به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « پراگماتیسم » در نشریات گروه « جغرافیا »

تکرار جستجوی کلیدواژه «پراگماتیسم» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • عقیل خالقی*

    در اواخر قرن نوزده یک روش فلسفی موسوم به پراگماتیسم در آمریکا به ظهور رسید. پراگماتیسم نوعی روش شناخت بوده و به عنوان فلسفه ای عمل گرایانه و واقع نگرانه از اهمیت زیادی برخوردار است. پیروان پراگماتیسم، در جغرافیای کاربردی تاکید بیشتری در زمینه جغرافیای انسانی دارند. برخی محققان با بازخوانی کارهای پراگماتیست ها، به بازتعریف اصول پارادایمی پرداختند. چون پژوهش آمیخته حاصل ترکیب روش های کمی و کیفی می باشد، پارادایم آن نیز می باید هر دو نوع روش پژوهشی را پوشش دهد که پراگماتیسم، راه را به روی شیوه های چندگانه، جهان بینی های متفاوت، پیش فرض های مختلف و همچنین شکل های مختلف گردآوری و تحلیل داده ها هموار کرد. بر این اساس، تحقیق حاضر به بررسی روش تحقیق آمیخته در قلمرو رویکرد پراگماتیسم (روشی برای تحقیقات جغرافیایی) پرداخته و ابتدا به متفکران بنیان گذار پراگماتیسم و دیدگاه های آن ها پرداخته سپس به اصول محوری آن و نیز مکاتب و رویکردهای تاثیرگذار پرداخته است. در ادامه به موردتوجه قرار گرفتن و ظهور مجدد پراگماتیسم در جغرافیا پرداخته و پراگماتیسم به عنوان فلسفه تحقیق، تشریح شده است. پس از بررسی انتقادات وارده به این رویکرد، روش شناسی تحقیق آمیخته (ترکیبی) در قلمرو این مکتب شامل انواع استراتژی های شیوه آمیخته تبیین شده است. پس از نشان دادن گام های انجام طرح های تحقیق آمیخته، خلاصه ای از نمونه پژوهش انجام شده با روش آمیخته در حوزه پژوهش های روستایی آورده شده است.

    کلید واژگان: پراگماتیسم, روش تحقیق آمیخته, پارادایم, جغرافیا, روستا}
    AGHIL KHALEGHI *

    In the late nineteenth century, a philosophical method known as pragmatism emerged in America. Pragmatism is a kind of cognitive method and is of great importance as a pragmatic and realistic philosophy. The followers of pragmatism in applied geography place more emphasis on human geography. Because mixed research is the result of a combination of quantitative and qualitative methods, its paradigm should also cover both types of research. That pragmatism paved the way for multiple ways, different worldviews, different assumptions as well as different forms of data collection and analysis. Accordingly, the present study examines the method of mixed research in the realm of pragmatism (a method for geographical research) and first deals with the founding thinkers of pragmatism and their views and then deal with its core principles as well as influential schools and approaches. In the following, pragmatism is re-considered and re-emerged in geography and pragmatism as a philosophy of inquiry is described. After examining the criticisms of this approach, the mixed methodology of the school has included a variety of strategies of mixed practices. After showing the steps of mixed research projects, a summary of the mixed sample research method in the field of rural research is provided.

    Keywords: Pragmatism, Mixed Research Method, Paradigm, Geography, Rural}
  • سیاوش شایان، مهران مقصودی، موسی گل علیزاده، امیر کرم، سیده فاطمه نوربخش*
    پیچیدگی جهان در تضاد با سادگی قوانین فیزیکی قراردارد. مطالعه ی رفتارهای غیرخطی و پویای سیستم ها در سال های اخیر نشان داد که این رفتارها منجر به پیچیدگی و درنهایت آشوب در سیستم های ژئومورفیک می شوند. مطالعه ی این رفتارها، سبب شده اند تا قوانینی جدید جهت درک هرچه بهتر رفتار این سیستم ها یافته شود. یکی از نکات جالب توجه در پیچیدگی این است که به رغم تصورات پیشین، قوانین ساده می توانند منجر به بروز رفتارهای بسیار پیچیده شوند و منجر به شناخت عمیق تر عملکرد سیستم ها به ویژه سیستم های ژئومورفولوژیک شود. از همین روست که در حال حاضر اندازه گیری پیچیدگی و راه های کاهش آن در سیستم ها و فرآیندهای تصمیم گیری به یکی از مباحث روز تبدیل شده است. درمقاله ی حاضر که مبتنی بر مروری سیستماتیک بر ادبیات موضوع به روش کتابخانه ای است بران است تاکلیاتی از پیچیدگی و انواع آن ارائه شود و نقش آن رادر طبیعت و سیستم های تولیدی مورد مطالعه قرار دهد. در این راستا جهت یافتن بهترین روش و رویکرد برای مطالعه ی سیستم های پیچیده و رویارویی علمی با آن ها، رویکردهای اثبات گرایی، فرااثبات گرایی و پراگماتیسم موردمطالعه قرار گرفت. درنهایت براساس مطالعات، رویکرد پراگماتیسم مناسب ترین رویکرد در مطالعات ژئومورفولوژیک است که در این مطالعه کلاژیسم نامیده شد. کلاژیسم با درهم آمیختن قطعات مجزا، هویتی جدید را برای سیستم پذیرفته و آن را با نگاهی تلفیقی موردمطالعه قرار می دهد.
    کلید واژگان: پارادایم پیچیدگی, پارادایم اثباتی, پارادایم فرااثباتی, پراگماتیسم, کلاژیسم}
    Siyavosh Shayan, Mehran Maghsoudi, Mousa Gol Alizade, Amir Karam, Seyyedeh Fatemeh Norbakhsh*
    Introduction
    Now, scientists know the world as complex systems that predict consequences of it is so difficult. In this situation, the systems operated by rotation manner in which chaos is order and discipline leads to chaos. Nowadays, simple idea of ​​how the world work change and convert to complex and paradoxical idea. This is called complexity science. The theory through the assumptions of Newtonian and based on quantum physics states that in a complex system cannot be said that a consensus will be repeated exactly twice, but just the opposite, in these systems, order and disorder complete each other.
    In this article, have tried to provide overview of the complexity and variety of it and its role in nature and dynamic systems to be studied due to predicted them by better understanding of them. To determine the best approach and method for the study of complex systems and scientific confrontation with them, positivist approaches, Post-positivism and pragmatism is studied. Quantitative methodology based on positive paradigm that focuses on originality of build- environment and qualitative methodology, although historically and philosophical based on anti-positivist or post-positivist approaches but recently has been used and support by non-positive paradigm and also recently the pragmatism paradigm underpin theoretical and philosophical based for combines research methodology as a third methodological movement.
    Complex adaptive systems:The complex system is a system that have been formed of interconnected smaller parts and exhibit behavior that is not deducible from the behavior of the components alone, which means that by studding the individual components of a complex system cannot be achieved to collective behavior.
    Keywords: complexity paradim, chaos, selforganization, positivism paradgime, Post, positivism paradigm, pragmatism, collagism}
  • محمود ضیائی، ابتهال زندی، نیلوفر عبا سپور، مرجان عبدی
    به طور کلی بررسی هر مسئله و موضوعی از دیدگاه و منظر مکاتب مختلف می تواند نتایج متفاوت و شاید متناقضی به دنبال داشته باشد که این موضوع افق های تازه ای را در خصوص موضوع پیش روی محقق می گشاید. در این میان موضوع «توسعه ی پایدار» در بسیاری از پژوهش های توسعه، به طور کل و در پژوهش های گردشگری، به طور خاص رواج یافت که برداشت های متعدد و متنوعی درباره ی این مفهوم و شیوه ی تحقق آن وجود دارد که معلول پارادایم های فکری و دیدگاه های مختلف صاحب نظران است. از این رو آشنایی با مکاتب فلسفی و مقایسه ی آن ها با یکدیگر مطلوب و مفید است؛ زیرا می تواند موجب ایجاد شناخت و آگاهی و بروز روحیه ی نقادی نسبت به خط مشی ها و برنامه ریزی های توسعه ی پایدار گردشگری شود. در این نوشتار سعی شده است مسئله ی توسعه ی پایدار گردشگری از دیدگاه دو مکتب فلسفی ایده آلیسم و پراگماتیسم مورد بررسی و مداقه قرار گیرد. روش تحقیق در این پژوهش، دارای رویکردی تطبیقی است که به مطالعه ی وجوه افتراق و تشابه دو مکتب فلسفی پراگماتیسم و ایده آلیسم در زمینه ی توسعه ی پایدار گردشگری پرداخته و یافته های آن را در قالب جداولی مجزا ارائه شده است. مقایسه برخی از مولفه های توسعه ی پایدار گردشگری اعم از مشارکت، اصول اخلاقی، حفظ محیط زیست و آموزش از دیدگاه این دو مکتب نشان می دهد که تفاوت هایی مشخص بین مکتب پراگماتیسم و ایده آلیسم در خصوص توسعه ی پایدار گردشگری وجود دارد که به نظر می رسد استفاده از اصول هر دو مکتب و اصرار نداشتن بر توجه به یکی و رها کردن دیگری، گزینه بهتری برای توسعه ی پایدار گردشگری باشد که می تواند موجبات رشد پایدار هرچه بیشتر این صنعت را فراهم سازد که لازم است در برنامه های ملی نیز به این امر توجه بسیار گردد.
    کلید واژگان: توسعه ی پایدار گردشگری, مکاتب فلسفی, ایده آلیسم, پراگماتیسم}
    Sustainable tourism development is a set of principles, policies and management methods which project the tourism development path in a way that environmental resources (including natural, man-made, and cultural features) of the destination are conserved for future developments. Concerning this concept and its implementation method, numerous and various perceptions have been created as a result of the different viewpoints and paradigms. Therefore, studying and comparing philosophical schools can be beneficial since it may help advance understanding and develop critical thinking about sustainable tourism development policies and planning.
    Keywords: Sustainable tourism development, Philosophical schools, Idealism, Pragmatism}
  • حسین حاتمی نژاد، محمد اکبرپور سراسکانرود
    پراگماتیسم جنبشی با ریشه آمریکایی است که عمیقا بر حیات عقلی در آمریکا موثر بوده و در بریتانیا نفوذ و تاثیر فراینده دارد. تحلیل فلسفی اصل و منشاء آن در انگلستان و وین بوده و ابتدا در بریتانیا و اخیرا در ایالات متحده برخورد و تماس فکری وسیعی داشته است. پراگماتیسم مخصوصا روشی است برای حل یا ارزشیابی مسائل عقلی، و نیز نظریه ای است در باب انواع شناسایی هایی که ما مستعد تحصیل و اکتساب آنها هستیم. این مکتب که به نام پراگماتیسم، یا اصالت عمل نامیده می شود قضیه ای را حقیقت می داند که دارای فایده ی عملی باشد و به دیگر سخن حقیقت عبارت است از معنایی که ذهن می سازد تا به وسیله ی آن به نتایج عملی بیشتر و بهتری دست یابد. این نکته ای است که در هیچ مکتب فلسفی دیگری صریحا مطرح نشده است گو این که ریشه آن را در سخنان هیوم می توان یافت، در آنجا که عقل را خادم رغبت های انسان می نامد و ارزش معرفت را به جنبه عملی منحصر می کند.
    جغرافیای پراگماتیسمی در جستجوی اصلاح محیط زیست بشر از طریق به کارگیری فنون و شیوه های جغرافیایی است. بنابراین ارزش جغرافیا هنگامی مشخص می شود که دارای جنبه عملی باشد.
    کلید واژگان: پراگماتیسم, حقیقت, تجربه گرایی, معرفت, واقعیت}
    Hossein Hataminejad, Mohammad Akbarpoor Sareskanrud
    Pragmatism is an American-originated movement that has profoundly influenced the rational life in the United States and has had increasing influence in the United Kingdom. The philosophical analysis of its origin was carried out in England and Vienna.it was initially addressed in Britain and, recently, in the United States it has been a subject of speculations and debates. Pragmatism is especially a method for solving or evaluating rational issues, as well as a theory about the types of identifications we have the possibility to learn and gain. This school, called pragmatism, or the actuality of action, considers a case as a fact that has a practical advantage, and in other words the truth is the meaning created by the mind, by which it struggles to obtain better and more practical results. To find This is a point that has not been explicitly mentioned in any other philosophical school, as its root can be found in Hume's words, where he calls the wisdom the servant of human desires and confines the value of knowledge to its practical aspect. Pragmatist geography is in search of a modification of the human environment through the use of geographic techniques and methods. Therefore, the value of geography is judged to be real only when it has practical aspect.
    Keywords: Pragmatism, Truth, Experimentalism, Knowledge, Reality}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال