به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تربیت زیبایی شناختی » در نشریات گروه « علوم تربیتی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «تربیت زیبایی شناختی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه بنویدی

    براساس دیدگاه های صاحب نظران تعلیم وتربیت تجربه زیبایی شناختی و درک هنر جزء حیاتی یک زندگی شکوفاست. هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش تجربه زیبایی شناختی در تربیت کودکان است. برای رسیدن به این هدف اولین گام دفاع از ضرورت تربیت زیبایی شناختی برای کودکان براساس تحلیل توجیهات فلسفی موجود است که برای این منظور از روش پژوهش توصیفی - تحلیلی استفاده شده است. توجیهات فلسفی متعددی در ضرورت تربیت زیبایی شناختی طرح شده که ارزیابی انتقادی آن ها نشان می دهد تنها پاسخ مبتنی بر تجربه زیبایی شناختی است که این امکان را فراهم می کند که دفاع از هنر براساس ارزش متمایزش انجام شود؛ بنابراین تربیت زیبایی شناختی برای کودکان می تواند مستقل از کمک هنر به بیان گری و نقشش در ارتقای اخلاقی، قابل توجیه و ضروری باشد؛ چراکه تجربه زیبایی شناختی و درک هنر مولفه حیاتی در زندگی شکوفاست و قرار گرفتن در معرض تجربه زیبایی شناختی راه هایی را برای رشد انسان باز می کند که هیچ تجربه دیگری چنین قابلیتی را ندارد. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که حتی اگر آموزش هنر به نوآوری و مهارت های بهبودیافته قابل اندازه گیری با روش های کمی نینجامد، می بایست جایگاه مهمی در مدارس و برنامه های درسی داشته باشد. برنامه درسی بدون تربیت زیبایی شناختی و ارزش گذاری مناسب برای هنرها از هدف ما برای پرورش انسان های شکوفا و شایسته تجارب زیبایی شناختی معنادار غافل است. همچنین تربیت زیبایی شناختی نباید به افراد و موضوعات محدود شود بلکه باید کل برنامه درسی را پوشش دهد؛ زیرا تجربه یادگیری اگر به تجربه زیبایی شناختی تبدیل شود خوشایند است.

    کلید واژگان: تربیت زیبایی شناختی, آموزش هنر, تجربه زیبایی شناختی, زندگی شکوفا, کودکان}
    Fatemeh Benvidi

    According to the views of education experts, aesthetic experience and understanding of art is a vital part of a flourishing life. The main purpose of this research is to investigate the role of aesthetic experience in children's education. To achieve this goal, the first step is to defend the necessity of aesthetic education for children based on the analysis of existing philosophical justifications. For this purpose, the descriptive-analytical research method has been used. Several philosophical justifications have been proposed for the necessity of aesthetic education, whose critical evaluation shows that the only answer is based on aesthetic experience, which makes it possible to defend art based on its distinctive value. Therefore, aesthetic education for children can be taken as justifiable and necessary independent of art's contribution to expression and its role in moral promotion. This is because the aesthetic experience and understanding of art is a vital component in flourishing life, and being exposed to the aesthetic experience opens up ways for human growth that no other type of experience can do. The findings of this research indicate that even if art education does not lead to innovation and improved skills that can be measured with quantitative methods, it should have an important place in schools and curricula. A curriculum without aesthetic training and proper appreciation for the arts ignores our goal of raising flourishing human beings worthy of meaningful aesthetic experiences. Also, aesthetic education should not be limited to people and subject-matters, but should cover the entire curriculum.

    Keywords: Aesthetic education, Art education, Aesthetic experience, Flourishing life, Children}
  • عبدالله خسروانی مقدم، علی شیروانی شیری*، جابر اکبری

    هدف کلی این پژوهش، فهم تربیت زیبایی‏ شناختی و هنری از دیدگاه آموزگاران دوره ابتدایی شهر یاسوج بود. ساحت تربیت زیبایی ‏شناختی و هنری یکی از شش ساحت اصلی تربیت در سند تحول بنیادین در نظام تعلیم‏ وتربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران است. این پژوهش، به صورت مطالعه ای کیفی از نوع تحلیل استقرایی با نظام کدگذاری طراحی و اجرا شده است. مشارکت‏ کنندگان این پژوهش 21 نفر از آموزگاران دوره ابتدایی شهر یاسوج بودند. داده‏ های پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ‏ساختاریافته به شیوه هدفمند و با رعایت قاعده اشباع نظری گرد‏آوری شده و تحلیل آنها به شیوه تحلیل محتوای استقرایی انجام گرفته است. بر اساس یافته‏ های پژوهش، الف) در بخش اهداف ساحت تربیت زیبایی‏ شناختی و هنری مقوله ‏های محوری استخراج شده عبارت اند از: 1. شکوفایی زیبایی و هنر، 2. هدف تربیت هنری لزوما پرورش هنرمند حرفه ‏ای نیست، 3. شناسایی استعداد و شکوفایی خلاقیت و رشد همه جانبه ابعاد احساسی، عاطفی و شناختی متربیان . ب) در بخش جهت‏ گیری کلی ساحت تربیت زیبایی‏ شناختی و هنری نیز مقوله‏ های محوری، 1. هنر همچون هدف و 2. هنر همچون ابزار تشخیص داده ‏شده اند. ج) در بخش اصول ساحت تربیت زیبایی ‏شناختی و هنری 1. اصل تاثیر هنر و نگاه زیبایی شناسانه در یادگیری سایر دروس، 2. اصل تاثیر هنر و نگاه زیبایی شناسانه در کشف استعدادها و پرورش قدرت خلاقیت کودکان و 3. اصل رمزگشایی واکاوی و خلق معنا تشخیص داده ‏شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بر اساس فهم آموزگاران، در نظام تعلیم‏ وتربیت کشورمان تربیت هنری و زیبایی ‏شناسی در دوره ابتدایی آن‏ گونه که باید، مورد توجه قرار نگرفته و به درس هنر در دبستان اهمیت درخور داده نمی‏ شود.

    کلید واژگان: تربیت هنری, تربیت زیبایی شناختی, آموزگاران, دوره ابتدایی}
    A. Khosravaani Moghaddam, A. Shiravaani Shiri *, J. Akbari

    To explore the understanding of Yasuji’s elementary school teachers of arts and esthetics training, which is one of the six main areas of training within the I.R.’s Fundamental Reform Document of Education (FRDE), a sample of 21 such teachers were gradually selected and interviewed to the point of data saturation within a semi-structured framework. The responses were then deductively content analyzed. Findings show that the pivotal subsections of the objectives section in arts and aesthetics training include the following: 1. blossoming of arts and aesthetics, 2. art training is not aimed at producing professional artists, 3. identification of students’ aptitudes and their all-around development. As for the general orientation of the area, the main subsections include: 1. art as an objective, and 2. art as an instrument. In the foundations section of the area the following principles were identified: 1. arts training affects learning in general, 2. arts, and aesthetics training helps with the discovery of children’s potentials and the development of their creativity, and 3. decoding and creation of meaning. Within the Iranian educational system, according to the interviewed teachers, arts and aesthetics training in elementary schools has not been paid the attention it deserves.

    Keywords: artistic training, aesthetics training, teachers, elementary school}
  • علی ابراهیمی نیا*، فیروزه زنگنه مطلق، حمید جعفریان یسار، مژگان محمدی نائینی

    این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی تربیت زیبایی شناختی بر تفکر انتقادی و تدریس خلاق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی1400- 1399 انجام شد. روش پژوهش آن شبه آزمایشی در یک طرح پیش آزمون و پس آزمون بود و به شکل مطالعه موردی روی 60 نفر از دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان قم که به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شده بودند، اجرا گردید و بسته آموزشی تربیت زیبایی شناختی محقق ساخته نیز، طی 8 جلسه 90 دقیقه ای بر اساس رویکرد سازنده گرایی (E5) آموزش داده شد. ابزار اندازه گیری شامل دو پرسش نامه استاندارد تفکر انتقادی کالیفرنیا (1994) و تدریس خلاق چایوهانگ (2005) بود. پایایی پرسش نامه تفکر انتقادی کالیفرنیا در این مطالعه 91/0 و پایایی پرسش نامه تدریس خلاق چایوهانگ، 89/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد. نتایچ پژوهش نشان داد که بسته آموزشی تربیت زیبایی شناسی به طور معنی دار (با اطمینان 99 درصد) در بهبود تفکر انتقادی و تدریس خلاق دانشجو معلمان موثر بوده است. بنابراین بر اساس نتایج پژوهش حاضر، می توان تربیت زیبایی شناسی را به عنوان راهبردی مناسب و کارآمد برای بهبود تفکر انتقادی و تدریس خلاق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفت.

    کلید واژگان: تربیت زیبایی شناختی, تفکر انتقادی, تدریس خلاق, دانشجومعلمان}
    Ali Ebrahiminia *, Firoozeh Zangene Motlagh, Hamid Jafarian Yasar, Mozhgan Mohammadi Naeen

    This study aimed to investigate the effectiveness of aesthetic-cognitive training on critical thinking and creative teaching of Farhangian University students and teachers in the academic year 2020-2021. The research method was quasi-experimental in a pre-test and post-test design and was performed as a case study on 60 students of educational sciences of Qom Farhangian University who were randomly selected in clusters. A 90-minute session was taught based on the constructivist approach (E5). Measurement tools included two standard questionnaires, California Critical Thinking (1994) and Chaoyang Creative Teaching (2005). The reliability of the California Critical Thinking Questionnaire in this study was 0.91 and the reliability of the Chaoyang Creative Teaching Questionnaire was 0.89. Multivariate analysis of covariance and SPSS software version 25 was used for data analysis. The results showed that the educational package of aesthetic education has been significantly (with 99% confidence) effective in improving the critical thinking and creative teaching of students and teachers. Therefore, based on the results of the present study, aesthetic education can be considered as an appropriate and effective strategy to improve critical thinking and creative teaching of students and teachers of Farhangian University.

    Keywords: Aesthetic Education, critical thinking, Creative teaching, Student Teacher}
  • زهره متقی، حسنعلی بختیار نصرآبادی *، محمد نجفی، مهدی امام جمعه
    هدف این پژوهش بررسی مبانی معرفت شناسی حکمت متعالیه به منظور استخراج کارکردهای آن در تربیت زیبایی شناختی به عنوان یک شیوه آموزشی کارآمد در حوزه یادگیری فرهنگ و هنر است. فرضیه حاکم بر این تحلیل مبتنی بر این نکته است که تربیت زیبایی شناختی با بهره گیری از کارکردهای شناختی هنر، نقشی تاثیرگذار در ارتقاء حیطه شناختی و بهبود جریان یاددهی و یادگیری داشته و این قابلیت براساس مبانی معرفت شناسی ملاصدرا قابل اثبات است. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است. جامعه تحلیلی منابع اطلاعاتی دسته اول و دوم مرتبط با موضوع تحقیق بوده که ابتدا شناسایی و سپس به صورت هدفمند و عمیق مطالعه و به طور مستمر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان می دهد براساس مبانی معرفت شناسی حکمت متعالیه از قبیل ارتباط بین فاعل شناسا و متعلق شناخت در ایجاد و تکوین دانش، تنوع در ابزارهای کسب شناخت و وحدت در عین کثرت، فرصت های متنوعی برای شناخت از جمله آموزش و کسب معرفت در بافت زیبایی و هنر وجود دارد. توسعه تربیت زیبایی شناختی به عنوان روشی کارآمد به تامین انگیزه درونی و طراحی تجربه مفهومی (ایجاد موقعیت های متنوع یادگیری) ، نیل به سواد زیباشناختی و مهارت واکاوی معنا، پرورش تفکر نقاد و استکمال بعد عقلانی منجر خواهد شد.
    کلید واژگان: معرفت شناسی حکمت متعالیه, تربیت زیبایی شناختی, حوزه یادگیری فرهنگ و هنر}
    Zohreh Mottaghi, Hassanali Bakhtiar Nasrabadi *, Mohammad Najafi, Seyyed Mahdi Emamjomeh
    The current study is aimed at examining the epistemological foundations of Transcendent Theosophy in order to extract its implications for aesthetic education as an effective educational method in cultural and art domains. The prevailing hypothesis of this analysis is based on the fact that aesthetic education plays an effective role in promoting the cognitive domain and improving teaching-learning process through applying cognitive functions of art. Such capacity can be proven based on Mulla Sadra's epistemological foundations. This qualitative research utilized a descriptive and analytical method. The statistical population of the study comprised primary and secondary sources related to the subject of the research, which were first identified and then studied purposefully and thoroughly and finally were continually analyzed. The findings of the research indicated that based on the epistemological foundations of Transcendent Theosophy including the relationship between agent and object of knowledge in the creation and formation of knowledge, variety in the means of gaining cognition and unity in multiplicity, there are various opportunities for cognition such as education and acquiring knowledge in the context of beauty and art. The development of aesthetic education as an efficient method will lead to the provision of intrinsic motivation and design of the conceptual experience (creating diverse learning situations), aesthetic literacy and the skill of analyzing meaning, the development of critical thinking, and the perfection of rational dimension.
    Keywords: epistemology of Transcendent Theosophy, aesthetic education, cultural, arts learning domains}
  • زهره متقی*، محمدحسین حیدری، اشرف میرحیدری
    هدف این پژوهش بیان وتحلیل دیدگاه های دیدگاه« ماکسین گرین (1981-1917)» در سه زمینه تجربه معنادار، تخیل و تربیت زیبایی شناختی است. این پژوهش با رویکردکیفی و روش توصیفی- اسنادی انجام و پس از مطالعه منابع در دسترس ، دیدگاه های تاثیرگذار او، درزمینه تحول در برنامه درسی و تربیت زیبایی شناختی، جمع آوری وتحلیل شده است. یافته های پژوهش نشان می دهدگرین با ایده رهاسازی تخیل رویکرد جدیدی را در تربیت زیبایی شناختی مطرح می-نماید،او تاکید دارد، تخیل که اغلب درنظام تعلیم وتربیت مورد غفلت قرار می گیرد، به عنوان ابزار انتقال ادراک، تجربه زیسته و بستر خلاقیت ،عاملی قابل تامل در فرایند یادگیری است. ایده اومبتنی برآزادگذاشتن فراگیردر تخیل فرصتهای ممکن، معنی دارکردن برنامه درسی براساس تجربیات فردی ودستیابی به فضاهای جدید است، این تجربیات در قالب، تجربه زیبایی شناختی، به آگاهی دقیق فراگیر برای دیدن پدیده ها به گونه ای متفاوت از شکل مرسوم و عادی آن ها منجر می شود.گرین از رویکرد پدیدار شناسانه تجربه زیبایی شناختی طرفداری می کند، از آن جهت که براساس آن قلمرو یا حیطه مشخصی از جهان تفسیر می شود. لذا تربیت زیبایی شناختی عملکردخاص تربیتی است که به توانایی فراگیر برای درک، تفسیر و داوری این حیطه منجر می شود ،که آن را سواد زیبایی شناختی می نامد.
    کلید واژگان: ماکسین گرین, رهاسازی تخیل, تجربه زیبایی شناختی, تربیت زیبایی شناختی, سواد زیبایی شناختی}
    Zohreh Motaqi*, Mohamadhosein Heidary, Ashraf Mirheidary
    The aim of this study was to analyze Maxine Greene's (1981-1917) views in three areas of significant experience, imagination and aesthetic education. It was a descriptive study with a qualitative approach. After reviewing the available sources, Greene’s seminal views about developments in the field of curriculum and aesthetic education were collected and then analyzed . The results showed that Green's idea of releasing imagination has brought about a new approach to aesthetic education. In this approach, she emphasizes that imagination which was often neglected in the mainstream educational system, should be employed in the learning process as a means to transfer perceptions, a lived experience and an opportunity for creativity. Her idea is based on giving freedom to the students in the imagination of possible opportunities, making a curriculum meaningful based on individual experiences and accessing new areas. These aesthetic experiences will result in a comprehensive awareness to see the phenomena from a different perspective. Greene advocates a phenomenological approach to aesthetic experience because it is an interpretation based on a particular territory of the world .Therefore, aesthetic education is a specific educational function which results in the learners’ aesthetic literacy that is a comprehensive ability to understand, interpret, and judge.
    Keywords: Maxine Greene, Releasing the imagination, Aesthetic experience, Aesthetic education, Aesthetic literacy}
  • علیرضا بیده، علیرضا صادقزاده قمصری، سید مهدی سجادی
    هدف اصلی این پژوهش، تبیین چیستی زیبایی و متناظر با آن استنتاج دلالت هایی در باب تربیت زیبایی شناختی از منظر کانت و علامه جعفری (ره) هست. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل محتوا و روش تحلیل و استنتاج منطقی بهره گرفته شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که کانت با تعریف زیبایی به عنوان «رضایت همگانی، ضروری و فارغ از مفهوم، علاقه و غایت» از طرفداران نظریه ذهنیت گرایی، و علامه جعفری (ره) با تعریف زیبایی به منزله «نمود نگارین و شفاف کشیده شده بر روی کمال که وابسته به دو قطب درون ذات (ذهن) و برون ذات (عین) است.» در شمار طرفداران نظریه رابطه ای محسوب می شوند. بر اساس تلقی کانت از امر زیبا، تربیت زیبایی شناختی از نوع سکولار مترصد پرورش نگرش زیبایی شناختی، فاقد کارکرد شناختی و معطوف به فرم هست. این در حالی است که طبق برداشت علامه جعفری (ره) از زیبایی، تربیت زیبایی شناختی از نوع دینی، مترصد کمال، واجد کارکرد شناختی و معطوف به حیات معقول است. هر یک از رویکردهای تربیت زیبایی شناختی مذکور در معرض نقدهایی واقع شده اند که از آن جمله می توان به مخاطب محوری و اصالت بخشی به ویژگی های فرمی دیدگاه کانت و ماهیت هنجاری، فردی، غیرقابل آموزش و دشواری تحقق دیدگاه جعفری اشاره کرد.
    کلید واژگان: زیبایی, هنر, کانت, علامه جعفری, تربیت زیبایی شناختی}
    Ali Reza Bideh, Ali Reza Sadeqzadeh Qamsary, Mahdi Sajadi
    The Main purpose of this study is the explanation of beauty nature and inducing about implications of aesthetic education in terms of Kant's and Allameh Jafari. Reaching for this purpose we use the content analysis and logical deduction among the research methods. On the basis of the research findings, Kant's definition of beauty as»universal consent, the essential and without of concept, interest, and purpose «of the proponents of the theory is oriented subjectivism. Allameh Jafari's definition of beauty as» good and clean phenomena covered on the perfection that depend on the polarized internal nature (subject) and external nature (object) is«a theory in relation to a number of fans have been made. According to the Kantian notion of the beautiful, aesthetic education of secular education, seeking aesthetic attitudes, no cognitive function and form is concerned. According to Allameh Jafari perceptions of beauty, aesthetic education of religious, seeking perfection, cognitive function, and focus on having a reasonable life. Aesthetic education of each of the approaches that have been subjected to criticism such as the addressee and the originality of the attributes that form the core of Kants. Jafari's view as well of normative nature, personal and non-teaching, and hence it is difficult to realize.
    Keywords: Beauty, Art, Kant, Allameh Jafari, Aesthetic education}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال