به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حل مساله » در نشریات گروه « مدیریت »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حل مساله» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حیدر نجفی رستاقی*، نیما عرب حسینی

    تغییرات در نظام های اجتماعی و مدیریتی در در دهه های اخیر ، با انفجار دانش، نرم شدن اقتصاد و تغییر ارزشها همراه گردیده است که مبتنی بر این تحولات نیازمند بازتعریف مفهوم فناوری هستیم. از جمله رویکردهای نوینی که در زمینه حل مسایل عمومی مطرح گردیده است، مفهوم «فناوری نرم» که نیازمند فهم بنیادین این حوزه و شناخت ابعاد تحقیقاتی مرتبط می باشیم. مفهوم حکمرانی و خط مشی گذاری نیز در حوزه های مختلف، تحت تاثیر این نوع نگاه نرم، نیازمند بازنگری و تغییر است و از این حیث میتوان با بهره گیری از این مفاهیم ، رویکردی نوین در حل مسایل اجتماعی و حکمرانی ارایه داد. هدف از این پژوهش را میتوان «بررسی مبانی بنیادین و فراترکیب مطالعات پیشین در راستای شناسایی دلالت های نظری و کاربردی حوزه فناوری نرم » بیان نمود. در این راستا از روش مطالعات اسنادی و فراترکیب بهره گیری گردید و مطالعات مرتبط با حوزه «فناوری نرم» مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت در بخش جمع بندی نیز دلالت های نظری در محورهای معرفتی ، اجتماعی و نهادی و دلالتهای کاربردی در محورهای مولفه های نرم اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فناورانه، بنیادین و مدیریتی دسته بندی گردیده است.

    کلید واژگان: فناوری نرم, حکمرانی, خط مشی گذاری عمومی, حل مساله, فراترکیب}
    Heidar Najafi Rastaghi *, Nima Arabhosseini

    Changes in the social and managerial system in recent decades have been accompanied by an explosion of knowledge, softening of the economy and changes in values, based on which we need to redefine the concept of technology. Among the new approaches that have been proposed in the field of solving public problems is the concept of "soft technology", which requires a fundamental understanding of this field and knowledge of related research dimensions. The concept of governance and policy-making in different areas, under the influence of this kind of soft view, needs to be reviewed and changed, and in this regard, using these concepts, a new approach to solving social problems and governance can be presented. The purpose of this study is " Meta-synthesis of studies in order to identify theoretical and practical implications in the field of soft technology."In this regard, the method of documentary studies and Meta-synthesis was used and studies related to the field of "soft technology" were reviewed. Finally, in the summary section, theoretical implications in the epistemological, social and institutional axes and practical implications in the axes of soft social, political, economic, technological, fundamental and managerial components have been classified.

    Keywords: Soft technology, Governance, Public Policy, problem solving, Meta-Synthesis}
  • مصطفی جعفری، پیمان اخوان، رضا حسنوی، علی اباصلتیان
    این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین ویژگی های روان شناختی با مدیریت دانش شخصی انجام شده و از همین رو با رویکرد توصیفی و از نوع پیمایشی است. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه ای شامل 72 سوال بوده و حجم نمونه ی آماری 268 نفر از دانشجویان، کارشناسان و مدیران فعال در زمینه ی مدیریت دانش است. داده های پژوهش با استفاده از روش های آماری و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. تحلیل داده ها این نتیجه را در برداشت که بین تحصیلات و توانمندی افراد در مدیریت دانش شخصی رابطه ی همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همه ی ویژگی های شخصیتی به جز عصبیت با مدیریت دانش شخصی رابطه ی مثبت و معنا داری دارد و تاثیر منفی و معنادار ویژگی عصبیت نیز با مدیریت دانش شخصی اثبات شد. هم چنین یافته های پژوهش ارتباط معنادار پنج بعد شخصیتی را با ابعاد چهارگانه مدیریت دانش شخصی ثابت کرد.
    کلید واژگان: مدیریت دانش شخصی, حل مساله, ویژگی های روان شناختی, آزمون نئو}
    This research is intended to review the relationship between psychological traits and personal knowledge management. A questionnaire containing 72 questions was used to collect data from a research sample of 268 subjects. In addition to developing the concept of personal knowledge management with regard to psychological traits, this research has concluded that there is a significant and positive relationship between education level and the capability of personal knowledge management. It has also indicated that there is an effective relationship between psychological traits and personal knowledge management. Hence, the more the people are bias, the less they are capable in personal knowledge management. On the other hand, the stronger the other traits (extraversion, flexibility, agreeability, and responsiveness) are, the higher the capability in personal knowledge management will be.
  • محسن صوفی زمرد
    امروزه مدیریت دانش سازمانی و فرایندهای آن را، به مثابه یک راهبرد ضروری و آینده نگر به منظور کسب مزیت رقابتی و حفظ بقاء و بهبود عملکرد فردی و سازمانی و به طور کلی تبدیل شدن به یک سازمان یادگیرنده در محیط های پویا و به شدت تغییرپذیر می دانند و سازمان ها به منظور دستیابی به مزایای آن، برای پیاده سازی مدیریت دانش تلاش می نمایند که در این راستا با چالش ها و الزاماتی رو به رو هستند سازمان پلیس به عنوان نهادی اجتماعی که حافظ جان و مال مردم است دارای وظایف و مسئولیت های متعددی است که تحقق هر کدام از آنها نیازمند به اخذ تصمیمات واقع گرایانه است که این امرتنها از طریق مدیریت دانش و اطلاعات تحقق پذیر است. مدیریت دانش با ساده سازی و اصلاح فرایند مشارکت، توزیع، ابداع یا آفرینش، گردآوری و درک دانش می تواند به تصمیمات نوآورانه در سازمان پلیس کمک کند و آن را از یک سازمان بوروکراتیک به سازمانی دانش محور، نوآور و روزآمد تبدیل سازد. از آنجایی که در یکی دو دهه گذشته رویکرد پلیس جامعه محور رشد قابل توجهی داشته به جرات می توان گفت هدف آن رسیدن به یکی از مهم ترین ملاک های اثربخشی و کارایی یعنی توانایی در کاهش احساس ناامنی و افزایش مشارکت شهروندان بوده است. به لحاظ نظری با توجه به اتخاد رویکرد پایین به بالا و شکل دهی و ارتقای مشارکت همگانی از طریق شناسایی و پیشگیری از وقوع جرم و توجه به افزایش رضایتمندی، می تواند احساس امنیت، تغییر دیدگاه های شهروندان به پلیس و در نهایت ارتقای کیفیت زندگی و تعامل با پلیس کمک کند. حال این نوشتار به دنبال این است که این رویکرد نسبتا فراگیر پلیس تا چه اندازه با الگوی ها دانش محوری انطباق داشته و تا چه اندازه می تواند پلیس را در این راه یاری رساند.
    کلید واژگان: مدیریت دانش, دانش محوری, جامعه محوری, حل مساله, پلیس}
  • علی رضاییان، سید عابد رضایی، خدیجه اکبری
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان تدابیر سیاسی و سبک های حل مساله افراد انجام شده است. به این منظور 220 نفر از کارمندان دانشگاه شهید بهشتی به صورت تصادفی از میان 1000کارمند دانشگاه انتخاب گردید. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه استاندارد سنجش سبک حل مساله هلریگل، اسلوکوم و وودمن و پرسشنامه رفتارسیاسی ای.جی.دوبرین استفاده شد. طی نتایج به دست آمده، ارتباط مثبتی میان قضاوت عاطفی با چاپلوسی، استفاده سیاسی از اطلاعات، ایجاد الزام اخلاقی، معاشرت با افراد ذی نفوذ و ایجاد پایگاه حمایتی وجود دارد. همچنین ارتباط معکوسی میان قضاوت منطقی با چاپلوسی، استفاده سیاسی از اطلاعات، ایجاد الزام اخلاقی، معاشرت با افراد ذی نفوذ و ایجاد پایگاه حمایتی وجود دارد. میان ادراک شهودی با استفاده سیاسی از اطلاعات، و ایجاد الزام اخلاقی، ارتباط و همسویی وجود دارد. ادراک حسی نیز با چاپلوسی، استفاده سیاسی از اطلاعات و ایجاد الزام اخلاقی رابطه معکوس داشت
    کلید واژگان: تدابیر سیاسی, حل مساله, نوع قضاوت, نوع ادراک}
    Ali Rezaeean
    The aim of present study is to examine the relationship between political tactics andindividuals’ problem-solving methods. For this purpose, a sample of 220 was randomlyselected from 1000 employees of Shahid Beheshti University. In order to measure thevariables, the standard questionnaire of problem-solving method of Helrigel, Slocholm, andWoodman and the political behavior questionnaire of A.J. Dobrin were used. The resultsindicated that there is a positive relationship between emotional judgment and flattery,political application of the information, the creation of moral obligation, association withinfluential individuals and establishing a supporting base. However, there is a negativerelationship between rational judgment and flattery, political application of information, thecreation of moral obligation, association with influential individuals and establishing asupporting base. In addition, there is a parallel relationship between witnessed perceptionand political application of information, and the creation of moral obligation. On the otherhand, a negative relationship exists between intuitive perception. flattery, politicalapplication of information, and the creation of moral obligation.
  • مصطفی احمدی

    یکی از فراگردهایی که تمام مدیران به طور مداوم با آن سرو کار دارند "تصمیم گیری" می باشد. تفکیک ناپذیری تصمیم گیری از مدیریت به حدی است که آنها را مترادف یکدیگر دانسته اند. دو نکته حائز اهمیت در خصوص تصمیم گیری و خط مشی گذاری (در سطح سازمان های عمومی) این است که "اغلب مدیران از تحلیل اینکه چگونه تصمیم می گیرند ناتوانند" و دیگر اینکه "اغلب مدیران تصمیم گیری را به صورت فعالیتی نقطه ای می دانند و نگرش فرایندی به آن ندارند". جهت تحلیل و تشریح این دو موضوع به تبیین و توضیح مراحل و فرایند تصمیم گیری پرداخته و چگونگی تصمیم گیری را از طریق مدلهای عقلایی، سیاسی، سطل زباله و ارزشی مرور می نماییم. از آنجایی که تفکر خلاق در ابداع فرصتها، گزینه ها و راه حلها نقش بسیار مهمی را ایفا می نماید، نگاهی کوتاه به تفکر خلاق می اندازیم. بر اساس این اصل بدیهی که تمام وظایف، نقشها و فراگردهای مدیریتی می باید در چهارچوب ارزشهای حاکم بر افراد و جامعه صورت پذیرد، دو ارزش اساسی توکل و مشورت، به اختصار تشریح می گردند.

    کلید واژگان: تصمیم گیری, مدلهای تصمیم گیری, فنون تصمیم گیری, تفکر خلاق, حل مساله, توکل و مشورت}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال