به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « woman » در نشریات گروه « روانشناسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «woman» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فرنوش خالدی علمداری، رویا کوچک انتظار*، فاطمه گلشنی، عباس ذبیح زاده
    زمینه

    بیماری کووید-19 شوک مرگ و میر را در سراسر جهان ایجاد کرده است. پیامدهای ناشی از همه گیری کووید-19 می تواند منجر به سوگ پیچیده و طولانی مدت در تعداد زیادی از افراد جامعه شود. در مطالعات پیشین، تجربه زیسته سوگ در بافت خانواده کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است، به ویژه در مورد شناسایی عوامل مرتبط با سوگ در سوگواران کووید-19 شکاف پژوهشی وجود دارد.

    هدف

    پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مرتبط با سوگواری در سوگواران کووید- 19 انجام شد.

    روش

    این مطالعه با رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان ساکن در شهر تهران بود که یکی از بستگان درجه یک (شامل خواهر، برادر، والدین و یا همسر) خود را در اثر ابتلا به بیماری کووید-19 از دست داده بودند. طی این مطالعه، با بهره گیری از نمونه گیری هدفمند، 25 زن از خردادماه سال 1400 تا مهرماه سال 1401 مورد مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. مصاحبه های انجام شده نیز در شش مرحله با استفاده از روش تحلیل مضمون براون و کلارک (2006) تحلیل شدند.

    یافته ها

    تحلیل داده های این پژوهش منجر به شناسایی 236 کد اولیه، 22 درون مایه فرعی، 22 درون مایه و 6 درون مایه سایبانی (سوگواری ناقص، راهکارهای مقابله ای، سوگ چندوجهی، سبک دلبستگی، تغییر هویت و معنای مرگ) شد.

    نتیجه گیری

    نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر نشان داد که عوامل مرتبط با سوگواری در سوگواران کووید-19 با سوگواری های عادی متفاوت است، لذا پیشنهاد می شود روان شناسان متخصص سوگ از مضامین شناسایی شده در مطالعه حاضر جهت ساخت پروتکل های درمانی مرتبط با درمان سوگ در زنان استفاده کنند.

    کلید واژگان: سوگواری, سوگواران کووید-19, زنان}
    Farnoosh Khaledi Alamdari, Roya Koochakentezar*, Fatemeh Golshani, Abbas Zabihzadeh
    Background

    The covid-19 disease has caused death shock all over the world. The consequences of the Covid-19 pandemic can lead to complex and long-term bereavement in a large number of people. In previous studies, the lived experience of bereavement in the context of the family has been less studied; especially regarding the identification of factors related to bereavement in the bereavement in covid-19 mourners, there is a research gap.

    Aims

    The present study was conducted with the aim of identifying the factors related to bereavement in the mourners of Covid-19.

    Methods

    This study was conducted with a qualitative approach and using the phenomenological method. The statistical population of the research included all women living in Tehran who had lost one of their first-degree relatives (including sisters, brothers, parents or spouses) due to the disease of Covid-19. During this study, using purposeful sampling, 25 women were subjected to semi-structured in-depth interviews from May 2021 to October 2022. The conducted interviews were also analyzed in six stages using the thematic analysis method of Brown and Clark (2006).

    Results

    The data analysis of this research led to the identification of 236 primary codes, 22 secondary themes, 22 main themes and 6 Canopy themes (Incomplete bereavement, coping strategies, multifaceted grief, attachment style, identity change and the meaning of death).

    Conclusion

    The results obtained from the present study showed that the factors related to bereavement in covid-19 mourners are different from normal bereavements, Therefore, it is suggested that psychologists specializing in bereavement use the themes identified in the present study to develop treatment protocols related to the treatment of bereavement in women

    Keywords: Bereavement, Covid-19 Mourners, Woman}
  • شکوه نوابی نژاد

    زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه نقشی بسیار مهم و حیاتی در سلامت روان خانواده و جامعه بر عهده دارند؛ زنان دارای ابعاد وجودی گسترده و چند جانبه ای هستند و در نقش های گوناگون مادری، همسری، تربیتی، اخلاقی، اجتماعی و مدیریتی در انجام رسالت مسیولیت های خویش توانمندی ها و قابلیت های بی شماری از خود نشان داده است؛ از این رو و با توجه به نقش حساس زنان در سلامت و موفقیت یک خانواده و در نهایت پویایی یک جامعه، باید به نیازهای جسمانی، روانی، عاطفی، اجتماعی و معنوی آنان توجه ویژه داشته و نسبت به تامین این نیازها عنایت کافی مبذول شود.زن نماد مهر و محبت و عشق و ایثار و محور اصلی کانون خانواده است. تجلی گاه این ویژگی ها در نقش مقدس مادری معنا می شود. مادر نه تنها به عنوان انتقال دهنده فرهنگ، آداب و رسوم، رفتار اجتماعی و ارزش های اخلاقی و دینی از نسلی به نسل دیگر است؛ بلکه احیا کننده و محافظ فرهنگ و ارزش های مطلوب جامعه نیز است. از این رو بارها در ادبیات کهن ایرانی از ستایش زنان و مادران سرودها نقل شده است و فردوسی شاعر بزرگ ایران برای زن و مادر، جایگاهی فراتر از پرورش فرزند و عشق به همسر قایل است و آن احترام به خرد مادر است؛ این نوع نگاه به زن را به ندرت در متون ادبی و تاریخی جهان می توان یافت؛ اما در این میان توجه چندانی به حضور جدی زنان به عنوان یکی از مهم ترین ارکان توسعه نشده است.رسیدن به هدف های توسعه اندیشه و اقدامی جدی در جهت رفع نیازهای انسانی افراد به ویژه زنان را می طلبد و ضروری است تا در جهت سازمان دهی مناسب وضعیت زنان، توانمند ساختن آنان و توجه به منافع و سهم آن ها در جریان توسعه جامعه برنامه ریزی های لازم صورت پذیرد. بدون تردید امروز یکی از شاخصه های درجه توسعه یافتگی هر کشور، میزان مشارکت در نقشی است که زنان در آن کشور عهده دار هستند؛ زنان زیادی در جامعه ما هستند که با مشارکت اجتماعی نسبت به سرنوشت جامعه در کشور خود بسیار حساس بوده و احساس مسیولیت می کنند.خداوند را شاکریم که با توفیق انتشار مجموعه مقالات با محوریت «زنان» را در شماره زمستان 1401 به نشریه «خانواده درمانی کاربردی» عطا فرموده است تا از عهده رسالت سنگین فرهنگی خود در ارتباط با نشر یافته های پژوهشی، گزیده های علمی در چارچوب ارزش های معنوی و مطلوب نظام در حوزه زنان و با توکل بر خداوند منان برآییم.

    کلید واژگان: سخن سردبیر, زن, خانواده, جامعه}
    Shokoh Navabinejad

    As half of the population, women play a very important and vital role in the mental health of the family and society. Women have broad and multifaceted existential dimensions, and in various roles of motherhood, wife, upbringing, moral, social, and management, they have shown countless abilities and capabilities in fulfilling their responsibilities. Therefore, considering the sensitive role of women in the health and success of a family and, ultimately, the dynamics of a society, special attention should be paid to their physical, psychological, emotional, social, and spiritual needs, and adequate attention should be given to providing these needs. A woman is a symbol of affection, love, and sacrifice and the main focus of the family center. The manifestation of these characteristics is understood in the sacred role of motherhood. The mother is not only the transmitter of culture, customs, social behavior, and moral and religious values from one generation to another; It is also a reviving and protecting culture and desirable values of the society. Therefore, many times in ancient Iranian literature, songs praising women and mothers have been mentioned, and Ferdowsi, the great poet of Iran, has given a place to women and mothers beyond child rearing and love for the wife, and that is respect for the mother's wisdom. This type of view of women can rarely be found in literary and historical texts of the world. However, more attention should be paid to the serious presence of women as one of the most important pillars of development. Achieving the goals of development of thought and serious action to meet the human needs of people, especially women, and it is necessary to make necessary plans to properly organize the status of women, empower them and pay attention to their interests and contribution in the development of society. Undoubtedly, today, one of the indicators of the degree of development of any country is the level of participation in the role that women are responsible for. Many women in our society are compassionate about the fate of society in their country through social participation and feel responsible. We thank God for giving us the success of publishing a collection of articles focusing on "women" in the winter issue of 2023 of the "Applied Family Therapy" journal to fulfill our massive cultural mission in connection with the publication of research findings and scientific excerpts in the framework of the system's spiritual and desirable values in the women's field.

    Keywords: The editor's speech, Woman, Family, Society}
  • عبدالهادی صالحی زاده*، سید محمدحسین میری
    هدف

    خانواده به عنوان مهم ترین کانون اجتماعی در سال های اخیر دچار تحولات مختلفی شده است؛ به تبع تحولات کانون خانواده، جایگاه زن و مرد نیز دچار تغییر و تحول شده است. مجتهدشبستری از جمله نواندیشان دینی است که در این زمینه ایده هایی مطرح کرده و از منظر هرمنوتیک و پارادایم تفسیری در علوم انسانی، احکام و وظایف و جایگاه زن در تفاسیر موجود از متون دینی را به چالش کشیده و خواهان بازخوانی و تفسیر جایگاه و وظایف و حقوق خانواده و زن براساس فرهنگ، سنت و فضای فرهنگی حاکم بر جوامع شده است.

    روش پژوهش:

     تحقیق حاضر، بر اساس روش شناسی بنیادین و با استمداد از روش تحلیل محتوا انجام شد.

    یافته ها

    در این مطالعه مبانی معرفتی مجتهد شبستری را تحلیل کرده و بنیان های هرمنوتیکی قرن نوزده و از جمله هرمنوتیک شلایرماخر و دیلتای را در نظریه شبستری نشان داده، از منظر حکمت اسلامی، خلاهای معرفتی، وجودی و اجتماعی اندیشه ایشان ترسیم شده است. از این منظر، براساس تفکر شبستری، هیچ حکم ابدی، دایمی، ازپیش معین و به عبارتی وضع طبیعی و تکوینی وجود ندارد؛ بلکه به تناسب فرهنگ و فضای اجتماعی می توان احکامی جدید صادر شود.

    نتیجه گیری

    مبنای نظریه شبستری را می توان در نظریه تفسیری، دیدگاه وحی شناسی و دیدگاه اسلام فقاهتی وی رهگیری کرد.

    کلید واژگان: هرمنوتیک, سنت, زن, پیش فرض, خانواده}
    Abdolhadi Salehizadeh *, Seyyed mohammadhosein Miri
    Purpose

    The family, as the most important social center, has undergone various changes in recent years; According to the changes in the family center, the position of men and women has also changed. Mujtahadshabastri is one of the new religious thinkers who put forward ideas in this field and from the perspective of hermeneutics and interpretation paradigm in human sciences, he challenged the rulings and duties and position of women in the existing interpretations of religious texts and demanded a re-interpretation and interpretation of the position and duties of women. And family and women's rights are based on culture, tradition and the cultural atmosphere that governs societies. Research

    method

    The current research was conducted based on fundamental methodology and with the help of content analysis method.

    Findings

    In this study, the epistemological foundations of Mujtahid Shabestri were analyzed and the hermeneutic foundations of the 19th century, including the hermeneutics of Schleiermacher and Diltay, were shown in Shabestri's theory, from the perspective of Islamic wisdom, the epistemic, existential and social gaps of his thought were drawn. . From this point of view, based on Shabestri's thinking, there is no eternal, permanent, pre-determined rule, in other words, there is no natural and developmental state; Rather, new orders can be issued according to the culture and social environment.

    Conclusion

    The basis of Shabestri's theory can be traced in his interpretive theory, his vision of revelation and his jurisprudential Islam.

    Keywords: Hermeneutics, Tradition, Woman, Default, Family}
  • ایمان زاغیان، حسن زارعی محمود آبادی، مجید کافی، مریم صالح زاده
    مقدمه

    این پژوهش با هدف بازترسیم نقش‌های مراقبتی زن در نظام خانواده بر اساس سیره و شخصیت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) انجام شد.

    روش

    در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون به منابعی که در ارتباط با زندگانی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نگاشته شده بود توجه شد که این منابع همان جامعه‌ی آماری پژوهش نیز به حساب می‌آمد. همچنین با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، سه منبع مورد انتخاب قرار گرفتند که اشباع نظری در استخراج داده‌های منبع سوم محقق شد. پس از آن داده‌ها در سه موقعیت فرزندی، مادری و همسری و سه سطح مضامین اولیه، ثانویه و شبکه‌ای ارایه گشت. سپس برای ارزیابی کیفیت داده‌های تحقیق از روش زاویه‌بندی از نوع داده‌ها استفاده شد. از این رو داده‌های به دست آمده از تحلیل مضمون به چهار نفر از متخصصان اسلامی / روانشناسی عرضه شد و داده‌های مربوط به نقش-های مراقبتی زن تدوین شد و یک مدل نهایی به دست آمد.

    یافته ها

    در ارتباط با موقعیت فرزندی 2 مضمون شبکه‌ای حمایت و احترام به دست آمد. در موقعیت مادری 5 مضمون شبکه‌ای حمایت، محبت، هدایت و تربیت، احترام و عدالت به دست آمد. در نهایت ارتباط با موقعیت همسری 5 مضمون شبکه‌ای حمایت، سلامت، احترام، سازگاری و محبت به دست آمد.

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج این پژوهش نقش‌های مراقبتی استخراج شده از سیره‌ی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بیان‌گر جایگاه مهم و ظرفیت‌های گسترده‌ی وجود زن است. این ظرفیت‌ها به حدی است که به او این امکان را می‌دهد نقش‌آفرینی قابل توجهی در خانواده داشته باشد.

    کلید واژگان: زن, خانواده, نقش های مراقبتی, حضرت فاطمه (سلام الله علیها)}
    iman zaghian, hassan zareei Mahmoudabadi, Majid Kafi, Maryam Salehzadeh
    Introduction

    The aim of this study was to outline the care plans of women in the family system based on the life and personality of Hazrat Fatemeh.

    Method

    In this research, using the method of content analysis, the sources that were written in connection with the life of Hazrat Fatemeh were considered that these sources were also considered as the statistical population of the research. Also, using purposive sampling method, three sources were selected, which achieved theoretical saturation in the extraction of third source data. The data were then presented in three situations of child, mother and spouse and three levels of primary, secondary and networked subjects. Then, to evaluate the quality of research data, the data type angle method was used. Therefore, the data obtained from the content analysis were presented to four Islamic / psychological specialists, and the data related to female care roles were compiled and a final model was obtained.

    Results

    In relation to child status, 2 themes of support and respect networks were obtained. In the mother position, 5 themes of networks of support, love, guidance and education, respect and justice were obtained. Finally, the relationship with the marital status of 5 themes of support networks, health, respect, compatibility and love was obtained.

    Conclusion

    According to the results of this study, the care maps extracted from the biography of Hazrat Fatima indicate the important position and vast capacities of women. These capacities are such that they allow him to play a significant role in the family.

    Keywords: woman, Family, care plans, of Hazrat Fatima (peace be upon her)}
  • عاطفه حیرت*

    پژوهش حاضر با هدف بررسی ادراک متخصصان از الگوی دینی زندگی زن در خانواده انجام شده است.

    روش

    روش مورد استفاده در این پژوهش کیفی و از نوع زمینه ای(داده بنیاد) بود. جامعه آماری متخصصین علوم اسلامی در حوزه خانواده بودند و نمونه پژوهش شامل 12 نفر از این متخصصین تا مرحله اشباع داده ها و به روش گلوله برفی بود. بدین منظور مصاحبه نیمه ساختاری انجام شد و روایی این پژوهش با چهار محور ارزش واقعی،کاربردی بودن،تداوم و مبتنی بر واقعیت بودن تایید گردید. جهت تحلیل داده ها از روش کد گزاری استفاده شد.

    یافته ها

    یافته های پژوهش شامل پنج کد محوری و چهل و یک کد باز بود. کدگذاری محوری پژوهش شامل 1- تعریف،اهمیت و ضرورت الگوی زندگی2- ابعاد الگوی زندگی زنان در خانواده 3- آسیب شناسی الگو زندگی غیر اسلامی زنان 4- راهکارهای ایجاد الگو زندگی دینی 5- نشانه های الگوی دینی زندگی زن در خانواده .

    نتیجه گیری

    از آنجا که الگوی زندگی زن در الگوی زندگی افراد خانواده و حتی جامعه نقش دارد؛ پرداختن به این موضوع از ضرورت های پژوهش در حوزه زن وخانواده است. در این پژوهش نظرات کارشناسان پیرامون تعریف الگو زندگی و تبیین اهمیت آن، آسیب ها و نقاط ضعف الگوی زندگی فعلی زنان جامعه و فاصله آن تا الگوی کامل دینی بررسی و راهکارهایی برای ارتقاء الگوی زندگی زنان با نگاه دینی ارایه شد.

    کلید واژگان: ادراک کارشناسان, الگوی زندگی دینی, زن و خانواده}
    Atefeh Heyrat *

    According to the Islamic Society of Iran, explaining the pattern of family life as recommended by Islam is necessary. Therefore this article shows the perceptions of experts on the religious pattern of female life in the family. The

    method

    The method using in this study is qualitative and field type (foundation data). For this purpose, semi-structured interviews with Islamic scholars in the field of family conducted. Therefore, the study sample consisted of 12 individuals up to the data saturation stage and the validity of this study was confirmed by four axes of real value, applicability, continuity and reality base. The

    results

    The findings of this study included five axial codes and forty-one open codes. The key coding of the study includes: 1- Definition, importance and necessity of life style 2- Dimensions of women's life pattern 3- Pathology of non-Islamic women's life pattern 4- Strategies for making religious pattern 5- Symptoms of religious pattern of female life in the family. Each has several subsets.

    Conclusion

    Since women's life style plays a role in the life style of family members and even society, addressing this issue is a necessity for women and family research. In this study, experts' views on defining life style and explaining its importance and weaknesses of the current pattern of women's life in society and its distance to the religious pattern were investigated and solutions were presented to enhance the religious pattern of women's life.

    Keywords: Expert perception, Religious life pattern, Woman, family}
  • رضا بنی اسدی*
    هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش زن در استحکام بنیان خانواده با الگوگیری از فرهنگ غنی اسلامی است. جامعه مورد بررسی آیات قرآن و جوامع روایی می باشد. نمونه پژوهش آیات الهی و روایات مربوط به نقش زنان در امر استحکام خانواده و موضوعات مرتبط با آن است. طرح پژوهش توصیفی تحلیلی است. اطلاعات از طریق اسنادی و کتابخانه ای حاصل شده است. تحلیل با استفاده از داده های به دست آمده از آیات قرآن و روایات مربوطه از کتب جوامع روایی صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد در فرهنگ غنی اسلامی راهبردهای بسیار زیاد، بسیار دقیق و بسیار موثر برای ایفای نقش زنان در استحکام خانواده ارایه شده است. برخی از مهم ترین این راه کارها شامل توجه زن به سنخیت همسر در تشکیل خانواده، پرهیز از بیان مطالب اختلاف افکن، دوری از انجام رفتارهای تنش زا، تاکید بر اظهار محبت زوجین نسبت به یک دیگر، تاکید بر انجام اعمال محبت زا بین زوجین، ترغیب زن به اطاعت همسر، رسیدگی شایسته به امور منزل، ترغیب زن به رعایت حال همسر، تشویق به رفتارهای زناشویی، تغافل زن از خطاهای همسر، و عفو و گذشت زن نسبت به همسر می شود. با به کارگیری موارد فوق و هنرنمایی زن حصول استحکام خانواده امری قطعی است.
    کلید واژگان: زن, استحکام خانواده, فرهنگ غنی اسلامی}
    Reza Baniasadi *
    The purpose of this study was to explain the role of women in strengthening the foundation of the family by modeling on the rich Islamic culture. The under study universe were the verses of Qur'an and narrative societies. The sample of the research included the divine verses and narrations concerning the role of women in strengthening the family and related issues. The research design was descriptive-analytical. The data was obtained through documents and libraries. The analysis was done using the data obtained from Quranic verses and related narrations from the books of narrative societies. The results showed that in the rich Islamic culture, numerous, very precise and very effective strategies were presented to indicate how the women play her role in the strength of the family. Some of the most important of these strategies included the woman's attention to her husband's compatibility in forming family, avoiding contentious content, stressful behaviors, emphasizing couples expressing love for each other, emphasis on performing loving acts between couples, encouraging the wife to obey her husband, proper housekeeping, encouraging the wife to respect her husband, encouraging marital behaviors, the wife neglecting her husband's mistakes, and forgiving her husband. By using the above items and the art of women, gaining the strength of the family could be a decisive matter.
    Keywords: woman, family strength, rich Islamic culture}
  • لیلا عاشقی قلعه، ناصر علیزاده خیاط*، آرش مشفقی

    هدف از پژوهش حاضر، بررسی خشونت علیه زنان در آثار داستانی فریبا وفی است. در این پژوهش خشونت علیه زنان و پیرو آن آسیب هایی که زنان را درگیر خود می کند به روش توصیفی-تحلیلی بررسی شده است. فریبا وفی نویسنده ای ریالیست است که مهم ترین دغدغه اش مشکلات زنان است و داستان را بستری برای بیان مصایب زنان جامعه در نظر گرفته است. وی در داستان هایش از نگاه شخصیت های زن به جزییات زندگی زنان و انواع خشونت اشاره کرده است. در این مقاله، با بررسی آثار این نویسنده، نشان داده شد که زنان و دختران در اکثر داستان های فریبا وفی خشونت را تجربه کرده اند. نتایج حاکی از آن است که زنان داستان های او شخصیتی ایستا و راکد دارند و اغلب قربانی مردسالاری و خواسته های جامعه مردانه می شوند و در مقابل خشونت ها منفعل هستند. بعضی از این زن ها منزوی شده و سکوت اختیار کرده اند و دچار بحران های روحی و روانی شده و بعضی دیگر دچار آسیب های اجتماعی شده اند.

    کلید واژگان: خشونت, زن, داستان, فریبا وفی}
    Leila Asheghi Ghaleh, Nasser Alizadeh Khayyat *, Arash Moshfeghi

    The purpose of this study was to review violence against women in fictional works of Fariba Vafi. In this study, violence against women and injuries that affect women was studied by a descriptive-analytic way. Fariba Vafi is a realist writer whose most important concern is women's problems and considered the story as a context for expressing the suffering of women in society. In her stories, from the view point of female characters, she pointed to the details of women life and the types of violence they experienced. According to the review of the author's works, it was showed that women and girls have experienced violence in most of Vafi's stories. The results revealed that women in her stories have a rigid and stagnant personality, and often become victims of patriarchy and the demands of masculine society and were passive in the face of violence. Some of these women become isolated and silent, suffered mental and psychological crises and others suffered social harms.

    Keywords: Violence, woman, Fiction, FaribaVafi}
  • مریم بختیار*

    هدف از تحقیق حاضر بررسی جایگاه معنوی زن درعرفان اسلامی می باشد. عرفان حقیقی و ناب باطن دین است که ریشه در جان آدمی دارد و با فطرت انسان سرشته شده است و از این رو در ادبیات عرفانی، زن نماد و مظهر جمال الهی و نماد «حب» الهی است. تحقیق حاضر با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است و به واکاوی نوشته های شعرا و عارفان در زمینه جایگاه معنوی زن  پرداخته است. بر این اساس در بررسی های نوشته های عرفای اسلامی مانند ابن عربی مشخص شد به اقتضای حال و مقام سخن، گاه زنانی را به عنوان اسوه و الگو معرفی کرده اند که مردان باید درس توحید، مردانگی، توکل، فداکاری و...را از آن ها بیاموزند. هم چنین طی بررسی جایگاه زن در دیدگاه برخی شعرا و نویسندگان معروف عارف مسلک مانند عطار نیشابوری و مولانا مشخص شد که زنان در کسب مراتب معنوی در مقایسه با مردان کم نداشته و بسیاری از آنها به بالاترین درجات رسیده اند.

    کلید واژگان: زن, عرفان اسلامی}
    Maryam Bakhtyar *

    The purpose of this news proposal is to determine the position of women in Islamic mysticism. True and pure mysticism is a religion that is rooted in the human soul and has been stolen by personal nature.The present study is a descriptive-analytical one and analyzes the writings of poets and mystics in the field of women's spiritual status. Accordingly, in the study of writings by Islamic mystics such as Ibn 'Arabi, it was found that, by virtue of their present status, they sometimes referred to women as the role models that men should learn from the lessons of monotheism, masculinity, trust, sacrifice, and so on. To learn.Also, when examining the position of women in the views of some famous poets and mystical writers such as Attar Neishaburi and Rumi, it was found that women were not low in spiritual attainment compared to men and many of them reached the highest levels.

    Keywords: woman, Islamic Mysticism}
  • نعیمه کبیری قمی، سمیرا معصومی زواریانی*
    هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تربیتی زن در جامعه اسلامی و بیان نظر اسلام نسبت به مشارکت زنان در عرصه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بود. طرح پژوهش مروری و از نوع توصیفی-تحلیلی می باشد. تحلیل مطالب براساس منابع قرآن، احادیث، کتب، مقالات در حوزه ی تربیت اسلامی، آیات قرآن کریم و روایات معصومین (ع) انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که در آموزه های دینی ضمن تاکید بر مقام والای مادر و جایگاه زن، ضرورت احترام و تلاش برای برآوردن حقوق مادران، به سلامت جسمی و روانی آنان توجه بسیاری شده است و بر اساس اظهارات صاحب نظران در حوزه ی علوم اجتماعی، نقش محوری مادر در سازندگی کشور موثربوده، هم چنین دین مبین اسلام مانع مشارکت زنان در فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نشده، از این رو از نگاه قرآن زن نقشی موثر در اجتماع دارد و باید هم گام با مردان در مسایل مهم اجتماعی نقش آفرینی نماید. هم چنین مشخص شد که اسلام جامع ترین وکامل ترین نگرش را نسبت به شخصیت زن دارد.
    کلید واژگان: نقش تربیتی, جامعه اسلامی, زن}
    Naeime Kabiri Ghomi, Samira Masomie Zavariani *
    Woman is the most beautiful expression of creation and the most effective factor in the development of the mental and physical health of children and society. The objective of this study was describing the role of women in the Islamic society. This study was carried out using a review method. Based on the clear verses of the Holy Qur'an and the infallible traditions, the woman is the foundation of all good things. While emphasizing on the high status of the mothers, their physical, mental and psychological health has drown a lot of attention, due to the health of the community and the health of the family. On the other hand, vitality, authority and family dynamism depends on the role of the mother. Also, according to experts in the field of social sciences, the central role of the mother in building the country is not covered by anyone. In addition to the educational role of the family, women can socially, politically and economically participate in the community, and contribute to the social, political and cultural development of society as a large part of the human resources present in the community. Islam not only does not prevent women from engaging in social, economic and political activities, but values it. From the perspective of the Qur'an, the woman is an effective member of the community and should play a role in social issues with men. Islam has the most comprehensive and complete attitude toward the personality of the woman.
    Keywords: pedagogical role, Islam, Family, woman}
  • آرزو علی آبادیان، رمضان حسن زاده *
    مقدمه
    هدف از پژوهش حاضر، تدوین و بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه جهت گیری های هیجانی در رابطه جنسی می باشد. پژوهش حاضر به روش توصیفی با هدف تدوین و بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه جهت گیری هیجانی به رابطه جنسی بود.
    روش
    جامعه آماری پژوهش حاضر زنان متاهل شهر بابل در سال 1396 بود. همچنین نمونه آماری شامل زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز خصوصی مشاوره مامایی شهرستان بابل بود که از این میان تعداد 300 نفر به روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه جهت گیری های هیجانی در رابطه جنسی علی آبادیان و حسن زاده (1396) بود. به منظور تحلیل داده ها از روش تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزارSmart PLS استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد شاخص های نیکویی برازندگی مدل اندازه گیری بارگذاری سه عامل پرسشنامه جهت گیری هیجانی در رابطه جنسی، مقادیر قابل قبولی را نشان دادند.
    نتیجه گیری
    پرسشنامه جهت گیری هیجانی در رابطه جنسی می تواند به خانواده درمانگران و متخصصان حوزه سکس تراپی جهت سنجش ارزیابی جهت گیری های هیجانی افراد مورد استفاده قرار گیرد.
    کلید واژگان: جهت گیری هیجانی, رابطه جنسی, پرسشنامه, زنان}
    Arezo Aliabadian, Ramezan Hassanzadeh *
    Objective
    The purpose of this research was to elucidate and study the psychometric properties the questionnaire of emotional orientation in the sexual relation. The present study is descriptive with the aim of developing and reviewing properties of the questionnaire of emotional orientation in the sexual relation.
    Method
    The statistical population of the study was married women in Babol in 2017. Also, statistical sample includes those referred to Babol counseling centers that among 300 were selected by non-random sampling method. Research tool was Alibadian and Hasanzadeh (2011) questionnaire of emotional orientation in the sexual relation. Data analyzed via confirmatory factor analysis method using Smart PLS software.
    Result
    The results showed that the goodness indicators of fitness of the model in loading the three factors of the emotional orientation questionnaire in the sexual relation showed acceptable values.
    Conclusion
    Questionnaire of emotional orientation in sexual relationships can be used by family therapists and psychologists to measure the emotional orientation of individuals.
    Keywords: emotional, sexual orientation, questionnaire, woman}
  • محمد خدایاری فرد، غلامرضا سهراب پور *، الهه حجازی
    هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی رویکرد روایت درمانگری به شیوه مشاوره گروهی بر عملکرد خانواده زنان با همسر معتاد بود. این مطالعه از نوع آزمایشی با طرح سری زمانی پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل به شمار می رود. آزمودنی ها 44 نفر با نمره عملکرد خانواده پایین تر از میانگین جامعه در منطقه 01 تهران بودند که به روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. هر گروه شامل 02 نفر بود و هر دو گروه در شرایط یکسان پس از انجام مصاحبه فردی با مقیاس عملکرد خانواده ارزیابی شدند. گروه آزمایش به مدت 01 جلسه تحت روایت درمانگری گروهی قرار گرفت و گروه کنترل هیچ آزمایشی را دریافت نکرد. در پایان دوره، یک ماه و سه ماه پس ازآن هر دو گروه مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته های پژوهش با آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شدند. عملکرد خانواده (حل مشکل، ارتباط، نقش ها، همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی) زنانی که تحت روایت درمانگری گروهی قرار گرفتند نسبت به زنانی که در دوره شرکت نکردند، به طور چشمگیری افزایش یافت.
    کلید واژگان: زن, اعتیاد, خانواده, مشاوره گروهی, روایت درمانگری}
    Mohammad Khodayarifard, Gholamreza Sohrabpour *, Elahe Hejazi
    The purpose of the current study was to investigate the effectiveness of group counseling "Narrative therapy" on family functioning among women with addicted husbands. Present research was an experimental study with pretest-posttest control group design along with follow up 1 month and 3 month. Participants were 44 persons of the 10 region of Tehran who had family functioning score lower than the mean of statistical population. They were selected based on the voluntary sampling procedure, and were also randomly assigned to two groups, experimental and control. After the early loss, each group was include 20 persons and is evaluated by Family Assessment Device (FAD) after doing interview in the same condition. The experimental group received 10 sessions of group counseling "Narrative therapy" and the control group did not received any intervention. Both groups were evaluated again at the end of intervention, 1 month and also 3 month after that. Data analyzed with repeated measure analysis of variance and Bonferroni post-hoc test. Family functioning the (problem solving, communication, roles, affective responsiveness, affective involvement, behavior control and general functioning) of women who received the sessions of group counseling "Narrative therapy" was improved significantly rather than they who did not received that.
    Keywords: woman, addiction, family, group counseling, narrative therapy}
  • محبوبه سلیمانپور عمران*، زهره شیرازی
    پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر ارتقای شغلی زنان در پست‏های مدیریتی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه زنان شاغل استانداری خراسان شمالی و سازمان های تابعه  مشتمل بر  150 نفر بود  که که همه جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. طرح پژوهشی از نوع همبستگی بود. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته دارای 30 سوال و 6 مولفه (عوامل شناختی، عوامل هنجاری، عوامل تنظیمی، عوامل شکلی، عوامل فرهنگی و ارتقای شغلی) بر اساس طیف لیکرت 5 درجه ای بوده است. روایی صوری و محتوایی ابزار مورد تایید اساتید و خبرگان قرار گرفت و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 0.94 بدست آمد. یافته ها نشان داد که عوامل شناختی، عوامل هنجاری، عوامل تنظیمی، عوامل شکلی و عوامل فرهنگی با ارتقای شغلی زنان در پست‏های مدیریتی رابطه معنادار و مثبتی دارند. با توجه به اینکه هر چهار عامل مشخص شده در ارتقای زنان در سازمان نقش دارند با شناخت و برنامه ریزی می توان مسیر رشد زنان را در سطوح بالای مدیریتی هموارتر نمود.
    کلید واژگان: ارتقاء شغلی زنان, پست مدیریتی, زنان}
    Mahboubeh Soleimanpour Omran *, Zohreh Shirazi
    The main purpose of the present study was to investigate and identify the factors affecting the job promotion of women in management positions in the organization. The statistical population of the study subsumed all women in North Khorasan province administration office and subsidiary organs which included 150 individuals. Due to the limited number of women employees in the provincial and subsidiary organs,all the members of the population were taken as sample. Research was designed as a correlation type. The data were collected through a questionnaire with 30 questions that was made of six sub scale (cognitive factors, normative factors, regulatory factors, form factors, cultural factors and promotion). Its reliability was obtained by Cronbach's alfa (0.94). The results showed that cognitive factors, normative factors, regulatory factors, form factors, cultural factors, the promotion of women in managerial positions had a positive significant relationship. Considering that each of the four factors identified in the promotion of women in the organization were associated with knowledge and planning, it is possible to improve the path of women's development to high levels of management.
    Keywords: Women&#039, s Job Promotion, management post, woman}
  • رامین خسروی اقبال*
    هدف در این مقاله مقایسه روابط عاشقانه از دیدگاه دو شاعر متعلق به دو دوره ی مختلف ادبی و تاریخی ایران زمین تعلق داشته، بود. این دو شاعر نگرش های متفاوتی از نظر جامعه شناسی، روان شناسی و ادبی به جایگاه زن و روابط عاشقانه داشتند. تفاوت های معرفتی این دو شاعر در نوع دیدشان به روابط اخلاقی و عاشقانه تاثیر گذاشته و تعریف و شناختی از زن را شکل داده است. روش به کار رفته روشی مقایسه ای و توصیفی است و با تکیه بر آثار دو شاعر مورد نظر به روابط عاشقانه پرداخته شده است. یافته ها نشان داد که نظامی، با توجه به روحیات شخصی و سوانح زندگی خویش و اوضاع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به نگرشی مختص به خود چونان سبکی شخصی از زن و روابط آن رسیده و به همین سان سهراب سپهری با همه ی مولفه های زندگی در عصر نو و تجربیات فردی خویش، تصویری منحصر به فرد از روابط عاشقانه را به مخاطب عرضه کرده است. در نهایت این نتیجه بدست آمد که روابط عاشقانه در داستان های غنایی نظامی در سه منظومه ی خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و هفت پیکر بیشتر رنگ و صبغه ی جسمانی و زمینی گرفته است و معطوف به آن رویکرد می باشد. شاعر با در دست داشتن ابزار قوی توصیف های شگرف و خیال انگیز، خواننده را به سوی بزم و عیش و نوش و شادخواری برده است در حالیکه روابط عاشقانه در اشعار سهراب سپهری، به نوع روحانی و روانی آن محدود گشته و معشوقی اثیری در روح شاعر و عوالم آن مشاهده می شود.
    کلید واژگان: زن, روابط عاشقانه, نظامی گنجوی, سهراب سپهری}
    Ramin Khosravi Eghbal *
    The purpose of this research was to compare the romantic relationships from the viewpoints of Nezami Ganjavi and Sohrab Sepehri, who belonged to the two different literary and historical periods of Iran country. The two poets had different attitudes toward romance in terms of sociology, psychology and literature. The epistemic differences between the two poets had influenced their point of view toward moral and romantic relationships and shaped the recognition and definition of "woman". The applied method was a comparative and descriptive one, and was based on the works of the two poets concerned to romantic relationships. The findings showed that Nezami Ganjavi, according to personal and experiences of his own life, and social, economic and political conditions, reached a particular attitude toward woman and her relations as a personal style, and in other hand, Sohrab Sepehri regarding all components of  modern life and his personal experiences had presented a unique viewpoint on romantic relationships. Eventually, the research concluded that the romantic relationships in Nezami’s lyrics stories has been often carnal and terrestrial so that the poet with a powerful tool in describing dramatic and imaginative, would take the readers to the feast, pleasure and jollity, while the ”love” in Sepehri’s poems had been limited to spiritual and mental aspects and we are facing an ethereal beloved in poet’s soul and worlds.
    Keywords: woman, romantic relationships, Nezami Ganjavi, Sohrab Sepehri}
  • اکرم احمدیان احمدآبادی*، مجتبی سپاهی

    در پژوهش حاضر هدف آن است که با استفاده از سخنان امام علی(ع) به ویژگی هایی از جنس زن پرداخته شود که اگر به درستی مدیریت نشوند، به آسیب هایی جدی تبدیل می گردند. روش کار کتابخانه ای و به صورت توصیفی-تحلیلی، با محوریت آموزه های علوی(ع) در منابع روایی مختلف به ویژه نهج البلاغه و با شیوه ی مسئله محور است. یافته های پژوهش شامل معرفی و تحلیل ویژگی هایی چون شدت عواطف، واکنش های سریع کلامی و رفتاری، میل به خودنمایی، لطافت جسمی و صفات خاص زنان می باشد. بدین روی، به جهت آنکه زنان به عنوان نیمی از پیکر اجتماع و ستون تربیتی و منبع تامین عواطف در خانواده ها هستند و همچنین به سبب پیچیده شدن ساختار جوامع و گستردگی ارتباطات و تعدد نقش ها و وظایف اجتماعی در عصر حاضر، پرداختن به موضوع آسیب های زنان بسیار مهم است؛ زیرا با مصونیت بخشی به زندگی زنان است که می توان هر چه بهتر به صیانت از مقام آنان و حفظ کانون خانواده ها و جوامع پرداخت.

    کلید واژگان: امام علی (ع), زن, آسیب}
    Akram Ahmadian Ahmadabadi *, Mojtaba Sepahi

    In this study, the goal was to consider speech of Imam Ali (AS) addressed the characteristics of the females those which if not managed properly, could become serious problematic. The research method was a library and descriptive-analytic type referring to the words of Imam Ali (AS) in various sources, especially in Nahj al-Balagha, with a problem-oriented approach. The findings of the study included the introduction and analysis such features like intensity of emotions, quick verbal and behavioral response, desire to show up, body elegance and special features of the  women. So since women are as half of the human society and pillar of upbringing and source of emotions in the family and also, due to the reason of the communities complex structure and the extent of communication and a multiplicity of roles and social responsibility in the present, addressing the issue of women pathology has become very important, because securing women's lives could better protect them and the family and the community.

    Keywords: Imam Ali (AS), woman, pathology}
  • فرزاد پارسا، سهبلا رستمی، شیلان سجادی
    دین اسلام جایگاه والایی را به خانواده بخشیده است. ازاین رو برای هریک از همسران در راستای استواری این نهاد وظایفی قرار داده است. هدف پژوهش حاضر بررسی وظایف زن در زندگی زناشویی از دیدگاه فقه اسلامی و تاثیر آن بر استوار ساختن بنیاد خانواده است. پژوهش توصیفی- تحلیلی است و با به کار بستن تحلیل محتوا به انجام رسیده است. داده های پژوهش بر پایه ی روش کتابخانه ای و اسنادی گردآوری شده است. استوار ساختن بنیاد خانواده به معنای رعایت حقوق متقابل میان همسران، فراگیری اصل عدالت و حاکمیت اخلاق برای برآورده ساختن هدف والای آفرینش آدم و به تکامل رسیدن او، برخورداری از جامعه سالم و ایمن و توانمند و سرانجام تداوم نسل است. تفحص داده ها نشان داد وظایفی که زن بر عهده دارد عبارت است از: پیروی و فرمان برداری؛ حسن معاشرت و خوش رفتاری؛ خودآرایی و آرایش؛ محافظت از منزل و اموال در غیاب همسر؛ حفظ کرامت؛ تعاون و همکاری در تربیت فرزندان؛ خروج از منزل با کسب اجازه و نیکی به والدین و خویشان. بر پایه برآیندهای این پژوهش می توان گفت که از پیامدهای رعایت وظایف یادشده برپایی آرامش و مودت در خانواده، پایداری دل بستگی و همدلی میان همسران و سرانجام جلوگیری از روی دادن اختلافات خانوادگی است؛ بنابراین، آموزش این وظایف و تاثیر آن ها در آرامش و استواری خانواده، در برنامه ها و کاربست های مشاوره و روان درمانی خانواده پیشنهاد می گردد.
    کلید واژگان: استوار ساختن خانواده, بنیاد خانواده, زن, وظایف}
    Farzad Parsa, Sohila Rostami, Shilan Sajadi
    The religion of Islam donated a prominent position to the family. Therefore, that along side of the stabilization of this unit has been settled duties for each of the spouses. The aim of the current research was to investigation of the wife's duties in marital life from the viewpoint of Islamic Jurisprudence and their effect on stabilization of the family unit. The research was descriptive- analytical and was conducted using content analysis. The data gathered based on library and documentary method. The stabilization of the family unit means to regard for the reciprocal rights between spouses, learning the justice's principal and governing the morality to fulfilling the prominent goal of the human's creation and reach to perfection, achieving healthy, safe and empowered society and finally to the continuance of generation. The examination of the data revealed that the duties that the wife is responsibled for are as follows: obedience and compliance, sociability and affability, beautifying and self make-up, preserving the house and belongings in the absence of husband, maintain the dignity, cooperation and collaboration in upbringing the children, leaving home by permission and favour to parents and relatives. According to the research, findings can said that the consequences of regard of the mentioned duties are to set up relaxation and cordiality in the family, resistance of attachment and empathy between spouses and ultimately preventing the occurence of marital discords. Therefore, recommended to establish the training of these duties and their impact on relaxation and stabilization of the family in the programs and practices of family counseling and psychotherapy.
    Keywords: stabilization of the family, unit of family, woman, duties}
  • صبا بیوک زاده، حمید صمصام*
    مولوی شاعر و عارف فرزانه در قرن هفتم در ادب ایران زمین است، که شاهکار ادبی آن، مثنوی را قرآن عجم نامیده اند، و کلیات شمس که تجلی روح مولاناست. مولانا در بخش هایی از این کتاب ها، به جلوه گری سیمای زن، از حلال حکایت های مختلف پرداخته است. در بین تمام شخصیت ها و زنانی که در مثنوی یا دیوان تاثیر دارند، آنیما، روان زنانه روح مرد، یکی از اصل های مهم اندیشه اوست. آنیما، در غزل های مولوی، ویژگی هایی مثل تسخیرکنندگی و فریبندگی، سرچشمه زندگی بودن، تقدس و میانجی گری بین خود آگاه و ناخود آگاه دارد، و با نمادهای پرندگانی چون طوطی و سیمرغ، و دیگر رموز همچون پری، آهو، هما، آب و باد و واژگانی مثل صنم وبت نمودار شده است. آنیما دو جنبه مثبت و منفی دارد، که البته جنبه منفی آن چندان در اشعار مولانا حضور ندارد.
    کلید واژگان: مولانا, زن, یونگ, آنیما}
    Saba Biyokzadeh, Hamid Samsam *
    Molavi was the poet and mystic of the seventh century in the literature of Iran, his literary masterpiece, Masnavi is called Ajam Quran, and Shams was considered as the manifestation of the Spirit of Molana. In some parts of the book, Molana talked about the manifesting effect of woman’s face in the form of different anecdotes. Among all the characters and women who had an effect on Masnavi or Divan, Anima, the feminine soul of men, was one of the most important principles of his thought. In the sonnets of Molavi, Anima had characteristics such as: fascinating and charms, being source of life, sanctity and mediation between conscious and unconscious mind, and it was represented by symbols of birds like: parrot and phoenix, and mysteries such as fairy, deer, Huma, water and wind, and words like idol. Anima has both positive and negative aspects, but mostly the negative aspect of it, wasn’t presented in the poems of Molana.
    Keywords: Molana, woman, Anima}
  • سکینه صارمی گروی*، حسن مجیدی

    جبران خلیل جبران و نیما یوشیج به عنوان مهمترین نماینده شعری معاصر ایران توجه خاصی به زن دارند. پرداختن هر دو شاعر به مساله زن و مضامین شعری آن مهمترین هدف این پژوهش است. فرضیه های این پژوهش بر این است که جبران و نیما از شاعران معاصری هستند که محور اصلی اشعار آنها زن (معشوقه، همسر،مادر) است؛جبران نسبت به نیما جایگاه والا و رفیعی را برای زن قایل است. محیطی که نیما یوشیج در آن بزرگ شد و پرورش یافت؛ محیطی روستایی بود که زنان در آنجا پا به پای مردان مشغول کار بودند به همین خاطر جایگاه و ارزش اجتماعی پایینی داشتند، اما در اندیشه جبران زن جایگاهی بهتری دارد؛ چرا که جبران در لبنان و آمریکا زندگی می کرد و به اقتضای محیطش که از زندگی ساده و فقیرانه به دور بود، زنان محوریت و ارزش دیگری داشتند.

    کلید واژگان: ادبیات تطبیقی, جبران, نیما, زن, عشق}
    Sakineh Sarami Garavi *, Hassan Majidi

    Gibran Khalil Gibran and Nima Youshij as the most important representative of Iranian contemporary poets were concerned to women issues. To review the both poets addressing the women issue as well as their poetical motifs were the main objectives of this research. The study was was purposed to demonstrate that Nima and Gibran Khalil Gibran were the contemporary poets who in their poems focused on the subject of "woman" (as mistress, wife and mother). From the perspective of Gibran Khalil Gibran, women's status were much higher that what Nima tought . The environment where Nima Youshij grew was a rural environment in which the women worked alongside with the men, so they had low social status and value. However, to Gibran Khalil Gibran, women had a better position, because Gibran Khalil Gibran lived in Lebanon and America that women possessed higher social status.

    Keywords: comparative literature, compensation, Gibran Khalil Gibran Nima, woman, love}
  • لیلا شکوه فر*
    در عرفان اسلامی از قرن ها پیش برخورد بسیار پیشرفته ای با زنان وجود داشته و در مواردی که لازم بوده مانند مراحل خودسازی و سیر و سلوک، هیچ تفاوتی بین زن و مرد قایل نشده و در مواردی حتی زن را والاتر و ارزشمندتر در نظر گرفته و حقوق فوق العاده ای برای زن قایل بوده است که چون بر پایه دو عنصر اصلی یعنی «معنویت و عشق» بوده، زن را به مقام و ارزش شایسته او می رساند و زنان می توانند یکی از واسطه های برتر در عروج مردان به سعادت و قرب الهی باشند. در عرفان اسلامی جریان مستقلی به نام «جریان عاشقانه» و یا «عرفان جمالی» وجود دارد. یکی از بزرگان این مکتب «فخرالدین عراقی»،شاعر عاشق و عارف قرن هفتم هجری است. وی معتقد بودکه هویت و اصالت و ویژگی های عاطفی، جسمی و روحی و فکری «زن»، از او یک منبع مهر و محبت و عاطفه می سازد و زن را به عنوان یکی از زیباترین مظاهر جمال الهی در آفرینش معرفی می کند.
    کلید واژگان: فخرالدین عراقی, زن, عرفان عاشقانه, عشق ورزی}
    Layla Shokuhfar *
    Islamic mysticism had well treated women for centuries. While it was needed there were no differentiation between men and women in ritual practices such cases like "self reconstruction" and "truth seeking journey". In some cases women are considered more valuable and more transcendent. And even more rights were taken into concern for women based on"spirituality and love". Women can be one of the top mediators in the aspirations of men to their bliss and esteem of God. In Islamic mysticism there was independent stream named "flow of love" or "aesthetic mysticism ".  One of the most eminent figure of the mentioned doctrine was "Fakhreddin Iraqi", the love poet and mystic in seventh AH century. He believed that the identity and authenticity and character of emotional, physical, spiritual and intellectual of "woman", made her as a source of love and affection and introduced the woman as one of the most beautiful manifestation of the divine beauty of creation.
    Keywords: Fakhreddin Iraqi, woman, mysticism, Spirituality, love}
  • معصومه عزیزی خادم*، علی یار حسینی

    در کتاب مقدس (تورات) از ابتدای آفرینش و پس از خلقت مرد، حضور زن نمایان است. زنان یهودی از انجام برخی مراسم مذهبی در زمان های خاص مانند: بستن تفیلین (پیشانی بند مخصوص نماز) یا خواندن دعای شمع (تاکید بر وحدانیت خداوند) منع شده اند؛ اما بقیه وظایف دینی را باید همانند مردان انجام دهند. یهودیان اوج کمال زن را رسیدن به مرحله ی مادر شدن می دانند. یهودی بودن از مادر به ارث می رسد، اما فرزندان را با اسم پدر می خوانند. برای رعایت حقوق زن پس از ازدواج، داماد سندی به نام کتوبا را امضا می کند. اگر بین زن و مرد سازگاری وجود نداشت آنها می توانند از هم جدا شوند. طلاق در آیین یهودیان زمانی واقع می شود که مرد یک گت (طلاق نامه) را به همسرش تحویل دهد. چنانچه زنی زناکار باشد، طلاق دادن او جزء واجبات به شمار می آید.

    کلید واژگان: یهودیت, تورات, زن, کتوبا, گت}
    Masomeh Azizi Khadem *, Ali Yar Hoseini

    The sacred script, Torah, signifies the presence of women right after the genesis and creation of men. Jewish women are not allowed to do specific religious services such as tying Tefillin (the headband for prayers) or the Shema Yisrael prayer (emphasis on the unity of God); yet they attend other services like men.  For Jews, the highest level a woman can reach is the motherhood. Being a Jew is inherited from the mother's side; however, the children are called after their fathers. In order to observe woman's post marriage rights, the man has to sign a deed named Ketubah. The man and the woman may separate if there is no agreement between them. Men conduct divorce when they give a Get (divorce document) to the woman. Divorcing an adulteress is an obligation on the other hand.

    Keywords: Judaism, Torah, Talmud, woman, Ketubah, Get}
  • مصطفی فضائلی*، اولیاء محمدی
    هرگاه عقدی به طور صحیح واقع شود، حقوق و تعهداتی معین را برای طرفین آن به بار می آورد. در عقود شخصی مانند نکاح برخی از این آثار حقوق و تعهدات غیرمالی است. نکاح منقطع نیز از این امر مستثنی نیست و با انعقاد آن حقوقی بر عهده زوجین قرار می گیرد که حق فسخ به واسطه عیوب زوج و زوجه و هم چنین حق بذل مدت، از جمله آن هاست. اما قانون گذار ایران و به تبع آن حقوقدانان از تبیین دقیق، صریح و روشن این امر، غفلت نموده اند.
    به نظر می رسد با توجه به گسترش این نوع از نکاح در جامعه کنونی و خلاهای قانونی موجود در خصوص نکاح منقطع و آثار آن، نمایندگان مجلس باید در پی تدوین مواد قانونی صریح و به دور از ابهام، در جهت بیان آثار حاکم بر این عقد، که از جمله آن ها حقوق غیرمالی زوجین است، باشند تا افراد با آگاهی کامل نسبت به احکام و آثار این عقد، به انعقاد آن اقدام نمایند.
    پاسخی که به عنوان یک امر کلی می توان بیان نمود، این است که با جاری ساختن قاعده «لاضرر ولاضرار فی الاسلام» و قاعده «نفی عسر و حرج»، می توان موارد فسخ نکاح دائم را به نکاح منقطع نیز سرایت داد. هم چنین با توجه به قواعد فقهی، می توان تحت شرایطی به زوجه نیز حق بذل مدت را اعطا نمود. که در خصوص هر یک از این حقوق، سوالات و ابهامات قانونی و اختلاف آرا وجود دارد. در این مقاله تلاش شده است تا به تفصیل به هر یک از این موارد پرداخته شود.
    کلید واژگان: حقوق غیرمالی, نکاح منقطع, زوج, زوجه}
    M. Fazaeli*, O. Mohammadi
    If a marriage occurs correctly, it will raise some given rights and commitments for couples. In personal marriage such as matrimony, some of these rights are non-financial and commitments. Discontinuous matrimony is not excluded from this issue and by approving it, couple undertake some rights that dissolution right through man and woman's fault and also durationmunificence right is their responsibility. However, Iran's lawmaker and hereafter, lawyers have neglected of exact, and explicit explaining. It seems that with regard to this kind of matrimony's extension in modern society and available legal spaces for discontinuous matrimony and its results, council agents should persist in compiling explicit and clear legal provisions in order to express the results of this marriage that among them is non-financial rights of couple, until people can conclude sentences and this marriage results with full understanding. An answer which can be argued in generalis that we can also transmit continual marriage dissolution instances to discontinuous matrimony based on the fat that there is no forced loss in Islam as a rile. Also, according to jurisprudence rules, duration munificence right can be granted to couple under some conditions. Particularly for each right, there are questions, legal ambiguities and different opinions. This article aims to address these points in details.
    Keywords: Non, Financial Rights, Discontinuous Matrimony, Man, Woman}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال