به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شهرهای کوچ » در نشریات گروه « جغرافیا »

تکرار جستجوی کلیدواژه «شهرهای کوچ» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • اسدالله دیوسالار*، زهره فنی، رحمتالله فرهودی، صادق برزگر
    بررسی شناخت وضعیت و تنگناهای توسعه ی نواحی از نظر پایداری و توسعه ی پایددار در شهرها از مسایلی است که اخیرا در فرهنگ برنامه ریزی شهری مطرح شده است. استفاده از ابزار و روش های سنجش پایداری در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و زیست محیطی می تواند معیاری مناسب هم برای تعیین سطح پایداری شهرها و هم حل مشکلات و نارسایی های آنها برای نیل به رفاه اقتصدادی و سلامت اجتماعی فرهنگی ساکنین باشد تا به توسعه ی پایدار شهری برسند. در این راستا پژوهش - حاضر با استفاده از روش شناسی تحلیلی - توصیفی و پیمایشی در صدد پاسخگویی به این سوال کلیدی است که بر اساس ابعاد و مولفه های موثر در توسعه ی پایدار شهری، شهرهای کوچک استان مازندران در چه سطحی از پایداری هستند؟ برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل بارومتر پایداری پرسکات آلدن و رادار استفاده شده است. جامعه ی آماری در این تحقیق شامل شهرهای کوچ استان مازندران است. برای انتخاب جامعه ی نمونه، منطقه ی مورد مطالعه بر اساس وسعت و جمعیت به سه ناحیه ی مازندران شرقی، مرکزی و غربی تقسی گردیده و در هر ناحیه چند شهر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که از میان شهرهای مورد مطالعه، سه شهر در شرایط ناپایداری بالقوه، دو شهر در شرایط پایداری متوسط و دو شهر نیز در وضعیت پایداری باالقوه قرار داشته اند. همچنین مولفه های رفاه انسانی در شهرهای مورد مطالعه، پایداری ضعیف تری نسبت به مولفه های رفاه اکوسیستم دارند و در کل این شهرها از سطح پایداری نسبتا ضعیفی برخوردارند.
    کلید واژگان: ارزیابی, پایداری, شهرهای کوچ, بارومتر پایداری}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال