به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ارکان رقابت » در نشریات گروه « اقتصاد »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ارکان رقابت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدنبی شهیکی تاش، کامران محمودپور، حدیثه محسنی
    این مطالعه با بررسی مولفه های کارایی بازار بر رقابت پذیری در میان کشورهای جهان و با تاکید بر اقتصاد ایران انجام شده است. داده ها و اطلاعات مورد استفاده در خصوص 168 کشور توسعه نیافته، درحال توسعه و توسعه یافته برای بازه زمانی (2014-2011) در این مطالعه به کار رفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد که اجزای تشکیل دهنده شاخص رقابت پذیری اثر مثبت و معنا داری بر شاخص مورد مطالعه دارند. همچنین بر اساس گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد طی سال های (2014-2013) کشورهای سوئیس، سنگاپور، فنلاند، آلمان، ایالات متحده، سوئد، هنگ کنگ، هلند، ژاپن و انگلستان 10 اقتصاد نخست رقابت پذیر جهان هستند. در این راستا بهترین رتبه در بین شاخص ها برای ایران، شاخص اندازه بازار با رتبه 19 است که مقدار این شاخص 14/5 است که بیانگر ظرفیت ها و پتانسیل های کشور می باشد.
    کلید واژگان: رقابت پذیری, کارایی, ارکان رقابت, بهره وری}
    This study investigates the performance components of competitiveness in the world market, with the emphasis on Iran economy. We used 168 countries data and information included underdeveloped, developing and developed countries during the years of 2011- 2014. The results indicate that the competitiveness parameters have a positive and significant effect on the indicator we have studied. According to the World Economic Forum, Annual Report 2013-2014 states that Switzerland, Singapore, Finland, Germany, the United States, Sweden, Hong Kong, the Netherlands, Japan and the UK are top 10 competitive economies in the world. In this regard, the best ranking of the indicators for the Iran is the market size with the rank of 19 and the value of this index is 5.14, which indicates the capacity and potential of Iran.
    Keywords: Competitiveness, Performance, Competitiveness Parameters, Efficiency}
  • منیرالسادات میراحسنی
    براساس گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد (2014-2013) کشورهای سوییس، سنگاپور، فنلاند، آلمان، ایالات متحده، سوئد، هنگ کنگ، هلند، ژاپن و انگلستان 10 اقتصاد نخست رقابت پذیر جهان هستند. در میان کشورهای منطقه خاورمیانه بهترین رتبه ها به ترتیب به کشورهای قطر با رتبه 13، امارات متحده عربی با رتبه 19 و عربستان سعودی با رتبه 20 تعلق دارد. در میان 148 کشور مورد مطالعه در گزارش رقابت پذیری جهانی (2014-2013) رتبه رقابت پذیری ایران 82 و شاخص آن 07/4 بوده که نسبت به شاخص رقابتی 22/4 و رتبه رقابت پذیری 66 در بین 144 اقتصاد جهان در سال گذشته 16 پله بدتر شده است. رتبه های ایران همواره در رکن اندازه بازار و شاخص های اساسی و پایه مطلوب بوده است. در این رکن شاخص اندازه بازار داخلی با رتبه 18، شاخص اندازه بازار خارجی با رتبه 25 و شاخص سهم تولید ناخالص داخلی، بر اساس برابری قدرت خرید (PPP) از تولید ناخالص داخلی جهان بر اساس PPP با رتبه 17 بیانگر ظرفیت ها و پتانسیل های کشور می باشند. با این حال، شاخص و رتبه های رقابت پذیری ایران در هر 3 سطح توسعه و 11 رکن از ارکان دوازده گانه رقابت نسبت به سال گذشته بدتر شده اند. بیشترین کاهش رتبه ایران در سطح نخست توسعه یعنی الزامات پایه و رکن فضای اقتصاد کلان بوده که با 43 پله نزول از رتبه 57 به رتبه 100 رسیده است. همچنین، از بدترین رتبه های ایران می توان به شاخص تورم با رتبه 148، شاخص تعرفه های تجاری با رتبه 147، شاخص میزان مالکیت خارجی با رتبه 148، شاخص واردات به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی با رتبه 147، شاخص ظرفیت کشور در جذب استعدادها با رتبه 145، شاخص دسترسی آسان به وام با رتبه 148، شاخص دسترسی به سرمایه برای کارآفرینان با رتبه 139 و شاخص اثرات محدودکننده قوانین کسب و کار بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی با رتبه 136 اشاره نمود. از بهترین رتبه های ایران می توان به شاخص پس انداز ناخالص ملی به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی با رتبه 15، شاخص بدهی ناخالص دولتی به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی با رتبه 9 اشاره نمود. براساس این گزارش، از میان 16 عامل محدودکننده ایجاد کسب و کار، به ترتیب 5 عامل ثبات سیاسی، ضوابط و مقررات ارزی، دسترسی به منابع مالی، تورم، بوروکراسی دولتی و زیرساخت ناکافی سهمی بیش از 70 درصد از عوامل محدودکننده کسب و کار در ایران را به خود اختصاص داد هاند.
    کلید واژگان: رقابت پذیری, ارکان رقابت, کارایی, بهره وری}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال