به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مطهری » در نشریات گروه « علوم تربیتی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «مطهری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بهروز رفیعی*

    این مقاله در پی بازشکافت مقایسه‎ای نسبت عادت با تربیت از نگاه شهید مرتضی مطهری و ویلیام جیمز است تا روشن شود که از نگاه آنان تعریف تربیت چیست، عادت چه تعریفی دارد، نسبت میان عادت و تربیت کدام است. در این پژوهش بنیادی−تاریخی که به روش توصیفی−تحلیلی انجام شده، برای بازشکافت دیدگاه دو دانشمند یاد شده درباره عادت و نسبت آن با تربیت، اطلاعات لازم گردآوری و سامان داده شد، سپس یافته‎ های موجود تحلیل و این نتیجه حاصل شد که هر دو با ایجاد عادات در متربی موافق ‎اند و اصولا عادت را یکی از روش‎های تربیتی شمارده‎اند. شهید مطهری با تقسیم عادت به فعلی و انفعالی کوشیده است جایگاه عادت مثبت و منفی را در تعلیم و تربیت بازشکافد. از نگاه جمیز اصولا تربیت همان عادت نیک است. وی تلاش کرده است نظر معلمان و دانش‎آموزان را به اهمیت و نقش عادت در تعلیم و تربیت جلب و بر آنان روشن کند که نیک‎بختی و بدبختی بشر در گرو عادت است. گرچه نمی‎توان گفت باور آنها درباره نسبت عادت با تربیت دقیقا یکسان است؛ اما در مجموع نظر آن دو به ایجاد عادت و نسبت آن با تربیت، مثبت، موافق و به لحاظ ماهوی یکی است. اشاره به مشترکات و متفرقات دیدگاه مطهری و جیمز در حوزه یاد شده دیگر دستاورد این جستار است.

    کلید واژگان: عادت, تربیت, مطهری, جیمز, عادت فعلی, عادت انفعالی}
    Behrouz Rafi’I *

    The present article deals with a comparative exploration of the relationship between habit and education for Martyr Mutahhari and William James to clarify what the definition of education is for them, what the definition of habit is and what the relationship between the two is.In this fundamental-historical study conducted through a descriptive-analytical method, to explore the views of those two thinkers on habit and its relation to education, we have collected and organized the necessary data, and then analyzed the findings to conclude that while none of those two scholars has an independent work on habit and its relation to education, both have spoken about habit and education and agree with creating habits in apprentices, and have regarded ‘habit’ as one of the educational methods. Martyr Mutahhari divides habit into ‘active’ and ‘passive’, attempting to explore the status of positive and negative habits in education. For James, education is the very good habit. He has attempted to attract the teachers’ and students’ attention to the importance and the role of habit in education and clarify that the human’s felicity and misery is due to habit. Although one cannot say that their beliefs on the relationship between habit and education is quite the same, their opinion on creation of habit and its relation to education is, altogether, positive and essentially the same. The other achievement of this study is a reference to the common points and differences in the two thinkers’ views.

    Keywords: habit, education, Mutahhari, James, comparison}
  • سیداحمد هاشمی*، ابراهیم صحرانشین، عباس قلتاش، مختار رنجبر

    هدف پژوهش تبیین مبانی تربیت سیاسی و اجتماعی در اندیشه های جان دیویی و مطهری به منظور تدوین الگوی تربیت شهروندی بود. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، روش آمیخته اکتشافی بود. مشارکت کنندگان در این پژوهش در بخش کیفی شامل متخصصان و صاحب نظران تعلیم و تربیت بود که از بین آنها تعداد 17 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران دروس مطالعات اجتماعی و جامعه شناسی بندر لنگه به تعداد 150 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با تخصیص متناسب تعداد 108 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز در بخش کیفی با تحلیل محتوای قیاسی و مصاحبه ساختار یافته و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مورد سنجش قرار گرفتند. مجموعه یافته های به دست آمده از بخش کیفی در 4 طبقه کلی مبنی بر اندیشه های سیاسی و اجتماعی مطهری و اندیشه های سیاسی و اجتماعی دیویی و 19 مولفه گزارش شد. داده های بخش کمی با تکنیک معادلات ساختاری با به کارگیری نرم افزار pls نشان داد، مولفه های مذکوردر سطح معناداری 95/0 بزرگتر از مقدار 96/1 است، بنابراین، نتیجه حاصل از پژوهش حاکی از آن است که اندیشه های مطهری و جان دیویی دلالت های مهمی برای تربیت شهروندی دارد.

    کلید واژگان: تربیت اجتماعی, تربیت سیاسی, تربیت شهروندی, دیویی, مطهری}
    Seyedahmad Hashemi *, Ebrahim Sahraneshin, Abbas Gholtash, Mokhtar Ranjbar

    The purpose of this study was to explain the foundations of political and social education in John Dewey and Motahari's thoughts in order to develop a citizenship model. The research method was applied in terms of purpose and data extraction was exploratory mixed method. The statistical population of this study included all the experts in the qualitative part of the study including education experts, among whom 17 were selected using purposive sampling. Also, in the quantitative part, the statistical population of the study consisted of all teachers of social studies and sociology courses in Bandar Lengeh city (150 persons). Using Morgan table and stratified random sampling method with proportional allocation of 108 people selected as sample size. Were. The required information in the qualitative section was structured through deductive content analysis and structured interviews and in the quantitative section was assessed using a researcher-made questionnaire. Face and content validity and Cronbach's alpha coefficients were used to determine the validity and reliability of the questionnaire, respectively. Face and content validity were confirmed and the reliability was 0.84. The set of findings from the qualitative section was reported in four general categories: Motahari political and social ideas and Dewey political and social ideas and 19 components. Structural equation technique using pls software also showed in the quantitative section, the above mentioned components are 0.95 significant higher than the value of 1.96, so the result of the thesis indicates that the ideas of Motahari and John Dewey imply Important for citizenship education.

    Keywords: Political education, social education, Citizen education, Dewey, Motahari}
  • بهروز رفیعی*

    این جستار در پی بررسی رابطه عادت با تربیت از دیدگاه مرتضی مطهری (1298−1358ه.ش) و امانویل کانت [1] (1724−1804م)، فیلسوف آلمانی است تا از این رهگذر معلوم شود: تربیت چگونه تعریف می‎شود؛ عادت چه تعریفی دارد و چه نسبتی میان عادت و تربیت حاکم است. در این پژوهش بنیادی−تاریخی که به روش توصیفی−تحلیلی انجام شده است، برای بازشکافت دیدگاه مطهری و کانت درباره عادت و نسبت آن با تربیت، به گردآوری اطلاعات لازم و تحلیل آنها پرداخته شد و برپایه یافته‎ های موجود معلوم شد که: الف) مطهری درمجموع با ایجاد عادات در متربی موافق‎ است و حتی عادت را یکی از روش‎های تربیتی می‎داند؛ ب) وی برای تبیین دیدگاه برگزیده خود در اقدامی ابتکاری، عادت را به فعلی (تکرار تاثیر و فعل/ مثبت) و انفعالی (تکرار تاثر و انفعال/ منفی) تقسیم کرده است؛ 3) بنا بر قول مشهور، کانت عادت را برای تربیت، زیانبار خوانده ‎است؛ ج) به نظر نگارنده، کانت بی‎آنکه عنوان کند یا حتی متوجه باشد، از عادت چنان یاد کرده است که گویی به تقسیم عادت به فعلی و انفعالی باور دارد و اولی را بخشی از تربیت و دومی را مخالف آن می‎داند؛ د) بنابراین و به ادعای بی‎سابقه این مقاله، نگرش مطهری و کانت نسبت به عادت و تربیت (با چشم پوشی از جزییات)، بسیار به هم نزدیک و بلکه یکی است.

    کلید واژگان: مطهری, کانت, عادت فعلی, عادت انفعالی, تربیت}
  • فاطمه صدر
    هدف اصلی این مقاله، بررسی تطبیقی دیدگاه شهید مطهری با دیدگاه لیپمن درباره اهداف تعلیم و تربیت با نظر به نظریه تعلیم و تربیت اسلامی و نظریه تعلیم و تربیت تاملی و برنامه «فلسفه برای کودکان» است. با توجه به این هدف، با مطالعه کتابخانه ای، نخست، دیدگاه های هر دو اندیشمند درباره موضوع پژوهش استخراج شد و سپس میان دیدگاه های آنها براساس روش توصیفی استنتاجی، مطالعه تطبیقی انجام شد.
    مطهری و لیپمن بر تامل، تفکر، اندیشه ورزی و تربیت عقلانی، به عنوان اهداف تعلیم و تربیت تاکید دارند؛ ولی این اهداف را غایی نمی شمرند؛ بلکه اهداف واسطی برای رسیدن به هدفی عالی تر در نظر می گیرند. مطهری بر آن است که هدف غایی تعلیم و تربیت، رسیدن به درجه بندگی خداوند و کسب مدارج معنوی است که در ذیل نظام ارزشی اسلام مطرح می شود؛ درحالی که هدف غایی «فلسفه برای کودکان»، آموزش کودکان و نوجوانان به منظور دستیابی به زندگی بهتر، با کیفیت تر، با تمدن، و شهروند دموکرات شدن است.
    نتایج نشان می دهد با وجود برخی اشتراکات تعلیم و تربیتی میان مطهری و لیپمن، ازآنجاکه این دو از نظام های ارزشی و انسان شناختی متفاوت متاثر هستند، دیدگاه های آنها درباره هدف غایی تعلیم و تربیت با یکدیگر تفاوت دارد.

    کلید واژگان: هدف تعلیم و تربیت, تعلیم و تربیت اسلامی, فلسفه برای کودکان, فبک, دموکراسی, مطهری, لیپمن}
    Fatemeh Sadr
    The main goal of this research is comparing Motahari’s approach to goals of education, which is based on Islamic education, and Lipman’s approach to the theory of “Philosophy for Children”, which is based on reflective education. To achieve this goal, first the approaches of both scholars about the research subject were extracted from library sources; then, they were compared based on the descriptive-inductive method. Both Motahari and Lipman, emphasize on reflection, thinking, rational education and reasonableness as the goals of education, but not as ultimate goals; rather, they consider them as preliminary goals to achieve the more superior  goal. Motahari believes that the ultimate goal of education is reaching the degree of God’s servitude and obtaining the spiritual degrees, which is presented under the Islamic value system; While the most important goal of “Philosophy for Children”, is teaching the children and juveniles to attain a better and more qualified life and become civilized and democrat citizens.
    The results of this research show that although we can find some educational similarities between Motahari and Lipman, because of their influence from different value and anthropological systems, their approaches to ultimate goal of education are different.

    Keywords: Goal of education, Islamic education, Philosophy for Children, p4c, Democracy, Motahhari, Lipman}
  • زینب پیکار، اصغر محمدی
    خانواده کوچکترین و مهمترین نهاد اجتماعی در جامعه می باشد و افرادی که در این محیط رشد می یابند به میزان قابل توجهی در رشد و شکوفایی جامعه نقش دارند. با توجه به اهمیت این نهاد در جامعه همواره نظرات و دیدگاه های مختلفی راجع به کارکرد و ساختار و وظایف اعضا در خانواده توسط صاحب نظران در طول تاریخ مطرح شده است. این مقاله با بررسی نظریات شهید مرتضی مطهری و تالکوت پارسونز درباره خانواده به نوعی به دنبال مقایسه دو دیدگاه جامعه شناسانه و اسلامی درباره خانواده است. در بحث کارکرد خانواده تولید نسل و پرورش نسل آینده ،دادن هویت اجتماعی به فرزندان و ایجاد یک محیط امن و آرام مورد توجه دو صاحب نظر بود. در بیان ویژگی های خانواده هم برمبنای ازدواج بودن، واحد مصرقی، نظم غریزه جنسی و… نمونه ای از ویژگی های خانواده بود. در بخش وظایف اعضای خانواده بحث نقشهای ابزاری و ابرازی و به تعبیر شهید مطهری تشابه حقوق زن و مرد بیان شده است.
    کلید واژگان: خانواده, مطهری, پارسونز, وظایف, کارکردها}
    Zeynab Peikar, Asghar Muhammadi
    Family is the smallest and the most important institution in the society. Persons who grow in this environment have a considerable role in the growth and development of the society. With regarding the importance of this institution in the society, the different opinions have been constantly established by the scholars in history. With studying the opinions of Shahid Motahari and Talcott Parsons about family, this paper tries to compare these two sociological and Islamic opinions. They both have considered the issue of family function, reproduction, training the future generation, giving to children social identity, establishing a secure and calm environment. Some of the family specifications are marrying, organizing sexual desire and etc. In the part of the family duties, it has been studied the tool and a declared roles and in Shahid Moahari's statement "the similarity between the women's right and men's right.
    Keywords: family, Shahid Motahari, Talcott Parsons, duties, functions}
  • رسالت روحانیت در توسعه ی دینداری / با رویکرد به نظریات امام و رهبری و شهید مطهری
    محمود اصغری
  • حفیظ الله فولادی
    بحث دین از دیرباز مورد توجه نحله های فکری گوناگون بوده و هرکدام به گونه ای آن را مورد توجه قرار داده و به چالش کشیده اند؛ با همه این برخوردها همواره دین و نمودهای آن، در همه جوامع، از ابتدایی گرفته تا پیشرفته، به شیوه های مختلفی به حیات خود ادامه داده و امکان حذف آن از صحنه زندگی اجتماعی بشر وجود نداشته است. این فراز و فرود دین حاکی از این است که نیاز بشر به دین اصیل و فارغ از قراردادهای اجتماعی و اعتباری است. شهید مطهری با طرح ادعاهای تعدادی از اندیشمندان در خصوص منشا دین و پاسخ به آنها، نظریه فطرت را مطرح می کند، و بر همین اساس رویگردانی افراد و حتی برخی از جوامع را از دین، منطبق بر ندای فطرت می داند که در طول تاریخ کسانی به نام دین، برخلاف فطرت انسان ها رفتار کرده اند و درواقع عدم اعتقاد به آموزه های دینی متاثر از رفتارهای فطرت گریز انسان ها بوده و نه برخاسته از احساس بی نیازی بشر به دین.
    از مجموع آثار ایشان درباره دین و دینداری می توان معیارهایی را برای کمال دینداری افراد در جامعه بیان کرد که اهم آنها عبارت اند از:1. توامان دانستن دنیا و آخرت؛ به گونه ای که التزام به دین و هنجارهای دینی مستلزم رویگردانی از دنیا نشود؛ درواقع هیچ ناسازگاری میان آخرت گرایی و علاقه به دنیا، وجود ندارد و دلبستگی به دنیا و امور مادی است که مورد مذمت واقع شده.
    2. قائل بودن به آمیختگی علم و دین؛ یعنی دیندار واقعی کسی است که علم و دین را همانند دو بالی بداند که او را به سوی کمال مطلق که همانا خداوند است رهنمون می سازد و نه اینکه میان آن دو تعارضی تصور نماید؛3. ملازمت دینداری با مسولیت اجتماعی؛ به اینکه انفکاک میان دین و احساس مسئولیت اجتماعی ناممکن است و دین منهای پذیرش مسئولیت در قبال خداوند و مخلوقات او، دین منهای دین است.
    4. توجه به انسان ها از مسیر توجه به خداوند؛ درواقع انسان موحد عمل خالصانه اش را برای خداوند از طریق خدمت به بندگان او محقق می بیند.
    کلید واژگان: مطهری, دین, منشا دین, شاخص دینداری, مسئولیت اجتماعی, علم و دین}
    Hafizallah Fuladi*
    Religion and its origins have long been considered by various schools of thought. Each school has viewed it in a way and some times challenged it. In spite of all these encounters with the religion and its manifestations, it has survived in all types of societies, from elementary to advanced one. There has been no possibility to remove it from the human social life. As a matter of fact, the up and down of religion indicate that human need for religion is a genuine one and far from social contracts and fictions, so that one can not find a substitute for it. Mentioning the claims of some modern scholars about the origin of religion along with the responses, Motahari formulates his theory on religion as theory of fitrat. Therefore, people or some of the communitie's turning away from religion is in harmony with the voice of fitrat. Throughout history, some have in the name of religion treated people contrary to human nature caused them to turn away from this type of treatment, not the religion. While studying his works, one can extract some criteria for the perfection of individual's religiosity in society. They are as follows:1. holding that there is no incompatibility between the world and the hereafter;2. believing that science and religion are in harmony with each other;3. impossibility of separation between religion and social responsibility;4. caring about people through obedience to Allah.
    Keywords: Motahari, Religion, the Origin of Religion, Religiosity Indicators, Social Responsibility, Science, Religion}
  • حسین بستان
    این مقاله از یک سو کوششی در جهت بازخوانی اندیشه ی استاد مطهری در موضوع خانواده است و از سوی دیگر، می کوشد یک الگوی نظریه پردازی اسلامی به منظور اسلامی کردن علوم اجتماعی ارائه دهد و به همین دلیل، رویکرد نظری بر آن حاکم است، هرچند نظریه ای که ارائه خواهد شد، با توجه به فرضیه های مختلفی که در چارچوب نظری آن لحاظ گردیده، زمینه ی پژوهش های تجربی گوناگونی را فراهم می سازد. بر اساس این نظریه، استحکام پیوند خانوادگی و در مقابل بی ثباتی آن، بیش از هر چیز ناشی از توجه یا بی توجهی به تفاوت های فطری زن و مرد است.
    کلید واژگان: خانواده, بی ثباتی خانواده, نظریه های خانواده, مطهری}
    Hossain Bostan
    This article is a review of Shahid Morteza Motahari’s thoughts on the issue of family. It also develops a model of Islamic theorization to serve the purpose of Islamization of social science. As the developed theory involves various hypotheses in its theoretical framework, it opens grounds for different experimental research. Based on this theory, the strength of family bond depends on the consideration of the innate and natural differences of men and women.
  • حفیظ الله فولادی
    بررسی خاستگاه انحرافات اجتماعی از دیرباز مورد توجه اندیشمندان علوم مختلف بوده و نظریه های متفاوتی در مورد نقش و تاثیرگذاری شرایط زیستی، روانی و اجتماعی افراد ارائه شده است. شهید مطهری با تکیه بر اندیشه اسلامی، در عین اینکه تاثیر هیچ یک از عوامل فوق را نادیده نمی گیرند، ولی خود فرد را با داشتن آگاهی، اراده و اختیار و مسئول بودن در برابر افعال خود و نیز توان بر خویشتن داری در ارتکاب هر عملی، مورد توجه قرار می دهند و بر دو عامل اساسی رواج اندیشه های انحرافی و نیز رونق نفاق و دورویی در دوران معاصر بر زمینه سازی برای ارتکاب رفتارهای انحرافی تاکید می کنند. دیدگاه ایشان با دیدگاه کلاسیک ها و نظریه گزینش عاقلانه رفتار انحرافی قرابت دارد.
    کلید واژگان: مطهری, انحرافات اجتماعی, انحرافات فکری, نفاق}
    Hafizallah Fooladi
    The root of social deviations has long been the center of scholars’ attention. Many theories on the role and impact of living, psychological, and social conditions of people have been proposed. Based on Islamic thought, Shahid Motahari, while not ignoring the aforementioned factors, considers the human being as a knowledgeable and responsible being toward one’s actions, who enjoys continence. He stresses on propagation of deviated thoughts and dissension as the platform of deviated behaviors in today’s world. His view is similar to the classic view and the theory of wise selection of deviated behavior.
  • شهید مطهری و احیاگری فرهنگی
    محمدحسین پژوهنده
    نویسنده در این مقاله کوشیده است در محدوده ی آثار استاد شهید، علامه مرتضی مطهری (ع) نقش موثر وی را در عرصه ی احیاگری فرهنگ دینی آفتابی نماید. مقاله ی حاضر شامل دو بخش است؛ در بخش نخست، شامل نگاهی گذرا به شخصیت و شان دینی و علمی استاد مطهری است، تا روشن شود که آنچه در منظر اندیشه و افکار استاد از مفهوم فرهنگ قرار داشته همانا شاخصه ی دینی بودن آن است و نه همه ی آنچه مورد علاقه ی ارباب جامعه شناسی، به عنوان فرهنگ است، زیرا ایشان قبل از هر موقعیت دیگری که داشته باشد، مرزبان ایدئولوژی اسلامی است...
    کلید واژگان: احیاگری فرهنگی, فرهنگ دینی, مطهری, ایدئولوژی اسلامی, روشنفکران, مسخ فرهنگی}
  • رهیافتی به نظام اقتصادی در اندیشه شهید مطهری
    محمود اصغری
    در مکتب اسلام هر چند اقتصاد زیربنا و هدف نیست، اما به عنوان وسیله برای آن اهمیت زیادی در نظر گرفته شده است؛ تا جایی که آن را به منزله ی خون در پیکر انسان دانسته اند. به تعبیر شهید مطهری «جامعه باید بنیه ی اقتصادی سالمی داشته باشد، مبتلا به کم خونی اقتصادی نباشد، وگرنه مانند مریض کم خون و یا مریضی که دستگاه قلب و هاضمه اش خراب است، همیشه مریض خواهد بود. »...
    کلید واژگان: نظام, دین, اقتصاد, آموزه, مطهری}
  • شناخت کارکرد دین و تاثیر آن بر احیای ارزش ها از منظر شهید مطهری
    محمود اصغری
    پژوهش و تحقیق در زوایای دین، از جمله تحقیق و پژوهش در زمینه ی کارکردهای دین در توسعه و رفاه اجتماعی، می تواند نقش بسزایی را در حفظ و تقویت و ترویج باورهای دینی داشته باشد. زیرا همان گونه که شهید مطهری معتقد است، «باید پیوند مسائل الهی با مسائل اجتماعی و سیاسی مشخص شود» تا از این طریق راه به سوی شناخت حقایق دینی گشوده گردیده و تاثیر آن بر زندگی اجتماعی دانسته شود. از این رو، چنین تلاشی لازم و ضروری به نظر می رسد...
    کلید واژگان: کارکرد, دین, اقتصاد, مطهری}
  • احد فرامرز قراملکی

    تبیین روش شناختی موفقیت استاد مطهری در مطالعات دینی نقش عمده‌ای در فهم آراء و مبانی وی دارد.
    مهمترین خصلت روشی مطهری در دی« پژوهی، مساله محور بودن آن است و مواجهه با مشکل، تبدیل مشکل به مساله، آسیب شناسی مساله با به کاربردن فنون مختلف، روش استاد در تشخیص دقیق مسایل کلامی است . تبارشناسی مسایل و توجه یه چند تباری بودن مسایل دین پژوهی و نیز فراتر رفتن از حصرگرایی روش شناختی و توجه به ره آورد علوم مختلف و مرتبط با حوزه مطالعات دینی از مهمترین مهارتهای روشی استاد در تحلیل مسایل دین پژوهی است . مهارت تفکر نقادانه و توجه به اصل مسبوقیت نقد بر فهم نیز نقش موثری در موفقیت ایشان به عنوان متاله معاصر دارد.

    کلید واژگان: مطهری, تمایز, روش شناسی مطالعات دینی, مشکل و مساله, آسیب شناسی مساله, تبارشناسی, چند تباری, مطالعات میان رشته ای}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال