به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « دوره پهلوی » در نشریات گروه « کتابداری و مدیریت اطلاعات »

تکرار جستجوی کلیدواژه «دوره پهلوی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • معصومه گودرزی بروجردی، مرتضی نورایی *، ابوالحسن فیاض انوش
    هدف
    این پژوهش با تکیه بر اسناد به بررسی و بازشناسی اهداف و سیاست های درازمدت فرهنگی آمریکا در دوره پهلوی در شهر اصفهان پرداخته است. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر به روش تاریخی بر توصیف و تحلیل مبتنی است و بر پایه منابع اسنادی، کتابخانه ای، مطبوعاتی و مصاحبه انجام شده است. یافته ها و نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان می دهد که اهداف دیپلماسی فرهنگی آمریکا در ایران از هویت و منافع ملی آن کشور متاثر بوده است؛ بنابراین آمریکا با احداث مراکز آموزشی، انجمن های فرهنگی و باشگاه های لاینز و روتاری در ایران شیوه زندگی و ارزش های آمریکایی را به عنوان الگویی آرمانی دنبال می کرده است. موقعیت شهر اصفهان به عنوان قلب تپنده صنعت و تجارت، این شهر را به یکی از مهم ترین پایگاه های فرهنگی-اجتماعی مستشاران آمریکایی تبدیل کرده بود. برخی از مستشاران تحت پوشش فعالیت های فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و مطالعات مردم شناسی درصدد افزایش نفوذ سیاسی خود بودند و با اتکا به مصونیت قضایی، پاره ای از معضلات اجتماعی را پدید آوردند. این معضلات، واکنش شدید و دیدگاه منفی مردم اصفهان را به حضور اتباع آمریکایی در این شهر به دنبال داشت.
    کلید واژگان: مناسبات فرهنگی, مناسبات اجتماعی, دوره پهلوی, اصفهان, آمریکا}
    Maasumeh Goodarzi Borojerdi, Morteza Nouraei *, Abolhasan Fayaz Anoosh
    Purpose
    This paper explores the policies and purposes of half a century of cultural and social activities of Americans in Iran, from around 1925 to 1979. Methodology and Research Design: A descriptive-analysis research method was used based on documents, library, press resources and interviews. Findings and Conclusion: Activities were driven by the political interests of the United States. Promotion of American values and life style as an ideal model was pursued consistently under the cover of cultural, social, and anthropological programs for enhancing political influence. Isfahan, as an industrial and business hub of Iran, was at the center of the interest. Enjoying judicial immunity, some of the American officials engaged in activities that lead to outrage among the public.
    Keywords: cultural relations, social relations, Pahlavi’s Era, Isfahan, USA}
  • سیدمحمود سادات *
    میرزا علی اکبرخان داور با به تخت نشستن رضاشاه مامور اصلاح عدلیه قدیم و تشکیل دادگستری نوین شد. قانون مجازات عمومی 1304ش، قانون محاکمات نظامی مصوب 30تیر1307ش، قانون دیوان جزای عمال دولت مصوب 22دی1307ش و قانون اصول محاکمات جزایی مصوب 10خرداد1311ش جزء قوانین مصوب این دوره اند. در این قوانین برای برخی از جرائم، کیفر تبعید درنظر گرفته شد. در این قوانین مجازات تبعید جایگزین برخی از کیفرها شد؛ بنابراین در این دوره افزایش استفاده از مجازات تبعید دیده می شود. ازدیاد جمعیت تبعیدی ها در این دوره علاوه بر دلیل پیش گفته، به ماهیت حکومت رضاشاه و نهادهای برآمده از آن مانند شهربانی و ارتش نیز مربوط می شد. این نهادها افراد را راسا و خارج از تشکیلات دادگستری تبعید می کردند. اصلاحات پهلوی اول مانند (قانون نظام اجباری، اتحاد البسه، کشف حجاب و اسکان عشایر) واکنش گروه هایی از مردم را برانگیخت؛ مجازات به کاررفته دربرابر این مخالفان نیز تبعید بود. تبعید در دوره پهلوی اول ویژگی های خاص خود را دارد و با دوران قبل و بعداز خود متفاوت است.
    هدف
    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مولفه های متشکله حکومت پهلوی اول در گسترش استفاده از کیفر تبعید است.
    روش/ رویکرد: روش و رویکرد در این پژوهش تحلیل تاریخی مبتنی بر اسناد و مدارک آرشیوی و منابع اصلی است.
    یافته ها و
    نتیجه گیری
    تبعید در دوره پهلوی اول، هم ویژگی تبعید در حکومت های دیکتاتوری را دارد و هم ویژگی تبعید در حکومت های استبدادی را. استفاده از کیفر تبعید در دوره پهلوی اول نسبت به دوره قاجار گسترش پیدا کرد؛ این موضوع هم در قوانین و مقررات داخلی و هم در موافقت نامه های بین ایران و دولت های همسایه متجلی است.
    کلید واژگان: تبعید, حقوق جزا, دوره پهلوی, رضاشاه, سیاست های اصلاحی, مخالف سیاسی, مجازات}
  • محمدحسن پورقنبر *، محمدعلی اکبری
    هدف
    دو هدف این پژوهش، یکی واکاوی میزان طلاق در ایران طی دهه های نخست قرن14ش به صورت توصیف کمی، و دیگری، بررسی علل عمده گسست پیوند زناشویی طی همان برهه زمانی به عنوان دوره تقریبا سنتی و پیشامدرن ایران است.
    روش/رویکرد پژوهش:برای نیل به این مقصود، از روش ترکیبی مبتنی بر رهیافت های کمی و کیفی استفاده شده است. روش و ابزار گردآوری اطلاعات، مطالعه کتابخانه ای و اسنادی بوده است. داده های پژوهش، ازطریق فیش برداری از اسناد عمدتا منتشرنشده و بعضا نیز مدارک منتشرشده کم یاب، استخراج شده است.
    یافته های پژوهش: یافته ها حاکی از این است که، میزان طلاق در ایران طی آن برهه زمانی زیاد بود و علل اصلی آن را باید در معضلات فرهنگی منبعث از اندیشه سنتی مردسالار جستجو کرد؛ همچنین، چالش های اجتماعی و مشکلات اقتصادی نیز در این زمینه نقش زیادی داشت.
    کلید واژگان: ایران, دوره پهلوی, طلاق, زناشویی, خانواده}
    Mohamadmohsen Pourghanbar, Mohamadali Akbari
    Purpose
    Frequency of registered divorce after the establishment of a modern state in Iran is reported.
    Method/Research design: Official records and library resource were examined for data gathering.
    Findings: The divorce rate was at a high level. Men did not need a court order for divorce, so they could easily call off their marriage. Cultural and economic issues were among the main reasons for divorce.
    Keywords: Iran, divorce rate, marriage}
  • غلامرضا درکتانیان، مرتضی نورایی *، مرتضی دهقان نژاد
    هدف
    این تحقیق به منظور بررسی تحولات بهداشتی شهر دزفول در دوره پهلوی (1357-1304 ) انجام شده است.

    روش تحقیق: در این تحقیق از روش پژوهش های تاریخی با ترکیبی از روش های توصیفی، روایی و تحلیلی با تاکید بر روش تحقیق در تاریخ محلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، اسنادی، مطالعات میدانی، تاریخ شفاهی و گزارش های محلی استفاده شده است.

    یافته هاو
    نتیجه گیری
    تحقیق حاضر بیان می کند که با روی کارآمدن پهلوی اول و آغاز برنامه نوسازی، دولت برنامه اصلاحات و رسیدگی به وضعیت بهداشتی-درمانی شهرها را در دستور کار خود قرار داد؛ اما این اقدامات به دلیل مشکلات زیاد دزفول – به خصوص وضعیت نامناسب دفع فاضلاب منازل- به نتیجه نرسید. با شروع سلطنت پهلوی دوم، با مشارکت مردم و رجال شهر با دولت و تشکیل موسسه های مردم نهاد در اجرای برنامه های اصلاح و بهبود وضعیت بهداشت، اقدامات موثری انجام شد که تا آن زمان در دزفول بی سابقه بود و باعث ریشه کنی بیماری های واگیردار ازجمله تراخم شد. در سال های بعد این روند با اجرای برنامه چهارم توسعه و احداث بیمارستان، درمانگاه، داروخانه و افزایش پزشکان عمومی و متخصص تداوم پیدا کرد؛ هرچند که تمام اهداف و برنامه های پهلوی دوم محقق نشد و به استانداردهای سازمان بهداشت جهانی نرسید اما گام های موثری در جهت ارتقای بهداشت شهر دزفول برداشته شد.
    کلید واژگان: توسعه, تحولات, بهداشت, دوره پهلوی, دزفول}
    Gholamreza Darkatanian, Morteza Nouraei *, Morteza Dehghannejad
    Purpose
    This paper reviews health reforms carried out the city of Dezful (North of Khuzestan Province, Iran), a city with endemic health problems.
    Method/Research Design: Data was collected from a combination of archival and library materials as well as using oral history techniques.
    Findings: Reconstruction plans were drafted and sanitary and medical services were on the agenda in the 1920s and 1930s. However, none were implemented due to serious shortcomings. Later, with the contribution of the people and the authorities, some NGO's in the region succeeded in introducing number of health and medical initiatives, including the eradication of trachoma. During the 4th National Development Plan (1968-1972), hospitals, clinics and pharmacies were established, and general practitioners and specialists were recruited. Such achievements did not satisfy World Health Organization standards; nevertheless, they led to significant health improvement in the region.
    Keywords: Developments, Reform, Health, Pahlavi, Dezful}
  • سمیه بختیاری*، فریدون الهیاری، علی اکبر کجباف
    هدف
    هدف این پژوهش افزون بر نمایاندن وضعیت راه ها و محورهای ارتباطی استان اصفهان در دوره پهلوی، بررسی تاثیر آن بر توسعه صنعت گردشگری در این دوره است.
    روش/رویکرد پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی و بر پایه منابع اسنادی، مطبوعاتی و کتابخانه ای است.
    یافته ها و نتایج پژوهش: یافته های این پژوهش نشان می دهد که ماهیت گردشگری و جذب جهانگرد، جایگاه ویژه ای در رویکرد سیاست کلی دولت پهلوی- که بر پایه سه بنیاد نظری دولت سازی، ملت سازی و مدرن سازی استوار بود- داشته است. واقع بودن استان اصفهان در مرکز کشور به عنوان قلب تپنده مراودات اجتماعی و تجاری، افزون بر جاذبه های طبیعی و تاریخی منحصر به فرد گردشگری آن، به عنوان یکی از مهمترین قطب های گردشگری، در انعکاس زیرساخت های گردشگری و فراهم آوردن تسهیلات زیربنایی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در آن نقش بسزایی ایفا نموده است. از آنجا که ساخت و تسطیح راه ها و محورهای ارتباطی استان اصفهان به عنوان یکی از زیرساخت های گردشگری منجر به کاهش هزینه و وقت گردشگر می شد، می توان گفت که این عامل در توسعه صنعت گردشگری دوره پهلوی موثر بوده است.
    کلید واژگان: صنعت گردشگری, اصفهان, محورهای ارتباطی, گردشگر, دوره پهلوی}
    Somayeh Bahktiari*, Feridon Allahyari, Ali Akbar Kajbaf
    Purpose
    To show the effect of government road construction projects on the promotion of tourism industry.
    Method/ Research Design: Library resources were studied and archival records were examined for data collection.
    Findings and
    Results
    Promotion of tourism had a special place in the government's policy. It was based on three pillars: state-building, nation building and modernization. Isfahan province, located in the center of the country, played a major role in the economy of the nation. In addition, its cultural significance required development of the tourism infrastructure. Road projects undertaken by the government played a major role in the promotion of tourism.
    Keywords: Tourism industry, Esfahan, Roads, Tourist, The Pahlavi period}
  • فاطمه شیرالی
    در این مقاله، به معرفی سندی نویافته در یکی از بایگانی های راکد قوه قضائیه، در مورد علیا کبر داور پرداخته می شود. سند مذکور، رای دیوان عالی تمیز در مورد محمدعلی عینکچی، متهم به سیلی زدن و توهین کردن به داور، وزیر عدلیه وقت است. در کنار رای دیوان عالی تمیز، تظلمن امهای هم که خانواده فرد محکوم، خطاب به رئیسان دادگاه نوشتها ند و دربردارنده نکات جالب توجهی از اوضاع سیاسی - اجتماعی آن برهه از تاریخ معاصر میب اشد، آورده شده است. معرفی شمهای از عملکرد داور در خلال حضورش در عرصه سیاسی کشور و بیان نکاتی در مورد اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران، از دیگر نکات مورد بحث در مقاله حاضر است.
    کلید واژگان: دوره پهلوی, پهلوی, رضا, شاه ایران, بررسی های تاریخی, داور, علیا کبر, وزارت عدلیه, وزیران, اوضاع اجتماعی, اوضاع اقتصادی, بازرگانی داخلی, دولت, انحصار فروش}
    Fatemeh Shirali
    In the present essay a record will be dealt which founded recently in one of records centre in judiciary regarding Ali- Akbar –e Davar. The document is the verdict of Supreme Court concerning Mohammad-Ali Aynakchi who was accused to slap and insult Davar, the then Judicature Minister. Beside the verdict of Supreme Court, there is a petition written by the accused’s family addressed to the presidents of the court; it contains some interesting points about social-political conditions of that phase of Iran’s contemporary history. Furthermore, the function of Davar during his presence in political scene as well as some points respecting Iran’s social, political, and economic conditions will be discussed.
    Keywords: Historical research_Davar_Ali_Akbar_1264 – 1315_Pahlavi reign_Pahlavi_Reza_the king of Iran_1257_1323_Judicature Ministry_Ministers_social conditions_Economic conditions_Home trade_Sales monopoly_State}
  • احمد شعبانی، مولود ستوده
    مقاله حاضر به بررسی نظامنامه هیئت تقنینیه مملکتی و وظیفه مامورین دولتی که نوعی آئین نامه در قالب دستورنامه است و در سال 1308 شمسی و در دوره مهدیقلی خان هدایت به تصویب رسیده است، می پردازد. تشکیل هیئت تقنینیه که تحت نظارت مستقیم رضاشاه عمل می کرد، تلاش قوه مجریه برای حل مشکلات پیش آمده بدون کمک گرفتن از قوانین و توان دستگاه قضایی بود. نظامنامه مزبور، رئیسان ادارات دولتی را موظف می کرد که رفتار ماموران خود را به مقامات مافوق گزارش کنند. نظامنامه که به نوع و نحوه انتخاب اعضا، شرح وظایف هیئت و مجازات ماموران متخلف زیردست می پردازد، با شرح ماده اول، ماده دوم، و ماده پنجم توصیف می گردد. در ادامه، مختصری درباره حکومت ثلاث، شامل گلپایگان، کمره و خوانسار و اختلاف محلی آن جا آورده می شود. نگارندگان ضمن آوردن متن کامل نظامنامه و متن اعلامیه عمومی هیئت تقنینیه خطاب به حاکم ثلاث، حسین حشمت، نتیجه می گیرند که این نظامنامه که در واقع دستورنامه است، مبین تضعیف قوه قانونگذاری و سلطه قوه مجریه در رسیدگی به شکایات است. همچنین نظامنامه بیش تر جنبه اطلاعاتی داشته، درصدد جمع آوری اطلاعات به طرق مختلف و در راستای تحکیم نظام دیوانسالاری و سلسله مراتب اداری بوده است.
    کلید واژگان: دوره پهلوی, دولتمردان, هدایت, مهدیقلی 1334, 1242, حشمت, حسین, آئین نامه, هیئت تقنینیه مملکتی, حکومت های محلی, گلپایگان, کمره, خوانسار, اسناد تاریخی}
    Ahmad Shabani, Molood Sotoodeh
    This article reviews the bylaw of Iran’s National Legislative Council and the responsibility of the government officials which was approved in 1929, during the prime ministry of Mahdi-Qoli Khan Hedayat. The Legislative Council, which was under direct supervision of Reza Shah, was formed as an attempt by the executive to solve the existing problems without getting assistance from laws and the judiciary. According to the bylaw, the heads of government bureaus had to report the behavior of their agents to their superior officials. The bylaw, which discusses the responsibilities of the council, the method for choosing its members and the punishments for the subordinate agents, is introduced in this paper by discussing its first, second and fifth articles. After introducing the bylaw, we briefly discuss the governance of the three neighboring cities, Golpayegan, Kamareh, and Khansar in that era and the disputes that existed in this region. In this paper, we present the full text of the bylaw and the public statement of the legislative council addressing the governor of the three cities, Hossein Heshmat. It is concluded that this bylaw declares the inefficiency of the legislature and the dominance of the executive in handling the existing complaints. It is also mentioned that this informative bylaw aimed to collect information via different methods in order to reinforce the bureaucracy system.
    Keywords: Pahlavi era, Politicians, Hedayat, Mahdi, Qoli 1864, 1955, Heshmat, Hossein, Bylaw, National Legislative Council, Regional governments, Golpayegan, Kamareh, Khansar}
  • حسین زرینی
    نگارنده با هدف ارائه سند تازه یافته جدیدی درباره میرزاده عشقی، به بررسی شرایط اجتماعی - سیاسی دوران وی پرداخته، زندگی سیاسی و فرهنگی او را مرور می کند. این سند تازه یافته، رای دیوان عالی تمیز (دیوان عالی کشور) درباره یکی از متهمان به قتل وی، ابوالقاسم بهمن می باشد. میرزاده عشقی، از شاعران ایران در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است. پیروزی انقلاب مشروطیت، به منزله عمده ترین عامل تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و به دنبال آن، وقوع پدیده هائی همچون جنگ جهانی اول، اشغال ایران و کودتای سوم اسفند 1299، عشقی را به واکنش واداشت. او در قالب شعر، نمایشنامه و دیگر آثار قلمی، به نقد وضعیت جامعه خود پرداخت. همین فعالیت های اجتماعی بویژه انتشار روزنامه قرن بیستم بود که نهایتا به مذاق رضاخان سردار سپه خوش نیامد و زمینه ساز ترور عشقی شد. قاتلان عشقی گریختند و تنها یک نفر از آن ها به دست مردم گرفتار آمد و به ناچار پرونده اش در محاکم قضایی مطرح شد ولی سرانجام تبرئه گردید.
    کلید واژگان: عشقی, محمدرضا بن ابوالقاسم, 1312, 1342ق, _ ترور, دیوان عالی تمیز, جرایم سیاسی, رای دادگاه, متهمان, دوره پهلوی, رضا پهلوی, شاه ایران, 1257, 1323, فعالیت های سیاسی, فعالیت های فرهنگی, مجازات ها, اسناد تاریخی}
    Hosein Zarini
    This paper, aiming to present a newly found record about Mirzadeh Eshghi, reviews the social and political conditions of Eshghi’s time and studies his political and cultural life. This newly found record is the verdict of the Supreme Court of Iran on Abolghasem Bahman, an accused murderer of Eshghi. Mirzadeh Eshghi was a poet of late Qajar and early Pahlavi period. The victory of the Constitutional Revolution which caused far-reaching political, social and cultural changes, along with events such as the First World War, occupation of Iran and the coup d’etat of February 21, 1921, provoked reactions from Eshghi. He criticized the conditions of his society via poems, screenplays, and other writings. Such social activities and especially publishing the Gharn-e Bistom (Twentieth Century) newspaper was not welcomed by Reza Shah and led to the political persecution and assassination of Eshghi. The murderers of Eshghi escaped and only one of them were captured by people. Although the case of this accused murderer was brought to court, finally he was acquitted.
    Keywords: Eshghi, Mohammadreza ebn Abolghasem, 1893, 1924, Terror, Supreme court, Political crimes, Verdict, The accused, Pahlavi era, Reza Pahlavi, Shah of Iran, 1878, 1944, Political activities, Cultural activities, Punishments, Historical records}
  • فاطمه نورایی نژاد
    استاد عبدالمحمد آیتی، متولد 1305 در شهر بروجرد است. وی تحصیلات قدیمه و جدیده خود را در بروجرد آغاز کرد. برای ادامه تحصیل، ابتدا راهی قم و مدرسه فیضیه و سپس راهی تهران و دانشکده معقول و منقول شد. در اینجا وی از کلاس های اساتیدی چون فاضل تونی، الهی قمشه ای، بدیع الزمان فروزانفر، غلامحسین صدیقی و محمدعلی حکیم شیرازی بهره مند گردید. توشه علمی آیتی و ذوق ادبی او به شناخته شدن وی به عنوان یکی از ادبا و نویسندگان مطرح و نهایتا تالیف و ترجمه حدود چهل عنوان کتاب منجر گردید. عبدالمحمد آیتی در کارنامه آثار خود، ترجمه قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را دارد. از آنجا که جلسه هفتم مصاحبه گروه تاریخ شفاهی با ایشان، مصادف با ماه محرم شد، بر آن شدند که به واگویه مشاهدات خود از مراسم سنتی مذهبی ایام محرم الحرام بروجرد در سالهای کودکی تا جوانی خود بپردازند.
    کلید واژگان: آیتی, عبدالمحمد, 1305, بروجرد, مصاحبه, تعزیه خوانی, روضه خوانی, سینه زنی, نمایش های مذهبی, دوره پهلوی, عاشورا, سوگواری ها, سقاخانه ها, مراسم مذهبی, قمه زنی, روحانیان}
    Fatemeh Nooraeenejad*
    Abdol-Mohammad Ayati was bom in Borujerd in 1926 and began his education in the same city. Later on he traveled to Qom to continue his education in the Feizie School of Islamic studies. After studying in Qom he went to Tehran and pursued his studies in the Faculty of Traditional and Theoretical Studies of the University of Tehran which later changed to the Faculty of Theology and Islamic Studies. In Tehran, Ayati studied under renowned instmctors such as Fazel Tooni, Elahi Qomshei, Badi’ozzaman Foruzanfar, Gholam-Hossein Seddiqi and Mohammad-Ali Hakim Shirazi. Abdol Mohammad Ayati is a well known author ami the books he either wrote or translated run to forty volumes, among which the translation of the holy Quran, Nahjolbalaghe and Sahife Sajadie can be mentioned. The seventh interview of Iran’s National Archives oral history group with Ayati was conducted in Moharram; he therefore decided to speak about his memories of the religious ceremonies of Moharram held in Borujerd during his childhood and youth.
    Keywords: Ayati, Abdol, Mohammad, 1926, Borujerd, Interview, Tazia (Shiite Passion play), Mourning ceremonies, Religious dramas, Pahlavi era, Ashoura, Saqakhaneh, Religious ceremony, Sword beating, Clerics, Oral history}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال