به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مهریه » در نشریات گروه « روانشناسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مهریه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ندا مقبلی نسب، محمدعلی صفا *، روح الله افضلی
    هدف

    هدف از پژوهش حاضر مقارنه و تطبیق مهریه و نفقه زن در نظام حقوقی اسلام و غرب بود.

    روش پژوهش: 

    این پژوهش به شیوه توصیفی – تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه ای صورت گرفت. در این راه از متون تالیفی در قالب کتاب ها و مقاله های فارسی و انگلیسی و همچنین روزنامه ها استفاده شد. همچنین از سایت های معتبر جستجوگر اینترنتی از قبیل گوگل، یاهو در تدوین این پژوهش استفاده شد.

    یافته ها

    در این پژوهش حقوق مالی زن و شوهر نسبت به یکدیگر، استقلال مالی زوجین و قوانین مربوط به مهریه و نفقه در اسلام و غرب مورد بررسی قرار گرفت.

    نتیجه گیری

    نظام حقوقی اسلام بنابر فقه مذاهب پنج گانه آن، امتیازهای مالی ویژه ای را برای زوجه در نظر گرفته است که در مقایسه با نظام های حقوقی غربی تقریبا منحصر به فرد می باشد. از جمله این امتیازها «مهریه» می باشد. مهریه، هدیه و عطیه واجبی است که به زوجه تعلق می گیرد و اگرچه ذکر و تعیین آن در صحت عقد شرط نمی باشد. ولی به مجرد عقد، حداقل به مقدار مهرالمثل به عهده زوج قرار می گیرد.مهریه در نظام حقوقی خانواده در اسلام، یکی از حقوق مالی زن در جریان ازدواج است. سیستم قضایی انگلستان و ولز یکی از مشهورترین سیستم های قضایی در حل و فصل پرونده های طلاق و رعایت حقوق برابر برای زن و مرد است، در حدی که لندن را پایتخت طلاق جهان می نامند. در دادگاه های این کشور، مرد به عنوان ستون اصلی خانواده درنظر گرفته می شود، اما در هنگام طلاق، دارایی های هر دوطرف دعوی، و حتی حقوق بازنشستگی که در آینده دریافت خواهند کرد، بررسی خواهد شد و براساس این بررسی ها، اموال مازاد بر نیاز هر طرف شناسایی شده و به صورت مساوی میان زن و شوهر تقسیم خواهد شد. این روند در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکایی مشابه است، اگرچه تفاوت های ساختاری در قانون و سیستم قضایی هر کشور ممکن است تغییراتی را در نحوه اجرای حکم دادگاه به وجود آورد.

    کلید واژگان: مقارنه و تطبیق, مهریه, نفقه زن, نظام حقوقی اسلام, غرب}
    Neda Moghbeli nasab, Mohammad Cafa *, Rohollah Afzali
    Aim

    The aim of this research was to compare and contrast the dowry and alimony of women in the Islamic and Western legal systems.

    Method

    This study was conducted in a descriptive-analytical manner using library sources. Texts in the form of books and articles in Persian and English as well as newspapers were used in this way. In addition, reputable internet search engines such as Google and Yahoo were used in the development of this research.

    Results

    In this study, the financial rights of husband and wife towards each other, financial independence of couples, and laws related to dowry and alimony were examined in Islam and the West.

    Conclusion

    The Islamic legal system, according to the five schools of jurisprudence, has special financial privileges for the wife, which is almost unique compared to Western legal systems. One of these privileges is "dowry." Dowry is a mandatory gift that belongs to the wife and although it is not a condition for the validity of marriage, it becomes the responsibility of the husband as soon as the marriage contract is concluded, at least to the amount of the mahr al-mithl. Dowry is one of the financial rights of women in the Islamic family legal system. The judicial system of England and Wales is one of the most famous judicial systems in resolving divorce cases and observing equal rights for men and women, to the extent that London is called the divorce capital of the world. In the courts of this country, the man is considered as the main pillar of the family, but in case of divorce, the assets of both parties, and even their future retirement rights, will be examined and based on these examinations, excess assets beyond the needs of each party will be identified and divided equally between the wife and husband. This process is similar in most European and American countries, although structural differences in the law and judicial system of each country may lead to changes in the implementation of court orders.

    Keywords: Comparison, contrast, dowry, alimony, Islamic legal system, West}
  • فاطمه فتحی *، سهیلا پرستگاری، محمدحسین احمدی، محمدمهدی کریمی نیا

    قرآن کریم و احادیث معصومین علیهم السلام در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و اخلاقی، دستوراتی را آورده که نه تنها در عصر خود، که در اعصار بعدی نیز کار آمد بوده است. از جمله این امور، بحث مهریه است که فرامین و دستورات قرآنی موید آن است. قرآن کریم و احادیث برای زنان، اعتباری را رقم زده اند که فراتر از آن متصور نیست. روش تحقیق در این پژوهش نقلی قرآنی، با رویکرد تحلیلی توصیفی و گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای می باشد. نتیجه از جمله حقوقی که در اسلام برای زنان مقرر شده مهریه می باشد که در آیات قرآن کریم و احادیث معصومین علیهم السلام هست. در باره اینکه مهریه حق زن می باشد و به خود او تعلق دارد نه به دیگری، روایات نشان می دهند که پیغمبر اکرم (ص) به هیچ وجه حاضر نبود زنی را بدون مهر در اختیار مردی قرار دهد و روایات فراوانی در این زمینه از پیشوایان دینی به ما رسیده که همه اینها موید این مطلب است که اسلام ارزش خاصی برای زن قایل است. اسلام بر خلاف بی عدالتی های ملل و اقوام دیگر، همه گونه ارزش و شخصیت و آزادی و حقوق انسانی را برای زن ها قایل شده به طوری که هیچ آیین و ملتی در هیچ دوره از ادوار زندگی مانند دین مبین اسلام آن را مراعات نکرده است. از آن جا که زنان در خانواده دارای نقش ویژه ای هستند، تسهیلات ویژه جهت ایفای این نقش برای آنان در نظر گرفته شده است. در این مقاله سعی بر این شده ضمن بررسی بحث مهریه، از منظر قرآن کریم و احادیث معصومین علیهم السلام واژگان هم ارز آن هم بررسی شود.

    کلید واژگان: مهریه, صداق, مهرالمثل, حقوق زن}
  • محمد روشن، مجتبی قاسمی، محمدرضا فرهنگ

    این مقاله در پی آن است که با استفاده از آموزه های اقتصاد خرد، تاثیر میزان مهریه بر رفتار ازدواجی افراد و نیز برخی از مهم‌ترین تصمیمات درون خانواده ای را به صورت نظری بررسی و تحلیل کند. نتایج حاصل از تحلیل های نظری حاکی از آن است که افزایش مهریه، با افزایش قیمت ضمنی ازدواج برای مردان منجر به کاهش میزان تقاضای آنها برای ازدواج و سرریزشدن این تقاضا به بازارهایی می شود که جایگزینی برای ازدواج در آنها عرضه می شود. افزایش مهریه خالص منفعت انتظاری فرزندآوری را برای مردان افزایش و برای زنان کاهش خواهد داد که منجر به ایجاد انگیزه های واگر برای فرزندآوری در خانواده می شود. با توجه به آنکه با افزایش مهریه ، خالص منفعت انتظاری طلاق برای مرد کمتر و برای زن بیشتر می شود، این نکته می تواند رفتار پس اندازی خانواده را مختل نماید. تاثیر میزان مهریه بر احتمال وقوع طلاق با توجه به وجود انگیزه های متضاد در مرد و زن قابل پیش بینی نیست اما به نظر می رسد با افزایش مهریه اگر زن تمایلی به مبادله تمام یا بخشی از مهریه با حق طلاق و حضانت فرزندان، که طبق قانون به صورت پیش‌فرض به مرد داده شده است، نداشته باشد احتمال آنکه فرآیند طلاق به خشونت کشیده شود افزایش خواهد یافت.

    کلید واژگان: مهریه, تحلیل اقتصادی, ازدواج, طلاق, فرزندآوری}
    Mohammad Roshan, Mojtaba Ghasemi, mohamadreza farhang

    This paper purports to analyze the effects of Mahr on marital behavior and some important intra-family decisions by applying microeconomic tools. Theoretical analyses imply that an increase in Mahr increases the implicit price of marriage, and it would decrease demand for marriage and thereby increase demand for marriage substitutes. An increase in Mahr would increase the net expected benefit of fertility for the husband and would decline it for the wife. It creates divergent incentives for fertility in the family that might decrease it. Due to the contradictory incentives of wife and husband, the final effect of Mahr on the divorce is not theoretically predictable. However, it seems that if the wife is not inclined to exchange part or whole of her Mahr for divorce and custody rights (which are given to the husband by default), then domestic violence might increase in the divorce process.

    Keywords: Mahr, Economic analysis, Marriage, Divorce, Fertility}
  • رویا کاظمی

    زندگی خانوادگی، یکی از مهمترین پایگاه های اجتماعی زندگی بشری است و همسران به عنوان دو رکن اصلی خانواده، باید برای تعالی آن بکوشند. همسرداری مهارتی است که طی آن، زن و شوهر با شناخت کامل از یکدیگر،می توانند به تمام ابعاد نیازهای یکدیگر پاسخ دهند. امروزه یکی از مهم ترین منشا اختلافات همسران، نداشتن الگوبرای تبعیت در شیوه همسرداری است. اهتمام اسلام به روابط همسران، سبب شده تا کامل ترین الگو در این زمینه را معرفی کند. پیامبر اسلام(ص) به عنوان سرچشمه کمالات بشری، بهترین الگوی رفتاری برای همسرداری تمامانسا نهاست. به نظر می رسد اگر زندگی خانوادگی افراد بر اساس سیره نبوی، سامان یابد، عدالت، محبت، همکاری،گذشت، مدارا، مودت و... بر روابط همسران غالب خواهد شد. در این مقاله سعی شده با روش تاریخی _ تحلیلی، بهسیره رفتاری پیامبر اسلام(ص) با همسران، پرداخته شود.

    کلید واژگان: خانواده, مهریه, عدالت, سیره رفتاری پیامبر(ص)}
  • محمد روشن، حسن محمدی
    با عقد ازدواج برای زوجین حقوقی ایجاد می شود، که به حقوق مالی و غیرمالی تقسیم می-گردد. به استثنای ارث، تمامی حقوق مالی مختص زوجه است که جمله آن بر عهده زوج قرار می گیرد. مهریه، نفقه، اجرت-المثل، نحله و شرط تنصیف دارایی از مطالبات مختص زوجه در روابط زوجین در حقوق ایران است. بعد از ازدواج ممکن است شرایط مختلفی مانند ورشکستگی، اعسار زوج و... حادث شود که مطالبات زوجه را تحت تاثیر قرار دهد. با این که اصل بر عدم تاثیر آن هاست، در برخی موارد شرایط پیش گفته تاثیرگذار می شود، که با توجه به نوع مطالبه، تاثیر آن متفاوت خواهد بود. این شرایط بر نحوه وصول مطالبات نیز موثر است و در هر مورد تشریفات خاص مقتضی خود را دارد. در این مقاله تاثیر ورشکستگی و اعسار زوج بر استحقاق و هم چنین وصول مطالبات زوجه مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلید واژگان: مهریه, نفقه, اجرت المثل, اعسار, ورشکستگی}
    M. Roshan, H. Mohammadi
    After the marriage, the spouses have some rights against each other, which are divided to financial or personal rights. Although personal rights belong to both the man and the woman, the financial rights, except the heritage, belong only to the wife which is imposed on the man. The dowry, the maintenance, donation, half the property of the man, remuneration belong only to the wife.After the marriage, different factors may affect the merit of the wife for these claims such as incapacity, bankruptcy or the insolvency of one of the man. Regarding the impact of these factors on the merit of the wife for these rights it should be said that in principle they do not affect this title, but in some cases it is possible. Depending on the kind of claim the effect differs. These factors may also affect the way to recover these claims, which, in any case, has got its own procedure. Therefore, the main purpose of this article is to consider the effect of the bankruptcy and insolvency of the man on the merit of the wife and the way to recover these claims.
    Keywords: Dowry, Maintenance, rem, une, ration, Insolvency, Bankruptcy}
  • مصطفی مظفری*
    این پژوهش به منظور بررسی وضع مالیات بر مهریه و آثاری که بر نهاد خانواده بر جای خواهد گذاشت، انجام شده است. این تحقیق، توصیفی تحلیلی است که به مطالعه تطبیقی موضوع از نگاه فقها و حقوقدانان می پردازد. وضع مالیات برای مهریه های بالاتر از حد متعارف، ریشه در دیدگاه های فقهی ندارد و حتی با دیدگاه مشهور در فقه ناسازگار است؛ زیرا به باور فقها، طرفین عقد نکاح در تعیین میزان مهر آزادند و به نظر می رسد دولت برای جلوگیری از افزایش میزان مهریه و کاهش سن ازدواج جوانان به تنظیم چنین ماده ای اقدام کرده و آن را به پیکره نظام حقوقی چسبانیده است. با تدقیق در دیدگاه های فقها، مواد قانون مدنی و قانون اساسی روشن می گردد که دولت نمی تواند در چنین حیطه ای وارد شود و ماده 25 از وجاهت فقهی و حقوقی لازم برخوردار نیست. خانواده به عنوان مهم ترین و موثرترین نهاد اجتماعی که قواعد اخلاقی در آن جایگاه ویژه ای دارد نقش به سزایی در سرنوشت افراد جامعه دارد و هرگونه تغییر و تحولی در این نهاد در کل جامعه تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین، قانون گذار نمی تواند بدون توجه به قواعد اخلاقی و مذهبی و عادات و رسوم به وضع قوانین به ویژه قوانین آمره در حوزه خانواده همت گمارد؛ زیرا وضع چنین قوانینی پیامدهای ناگواری بر نهاد خانواده می گذارد. مطابق ماده 25 لایحه حمایت خانواده، وزارت اقتصاد و دارایی موظف است که بر مهریه های بالاتر از حد متعارف و غیرمنطقی، مالیات وضع نماید و صرف نظر از ابهام های موجود در این لایحه، شتاب قانون گذار در تدوین آن موجب شده است تا نظم منطقی میان مواد هم از بین برود و در برخی موارد تعارض های آشکاری نیز پدید آید که وضع تبصره ماده 23 و ماده 25 این گونه است. اکنون پرسش این است که آیا چنین حکمی با اصول حاکم بر حقوق خانواده تعارض دارد یا سازگار است و در تعارض تبصره ماده 23 و ماده 25 جانب کدام یک را باید گرفت؟
    کلید واژگان: نکاح, مهریه, مالیات, حقوق خانواده, آزادی قراردادها, قواعد اخلاقی}
    M. Mozaffari*
    Purpose
    This research investigates marriage portion and its influence on family institution.
    Methods
    This paper is a descriptive analytical research which compareatively studies this issue in viewpoint of lawyer and Islamic Jurist.
    Conclusion
    Taxation on marriage portion is not only originated from Islamic jurisprudence but also it is contrary to famous view of Islamic jurist because parties in this contract (marriage) can agree on marriage portion on the basis of their consent. It seems that government because of encouraging younger person to get marriage and prevention of escalation of marriage portion has provided this provision. It is inferred from civil code, constitution and Islamic jurisprudence that the government is not allowed to inter and interfere in these kinds of issues, therefore article 25 will not be valid for these reasons.
    Discussion
    Moral principal in family, as one of the most important institution, have special status and influence on destination of society members. In order to pass mandatory law, particularly family law, legislator should consider moral and religious rules and costums. This kind of legislation has negative consequences. In accordance with Article 25, Family Protection Draft Bill, economy ministry must levy tax on unreasonable marriage portion. Regardless of existence of vagueness in this act, passing this act have been resulted in removing the logic order of this Draft Bill, e.g. and some obvious conflicts are revealed; for article 25 and note of article 23. At present, the question which arises is that whether this provision is consistent with legal principal of family law, and in conflict between Article 25 and 23 which article is preferred.
    Keywords: marriage, marriage portion, tax, family law, freedom of contract, moral principal}
  • ناصر ناستی زایی
    اهمیت ازدواج بر هیچ کس پوشیده نیست. شاید با اطمینان بتوان گفت هر جوانی طبعا به ازدواج و تشکیل خانواده علاقه دارد و غریزه جنسی او را در اقدام به آن دعوت می کند و لازم به نظر می رسد هر چه زودتر خواسته ی طبیعت را اجابت کرده و کانون خانواده را تشکیل دهد. لیکن در عمل چنین نیست و اغلب موانعی بر سر راه ازدواج جوانان وجود دارد و آن را از سنین طبیعی و مطلوب به سنین بالاتر به تاخیر می اندازد. هدف این تحقیق بررسی موانع ازدواج دختران و ارائه راهکارهای مناسب برای حل این معضل اجتماعی می باشد.
    تحقیق حاضر از نوع زمینه ای بوده و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی 85_1384دانشگاه سیستان و بلوچستان بوده اند که به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعداد 305 نفر به پرسشنامه محقق ساخته پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، جدول، نمودار) و آمار استنباطی (آزمون مجذور خی تک متغیره) استفاده شده است.
    نتایج پژوهش نشان داد که هر 5 عامل مورد بررسی در تحقیق یعنی عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، بی توجهی مسوولان و عدم صلاحیت جوانان در موانع ازدواج دختران از دیدگاه پاسخگویان موثر بوده است.
    کلید واژگان: ازدواج, موانع, عوامل فرهنگی, عوامل اجتماعی, عوامل اقتصادی, بی توجهی مسوولین, مهریه, جهیزیه}
    N. Naastizaie
    The importance of marriage is no secrecy. One can say with certainty that every young man is desirous to enter the union of marriage and to bring about a family-set-up. The sextual instinct calls him for an early action to this effect. It seems essential that the sooner the demands of nature met and the core of the family formed the better the results are. However, in practice things are quite contrary to the fact, and there are hurdles barricading the path of the youngs to the marriage. This state of affairs promotes the deferring of the desired and natural age of marriage-maturity to an older and a later age. The research in hand aims at probing into the obstacles in the way of the girl's marriage and offers appropriate methods to overcome this Social dilemma. The current investigation is based on the Background Method. The statistical society of the research comprises all the girl-students studying in their second semester of the academic Solar Year 1384-85 in the University of Sistan and Baluchestan. The sampling method has been the method of stratified random sampling with 305 individual students answering the structured-response questionnaire. For analyzing the data of the research, the Descriptive Statistics (frequency, per cent, table, chart) and the Statistical Inference (mono-chi-square variable) have been used for this purpose. The results of the investigation showed that every five-factors involved in the research namely economic factors, cultural factors, social factors, indifference of the concerned authorities, and the incapability of the youngs in removing the obstacles of the girls marriages, have been effective from the responder's point of view.
    Keywords: Marriage, Obstacles, Cultural Factors, Social Factors, Economic Factors, Indifference of The Authorities, Marriage Portion of Money Paid By The Bridegroom, Dowry}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال