به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « روش swot » در نشریات گروه « جغرافیا »

تکرار جستجوی کلیدواژه «روش swot» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهران چگنی *

    صنعت گردشگری در حال حاضر در همه کشورها از جنبه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و سیاسی مورد توجه خاص دولت های محلی و ملی بوده و به عنوان یک صنعت پول ساز، درآمد زا و اشتغال زا دارای اهمیت خاصی بوده است. دولت های محلی و ملی در این راه به ایجاد زیرساختها برای رفاه عمومی گردشگران می پردازند و به سرمایه گذاری ها و اهداف راهبردی و بلندمدت پرداخته و انتظار رفاه هر چه بیشتر مردم محلی منطقه گردشگری واقع در طرح و کسب سودهای معقول و بیشتر کمک های دولتی مورد انتظار با توجه به شرایط موجود سیاست منطقه ای آن کشور را دارند. در این راه سازمان های خصوصی و سازمان های مردم نهاد(NGO 2)ها به کمک دولت آمده و با ایجاد اشتغال مردم محلی و معرفی جاذبه های گردشگری و رعایت گردشگری پایدار بومی درصدد جلب رضایت گردشگران داخلی و خارجی و بهره مندی آنها از فضای موجود و فرهنگ ناب بومی آن منطقه گردشگری بر می آیند. نکته موثر در اجرای طرح های موفقیت آمیز گردشگری این است که در این راه دولت از موازی کاری با منافع های (NGO)ها باید پرهیز کند تا صدمه ای به گردشگری منطقه وارد نشود. شهرستان ملایر از ظرفیتهای بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار بوده و با توجه به وجود جاذبه های باستانی و تاریخی، جاذبه های فرهنگی و قومیتی، جاذبه های طبیعی و بکر، رویدادهای خاص و جاذبه های گردشگری ایجاد شده پتانسیل زیادی را جهت توسعه توریسم دارا می باشد. در این مقاله سعی شده با بررسی و شناخت وضعیت شهرستان ملایر نحوه پیاده نمودن سیاست های توسعه گردشگری مشخص گردد. هدف پژوهش در این راه باید به برنامه ریزی منطقه گردشگری ملایر با توجه به فرهنگ، دین، زبان، روابط مردم محلی و ارزش ها و هنجارهای آنها و شیوه ارتقاء و توسعه و گسترش این روابط و راه های جذب گردشگر با معرفی هر چه بهتر جاذبه های فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مذهبی گردشگری این شهرستان توجه خاصی شود. در این مقاله از روش مطالعه کتابخانه ای، مقالات، اینترنت و پایان نامه ها و مصاحبه با اشخاص بومی با تحصیلات مربوطه برای جمع آوری داده ها استفاده شده و با مشخص داشتن نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید به روش SWOT3 به بررسی و توسعه استعدادهای گردشگری پایدار محلی شهرستان ملایر پرداخته شده است.

    کلید واژگان: صنعت گردشگری, زیرساختها, اهداف راهبردی, گردشگری پایدار بومی, NGO ها, روش SWOT}
  • ناصر علوانی*، مسلم سواری

      پایداری گردشگری، نیازمند وجود امکانات سخت‏افزاری، فراهم بودن امکانات برای تبلیغات، جذب سرمایه گذار و گردشگر، فایق آمدن با شرایط غیرمترقبه همچون شیوع بیماری کرونا، استفاده از فن آوری روز دنیا و به‏کارگیری کارکنان توانمند و تور لیدرهای با روابط اجتماعی بالا می باشد. در این پژوهش مقایسه شاخص های گردشگری پایدار در مناطق خرمشهر و آبادان با استفاده از روش SWOT در دستور کار قرار گرفت و مشخص شد که دست اندرکاران و برنامه ریزان هر دو منطقه با سه استراتژی مهم توجه به امکانات مالی، تغییرات در عملکرد رقبا واستراتژی نوآوری استفاده کرده که اولویت در خرمشهر با نوآوری و در آبادان با به دست آوردن منابع مالی مناسب و تبلیغات است. در این راستا مشخص شد که با توجه به قدمت، شهرت و شرایط شهر آبادان، این شهر امکان بیشتری برای تبلیغات از طریق رادیو تلویزیون محلی و ملی برای جذب گردشگر دارد و از منابع مالی مربوط به موسسات مالی و بانکی برای گسترش بخش گردشگری استفاده می-کند اما در خرمشهر بیشتر برنامه ریزی در جهت استفاده از منابع خارجی وجود دارد. در هر دو منطقه ی گردشگری، استفاده از فن آوری روز دنیا به علت عدم آشنایی تور لیدرها با چالش مواجه شده و دست اندرکاران گردشگری به‏دنبال آموزش کارکنان شاغل در بخش گردشگری و به استخدام تور لیدرهایی با توانایی برقراری ارتباط بالا هستند. در نهایت هر دو منطقه از شیوع بیماری کرونا و مسایل مشابه که باعث فروپاشی گردشگری شده هراس داشته و در تلاش در جهت غلبه بر این شرایط هستند.

    کلید واژگان: گردشگری پایدار, روش SWOT, منطقه ی خرمشهر, منطقه ی آبادان}
    Nasser Alvani *, Moslem Savari

     Sustainability of tourism, requires hardware facilities, providing facilities for advertising, attracting investors and tourists, overcoming unexpected conditions such as the outbreak of coronary heart disease, using the latest technology in the world and employing capable staff and tour leaders with relationships Social is high. In this study, the comparison of tourism sustainability indicators in Khorramshahr and Abadan regions using the swot method was put on the agenda and it was found that stakeholders and planners in both regions with three important strategies considering financial possibilities, changes in competitors' performance, Innovated and used strategy, which is a priority in Khorramshahr with innovation and in Abadan with obtaining appropriate financial resources and advertising. In this regard, it was found that due to the age, reputation and conditions of Abadan, the city is more opportunities for advertising through local and national radio and television to attract tourists and uses financial resources of financial and banking institutions to expand the tourism sector. But in Khorramshahr, there is more planning to use foreign resources. In both tourism regions, the use of state-of-the-art technology has been challenged due to the unfamiliarity of tour leaders, and tourism practitioners are seeking to train tourism staff and hire tour leaders with high communication skills. Eventually, both regions fear the outbreak of coronary heart disease and similar issues that have led to the collapse of tourism, and are working to overcome the situation.

    Keywords: Sustainable tourism, SWOT method, Khorramshahr region, Abadan region}
  • زهرا سادات فیاض *، شهرزاد پژومند نجف آبادی

    بحران کیفیت، در شرایط کنونی یکی از چالش‌های عمده شهرهای ما و یکی از دغدغه‌های اساسی تصمیم گیران، مجریان و استفاده‌کنندگان محیط‌های شهری است. با توجه به اهمیت مساله "کیفیت" و افزایش سریع شهرنشینی، چنانچه برنامه‌ها و مداخلات کالبدی در شهرها همچون گذشته بدون توجه لازم به دانش طراحی شهری و بدون ملحوظ نمودن نظام‌مند آن در مراحل مختلف تصمیم‌گیری صورت پذیرد، هیچ‌گونه تضمینی برای دستیابی به محیط‌های دارای کیفیت طراحی شهری مطلوب وجود نخواهد داشت. در واقع طراحی شهری می‌تواند به ارتقاء کیفیت زندگی ساکنان شهر کمک شایانی کند. هدف اصلی پژوهش ارتقاء کیفیت زندگی ساکنان محله شیخ بهایی با در نظر گرفتن معیارها و مولفه‌های طراحی شهری می‌باشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی می‌باشد که با بهره‌گیری از اسناد کتابخانه‌ای، مشاهدات مستقیم از فضا و همچنین برداشت‌های میدانی انجام شده است. روند پژوهش شامل بررسی مبانی نظری، استخراج معیارهای مورد نیاز و تحلیل محدوده مورد مطالعه براساس بررسی‌ها و مشاهدات انجام شده با استفاده از روش SWOT می‌باشد که درنهایت اهداف و سیاست‌های اجرایی پیشنهاد گردیده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که مولفه‌های طراحی شهری در محدوده موردنظر دارای نقاط ضعف و کاستی‌هایی می‌باشد که راهکارهایی با اهداف ارتقاء کیفیت عملکردی، زیباشناختی و زیست‌محیطی به‌منظور رسیدن به هدف نهایی که بهبود کیفیت زندگی ساکنان می‌باشد، ارایه گردیده است.

    کلید واژگان: طراحی شهری, کیفیت محیط شهر, شیخ بهایی, روش SWOT}
    Zahra Sadat Fayaz, Shahrzad Pazhomand Najafabadi

    The quality crisis in the current situation is one of the major challenges of our cities and one of the main concerns of decision makers, and users of urban environments. Given the importance of the issue of "quality" and the rapid increase of urbanization, if programs and physical interventions in cities as in the past without the necessary attention to urban design knowledge and without systematic consideration in various decision-making stages, no guarantee to achieve. There will be no desirable urban design quality environments. In fact, urban design can help improve the quality of life of city residents. The main purpose of this study is to improve the quality of life of the residents of Sheikh Baha'i neighborhood by considering the criteria and components of urban design. The research method is descriptive-analytical, using direct observation of space as well as field surveys using library documents. The research process includes reviewing the theoretical foundations, of extraction the required criteria and analyzing the study area based on studies and observations made using the SWOT method, which finally proposes the objectives and executive policies. The results of the research show that the components of urban design in the area have weaknesses and shortcomings that are presented with the aim of improving the quality of aesthetic and environmental function in order to achieve the ultimate goal improving the quality of life of residents.

    Keywords: Urban Design, Urban Environment Quality, Sheikh Baha'i, SWOT Method}
  • الهه فلاحی، سیامک آزادی

    صنعت گردشگری یکی از پرطرفدارترین‌ صنایع بوده و روزبه‌روز در حال توسعه فراوانی است که به این سبب راه را برای بسیاری از توریست‌ها و مسافرانی که می‌خواهند به اقصی نقاط جهان سفر کنند، آسان کرده و بدون کمترین مشکل می‌توانند به هر نقطه از دنیا سفر کنند و از سفرشان لذت ببرند. استان کرمانشاه یکی از مراکز جذب گردشگر در سطح ملی و بین‌المللی در کشور ایران است این استان به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری هر ساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است .صنعت گردشگری در استان کرمانشاه به دلیل نداشتن راهبردهای درخور موفق به استفاده از پتانسیل‌های مطلوب خود نبوده و نیاز است تا با ارایه راهکارهایی در جهت توسعه این صنعت در استان کرمانشاه این امر مهم انجام شود. تحقیق حاضر با هدف رتبه بندی راهبردهای توسعه گردشگری استان کرمانشاه انجام شده است. روش تحقیق نیز از حیث هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات پیمایشی می باشد. نمونه تحقیق نیز شامل یک نمونه 23 نفری از کارشناسان در ادارات مرکزی میراث فرهنگی و گردشگری استان می باشد. داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری و جهت تعیین راهبردها از مدلSWOT استفاده شده است. همچنین از روش dea فازی نیز به منظور رتبه بندی راهبردها بهره گیری شده است. یافته ها حاکی از آن است که تعداد نقاط قوت،ضعف،فرصت ها و تهدیدهای شناسایی شده در صنعت گردشگری استان کرمانشاه به ترتیب: 9،10،8،10 عامل می باشد. همچنین موقعیت فعلی استراتژی گردشگری استان کرمانشاه در ناحیه چهارم(راهبرد رقابتی) قرار گرفت.

    کلید واژگان: برنامه راهبردی, مدل جامع گردشگری, روش SWOT, DEA فازی, کرمانشاه}
    elahe fallahi, siamak azadi

    The tourism industry is one of the most popular industries and it is developing a lot every day, which makes it easy for many tourists and travelers who want to travel all over the world and can travel to anywhere in the world without any problem. Enjoy their journey. Kermanshah province is one of the national and international tourist attraction centers in Iran. Due to its tourist attractions, it has been hosting a large number of domestic and foreign tourists every year. The tourism industry in Kermanshah province succeeded in using it due to lack of suitable strategies. It is not a desirable potential and it is necessary to provide a solution for developing this industry in Kermanshah province. The present research aims to rank the tourism development strategies of Kermanshah province. The research method is applied in terms of purpose and in terms of collecting survey information. The research sample also includes a sample of 23 experts from the central cultural heritage and tourism departments of the province. The research data were collected using a questionnaire and the SWOT model was used to determine the strategies. The dea-fuzzy method has also been used to rank the strategies. Findings indicate that the number of strengths, weaknesses, opportunities and threats identified in the tourism industry of Kermanshah province is 9,10,8,10, respectively. The current position of Kermanshah Tourism Strategy in the 4th District (Competitive Strategy) was also discussed.

    Keywords: Strategic Plan, Comprehensive Tourism Model, SWOT Method, Fuzzy DEA, Kermanshah}
  • سعید امانپور، ابتسام آلبوبالدی*، نادیا داری پور

    نور یکی از مهمترین عوامل کیفی و نمادین بوده و از نظر کارکرد عملی از جایگاه ویژهای در معماری و شهرسازی اسلامی  برخوردار است. اصلی ترین کارکرد نور، چه طبیعی و چه مصنوعی،  روشن کردن فضا و فرم های ساختمانی است که باعث تحقق هدف ما یعنی ساماندهی و بهبود شهر از نظر نور و عملکرد های آن می شود .با اینحال نور با استفاده از نبوغ معمارانه و توجه به سه عامل 1- زیبایی شناسی 2- مفهومی و معنایی و 3 - نمادین جهت تعریف مجدد فضاهای شهری مورد استفاده قرار می گیرد که آن را نورپردازی می نامیم.طراحی روشنایی پارک نه تنها موضوعی صرفا تزیینی نیست بلکه روشی در جهت پاسخ به جست و جوی ما برای روش پیشرفته تامین امنیت و آسودگی بهتر محیط می باشد در طراحی فضای سبز، نور همواره به عنوان یک عنصر مهم و اساسی به شمار می آید. زیرا کلیه نقاطی که در فضای سبز از اهمیت بخصوصی برخوردارند . نظیر درب ورودی، حیاط جلویی، برکه ها، درختان و کلیه وسایل زینتی باید امکانات روشنایی را داشته باشند. می توان نتیجه گرفت که نورپردازی و طراحی روشنایی اینگونه فضاها دارای اهمیت بالایی بوده و باید مورد توجه قرار گیرد. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت نورپردازی و روشنایی پارک های شهری در منطقه 4 اهواز انجام شده است. این نوع پژوهش از نظر کاربردی و از نظر روش ماهیت جزء روش های تحقیق توصیفی - تحلیلی و پیمایشی است. اطلاعات و داده های مورد نیاز از طریق روش کتابخانه ای و میدانی جمع آوری شده است. اطلاعات به شکل پرسشنامه ای جمع آوری شده است . در این پژوهش از مدل SWOT  برای منطقه مورد مطالعه استفاده شده است.

    کلید واژگان: بررسی وضعیت, نورپردازی, روشنایی, پارک های شهری, منطقه 4 اهواز, روش SWOT}
  • سید حسن مطیعی لنگرودی، فضیله دادورخانی، مریم رضاییه آزادی، انور شریفی
    با توجه به اینکه برنامه و طرح های اجرا شده برای توسعه روستاها، موفقیت چندانی در مشکلاتی چون فقر، بیکاری، مهاجرت روستاییان، سطح بهداشت و...، نداشته است، امروزه برای حل این مشکلات بسیاری از برنامه ریزان و صاحب نظران معتقدند، یکی از راهکارهای توسعه همه جانبه روستاها، گسترش گردشگری در این مناطق است. تفرجگاه بند، یکی از مناطق گردشگری شهر ارومیه، به دلیل نزدیکی به شهر و طبیعت زیبایش، نظر گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است، ولی به دلیل نبود برنامه ریزی و مدیریت گردشگری، سود اقتصادی چندانی برای ساکنان محلی به همراه نداشته است. با توجه به اینکه هدف هر نوع برنامه ریزی دستیابی به رفاه و توسعه است، این پژوهش نیز با هدف برنامه ریزی راهبردی برای توسعه گردشگری در منطقه مورد مطالعه، به منظور افزایش درآمد، بالا بردن سطح اشتغال و بهبود کیفیت زندگی ساکنان محلی صورت گرفته است. پژوهش پیش رو از نوع کاربردی است و از لحاظ تحلیل در چارچوب روش های توصیفی تحلیلی قرار می گیرد، ابزار جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی است. جامعه آماری پژوهش را سه گروه ساکنان محلی، گردشگران و مسئولان شکل داده اند. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری کوکران تعیین شد. تحلیل اطلاعات حاصل از پرسشنامه به کمک نرم افزار SPSS انجام گرفت، سپس با استفاده از روش SWOT و QSPM، راهبردهایی برای توسعه گردشگری در منطقه مورد مطالعه پیشنهاد شده است. با توجه به نتایج پژوهش، منطقه از شروط اولیه توسعه گردشگری برخوردار است، لذا برای پایداری آثار گردشگری و بهره مندی از آثار اقتصادی ناشی از این فعالیت در منطقه مورد مطالعه، برنامه ریزی و مدیریت گردشگری امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
    کلید واژگان: اقتصاد, برنامه ریزی, بند ارومیه, روش SWOT, گردشگری}
    Hassan Motiee Langroudi, Fazileh Dadvar Khani, Maryam Rezaiihe Azadi, Anvar Sharifi
    Introduction
    Today، most of the economic activities in rural areas as well as level of employment of rural people and income have declined sharply. Therefore، one of the main reasons for tourism development in rural areas is to overcome the low level of income and to provide the rural residents with new job opportunities. This is because researches indicate that rural tourism has a desirable effect beside rural activities such as agriculture and it provides rural households with considerable lateral incomes. Rural tourism is defined as a multidimensional activity in the environments outside urban areas and it is related to visiting the phenomena displaying the nature of life in villages. Tourism economic dimension is highly important in sustainable tourism. Tourism economic dimensions are highly addressed in tourism sustainable development literature. Main issues of economic sustainability include economic benefits، diversification of local economy، controlled economic growth، improvement of local and regional relations، and fair distribution of economic benefits in local economy. Furthermore، tourism economic sustainability dimension indicate suitable income، stabilized prices of goods and services and equality of job opportunities in the society. As a key factor، satisfaction of tourists with sustainable tourism is highly important in parallel with long term economic efficiency of local tourism. Increasing growth of tourism in the late 1960s led to increased demand for planning. In general، it is evident that if tourism development intends to increase the number of tourists as well as the incomes obtained from rural areas to a desirable level and if it aims to be according to the limits established by social and environmental conditions of the intended areas، there will be a need for management planning in tourism industry.
    Methodology
    The present research is a case study. It is an applied research based on the content and with a descriptive-analytic method. Data collection is conducted by using a mixed method (library، field methods and questionnaire). SWOT model is then used to analyze the data. Statistical population of this research includes 3 groups، namely households residing in place، tourists and authorities. In this research، statistical sample volume of local residents was determined by using Cochran Sampling Method. Opportunities، advantages، disadvantages and strategies were then codified by using threats matrix and then، a suitable strategy was selected for the area using positioning condition of Band Park in (EI) diagram.
    Results And Discussion
    Field studies and the results indicate that Band Park of Urmia enjoys the preliminary conditions for rural tourism development، but this activity has provided the local residents with insignificant economic profits due to spontaneous tourism. This is in the manner that based on the opinion poll made for tourism authorities، 77. 1% of the samples believed that no planning has been made in that area for tourism development and utilization of its economic effects. The results of SWOT analysis and QSPM matrix for Band Park Tourism indicate that use of SO strategies are in the first priority for tourism development of that area.
    Conclusion
    Today، the role of tourism in revival and development of rural areas is undeniable. While preserving natural resource and environment of villages، tourism leads to economic development of these areas. Economic experts consider tourism as an economic phenomenon. They believe that tourism is basically an economic phenomenon and any movement and change in the economy will directly affect tourism. Researches and studies made so far indicate that Band Park has several potentials in the field of nature and rural tourisms، but these potentials have not so far been utilized in parallel with direction of natural and economic procedures and processes for sustainable development of tourism economy. This is due to lack of any accurate and scientific understanding concerning the available potentials، bottlenecks and capabilities. Using SWOT Model and analyzing the existing situation، some strategies were provided for development of tourism in Bank Park among which Offensive Strategies (SO) are prior to tourism development in the area.
    Keywords: economic, planning, SWOT, tourism, urmia band}
  • مژگان انتظاری، یوسف آقایی پور
    امروزه صنعت گردشگری یکی از منابع مهم تولید درآمد، اشتغال و ایجاد زیرساخت ها برای رسیدن به توسعه پایدار است. منطقه بیستون یکی از مناطق زیبا و دیدنی استان کرمانشاه است که علی رقم وجود جاذبه های گردشگری فراوان فاقد امکانات و تسهیلات مناسب برای جذب گردشگران است. از آنجا که برای برنامه ریزی مناسب در زمینه گردشگری نیازمند شناخت قابلیت ها و محدودیت های منطقه هستیم، بنابراین، در این پژوهش سعی داریم که قابلیت ها و محدودیت های توسعه گردشگری در منطقه بیستون را شناسایی و ارئه راهبرها و استراتژی های مناسب جهت توسعه اکوتوریسم را مشخص نمائیم. روش مورد استفاده در این پژوهش، روش توصیفی– تحلیلی است. به منظور جمع آوری اطلاعات و داده های مورد نیاز، از مطالعات کتابخانه ای، بررسی اسناد و همچنین مطالعات میدانی شامل مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده و با توجه به اطلاعات به دست آمده به بررسی جاذبه ها، امکانات، خدمات و وضعیت کلی اکوتوریسم و ژئوتوریسم در منطقه اقدام شده است. در مرحله بعد، جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائه راهبردها و استراتژی های توسعه اکوتوریسم و ژئوتوریسم از روش SWOTاستفاده شده است. یافته های تحقیق، نشان دهنده آن است که، منطقه بیستون توانایی های بالایی در زمینه اکوتوریسم و ژئوتوریسم دارد و وجود رودخانه گاماسیاب و سراب بیستون و نوژیوران و همچنین چشم انداز زیبای منطقه مهم ترین نقاط قوت منطقه هستند، ولی با کمبودهایی همچون عدم تبلیغات، نبود مکان های اقامتی و کمبود امکانات زیربنایی و رفاهی مواجه است.
    کلید واژگان: گردشگری طبیعی, اکوتوریسم, ژئوتوریسم, بیستون, روش SWOT}
    M. Entezari, Y. Aghaeipoor
    Today،tourismis oneof the main sourcesofincome، employment and infrastructureto achievesustainable development. Bisetoon area in Kermanshah Province is one of the most beautiful that in spite of the lack of tourism facilities and is convenient for tourists. Because of thenecessityforproper planningin the fieldoftourismcapabilities andlimitations ofthe region، inthisstudywe have examinedthecapabilities andlimitationsof tourism development. We alsoidentifyandprovideguidanceandstrategiesfordevelopingecotourismin the region. The methodology ofthisresearch was based ondescriptive–analytical methods. For data collection، libraryresearch، documentationandfieldstudies such asinterviews andquestionnaireshave been used. Then، the SWOTanalysis matrix was used for data analysis and presentation of ecotourism and geotourism development strategies in the Bisetoon area. Researchfindingsindicatethat،inthe contextof ecotourismandgeotourism، thisareahasa highpotential capacity. The GamasiabRiver، Bisetoonspringhead، Nuzhyvran springheadand also the beautiful landscape of the region are some of themoststrengthsof this area. But still remains the shortage ofadvertising، the absence of the residential places، and the shortage of theinfrastructure and welfare facilities.
    Keywords: Natural tourism, Ecotourism, Geotourism, Bisetoon, SWOTmethod}
  • حمیدرضا وارثی، هوشنگ سرور، امید مبارکی، مهدی عبدالله زاده
    اکوتوریسم یکی از انواع توریسم طبیعت مبنا است. که بر تعامل با محیط طبیعی تقریبا بکر برای حفاظت و آموزش تاکید دارد. در واقع اکوتوریسم گرایش نوین در صنعت جهانگردی است. چشم اندازها و مناظر زیبای طبیعت از کانون ها و جاذبه های توریست پذیر این نوع از گردشگری است.
    براساس برآوردهای موجود کشور ایران، از نظر پتانسیل های گردشگری طبیعی (اکوتوریسم) و تاریخی جزء ده کشور اول دنیا، و از نظر تنوع گردشگری جزو 5 کشور اول جهان و از نظر تنوع صنایع دستی جزو 2 کشور اول جهان محسوب می شود. استان اردبیل هم به عنوان یکی از مناطقی است که دارای جاذبه های گردشگری طبیعی است. این استان دارای چشم اندازهای بدیع، دشت ها، دریاچه ها، تالاب ها، آبشارهای فراوان، چشمه های معدنی، مراکز آب درمانی، کوهستان ها، زیستگاه ها و شکارگاه های حیات وحش بوده، و به عنوان یکی از مناطق اکوتوریستی کشور مطرح است.
    هدف این تحقیق ارزیابی توان های اکوتوریستی استان اردبیل با استفاده از مدل بررسی SWOT می باشد و روش آن توصیفی، اسنادی و بر اساس تحلیل محتوا می باشد. یافته های تحقیق از بررسی قابلیت های این استان در زمینه صنعت اکوتوریسم حاکی از این واقعیت می باشد که این استان ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطب های جامع گردشگری طبیعی کشور را دارا می باشد و در این استان ضرورت توسعه گردشگری با محوریت اکوتوریسم به منظور شکل دهی به توسعه پایدار درون زا به شدت احساس می شود.
    کلید واژگان: امکان سنجی, جاذبه های اکوتوریستی, طبیعت گردی, روش SWOT, استان اردبیل}
    H.R. Varesi, H. Sarvar, O. Mobaraki, M. Abdollahzad
    The ecotourism is one kinds of natural Tourism. That has emphasis on interaction with nature environment for protection and education. In reality ecotourism is new orientation in tourism industry. The prospects and nature beautiful sight is be tourist attractions this kind tourism. On the basis of estimates of existing Iran country from the perspective natural and historical tourism attractive is one of ten country of world, and from the perspective tourism variety is one of five country of world, and from the perspective manual industries verity is component two or three country of world. Ardabil province is one of regions that have ecotourism attractiveness. This province havenew view, plains, leaks, ponds, many waterfall, mineral spring, mountainous, and is one of regional of ecotourism. The purpose in this research is assessment of ecotourism attractive Ardabil province with use from SWOT analysis model and the approach method is compound, documental and containing analysis, the results of the research show that this province have capacity of to be changed with one from natural tourism regional. And in this province is felling necessity of tourism development with axis of ecotourism in target of creating with sustainable development.
    Keywords: Ecotourism attractiveness, Natural tourism, Swot methods, Ardabil province}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال