به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نظریه مبادله » در نشریات گروه « اقتصاد »

تکرار جستجوی کلیدواژه «نظریه مبادله» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین سرآبادانی تفرشی*، علیرضا چیت سازیان

    نقش تعیین‎کننده بازار کار به عنوان یکی از زمینه‎های توزیع نهاده‎های تولید از سویی، و تاکید بر کرامت و اهمیت کار انسانی به عنوان پیشران توسعه اجتماعی از سوی دیگر، موجب اهمیت دوچندان این بازار است. برخلاف نگرش نئوکلاسیک‎ها به بازار کار که به طور عمده حاصل نوعی همگنی میان قواعد حاکم بر این بازار با دیگر بازارهاست؛ نهادگرایان با تاکید بر نهادهای مهم بازار کار تحلیل و تبیین متمایزی از این بازار ارائه می‎دهند. مسیر متفاوتی که سرانجام به تفاوت‎های بنیادین در مسیر طراحی تعاملات در بازار کار نیز منجر می‎شود. تفاوت دیدگاه نهادگرایان با نئوکلاسیک ها، بینش‎های جدیدی در تحلیل بازار کار رقم می‎زند. در این مقاله با بیان این بینش‎های جدید، به پنج نهاد اتحادیه‎های کارگری و چانه‎زنی جمعی، حداقل دستمزد، حمایت از اشتغال، مزایای اجباری و نظام خلق مهارت و آموزش از دیدگاه نهادگرایی پرداخته و آثار آن بر متغیرهای مهم بازار کار ارزیابی شده است. نهادهایی که موجب تغییر عملکرد در ساختار بازار کارشده و فهم جدیدی از ساختار و پویایی‎های بازار کار را برای تحلیلگران رقم می‎زند. از این رهگذر، سرانجام تفاوت‎های مهم سنت نئوکلاسیک و نهادگرایی در تحلیل ساختار بازار کار مشخص و رهنمودهایی ناظر بر خط‎مشی‎های بازار کار ارائه شده است.

    کلید واژگان: بازار کار, تحلیل نهادی, رویکرد نئوکلاسیک, نهادهای بازار کار, نظریه بنگاه, نظریه مبادله}
  • عباتسعلی رهبر، مسعود آخوند مهریزی
    منطقه آسیای جنوب غربی در مقابل طرح خاورمیانه بزرگ آمریکا مطرح گردیده و منطقه ای است که جمهوری اسلامی ایران در سند چشم انداز بیست ساله خود، این منطقه را به عنوان حوزه تعامل خود مورد تاکید قرار داده است. این منطقه به لحاظ تاریخی و فرهنگی از مناطق مهم به شمار می رود و میراث فرهنگی غنی و سابقه تاریخی مشترک از ویژگی های آن به شمار می رود. با ارزشیابی و تحلیل ارزش های فرهنگی در منطقه آسیای جنوب غربی ملاحظه می شود که مردم این منطقه – علیرغم اختلافات ظاهری- ارزش های فرهنگی نزدیک به هم دارند و این ارزش های فرهنگی می تواند مبنایی برای همگرایی بیشتر قرار بگیرد. به نظر می رسد همگرایی در منطقه آسیای جنوب غربی یکی از اولویت های این منطقه به شمار می رود. غالب نظرات همگرایی فرهنگ را به عنوان یکی از ارکان اصلی همگرایی منطقه ای عنوان می کنند و همگرایی فرهنگی نقش عمده ای بر همگرایی در سایر بخش های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برجای خواهد گذاشت.
    کلید واژگان: آسیای جنوب غربی, همگرایی, فرهنگ, منطقه گرایی, نظریه مبادله}
    Abbas Ali Rahbar, Masoud Akhon Mehrizi
    The Islamic Republic of Iran in its 20 years Vision Plan defines the southwest Asia as a sphere of interaction and against U.S. plan of great Middle East. This region historically and culturally is an important region and has cultural heritage and common historical records with Iran. The people of this region have common culture values and these values can establish a base to integrate the region. It seems that integration is one of the main priorities of the region. According to integration theories, culture is one of the main components of integration and cultural integrity has great role in integration on other sectors such as economy, political and social sphere.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال