به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "پرورش خلاقیت" در نشریات گروه "علوم تربیتی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «پرورش خلاقیت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی پرورش خلاقیت در مقالات مجلات علمی
  • کیوان آسا، عزت الله نادری*، مریم سیف نراقی
    زمینه

    خلاقیت موهبتی است که در تمام انسان ها بالقوه موجود است اما بروزوگسترش آن مستلزم شرایط مناسب است. تحقیقات انجام شده در زمینه خلاقیت با آموزش نشان می دهد خلاقیت را می توان به کودکان و نوجوانان آموزش داد. از این رو کشورهایی که از آموزش و پروش پویایی برخودارند پرورش خلاقیت را به عنوان یکی از مهمترین هدف ها مورد توجه قرار می دهند.

    هدف

    هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی "چهارچوب درس بازی های رایانه ای"به منظورپرورش خلاقیت دانش آموزان پایه ششم است. روش پژوهش: رویکرد محقق حسب ماهیت تحقیق در این مطالعه آمیخته است. وبه لحاظ هدف محقق در این تحقیق از نوع کاربردی می باشد و محقق در انجام آن از تحقیق زمینه ای بهره می گیرد. جامعه اماری تحقیق پیش رو عبارتند از برنامه ریزان درسی، روانشناسان تربیتی، و معلمان پایه ششم و متخصصان بازی های رایانه ای که با بنیاد ملی بازی های رایانه ای همکاری داشتند. حجم نمونه گرفته شده در این تحقیق بر اساس جدول مورگان انتخاب شده است. شیوه جمع اوری دادها با توجه به موضوع تحقیق با مصاحبه با صاحبنظران و افراد متخصص در این حوزه انجام شده است. پرسشنامه ای که بر اساس آن چهارچوب درس بازی های رایانه ای مورد ارزیابی متخصصان ذیربط قرار می گیرد دارای 34گویه است که توسط محقق طراحی شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهای فراهم شده از روش امار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.

    یافته های بحث و نتیجه گیری: 

    عمده ترین یافته به دست امده نشان می دهد. طراحی چهارچوب درس بازی های رایانه ای مبتنی بر برنامه درسی تابا باعث افزایش عناصر سیالیت، انعطاف پذیری، اصالت و بسط که از عناصر مهم خلاقیت گیلفورد هستند در دانش آموزان پایه ششم می شود.

    کلید واژگان: برنامه درسی تابا, پرورش خلاقیت, دانش آموزان پایه ششم, درس بازی های رایانه ای
    Keivan Assa, Ezatolah Naderi *, Maryam Seifnaraghi

    The purpose of the research:

     ‌This research entitled as: ‌Designing and Evaluation of "the Framework of Computer Games Lesson" to Nurture the Creativity of 6th Grade Students

    Method

    ‌The researcher`s view has been integrated with the quantity nature of this research. ‌In terms of purpose, this research was applied. ‌Researcher has utilized field studies when conducting it. ‌The statistical population included curriculum providers, educational psychologists, six grade teachers as well as computer games` experts who had cooperated with computer games foundation. ‌The sample volume of this research was selected based on Morgan table. ‌Considering the title of the research, data collection procedure was conducted through interviewing with experts and specialists of this domain. ‌The questionnaire included 34 items designed by the researcher, based on which the framework of computer games` course was evaluated by associated experts. ‌To analyze the obtained data, descriptive-inferential method has been utilized. ‌

    Conclusion

    ‌The prominent result indicated that designing the framework of computer games` course based on Taba curriculum increased the elements of fluidity, flexibility, originality and amplification. ‌

    Keywords: Taba’s curriculum, nurture creative, 6th grade elementary school students, Computer plaing lesson
  • مریم سادات کیافر، سیدمحسن اصغری نکاح
    پرورش خلاقیت کودکان همواره یکی از اهداف بنیادی در حوزه تعلیم و تربیت کودکان است، ازآنجاکه مبانی نظری و تجربی در حیطه خلاقیت موید قابل پرورش بودن خلاقیت است، لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش برنامه پرورش خلاقیت از طریق فعالیت های گروهی برافزایش خلاقیت کودکان پیش دبستانی انجام گرفته است. این پژوهش شبه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است. جامعه پژوهش عبارت است از کلیه کودکان پیش دبستانی تحت نظارت سازمان بهزیستی در سال تحصیلی 93- 92. نمونه پژوهش شامل 44 کودک پیش دبستانی بودند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 12 جلسه یک ساعته مداخلات مربوط با مبانی نظری خلاقیت را دریافت نمودند. ابزار پژوهش فرم B تصویری تورنس بود. به منظور تحلیل داده ها روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار به کار رفت. نتایج نشان داد که برنامه پرورش خلاقیت می تواند به طور معناداری باعث ارتقاء خلاقیت و مولفه های آن در کودکان گردد. تفاوت برنامه پرورش خلاقیت برحسب جنسیت در نمره کلی خلاقیت معنادار نبود به عبارتی تاثیر افزایشی برنامه روی دختران و پسران در نمره کلی خلاقیت یکسان بود اما در مولفه های اصالت و بسط، تفاوت برحسب جنسیت معنادار بود و دختران عملکرد بالاتری نسبت به پسران داشتند؛ بنابراین با توجه به اثربخشی برنامه ضروری به نظر می رسد که چنین برنامه هایی به منظور ارتقاء رشد شناختی و خلاقیت در سطح کلان در مراکز پیش دبستانی اجرا شود.
    کلید واژگان: پرورش خلاقیت, فعالیت های بازی محور, کودکان پیش دبستانی
    Maryam Sadat Kiafar, Seyed Mohsen Asghari Nekah
    Fostering children’s creativity has always been a fundamental goal in children education. Since theoretical and empirical foundations in the area of creativity verify expandability of creativity, this study is aimed at investigating effectiveness of teaching creativity development program through group activities in increased creativity of pre-elementary school children. This study is of quasi-experimental nature with pretest, posttest and control group. The statistical population is composed of 24 pre-elementary school children who were divided into two experimental and control groups. The experimental group experienced 12 one-hour sessions of the interventions relating to theoretical foundations of creativity. Research instruments include Torrens Visual Form B. In order to analyze the data, the covariance analysis was carried out. Results suggest that creativity development program could significantly develop creativity and its components in children. The difference in the program for creativity program was not significant based on gender in overall score of creativity; in other words, the increasing impact of the program on the boys and girls in overall score of creativity was the same. Therefore, considering effectiveness of the program, it seems that such programs are required to be implemented for the purpose of increasing cognitive development and creativity on a large scale in the pre-elementary schools.
    Keywords: Creativity Development, Game, based Activities, Pre, elementary Children
  • رحیم بدری گرگری*، ناهید کلوانی
    زمینه
    پرورش خلاقیت یکی از مهم ترین هدف های آموزش عالی به شمار می آید.
    هدف
    این تحقیق با هدف تعیین تاثیر تکنیک ایده جویی (اسکمپر) بر تفکر خلاق دانشجویان دختر رشته های فنی- مهندسی دانشگاه تبریز انجام گرفت.
    روش
    جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دختر رشته های فنی- مهندسی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 91-1390 بودند که تعدادشان 1070 نفر بود. طرح پژوهش از نوع شبه تجربی با گروه گواه و به صورت پیش آزمون و پس آزمون بود و 60 دانشجو به روش نمونه گیری در دسترس (داوطلبانه) انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (30 دانشجو) و کنترل (30 دانشجو) جایگزین شدند. ابزار پژوهش استفاده شده آزمون خلاقیت تصویری تورنس (فرم الف) بوده است. داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج پژوهش بیانگر آن است که آموزش تکنیک ایده جویی(اسکمپر) به دانشجویان موجب افزایش خلاقیت آنها در مولفه های گوناگون سیالی، انعطاف پذیری، ابتکار و بسط می شود. یعنی می توان گفت روش ایده جویی یک روش موثر در پرورش خلاقیت دانشجویان می باشد و موجب افزایش تفکر خلاق آنها می شود.
    کلید واژگان: خلاقیت, ایده جویی, دانشجو, اسکمپر, پرورش خلاقیت
    Rahim Badri Gorgori*, Nahid Kalvani
    Background
    One of the important goals in higher education is development of creativity.
    Purpose
    This research was conducted to determine the effect of method of idea seeking (SCAMPER) on creativity of female Technical-Engineering students in Tabriz University.
    Method
    Population of this study was female Technical-Engineering e students in Tabriz University, which include some1070 students. The pretest-posttest semi-experimental design with control group was used in the study. A total of 60 students were selected by accessible (involuntary) sampling method and were substituted randomly in two groups (30 students in control and 30 students in experimental group). Data were gathered through Torrance tests of creative thinking (A form). ANCOVA was used to analysis the data.
    Result(s)
    The results revealed that, using the method of idea seeking (SCAMPER) significantly increased the different components of creativity (fluency, originality, flexibility, elaboration), therefore it can be said that the method of idea seeking (SCAMPER) was effective technique and can improve the students’ performance in creative activities.
    Keywords: creativity, idea seeking, students, SCAMPER, training of creativity
  • مجید یوسفی افراشته، علی اکبر شیخی فینی، سلطان حسین مظفری صالح، مهران رشیدی
    هدف از انجام این تحقیق بررسی آموزش موثر هنر در پرورش خلاقیت دانش آموزان بود. جامعه ی این پژوهش دانش آموزان پسر سال سوم راهنمایی ناحیه ی یک همدان بودند که از بین این جمعیت 1760 نفری، پنج گروه (سه گروه آزمایش و دو گروه کنترل) به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند. گروه اول دارای سه عامل مهم بود (افزایش زمان آموزش، محتوای کارآمد و معلم متخصص)، گروه دوم به دو عامل از این عوامل دسترسی داشت (محتوای کارآمد و معلم متخصص) و گروه سوم تنها از معلم متخصص بهره مند بود. دو گروه دیگر نیز به عنوان گروه کنترل از هیچ یک از این عوامل برخوردار نبودند. آزمون سنجش خلاقیت جمال عابدی برای اندازه گیری های پیش و پس از عمل آزمایش به کار رفت. داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد هر یک از عوامل سه گانه ی مذکور در آموزش درس هنر در پرورش خلاقیت دانش آموزان موثر هستند.
    کلید واژگان: آموزش هنر, خلاقیت, پرورش خلاقیت
    The purpose of the present study was the investigation of effective teaching to promote creativity in students. The population of this study comprised third-year students in Hamedan High Schools. Among this population of 1760 students, five groups (three experimental groups and two control groups) were selected through cluster sampling. The first group was exposed to three major factors (increase of teaching time, well- trained professional teacher and effective content), the second group had access to two of these factors (efficient content and professional teacher), the third group had only the benefit of an professional teacher. The Other 2 groups acing as the control groups had none of these factors. Creativity Test of Jamal Abedi was used prior and after the experiment. Data were analyzed using ANCOVA. The results showed that each and every of the three factors involved in the teaching of art was effective in fostering student's creativity.
    Keywords: Art education, creativity, fostering creativity
  • فرشید قاسمی، طاهره اقلیدس
    به منظور بررسی تاثیر درس «پرورش خلاقیت در کودکان» (که یکی از دورس مربوط به هنرجویان دختر سال سوم رشته کودکیاری هنرستان هاست) بر افزایش خلاقیت هنرجویان همان رشته، از روش تحقیق نیمه تجربی با گروه کنترل و پیش آزمون– پس آزمون استفاده شد و نمونه ای مشتمل بر 108 نفر از دانش آموزان دختر سال سوم رشته های هنرستانی شهر شیراز به شیوه های همتاسازی گروه ها، بر اساس معدل 14 تا 17 و نمره هوش 90 تا 110 انتخاب گردید. از این گروه 54 نفر از دانش آموزان رشته کودکیاری به عنوان گروه آزمایش، در نظر گرفته شدند. این افراد در طول سال تحصیلی واحد درسی مذکور را گذراندند.
    54 نفر دیگر به عنوان گروه گواه، از سایر رشته های هنرستانی، برگزیده شدند. این گروه فاقد واحد درسی ذکر شده بودند. مهمترین سوال تحقیقاتی آن بود که آیا ارایه درس «پرورش خلاقیت در کودکان»، در افزایش خلاقیت دانش آموزان رشته کودکیاری موثر است؟ جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق، در ابتدای سال تحصیلی، از هر دو گروه توسط آزمون خلاقیت کلامی تورنس (فرم الف)، پیش آزمون به عمل آمد و در انتهای سال تحصیلی مجددا هر دو گروه آزمایش و گواه به وسیله فرم ب آزمون تورنس (پس آزمون) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نمرات عناصر خلاقیت گروه آزمایش و گواه در پیش آزمون و پس آزمون از هم کم شد و از آزمون t به روش نمره افزوده استفاده شد. نتایج حاصله بیانگر افزایش نمره خلاقیت دانش آموزان رشته کودکیاری (گروه آزمایش) بود. نمرات این گروه نسبت به گروه گواه نیز در عناصر سیالی، بسط و نمره کل برتری معناداری داشت. همچنین بر اساس نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره، از بین متغیرهای پیش بین، به ترتیب رشته تحصیلی، شغل مادر و پیشرفت تحصیلی (معدل) پیش بینی کننده های بهتری برای متغیر ملاک یعنی خلاقیت بودند.
    کلید واژگان: عناصر خلاقیت, پرورش خلاقیت, پیشرفت تحصیلی, سیالی
    Ghassemi, Farshid, Aghlidos, Tahereh
    For the purpose of studying the effect of the course creativity development in children (that is one of the courses taken by third grade female students in the field of babysitting at the technical high school) on the creativity improvement of the same students, a semi-experimental method with the control group and pretest-posttest was used and a sample consisting of 108 third year female students of Shiraz technical high schools were selected based on GAP of 14-17(out of 20) and an IQ of 90-110. Of this group, 54 students in the field of babysitting were considered as the experimental group. They passed the same course unit during the school year. The other 54 subjects were selected from among other fields of study in the technical high schools as the control group. This group had not taken the course unit in question. The most important question was whether providing the course "creativity development in children" was effective upon creativity improvement of students in the field of babysitting. To answer the questions, both groups took a pretest by Torrance verbal creativity test (from A) at the beginning of the school year and at the end of the year. Again, both groups, the experimental and the control one were evaluated using form B of Torrance test (post- test). Creativity scores of the two groups and the scores of the experimental group (pretest and post-test) were compared by t-test. Findings showed an increase in the creativity score of the students in the field of babysitting (the experimental group). The scores of this group as compared with those of the control group showed significant superiority in the elements fluidity, expansion, and the total score as well. In addition, based on the multivariate regression findings of the independent variables, the field of study, mother, job and student's achievement (GAP) were better predictors for the dependent variable, which is creativity.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال