به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مقابله مذهبی مثبت و منفی » در نشریات گروه « روانشناسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مقابله مذهبی مثبت و منفی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه شهابی زاده
    هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی راهبردهای مقابله مذهبی با توجه به نقش کارکرد خانواده و دلبستگی به خدا بود که نقش کیفیت دلبستگی به خدا نیز به عنوان میانجی گر رابطه بین کارکرد خانواده و مقابله مذهبی بررسی شد. روش پژوهش از نوع همبستگی بود که 810 دانشجو به صورت خوشه ایچند مرحله ای از بین دانشگاه های تهران انتخاب شدند و مقیاس های پیوستگی و انعطاف پذیری خانواده نسخه 4 اولسون و همکاران، مقابله مذهبی پارگامنت و همکاران و دلبستگی به خدا را تکمیل کردند، پایایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و همچنین برای روایی از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد، برای تحلیل داده ها نیز از روش مدل یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد و با به کارگیری مراحل پیشنهادی بارون و کنی و همچنین آکابوسی و همکاران مدل فرضی و نقش میانجی گر دلبستگی به خدا تحلیل شد. مدل برازش یافته نشان داد دلبستگی ایمن به خدا به طور کامل ارتباط بین خانواده پیوسته منعطف و مقابله مذهبی مثبت را میانجی گری می کند، دلبستگی اجتنابی به خدا نیز میانجی گر رابطه بین خانواده رهاشده آشفته با مقابله مذهبی مثبت و منفی است. مدل همچنین نشان داد دلبستگی دوسوگرا به خدا میانجی گر اثر الگوهای خانواده رهاشده آشفته و گرفتار شده سخت بر مقابله مذهبی منفی است و کارکرد خانواده نقش مستقیمی بر پیش بینی مقابله مذهبی نشان نداد. لذا نه تنها بررسی نقش کارکرد خانواده در فهم استفاده از راهبردهای مذهبی مهم است، بلکه دلبستگی به خدا در این ارتباط نقش مهمی ایفا می کند.
    کلید واژگان: دلبستگی به خدا, کارکرد خانواده, مقابله مذهبی مثبت و منفی}
    Fatemeh Shahabizadeh
    The purpose of the present study was codification of model for Religious Coping strategy in crisis and to examine the mediating role of quality attachment to God in the relation between family functioning and religious coping. In this descriptive-correlational study, Survey data from 810 students from Tehran universities by multi stage cluster sampling, were asked to complete the attachment to God Inventory, Family Adaptability and Cohesion Evaluation Scale-IV (FACES-IV) Olson and et al. and religious coping Pargament and et al., This study Used reliability by Cronbach's alpha coefficient and validity through exploratory and confirmatory factor analysis, Structural equations modeling method was used to analyze the results and analyze the mediating role based Barone and Kenny and Iacobucci & et al. proposed model. hypothesized model had a good fit with the observed data. Path analysis indicated that the relation between adaptability cohesion family and positive religious coping fully mediated by secure attachment to God, And the relation between family chaotically disengaged and negative and positive religious coping mediated by avoidant attachment to God. The fitted model results showed the effects of rigidly enmeshed and chaotically disengaged family on negative religious coping were mediated by ambivalent attachment to God and family functioning affect religious coping partly through attachment to God. So, the role of family functioning not only be important in preventing and understanding religious coping, but also attachment to God as a mediator, plays an important role in these relationships.
    Keywords: attachment to God, family functioning, positive, negative religious coping}
  • فاطمه شهابی زاده

    هدف پژوهش حاضر بررسی مدل های دلبستگی دوران کودکی به عنوان میانجی گر میزان مذهبی بودن هر والد و مقابله مذهبی می باشد. 870 دانشجو به صورت خوشه ای چند مرحله ای از بین دانشگاه های تهران مقیاس های ادراک دلبستگی دوران کودکی (هزن و شاور، 1986)، میزان مذهبی بودن والد (گرنکویست، 1998) و مقابله مذهبی (R-cope؛ پارگامنت و همکاران، 2000)، را تکمیل نمودند، جهت تحلیل نتایج از روش مدل یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. نتایج نشان داد ناایمنی به پدر و مادر ارتباط بین میزان مذهبی بودن والد و مقابله مذهبی مثبت و منفی را میانجی گری می کند. همچنین میزان مذهبی بودن پدر اثر مستقیم و غیر مستقیمی (از طریق ایمن به پدر) بر مقابه مذهبی مثبت و همچنین میزان مذهبی بودن مادر اثر مستقیمی بر مقابله مذهبی منفی دارد، ولی دلبستگی ایمن به مادر نقش مستقیمی در پیش بینی مقابله مذهبی نشان نداد. لذا نه تنها بررسی نقش میزان مذهبی بودن والدین در فهم استفاده از راهبردهای مذهبی فرد مهم می باشد، بلکه تاریخچه دلبستگی در این ارتباط نقش مهمی ایفا می کند.

    کلید واژگان: میزان مذهبی بودن والد, ادراک دلبستگی دوران کودکی, مقابله مذهبی مثبت و منفی}
    Fatemeh Shahabizadeh

    This study examined Perceived Attachment Childhood as mediators between parental religiousness and religious coping. Survey data from 870 students in Tehran universities completed questionnaires measuring childhood attachment (Hazan & Shaver, 1986), parental religiousness (Granqvist, 1998) and religious coping (R-cope; Pargament & et al, 2000), were analyzed using structural equation modeling. Results indicated that insecure attachment to parents mediated the relationship between parental religiousness with positive and negative religious coping. Result also showed paternal religiousness has direct and indirect (by secure attachment to father) effect on positive religious coping and also maternal religiousness has direct effect on negative religious coping. Therefore secure attachment to mother does not have direct effect on religious coping. These findings suggest not only that it is important to consider parental religiousness in understanding religious coping strategies in persons, but also that Perceived Attachment Childhood plays  an important role in these relationships

    Keywords: Parental Religiousness, Perceived Childhood Attachment, positive, negative religious coping}
  • فاطمه شهابی زاده، ولی الله فرزاد
    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش دلبستگی به خدا به عنوان میانجی گر در ارتباط بین دلبستگی ادراک شده کودکی و مقابله مذهبی بود. 810 دانشجو از دانشگاه های تهران، مقیاس های دلبستگی به والد، مقابله مذهبی (R-COPE) و دلبستگی به خدا (AG) را تکمیل کردند. جهت تحلیل نتایج از روش مدل یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. نتایج نشان دادند که دلبستگی ایمن به خدا، ارتباط بین دلبستگی ایمن به والد و مقابله مذهبی مثبت را میانجی گری می کند. همچنین، دلبستگی اجتنابی به خدا میانجی گر رابطه بین دلبستگی نا ایمن به پدر و مادر با مقابله مذهبی مثبت و منفی است. نتایج همچنین نشان داد که دلبستگی دوسوگرا به خدا میانجی گر اثر دلبستگی ناایمن به والدین بر مقابله مذهبی منفی است، ادراک دلبستگی دوران کودکی نقش مستقیمی در پیش بینی مقابله مذهبی نشان نداد. لذا نه تنها بررسی دلبستگیادراک شده دوران کودکی در فهم استفاده از راهبردهای مذهبی مهم است، بلکه در این زمینه، دلبستگی به خدا نقش مهمی ایفا می کند.
    کلید واژگان: دلبستگی ادراک شده دوران کودکی, دلبستگی به خدا, مقابله مذهبی مثبت و منفی}
    Fatemeh Shahabizadeh, Valy Alah Farzad
    Abstract: This study examined the quality of attachment to God as mediator between perceived childhood attachment and religious coping. 810 students from Tehran area universities completed the questionnaires measuring attach- ment to God، childhood attachment، and religious coping. Data were analyzed by using structural equation modeling. Results indicated that secure attachment to God mediated the relationship between secure attachments to parents with positive religious coping. And avoidant attachment to God mediated the relationship between insecure parental attach- ment with negative and positive religious coping. Results also showed that ambivalent attachment to God mediates the effect of insecure parental attachment on negative religious coping. Perceived childhood attach-ment didn’t show any direct effect on religious coping. These findings suggest that not only it is important to consider perceived childhood attachment in understanding reli-gious coping strategies، but also attachment to God plays an important role in these relation-ships. Implications for these more complex relations are discussed.
    Keywords: perceived childhood attach, ment, attachment to god, positive, negative religious coping}
  • فاطمه شهابی زاده، محمد علی مظاهری
    هدف پژوهش حاضر شناخت الگوهای کنش‎وری خانواده به عنوان میانجی‎گر ادراک دلبستگی دوران کودکی به هر والد (ایمن و ناایمن) و مقابله مذهبی بود. 870 دانشجو با روش خوشه‎ای چندمرحله‎ای از دانشگاه های تهران، مقیاس ارزشیابی انسجام و انعطاف‎پذیری خانواده (السون، جورال و تیزدل، 2004)، مقیاس مقابله مذهبی (پارگامنت، کوئینگ و پرز، 2000) و مقیاس دلبستگی دوران کودکی نسبت به هر والد (هازن و شیور، 1986) را تکمیل کردند. برای تحلیل نتایج از روش مدل‎یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. نتایج نشان دادند که 1) خانواده رهاشده آشفته به ‎طور کامل رابطه بین دلبستگی ناایمن به هر والد و مقابله مذهبی مثبت را میانجی‎گری می‎کند، 2) خانواده منسجم منعطف، میانجی‎گر رابطه بین دلبستگی ایمن به هر والد و مقابله مذهبی منفی است،3) سبک دلبستگی ناایمن به پدر اثر مستقیم و غیرمستقیمی (از طریق انسجام و انعطاف‎پذیری خانواده) بر مقابله مذهبی منفی دارد، و 4) ایمنی به پدر اثر مستقیمی بر مقابله مذهبی مثبت دارد، اما دلبستگی به مادر نقش مستقیمی در پیش‎بینی مقابله مذهبی ندارد. بدین ترتیب، نه تنها نقش تاریخچه دلبستگی در درک راهبردهای مذهبی حایز اهمیت است، بلکه کنش‎وری خانواده در این رابطه نقش مهمی ایفا می‎کند.
    کلید واژگان: دلبستگی ادراک شده دوران کودکی, کنش وری خانواده, مقابله مذهبی مثبت و منفی}
    Fatemeh Shahabizadeh, Mohammad A. Mazaheri
    this study aimed to examine family functioning patterns as mediators between perceived childhood attachment to each parent (secure and insecure) and religious coping.Seven hundred and seventy students of Tehran universities were selected using multi-stage sampling. The participants completed the Family Adaptability and Cohesion Evaluation Scale (Olson, Gorall, & Tiesel, 2004), the Religious Coping Scale (Pargament, Koeing, & Perez, 2000), and the Childhood Attachment to each Parent Scale (Hazan & Shaver, 1986). Data were analyzed using structural equation modeling. Results indicated that 1) Chaotically disengaged family fully mediated the relationship between insecure attachment to each parent and positive religious coping, 2) Adaptability cohesion family mediated the relationship between secure attachment to each parent and negative religious coping, 3) Insecure attachment to father had direct and indirect (through family adaptability and cohesion) effects on negative religious coping, and 4) Secure attachment to father had a direct effect on positive religious coping but attachment to mother didnt not have a direct effect on religious coping. These findings suggests that not only attachment history is important in understanding religious coping strategies but also family functioning plays an important role in this relationship.
    Keywords: perceived childhood attachment, family functioning, religious coping}
  • محمدعلی مظاهری، مهدیه صالحی، ولی الله فرزاد، فاطمه شهابی زاده

    هدف پژوهش حاضر بررسی کارکرد خانواده به عنوان میانجی گر میزان مذهبی بودن هر والد و مقابله مذهبی می-باشد. 770 دانشجو به صورت چند مرحله ای از بین دانشگاه های تهران، مقیاس های مقابله مذهبی (2000)، مقیاس پیوستگی و انعطاف پذیری خانواده (2004) و میزان مذهبی بودن والد (1998) را تکمیل کردند، جهت تحلیل نتایج از روش مدل یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. نتایج نشان می دهد خانواده پیوسته منعطف و رهاشده آشفته ارتباط بین میزان مذهبی بودن پدر و مادر و مقابله مذهبی منفی و مثبت را میانجی گری می کند. همچنین میزان مذهبی بودن پدر اثر مستقیم بر مقابه مذهبی مثبت و میزان مذهبی بودن مادر اثر مستقیمی بر مقابله مذهبی منفی دارد. لذا نه تنها بررسی نقش میزان مذهبی بودن والدین در فهم استفاده از راهبردهای مذهبی مهم است، بلکه کارکرد خانواده در این ارتباط نقش مهمی ایفا می کند. نتایج از لحاظ فرضیه انطباقی و انطباق جامعه پذیری و کاربرد آن برای پژوهش های بعدی مورد بحث قرار گرفت.

    کلید واژگان: میزان مذهبی بودن والد, ادراک دلبستگی دوران کودکی, مقابله مذهبی مثبت و منفی}
  • پریسا سیدموسوی*، مریم وفایی، کاظم رسول زاده طباطبایی، حسین نادعلی

    هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه راهبردهای مقابله مذهبی مثبت و منفی با تعالی پس ضربه ای و درماندگی و شناسایی سهم این راهبردها در پیش بینی آنها بود. نمونه پژوهش شامل 381 دانشجوی مقطع کارشناسی (257 زن و 124 مرد) بود که از بین سه دانشگاه شهید بهشتی، علامه طباطبایی و شاهد به طور تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه مقابله مذهبی، مقیاس مقابله مذهبی مبتنی بر اسلام، پرسشنامه تعالی پس ضربه-ای و مقیاس پیامد رویداد استفاده گردید. نتایج به دست آمده بیانگر آن بود که استفاده از راهبردهای مقابله مذهبی مثبت با تعالی پس ضربه ای و راهبردهای مذهبی منفی با درماندگی رابطه مثبت معنادار دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مقابله مذهبی مثبت و راهبردهای مقابله مذهبی مبتنی بر اسلام قادر به پیش بینی تعالی پس ضربه ای و راهبردهای مقابله مذهبی منفی قادر به پیش-بینی درماندگی هستند. بنابراین، شناسایی شیوه های استفاده از باورها و مناسک مذهبی در فرایند مقابله با استرس و هدایت این راهبردها می تواند در کاهش پیامدهای منفی و فراهم نمودن زمینه برای دستیابی به پیامدهای مثبت موثر باشد.

    کلید واژگان: استرس, تعالی پس ضربه ای, درماندگی, مقابله مذهبی مثبت و منفی}

    The purpose of the present research was to investigate the relationship between negative and positive religious coping strategies and post traumatic growth and distress and to determine the role of religious coping in their prediction. For this purpose, using multistage random sampling procedures, the researchers recruited a large sample (N = 381, females = 257 and males = 127) of undergraduate college students from three large universities in Tehran. Data was collected via questionnaires which included the Religious Coping Scale Based on Islam (RCOPE), Post Traumatic Growth Inventory, and Weis' Impact of Event Scale. Data was analysed using Pearson correlation coefficient and regression analysis. Results indicated that positive religious coping was significantly related to Post Traumatic Growth, and negative religious coping had significant negative correlation with distress. Results from regression analysis indicated positive religious coping strategies and religious coping based on Islam can predict Post Traumatic Growth. Also, Negative coping strategies can predict distress. It is argued that in order to decrease potential negative effects from stress and nurture ability to find personal benefits from negative life events, it is necessary to identify ways of using religious beliefs and practices in the process of coping with adversity.

    Keywords: stress, posttraumatic growth, distress, positive, negative religious coping}
  • کتایون حسنی واجاری، هادی بهرامی احسان
    به منظور بررسی رابطه مقابله مذهبی و خوشبختی معنوی با سلامت روان نمونه ای با حجم 120 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران که به صورت تصادفی نظام دار انتخاب شدند به مقیاس مقابله مذهبی (پارگامنت، 2000) مقیاس خوشبختی معنوی (الیسون، 1983) و پرسشنامه سلامت روان (گلدبرگ، 1978) پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی، رگرسیون و آزمون F انجام شد. متغیر پیش بین سبک مقابله مذهبی با دو سطح مثبت و منفی، خوشبختی معنوی و تحصیلات و متغیر ملاک، سلامت روان (کل)، شکایات جسمانی، اضطراب و بی خوابی، نارسا کنش وری اجتماعی و افسردگی بود. در الگوی تحلیل رگرسیون رابطه بین مقابله مذهبی مثبت و منفی، خوشبختی معنوی و تحصیلات و متغیرهای سلامت روان (کل)، شکایات جسمانی، اضطراب و بیخوابی، نارسا کنش وری اجتماعی و افسردگی بررسی شد. نتایج نشان داد که بین سبک مقابله مذهبی منفی و سلامت روان همبستگی معنادار p<0.01) و r = 0.32 (وجود دارد. ولی بین سبک مقابله مذهبی مثبت با سلامت روان رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین بین خوشبختی معنوی با سلامت روان همبستگی معنادار)در سطح P<0.01 وr = 0.49) وجود دارد.
    کلید واژگان: مقابله مذهبی مثبت و منفی, معنویت, بهزیستی, خوشبختی معنوی, سلامت روانی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال