او را رد کرده است. وی بر این باور است که خلافت بدین معناست که آدمی ظل خداوند در میان ممکنات گردد. همان طور که آفریدگان مطیع و منقاد حق تعالی هستند، مطیع و منقاد انسان گردند.
    این مقاله در بحث خلافت الهی، به نقد و بررسی آراء این دو متفکر پرداخته است.
    کلید واژگان: خلافت الهی, صفات متقابل, کمال علمی و عملی, انقیاد ممکنات, جلال الدین دوانی, غیاث الدین دشتکی}
    Muhsen Jahid*, Sahar Kavandi
    Aristotle bases his moral discussions on "Eudemonia" which is translated as "happiness" by Muslims and has undergone important conceptual developments. Later on, Muslim thinkers associated this term with the concept of "divine vicegerence". Since the correct understanding and exact assignment of the meaning of "vicegerence" are of particular importance in the discussions of anthropology and Islamic morality, there has always been many debates and disputes among commentators, philosophers and mystics on understanding and interpreting the Quranic verse "man's vicegerence": "I am about to place a viceroy on the earth".Davani believes that man's entitlement to the state of vicegerent lies in his capacity to attain reciprocal attributes and regards that its realization is contingent upon scientific and practical perfection. Mansur Dashtaki disagrees with Davini and rejects his thought and arguments in detail. Dashtaki believes that vicegerence indicates that man is the shadow of God among the possibilities. He also thinks that creatures submit and obey man just as they submit and obey the Most High God. The present paper expounds these two thinker's views on divine vicegerence.
    Keywords: divine vicegerence, reciprocal attributes, scientific, practical perfection, submission of possibilities}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال