جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "differences" در نشریات گروه "علوم تربیتی"
تکرار جستجوی کلیدواژه «differences» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
هدف
هدف این مقاله بررسی وظیفه مندی و نقشهای آموزش و پرورش در ترویج دوستی و برادری میان مذاهب اسلامی و استخراج مبانی آنها از منابع اسلامی است .
روشروش مورد استفاده برای دست یابی به هدف فوق روش اجتهادی - استنباطی است. برای دستیابی به این هدف، نخست قرآن و سیره و سنت پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) و فقه و کلام اسلامی مطالعه و مبانی وظیفه مندی و نقش آفرینی آموزش و پرورش در این زمینه استخراج و همراه با مستندات آنها تبیین و تشریح شد. سپس با روش استنباطی، لزوم نقش آفرینی و وظیفه مندی آموزش و پرورش اثبات و در پایان نقشهایی که باید در این زمینه ایفا کند، مشخص شد.
یافته هادر این تحقیق سه مبنا برای وظیفه مندی و نقش آفرینی آموزش و پرورش در ترویج برادری میان مذاهب اسلامی به دست آمد: 1) مسلمان بودن پیروان همه مذاهب اسلامی، 2) اهل نجات بودن اکثر آنها و 3) برادری همه مذاهب اسلامی. بر اساس این مبانی وظیفه مندی و لزوم نقش آفرینی آموزش و پرورش رسمی اثبات شد. همچنین مشخص شد مهمترین اقداماتی که آموزش و پرورش کشورهای اسلامی در این زمینه باید انجام دهند عبارتند از: آشنا کردن متربیان با آموزه برادری اسلامی، برطرف کردن شبهات، پرورش روحیه احترام به عقاید دیگران، احساس مسنولیت نسبت به سرنوشت مسلمانان، پرورش قدرت تفکر، حقجویی و پرهیز از تعصبهای نابجا، پرورش مهارتهای گفتگوی منطقی، آگاهی بخشی نسبت به پیامدهای تفرقه و اختلاف.
نتیجه گیریساحت تربیت اجتماعی - سیاسی سند تحول بنیادین زمینه مناسبی برای عملیاتی نمودن اهداف فوق الذکر است
کلید واژگان: مذاهب اسلامی, اختلاف و تفرقه, آموزش و پرورش رسمی, برادری اسلامی, تکفیر, نجاتObjetciveThe purpose of this article is to study the duty and roles of education in promoting friendship and brotherhood among Islamic denominationss and extracting their foundations from Islamic sources.
MethodTo achieve this goal, first the Qur’an and the manners and traditions of the Prophet (PBUH) and the Ahl al-Bayt (AS) and Islamic jurisprudence and theology are studied and the foundations of duty and role of education in this field are extracted and explained along with their arguments. Then, with the inferential method, the necessity of role-playing and duty of education was proved and finally, the roles that it should play in this field were determined.
FindingsIn this study, three foundatiosn for the duty and role of education in promoting brotherhood among Islamic denominations were obtained: 1) Muslims are followers of all Islamic denominations, 2) Most of them are saved and 3) Brotherhood of all Islamic denominations. Based on these foundations, the functionality and necessity of the role of formal education was proved. It was also found that the most important steps that education in Islamic countries should take in this regard are: making educators familiar with the doctrine of Islamic brotherhood, removing doubts, cultivating the spirit of respect for the others' beliefs, nurturing a sense of responsibility for the fate of Muslims, cultivating the power of thought, seeking truth and avoiding undue prejudices, cultivating logical dialogue skills, and informing individuals of the consequences of division and discord.
Conclusionsthe sphere of social-political education in the Document of Fundamental Evolution is a proper ground for making the abovementioned goals operational.
Keywords: Islamic denominations, differences, divisions, formal education, Islamic brotherhood, takfir, salvation -
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای سیاست های اثرگذار از منظر آمایش آموزش عالی در مستندات برنامه های توسعه قبل و بعد از انقلاب اسلامی، انجام شده است؛ به این منظور مستندات برنامه های توسعه قبل و بعد از انقلاب طی سال های 1327 تا 1396(یازده برنامه توسعه)، موردبررسی مقایسه ای قرار گرفت و محتوای آن ها از منظر جایگاه و دستاوردشان در جریان ساماندهی آموزش عالی کشور مبتنی بر رویکرد آمایش سرزمین، بررسی شد؛ روش این پژوهش، تحلیل محتوای کیفی و از نوع مقایسه ای است. مسئله اصلی پژوهش این گونه مطرح شد که شباهت ها و تفاوت های "آمایش آموزش عالی" در برنامه های توسعه قبل و بعد از انقلاب چه بوده است؟ طبق یافته های این پژوهش، ساماندهی آموزش عالی با «تاکید بر آمایش سرزمین» در برنامه های توسعه قبل و بعد از انقلاب در هفت مقوله مطالعات و برنامه ریزی آمایش سرزمین، گسترش آموزش عالی، تراز نیروی انسانی، مدیریت آموزش عالی، ارزیابی کیفیت آموزش عالی، همکاری های ملی و بین المللی و تولیدات علم و فناوری هم راستا با یکدیگر و همچنین در پنج مقوله از آن ها مطالعات و برنامه ریزی آمایش سرزمین، گسترش آموزش عالی، تراز نیروی انسانی، همکاری های ملی و بین المللی و تولیدات علم و فناوری، دارای تفاوت بوده اند.
کلید واژگان: ساماندهی آموزش عالی, آمایش سرزمین, برنامه های توسعه, شباهت ها و تفاوت های سیاستیThe purpose of this research is to study and compare the spatial planning of the country's higher education system with the development plans before and after the Islamic Revolution. For this purpose, the documents of development programs before and after the revolution during the years 1327 to 1396 (eleven development programs) were compared and their content from the perspective of their position and achievement during the organization of higher education in the country. The land preparation approach was examined; The method of this research is meta-combined and of comparative type. A checklist was used to collect data and a categorical analysis based on categorization was used to analyze the data. The main issue of the research was what were the similarities and differences between " spatial higher education " in development programs before and after the revolution? According to the findings of this study, organizing higher education with "emphasis on land management" in development programs before and after the revolution in seven categories: land management studies and planning, development of higher education, manpower balance, higher education management, Assessing the quality of higher education, national and international cooperation and science and technology productions in line with each other, as well as in five categories of them: land management studies and planning, development of higher education, manpower balance, national cooperation And international and science and technology products have been different
Keywords: Organizing Higher Education, Land preparation, Development Plans, Policy Similarities, Differences -
زمینه و هدفاخلاق از جمله دانش های مهم حوزه علوم اسلامی است و لازم است که رابطه آن با سایر علوم انسانی مورد بررسی قرار گیرد. مقاله حاضر می کوشد تا رابطه اخلاق را با علومی همچون: «حکمت نظری و عملی»، «عرفان نظری و عملی»، «تربیت» و«حقوق» تبیین نماید. «اخلاق» جمع خلق و خلق به معنای خوی، سجایا، سرشت، سجیه، طبع و عادت است؛ این واژه مربوط به نفس انسان و صفات او در حوزه فضائل و رذائل است.
روش تحقیق: این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و برای گردآوری داده ها از منابع کتابخانه ای استفاده شده است.
یافته ها ونتیجه گیریتعریف اصطلاحی اخلاق و علم اخلاق توسط برخی علمای اخلاق بر اساس همین صفات پایدار نفسانی، در مقوله شناختی و رفتاری موردقبول واقع شده است. نسبت اخلاق با حکمت عملی با عقل نظری و عملی همگرایی دارد؛ و در عرفان، هرچند ازنظر موضوع و هدف تفاوت هایی دارد اما ازلحاظ ساختاری مقدمه عرفان عملی به شمار می آید. تربیت نیز نسبت به اخلاق عام است و به عنوان یکی از شاخه های روشی با اخلاق تعامل پیدا میکند. شباهت ها و تفاوت های اخلاق با حقوق نیز موجب برخی هم گرایی ها و واهمگرایی شده است.کلید واژگان: اخلاق, عرفان, فلسفه, حقوق, تفاوتها, تعاملهاBackground And ObjectivesEthics ranks among the top disciplines in Islamic Sci-
ences and it is of utmost importance to study its relationship with other fields in the Humanities. The current study attempts to establish the relationship between ethics and sciences such as »theoretical and pragmatic Hikmah «,» theoretical and pragmatic mysticism «,» upbringing «and» law «. Ethics is derived from» eth- ic« which implies behavior, essence, soul, spirit, and conduct; this word relates to human spirit and his/her characteristics vis-à-vis merits and imperfectionsMethodologyThis study is carried out using a descriptive-analytic method based upon library resources.
Findings andResultsThe literal definition of ethics and science of ethics was pro-
vided by masters of this discipline using these very stable personal, cognitive, and behavioral features. The relationship between pragmatic Hikmah and theoretic and pragmatic mind is convergent; in mysticism, although there are differences in terms of focus and aims, structurally speaking itethicsprecedes pragmatic mysticism. Upbringing, too, is more general compared with ethics and as a me- thodical branch relates to ethics. Similarities and differences between ethics and law lead to some convergent trends.Keywords: Ethics, Mysticism, Philosophy, Law, Differences, Interactions -
زمینه و هدفاز منظر تعالیم وحیانی اسلام، انسان ها با وجود تمامی تفاوتها و تمایزات بر مبنای فطرت پاک و سلیم، آفریده شده اند. ویژگی های فطری، مستمر و جاودان است ازین رو تغییر و تبدیل نمییابد؛ اما از راه های مختلف، ممکن است به آفت های متعددی مبتلا و در نهایت خاموش، مستور و مدسوس شود. به دلیل جایگاه مهم فطرت در تربیت (به ویژه در تربیت اسلامی) این مقاله با هدف ارائه تحلیلی تربیتی، سعی دارد با استفاده از آیات قرآنی، به استنباط آن دسته از اصول و روش های تربیتی بپردازد که زمینه رهایی فطرت از آفات را فراهم می آورد.
روش تحقیق: این تحقیق با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با نظر به آیات قرآن کریم بهعنوان گزاره های مبنایی و با تحلیل آیات، به استنباط اصول و روش هایی برای حفظ پویایی فطرت پرداخته و اصول و روش هایی را که عنایت به آنها در تربیت می تواند فطرت را بهطور فعال به صحنه زندگی بازگرداند بیان کرده است.
یافته ها ونتیجه گیرینهاد تعلیم و تربیت متولی فراهم آوردن زمینه مساعد برای بارور شدن توانمندی های ذاتی افراد به شکلی متعادل و هماهنگ است. تحقق این امر، وابسته به شناخت و توجه به ویژگی های انسان، جایگاه او در عالم هستی، غایت تربیت، طراحی و گزینش روش ها، تدوین برنامه ها و محتوای مناسب و نیز توجه به ضرورت فراهم آوردن شرایط فردی و موقعیت های اجتماعی به نحو مقتضی است. اگرچه فطرت، درونیترین و فردیترین ویژگی انسان است اما حیات و ظهور آن تنها درگرو تلاش و تمایل خود فرد نیست؛ زیرا آدمی در جمع متولد می شود و در جمع رشد میکند؛ تاثیرپذیر و تاثیرگذار است؛ ازاین رو فطرتها در پیوند و ارتباط با یکدیگر زمینه رشد می یابند و مستحکم میشوند. به این منظور لازم است با اتخاذ شیوه ها و روش های متناسب، حصول هدف غایی تربیت که دستیابی به کمال و سعادت انسانی است، تسهیل شود.کلید واژگان: فطرت, تربیت, قرآن, اصول تربیتی, روش تربیتیContext and Goal: From Islamic point of view, human beings are created based on pure nature (Fetrat). Natural features are indelible and eternal, and that is why they never change or convert. But, through various ways it may be dam- aged and finally become extinct, converted, and invisible. Due to the impor- tance of Fetrat in education (especially in Islamic education), this study intends to provide an educational analysis by focusing on the verses of Quran to de- duce some principles and methods to rescue ones Fetrat from damages.
ResearchMethodologyThis study is carried out using a descriptive-analytic method based on Holy Qurans verses for elicitation of educational principles and methods that can keep ones Fetrat active. Paying attention to those prin- ciples and methods in education, Fetrat can get back actively to our everyday life.
Findings andResultsThe literal definition of ethics and science of ethics was
provided by masters of this discipline using these very stable personal, cog- nitive, and behavioral features. The relationship between pragmatic Hikmah and theoretic and pragmatic mind is convergent; in mysticism, although there are differences in terms of focus and aims, structurally speaking itethics precedes pragmatic mysticism. Upbringing, too, is more general compared with ethics and as a methodical branch relates to ethics. Similarities and dif- ferences between ethics and law lead to some convergent trends.Keywords: Ethics, Mysticism, Philosophy, Law, Differences, Interactions
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.