به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « cultural policy » در نشریات گروه « مدیریت »

تکرار جستجوی کلیدواژه «cultural policy» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رحمان یاسی*، محمدجواد نیک روش

    وحی به عنوان یکی از منابع اختصاصی معرفت دینی، جایگاهی ویژه در ادبیات قرآنی دارد و اتخاذ الگویی صحیح جهت باورمند نمودن مردمان عصر نزول به این واژه را می توان از اقدامات شگفت شارع مقدس محسوب نمود. این واژه و مشتقات آن بیش از 70 بار در قرآن کریم بکار رفته اند. از طریق بررسی روند نزول آیات مشتمل بر واژه وحی و پیوند مفاهیم مرتبط، می توان به الگویی که شارع مقدس جهت معتقد نمودن جامعه به وحی و قداست آن مدنظر داشته است، دست یافت. دستیابی به چنین الگویی می تواند زمینه ساز طراحی الگویی شایسته جهت خط مشی گذاری فرهنگی مطلوب در مسیر باورمند نمودن جامعه به مفاهیم والای ارزشی محسوب گردد. در پژوهش حاضر با بهره گیری از روش شناسی تفسیر تنزیلی از یک سو و روش شناسی تحلیل مضمون از سوی دیگر، آیات مشتمل بر واژه وحی و مشتقات آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و پس از طی مراحل تحلیل مضمون، برداشت روش شناسانه محقق از الگوی مدنظر پروردگار متعال در پیاده سازی واژه وحی در جامعه ارائه و الگوی مطلوب انتزاع شده است. بر اساس نتایج تحقیق، الگوی مدنظر مشتمل بر سه بعد و هر بعد نیز مشتمل بر مجموعه ای از مولفه هاست. بعد «اعتقادی و فرهنگی-اجتماعی»؛ مشتمل بر مولفه هایی از جمله: تبیین چیستی و از کجایی مفهوم برای مخاطبین و تبیین مستمر ویژگی های مفهوم، بعد «مدیریتی و اجرایی»؛ مشتمل بر مولفه های: انتخاب پیام رسان شایسته و بیان ویژگی های او برای مخاطبین، تقویت و حمایت مستمر نسبت به پیام رسان، و نظارت جدی و مستمر بر پیام رسان، و بعد «سیاسی-امنیتی»؛ مشتمل بر مولفه های: برنامه ریزی جهت مقابله با مخالفین مفهوم و اعلان عمومی و توجه مستمر به مکر مخالفین مفهوم.

    کلید واژگان: حکمرانی اسلامی, وحی, سیاستگذاری فرهنگی, تفسیر تنزیلی, الگوی باورمند نمودن}
    RAHMAN YASI *, Mohammadjavad Nikravesh

    Revelation, as one of the specific sources of religious knowledge, has a special place in Quranic literature and adopting a correct model to make people believe in this word can be considered as one of God's wonderful actions. This word and its derivatives are used more than 70 times in the Holy Quran. By examining the revelation process of the verses containing the word revelation and the connection of related concepts, it is possible to reach the model that God has in mind for the society to believe in the revelation and its sanctity. Achieving such a model can be considered as a basis for designing a suitable model for making a desirable cultural policy in the direction of making the society believe in high value concepts. In this article, by using the methodology of reductive interpretation on one hand and the methodology of foundation data on the other hand, the verses containing the word revelation and its derivatives are analyzed and after going through the stages of thematic analysis, the methodological impression The researcher has abstracted from the model considered by the Almighty God in the implementation of the word revelation in the society and the desired model. Based on the results of the research, the considered model consists of three dimensions and each dimension also contains a set of components. "religious and socio-cultural" dimension; including components such as: explaining what the concept is and where it comes from for the audience and continuously explaining the characteristics of the concept, the "management and executive" dimension; including the components of: choosing a worthy messenger and expressing his characteristics to the audience, continuous strengthening and support for the messenger, and serious and continuous monitoring of the messenger, and the "political-security" dimension; Including the components: planning to deal with the opponents of the concept and public announcement and continuous attention to the cunning of the opponents of the concept.

    Keywords: Islamic Governance, Revelation, cultural policy, Tanzili Exegesis, Credibility Model}
  • محمدکاظم خواجه احسنی، علیرضا پیروزمند

    در گام دوم انقلاب، بسیاری از دلسوزان و فعالان فرهنگی نسبت به کارآمدی سازمان های رسمی تشکیک کرده و بیش از پیش به ظرفیت های مردمی به عنوان رمز ماندگاری و پیشروی نظام اسلامی در مقابله با جبهه فرهنگی دشمن رو آورده اند. تا جایی که رویش های سال های اخیر در بین جوانان مومن انقلابی، شکل گیری حلقات میانی و تشکیل قرارگاه جبهه فرهنگی انقلاب در دهه نود به عنوان بخشی از مسیر تحقق دولت اسلامی و مردمی سازی حکمرانی محسوب می شود.به نظر می رسد سیاست گذاری کلان با هدف شکوفایی و بالندگی جبهه فرهنگی انقلاب، مبتنی بر مبانی دینی، واکاوی تجربیات گذشته و وضعیت کنونی آن، و همچنین متناسب با آخرین نقشه و تهاجم فرهنگی دشمن یکی از اولویت های اصلی گام دوم انقلاب است. در این پژوهش با روش تحلیل مضمون، آثار مکتوب و گفتارهای استاد سیدمحمدمهدی میرباقری در مسایل مرتبط با جبهه فرهنگی انقلاب بررسی گشته و ده مضمون پایه برای مدیریت فرآیند شکل گیری این جبهه شناسایی شد. با خوشه سازی گروه های مشابه، نتایج حاصله در قالب دو مضمون سازمان د هنده شامل اصول جبهه سازی و راهبردهای کلان آن دسته بندی شد که ذیل مضمون فراگیر «الزامات جبهه سازی در عرصه فرهنگی» به عنوان کانون و هسته شبکه مضامین، تعریف می شوند.

    کلید واژگان: جبهه فرهنگی انقلاب, اصول جبهه سازی, راهبردهای جبهه سازی}
    mohammadkazem khaje ahsany, alireza pirouzmand

    In the second phase of Iranian revolution, many cultural lovers and activists doubted the effectiveness of official organizations and increasingly turned to popular capacities as the key to the survival and progress of the Islamic system when facing the enemy's cultural front. To the extent that the developments of recent years among the revolutionary young believers of Iran, the formation of middle circles and the formation of the Cultural Front of the Revolution in the nineties (Iranian Calendar) are considered as part of the path to the realization of the Islamic government and democratization of governance. It seems that macro-policy with the aim of flourishing the cultural front of the revolution, based on religious principles, analysis of past experiences and its status quo, as well as in accordance with the latest plan and cultural invasion of the enemy is one of the main priorities of the second phase of the revolution. This study, through content analysis, has examined the speeches and written works of Professor Sayyid Mohammad Mahdi Mirbagheri on issues related to the Cultural Front of the Revolution and identified ten basic themes to manage the process of formation of this front. By clustering similar groups, the findings were categorized in the form of two organizing themes, including the principles of front forming and macro-strategies, which were defined under the comprehensive theme of "front- forming requirements in the cultural arena" as the focus and the core of the theme network.

    Keywords: Cultural Front of Iranian Revolution, Principles of Front Formation, Strategies of Front Formation, Cultural policy, religious policy}
  • بهروز روستاخیز*، سمیه کاظمی، عطیه آذرشب
    صنعت پوشاک از صنایع خلاق فرهنگی است و پوشاک از کالاهایی است که در جریان فرهنگ پذیری ملت ها به کار گرفته می شود. به همین علت، در سال های اخیر در سیاست گذاری ها به گسترش صنعت پوشاک ملی با بازتولید لباس سنتی ایرانی و استفاده از سرمایه های فرهنگی موجود در کشورمان توجه بیشتری شده است. با وجود این، این سیاست ها با ناکامی هایی روبه رو بوده است که بر اساس نتایج پژوهش ها، یکی از دلایل عمده آن ضعف در حوزه توزیع و بازاریابی است. این مقاله با هدف دستیابی به راهکارهای عملی استفاده از بازاریابی در توزیع لباس سنتی روز آوری شده در کشورمان، تجربیات کشورهای آسیایی موفق در این حوزه را با توجه به آمیخته بازاریابی صنایع خلاق فرهنگی، یعنی مطلوبیت برای مصرف کننده، هزینه مصرف کننده، راحتی مصرف کننده و ارتباطات مصرف کننده تحلیل کرده است. در این پژوهش کیفی برای گردآوری داده ها از روش های کتابخانه ای، اسنادی و نیز رجوع به داده های تجربی و برای تحلیل، از تحلیل موضوعی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد مهم ترین آمیخته در میان آمیخته های بازاریابی تحلیل شده، آمیخته ارتباطات مصرف کننده است و اغلب اقدامات انجام شده با بهره گیری از رویکرد بازاریابی فرهنگی و در جهت ارزش آفرینی فرهنگی بوده اند. در مجموع، در کشورهای ذکرشده از ترکیبی از بازاریابی مصرف کننده محور و با استفاده از مشارکت مصرف کننده و با توجه به ارزش های فرهنگی او استفاده شده و در این راستا کانال های توزیع و سیاست گذاران هم راستا با هم عمل کرده اند.
    کلید واژگان: بازاریابی فرهنگی, آمیخته بازاریابی صنایع خلاق فرهنگی, سیاست گذاری فرهنگی, لباس سنتی ایرانی, بازتولید لباس سنتی}
    Behrouz Roustakhiz *, Somayeh Kazemi, Azarshab Atiyeh
    The clothing industry is one of the creative cultural industries and clothes are commodities that are used during the acculturation of nations. For this reason, in recent years, more attention has been paid to the expansion of the national clothing industry by reproduction of the Iranian costumes and using the existing cultural assets in Iran. However, these policies have faced setbacks, which according to some researches, one of the main reasons is the weakness in the field of marketing in distribution. Therefore, this article has analyzed the experiences of successful Asian countries to achieve practical solutions for using marketing in the distribution of updated costumes in Iran, according to the marketing mix of creative cultural industries; i.e., utility for the consumer, consumer cost, consumer convenience and consumer communication. As the data gathering methods, this qualitative research applied library and documentary methods and used the empirical data and also employed thematic analysis as the analytical method. The research results show that the most important mix among the analyzed marketing mixes is the consumer communication mix and most of the measures taken were using the cultural marketing approach and in order to create cultural value. In general, in the mentioned countries, a combination of consumer-centric marketing has been used with the participation of consumers and according to their cultural values, and in this regard, distribution channels and policy makers have acted in parallel.
    Keywords: Cultural marketing, Marketing mix of creative cultural industries, Cultural policy, Iranian costumes, Reproduction of costumes}
  • سید مهدی جولایی، علی انتظاری *

    پژوهش حاضر با هدف مطالعه سیر تطور سیاست‎های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت های پس از انقلاب انجام شده است. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون با رویکرد سه مرحله ای است. برای گردآوری داده ها در این تحقیق به اسناد و مدارک موجود اعم از پژوهش ها، متون مکتوب و مصاحبه های موجود متولیان امر سیاست‎گذاری فرهنگی مراجعه شد. روش نمونه گیری در این تحقیق «نمونه گیری هدفمند» است. دراین مقاله تفکیک هایی بین سیاست‎های فرهنگی اعلامی و سیاست‎های اعمالی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیاست‎های فرهنگی اتخاذ شده در هر دوره و  نتیجه این سیاست‎ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رویکرد کلی دولت ها نسبت به سیاست فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آنچه به صورت خاص در وزارت ارشاد گذشته، صورت گرفته است. یافته های تحقیق نشان داد که سیاست‎گذاری فرهنگی در کشور در دولت های بعد از انقلاب اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آنگونه که باید صورت نپذیرفته است؛ بدین معنی که در دولت موقت و دولت اول به دلیل عدم همسویی با اهداف انقلاب، در دولت دوم به دلیل کوتاه بودن دوره فعالیت، شاهد سیاست‎گذاری فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیستیم و در دولت های دیگر پس از انقلاب اسلامی نیز به دلیل اتخاذ سیاست تک بعدی در پرداختن به اهداف انقلاب اسلامی، شاهد اتخاذ نگاه گزینشی و بخشی نگری به مقوله فرهنگ هستیم.

    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, تحلیل مضمون, دولت, سیاست‎گذاری فرهنگی, مهندسی فرهنگی}
    Seyed Mahdi Joulaee, Ali Entezari

    The aim of this study is study the evolution of cultural policies of the Ministry of Culture and Islamic Guidance in post-revolutionary governments. The method of this research is qualitative and is a thematic analysis with a three-step approach. In order to collect data, were referred to the existing documents including researches, written texts and existing interviews of cultural policy makers.The sampling method is "targeted sampling". In this article, distinctions between cultural policies announced and policies implemented by the Ministry of Culture and Islamic Guidance and Cultural policies adopted in each period and the result of these policies Has been studied. In the interim government and the first government due to lack of alignment with the goals of the revolution, In the second government, due to the short period of activity, we do not see cultural policy in the Ministry of Culture and Islamic Guidance And in other governments after the Islamic Revolution due to the adoption of a one-dimensional policy in addressing the goals of the Islamic Revolution We are witnessing the adoption of a selective and partisan view of culture.

    Keywords: Islamic Revolution, Theme Analysis, Government, Cultural Policy, Cultural Engineering}
  • محمدوحید صافی اصفهانی*، حسن بشیر

    یکی از چالش های پیش رو در عرصه خط مشی گذاری فرهنگی ایران معاصر این است که یک موضوع و یا رخداد فرهنگی بیش از آنکه از دریچه یک الگوی دقیق رد شود و به مساله ی فرهنگی تبدیل شود، از دالان عقاید، باورها، برداشت ها و علایق شخصی فرد خط مشی گذار می گذرد و شکل مساله فرهنگی به خود می گیرد. برای اینکه بتوانیم در فضای فرهنگی کشور، مساله شناسی کنیم، ضروریست که دریابیم در گفتمان رسمی کشور چه مفاهیم و چه زبانی وجود دارد که سیاست های فرهنگی جامعه را می سازد. همچنین، فهم و شناخت روندها و روش های مختلف مساله شناسی برای رسیدن به خط مشی ها و برنامه های منسجم و واحد امری ضروریست. در این تحقیق با رویکرد کیفی و با استفاده از استراتژی مطالعه موردی چندگانه، سه سازمان فرهنگی شهری بزرگ کشور مورد مطالعه قرار گرفته است تا الگوی های مساله شناسی آنها استخراج و مورد مقایسه قرار گیرد. بر مبنای یافته های این تحقیق، خط مشی شناسایی شده برای مساله شناسی فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اصفهان و مشهد به ترتیب: خط مشی «بالادست محوری و تلفیقی» با اولویت های «فرهنگ دینی- تدافعی» و حاکمیت الگوی روال نامه ای و «همه موضوعی»، خط مشی «نخبه محوری و تلفیقی» با اولویت های «فرهنگ شهروندی» و حاکمیت الگوی مفهومی مدیریتی «چندموضوعی» و خط مشی «مردم محوری و تلفیقی» با اولویت های «فرهنگ مردمی - انقلابی» و حاکمیت الگوی پیوست اجتماعی «چندموضوعی» است.

    کلید واژگان: مساله شناسی فرهنگی, فرهنگ و شهر, خط مشی گذاری فرهنگی, خط مشی های فرهنگی, سازمان های فرهنگی, سیاست فرهنگی}
    Mohammad Vahid Safi Esfahani

    One of the leading challenges in the field of contemporary Iranian cultural policy is that a subject or cultural event, rather than passing through the lens of a precise pattern and becoming a cultural issue, transcends the line of personal ideas, thoughts, perceptions, and personal interests. It passes and takes the form of a cultural issue. In order to be able to identify issues in the country's cultural environment, it is necessary to understand what concepts and languages there are in the country's official discourse that shape society's cultural policies. It is also necessary to understand and understand the various trends and methods of problematics in order to achieve consistent and unified policies and programs.In this research, with a qualitative approach and using multiple case study strategy, three major urban cultural organizations of the country have been studied to extract and compare their problematic patterns. Based on the findings of this study, the identified policy line for cultural issues of Tehran Municipality Cultural Organization is: "Top-Axial and Integrated Policy" with the priorities of "Religious-Defense Culture" and the rule of model and "all-subject" pattern. For Isfahan, the policy is "elite-oriented and integrated" with the priorities of "citizenship culture" and the rule of the conceptual model of "multi-subject" management, and for Mashhad is: "people-centered and integrated" policy with the priorities of "popular-revolutionary culture". And the dominance of the "multi-subject" social attachment model.

    Keywords: Keywords Cultural Issues Defining, Culture, City, Cultural Policy Making, Cultural Policies, Cultural Organizations, Cultural Policy}
  • فرشاد مهدی پور*

    سیاست گذاری دامنه ای از برون دادهاست که مشتمل بر تصمیمات بروکراتیک و سیاسی حاکمیتی و دیوان سالارانه است؛ در واقع برون دادها ماحصل مکانیزم ها و سازوکارهایی است که باید به کار گرفته شود تا سیاست محقق شود. هدف این تحقیق آن است که الگویی را برای اجرای سیاست های فرهنگی در ایران ارایه دهد که طی آن ادبیات و ایده های عملیاتی را توسعه داده و با روی کردی فرهنگی (و نه الزاما بهره گیری از مکانیزم های مطرح در سیاست گذاری عمومی)، تحقق اهداف را نزدیک تر سازد. روش این تحقیق ترکیبی است از مطالعه اسنادی و دلالت پژوهی تا یافته ها در قالب چارچوب مفهومی، استخراج و دسته بندی و نهایتا ارزیابی شوند. یافته ها در سه سرفصل اجراپژوهی، سیاست فرهنگی و نقص ها و آسیب های مرحله اجرایی شدن سیاست فرهنگی دسته بندی شده اند و با توجه به این که اجرای سیاست فرهنگی امر پیچیده ای است، الگوی سه پایه ترویجی، فنی و حقوقی می تواند آسیب های ناشی از مجریان سیاست ها و زیرساخت های معیوب اجرای سیاست را برطرف کند چون اجرای کامل و درست خط مشی، تنها راه تحقق سیاست است و اجرای نامناسب، می تواند امیدها برای حل مشکل را بر باد دهد و ابزارهای پیشنهاد شده، متناظر با حوزه فرهنگ ارایه شده اند.

    کلید واژگان: خط مشی گذاری, سیاست فرهنگی, اجرای سیاست, ابزارها, مکانیزم ها}
    Farshad Mahdipour *

    Talking about making policies, we expect a domain of outcomes including bureaucratic and sovereign decisions. The outcomes are indeed the result of mechanisms and instruments that must be utilized to implement a policy. Implementation of policies usually suffers from 2types of deficiencies: deficiencies caused by inefficient executives and those caused by insufficient infrastructures. what comes before these deficiencies is the lack of an optimum methodology for implementing the policies; because, the executive can claim not having a clear plan of action, and the problem of insufficient infrastructures usually cannot be solved in a short while. The present article, being centered on the discussion of performance and performance studies, aims to propose a model for implementation cultural policies, by means of which the operational literature and ideas are developed with a cultural approach, of the objectives. Complete and accurate implementation of the plan of action is the only way of realizing the policies. On the other hand, improper implementation can abandon all hopes for solving the problem. Every instrument can be applied to a certain problem; and since the policy makers can have an extensive domain of action, knowing the proper instruments is the key to final realization of the policies.

    Keywords: policy, Cultural Policy, Policy Implementation, tools}
  • حسین مظفر، مهدی رضائیان، عباسعلی حاجی پروانه، مجید الهام بخش

    رسانه ی رادیو و تلویزیون که تلفیقی از تکنولوژی و فرهنگ است، وقتی در فرآیند تصمیم سازی و سیاستگذاری قرار می گیرد، دچار دوگانگی می شود. جنبه فرهنگی رسانه آکنده از امور مجازی و دلالت های لفظی است و در فرایند سیاستگذاری، تحت تاثیر ساختار های سازمانی قرار می گیرد. در نقطه مقابل، بخش تکنیکال رسانه در عصر انفجار اطلاعات بر فرهنگ سیطره یافته و سیاستگذاری فرهنگی را به سمت ساختار فناورانه متمایل ساخته است. در این شرایط برخی متفکران رسانه درخصوص قربانی شدن هنر در پای فناوری هشدار می دهند و از خدشه دار شدن رابطه انسان با هستی و جهان واقعی در دوره قدرت نمایی رسانه های مجازی ابراز نگرانی می کنند. نوع این تحقیق با عنایت به ماهیت مسئله و ویژگی اهداف و سوالات آن و لزوم قرار داشتن در چارچوب نظریه پردازی و مدل سازی؛ « توسعه ای-کاربردی » می باشد. برای این تحقیق از روش داده بنیاد با رویکرد تحلیل محتوا برگزیده استفاده شده است. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه عمیق و گروه های متمرکز و برای تجزیه و تحلیل داده ها از شیوه کد گذاری که نوعی تحلیل محتوا در روش داده بنیاد محسوب می شود.در این تحقیق برای طراحی مدل سیاستگذاری فرهنگی رسانه مدل از هر دو رویکرد تجویزی و توصیفی استفاده شده است. در نهایت، باتوجه به تحولات مهم تکنولوژیک در رسانه ملی و شناخت ویژگی های محتوا و ساختار از طریق گفتگو با کارشناسان خبره منتخب، مدلی چندوجهی برای سیاستگذاری فرهنگی رسانه ملی طراحی شد که ضمن شناسایی شاخص ها و مولفه های فرهنگ ایرانی - اسلامی، به شرایط نوین رسانه نیز توجه دارد.

    کلید واژگان: سیاستگذاری فرهنگی, رسانه ملی, طراحی مدل, مدل راهبردی, نظریه پردازی}
    Hossein Mozaffar, Mehdi Rezaiyan, AbbasAli Hajiparvaneh, Majid Elhambakhsh

    Radio and television media, which are a combination of technology and culture, are doubling when it comes to decision-making and policy-making. The cultural aspect of the media is full of virtual affairs and verbal connotations, and is influenced by organizational structures in the policy-making process. In contrast, the technical part of the media has dominated culture in the age of information explosion and has shifted cultural policy toward technological structure. . In this context, some media thinkers warn about the sacrifice of art at the foot of technology and express concern about the deterioration of human relations with the universe and the real world during the power period of virtual media. The nature of this research is "developmental-applied" considering the nature of the problem and the characteristics of its goals and questions and the need to be within the framework of theory and modeling. For this research, the foundation's data method with selected content analysis approach has been used. For data collection, in-depth interviews and focused groups, and for data analysis, coding method, which is considered as a kind of content analysis in the foundation's data method. Is. Finally, considering the important technological developments in national media and recognizing the features of content and structure through conversation with selected experts, a multifaceted model was designed for cultural policy of national media that while identifying the characteristics and components of Iranian-Islamic culture, has it.

    Keywords: Cultural Policy, National Media, Model Design, strategic model, Theory of Processing}
  • حسین گرجی پور، علی اصغری صارم*
    بدون اندازه گیری امر تحت حکمرانی، سخن راندن از بهبود اگر گزاف نباشد، موضوعی به شدت دشوار است. خط مشی گذاری عمومی، ابزار دولت ها در حکمرانی بر عرصه های مختلف جامعه است. خط مشی های عمومی که در راستای حل مسایل و برآورده کردن حوایج عامه تدوین و پیاده سازی می شوند، تنها در صورتی می توانند هدف غایی خود مبنی بر منفعت عمومی را محقق کنند که در فرایند مسئله شناسی، تدوین، اجرا و ارزشیابی، از کیفیت مطلوب برخوردار باشند. آگاهی از میزان کیفیت خط مشی های عمومی در هر یک از مراحل مذکور، نیازمند ابزار و سنجه های اندازه گیری دقیق و معتبر است. با مسلح بودن دولت ها به ابزار و سنجه اندازه گیری کیفیت خط مشی های عمومی، آگاهی از وضع موجود و حرکت به سمت وضع مطلوب، تسهیل خواهد شد. اهمیت این امر، هنگامی که سخن از عرصه فرهنگی جامعه باشد، دو چندان خواهد بود. در این پژوهش، با مبنا قرار دادن الگوی ارزشیابی فرایند خط‎مشی‎گذاری فرهنگی و با استفاده از روش شناسی ده مرحله ای ساخت سنجه اندازه گیری راتری و جونز (2007) و نظرخواهی از 10 خبره فعال حوزه فرهنگی، اقدام به طراحی سنجه اندازه گیری کیفیت خط مشی های فرهنگی در قالب پرسشنامه شده است. سنجه طراحی شده در قالب تعداد 55 سوال، امکان سنجش کیفیت خط مشی های فرهنگی در پنج بعد مسئله شناسی، راه حل گزینی، مشروعیت دهی، اجرا و ارزیابی را فراهم کرده است. بعد مسئله شناسی، دارای مولفه ای به نام تعالی فرهنگی با چهار شاخص: تعمیق باورهای دینی و ارزشی، رشد اجتماعی، هویت بخشی و بصیرت افزایی است. بعد مشروعیت دهی، دارای مولفه ای به نام پشتیبانی فرهنگی با دو شاخص: اقناع پذیری و حمایت قانونی است. مولفه های بعد اجرا در خط مشی گذاری فرهنگی عبارتند از: بسترسازی نرم با شاخص هایی از قبیل تعهد و توانمندی مجریان. نهایتا در بعد ارزیابی، مولفه ای به نام نظارت هوشمند فرهنگی با شاخص هایی از قبیل نظارت هدفمند، مستمر و واقع نگر وجود دارد.
    کلید واژگان: آموزش عالی, فرایند خط مشی گذاری, خط مشی فرهنگی, کیفیت, اندازه گیری}
    Hossein Gorjipour, Ali Asghari Sarem *
    Without measuring governance, it is extremely difficult to talk about improvement. Public policy-making is the tool of governments in governing various areas of society. Policies that are formulated and implemented to solve problems and meet public needs can only achieve their ultimate goal of public interest if they are of good quality in the process of agenda setting, formulation, implementation, and evaluation. Knowing the quality of policies in each of these stages requires accurate and valid measuring tools and metrics. This will be doubly important when it comes to the cultural sphere of the society. In this study, based on the evaluation model of the cultural policymaking process and using the ten-step methodology of designing the measures of Ruther and Jones, and a survey of 10 active experts in the field of culture, a questionnaire for measuring the quality of cultural policies has been designed. The scale, containing 55 questions, has made it possible to measure the quality of cultural policies in five dimensions: problem-identification, solution-taking, legitimization, implementation and evaluation. The problem-identification dimension has a component called cultural excellence with four indicators: deepening of religious and value beliefs, social development, identity-creating and insight-giving. The legitimization dimension has a component of cultural support with two indicators: persuasiveness and legal protection. The implementation dimension has the component of cultural policy-making which includes soft contextualization with indicators like commitment and the potency of the administrators. Finally, the evaluation dimension has the component of cultural monitoring with indicators like, purposeful, continuous, and realistic monitoring.
    Keywords: Higher education, Policy-making Process, Cultural Policy, Quality, Measurement}
  • یعقوب یوسفوند*، علی اصغر کاظمی زند، ابوالقاسم طاهری، سید مصطفی ابطحی

    اتخاذ تصمیم ها و سیاست های مطلوب و اثربخش در حوزه دفاعی، نیازمند بهره گیری حداکثری از منابع سخت و نرم است. از جمله منابعی که از آن می توان در اثربخشی به سیاستگذاری دفاعی استفاده نمود، منابع فرهنگی قدرت نرم است. این مقاله به بررسی و تحلیل اثربخشی به سیاستگذاری دفاعی جمهوری اسلامی ایران در پرتو کاربست منابع فرهنگی قدرت نرم می پردازد و تلاش می کند به این پرسش پاسخ دهد که کاربست منابع فرهنگی قدرت نرم در اثربخشی به سیاستگذاری دفاعی جمهوری اسلامی ایران چگونه است؟برای پاسخ به این پرسش ها، با استفاده از روش اسنادی (کتابخانه ای) و میدانی (مصاحبه) داده ها و اطلاعات جمع آوری، و با شیوه کیفی و از طریق کدگذاری باز و محوری تجزیه و تحلیل گردیده اند. جامعه آماری این تحقیق، شامل تعداد 22 نفر از استادان، صاحب نظران، پژوهشگران و کارشناسان و مجریان مربوط به حوزه پژوهش است که با استفاده از روش تعیین نمونه گیری زنجیره ای (گلوله برفی) انتخاب شده اند. نتایج حاصل از مصاحبه با صاحب نظران، حاکی از آن است که کاربست منابع فرهنگی قدرت نرم ج.ا. ایران نقش موثری را در اثربخشی به تصمیم گیری های سیاستگذاران دفاعی، شکل دادن به داده های سیاست دفاعی و تسهیل در دستیابی به هدف های دفاعی و نظامی دارد. نشانه های این اثربخشی را در شکل دهی به ساختار ذهنی سیاستگذاران دفاعی، فعلیت بخشیدن و تحرک بخشی به سیاستگذاری دفاعی، توکل به خدا، صبر و استقامت، بهره گیری از راه حل های علمی در سیاستگذاری ها، نظم و انسجام در فرآیند سیاستگذاری دفاعی، بسیج مردمی، تهییج روحیه و ایجاد آمادگی در نیروها، خودباوری و اعتماد به نفس، بازدارندگی موثر و... می توان مشاهده کرد.

    کلید واژگان: سیاستگذاری دفاعی, سیاستگذاری فرهنگی, قدرت نرم, منابع فرهنگی}
    Yaghoub Yousefvand*, Ali Asghar Kazemi Zand Aboul, Ghasem Taheri, Sayyed Mostafa Abtahi

    Desired and efficient decisions and policies in defense policy require the maximum utilization of hard and soft resources. Among this resources, cultural sources of soft power can be used to affect defense policy. This study aims to examine and analyze the affect Islamic Republic of Iran's defense policy in light of the utilization of soft power cultural resources. To reach this goal, data were collected using the documentary (field) and field (interview) method, then qualitatively analyzed through open and axial coding. The statistical population of this research consisted of 22 professors, experts, researchers and executives in the field of research who were selected by snowball sampling method. The results of the interviews with experts suggest that the utilization of cultural resources to the soft power of the I.R. of Iran has an efficient role in affecting the decision of defense policy makers, shaping defense policy data, and facilitating the achievement of defense and military goals. Signs of this efficiency include shaping the mental structure of defense policy makers, activating and mobilizing defense policy, trusting in God, patience and endurance, utilizing scientific solutions in policymaking, order and coherence in the process of defense policy, mobilization of people, morale-boosting, self-esteem and confidence, efficent deterrence, and so on.

    Keywords: Defense Policy, Cultural Policy, Soft Power, Cultural Resources}
  • میثم آقداغی*، حسین خنیفر، حسن دانایی فرد، مصطفی دلشاد تهرانی
    خط مشی گذاری فرهنگی محل تلاقی خط مشی گذاری عمومی و فرهنگ است که به دلیل اهمیت فزاینده اش در کانون توجه پژوهشگران و اندیشه ورزان قرار گرفته است. در این مقاله با رویکردی اسلامی به این حوزه نظری پرداخته، و تلاش شده است با تکیه بر سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) به عنوان اسوه حسنه، اصول خط مشی گذاری فرهنگی با رویکرد اسلامی استخراج و ارائه شود؛ به عبارت دیگر مسئله این پژوهش پرسش از دلالتهای عملی سیره حکومتی پیامبر اسلام(ص) در خط مشی گذاری فرهنگی است. برای پاسخ به این مسئله مجموعه ای از منابع سیره به صورت هدفمند انتخاب شد و با روش تحلیل مضمون مورد مطالعه و شناسه گذاری قرار گرفت. شناسه ها در قالب مضمونها دسته بندی و پالایش، و با توسعه دامنه مطالعه، شواهد بیشتری برای مضمونهای اصلی گردآوری و تحلیل شد. با مراجعه به متن روایات و خطبه های پیامبر(ص) شواهدی در جهت تایید مضمونهای اصلی فراهم آمد. هفت مضمون اصلی استخراج شده از تحلیل متون سیره عبارت است از: هدایتگری، جامعیت فرهنگی، تدریج، تقویت وحدت و انسجام اجتماعی، مسجدمحوری، تقویت جایگاه خانواده و زنان، و رشد دانش و آگاهی. این هفت مضمون، اصول هفت گانه خط مشی گذاری فرهنگی بر اساس سیره پیامبر مکرم اسلام(ص) را تشکیل می دهد.
    کلید واژگان: خط مشی فرهنگی, خط مشی گذاری, خط مشی عمومی, سیره پژوهی, سیره نبوی}
    Meysam Aghdaghi, Hussein Khanifar, Hassan Danaeefard, Mustafa Delshad Tehrani
    Cultural policy is the intersection point of public policy and culture, to which scholars and thinkers have paid great attention because of its growing importance. This research has noticed this theoretical issue from an Islamic approach. Focusing on Prophet Muhammad’s Seerah, as the best symbol (Osvat-alhasanah), this research is intended to extract and present the principles of the Islamic policymaking through an Islamic approach. In other words, the main question of this research regards the issue of practical implications of the Prophet’s (PBUH) ruling method in cultural policymaking. For this reason, a collection of sources regarding the Seerah of the Prophet was gathered purposefully. The data was analyzed and coded through thematic analysis. The indicators were categorized and refined in the form of themes. By developing the scope of the study, more evidence were collected and analyzed in relation to the main themes. Referring to the content of the traditions and sermons of the Prophet (PBUH), still more evidence were provided to confirm the main themes. The seven main themes derived from the analysis of the Prophet’s Seerah include guidance, cultural comprehensiveness, gradualism, promoting social unity and solidarity, mosque-orientedness, promoting the position of families and women, and the development of knowledge and consciousness. These seven main themes comprise the seven principles of cultural policymaking based on the teachings of Prophet Mohammad (PBUH).
    Keywords: cultural policy, policymaking, public policy, research on the Seerah, Holy Prophet's Seerah}
  • وجه الله قربانی زاده *، فتاح شریف زاده، داوود حسین پور، محمود مروج
    بر این باوریم که سرعت تحولات و پیچیدگی شرایط اجتماعی و فرهنگی جوامع، ضرورت خط مشی گذاری در سطح عمومی و سازمان ها را بیش از گذشته آشکار می سازد، در این میان توجه و اجرای فرایند خط مشی ها بسیار تعیین کننده است. تحقیقات نشان می دهد علی رغم تدوین خط مشی های مناسب، به دلایل عدیده، از جمله اجرای ناقص و یا نامناسب خط مشی ها نتایج به دست آمده مطلوب نیست و خط مشی ها و تصمیمات مهم به ناکامی و شکست منجر می شود به گونه ای که این نابسامانی در برنامه های فرهنگی- که از پیچیدگی مضاعفی برخوردار است- بیش از دیگر حوزه های برنامه ریزی به چشم می خورد. پژوهش حاضر به شیوه کیفی الگوی مدیریت راهبردی اجرای خط مشی گذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را با بهره گیری از استراتژی داده بنیاد مورد تبیین و بررسی قرار می دهد. گرد آوری داده ها طی مصاحبه عمیق با 23 نفر از خبرگان فرهنگی شامل: مدیران، کارشناسان، مربیان و اساتید دانشگاه ها در رشته های متفاوت و مرتبط با موضوع در سطوح مختلف مدیریتی و ستادی انجام شده است. تحلیل داده ها در سه مرحله: «کد گذاری باز»، «کد گذاری محوری» و «کد گذاری انتخابی» انجام پذیرفته است و نشان می دهد که بایسته های راهبردی خط مشی گذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان راهبرد اصلی و اثر بخشی تولیدات و خدمات فرهنگی به عنوان مقوله محوری در مدل تحقیق است، برآیند این تحقیق علاوه بر رسیدن به مدل اجرای خط مشی های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدل اجرای خط مشی سازمان های فرهنگی را نیز مورد بررسی قرار می دهد.
    کلید واژگان: خط مشی, فرایند خط مشی, اجرای خط مشی, سیاست فرهنگی}
    Vajholla Ghorbanizadeh *, Fattah Sharifzadeh, Davood Hosseimpur
    We believe that the pace of change and complexity Social and cultural conditions The need for policy-making in general and Organization over the past revealed The process of considering and implementing policies Is crucial Research shows Despite the formulation of appropriate policiesThe many reasons , Including incomplete or improper implementation of policies The results are not optimal And policies and decisions The failure would result in So that this mess in the cultural program - which has enjoyed the additional complication More than other areas of planning as
    Keywords: policy, Policy Making, Implementation, cultural policy}
  • جواد عطاران، سید مهدی الوانی *، حسن زارعی متین، علی نقی امیری، علی راد
    با توجه به اهمیت نقش تقوا در سنجش و ارزیابی فرآیند خط مشی گذاری و مدیریت فرهنگ سازمانی، پژوهش حاضر با هدف شناسایی تقوا بعنوان ابزار سنجش در خط مشی گذاری فرهنگی در پرتوی آیات قرآن کریم و طبقه بندی انواع آن انجام شد. جامعه آماری این تحقیق را خبرگان حوزه در مقطع خارج فقه و اصول و فقهای برگزیده دینی تشکیل می دهند که از بین آنها بر اساس روش ترکیبی (کیفی-کمی) 3 نفر برای گردآوری اطلاعات در مرحله اول (مصاحبه عمیق) و 14 نفر در مرحله دوم (تشکیل گروه های کانونی و توزیع پرسشنامه) برگزیده شدند. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها منجر به تبین مفهوم تقوا و شناسایی مولفه ها و طبقات آن گردید. علاوه بر این، مشتقات تقوا از آیات مختلف قرآن کریم استخراج و صحت و دقت آن توسط خبرگان امر مورد تایید قرار گرفت. در انتها نیز با توجه به جمیع مطالعات انجام شده و با الهام از ارتباطات چهارگانه انسان با خویشتن، انسان با خدا، انسان با جهان هستی و انسان با هم نوع خود، نحوه اثرگذاری طبقات مختلف تقوا بر یکدیگر شناسایی گردید. در انتها پیشنهاد شد از نتایج مستخرجه در این پژوهش به عنوان ابزاری جهت ارزیابی خط مشی های فرهنگی استفاده شود.
    کلید واژگان: قرآن, تقوا, خط مشی گذاری فرهنگی}
    Javad Attaran, Seyed Mehdi Alvani *, Hasan Zareimatin, Ali Naghi Amiri, Ali Rad
    Given the importance of piety in the evaluation process of policy-making and management of organizational culture, this study aimed to identify and explain piety as the most significant evaluation tool in processes of cultural policy-making in the light of Quran and classify its variants. Population of this study included the experts in school of extra jurisprudence and other religious scholars and favorite jurists, that based on mix method approach among which three people were selected for data collection in the first stage (depth interview), and 14 individuals were also selected in the second stage (formation of focus groups and questionnaire). Results of data analysis led to explaining the concept of piety and identifying its components and categories. In addition, derivatives of piety were extracted from the verses of the Holy Quran and their accuracy was confirmed by experts. Finally, according to all studies and inspired by the four types of relationships of human with himself, human and God, human and the universe, and human with his fellows, the effect of different categories of piety on each other was identified. In the end, it was recommended to use the result extracted from this study as tools for evaluation of cultural policies.
    Keywords: Quran, Piety, Cultural Policy}
  • عرفان مصلح، فریبا علیزاده
    در هزاره جدید این واقعیت به خوبی پذیرفته شده است که «فرهنگ » در تمامی عرصه های زندگی بشری اهمیت محوری دارد. فرهنگ حتی در بطن موضوعات اقتصادی هم وارد شده و جایگاه محوری یافته است و این بدین معنی است که سرنوشت کشورها با تحولات فرهنگ در سطح ملی و فراملی پیوند خورده است. از طرف دیگر، نگاه به فرهنگ، به منزله یکی از زمینه های اصلی توسعه و امکان مدیریت فرهنگی برای تغییر در عناصر فرهنگی و دستیابی به اهداف از پیش تعیی نشده، سبب شده است که حکومت ها در سراسر دنیا به موضوع فرهنگ و مفاهیمی همچون سیاست فرهنگی و سیاست گذاری فرهنگی در قرن اخیر توجه ویژه ای داشته باشند. با توجه به اهمیت این موضوع و به منظور تاثیر فعال دولت در حوزه فرهنگ، مدل هایی برای سیاست گذاری و مدیریت سیاست فرهنگی ارائه و از آن استفاده شده است. با توجه به توضیحات بالا، این مقاله در پی تبیین مفاهیم کلیدی و همچنین معرفی مدل های مطرح شده در ادبیات و اشاره به کارکرد های این مدل هاست. در پایان این مقاله، به منظور فهم بهتر، جمع بندی از مدل ها و کارکردهای آنها در قالب جدول ارائه شده است.
    کلید واژگان: فرهنگ, سیاست گذاری فرهنگی, مدل ها}
    Erfan Mosleh, Fariba Alizadeh
    In the new millennium this is a well-accepted fact that “culture” has a central importance in all areas of human life. Culture has even entered a pivotal role in economic and it means the fate of nations is linked to culture in national and global levels. On the other side concepts in this area like cultural policy has been taken into consideration by governments in all the world. Considering the importance of this issue and in order to effectively influence the government in the field of culture, some models develop in cultural policy and cultural management. The aim of paper is explaining key concepts of cultural policy and introducing models cultural policy in literature in order to better understanding of cultural policy.
    Keywords: culture, cultural policy, models}
  • مهدی براتعلی پور
    ساختارهای هویتی ایران از یک سو ویژگی های خاص تاریخی و فرهنگی ملیت ایرانی را در این نقطه ویژه جغرافیایی بازنمایی می کند. و از دگر سو، انتخاب آگاهانه یا تاثیرپذیری انفعالی از فرهنگ های دیگر را نشان می دهد. به واقع، در تاریخ طولانی ایران راز تفاوت دو حرکت متفاوت جوشش فرهنگی و ریزش اندوخته های تاریخی چیست؟ چرا در یک زمان، باروری و شکوفایی هویت ایرانی را شاهد هستیم و در زمان دیگر، جایگاه فرودست آن را نظاره می کنیم؟ آیا سازوکاری برای جذب ها و حذف های عناصر فرهنگی بیگانه می توان تصور کرد که توام با آن، از استقلال فرهنگی ایرانی خبر دهد؟ دوره های گوناگون تاریخی حکایت از تحولاتی بنیادین فرهنگی و هویتی داشته است که دو مسیر جداگانه را به تصویر می کشد: خودباختگی و انفعال فرهنگی و رشد و تعالی فکری. روشن است که فرهنگ بیگانه تسلیم پذیری تمام عیار را درخواست می کند، اما کدام ویژگی های انحصاری هویت ایرانی این هدف شوم را تسهیل بخشیده و کدام ویژگی ها در برابر آن با افتخار سر برافراشته است؟ در این نوشتار، در پی آنیم که نشان دهیم ساختارهای هویتی ایرانی در دوره پس از انقلاب اسلامی از دو سیاستگذاری متفاوت برای حفظ و بقا، و تداوم و بالندگی تاثیر پذیرفته است. اما آیا هر دو این سیاست ها به این هدف دست یافته اند؟ ارایه تصویری دقیق از ویژگی های هویت ایرانی و تبیین نقش ساختارها در گزینش آزاد افراد و گروه ها می تواند کمک ارزنده ای به کاهش رویارویی های فکری ایران کنونی کرده و اصول مسلم حاکم بر رفتار را به طور اندیشیده شده تعیین کند.
    کلید واژگان: سیاست هویتی, جمهوری اسلامی ایران, کامیونیتاریانیسم, همکنشی نمادین}
    Mahdi Baratalipour
    Culture of a society represents the symbolic position of social values in creative mind of individuals. Collective identity is valuable treasures of beliefs and behaviors in a cultural Construction. Stability and continuity of cultural identity is the mystery of inpenetrability in historic movement of a nation. Components of the identity with reconstruction of collective concepts and evaluating frameworks، injects consciousness and self-reforming in basic foundations of public culture and creates vitality and vibrancy in a society. Identity constructions authenticating to narrative historicism، can be defined as subjective and objective elements derived from common understanding of good life in a society that leads to social adaptability and formation of a coherent and coordinate whole. Our claim in this research is that cultural policy-making in the Islamic Republic has accommodated between two strong and paradoxical attraction of historical Benchmarking at sociological view and the historical mission at ideal view. The first attraction implied on the characteristics of «feeding public culture of the society»، «persistence of cultural diversity» and «cultural endless conflicts»، and the second attraction includes indicators of «state guiding and supervision in the field of public culture»، «denial of incommensurability of ethical frameworks»، and «inadequacy of internal criticism in claims of validity». Offering a special approach to the issue of identity and iranian culture، makes inevitable the necessity transition from «government as a protector of public culture» stage to «self-conscious and value-oriented society» stage in the cultural policy-making of the Islamic Republic.
    Keywords: Identity Constructions, Cultural Policy, making, The Islamic Republic, Historicism}
  • فتاح شریف زاده، سیدمهدی الوانی، بهروز رضایی منش، مجید مختاریان پور
    بررسی برنامه های اول تا چهارم توسعه در بخش فرهنگ نشان می دهد که تنها بخشی از سیاست های فرهنگی مندرج در این برنامه ها اجرا شده و تا رسیدن به نتایج مطلوب، راه درازی در پیش است. اگر از منظر دانش سیاست گذاری به این مسئله نگریسته شود از علل عمده این عدم اجرا، عوامل بازدارنده اجرای سیاست های فرهنگی کشور هستند. در تحقیق حاضر تلاش شده است با بهره گیری از تجربیات و دیدگاه های مجریان سیاست های فرهنگی کشور طی 21 سال گذشته و نیز خبرگان عرصه فرهنگ، علل و عوامل این امر، استخراج و تعاملات این عوامل در قالب مدلی عرضه شود. در این تحقیق که با روش تحلیل مضمونی انجام شده است طی 32 مصاحبه کیفی نیمه ساخت یافته با خبرگان و مجریان سیاست های فرهنگی کشور و تحلیل و کدگذاری آنها با کمک نرم افزار MAXQDA، در سه مرحله کدگذاری توصیفی، کدگذاری تفسیری و یکپارچه سازی، 555 کد، 248 مضمون توصیفی و 22 مضمون تفسیری تولید شد که نهایتا در مدل آسیب شناختی اجرای سیاست های فرهنگی کشور طی برنامه های اول تا چهارم توسعه یکپارچه گردیدند. مدل حاصل تحقیق، به تحلیل عوامل بازدارنده اجرای سیاست های فرهنگی در 5 حوزه «نظام سیاست گذاری کلان کشور»، «نظام فرهنگی کشور»، «نظام سیاست گذاری فرهنگی کشور»، «جامعه (مردم)» و «تعامل نظام فرهنگی و جامعه» می پردازد.
    کلید واژگان: خط مشی عمومی, سیاست فرهنگی, اجرا, آسیب شناسی اجرا, موانع اجرا}
    Fattah Sharifzadeh, Seyed Mahdi Alvani, Behrouz Rezaiimanesh, Majid Mokhtarianpour
    The assessment of the culture part in 1st to 4th Development Programs shows that there is still a long way to achieve their goals and desired consequences. If we approach it from the perspective of policy making science، we understand that this problem is because of the cultural policy implementation barriers. In fact، implementation of cultural policies of the 1st to 4th Development Programs have confronted limitations resulting in incomplete achievement of the goals despite many efforts. In this research، causes of this problem have been discovered by using the experiences and viewpoints of the implementers of the cultural policies during the last two decades and cultural experts، and their interactions have been showed in a model. In this research which has been performed by “thematic analysis” methodology، 18 in-depth interviews were held with the implementers of the cultural policies and experts and analyzed by the qualitative data analysis software MAXQDA in three stages of descriptive coding، interpretive coding and overarching themes. The result was 555 codes، 248 descriptive themes، 22 interpretive themes and finally the pathological model of the implementation of the cultural policies of 1st to 4th Development Programs. This model explores the cultural policies implementation barriers in 5 fields of “meta policy-making system”، “cultural system”، “cultural policy-making system”، “society (people)” and “interactions between cultural system and society”.
    Keywords: pubic policy, making, cultural policy, making, implementation, implementation pathology, implementation barriers}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال