جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "معنویت" در نشریات گروه "اقتصاد"
تکرار جستجوی کلیدواژه «معنویت» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
هدف از این پژوهش بررسی نقش عوامل مرتبط با مدیریت جهادی و معنویت سازمانی در کارکنان بانک سپه منطقه جنوب شرق کشور و ارایه الگوی مطلوب بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان بانک سپه در منطقه جنوب شرق بوده و نمونه گیری به روش خوشه ای دو مرحله ای به منظور تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون های همبستگی و مدل سازی معادلات ساختاری) انجام شده است. از نرم افزار SPSS استفاده شد. در این پژوهش به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته عوامل مرتبط با مدیریت جهادی و پرسشنامه معنویت سازمانی بر اساس طیف 5 سوالی لیکرت استفاده شد. برای سنجش پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ، مقدار پایایی پرسشنامه عوامل مرتبط با مدیریت جهادی 931/0 و معنویت سازمانی 981/0 به دست آمد. در پژوهش حاضر سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شده است. یافته ها نشان داد که مدل تبیین مدیریت جهادی مبتنی بر معنویت سازمانی بر اساس موارد زیر موجب افزایش معنویت سازمانی می شود: کاهش فرصت طلبی؛ روحیه خدمت و مسیولیت پذیری؛ ارایه خدمات بهتر به مشتریان؛ و در نهایت تحقق معنویت سازمانی.
کلید واژگان: مدیریت, مدیریت جهادی, معنویت, معنویت سازمانی, عوامل مرتبط با مدیریت جهادیThe purpose of the present research is to examine the role of factors related to jihadi management and organizational spirituality in Sepah Bank employees in the southeastern region of the country and to present a favorable model. The present study is descriptive and correlational, and has been done by survey method. The statistical population of the study included all employees of Sepah Bank in the southeast region, and sampling has been done by the two-stage cluster method in order to analyze the data by descriptive and inferential statistics (correlation tests and structural equation modeling), and SPSS software was used. In this study, in order to collect data, a researcher-made questionnaire of factors related to jihadi management and an organizational spirituality questionnaire based on the Likert 5-item spectrum were applied. To measure validity, using Cronbach's alpha, the reliability value to raise a question of factors related to jihadi management was 0.931 and organizational spirituality was 0.981. In the present study, the significance level is considered 0.05. The findings showed that the model of explaining jihadi management based on organizational spirituality based on the following: increased organizational spirituality; reduction of opportunism; service spirit and responsibility; providing better services to customers; and ultimately the realization of organizational spirituality.
Keywords: Management, Jihadi Management, Spirituality, Organizational Spirituality, Factors Related to Jihadi Management -
تمرکز سیاست های توسعه اقتصاد سرمایه داری بر رشد محوری، رویکردهای گوناگون معنویت گرایی را تحت تاثیر جدی خود قرار داده است؛ گسترش معنویت های نوظهور و نیز تغییرات روزافزون ایجاد شده در ساختار مفهومی معنویت، بستر مناسبی را برای تبدیل معنویت به ابزاری مهم برای اهداف نظام سرمایه داری فراهم ساخته است؛ در این میان ماهیت و چگونگی روابط متقابل میان معنویت و رشد اقتصادی و نیز نحوه اثرپذیری آنها از یکدیگر، از عناصر ضروری برای شناخت و تحلیل اقتصاد سرمایه داری به شمار می رود. در این مقاله با استفاده از بررسی و تحلیل اسناد ناظر به رویکردهای معنویت گرا در ادبیات سرمایه داری، روابط فی مابین و نیز نحوه تاثیروتاثر معنویت و رشد اقتصادی تبیین شد. براین اساس مشخص شد، سیاست های رشد محور در ادبیات سرمایه داری، از یک سو چگونه با سوءاستفاده از مفاهیم شخصی سازی شده از معنویت، بستر لازم برای کالاسازی عناصر معنوی را فراهم و تعالی روحانی بشر را از مسیر سود محوری دنبال می کند. تلاش برای مصرف تظاهری و استفاده از ثروت برای نشان دادن قدرت و برتری بر طبقات پایین-تر، سرمایه را نه به عنوان ابزار ارتقاء معنویت اجتماعی بلکه به مثابه ابزار سلطه تبدیل کرده است. از سوی دیگر چگونه تحریف معنویت از مفاهیم دینی موجب ایراد آسیب های مضاعف بر کیفیت و کمیت رشد اقتصادی می شود. در این پژوهش نحوه اثرپذیری متقابل معنویت و رشد اقتصادی باتوجه به مفاهیم، کارکردها، بسترها و شواهد موجود در جغرافیای نظام سرمایه داری به صورت مجزا مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد هر یک از عناصر معنویت و رشد، به صورت مستقل اثرات معنی داری را بر یکدیگر اعمال می کنند.
کلید واژگان: توسعه, رشد اقتصادی, معنویتThe focus of the development policies of the capitalist economy on axial growth has seriously influenced the various approaches of spiritualism; Apart from the initial motivations for controlling the dangers of violent desires in promoting capitalist thought, the spread of emerging spiritualities, as well as the ever-increasing changes in the conceptual structure of spirituality, provided a good platform for turning spirituality an important tool for capitalist goals. Is; Among these, the nature and manner of the interrelationships between spirituality and economic growth, as well as how they affect each other, are essential elements for understanding and analyzing the capitalist economy. In this article, by examining and analyzing the documents related to spiritualist approaches in the capitalist literature, the relations between them as well as the effect of spirituality and economic growth were explained. Accordingly, it became clear that growth-oriented policies in the capitalist literature, on the one hand, by abusing the personalized concepts of spirituality, provide the necessary basis for the commodification of spiritual elements and pursue human spiritual excellence through profit-oriented path. The pursuit of ostentatious consumption and the use of wealth to demonstrate power and superiority over the lower classes has turned capital not as a means of promoting social spirituality but as a means of domination. contexts and evidence in the geography of the capitalist system. The results show that each of the elements of spirituality and growth independently exert significant effects on each other.
Keywords: Development, Economic Growth, spirituality -
بر اساس آموزههای اسلامی و نتایج تجربه صدر اسلام و انقلاب اسلامی، تقویت معنویت به معنای تعمیق ایمان و تقوا در جامعه، مهمترین زیرساخت و عامل پیشرفت اقتصادی است. معنویت، حالت باطنی ناشی از عمق یافتگی باور به خداوند متعال و احساس وجود او در زندگی است. برپایه این تعریف، اقتصاد متعارف به دلیل ابتناء بر سکولاریسم، امانیسم و لیبرالیسم، و انحصار منابع شناخت به حس و تجربه، «اقتصاد معنوی» یا «سرمایه معنوی» را بر نمیتابد. بر اساس یافتههای مقاله که با روش تحلیلی توصیفی انجام شده، وجود ایمان و تقوی در انسان در گام اول بهرهوری نیروی انسانی را ارتقا میبخشد. با تعمیق ایمان و ارتقای تقوی، روحیه جهادی در نیروی انسانی شکل گرفته، فرهنگ جهادی با ارتقای مضاعف در انگیزه نیروی انسانی، بهرهوری و کارآیی موجب شکلگیری کار و حرکت جهادی خواهد شد و از این طریق پیشرفت اقتصادی مضاعف را به ارمغان خواهد آورد. انسان مومن و پرهیزگار، در استفاده صحیح، دقیق و کارآ از سرمایههای طبیعی، فیزیکی و دارایی پولی سرآمد است. جامعه معنوی، رکود، توقف و ایستایی و عدم استفاده بهینه از امکانات و همچنین ساختارها و نهادهای ناکارامد را بر نمیتابد. بنابراین، معنویت از مسیر انگیزه، با تغییر رفتار، ساختارها را بازتعریف و نهادهای جامعه، بهویژه نهاد حکمرانی و بازار را در جهت پیشرفت دگرگون میسازد.
کلید واژگان: معنویت, رشد اقتصادی, پیشرفت, حرکت جهادی, تاثیر معنویت بر پیشرفت اقتصادیAccording to Islamic teachings, the experiences of the beginning of Islam and the Islamic Revolution, the strengthening of spirituality - meaning the deepening of faith and piety in society - is the most important infrastructure and factor of economic development. Spirituality is the esoteric state resulting from the deepening of belief in God Almighty and the feeling of His existence in life. According to this definition, conventional economics does not tolerate "spiritual economics" or "spiritual capital" because it is based on secularism, humanism, and liberalism, and the monopoly of the sources of cognition on sense and experience. Using a descriptive-analytical method, this paper shows that faith and piety in the first step, improve the productivity of human resources. Therefore, deepening faith and promoting piety and jihadi culture are interrelated with economic development. The faithful and pious man excels in the accurate and efficient use of natural, physical and monetary resources. The spiritual community does not tolerate stagnation and inefficient use of facilities as well as dysfunctional structures and institutions. Changing motivations and behaviors and redefining the structures and institutions of society, spirituality, leads governing institutions and the market to development.
Keywords: Spirituality, Economic growth, Development, Jihadi movement, the impact of spirituality on economic development -
یکی از پیش نیازهای تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تعیین دقیق مفهوم «پیشرفت» در رویکرد اسلامی است. در این زمینه، تعریف های متفاوتی ارائه شده است. این مقاله با استفاده از روش «تحلیلی و استنباطی» و استمداد از آیات قرآن کریم، به تبیین ماهیت «پیشرفت»، ارکان و مقومات آن می پردازد. سوال اصلی این است که در نگاه قرآنی، چه تحولی را می توان «پیشرفت» نامید؟ یافته های تحقیق بیانگر آن است که در نگاه قرآنی، پیشرفت یک شیء یا جنبه ای از آن بدین معناست که آن شیء به گونه ای متحول گردد که آثار متوقع از طبیعت آن نمایان شده و با سایر اجزا و بخش های مرتبط با او سازگار باشد. این مفهوم از «پیشرفت» دارای سه رکن «عقلانیت»، «معنویت» و «عدالت» است. در رویکرد قرآنی، تحقق پیشرفت در هر مرحله یا عرصه ای متوقف بر تحقق این سه رکن است؛ ارکانی که خود نیز با یکدیگر ملازمه دارند. از این رو، سیر تحولی را که در آن تمام ارکان سه گانه مزبور تحقق نیابد نمی توان پیشرفت دانست.کلید واژگان: پیشرفت, توسعه, الگوی اسلامی, ایرانی پیشرفت, عقلانیت, معنویت, عدالتOne of the prerequisites for developing an Islamic Iranian model of progress is providing a precise definition of the concept of progress according to Islam. Different definitions are given in this regard. Using an analytical and deductive method and referring to the verses of the Holy Quran, this paper explains the nature of progress and its main components. The question asked by this essay is: what sort of change can, according to the Quran be referred to as progress? The research findings indicate that in the view of the Quran, the progress of something or an aspect of it means that the thing is changed in such a way that the effects which we expect from its nature will be manifest itself and be compatible with the other components and parts which are related to it. This perception of progress has three pillars: rationality, spirituality, and justice. According to the Quranic view point, the realization of progress in each stage or area depends on the realization of these three concomitant pillars; thus, if development does not occur in all the three aforementioned pillars it will not be considered progress.Keywords: progress, development, Islamic model of progress, rationality, spirituality, justice
-
بشر مدرن پس از انقطاع از وحی و معنویت تلاش نمود با استفاده از عقل یعنی تنها عامل شناختی که برای او باقی مانده بود به ساماندهی امور خود بپردازد و روش علمی بر مبنای عقل را برگزیند. در حوزه اقتصاد نیز تصویری از انسان ترسیم شد که او را فردی منفک از جامعه و مبتنی بر عقلانیتی در نظر می گرفت که پیگیری نفع شخصی و حداکثرنمودن مطلوبیت را تنها عامل موثر در تصمیم گیری ها می دانست، اما در رهیافت دینی عقلانیت منفک از وحی مردود شمرده شده است و عقلانیت تنها در صورتی نتایج مطلوب خود را دارد که در چارچوب آموزه های وحیانی بارور شده و در تعاملی رفت و برگشتی در ادراک وحی انسان را به سوی اهداف متعالی خود رهنمون سازد. در این نگاه عدالت هدف زندگی تعیین شده است و انسان با استفاده از ابزار عقل و در بستری از معنویت می بایست به سوی آن حرکت کند. این مقاله در صدد ارائه ابعاد ساختاری معرفتی برگرفته شده از بنیادهای دینی است که رفتار انسان اقتصادی عقلانی در آن تبیین می شود و محدودیت های رفتاری او را تعیین می کند.
کلید واژگان: عقلانیت, عدالت, معنویت, انسان اقتصادی, رفتار اقتصادیModern human، after severance from prophecy and spirituality، tried to organize its affairs using reason as the only epistemic instrument and thus based a scientific method on it. So in economic realm، human was introduced as an individual separated from the society and relied on the rationality in which self-interesting and ideality optimizing was the only decisive factor in decision making. In a religious standpoint، however، rationality separated from the prophecy is not accepted and only in the framework of enriched prophetic thoughts and in mutual interactions in order to comprehend the prophecy، rationality can guide human into his supreme objectives of life. In this regard، “justice” is the objective of life، towards which human should move using “reason” instrument and in the bed of the “spirituality”. This article aims to introduce structural aspects of epistemology extracted from religious basis which determines behaviors of rational homo economicus and its behavioral constraintsKeywords: Rationality, Justice, Spirituality, Homo Economicus, Human Behavior
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.