جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Music Feature Extraction » در نشریات گروه « کتابداری و مدیریت اطلاعات »
تکرار جستجوی کلیدواژه «Music Feature Extraction» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
زمینه و هدفشناسایی و دسته بندی خودکار دستگاه ها و گوشه های موسیقی سنتی ایرانی، که بیش از یک دهه توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است، یکی از شاخه های حوزه بازیابی اطلاعات موسیقی محسوب می شود. گفتار حاضر با هدف مرور پژوهش های انجام شده در این حوزه و نیز تحلیل مسائل، رویکردها و موانع پیش رو انجام شده است.روش پژوهشرویکرد پژوهش، از نوع تحلیل محتوا و شیوه گردآوردی داده ها، بر اساس مطالعه اسنادی- کتابخانه ای بوده است.یافته هااصلی ترین محدودیت ها و دلایل ناکارآمدی پژوهش های این حوزه را می توان ناشی از انجام پژوهش ها به صورت موازی و مجزا، نبود پایگاه داده منسجم برای موسیقی ایرانی و نداشتن دانش کافی پژوهشگران از مبانی نظری موسیقی سنتی ایرانی دانست.نتیجه گیریبطورکلی، دو رویکرد ماکرو و میکرو را می توان برای پژوهش های مرتبط با شناسایی خودکار موسیقی ایرانی متصور شد. عمده پژوهش هایی که تا کنون منتشر شده اند با رویکرد ماکرو بوده و در آن صرفا بر اساس اشل صوتی پنج دستگاه اصلی، سعی در تفکیک و شناسایی خودکار این دستگاه ها از یکدیگر داشته اند. از آنجا که تقسیم بندی دستگاه ها از اصالت لازم برخوردار نبوده و در این خصوص بین نظریه پردازان و موسیقی دان ها، از نظر تعداد دستگاه و مرز بین آنها اتفاق نظر وجود ندارد، انجام پژوهش هایی با رویکرد میکرو، که در آن تاکید بر شناسایی خودکار گوشه ها بر اساس بررسی سیر ملودی جمله های معرف هر گوشه است، پیشنهاد شده است.کلید واژگان: موسیقی سنتی ایرانی, ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی, گوشه, بازیابی اطلاعات موسیقایی, شناسایی خودکار موسیقی, الگوریتم شناسایی دستگاه, استخراج ویژگی های صوتی, دسته بند}Background and AimAutomatic identification and classification of the Iranian traditional music scales (Dastgāh) and melody models (Gusheh) has attracted the attention of the researchers for more than a decade. The current research aims to review conducted researches on this area and consider its different approached and obstacles.MethodThe research approach is content analysis and data collection method is based on the documentary-library study.ResultsFindings indicated that the main obstacles and reasons for the inefficiency of this area researches are due to performing the researches in parallel and individually, lack of a coherent dataset for Iranian traditional music and also, lack of researcher’s knowledge of the theoretical foundations of Iranian traditional music.ConclusionIt could be considered two main approaches for researches in automatic identification of the Iranian traditional music. The major researches has been published until now, is conducted based on Macro approach, which merely considers the scales of five Dastgāhs in distinguishing them from each other. Since Dastgāhs division does not have enough authenticity and there is no consensus on the number of Dastgāhs and their boundaries among the Iranian music theorists, Micro approach has been suggested for future researches, which tries to identify short melody models (Gushehs) based of melody sequences of representative phrase of the Gusheh.Keywords: Iranian Traditional Music, Iranian Music Repertoire, Melody Model (Gusheh), Music Information Retrieval, Automatic Identification of Music, Algorithm of Dastgāh Identification, Music Feature Extraction, Classifier}
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.