به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Hegel » در نشریات گروه « جغرافیا »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Hegel » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • احسان لشگری*

    نگاه غیرتعمیم گرا به هویت سرزمینی و وابسته دانستن آن به اندیشه های سیاسی در سالیان اخیر در مطالعات جغرافیای سیاسی انتقادی مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا مبدا اولیه وابسته دانستن مفهوم هویت سرزمینی به دولت؛ به اندیشه های هگل باز می گردد. از نظر وی هویت سرزمینی صورت عقلانی اندیشه برساخت شده توسط دولت در روی زمین می باشد که در هر جابه جایی از تاریخ شکلی از این پدیدار ظاهر می گردد. در این راستا اندیشه سیاسی رهبر فره ایزدی یکی از عناصر مهم در ساخت هویت سرزمینی در عصر هخامنشی بود که در طی آن رهبران سیاسی برگزیده خدا بر روی زمین دانسته شده و در سایه وجودی او امکان شکل یابی انسجام اجتماعی و تداعی یک قلمرو سیاسی میسر گردید. در این پژوهش کوشش گردیده با روش تحلیل محتوای متون تاریخی مولفه های موثر در برساخت هویت اجتماعی در عصر هخامنشیان در چارچوب دیدگاه پدیدارشناسی روح هگل تبیین گردد. یافته های تحقیق بیان گر آن است که برساخت آگاهی نسبت به جایگاه پادشاه در عصر هخامنشی حاصل یک سنتز تاریخی بود که تفسیر سنتی از پادشاهان مقتدر جای خود را به پادشاه منتسب به اهورمزدا می دهد. این مشروعیت قدسی قادر گردید جمعیت نامتجانس تابع حکومت هخامنشیان را در قالب یک هویت مشترک یکپارچه نماید. ضمن اینکه غیریت سازی ژیوپلیتیکی هخامنشیان با حکومت های پیرامونی به ویژه دولت- شهرهای یونانی جلوه ای از تعارض اندیشه پادشاه فره ایزدی با اندیشه های معارض بود که در برساخت انسجام سرزمینی مردم ایران موثر بود.

    کلید واژگان: هخامنشیان, پادشاه فره ایزدی, هویت سرزمینی, پدیدارشناسی روح, هگل}
    Ehsan Lashgari*

    The non-generalist view of territorial identity and Considering it to be dependent on political ideas has been considered in critical political geography studies in recent years. In this regard, the primary principle of considering the territorial identity concept to be dependent on government; It goes back to Hegel's thoughts. According to his idea, the territorial identity is a rational form of thought created by government on the earth, and a form of this phenomenon appears in every history turn. In this regard, the political thought of Charismatic king was one of the important components in the construction of territorial identity in the Achaemenid era during which charismatic king were considered to be God's chosen one on earth and in his existence shadow became possible to form social cohesion. In this research has been tried by analyzing the historical texts content be explained effective components in the construction of social identity in the Achaemenid era in the Hegel's phenomenology of the soul framework. It is emphasized in research findings that the awareness creation about importance of king's position in construction of the territorial identity in the Achaemenid era was a historical synthesis result that the traditional interpretation of powerful kings is replaced by the king attributed to Ahuramzda. In addition, geopolitical alienation of the Achaemenids with the surrounding states, especially the Greek city-states was a conflict manifestation between Charismatic king thought with opposing thoughts, which was effective in building of Iranian people territorial identity.

    Keywords: Achaemenid, Charismatic King, Territorial Identity, Phenomenology of soul, Hegel}
  • کیومرث یزدان پناه درو*، عظیم زمانی، احد محمدی

    بسیاری از فلاسفه در حوزه سیاست و فضا به ویژه جغرافیا قلم فرسایی کرده اند و براین اساس نظام سیاسی موردنظر خود را چه به صورت واقعی یا چه به صورت ایده آل ترسیم نموده و نظم سیاسی موجود را مورد نقد و یا تایید قرار داده اند. در این میان هگل ازجمله فیلسوفان و اندیشمندانی است که جامعه سیاسی بعد از خود را به شدت متاثر کرده است. در این پژوهش، اثرات آرای فلسفی - سیاسی هگل (1770-1831) بر اندیشه ها و مسایل جغرافیای سیاسی همچون اشارات صریح و تلویحی او به عوامل ثابت و متغیر ژیوپلیتیکی نظیر سرزمین، جمعیت، اقلیم، مرز، نحوه ساختار حکومت و حتی دیدگاه سلبی او نسبت به جغرافیا و تاثیرات آن بر اجتماع، بخصوص دیدگاه های او در مورد دولت، حاکمیت ملی و حتی جنگ که زمینه ساز اندیشه های ریال پلیتیک، نزد اندیشمندان پس از اوست، همچنین حوزه های ژیوپلیتیکی جهانی (حوزه مدیترانه به عنوان قلب تاریخ جهان به زعم هگل) دولت ارگانیک و نظم نوین جهانی او، به عنوان نمونه ای از اثرات دیدگاه های سیاسی - فلسفی بر جغرافیای سیاسی که زمینه ساز تحولات بسیاری در تاریخ جهانی شد، به صورت توصیفی - تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. می توان گفت که بسیاری از نظریه های مهم ژیوپلیتیکی به صورت مستقیم (نظریه ریال پولیتیک، نظم نوین جهانی، نظریه دولت ارگانیک) و غیرمستقیم (نظریه هارتلند) وام دار این فیلسوف سیاسی هستند. همچنین باید گفت که هگل به تاثیرات متغیرهای مهم ژیوپلیتیک در قدرت ملی اشاره ای بسیط دارند.

    کلید واژگان: اندیشه سیاسی, هگل, جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک}
    Q. Yazdanpanah-Dero *, Azim Zamani, Ahad Mohamadi
    Introduction

    The geographical attitude was established since human found the ability to know and understand his living environment. The method of knowing the environment and exploiting a set of special abilities and techniques was born, which was later called geography by the thinking human. The period of concern of thinkers such as Plato, Aristotle, Montesquieu, Jean Boden, and Hegel can be referred regarding the political thoughts of political philosophers about geography. Meanwhile, Hegel is one of the philosophers and thinkers who greatly influenced the political society. This paper examined Hegel's ideas about economy and civil society against geography and its relationship with politics, because many important geopolitical theories are directly and indirectly indebted to this political philosopher.

    Methodology

    This research is a theoretical and fundamental type of research, and library and documentary methods were used to collect information, and descriptive-analytical methods were used to analyze the findings.

    Results and discussion

    The following can be discussed regarding the effects of Hegelian ideas in political geography: 1. Real-politics or the power-oriented approach in classical geopolitics, whose main elements are state-centeredness, the principle of survival, and self-help, which are best addressed in the comprehensive Hegelian system. 2. Organic state: Hegel develops the concept of organic state within the framework of his dialectical theory and influences Ritter and Ratzel. 3. New world order: Fukuyama identifies his thesis based on the universal desire for recognition of Hegel's third negation (negation of life through the awareness of death and risking life on the way to self-awareness, i.e., the awareness of death). According to Hegel, the last stage in human history will be a homogeneous and universal situation that fulfills all human needs. 4. Heartland Theory: According to Hegel, the world is divided into two parts of new (America and Australia) and old world (Asia, Africa and Europe), in which the old world, especially the countries of the Mediterranean basin, is the historical heart. This view has close similarities with Heartland Mackinder's view. According to Hegel, it is not possible to understand the ancient world without the Mediterranean. The Mediterranean Sea is the axis of world history and all the great countries of ancient history around this navel of the earth.
    The influential geopolitical factors (fixed and variable) in Hegel's thought can be listed as follows: 1. Negative view about geography: Hegel denied the influence of politics and society on geographical features because nature has no independent positive concept and has never been absolutely determining while influencing (especially in the more evolved stages of the soul). 2. Climate: Hegel believes that effects and results should not be attributed too much to climate in the link between psychological and natural principles, especially climate. He is against Aristotle's statement that tropical or cold regions are not the stage of world history, and harsh climate is incompatible with a free spirit, and the temperate region is the scene of world history. 3. Expanse and population: Hegel did not confuse power with pure material force. From Hegel's point of view, the strength of a country is not in the large number of its population and warriors, nor in the size of the land, but the guarantee of the survival and implementation of the constitution of a government "is in the soul and history of that nation." These two have made and will make the basic laws or form of governments. 4. Border: According to Hegel's opinion, mountains are more suitable than sea and river water for demarcation between countries because of its advantages, which is the factor of unity of people.

    Conclusion

    This study investigated Hegel's views is his explicit and implied references to political geography such as the state, territory, population, climate, border, political organization of space and the way the government is structured, and even his negative view of geography and its effects on society. Especially his views about the government, national sovereignty and even war, which are the basis of real-politic thoughts, among the thinkers after him, were reviewed. Hegel considered the division of the world into two parts, new (America and Australia) and old (Asia, Africa and Europe), and the countries of the Mediterranean Basin as the heart of world history, which is reminiscent of Mackinder's thoughts. In addition, within the framework of his dialectical theory, he developed the organic concept of the state, which was later used by Ratzel and became the basis for many developments in world history. Therefore, a large part of the political geography literature in the 19th and 20th centuries is rooted in the philosophy of the Hegelian organismic state. In this philosophy, vital space and self-sufficiency became the motto of doctrines that resulted in full-scale war. Identifying the West with Europe and America as the future and free land of the world and finally, peace due to the special nature of democratic legitimacy and its ability to fulfill human aspirations were other results, which are the origin of Fukuyama's idea of ​​the new world order and the end of history. In general, Hegel's influence cannot be limited to one of the philosophical trends or scientific fields. Few philosophers in the western world have influenced the society after him as much as Hegel. His realpolitik theory roams in geopolitics like Hegel's spirit in today's politics. The importance of the government, national interests, the concept of war, and giving importance to the constant and variable elements of geopolitics in the calculation of power in his theory in the eyes of the realism and neorealism schools of theorizing still remain valid. Even his negative view about geography should not be considered as a view of destroying nature and geography. This point of view should be considered as the point of view of a person who lived in an era where concern for progress and hope for the practical and Sisyphean side of humanity was the main discourse. Despite human work negating nature from the perspective of the subject's self-awareness, in a concrete way, the subject and the world of nature are reconciled in a concrete way.

    Keywords: political thought, Hegel, political geography, geopolitics}
  • احسان لشگری تفرشی*

    تعیین چارچوب نظری شناخت یک مفهوم بنیادین؛ یکی از مبنایی ترین اصول در مطالعه و شناخت مفاهیم و موضوعات است و ازجمله چگونگی شناخت اثرگذاری سیاست بر فضای جغرافیایی در مکاتب مختلف معرفت شناسی ازجمله در ساختارگرایی و به ویژه در آراء هگل متفاوت است. در این انگاره، حکومت در معنای وسیع خود حالت ناب واقعیت را که از اراد ه ی عقلانی انسان ها نشات گرفته، نمایندگی می نماید. در این راستا کوشش گردیده با مراجعه به مستندات معتبر نظری اثرپذیری معرفت شناختی جغرافیای سیاسی در مکتب ساختارگرایی هگلی ارایه گردد. یافته های پژوهش بیانگر آن است که در مکتب ساختارگرایی نظام سیاسی- اقتصادی حاکم در یک دوره ی تاریخی نقش علی و تعیین کنندگی را برای شکل گیری و حدوث تغییر فضایی داراست و فضای جغرافیایی در نظر آن ها چیزی جزء تحول ساخت ها و تغییر شکل آن ها نیست. بر این مبنا رویکردهای شناختی جغرافیای سیاسی ناظر به تبارشناسی ساخت سیاسی-اجتماعی حاکم در مقیاس ملی با استفاده از منطق دیالکتیک است.

    کلید واژگان: سیاست, فضای جغرافیایی, ساختارگرایی, شناخت, هگل}
    Ehsan Lashgari Tafreshi*

    In the philosophy of science and especially in the humanities, the definition of the concepts and subjects have different and even opposite ontological and epistemological foundations. In other words, recognizing a concept in different schools can have conflicting definitions. Therefore, determining the theoretical framework for a fundamental concept is one of the most fundamental principles in the study for understanding the concepts and subjects. Obviously, recognizing political geography is different in distinct epistemological schools, including in structuralism, and in particular in Hegel's views. In this theoretical framework, the government represents the originated of human’s moral-rational will. In this regard, have been struggled by referring to the valid theoretical literature were been explained the political geography functions in the Hegelian Structuralism School. The findings research reveals that in the structuralism school, the components of the geographical space have an interconnected concrete nature and at the same time, processes and political institutions of space as an external and structural factor play effective role in the evolution of space forms and processes. Based on this, cognitive approaches in political geography needs genealogy the politico-social construct cognition on a national scale with using the rational deductive means.

    Keywords: Politics, Space of geography, Structuralism, Cognition, Hegel}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال