به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معجزه » در نشریات گروه « علوم تربیتی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «معجزه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نصرالله شاملی، علی محمدرضایی
    اگر از هر زاویه به قرآن کریم نگاه شود، در آن ظرافت ها و ویژگی هایی دیده می شود که در اوج فصاحت و بلاغت است و انسان را وادار می کند به فوق بشری بودن آن، اعتراف کند. در طول تاریخ، قرآن پژوهان در پاسخ به این سوال که، «قرآن از چه نظر معجزه است؟» این کتاب آسمانی را از جنبه های گوناگون مورد بحث و بررسی قرار داده اند. آیا به خاطر بلاغت آن است؟ آیا به سبب اسلوب خاص آن است؟ آیا به خاطر معنا و محتوای آن است؟ و یا به علت اخبار غیبی آن است؟ یا به خاطر همه آن ها؟
    تناسب و هماهنگی بین کلمات و جمله ها، لفظ و معنا از اصول زیبایی کلام است، این تناسب ها و هماهنگی ها به شکل کامل در قرآن کریم وجود دارد. بکارگیری این قاعده در سوگندهای قرآن کریم در اوج خود نمایان می شود؛ بطوری که با کلام بشری تفاوت های چشمگیری دارد. با تامل در سوگندهای قرآن کریم، از یک سو بین مقسم به هایی که در پی هم آمده اند، تناسب و هماهنگی می بینیم، و از سویی دیگر بین مقسم به ها ومقسم علیه ها رابطه و هماهنگی وجود دارد، و از جهتی دیگر بین محور و محتوای سوره و سوگند موجود در آن سوره رابطه و هماهنگی وجود دارد.
    این مقاله بطور فشرده با رویکرد معجزه بودن قرآن کریم، ابتدا به بیان و بررسی نکات بلاغی این هماهنگی ها و تناسب ها در سوگندهای قرآن کریم می پردازد و سپس به بیان نظرات قرآن پژوهان درباره هدف و کارکردهای سوگندهای قرآن کریم می پردازد.
    کلید واژگان: قرآن کریم, سوگند, بلاغت, معجزه}
    Dr. Nasrolah Shameli, Ali Mohammad Rezai
    Undoubtedly, one of the Holy Qoran’s miracles is its rhetoric. And from all aspects, it may be found completely eloquent so that our holy prophet could use this miracle to prove himself. The Holy Koran is using oaths delicate and skillful. When Allah takes oath by more than one thing – such as Tin Sura – among which there are some relationships. And this relationship is between what swore by and what to prove over swearing. On the other hand, there is a relationship between swearing the oath in the beginning of a chapter and all the body content of that chapter. How Qoran uses the ways to oath in addition to its aims and functions in using it as well as its delicacy and beauty compared with how human being uses oath are completely different. Qoran’s oaths, in addition to confirmation, not only are a reason to prove what swears by but also lead us to the greatness and secrets of what swore by to prove something.
    Keywords: The Holy Koran, Oath, Rhetoric, Relationship}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال