به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کرامت انسانی » در نشریات گروه « علوم تربیتی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «کرامت انسانی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدمهدی مقدسی*

    عدالت، گرایشی فطری در انسان است که همه مکاتب فکری آن را ارزشمند می شمارند و مکاتب سیاسی و تربیتی، مدعی تحقق آن هستند. اما آنچه این مکاتب را از یکدیگر متمایز می سازد، تفسیری است که از عدالت ارائه می دهند. امام خمینی و مقام معظم رهبری، با توجه به اهمیت عدالت و اعتدال در تربیت فرد و اجتماع و نقش آن در رسیدن به سعادت نهایی انسان، تحقق عدالت اجتماعی را یکی از مهم ترین وظایف حکومت دینی می دانند. همچنین، علامه طباطبایی جایگاه حاکمیت را در رویکرد اجتماعی اسلام بررسی کرده و آثار عدالت را در حکمرانی مورد توجه قرار داده است. در این راستا، پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی، با اشاره به آثار عدالت در حکمرانی در اندیشه امامین انقلاب، انطباق آن را با دیدگاه های علامه طباطبایی روشن می سازد. در اندیشه امامین انقلاب و علامه طباطبایی، عدالت، علاوه بر جایگاه محوری در تربیت فردی، عامل رشد و تعالی اجتماع نیز محسوب می شود. عدالت اجتماعی، عاملی است که قوای جامعه را به صورت متعادل به فعلیت می رساند و جامعه دینی را در مسیر تربیت توحیدی هدایت می کند. از این رو، حاکمیت دینی موظف به تلاش برای تحقق عدالت اجتماعی است. تحقق عدالت در همه ابعاد حکمرانی، آثار گوناگونی را به دنبال دارد. مهم ترین اثر، جهت گیری جامعه در راستای تحقق توحید اجتماعی است. همانگونه که یک فرد برای حرکت در مسیر کمال باید ملکات فاضله ای چون عفت، شجاعت، حکمت و... را در خود ایجاد کند، جامعه نیز در بعد اجتماعی دارای همین ملکات فاضله است که با تحقق عدالت اجتماعی این ملکات بروز می کند. جامعه عادلانه، قهرا افراد جامعه را در جهت کسب صفات پسندیده و دوری از رذائل سیر می دهد.

    کلید واژگان: امام خمینی, آیت الله خامنه ای, علامه طباطبایی, عدالت, حکمرانی, تربیت توحیدی, کرامت انسانی
    Mohamadmahdi Moghadasi *

    Justice is an inherent inclination in humans, esteemed by all schools of thought, with political and educational schools claiming its realization. However, what distinguishes these schools from one another is the interpretation of justice they offer. Imam Khomeini and the Supreme Leader, considering the significance of justice and moderation in the educationof individuals and society, and its role in achieving the ultimate happiness of humans, regard the realization of social justice as one of the most important duties of a religious government. Likewise, Allameh Tabataba'i examined the position of governance in the social approach of Islam and focused on the effects of justice in governance. In this context, the present study, using a descriptive-analytical method, highlights the effects of justice in governance in the thought of the leaders of the revolution and clarifies its alignment with Allameh Tabataba'i's views. In the thought of the leaders of the revolution and Allameh Tabataba'i, justice not only holds a central position in individual education but is also considered a factor for the growth and perfection of society. Social justice is a factor that actualizes the balanced potentialities of society and guides a religious society toward monotheistic education. Therefore, a religious government is obligated to strive for the realization of social justice. The realization of justice in all dimensions of governance results in various outcomes, the most significant of which is the orientation of society towards the realization of social monotheism. Just as an individual must cultivate virtuous qualities such as chastity, courage, and wisdom to progress on the path to perfection, society, in its social dimension, possesses these same virtuous qualities, which manifest through the realization of social justice. A just society inevitably guides its members toward acquiring commendable attributes and avoiding vices.

    Keywords: Imam Khomeini, Ayatollah Khamenei, Allameh Tabataba'i, Justice, Governance, Monotheistic Education, Human Dignity
  • ساجده صالح نیا*، محمد فرهادی

    مفهوم کرامت انسانی، یکی از مباحث اساسی و بسیار مهم در فلسفه اخلاق می باشد که همواره در کانون توجه دین مبین اسلام قرار گرفته است. این مسئله از سه جنبه اهمیت دارد: نخستاینکه،کرامت در انسان یک نوع کمال نفسانی است؛ یعنی دراصل، متعلق به روح است؛ اما جسم نیز به عنوان ابزار و خدمتگزار روح از این کرامت بهرهمند است و حق ذاتی و مسلم هر انسانی به احترام، حرمت و عزت نفس بوده که صرفنظر از قراردادهای اعتباری و اجتماعی مانند جنس، رنگ، نژاد و... مورداحترام همگان است؛ دوم اینکه، حافظ بسیاری از ارزش های الهی و انسانی است و به تنظیم روابط بین انسان ها منجر می شود؛ سوم اینکه، امروزه رسانه های اجتماعی و به ویژه فضای مجازی ازجمله اینستاگرام، کارآمدترین ابزار انتقال اطلاعات و تامین نیازها و خواسته های افکار عمومی محسوب شده و با شتاب شگرف در حال بسط و گسترش است. بنابراین، این مسئله مفهوم کرامت انسانی را در ابعاد و ساحات مختلف متاثر از خود کرده است. ازاین رو، هدف مقاله حاضر بررسی وضعیت شاخص های کرامت انسانی از دیدگاه اسلام در سطح فردی (موردمطالعه: کاربران شبکه مجازی اینستاگرام) است. روش تحقیق کاربردی از نوع توصیفی - پیمایشی است و جامعه آماری شامل 300 نفر از کاربران اینستاگرام است. برای سنجش کرامت انسانی از پرسشنامه شاخص های کرامت انسانی استفاده شده است (افخمی روحانی و همکاران، 1393) و برای تحلیل داده ها از، t مستقل، تحلیل واریانس و آزمون F استفاده شده است. طبق یافته ها اینستاگرام بر ابعاد کرامت انسانی در سطح فردی کاربران تاثیر منفی گذاشته و باعث تغییرات فرهنگی و دینی در افراد شده است.

    کلید واژگان: کرامت انسانی, فضای مجازی, اینستاگرام, ارزش های اسلامی
    Sajedeh Salehnia *, Mohammad Farhadi

    The concept of human dignity is one of the fundamental and very important issues in the philosophy of ethics that has always been the focus of the Islamic religion. This issue is important from three aspects: first, dignity in humans is a type of spiritual perfection; that is, it essentially belongs to the soul; but the body also benefits from this dignity as a tool and servant of the soul, and every human being has the inherent and indisputable right to respect, dignity, and self-esteem, which is respected by everyone regardless of credit and social contracts such as gender, color, race, etc.; second, it is the preserver of many divine and human values ​​and leads to the regulation of relationships between humans; third, today, social media, and especially cyberspace, including Instagram, is considered the most efficient tool for transmitting information and meeting the needs and demands of public opinion, and is expanding and expanding at a tremendous pace. Therefore, this issue has affected the concept of human dignity in various dimensions and areas. Therefore, the purpose of this article is to examine the status of human dignity indicators from the perspective of Islam at the individual level (case study: users of the virtual network Instagram). The applied research method is descriptive-survey and the statistical population includes 300 Instagram users. To measure human dignity, the Human Dignity Indicators Questionnaire was used (Afkhami-Rouhani et al., 2014) and independent t-test, analysis of variance and F-test were used to analyze the data. According to the findings, Instagram has had a negative impact on the dimensions of human dignity at the individual level of users and has caused cultural and religious changes in people.

    Keywords: Human Dignity, Cyberspace, Instagram, Islamic Values
  • فاطمه یوسفی، عبدالله پارسا*، مسعود صفایی مقدم
    پژوهش حاضر با رویکرد ترکیبی اکتشافی متوالی از نوع ابزارسازی با هدف شناسایی مولفه ها و بررسی میزان توجه به آموزش اخلاق در مدارس ابتدایی انجام شده است. در بخش کیفی با روش استنتاجی-پدیدارشناسی، با 14 استاد و محقق حوزه آموزش اخلاق و مولفان کتب درسی که به صورت هدفمند و با روش زنجیره ای انتخاب شده بودند تا حد اشباع نظری، مصاحبه نیمه ساختارمند انجام شد. روایی و پایایی مصاحبه با پیاده سازی متن، بازنگری سوالات و پاسخ ها  و تطبیق  برخی مضامین، توسط دو تحلیل گر مستقل تایید شد.سپس هشتاد مضمون پایه وسیزده مضمون سازمان دهنده، در قالب چهار بعد (اهداف فردی، اهداف اجتماعی، روش، چالش ها و نارسایی های آموزش اخلاق)، دسته بندی شدند و پرسش نامه ای با محوریت چهار بعد اصلی برای بخش کمی (توصیفی - پیمایشی) تحقیق تنظیم شد. روایی صوری و محتوایی پرسش نامه به تایید ده تن از استادان دانشگاه رسید. ضریب آلفا کرانباخ به دست آمده حاکی از پایایی مطلوب پرسش نامه است. طبق نتایج کمی، دبیران، در بعد اهداف فردی، مضامین بهداشت فردی، رابطه فرد با خدا، پاکدامنی و خویشتن بانی؛ و در بعد اهداف اجتماعی، مضامین رابطه فرد با دیگر انسان ها و رابطه فرد با طبیعت را ، به صورت معناداری از میانگین مطلوب بالاتر ارزیابی کردند که نشانه توجه کافی به آنها در مقایسه با سایر مضامین است. مضامین اخلاق فردی (شجاعت، معنویت نه به معنای پرورش دینی، کرامت انسانی، انضباط شخصی و خود راهبری) و نیز برنامه درسی منسجم در قالب تحقق اهداف سطوح بالای شناختی، عاطفی و عملی نیازمند توجه و برنامه ریزی فکورانه تری هستند. رشد توانمندی معلمان در فهم شفاف تر مضامین اخلاقی و بکارگیری اثربخش آموزش اخلاق از پیشنهادات مهم این پژوهش است.
    کلید واژگان: آموزش اخلاق, کرامت انسانی, مدارس ابتدایی, اهداف اجتماعی, شجاعت اخلاقی
    Fatemeh Yusefi, Abdollah Parsa *, Masoud Safaiee Moghadam
    This sequential exploratory mixed research (instrumental making) was conducted to recognize important features of moral and survey of the attention extent to moral instruction in elementary schools. In Qualitative section, by conclusive-phenomenological method 14 faculty members, experts and textbooks’ authors whom selected purposefully, were interviewed. Validity and reliability of interviews were confirmed by revision of question and answers and comparison of some extracted themes by two independent analyzers. Then 80 basic and 13 organizer themes, were collected in 4 dimensions individual goals, social goals, methods and challenges, ethics education insufficiencies), and a researcher- made questionnaire consisting of four main dimensions was made for quantitative (descriptive –survey) section of research. Validity of the questionnaire was confirmed by 10 experts. The reliability was calculated by Alpha Chronbach coefficient (0.85). Based on quantitative results, teachers assessed that in individual goals dimension, themes such as (Personal hygiene, relationship with God, and self –controlling), and in the dimension of social goals, themes such as (relationship with others, and relationship with the nature) significantly higher than desired mean that indicates enough attention to these moral features in comparison with others. Individual morality themes (bravery, spirituality- not as religious upbringing, human dignity, personal discipline, and self-governance) as well as a coherent curriculum for achieving the high level goals of all three cognitive, emotional and practical levels, need to more thoughtful attention and planning. Development of teachers' ability for deeper understanding of ethical themes and the effectively use of moral education is an important suggestion of this research.
    Keywords: Moral Education, human honor, Elementary school, social aims, ethical bravery
  • رویا فرزین راد *
    زمینه و هدف
    به رغم پیشرفت قابل ملاحظه حقوق زنان در نظام حقوقی بین المللی، آنان کماکان در معرض جرم هایی هستند که سبب نقض و حتی سلب حقوق بنیادین آن ها می شود. قاچاق زنان یکی از این نمونه های آشکار اینگونه جرم ها است، که با توجه به ماهیت پیچیده و وصف سازمان یافتگی آن، مورد توجه مجامع و کنوانسیون های بین المللی قرار گرفته است.
    روش
    پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی به مطالعه اسناد بین المللی مرتبط با قاچاق زنان در سطح بین المللی می پردازد.
    یافته ها
    در سال های اخیر توجه به حقوق زنان در گفتمان بین المللی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، به گونه ای که اسناد و کنوانسیون ها و کنفرانس های بین المللی متعدد، تدابیری را در حوزه جرم انگاری، حمایت کیفری از بزه دیدگان و پیشگیری از بزه دیدگی زنان صورت داده اند. در تمامی این اسناد قاچاق زنان به عنوان تهدیدی علیه نظم جهانی شناخته شده است.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد حقوق بین الملل از ظرفیت های قابل توجهی برای مقابله با قاچاق زنان، حمایت از بزه دیدگان و پیشگیری از این جرم برخوردار است که البته نیازمند تکامل و پیشرفت است. در این راستا، پروتکل الحاق به کنوانسیون پالرمو پیشرفت های قابل ملاحظه ای را در تامین اهداف کشورها برای مبارزه موثر با قاچاق زنان به وجود آورده است. همچنین، استفاده از قابلیت های دیوان کیفری بین المللی برای رسیدگی به برخی اقسام قاچاق زنان می تواند شیوه کارایی برای مقابله با این بزهکاری سازمان یافته باشد.
    کلید واژگان: قاچاق زنان, حقوق بشر, حقوق بین الملل, جرم سازمان یافته, کرامت انسانی
    Roya Farzinrad *
    Background and Aim
    Despite the significant advancement of women's rights in the international legal system, they are still subject to crimes that violate and even deprive them of their fundamental rights. Trafficking in women is one of the obvious examples of such crimes, which has been the subject of international conventions and conventions due to its complex nature and organization.
    Methodology
    The present study uses international descriptive and analytical methods to study international documents related to trafficking in women.
    Findings
    In recent years, more attention has been paid to women's rights in international discourse, so that numerous international documents, conventions, and conferences have introduced measures in the field of crime. There have been allegations of criminal support for victims and prevention of women victims. In all of these documents, trafficking in women has been identified as a threat to world order.
    Conclusion
    It seems that international law has significant capacities to combat trafficking in women, to protect victims and to prevent crime, which of course needs to be improved. In this regard, the Protocol to the Palermo Convention has made considerable progress in meeting the objectives of states to combat trafficking in women more effectively. Also, using the capabilities of the International Criminal Court to deal with some types of trafficking in women can be an effective way of tackling this organized crime.
    Keywords: human trafficking, International human rights, Organized crime, Human Dignity, trafficking in women
  • حاشیه نشینی؛ ریشه ها و راه حل ها
    محمد علی احمدیان
    اصطلاح حاشیه نشینی یا زاغه نشینی و... در کشورهای در حال توسعه به محلات فقیر نشینی اطلاق می شود که در اطراف شهرهای بزرگ به وجود آمده و ساکنین این مناطق به علل گوناگون نتوانسته اند جذب نام اقتصادی - اجتماعی شهر شده تا از امکانات و خدمات شهری استفاده نمایند. این مقاله پژوهشی است هر چند کوتاه در جهت شناسایی این معضل اجتماعی که در آن نویسنده سعی نموده است با بررسی دیدگاه های مختلف نسبت به تعریف حاشیه نشینی و نیز شرایط زندگی در این مناطق و مشکلات موجود در آن، به بیان علل حاشیه نشینی از زوایای مختلف بپردازد.
    کلید واژگان: حاشیه نشینی, مهاجرت, فقر اقتصادی, کرامت انسانی
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال