به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « meaning » در نشریات گروه « علوم تربیتی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «meaning» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید احمد حسینی*، حسن بشیر، سید حسین حسینی

    انسان مخلوقی است که دارای دو ساحت فردی و اجتماعی می‎باشد و ساحت فردی او در پرتو بعد اجتماعی او شکوفا شده و حیات جمعی او تکون پیدا می‎کند. به‎تبع همین اجتماعی بودن، زندگی جامعه بشری از رابطه درهم تنیده‎ای از تعاملات اجتماعی جوامع انسانی تشکل یافته‎ است. محور این تبادلات، نفس انسانی و جسم او و معنای تولیدی انسان است. اهمیت این مطلب در اینجاست که معنا که ماهیتی مجرد دارد، لاجرم، باید توسط یک مجرد خلق شود؛ ازاین رو توجه به بعد عالی وجود انسان، عالم نفس الامر و نحوه ارتباط آن با عالم ماده ضروری می‎باشد.
    مقاله حاضر که مبتنی بر تحلیل کتابخانه‎ای داده‎های خود را گردآوری‎کرده و در چارچوب انسان‎شناسی حکمی و اسلامی به تحلیل انسان مبادرت ورزیده، به ارتباط عالم نفس‎الامر و معنا و نحوه حضورشان در عالم ماده پرداخته ‎است. رابطه معنا که دال مرکزی ارتباط عالم مجرد و عالم ماده است با دیگر مفاهیمی چون مصداق، مفهوم و واقع، تبیین شده ‎است؛ ازاین رو معنا توسط نفس انسانی در عالم نفس‎الامر خلق شده و به واسطه جسم او، از عالم نفس‎الامر به عالم ماده نزول کرده و تولید می‎شود.
    آنچه که تاکنون اندیشمندان ارتباطات در ساحت نظریات معنا و جایگاه آن، بدان پرداخته‎اند، معناکاوی در دو ساحت می‎باشد: یکی جایگاه معنا در پیام، و دیگر جایگاه معنا در ذهن. لکن مبتنی بر انسان شناسی اسلامی می‎توان گامی را فراتر نهاد و درادامه این دو نسل، نسلی سوم را تبیین کرد که برای معنا جایگاهی عاری از تعینات مادی در نظر می‎گیرد و آن جایگاه اصلی معنا، همان عالم نفس‎الامر می‎باشد.

    کلید واژگان: انسان, ارتباطات, معنا, تفاهم, نفس الامر}
    Seyed Ahmad Hosseini *, Hassan Bashir, Seyyed Hossein Hosseini

    The life of human society is formed from an interwoven relationship of social interactions of human societies. The center of these exchanges is the human soul and his body and the productive meaning of man. The importance of this article is that the meaning, which has a metaphysical nature, must be created by a metaphysician, the supernatural world and how it relates to the world. The present article, which has collected its data based on library analysis and analyzed human beings within the framework of Islamic anthropology, has dealt with the relationship between the supernatural world and the meaning and manner of their presence in the world. The relationship of meaning, which is the central signifier of the connection between the abstract world and the world, has been explained with other concepts such as example, concept, and reality. Therefore, the meaning is created by the human soul in the supernatural world, and through his body, it descends from the supernatural world to the world of matter and is produced. What communication thinkers have discussed so far in the field of theories of meaning and its place is the exploration of meaning in two areas: one is the place of meaning in the message, and the other is the place of meaning in the mind. However, based on Islamic anthropology, it is possible to go a step further and considers a place for meaning, that main place of meaning is the supernatural world.

    Keywords: human, communication, meaning, Supernatural world, third generation}
  • محمدامین فقیه، زهرا عبدخدایی*

    سازوکار اثرگذاری والدین بر شکل گیری ارزش ها در فرزندان شامل دو فرآیند است: اول، فرآیند انتقال مفاهیم از سوی والدین به فرزندان و دوم، تصمیم فرزندان در انتخاب محتوای منتقل شده. هدف این پژوهش، واکاوی عوامل موثر بر این سازوکار بود. پژوهش حاضر با روش پژوهش کیفی و شیوه پدیدارشناسی تفسیری انجام گرفت. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و با 10 والد و 9 فرزند از خانواده های ایرانی در سنین آستانه بزرگ سالی [1] مصاحبه به عمل آمد. تحلیل داده ها نیز به روش تفسیری اسمیت انجام شد. در این پژوهش از تحلیل مصاحبه ها سه مضمون اصلی و دوازده مضمون فرعی به دست آمد. مضامین اصلی عبارت بودند از: «انگیزه های موجود در فرآیند انتقال و انتخاب»، «بروز تدریجی تعارضات» و «رابطه والد-فرزندی و بهینه ترشدن فرآیند». با توجه به یافته ها گفته می شود، انگیزه اصلی والدین برای انتقال، محافظت از فرزندان و انگیزه اصلی فرزندان برای انتخاب نیز شکل دادن هویت مستقلشان است و زمانی این فرآیند در حالتی بهینه رخ می دهد که هر دوی این انگیزه ها در بستری از رابطه ای موثر به طور کامل موردتوجه و احترام قرار گیرند.

    کلید واژگان: انتخاب ارزش ها و معنا, انتقال ارزش ها و معنا, خانواده, فرزندان, والدین}
    MohamadAmin Faqih, Zahra Abdekhodaie *

    The formation of values in children by parents includes two processes; The first is the process of transferring concepts from parents to children, and the second is the process of children's selection of the transferred content. The purpose of this research was to analyze factors affecting this process. The present study was conducted through a qualitative research method along with an interpretative phenomenology one. Data were collected by semi-structured interviews. Interviews were conducted with 10 parents and 9 children from Iranian families at the threshold of adulthood [1]. Data analysis was conducted by Smith's interpretation method. In this research, three main themes and twelve sub-themes were obtained from the analyses of the interviews. The main themes were motives in the transfer and selection process, gradual emergence of conflicts and the impact of parent-child relationship on the optimization of the transfer and selection process. According to the findings, it can be said that the main motivation of parents for transferring was to protect their children and the main motivation of children for selection was to form their independent identity. Such process occurs in an optimal state in which both of these motives are in a context of respect and affection.

    Keywords: Choice of Values, Meaning, Transfer of Values, Family, Children, parents}
  • علیرضا ضمیری*، سید احمد فاضلی

    نظریه امر الهی یکی از انواع نظریه های وظیفه گرایانه است که تقریرهای متعددی دارد. سنت های یهودی، مسیحی و اسلامی با توجه به صفاتی که در متون مقدس و مباحث کلامی خود برای خدا اثبات کرده اند، تفاسیر مختلفی از امر خدا و رابطه امر اخلاقی و امر الهی، به صورت منطقی و ضروری یا به ضرورت متافیزیکی و اخلاقی، ارایه کرده اند. تبیین ارتباط میان امر دینی و اخلاقی و تقدم دین بر اخلاق تنسیق های مختلفی می طلبد، تا در نهایت، نوع خاصی از تقدم، به صورت تاریخی، مابعدالطبیعی، معرفت شناسی و مفهومی یا معناشناسانه، توجیه شود. نظریه امر الهی رابرت آدامز یکی از نمونه های اصلاح شده نظریه امر الهی در دوره معاصر است که با تکیه بر یک اصل متافیزیکی که ریشه در تلقی خاص ارتباط انسان با خداوند دارد، تلاش دارد تا ضعف ها و کاستی های نظریه های ابتدایی امر الهی را به نحوی بازسازی کند و تقدم معناشناختی زبان دین بر اخلاق را توجیه نماید. این رویکرد با توجه به الزام اخلاقی و مفاهیمی از این دست شکل گرفته است و تلاش نموده تا با اصلاح مواضع معناشناختی از نظریه امر الهی دفاع کند. از این منظر، از نظر اخلاقی، عملی نادرست است که تنها و تنها در مقابل امر یا اراده الهی قرار گیرد. مشروعیت این دستورات نیز ناشی از فرمان خدای عشق است که رابطه خاصی میان او و فرد متدین وجود دارد.

    کلید واژگان: نظریه اصلاحی امر الهی, آدامز, خطا, معنا, الزام}
    Alireza Zamiri *, Seyyed Ahmad Fazeli

    The divine command theory is one of the most well-known deontological ethics theories that has always numerous interpretations. The interpretations of the Judeo-Christian and Islamic traditions of the command of God are according to the attributes that each religion has proved in its sacred texts and theological discussions. They consider the relationship between the moral and the divine as logical and necessary or as metaphysical and moral necessity. Explaining the relationship between the religious and moral command and the precedence of religion over morality requires various arrangements to finally justify a particular type of precedence historically, metaphysically, epistemologically, and conceptually or semantically. The divine command theory of Robert Adams is one of the modified examples of the theory of divine command in the contemporary period, which tries to reconstruct the weaknesses and shortcomings of the basic theories of divine command and justify the semantic precedence of religion over morality by relying on a metaphysical principle rooted in the particular conception of man's relationship with God. This approach has been formed according to the moral obligation and such concepts and has tried to defend the divine command theory by correcting semantic positions. From this point of view, in the obligation arising from wrong, an action is wrong only if it opposes the divine command or the divine will. The legitimacy of these commands also stems from the command of the God of love, which is a special relationship between the religious person and God.

    Keywords: Corrective Theory of Divine Command, Adams, Error, meaning, obligation}
  • سیده الهام آقایی ابرندآبادی*، طیبه ماهروزاده، محسن ایمانی نائینی

    به نظر می رسد انتقادات وارد بر غفلت نسبت به حوزه هنر و زیبایی شناسی در کشور بیشتر ناظر به بحث آموزش فعالیت های خاص هنری و جایگاه فرعی آن در برنامه درسی در جهت رشد استعدادهای هنری دانش آموزان است. هرچند تربیت هنری به معنای فعالیت های خاص، درخور توجه است اما به نظر می رسد که تربیت زیبایی شناختی به عنوان فرابرنامه درسی در نظام آموزش وپرورش کشور مورد بی توجهی افزون تری است و مفهوم پردازی جامعی از این نوع تربیت در نظام آموزش وپرورش کشور به خصوص از منظر اسلامی صورت نگرفته است. در این پژوهش با بررسی آراء فلسفی ملاصدرا؛ به رویکرد برگزیده وحدت گرای تشکیکی رسیده و با توجه به اینکه رویکرد دریافت احساس و معنا ناظر به رویکرد وحدت گرای تشکیکی است، به تبیین ضرورت تغییر در رویکرد ساحت تربیت هنری و زیبایی شناسی به رویکرد دریافت احساس و معنا به منزله رویکرد اصلی و رویکرد موضوع محور به منزله رویکرد مکمل، پرداخته شده است.

    کلید واژگان: دریافت احساس و معنا, رویکرد, ساحت تربیت هنری و زیبایی-شناسی, موضوع محور}
    S.Elham Aghaie Abrandabadi*, Tayebeh Mahrouzadeh, Mohsen Imani Naieni

    It seems that the critique of negligence in the field of art and aesthetics in the country tends to focus on the training of special artistic activities and its subordinate role in the curriculum for the development of students' artistic talents. Although artistic education implies certain activities, it seems that aesthetic education seems to have been overlooked as a phrasebook in the educational system of the country. A comprehensive conception of this kind of education in the country's educational system has not been made especially from the Islamic perspective. In this study, Mulla Sadra's philosophical views have come to be the subject of a unanimous approach. The approach of feeling and meaning is based on a linguistic unilateral approach. Therefore, in this research, the necessity of changing the approach of artistic education and aesthetics to the approach of feeling and meaning as the main approach and subject-centered approach is considered as complementary approach. The necessity of changing the approach of artistic education and aesthetics to the approach of feeling and meaning as the main approach and subject-based approach as a complementary approach is explained. The research method is documentary and descriptive-analytical, critical and inferential.

    Keywords: approach, artistic education, aesthetics, feeling, meaning, subject-centered}
  • علی ستاری*، حجت الله جوانی
    خودشناسی به مثابه یک روش تربیتی در نگاه اول مفهومی بدیهی و روشن به نظر می رسد. اما این مفهوم با چالش هایی در معنا رو به رو است. به این معنا که با دقت در معنای خودشناسی برداشت واحدی از آن حاصل نمی شود و این می تواند از لحاظ تربیتی مشکلاتی را در عمل ایجاد کند. هدف این مقاله، تحلیل مفهوم خودشناسی به عنوان یکی از روش های اساسی در تربیت به منظور رفع چالش های معنایی و ایجاد وحدت معنایی در آن است. به این منظور از روش تحلیل مفهومی استفاده شد. نتایج نشان داد به کمک عناصر معنایی مشترک که میان تعاریف و برداشت های مختلف از خودشناسی وجود دارد، می توان به میزان قابل توجهی به رفع تناقضات معنایی این مفهوم دست یافت. بر این اساس سه نوع خودشناسی مبتنی بر ادراکات درونی فرد، مبتنی بر ادراکات بیرونی فرد و مبتنی بر ادراکات مشترک درونی و بیرونی فرد شناسایی و بر اساس سه رابطه میان من و من، من و دیگری و من و دیگر چیز از یکدیگر تفکیک شد. سپس معلوم شد که در همه انواع خودشناسی چهار عنصر اساسی فاعل شناسا، نیاز به خودشناسی، منبع رفع کننده نیاز و تعامل وجود دارد. همچنین معلوم شد که در جریان خودشناسی همواره موانعی چون تن آسایی فکری، ناتوانایی شناختی، فاصله میان باور و عمل و عادات زیسته غلط وجود دارد. با ابتنا بر عناصر، روابط و موانع یاد شده باز تعریفی از خودشناسی به عمل آمد که به نظر می آید علاوه بر شفافیت از جامعیت و مانعیت بیشتری برخوردار است. تعریف یاد شده به تسهیل و شفافیت کار تربیتی مربیان در بهره گیری از روش خودشناسی کمک خواهد کرد.
    کلید واژگان: خودشناسی, روش تربیتی, تحلیل مفهوم, وحدت مفهومی, معنا}
    Ali Sattari *, Hojjatollah Javani
    Self-knowledge as an educational method At first glance, the concept seems obvious. But the concept faces challenges in meaning. That is, precision in the sense of self is not a unified understanding of it and this can cause problems in practice in education. The purpose of this article is to analyze the concept of self as one of the basic methods of education in order to eliminate semantic challenges and create semantic unity in it. Conceptual analysis was used for this purpose. The results showed that with the common semantic elements that exist between different definitions and understandings of self, one can significantly achieve the semantic inconsistencies of this concept. Accordingly, three types of self-knowledge based on one's inner perceptions, one's outer perceptions, and one's inner and outer common perceptions were identified. In this way three types of self-knowledge separated into three relationships between: I and I, I and other, and I and other thing. Then it turned out that in all types of self, there are four essential elements: identifying agent, need for self, source of need, and interaction. It also turned out that there were always obstacles in self-knowledge such as intellectual disabilities, cognitive disabilities, distance between beliefs and practices and wrong living habits. Given the aforementioned elements, relationships, and barriers, a redefinition of self-knowledge has emerged that seems to be more comprehensive and precarious. The above definition will facilitate the transparency of the instructional work of educators in using self-knowledge.
    Keywords: : self-knowledge, educational method, concept analysis, conceptual unity, Meaning}
  • لیلا خسروی مراد*، زهرا فیضی، زهرا نقی زاده موغاری، مهدی فیض

    قرآن کاملترین و بهترین برنامه زندگی برای انسان هایی است که همواره به دنبال آموختن و یادگیری بوده و تعلیم و تربیت از ارزشمندترین اعمال نزد آنان است، از این رو، در اهداف کلی نظام آموزشی به ضرورت یادگیری قرآن به طور خاص توجه شده است. در این راستا هدف پژوهش حاضر ارائه راهبردهایی به منظور ارتقای بهره وری آموزش عمومی قرآن است. تحقق هدف پژوهش در قالب چهار هدف جزئی(توانایی خواندن قرآن، درک معنای آیات، حفظ و انس با قرآن) دنبال شده است. به منظور تحقق اهداف فوق، از روش پژوهش کیفی(مطالعه اسنادی، مصاحبه و بارش فکری) استفاده شده است. نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی انجام شده و جامعه آماری مورد بررسی در بخش مصاحبه،  شامل کارشناسان حوزه علوم قرآنی و در بخش پژوهش اسنادی شامل تمامی اسناد، مدارک، کتب و پیشینه های موجود همچون مقالات، طرح ها و کارهای پژوهشی بوده است، که از طریق جستجو در پایگا های علمی، کتابخانه ها، اسناد موجود در ادارات و سازمان های مرتبط با موضوع پژوهش به دست آمدند. نمونه گیری در بخش اسنادی به صورت تعمدی صورت گرفت. برای تحلیل اطلاعات به دست آمده از کدگذاری اشتراوس استفاده گردید. درنهایت مقوله های حاصل از کدگذاری در جلسات بارش فکری توسط متخصصان علوم قرآنی و آموزش قرآن مورد بررسی قرار گرفت. راهبردهای به دست آمده شامل 83 مورد بود  که در نهایت به توصیه اساتید و متخصصان این حوزه همگی این موارد با سند بالادستی در حوزه آموزش عمومی قرآن یعنی سند راهبردی آموزش عمومی قرآن مورد انطباق قرار گرفت و  تعداد 24 مورد به عنوان راهبردهای نهایی تایید شدند. در مجموع نتایج این پژوهش نشان داد محور قرار دادن سند راهبردی آموزش عمومی قرآن، توسط آموزش و پرورش و تلاش در راستای ایجاد تمهیدات لازم جهت عملیاتی نمودن هرچه سریع تر اقدام های مرتبط با سند، می تواند بزرگترین گام در راستای ارتقاء بهره وری آموزش قرآن باشد.

    کلید واژگان: راهبرد, بهره وری, آموزش عمومی, قرآن, روخوانی, حفظ, درک معنا, انس}
    Leila Khosravi Morad*, Zahra Feizi, Zahra Naghizadeh Moghari, Mahdi Feiz

    The Quran is the most complete and best life plan for people who have always sought to learn, and education and it has been most valuable act for them.  Hence, in the general goals of educational system, special attention has been paid to the necessity of learning the Quran. Present study seeks to provide a strategy to improve efficiency in general education of the Qur'an. The purpose of this study follwed in four minor goals: the ability to read the Quran, comprehend the meaning of the verses, and recite and familiarity to the holy Quran. In order to achieve the above objectives, qualitative research method (documentary study, interview and brainstorming) has been used. Sampling was done purposefully and in snowball method and the statistical population in the interview section has been included experts in the field of Quranic sciences and in documentary study section, the population has included all the documents, books, and available literature reviews, such as articles, projects and research papers, which were obtained through search in the scientific stations, libraries, and documents in the agencies and organizations related to the subject matter of the research. Sampling in documentary study section was in purposive method. For analyzing the information obtained, coding method has been used. The results of the discussion were analyzed by experts in Quranic science and education. The obtained strategies consisted of 83 cases, which ultimately with professors and experts advise all of which were adapted to the upstream document in the field of general education of the Quran, the General Document of the Quran, and 24 were approved as the final strategies.Totality, The results of this study showed basis of the Quranic General Education Strategic Document Conventions, by education and efforts to create the necessary arrangements to implement document-related measures as quickly as possible, can be the greatest step towards enhancing the efficiency of Quranic education.

    Keywords: strategy, efficiency, general education, Quran, reading, recite, comprehend, meaning}
  • آرزو نیکوییان*، حمید پارسانیا
    «معنا» از پردامنه ترین موضوعات علوم اجتماعی مدرن و پست مدرن است. یکی از بدیع ترین و جامع ترین تفسیر ها درباره معنا را چارلز ساندرز پرس در زمان حیات خود ارائه نموده است. این مقاله می کوشد به بررسی ویژگی های نشانه شناسی پرس، ازجمله فرایند نشانگی، تولید معنا، کاربرد نشانه ها، دلالت و نگاه عملی به نشانه و ساخت معنا بپردازد. از آنجایی که، نظریه نشانه شناختی پرس در بعد معرفت شناختی و وجودشناختی، بر تحلیل تفکر و ساخت معنا استوار شده است، به نظر وی، جهان و هر آنچه در آن است، از منظر نشانه و معنا شناخته می شود، و برداشت وی از نشانه، در نگرش او به جهان، تعیین کننده است.
    زیربنای نشانه ای پرس تمایز پیچیده از مقوله هاست. پرس نشانه را در ارتباط با این سه مقوله تعریف کرده و آن را در فرایندی سه گانه به نام دلالت نشانه ای قرار می دهد. به نظر پرس، دلالت بر سه رکن نشانه، تعبیر (تفسیر) و شئ تکیه می کند و بر پایه سه طرف استوار شده است و نظریه معنایش از فرایند این سه رکن ایجاد می شود.
    پرس از جمله منتقدان و فیلسوفان مغرب زمین است که به نظریه معنا اهتمام نشان داده است و این نظریه را در فرایند نشانه شناختی خود مطرح کرده است. در میان فیلسوفان مسلمان، علامه طباطباییe نیز در این باب مطالبی ارائه کرده است. در این مقاله تلاش می شود با طرح نظریه معنا از منظر ایشان، امکان مقایسه نظریه معنای پرس با نظریه معنای علامه طباطباییe، فراهم گردد.
    نظریه معنا نزد علامه در معرفت حضوری و حصولی و در امتداد مباحث اعتباریات ایشان طرح می گردد. در نظر ایشان، نظام اعتباری انسانی و معنا قائم به یک نظام طبیعی و حقیقی است؛ که به حسب باطن و در حقیقت با نظام طبیعی و حقیقی به سر می برد؛ زیرا در نظر وی هر اعتباری ناگزیر یک تکیه گاه حقیقی دارد و نظام اعتباری انسانی تنها در ظرف اجتماع و تمدن موجود می شود.
    کلید واژگان: معنا, نشانه شناسی, علامه طباطبایی, پرس, مکتب اصالت عمل, اعتباریات}
    Arezo Nikoeiyan *
    Meaning is one of the most extensive subjects in modern and post-modern social sciences. One of the most innovative and encompassing analysis on meaning is presented by Charles Sanders Pierce. The present article attempts to use documentary method to investigate Pierce’ semiotics including the process of signification, meaning production, signification function, signification, and the practical view of sign and meaning production. Pierce takes the sign as the sinew of the whole thought and thereby, the being of science and even the human communication as dependent on the sign and the signifying relationships. Among the Muslim philosophers Allameh Tabatabaei has ideas in this relation too. His theory of meaning is presented in line with his discussion on intuitive versus empirical knowledge and as part of his conventional perceptions (etebariat). The present article attempts to introduce the theory of meaning in the view of Allameh in order to make a comparison between Pierce and Allameh’s theories of meaning.
    Keywords: meaning, semiotics, Allameh Tabatabaei, Pierce, pragmatism, conventional perceptions}
  • مینا صدری
    هنرهای سنتی، کارکرد تربیتی در حیطه دین و اخلاق داشته اند. این کارکرد ناشی از هماهنگی صورت با معنا بوده است. مناسبت صورت با معنا منجر به سیر از ظاهر به باطن شده و فرایند تعلیمی آن در این مرحله شکل می گیرد. یگانگی صورت و معنا در هنرهای سنتی دوره معاصر نادیده گرفته شده و به تبع، فرایند تعلیمی آن از دست رفته است. سوال این است که جدایی صورت از معنا در هنرهای سنتی چگونه به وجود آمده و چه آسیب هایی را به دنبال داشته است؟ فرض آن است که نحوه آموزش و تاثیرپذیری هنرهای سنتی از نظام آموزشی و ملاک های ارزش گذاری تفکر غرب، این آسیب را به وجود آورده است. به جهت رسیدن به جواب، منابع به روش کتابخانه ای شناسایی و ویژگی های هنری دو بازه زمانی قدیم و معاصر مطابقت داده شده است.
    با تحلیل محتوایی، یافته های پیش رو به دست آمده است: اختلال در وحدت صورت و معنا ناشی از 1. جدا افتادن هنرمندان هنرهای سنتی از علوم دیگر؛ 2. نادیده گرفتن مراحل منطقی آموزش؛ 3. اهمیت شیوه شخصی به دلیل اصالت یافتن فردیت و نوآوری است. با توجه به دستاوردها، نتیجه مهم قابل ذکر، از دست رفتن وجه تعلیمی به واسطه اختلال در سیر از ظاهر آثار به باطن آنهاست.
    کلید واژگان: هنرهای سنتی, نظام آموزشی, تعلیم و تربیت, صورت و معنا, نوآوری, اصالت فرد, شیوه شخصی}
    Mina Sadri
    Traditional arts have had an educational function in the realm of religion and morality. This function was the result of a harmony between form and meaning. The harmony between form and meaning would result in a movement from the outward to inward, and its educative process is formed in this stage. The identity of form with meaning has been neglected in contemporary traditional arts, and accordingly, its educative process has been lost. The question is how the separation between from and meaning has come about and what the consequent defects were. It is presumed that the defect is resulted from the mode of education and the effect of educational system on traditional arts as well as the evaluating standards of the western thought. To get the answer, the related library sources were identified and the artistic features of the ancient and contemporary periods were compared and contrasted through a content analysis, the following findings were obtained: a disorder in unity of form and meaning is the result of (a) a separation between traditional artists and other sciences; (b) neglecting the logical stages of education; and (c) the importance of personal method is due to the principality of individuality and innovation. In view of the achievement, the most important result which is worth noting is the loss of educational aspect due to a disorder in the movement from outward to inward.
    Keywords: form, meaning, innovation, individuality, personal method, education}
  • سید حسین شرف الدین
    معنویت جویی و عرفان گروی یکی از اصیل ترین و پرجاذبه ترین کشش های فطری انسان است که در مظاهر متنوعی جلوه نمایی کرده و غایاتی را جستجو می کند. ادیان الهی همواره یکی از منابع غنی، مطمئن و بی بدیل برای تامین نیاز و تقاضای معنوی بشر بوده اند و تدین متکی به پشتوانه های معرفتی قویم و مبتنی بر سلوک عملی هدایت شده و هدفمند، همواره مطمئن ترین مسلک و شیوه برای شکوفایی قابلیت ها و ظرفیت های معنویت خواهانه انسان و رسیدن وی به غایات مقصود بوده است. وقوع برخی تحولات بنیادین در جامعه مدرن، به تشدید تمایل معنویت جویانه از یک سو؛ کاهش موقعیت و مرجعیت ادیان الهی در تامین انحصاری این مهم از سوی دیگر؛ و ظهور بدیل های کارکردی و مدعیان متعدد و متنوع ترویج معنویت های سکولار، از سوی سوم؛ منجر شد. این نوشتار درصدد است تا جایگاه و نقش معنویت اصیل در سبک زندگی دینی (اسلامی) را با استناد به منابع دینی و معرفت دینی، مورد بازخوانی و تحلیل قرار دهد. روش مطالعه دربخش گردآوری داده ها، اسنادی و استنادی و در بخش تشریع یافته ها، توصیفی، تحلیلی و تفسیری است.
    کلید واژگان: دین, معنا, معنویت, عرفان, اخلاق, نیاز, سلوک, سبک زندگی}
    Sayyid Husain Sharafuddin
    Seeking for spirituality and mysticism is one major innate attractive inclination of man developed in different guises aiming at some goals. Divine religions have always been one rich, reliable, and matchless resource for meeting man’s spiritual needs. Religious devotion depending on strong cognitive supports and guided practice has always been the most reliable method to develop man’s spiritualistic potencies leading him to his ultimate goal. Some part of fundamental developments in modern societies led to the intensification of man’s spiritualistic inclination from one side, to the decline of the authority of divine religions in their inclusive function of meeting those needs from another side, and to the appearance of functional substitutes and different rival schools of secular spiritualism from a third side. In what follows, the author has tried to review and analyze the role that Islam plays in the genuine spirituality in the religious lifestyle citing the Islamic references. For the collection of data, the method is the reference to documents, and for the explanation of those data, the methods are descriptive- analytic and interpretative.
    Keywords: religion, meaning, spirituality, mysticism, ethics, needs, conduct, lifestyle}
  • حمیدرضا سوداگر، زهرا یزدان پناه، سید رضا آل طه، عباسعلی منصورکیایی
    هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین شایستگی و رشد حرفه ای کارکنان اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در سال 1391 می باشد. فرضیه اصلی این پژوهش این است که: بین شایستگی و رشد حرفه ای کارکنان اداره کل محیط زیست خراسان شمالی رابطه وجود دارد. به همین منظور شایستگی به عنوان متغیر مستقل و رشد حرفه ای به عنوان متغیر وابسته مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نظر هدف جزء پژوهش های کاربردی محسوب می شود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره کل محیط زیست خراسان شمالی در سال 1391 می باشد. حجم نمونه در این تحقیق 100 نفر مشخص شده که با استفاده از روش سرشماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد توانمندسازی عبداللهی و نوه ابراهیم شامل 30 سئوال 5 گزینه ای (مقیاس لیکرت) در پنج بعد (شایستگی، خودمختاری، موثر بودن، معنی دار بودن و اعتماد داشتن) و پرسشنامه رشد حرفه ای دارای 19 سئوال 5 گزینه ای (مقیاس لیکرت) استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS، روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین شایستگی، خودمختاری، موثر بودن، معنی دار بودن و اعتماد داشتن به تفکیک با رشد حرفه ای کارکنان رابطه وجود دارد.
    کلید واژگان: رشد حرفه ای, شایستگی, خودمختاری, موثر بودن, معنی دار بودن, اعتماد داشتن}
    Hamid Reza Sodagar
    The purpose of this research is to stady the relationship between Competence and Professional Grows of Staff in Environmental Protection of North Khorasan in 2013. Main hypothisis of this research: there is a relationship between Competence and Professional Grows of Staff in Environmental Protection of North Khorasan. For this purpose Competence as independent varable and professional grows as dependent variable is studied. This research is part of applied research. Method of research is descriptive kind of correlation which includes total employees in North Khorasan envirmental protection in 2013. Sample size consists of 100 people who were selected by census method. For data collection, two questionnaires include 30 questions (Likert scale) in five dimensions (Competence, Self determination, Impact, Meaning, Trusting) and professional grows include 21 question. Data analysis was done by SPSS software and descriptive and inferential methods were used. The results of this research were shown that there are relationship between Competence and Professional Grows of Staff in Environmental Protection of North Khorasan. Results were shown that there is positive relationship between Competence, Self determination, Impact, Meaning, Trusting and Professional Grows of Staff in Environmental Protection of North Khorasan.
    Keywords: (Competence, Self determination, Impact, Meaning, Trusting), professional grows}
  • دکترعلی ذکاوتی قراگزلو

    ارتباط کوششی برای ایجاد اشتراک در احساس، اندیشه، رفتار،  و عمل است. بدین ترتیب ارتباط با ظرفیت و وسعت یا مضیقه کنشوری روان شناختی ،کنشگری اجتماعی و تفاهم پذیری کنشگران سر و کار می یابد. کنشگران چه تجارب زیست شده ای دارند ، از منظر کدام شبکه معانی ونه لزومانظام معانی (عقل وایمان،یا هنر یامصلحتی)، خود، جهان و دیگران را می بینند؟ محتوا، صورت ها و مجرا های ارتباطی نزد ذی نفعان: بانیان ، آمران، عاملان، حاملان، مخالفان، رقیبان و تمام کسانی که در معرض هر گونه کنش قرار می گیرند از چه مناظر و مرایایی مورد بازنمایی، درک، تفسیر، بازسازی، نفی، انکار ، ویا تغافل قرارمی گیرد. کارکرد های ارتباط به این ترتیب ممکن است معنابخشی [1]، انسجام و یگانگی عاطفی [2]، یگانگی اجتماعی [3]، فرایند های نمادین تمایز وتفاوت ومخالفت ،  معنا بخشیدن ،تنوع زایی معرفت آمیزیا عاطفی در شرایط و شاکله اجتماعی [4] و در یک کلمه کنش و اندر کنش های های ا جتماعی دیگر باشد. ارتباط به مثابه سرمایه اجتماعی مطلوب می تواند سبب شود خودمحوری اخلاقی به حس اجتماعی متعالی ارتقاء یابد. یا به عکس گونه نا مطلوب آن  می تواند تمایلات خود محورانه،فردی یا گروهی را به طرز خطرناکی شعله ورسازد. ارتباط کلامی  سه  وجه از پدیده نطق است که باهم همپوشی دارند ؛ تکلم  وهنر، شکفتن و شکافتن افکار از دل افکار دیگر که در منطق مطرح می شود، بیان حقایق و واقعیات (که در علوم مطرح می شود).

    کلید واژگان: تدریس, منطق, معنا, کنش در اندرکنش}
    A.Zekavati Gharagozlou

    Oral teaching is an attempt for entering into feeling , behavior and action. understandability of the action. Thus  Oral teaching deals with the width or circumstance of psycho-social and understandability of the auctioneers.
     What are the lived experiences of the and from what perspectives of  semantic” networks” (and not necessarily” systems “) of meanings (rationality ,faith, art or a compromising behavior) observe themselves, the world and the others. How the contents, forms or modalities (of the oral teaching of the stake-holders: the founders, authorities. auctioneers’, carriers ,opposites .rivals and all the people who are exposed the oral teaching ) are interpreted reconstructed, innovated or neglected  the interactions. The function of oral communication provision of meaning .emotional integration, social integration, social fabric are symbolic procedures of differences of the interactions.
    Oral teaching as a social capital may sublimate the egocentrism to universalized social sentiments or vice versa to flame the egocentricity dangerous desires.  Oral teaching is a triad of logos that creates speaking (in oral communication), ideas ( in logic),and description of facts ( in science).

    Keywords: Teaching, logic, meaning, Action, Inter action}
  • یحیی قائدی یحیی قائدی، سحر سلطانی
    در این نوشتار سعی بر این بوده تا به مولفه هایی از اندیشه ویتگنشتاین دوم که جایگاه نظری موجهی در برنامه فلسفه برای کودکان دارد پرداخته شود. چهار مولفه مهم در این پژوهش «زبان»، «دیدن و توصیف»، «بازی های زبانی»، و «معنا» است. نگرش پراگماتیستی ویتگنشتاین دوم به این مقوله ها را می توان در ساختار و شاکله بندی برنامه ای کاربردی در عرصه تعلیم و تربیت واکاوی کرد. متیو لیپمن و همکارانش با طرح برنامه ای که کودکان را با تفلسف و پرسش ورزی آشنا می کند، به شکل کاملا انضمامی، پرداخت نوینی از این مولفه ها را آشکار کرده اند. با بررسی ویژگی ها و اهداف این طرح در چهارچوب این مولفه ها می توان نگاهی انضمامی تر را بین بنیان های نظری و عرصه های کاربردی طرح فلسفه برای کودکان جست و جو کرد. سه سوال عمده در این پژوهش مطرح می شود که با روشی تحلیلی توصیفی درصدد پاسخ بدان ها برآمده ایم.
    کلید واژگان: ویتگنشتاین دوم, معنا, بازی های زبانی, داستان, توصیف, متیو لیپمن, فلسفه برای کودکان}
    Yahya Ghaedy, Sahar Soltani
    The aim of the present study was to examine the elements of the ideas proposed by Wittgenstein، the analytic philosopher، in the second period of his thinking whose concepts had a substantial position in Philosophy for Children Program. Four major elements probed in this study included: language، observing and describing، language games، and meaning. The pragmatist views of the second Wittgenestein toward these elements could be investigated in the structure and framework of a functional program in the field of education. Matthew Lipman and his colleagues who familiarized children with philosophizing and inquiry proposed a quite novel and concrete explanation of these elements. Investigating the characteristics and goals of this design in the framework of the mentioned elements had provided the researchers of the present study with the ability to probe a more actual view among the theoretical foundations and functional fields of Philosophy for Children Program. The Three main questions of the study were addressed through analytic-descriptive method.
    Keywords: language games, Matthew Lipman, meaning, second Wittgenstein, story, description, Philosophy for Children}
  • طلعت حسنی بافرانی
    این نوشتار با توجه به مبانی فلسفه وجودی و روان شناسی وجودی ویکتور فرانکل به تبیین دیدگاه وی در پاسخ به دو مسئله: 1. ماهیت انسان چیست؟ 2. نیازهای اصیل روحی انسان چیست؟ می پردازد. فرانکل ماهیت انسان را متشکل از سه بعد جسم، روان و روح می داند که هسته مرکزی آن، روح و پوشش رویی آن، تن و روان است. عناصر اصلی ساحت روحانی انسان، ترکیبی است از معنویت، آزادی و مسئولیت که بدون در نظر گرفتن این عناصر، سخن گفتن از ماهیت انسان سخنی ناتمام و بی فرجام است. در پاسخ به سوال دوم به تبیین مهم ترین نیازهای بخش روحانی انسان پرداخته و آنها را در قالب شش نیاز: نیاز به پویایی اندیشه، نیاز به معنا، نیاز به تعالی خویشتن، نیاز به ابدیت و جاودانگی، نیاز به دین و نیاز به گروه دوستی عاطفی طبقه بندی می کند.
    کلید واژگان: فرانکل, انسان, نیاز, روحانی, معنا, روان شناسی وجودی}
    Talat Hassani Bafrani
    The present paper aims at defining Victor Frankel's viewpoint on the answers to the following questions in terms of his basic principles of existential philosophy and (existential) psychology: what is man's essence? What are his genuine spiritual needs? According to Frankel, man's essence consists of body, mind, and spirit, the core of which is spirit, and utter patina being body and mind. The essential elements of man's spiritual realm are composed of spirituality, freedom, and responsibility; and talking about man's essence will be meaningless, deficient, and incomplete, if these elements are not considered. He explains man's most important spiritual needs in order to answer the second question, and categorizes them into six different needs: needs to the dynamism of thought, meaning, selftranscendence, eternity and immortality, religion, and gregariousness of emotion.
    Keywords: Frankel, man, need, spiritual, meaning, existential psychology}
  • حسین سیدی*
    این مقاله ناظر به این دیدگاه است که واژگان قرآنی در حوزه مفاهیم پایه دینی ابتدا مدلول حسی داشته و پس از آن مدلول انتزاعی یافته اند. قرآن کریم با برگرفتن چنین شیوه ای در واقع به یک پرسش در فلسفه دین و زبان دین پاسخ داده است که زبان قرآن، زبانی عرفی است.
    کلید واژگان: تحول معنایی, قرآن, معناشناسی, در زمانی, واژگان قرآنی}
    Hoseyn Sayedi*
    The present article adopts a new approach to examine the Quranic words. This approach believes that Quranic words have changed from concrete signifieds to more abstract ones. Adopting such a method, the Holy Quran in fact answers a question in the field of philosophy of religion and the language of religion; that the language of Quran is a secular language.
    Keywords: Meaning, Semantic changes, Quran}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال