به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Computer-based Cognitive Games » در نشریات گروه « روانشناسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Computer-based Cognitive Games» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فریده سادات حسینی*، طیبه احمدشاهی، سوران رجبی

    بازی های شناختی رایانه ای یک شیوه جدید و برانگیزاننده برای کودکان و نوجوانان می باشد که می تواند علاوه بر جنبه های سرگرم کننده، به آن ها کمک کند تا کارکردهای شناختی و خلاقیت خود را ارتقا ببخشند. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی های شناختی رایانه ای بر کارکردهای اجرایی و خلاقیت کودکان پیش دبستانی انجام شده است. مطالعه ی حاضر در قالب روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شده است. نمونه تحقیق 21 کودک دختر و پسر مقطع پیش دبستانی بودند که به شیوه در دسترس در یک مرکز پیش دبستانی شهر بوشهر انتخاب شدند و به شیوه همتاسازی بر اساس جنسیت، سن و هوش در سه گروه 7 نفره یعنی دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. قبل و بعد از اجرای بازی های شناختی، آزمون خلاقیت تصویری تورنس و نرم افزار استروپ ساده و حافظه کاری وکسلر بر روی سه گروه اجرا شد. گروه های آزمایشی بازی های لوموسیتی و بازی های تتریس هر یک به مدت 16 جلسه ی یک ساعته بازی های شناختی را انجام دادند و گروه کنترل در این مدت هیچ گونه بازی را دریافت نکردند. نتایج نشان داد که انجام بازی های شناختی رایانه ای بر خلاقیت و حافظه کاری کودکان پیش دبستانی تاثیر معنادار دارد ولی بر توجه انتخابی و انعطاف پذیری شناختی تاثیر معنادار ندارد. نتایج این پژوهش تلویحات نظری و کاربردی مهم در ارتباط با نقش بازی های شناختی رایانه ای در ارتقای کارکرد شناختی کودکان پیش دبستانی در بردارد.

    کلید واژگان: بازی شناختی رایانه ای, کارکرد اجرایی, خلاقیت, کودک پیش دبستانی}
    Faride Sadat Hoseini*, Tayebe Ahmadshahi, Soran Rajabi

    Computer-based cognitive games are new and exciting for kids and adolescents that can help them to improve their cognitive functions and creativity in addition to entertainment. The aim of the present study was to investigate the effectiveness of computerised cognitive games on executive functions and creativity of preschool children. This study is a quasi-experimental study with a pre-test, post-test, and control group design. The sample consisted of 21 preschool female and male children, who were selected by convenience sampling in a preschool centre in Bushehr. Participants were matched on the basis of gender, age and intelligence and were allocated to three groups of seven children, i.e., two experimental groups and one control group. Before and after cognitive games, the Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT), a simple Stroop software and the working memory Wechsler Memory Scale (WMS) were used. The experimental groups played cognitive games such as Lomocyte and Tetris for 16 one-hour sessions, and the control group did not play any games during this time. The results showed that playing computerised cognitive games has a significant effect on creativity and working memory among preschool children. However, there is no significant effect on selective attention, cognitive flexibility, planning and organising. The results of this research have important theoretical and applied implications regarding the role of computerised cognitive games in promoting cognitive functions of preschool children.

    Keywords: Computer-based Cognitive Games, Executive Functions, Creativity, Preschool Children}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال