به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « lipman » در نشریات گروه « علوم تربیتی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «lipman» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید علی حسینی، اکبر رهنما*، رقیه موسوی

    هدف از این مقاله مطالعه مبانی هستی شناسی رویکرد مرلوپونتی و لیپمن به منظور تدوین الگوی تلفیقی در برنامه فلسفه برای کودکان است. سوال اساسی تحقیق عبارت است از اینکه مبانی هستی شناسی رویکردهای مرلوپونتی و لیپمن چه بوده و بر اساس آن الگوی تلفیقی دو رویکرد در برنامه فلسفه برای کودکان چیست؟ در این مقاله، در بحث شناخت مبانی هستی شناسی از روش پژوهش تحلیلی-استنتاجی و در ارایه الگوی تلفیقی از روش پژوهش ترکیب سازوار استفاده شده است. نتایج بیانگر وجود وجوه اشتراک و افتراق میان رویکرد مرلوپونتی و رویکرد لیپمن  است. با توجه به اشتراکات پایه ای در مبانی هستی شناسی و تاکید بر اهمیت دوران کودکی و تاثیر آن بر بزرگسالی در دو رویکرد، می توان با حذف عناصر ناهمسان و همپوشانی نقاط اشتراک با انجام اصلاحات لازم، از تلفیق دو رویکرد برای بهبود برنامه فلسفه برای کودکان استفاده نمود.

    کلید واژگان: فلسفه برای کودکان, هستی شناسی, لیپمن, مرلوپونتی}
    Seyyed Ali Hosseini, Akbar Rahnama *, Roghayyeh Moosavi

    The purpose of this paper is to study the ontological foundations of Merleau-Ponty’s and Lipman’s approaches in order to develop an integrated model in the Philosophy for Children program. The main research questions are: what are the ontological foundations of Merleau-Ponty’s and Lipman’s approaches and, on this basis, what is the integrated model of the two approaches in the philosophy for children program? In this paper, in identifying the ontological foundations, the analytical-inferential research method has been used, and in presenting the integrated model, the integration composition research method has been used. The results indicate similarities and differences between the Merleau-Ponty’s and Lipman’s approaches. Given the basic commonalities in the ontological foundations and the emphasis on the importance of childhood and its impact on adulthood in the two approaches, by eliminating disparate elements and overlapping commonalities through necessary corrections, a combination of the two approaches can be used to improve the philosophy for children program.

    Keywords: philosophy for children, Ontology, Lipman, Merleau-ponty}
  • فاطمه صدر
    هدف اصلی این مقاله، بررسی تطبیقی دیدگاه شهید مطهری با دیدگاه لیپمن درباره اهداف تعلیم و تربیت با نظر به نظریه تعلیم و تربیت اسلامی و نظریه تعلیم و تربیت تاملی و برنامه «فلسفه برای کودکان» است. با توجه به این هدف، با مطالعه کتابخانه ای، نخست، دیدگاه های هر دو اندیشمند درباره موضوع پژوهش استخراج شد و سپس میان دیدگاه های آنها براساس روش توصیفی استنتاجی، مطالعه تطبیقی انجام شد.
    مطهری و لیپمن بر تامل، تفکر، اندیشه ورزی و تربیت عقلانی، به عنوان اهداف تعلیم و تربیت تاکید دارند؛ ولی این اهداف را غایی نمی شمرند؛ بلکه اهداف واسطی برای رسیدن به هدفی عالی تر در نظر می گیرند. مطهری بر آن است که هدف غایی تعلیم و تربیت، رسیدن به درجه بندگی خداوند و کسب مدارج معنوی است که در ذیل نظام ارزشی اسلام مطرح می شود؛ درحالی که هدف غایی «فلسفه برای کودکان»، آموزش کودکان و نوجوانان به منظور دستیابی به زندگی بهتر، با کیفیت تر، با تمدن، و شهروند دموکرات شدن است.
    نتایج نشان می دهد با وجود برخی اشتراکات تعلیم و تربیتی میان مطهری و لیپمن، ازآنجاکه این دو از نظام های ارزشی و انسان شناختی متفاوت متاثر هستند، دیدگاه های آنها درباره هدف غایی تعلیم و تربیت با یکدیگر تفاوت دارد.

    کلید واژگان: هدف تعلیم و تربیت, تعلیم و تربیت اسلامی, فلسفه برای کودکان, فبک, دموکراسی, مطهری, لیپمن}
    Fatemeh Sadr
    The main goal of this research is comparing Motahari’s approach to goals of education, which is based on Islamic education, and Lipman’s approach to the theory of “Philosophy for Children”, which is based on reflective education. To achieve this goal, first the approaches of both scholars about the research subject were extracted from library sources; then, they were compared based on the descriptive-inductive method. Both Motahari and Lipman, emphasize on reflection, thinking, rational education and reasonableness as the goals of education, but not as ultimate goals; rather, they consider them as preliminary goals to achieve the more superior  goal. Motahari believes that the ultimate goal of education is reaching the degree of God’s servitude and obtaining the spiritual degrees, which is presented under the Islamic value system; While the most important goal of “Philosophy for Children”, is teaching the children and juveniles to attain a better and more qualified life and become civilized and democrat citizens.
    The results of this research show that although we can find some educational similarities between Motahari and Lipman, because of their influence from different value and anthropological systems, their approaches to ultimate goal of education are different.

    Keywords: Goal of education, Islamic education, Philosophy for Children, p4c, Democracy, Motahhari, Lipman}
  • فاطمه عظمت مدارفرد، حسنعلی بختیار نصرآبادی، محمدحسین حیدری
    پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل محتوای داستان های مثنوی بر مبنای نظریه لیپمن درباره تفکر فلسفی انجام شد. در این راستا، با کاربرد روش تحلیل محتوای استقرایی، مولفه های تفکر فلسفی از آثار لیپمن استخراج و سازماندهی شد. پس از مطالعه آثار لیپمن ابعاد تفکر فلسفی به سه بعد تفکر انتقادی، خلاق و مراقبتی تقسیم گردید و به هریک از این ابعاد مولفه هایی اختصاص داده شد. در بخش دوم، به کمک روش تحلیل محتوای قیاسی و با توجه به چارچوب نظری فراهم شده در بخش نخست، مولفه های تفکر فلسفی در دو داستان منتخب از مثنوی شناسایی و تحلیل شد.
    یافته های پژوهش نشان داد هر دو داستان به دلیل آنکه دارای مولفه هایی در زمینه ابعاد گوناگون تفکر فلسفی هستند، توانایی مناسبی در پرورش این نوع تفکر دارند. سرانجام برای کاربردی کردن داستان ها در اجتماع پژوهشی، برای هر داستان راهنمایی آموزشی در دو بخش طرح بحث و تمرین تدوین و در این بخش ها پرسش ها و فعالیت های عملی مرتبط با محتوای داستان ها و مولفه های آن پیشنهاد شد.

    کلید واژگان: مولفه های تفکر فلسفی, لیپمن, مثنوی, فلسفه برای کودکان, اجتماع پژوهشی}
    fatemeh azamat madar, Hassan Ali Bakhtyra Nasr Abadi, Mohammad Hossein Heidari
    The present research aims at studying the contents of Mathnavi stories based on Lipman's view about the components of philosophical thinking. To achieve this goal, the researchers have tried to extract and organize the components of philosophical thinking from Lipman’s works using the inductive content analysis method.
    After studying Lipman’s works, the dimensions of philosophical thinking were divided into three categories of critical, creative and caring thinking. In the second part, using the deductive method of content analysis and based on the theoretical framework provided in the first part, the components of philosophical thinking were identified and analyzed in two stories of Mathnavi.
    The Findings show that both stories, because of containing components in various aspects of philosophical thinking, can well develop this kind of thinking. After analyzing the stories, In order to be used in community of inquiry, was an educational guide was developed for each in two parts of discussion and practical activity, wherein questions and exercises related to the content of the stories and their components are suggested.
    Keywords: components of philosophical thinking, Lipman, Mathnavi, Philosophy for Children, research community}
  • مهدیه کشانی*، عباسعلی رستمی نسب، مسعود اخلاقی
    فلسفه برای کودکان در سال 1970 توسط لیپمن در عرصه جهانی معرفی شد و در زمان کوتاهی مورد استقبال روندهای تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی کشورهای مختلف قرار گرفت. در این مدت فبک لیپمن با توجه به شرایط محیطی و فرهنگی کشورها بومی شده است؛ ولی روند بومی سازی فبک در ایران به کندی صورت گرفته و در برخی موارد سازگار با مبانی دینی و قرآنی نبوده است؛ از این رو مقاله حاضر سعی دارد با توجه به فرهنگ اسلامی برآمده از قرآن، رویکردی بازتولیدی در معرفی فبک بومی داشته باشد.
    به این منظور از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده و داده ها با استفاده از روش کلایزی تجزیه و تحلیل می شوند. داده های تحقیق در هشت بخش کلی که ارائه کننده مولفه های «تذکار تفکر» برای کودکان می باشند، دسته بندی شده اند: 1. اهداف؛ 2. گونه شناسی تفکر و صفت های مرتبط؛ 3. نام کلاس؛ 4. وضع قوانین؛ 5. ساختار کلاس؛ 6. ارائه محتوای فکری؛ 7. موضوع تفکر؛ 8. نقش و ابزارهای اجرایی مربی فبک بومی.
    کلید واژگان: تذکار, تفکر, فلسفه برای کودکان (فبک), لیپمن, تعلیم و تربیت, آموزش و پرورش}
    Mahdiyeh Keshani *, Abas Ali Rostami Nasab, Masoud Akhlaghy
    Philosophy for children was globally introduced by Lipman in 1970, and was shortly afterward welcomed by official and non-official centers of education in various countries. Since then, Lipman’s philosophy for children (PFC) has been localized in accordance with cultural and environmental conditions of various countries. In Iran, however, the process of localization of PFC was somehow slow and in some cases lacks consistency with religious and Quranic foundations. Thus, the present article tries to consider the Islamic culture extracted from the Quran and offer a reproductive approach to introducing a local PFC for Iran.
    To do so, we used descriptive phenomenology and analyzed the data using Colaizzi method. The research data were classified into eight general sections that present the parameters of “reminding thinking” for children: (1) goals; (2) typology of thinking and the related attributes; (3) class name; (4) enacting laws; (5) class structure; (6) presenting intellectual content; (7) subject of thinking; and (8) the role and executive devices of the educator of PFC.
    Keywords: reminding, thinking, philosophy for children (PFC), Lipman, education, training, educational system}
  • فاطمه عظمت مدار، یحیی قائدی *
    هدف از این پژوهش، مقایسه مولفه های تفکر فلسفی در داستانهای طنز منتخب از متون کهن و معاصر ادب فارسی است. به منظور دستیابی به این هدف، یک داستان از کتاب مثنوی مولوی و یک داستان از کتاب طنز و شوخطبعی ملانصرالدین اثر عمران صلاحی گزینش و مورد تحلیل و مقایسه قرار گرفتند. ملاک مقایسه، مولفه های تفکر فلسفی از دیدگاه لیپمن است که این مولفه ها در مراحل نخست پژوهش پس از مطالعه آثار لیپمن شناسایی و به سه گروه مولفه های تفکر انتقادی، خلاق و مراقبتی تقسیمبندی شدند. در گام بعد، به کمک روش «تحلیل محتوای قیاسی» و با توجه به چهارچوب نظری فراهمشده در بخش نخست، مولفه های تفکر فلسفی در شخصیتهای داستانها شناسایی و تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که در بعد تفکر انتقادی، داستان گزینش شده از مثنوی (روباه و درازگوش در بارگاه شیر) غنای بیشتری داشته و حضور دو مولفه داوری صحیح و حساسیت به زمینه در این داستان، توان بیشتری در تقویت تفکر انتقادی به آن بخشیده است. در بعد تفکر خلاق و تفکر مراقبتی نیز داستان منتخب از طنز و شوخ طبعی ملانصرالدین (بزرگ شهر) ، به دلیل برخوردار بودن از مولفه هایی چون استقلال، نوآوری، آزمون گری، شگفتی و تخیل در بعد تفکر خلاق و مولفه های تفکر فعال و تفکر هنجاری در بعد مراقبتی، بستر مناسبی را در پرورش تفکر فلسفی فراهم میآورد. بنابراین، هر دو داستان به دلیل آنکه حاوی مولفه هایی در زمینه ابعاد گوناگون تفکر فلسفیاند، از توانایی لازم در پرورش این نوع تفکر برخوردار بوده و میتوان در حلقه های کندوکاو از آنها بهره برد.
    کلید واژگان: مولفه های تفکر فلسفی, لیپمن, حلقه کندوکاو, مولوی, عمران صلاحی, داستان طنز}
    yahya ghaedy *
    The aim of this research is to compare philosophical thinking components in the humorous stories of the ancient and contemporary Persian literature. In order to achieve this goal, a story from Masnavi and a story from Tanz va Shukhtabei Mulla Nasreddin were selected and analyzed. The criterion of comparison was Lipman's view about philosophical thinking components. These components were chozen from Lipman's works and were divided into three categories of critical, creative and caring thinking. In the second part, by using the deductive method and based on the theoretical framework provided in the first part, components of philosophical thinking were identified and analyzed in the the stories. The findings show that the selected story from Masnavi (The Fox and the Donkey in front of the Lion) is richer in the aspect of critical thinking and the two components of creative and caring thinking, being at the margin, make the story more powerful. As for the selected story of Tanz va Shukhtabei Molla Nasreddin (Bozorge Shahr), it is rich with regard to the creative and caring thinking. It provides a suitable platform for philosophical thinking because of the components of independence, innovation, testing, amazement, imagination, active and normative thinking. So, the two stories because of the components of philosophical thinking, are suitable for preparing this kind of thinking and they can be used in community of inquiry.
    Keywords: Lipman, community of inquiry, Molvi, Omran Salahi, Humorous stories}
  • اکرم شوشتری، مسعود صفایی مقدم، منصور مرعشی
    هدف اصلی این پژوهش بررسی و مقایسه آراء تربیتی پیاژه و لیپمن با تاکید بر برنامه آموزش فلسفه برای کودکان می باشد. در اواخر دهه 1960 در آمریکا، پرفسور متیو لیپمن، استاد دانشگاه مونتکلیر، برنامه ای با عنوان فلسفه برای کودکان طراحی و ارائه کرد که بر اساس آن، بهترین زمان برای شکل گیری مهارت های تفکر در کودکی و از طریق روش های تامل محور است. این دیدگاه با تاکید بر این فرض که چنانچه ذهن کودک را درگیر مباحث فلسفی کنیم، می توانیم نحوه تفکر او را رشد دهیم در مقابل دیدگاه پیاژه قرار گرفت. پیش فرض اساسی پیاژه این است که استدلال و تعقل کودکان به صورت طبیعی و به موازات بزرگ تر شدن آنها پرورش خواهد یافت. لذا، تلاش جهت سرعت بخشیدن به این فرایند اتلاف وقت خواهد بود و افراد پس از رسیدن به دوره عملیات صوری حدود 12 سالگی می توانند به مسائل انتزاعی بیندیشند. به طورکلی، هر دیدگاه بر ضرورت و محوریت آموزش تفکر و تناسب آموزش ها و برنامه ها با توانایی های کودک تاکید دارند، اما در خصوص زمان آغاز این آموزش ها بین این دو رویکرد اختلاف نظر وجود دارد. بنابراین، هر دو در تلاش اند تا برنامه ها و آموزش هایی متناسب با توانایی های ذهنی و فکری کودکان طراحی و ارائه کنند.
    کلید واژگان: برنامه آموزش فلسفه به کودکان, ژان پیاژه, متیو لیپمن}
    Akram Shooshtari, Masod Safaei, Mansoor Marashi
    The main purpose of this research is to evaluate and compare the educational ideas of Piajet and Lipman، with emphasis on philosophy of education programs for children. In the late 1960s in USA، Matthew Lipman، the professor of Montclair university، designed and presented a program as philosophy for children that based on the best time to shape thinking skills is in child and with through reflection-based methods. This view by emphasizing on the assumption that if the child''s mind engaged with philosophical topics، we can bring up their ways of thinking. Was against Piaget''s view. Piajet''s main presupposition is that the development of children argument and thinking abilities is a natural process، so any attempt to accelerate it is false and time killing and when people arriving at nearly 12 of formal operations can think about abstract issues. The result is both are emphasized on necessity and centrality of teaching thinking، with the difference that the start time of training isn''t same. The result is both emphasized to necessity on teaching thinking. So both are trying to design and present training programs fits with intellectual and mental abilities.
    Keywords: Philosophy for children, Epistemology, Lipman, Piajet}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال