به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « انسان » در نشریات گروه « مدیریت »

تکرار جستجوی کلیدواژه «انسان» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین مومنی، عبدالله توکلی*
    زمینه

    در عصر حاضر موفقیت سازمانی مستلزم تغییر در عملکرد‎ها، به‎ویژه تحول در سبک‎های مدیریتی و اداره بروز آن بوده، که در این میان نقش رهبری معنوی بسیار برجسته می‎باشد، تا افراد مشتاقانه فعالیت‎های خود را برای دستیابی به اهداف سازمانی انجام دهند.

    هدف

    هدف تحقیق حاضر شناسایی، تبیین و توسعه سبک رهبری معنویاز دیدگاه قرآن‎ است، تا بتوان از این رهگذر به تربیت و کمال سرمایه انسانی در سازمان‎ها مساعدت نمود.

    روش

    این تحقیق با استفاده از روش تحلیل‎محتوای کیفی به صورت استقرایی، روش اجتهادی و روش تفسیری، برای جمع‎آوری اطلاعات و تحلیل داده‎ها انجام شده است.

    یافته ‎ها: 

    یافته‎ های تحقیق نشان می‎دهد که رهبری معنوی با رویکرد قرآنی دارای 5 مقوله، چشم‎انداز، نوع‎دوستی، امید و ایمان به کار، تعهد سازمانی و بهره‎وری بوده است، که برای اعتباریابی آن 25 آیه از قرآن استخراج شده است.

    نتایج

    تحلیل و بررسی داده‎ها نشان می‎دهد که رهبری معنوی از منظر قرآن دارای اهمیت است و بودن آن در سازمان باعث انگیزه در افراد و هدایت به معنویت در اهداف سازمان می‎شود.

    کلید واژگان: قرآن, معنویت, انسان, سبک‎رهبری, سازمان}
    Hossein Moumeni, Abdollah Tavakkoli *

    Context: 

    In today's era, organizational success requires a change in functions, especially a change in management styles and its management, among which the role of spiritual leadership is very prominent, so that people enthusiastically carry out their activities. To achieve organizational goals.The goal is to identify, explain and develop the style of spiritual leadership from the perspective of the Qur'an, so that it can help the training and perfection of human capital in organizations.

    Method

    This research used inductive qualitative content analysis method, ijtihad method and interpretation method to collect information and analyze data.

    Findings

    Spiritual leadership with a Quranic approach has 5 categories: vision, altruism, hope and faith in work, organizational commitment and productivity, for which 25 verses have been extracted from the Quran.

    Results

    Spiritual leadership is important from the perspective of the Quran and its presence in the organization motivates people and leads to spirituality in the goals of the organization.

    Keywords: Quran, Spirituality, Human, Leadership Style, Organization}
  • محمدصادق تقی زاده الطربی، آسیه کنج خانی

    بسم الله الرحمن الرحیمقرب الهی غایت تعالی انسان در نظام دینی• محمدصادق تقی زاده طبری • آسیه گنج خانی چکیدهغایت استکمال انسان در منظومه معارف دینی در قرب الهی معنی می شود . هر چه ما را برای درک فقر ذاتی خویش به خداوند و سلب استقلال از خویش و رفع حجاب بین خویشتن با خداوند مدد رساند، راهی است برای دریافت شهودی قرب و اتصال به خداوند. پس حرکت انسان به سوی الله، یعنی حرکت از پندار استقلال برای خویش به سوی اعتقاد به عدم استقلال خویشتن و نفی انانیت و باور حاکمیت و مالکیت مطلق خداوند. سیر به سوی قرب الهی، یک سیر باطنی است که از اعماق روح و دل انسان آغاز میشود و مستقیما با مادیات ارتباط ندارد.بنابراین در عالم هستی، هیچ سلطهای قویتر، اصیلتر و نافذتر از قدرت و قهاریت خدای متعال نیست . او سلطه تکوینی بر ماورای خودش داردو هیچ موجودی نیست که تحت تسلط و قدرت الهی نباشد. در مقاله حاضربا روشی توصیفی تحلیلی قرب الهی به عنوان نقطه ثقل غایت تعالی انسان در نظام دینی ، با لحاظ تاثیر ایمان در طهارت انسانی بررسی می شود.واژگان کلیدی: قرب الهی ، غایت تعالی ، انسان ، فقر وجودی ، نظام دینی

    کلید واژگان: قرب الهی, غایت تعالی, انسان, فقر وجودی, نظام دینی}
  • علی عبدالهی نیسیانی*، احمد عباسی فرد

    گاهی در عمل مشاهده می‎شود افراد همان حساسیت و دقتی که هنگام تصمیم ‎گیری برای خرید یک گوشی همراه دارند را نسبت به خرید سهام یک شرکت در بازار سرمایه ندارند. در اینجا فرایند خرید سهام یک شرکت در بورس اگر چه منافع و مضرات بالقوه بیشتری از فرد را درگیر خود می‎کند؛ ولی −برخلاف یک گوشی همراه− مبتنی بر شواهد ذهنی است. چگونه عینی بودن ملاک‎ها و شواهد یک موضوع می‎تواند بر نوع رفتار و تصمیم ‎گیری‎ های ما تاثیرگذار باشد؟ برای تحلیل اصولی‎ این سوال باید یافته‎ های علمی در چارچوب مدل رفتاری ارایه شوند؛ اما چالش دیگر آن است که اساسا از مهمترین چالش‎های مرتبط با علوم رفتاری کمبود مدل‎های توصیفی رفتاری در منابع علمی بشری ذکر شده است. بنابراین این پژوهش مدل رفتاری عینی ‎پذیری انسان را با کمک از منبع الهی قرآن کریم تبیین و ارایه می‎نماید. «این مدل رفتاری بیان می‎کند که انسان‎ها تمایل دارند که رخدادها و محیط‎شان را به صورت عینی‎تری ادراک کنند −و برای این تمایل خود گاه عجله نیز می‎کنند− چون شواهد عینی به ایشان آرامش می‎دهد. انسان‎ها معمولا به میزانی که مصادیق عینی متعددتری مشاهده کنند −نسبت به شواهد ذهنی− زودتر قانع شده و تصمیماتی می‎گیرند که تاییدکننده آن شواهد عینی باشند. در این مقایسه، میزان منفعت و ضررهای ذهنی تاثیر کمتری −از آنچه پیشتر تصور می‎ شده− در جهت‎ گیری تصمیمات افراد دارد». مدل عینی ‎پذیری به وسیله «روش تحلیل محتوای کیفی انطباق یافته با متن قرآن کریم» کشف شده و در نهایت توضیح داده شده که این مدل رفتاری در عرصه‎ های دانشی و کاربردی چه جایگاهی دارد و قابل استفاده خواهد بود.

    کلید واژگان: عینی‎پذیری, رفتار, انسان, مدل توصیفی, قرآن}
    Ali Abdulahi Nisiani *, Ahamd Abasi Fard

    The lack of "Descriptive Models of Human Behavior" (DMHB) is one the oldest anomalies in behavioral sciences, especially Organizational Behavior Management. On one side, various sciences demand this kind of behavior model; on the other side, modeling the behavior is as problematic as understanding human internal situations and environmental complexity. DMHBs are significant because they have multi-disciplinary usage (economics, ergonomics, social psychology, management, etc.), and DMHBs are the necessary foundations for developing prescriptive techniques in controlling and directing human behavior. In this paper, we developed a new model of human behaviors. Objectivity acceptance explains the causes of some kinds of human decisions and behaviors. This model recognized and explained through deep studies of Quran and the scientific literature of DMHB. In this research, Quran is the source of ideas to find DMHB; moreover the guide of explaining DMHB. This paper tried to explain the model in a scientific standard structure as the "Ideal Type of DMHB". In addition, its relation to other renowned theories was discussed. The basic methodology and all the steps of this research in preparing, organizing text, studying, documentation, coding, abstraction, and conclusions were based on qualitative content analysis. Therefore, the "validity" and "trustworthiness" of research are obtained by three criteria "credibility", "dependability", and "transferability".

    Keywords: A descriptive model of human behavior, objectivity acceptance, qualitative content analysis, organizational behavior management, Quran}
  • سیاوش راستی کوشکقاضی، مجتبی معظمی*، حاچیه رجبی فرجاد، سید عطاءالله افتخاری

    این دوران را می توان عصر توجه ویژه به معنویت دانست. دورانی که علی رغم گسترش روزافزون فناوری های نوین، روز به روز بیشتر به وجود معنویت احساس نیاز می شود. بر اساس تحقیقات به عمل آمده در جوامع مختلف، معنویت و دینداری بر عملکرد کمی و کیفی افراد تاثیر مثبت دارد بنابراین بررسی این مقولات از اهمیت بسیاری برخوردار است. «دینداری» و «معنویت» ییز هرچند در بسیاری از وجوه بر هم منطبق هستند اما در وجوهی با هم متفرق می باشند. مولفه های تفاوت آن دو هرچند اندک هستند ولی از اهمیت به سزایی برخوردارند. معنویت اعم از دینداری است بنابراین هرچند معنویت ذاتی نوع انسان است اما انسان معنوی و انسان دیندار نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارند. از طرفی آموزش، نوع و میزان آن، محیط آموزشی، مدیران و مدرسان معنویت و دینداری نیز بر میزان و نوع دینداری و معنویت موثر هستند این مقاله با استفاده از روش کتابخانه ای و تفحص در مقالات و پایان نامه های مختلف و کسب نظر توافقی خبرگان به روش دلفی، سعی در تعیین مولفه های معنویت و دینداری در نوجوانان به عنوان آینده سازان جامعه ای مستقل، خودکفا، عزتمند و فرهیخته دارد.

    کلید واژگان: مولفه, انسان, معنویت, دینداری, نوجوان}
    Siavash Rastikooshkeghazi, Mojtaba Moazzami *, Hajieh Rajabifarjad, Seyyed Ataollah Eftekhari

    This period can be considered as the era of special attention to spirituality. An era in which, despite the increasing spread of new technologies, there is a growing need for spirituality.According to research conducted in different societies, spirituality and religiosity have a positive effect on the quantitative and qualitative performance of individuals, so the study of these categories is very important. Although "religiosity" and "spirituality" are similar in many respects, they are different in some respects. The components of the difference between the two, although small, are of great importance. Spirituality includes religiosity, so although spirituality is inherent in human beings, there are also differences between spiritual man and religious man. On the other hand, education, type and amount, educational environment, managers and teachers of spirituality and religiosity are also effective on the amount and type of religiosity and spirituality. , Tries to determine the components of spirituality and religiosity in adolescents as the future makers of an independent, self-sufficient, dignified and cultured society.

    Keywords: Component, Man, Spirituality, religiosity, Teenagers}
  • فرحناز آهنگ*، فاطمه مالکی طبس، حسن غفاری، گلبهار پورانجنار

    هوش هیجانی سعی در تشریح و تفسیر جایگاه هیجان و احساس در توانمندی ‎های انسانی دارد و شامل مجموعه‎ای از مهارت‎های غیرشناختی و توانایی ‎هایی است که ظرفیت فرد را در مقابل مطالبات و فشارهای بیرونی و هیجانات مقاوم می‎سازند. هوش هیجانی در سازمان‎ها نیز اهمیت فراوانی دارد و بی‎اعتنایی به هیجان‎ها و عدم مدیریت آنها می‎تواند هزینه ‎های گزافی را برای سازمان در پی داشته باشد. با توجه به این موضوع هدف پژوهش حاضر، رابطه هوش هیجانی و ترومای سازمانی در میان کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی شهرستان بندرعباس می‎باشد. روش پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از جهت شیوه گردآوری داده‎ ها توصیفی−پیمایشی می‎باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه کارکنان اداره کل بنادر و دریانوردی می‎باشد که مطابق جدول مورگان تعداد 86 نفر به روش نمونه‎ گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‎ های پژوهش، با استفاده از پرسش نامه ‎های استاندارد هوش هیجانی و ترومای سازمانی جمع ‎آوری و از طریق روش معادلات ساختاری به‎ وسیله نرم افزار Smart-PLS تجزیه و تحلیل شد. روایی داده‎ های جمع ‎آوری شده از طریق آزمون متوسط واریانس استخراج‎ شده (AVE) و پایایی آنها نیز از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شد. نتایج پژوهش نشان داد هوش هیجانی تاثیر منفی و معناداری به میزان منفی شصت درصد بر ترومای سازمانی دارد.

    کلید واژگان: انسان, هوش هیجانی, ترومای سازمانی, اداره کل بنادر و دریانوردی}
    Farahnaz Ahang *, Fatemeh Maliki Tabas, Hassan Ghaffari, Golbahar Pouranjenar

    Emotional intelligence tries to describe and interpret the place of emotion and feeling in human abilities and includes a set of non-cognitive skills and abilities that make a person's capacity resistant to external demands, pressures and emotions. Emotional intelligence is also very important in organizations and ignoring emotions and not managing them can be costly for the organization. According to this issue, this research paper is aimed to study the relation between emotional intelligence and organizational trauma among the employees of the General Administration of Ports and Maritime Affairs. The research method is applied in terms of purpose and descriptive survey in terms of data collection method. The statistical population of the present study is all employees of the General Administration of Ports and Maritime Affairs of Bandar Abbas. According to Morgan table, 86 people were selected as a sample by simple random sampling. Research data were collected using standard questionnaires of emotional intelligence and organizational trauma and analyzed by structural equation method using Smart-PLS software. The validity of the collected data was confirmed by the mean test of variance (AVE) and their reliability was confirmed by Cronbach's alpha and combined reliability. The results showed that emotional intelligence has a negative and significant effect of sixty percent negatively on organizational trauma

    Keywords: human, emotional intelligence, Organizational Trauma, General Administration of Ports, Maritime Affairs}
  • مجید مختاریان پور*، وحید احمدی
    از نهضت روابط انسانی تاکنون، در زمینه توسعه منابع انسانی تلاشهای متعددی صورت گرفته که بسیاری از آنها منجر به ایجاد الگوهای متعددی در جهت توسعه منابع انسانی شده اند. با نگاهی عمیق به الگوهای ارایه شده تاکنون می توان دریافت که اکثر الگو های موجود، انسان را در کنار عوامل دیگر تولید (و البته ارجمندترین آنها) قرار داده و اگرچه به عوامل معنوی و اخلاقیات در سازمان توجه کردهاند؛ ولی این توجه عمق و غنای لازم را ندارد و بسیاری از ابعاد آن در این الگوها مغفول مانده است. جهت ارتقای وضعیت موجود، جهان بینی اسلامی میتواند با نگاه جامعی که به تمامی ابعاد مادی و معنوی وجود انسان دارد، راه گشا باشد. در پژوهش حاضر تلاش شده برمبنای یکی از نظریه های اسلامی مطرح شده در این زمینه؛ یعنی نظریه رشد، الگوی رشد و توسعه منابع انسانی سازمان تدوین گردد. روش تحقیق حاضر تحلیل مضمون و شیوه گردآوری داده ها، مطالعات کتابخانهای و مصاحبه نیمه ساخت یافته با خبرگان مدیریت اسلامی تا دستیابی به اشباع نظری و تحلیل آنها طی سه مرحله بوده است. حاصل تحلیل داده ها، 160 مضمون پایه و 27 مضمون سازمان دهنده بودهاند که ذیل 6 مضمون فراگیر «عوامل پیش زمینه ای»، «لازمه های رشد»، «فرایند رشد»، «راهبردهای رشد»، «ابزارهای رشد»، «ابعاد رشد» و «اهداف رشد» انتظام یافته و الگوی توسعه منابع انسانی در سازمان با اتکا بر نظریه رشد را شکل داده اند. الگوی رشد و توسعه منابع انسانی به دست آمده ضمن وجود اشتراکاتی با الگوهای موجود در این زمینه، تفاوت های ماهوی با آن ها دارد.
    کلید واژگان: انسان, توسعه منابع انسانی, رشد, نظریه رشد اسلامی, تحلیل مضمون}
    Majid Mokhtarianpour *, Vahid Ahmadi
    After the “human relations movement”, many studies have been performed on human resource development, some of them leading to the creation of methods, procedures, standards, and models about human resource improvement and development. By looking deep, it can be found out that most of the present models assume human beings at the same level of other production factors (and of course the most venerable ones) and although they have addressed spiritual factors and ethics in the organization, they have not profoundly focus on it and many aspects have been neglected. Improving the status quo, the Islamic worldview can be helpful because of its comprehensive approach to all the physical and spiritual dimensions of humans. In this research, we tried to develop a model of human resource growth and development on the basis of one of the Islamic theories raised in this regard, i.e. Motahhari's theory of growth. In the present study, data collection was performed through archival studies and interviews with Islamic management experts, and data analysis was implemented by thematic analysis. After analyzing the data, 160 descriptive codes, 27 interpretive codes and 6 overarching themes emerged which finally formed the organizational human resource growth and development model on the basis of growth theory. The findings show that besides similarities, there are essential differences between this model and the present models of human resource development.
    Keywords: Human, human resource development, growth, Islamic Growth theory, thematic analysis}
  • عبدالله توکلی، علی آقا صفری*

    بی‌گمان رهاوردهای دیدگاه‌های مدیریت اقتضایی، باورهای مکاتب کلاسیک و نیوکلاسیک را در حوزه سه‌گانه سازمان، انسان و محیط به چالش کشیده است. آنچه با مطالعه اکتشافی و استفاده از روش فراترکیب از دیدگاه مدیریت اقتضایی به دست می‌آید، مشخص است که این دیدگاه سازمان را موجودی ارگانیک تلقی می‌کند؛ افزون‌تر اینکه انسان را موجود خنثی، پیچیده با نیازهای متعدد، متنوع و متغیر معرفی می‌نماید. این دیدگاه، درباره محیط نیز باور دارد که نقش و تاثیرگذاری محیط بر سازمان و انسان، چنان اهمیتی دارد که تعالی و تنزل انسان و بقا و ادامه حیات سازمان، درگرو اقتضایات محیط است. از‌این‌رو، با توجه به تفاوت دیدگاه قرآن کریم در این حوزه‌های سه‌گانه با دیدگاه مدیریت اقتضایی، جا دارد که این مسئله با مراجعه به کلام وحی و بهره‌گیری از روش پژوهش تلفیقی مبتنی بر روش‌های اکتشافی، فراترکیب و استنطاقی، تجزیه و تحلیل شود. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که قرآن کریم رهاوردهای مدیریت اقتضایی را ناقص و ناتمام می‌داند و تاکید می‌کند که سازمان به‌ مثابه یک کل، بهره‌مند از حیات است و صرف جذب منابع از محیط برای ادامه حیات آن کافی نیست؛ بلکه ایمان، صبر، تواصی به‌حق و تواصی صبر، تقوا و خشنودی الهی در سطوح سه‌گانه آن - فرد، گروه و سازمان- موثر است. همچنین تعامل انسان و سازمان با محیط، منفعلانه نیست؛ بلکه فعال، پویا و پیش‌گیرانه با هدف اصلاح یا تغییر آن‌ است. افزون‌تر اینکه عوامل محیطی، منحصر به‌ عوامل اقتصادی، فناوری، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیست؛ بلکه عوامل غیبی و ماورایی هم در رشد و تعالی یا تنزل و اضمحلال انسان و سازمان نقش اساسی دارند.

    کلید واژگان: قرآن, مدیریت اقتضایی, سازمان, انسان, محیط}
    Abdullah Tavakoli, Ali Agha Safari*

    Undoubtedly, the results of contingency management views have challenged the beliefs of classical and neoclassical schools in the three domains of organization, man, and environment. By using exploratory study and the meta-combination method on contingency management, it is clear that this view considers the organization as an organic entity, moreover, it introduces the man as a neutral, complex being with multiple, diverse, and variable needs. This view of the environment also believes that the role and impact of the environment on the organization and human beings is so important that the transcendent and retrogression of human survival and survival of the organization depends on the contingencies of the environment. Therefore, considering the difference between the view of the Holy Quran in these three areas and the view of contingency management, it is appropriate to analyze it by referring to the word of revelation and using the method of combining research based on exploratory, meta-combined, and cross-examination methods. The findings of study show that The Holy Qur’an considers results of contingency management imperfect and incomplete, and emphasizes that the organization as a whole has benefited of life, and simply absorbing resources from the environment is not enough to keep it alive, rather, faith, patience, will to reality, and the will to patience, piety, and divine satisfaction effect on its three levels such as the individual, the group, and the organization. Also, human-organizational interaction with the environment is not passive but active, dynamic, and preventive with the aim of modifying or changing it. Moreover, environmental factors are not limited to economic, technological, social, cultural, and political factors, but also occult and ulterior factors play a key role in the growth and excellence or degradation and destruction of man and organization.

    Keywords: Qur’an, contingency management, organization, Man, environment}
  • مصطفی باسره*

    اصطلاح بازاریابی عصبی در اواخر دهه 90 قرن گذشته شروع به شکل گیری کرد. این رشته ای است که دانش را از رشته های مختلف مانند عصب شناسی، روانشناسی، بازاریابی و جامعه شناسی ترکیب می کند. بازاریابی عصبی دانشی است در مورد پردازش اطلاعات و تصمیمات اتخاذ شده توسط انسان و بررسی نحوه ارتباط کسب و کارها با مغز در جزییات یک مجله علمی به بازاریابی عصبی را اینگونه تعریف کرده است: «به احتمال زیاد سهم روش های علوم اعصاب در درک رفتار انسانی مرتبط با بازاریابی قابل توجه است».ماهیت بازاریابی عصبی درک بهتر و شناخت روش تفکر مصرف کننده، احساسات، پیشنهادات یا ارزش ترجیحی آنهاست. بازاریابی عصبی در زمینه های مختلفی مانند نوآوری، اصلاح محصول، استراتژی قیمت گذاری، ایجاد ترکیب ارتباطی و موارد دیگر کاربرد خود را پیدا می کند. هدف از بازاریابی عصبی درک بهتر و خواندن نیازها، انگیزه ها یا ارزش های مشتری است. این نوعی پیش بینی رفتار مصرف کننده و پاسخ آنها به محرک های خاص است. بنابراین، بازاریابی عصبی به عنوان حوزه های علمی جدید بازاریابی ظهور کرده است که با واکنش ناخودآگاه مصرف کنندگان در ارتباط با مواد بازاریابی مانند برندها، محصولات و خطوط تولید سروکار دارد.

    کلید واژگان: بازاریابی عصبی, انسان, بازاریابی, محصول, استراتژی, خرید}
    Mostafa Basereh *

    The term neural marketing began to take shape in the late 1990s. It is a discipline that combines knowledge from different disciplines such as neuroscience, psychology, marketing and sociology. Neuromarketing is the knowledge of processing information and decisions made by humans and examining how businesses relate to the brain in detail in a scientific journal. It's significant with marketing. ”The nature of neural marketing is to better understand and understand the consumer's way of thinking, feelings, suggestions or their preferred value. Neural marketing finds its application in various fields such as innovation, product modification, pricing strategy, link building and others. The goal of neural marketing is to better understand and read the needs, motivations or values of the customer. This is a kind of prediction of consumer behavior and their response to certain stimuli. Thus, neural marketing has emerged as a new field of marketing that deals with the subconscious reaction of consumers to marketing materials such as brands, products and product lines.

    Keywords: Nervous marketing, human, Marketing, product, Strategy, Purchase}
  • یونس وکیل الرعایا *، حسن نوری
    حوادث جاده ای در استان سمنان طی سال های 1394 و 95 به ترتیب 304 و 261 نفر منجر به فوت و مصدومان 4228 و 4395 نفر بوده است. هم چنین با توجه به این که استان سمنان در مسیر شرق کشور قرار گرفته، نرخ تردد جاده ای گاهی تا 1000 خودرو در ساعت می رسد. بنابراین، هدف از این مطالعه تعیین ارجحیت عوامل اثرگذار بر وقوع تصادفات جاده ای است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ متغیر کیفی، از لحاظ زمان مقطعی است. هم چنین نوع این پژوهش توصیفی- پیمایشی است. در این مطالعه، ابتدا با تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم مهم ترین زیرمعیار ها شناسایی شدند و سپس از بین تکنیک های رتبه بندی MADM، از روش FAHP برای وزن دهی به مهم ترین عوامل و زیرمعیارها برای تعیین ارجحیت استفاده شده است. نتایج بیان گر آن است که، شاخص انسانی دارای بالاترین رتبه و محیط کمترین رتبه را دارد. در شاخص انسانی معیار خستگی و خواب آلودگی با وزن 098/0 مرجح ترین و معیار تصمیم گیری با وزن 030/0 کمترین ارجحیت را در وقوع حادثه نشان می دهد. هم چنین شاخص وسایل نقلیه در الویت دوم قرار می گیرد به طوری که معیار عدم ایمنی با وزن 083/0 خودرو رتبه اول و دیگر معیارها در اولویت دوم تا چهارم در وقوع تصادف جاده ای در راه های استان سمنان قرار می گیرند. همین طور شاخص جاده و محیط در رتبه سوم و چهارم تصادفات جاده ای قرار می گیرند. به علاوه، ضریب سازگاری انسان، وسایل نقلیه، محیط و جاده به ترتیب 039/0، 049/0، 014/0 و 046/0 است که چون کوچک تر از 1/0 است. بنابراین می توان به مقایسه های انجام شده اطمینان کرد.
    کلید واژگان: تصادفات جاده ای, انسان, وسایل نقلیه, محیط, جاده, استان سمنان}
    Younis Vakil Al Ra'aya *, Hassan Nuri
    Road accidents in Semnan province during the years 2015 and 2016 were respectively 304 and 261, resulting in deaths and injuries of 4228 and 4395 respectively. Also, due to the fact that the province of Semnan is on the east side of the country, the rate of road traffic sometimes reaches 1000 cars per hour. Therefore, the purpose of this study is to determine the preference of factors affecting the occurrence of road accidents. In terms of target, this research is qualitative in terms of time. The type of this research is descriptive-survey. In this study, we first identified the most important sub-criteria with first and second confirmation factor analysis. Then, from the MADM rating techniques, the FAHP method for weighting has been used as the most important factors and sub-criteria for determining priority. The results indicate that the human index has the highest rank and the lowest rank. In the human index, the fatigue and drowsiness criterion with a weight of 0.098 is the preferred and the criterion of decision making with a weight of 0.30 shows the least priority in the incident. Also, the index of vehicles is placed in the second priority, with the index of insecurity with the weight of 0.083 vehicles ranked first and other criteria in the second to fourth priority in the event of a road accident in the roads of the province of Semnan. Road and environment indicators are also ranked third and fourth on road accidents. In addition, the coefficient of adaptability of man, vehicles, environment and road is 0.039, 0.049, 0.014 and 0.046, which is less than 0.1. Therefore, comparisons can be made.
    Keywords: Road Accidents, Human, Vehicles, Environment, Road, Semnan Province}
  • علی رضاییان، علی عبدالهی نیسیانی*

    کمبود مدل های توصیفی از رفتار انسان ها یکی از چالش های قدیمی در ساحت علوم رفتاری به خصوص مدیریت رفتار سازمانی بوده و از آن به عنوان یکی از بزرگترین شکست های علمی بشر تعبیر شده است. زیرا از یک سو، تقاضای شدیدی نسبت به استفاده از این مدل های رفتاری در علوم مختلف وجود دارد، و از سوی دیگر ابعاد درونی انسان و شرایط محیطی موثر بر رفتار او به حدی پیچیده اند که مدل سازی رفتار او را دشوار می سازند. این پژوهش نمونه ای جدید از مدل های توصیفی رفتار انسان برگرفته از منبع الهی قرآن کریم معرفی و تبیین می نماید. این مدل رفتاری به تاثیر متفاوت شرایط مطلوب و نامطلوب بر حالات انسان و واکنش مستقل او در مواجهه با این شرایط می پردازد. انگیزه، تلاش فعالانه و نگرش مثبت انسان مربوط به مواجهه انسان با شرایط مطلوب بوده؛ و وابستگی، بی تابی و چاره جویی انسان در مواجهه او با شرایط نامطلوب بروز پیدا می کنند. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی هشتصد و چهارده آیه از قرآن کریم شناسایی و سازماندهی شده، مورد بررسی و مفهوم یابی قرار گرفته و در سه سطح متفاوت انتزاع، کدگذاری شدند. بدین وسیله مدل دو ساحتی مطلوبیت-نامطلوب مبتنی بر تجزیه و تحلیل های لغوی آیات، دقت های ادبی (صرفی و نحوی) و همراه با استناد به منابع معتبر تفسیری و پس از تایید خبرگان توضیح داده شده است. مدل معرفی شده در چهارچوب نوع ایده آل مدل توصیفی رفتار انسان ارائه گشته و عرصه های نظری و کاربردی مرتبط با آن در علم مدیریت بیان شده است.

    کلید واژگان: قرآن, انسان, رفتار, مدل توصیفی رفتار, مدل دو ساحتی مطلوبیت-نامطلوب}
    ali abdolahi neisiani*

    The lack of "Descriptive Models of Human Behaviour" (DMHB) is one the oldest anomalies in behavioral sciences, especially Organizational Behaviour Management. In one side, different sciences demand for this kind of behavior models; and on the other side, modeling the behavior is as difficult as understanding human internal situations and his environmental complexity. DMHB are important because they have multi-disciplinary usage (economics, ergonomics, social psychology, management and etc…) , and also DMHB are the necessary foundations for developing prescriptive techniques in controlling and directing human behavior. In this paper we developed new model of human behaviors. This models is identified and explained thorough the deep studies in scientific literature of DMHB and Quran text. Quran in this research is the source of idea to find DMHB; also the guide of explaining DMHB. This model is explained in a scientific standard structure as "Ideal Type of DMHB". In addition, its relations to other renowned theories are discussed. The basic methodology and all the steps of this research in preparing, organizing text, studying, documentation, coding, abstraction and final conclusions are based on qualitative content analysis. Therefore, the "validity" and "Trustworthiness" of research is obtained by three criteria "Credibility", "Dependability" and "Transferability".

    Keywords: descriptive model of human behavior, two-factor model of utility-disutility, qualitative content analysis, organizational behaviour management, quran}
  • علی نقی امیری، کمیل رودی*، رضا برنجکار، علی اصغر پورغزت

    بدون شک پیش نیاز اداره هر چیزی شناخت آن است. یکی از شیوه های افزایش شناخت در خصوص پدیده پیچیده ای مانند سازمان استفاده از استعاره است. استعاره ها برای ساده سازی وکاهش ابهام از وضعیت ادراکی شناخت سازمان وجه خاصی از آن را مورد توجه قرار می دهند. انسان نیز به عنوان بازیگری فعال براساس زمینه ادراکی و سازوکار ادراک منحصر به فرد خود، تصویر ویژه ای از پدیده های پیرامون خویش را درک نموده و بر مبنای آن رفتار می کند. بدین سان، مدیر برای درک سازمان، استعاره ای را برمی گزیند که وجه خاص مورد تاکید آن استعاره، همان تصویر ویژه ادراکی وی را تبیین نماید. از مجموعه عوامل تشکیل دهنده حوزه ادراکی فرد، جهان بینی اهمیت بسزائی دارد؛ نوع جهان بینی، سیمائی از پدیده های هستی را معرفی می نماید که انعکاس ارزش ها واهداف آن است. در حقیقت، مدیر با بکارگیری استعاره ای خاص، وجهی از سازمان را مبنای عمل خود قرار می دهد که در راستای سیمای  برآمده از جهان بینی وی باشد. این مقاله در پی آن است که با معرفی انسان جامع و کامل به عنوان استعاره ای برای تبیین سازمان، وجه غالب سازمان در رویکرد آن به اسلام معرفی نماید. به این منظور با روش تحلیل مضمون، شبکه معنایی انسان از دیدگاه آیت الله جوادی آملی تبیین گردید و سپس با استفاده از ابزار استعاره سازمان در قالب چهار مضمون سازمان دهنده با عناوین مراتب وجودی سازمان، ابعاد سازمان، هویت سازمان و تشکیل سازمان تبیین گردید. این چهار مضمون سازمان دهنده در خود چهارده مضمون پایه را جای داده اند که تصویر شفافی از سازمان را در دیدگاه اسلامی نمایان می سازند.

    کلید واژگان: سازمان, نظریه سازمان, نظریه پردازی, استعاره, انسان, باورهای اسلامی}
    Ali Naqi Amiri, Komeil Roudi *, Rezq Berenjkar, Ali Asqar Pourezzat

    Undoubtedly, the prerequisite of managing a thing is cognition of that thing. One of the methods of enhancing cognition of a sophisticated phenomenon, such as organization, is using metaphors. In order to simplify and clarify perceptual state of cognition of the organization, the metaphors focus on a certain aspect of it. Human, as an active player, perceives a specific image of the surrounding phenomena, based on his exclusive aspect of perception and perceptual mechanism, and behaves in accordance with this image. Thus, in order to perceive his organization, the manager adopts a metaphor which focuses on the specific aspect that interprets his exclusive perceived image. Amongst the factors which form a person’s perceptual field, worldview is essentially important; type of worldview introduces an image of the existing phenomena, which reflects their values and objectives. Indeed, by adopting a specific metaphor, the manager bases his actions on an aspect of the organization which is in line with the image derived from his worldview.  This article aims to introduce the comprehensive man as a metaphor for interpreting the organization, in order to introduce dominant aspect of the organization in its approach to Islam. For this purpose, the human thematic network was interpreted based on literary work of grand ayatollah Javadi Amoli, using thematic analysis method; and then, by means of metaphor, the organization was interpreted in form of four organizing themes titled existential grade of organization, dimensions of organization, identity of organization, and formation of organization. These four organizing themes consist of fourteen basic themes, which make a clear image of organization in Islamic approach

    Keywords: Organization, Organization theory, Theorizing, Metaphor, Human, Islamic beliefs}
  • مهربان هادی پیکانی، مهدی نصراصفهانی*

    ظهور فناوری زندگی بشر را دستخوش تغییرات ژرفی ساخته است. این پدیده، در عین رفاهی که برای انسان فراهم کرده، بحران ها و مشکلاتی نیز در پی داشته است. فناوری جدید به امری سراپا متفاوت از گذشته بدل شده و آنچه در پیش گرفته تغییر ابعادی از جهان ماست و این ما را به پرسش پیرامون ارتباط آن با انسان و اجتماع وامی دارد. آیا هنوز می توان بر این قائل بود که فناوری پدیده ای پسینی است و این نگرش و جهان بینی ماست که مسیر آن را تعیین می کند؟ یا مفهومی پیشینی دارد که فارغ از اهداف، جهان بینی و اراده انسان ارتباط دیگری میان ما و جهان به وجود می آورد؟ هدف از نگارش این مقاله تبیین رابطه انسان و فناوری با تاکید بر اخلاقیات بوده است. در ابتدا سعی شده ذات و ماهیت فناوری و رابطه آن با انسان، از دیدگاه اندیشمندان صاحب نظر در این حوزه، مورد پژوهش قرار گیرد. در ادامه مباحث، رابطه انسان و فناوری در دو دیدگاه فلسفه فناوری کلاسیک و فلسفه فناوری معاصر بررسی شده است . نهایتا تلاش شده، با پرداختن به اخلاقیات در فناوری ، رابطه بین انسان و فناوری از این منظر واکاوی شود.

    کلید واژگان: انسان, فناوری, چالش های فناوری, اخلاق}
    MehrbaN Hadi Peykani, Mehdi Nasr Esfahani*

    The emergence of technology has transformed the human life into profound changes. as well as welfare for human beings, this phenomenon has also been caused by crises and crises. the new technique has become a totally different aspect of the past, and it would make us ask questions about its relation with human and society; and whether it still believes that technology is a posteriori phenomena, and that it is our worldview that determines its course ? for this purpose, this article seeks to explain the relationship between man and technology with an emphasis on ethics. In the same vein, it was initially attempted to examine the nature and nature of technology and its relationship with human beings from the perspective of the expert thinkers in this field. In the following topics, the relationship between man and technology has been examined in two views of the philosophy of classical technology and the philosophy of contemporary technology. Finally, by addressing ethical issues in technology, the relationship between man and technology is analyzed from this perspective.

    Keywords: Human, Technology, Technological Challenges, Ethics}
  • علی رضاییان، علی عبدالهی نیسیانی *
    این پژوهش به ارائه مدلی سیستمی از رفتار انسان از منظر قرآن کریم میپردازد. این کار با استفاده از با استفاده از الگوریتم «روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم»، -شامل گامهایی چون: شناسایی کلیدواژه های مرتبط با موضوع، رجوع به آیات و جمع آوری داده ها، مستندسازی، کدگذاری، دسته بندی، طبقه بندی، بازنگری و جمع بندی در آیات قرآن کریم- انجام میگیرد. اجزای این مدل با استناد به آیات قرآن کریم تبیین شده اند. علی الخصوص، به مواردی از «مدل های توصیفی رفتاری انسان»، به عنوان مهم ترین قسمت از اجزای این مدل سیستمی، بر اساس قرآن کریم اشاره شده است. به جهت اهمیت و کاربرد این مدل های توصیفی رفتاری، مباحث متعددی در مبانی نظری سازمان و مدیریت از این مدل ها استفاده می کنند که در این مقاله در ادامه توضیح آیات به برخی از این کاربردها نیز اشاره شده است. با توجه به ماهیت کیفی و روش کتابخانه ای پژوهش، بوسیله دقت موشکافانه در مفاهیم و لغات بر اساس کتب تخصصی لغت شناسی و تفسیری قرآن کریم، همچنین تطبیق با دیگر یافته های علمی موجود، سعی شده پایایی و روایی این تحقیق به نحو مناسبی تامین شود.
    کلید واژگان: مدل توصیفی رفتار, انسان, سیستم, قرآن}
    Ali Rezaeian, Ali Abdollahi Neisiani *
    The science of Organizational Behavior (OB), based on its goals has its own characteristics. OB has a practical approach to the behavior of Human. Therefore, a systematic and comprehensive view to the variables influencing Human behavior is essential. However, in fact, the most important variables -"i.e: Descriptive Models of Human Behavior"- are neglected. Descriptive Models of Human Behavior are scientific and organized models describing "How Human Behave". Regarding to the essential concepts of Human Psychology like: Intelligence, Motivation and Sense, These Models are more practical in OB. This neglect of Descriptive models of Human Behavior is because of complexity of human internal variables and external environment and difficulty of modeling human behavior. Holly Quran has described human behavior in many sections (Ayah) . It is using exact and clear phrases, explaining Models of Human Behavior in Quran's view. In fact, we can improve our scientific findings in OB using Quran "clues" in Descriptive Models of Human Behavior. This research is explaining Quran's Systematic view to the behavior of Human and presents some Descriptive Models of Human Behavior based on Quran. Methodology of this research is based on "Subject researches in Quran" that is compatible to the entity of this research.
    Keywords: Descriptive Models of Human Behavior (DMHB), System View, Quran}
  • علی مساعد، محسن منطقی
    ارتباط هر فرد با خودش ارتباط «درون فردی» نام دارد. تبیین مفهوم «خود»، حقیقت انسان و ضرورت شناخت خود می تواند به فهم دقیق تر مفهوم «ارتباط درون فردی» کمک کند. ارتباط با خود، کارکردهای فراوانی، از قبیل افزایش اعتماد به نفس، خود کنترلی، وجدان کاری و خود شناسی کارکنان در سازمان را به همراه دارد. خودشناسی کارکنان، که یکی از عوامل افزایش بهره وری است، از طریق ارتباط با خود و مراحل آن - یعنی مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاتبه نفس - به شکوفایی می رسد. رابطه بین خودشناسی و ارتباط موثر با خود یک رابطه دوری فزاینده است؛ بدین معنا که موفقیت و شکست در هر یک، مستلزم موفقیت و شکست در دیگری است. از منظر اسلام، مهم تر از اصل این نوع ارتباط، جهت گیری آن است. برای اینکه انسان بتواند ارتباط موثری با خود برقرار کند، لازم است خود را به خوبی بشناسد تا جهت گیری این ارتباط به سوی نیل به کمال و سعادت او باشد. با توجه به تصویری که قرآن کریم از انسان ترسیم می کند، سمت و سوی ارتباطات درون فردی از منظر اسلام، باید به سویی باشد که انسان را تافته جدا بافته ای از خالق خود نبیند و بتواند او را هر چه بیشتر به خالق و مبداش نزدیک کند.
    کلید واژگان: ارتباط, خود, انسان, قرآن کریم}
    Ali Musaed, Mohsen Manteghi
    The relation between one and oneself is called intra- Communicotion. Explaining the concept of self, reality of man and necessity of knowing oneself can be effective in having good understanding of intra- Communicotion. Intra- Communicotion contributes to having such things like self-confidence, self-control, work conscience and self-knowledge by the people working in an organization. Officials’ self-knowledge which is a key factor in increasing productivity makes the self flourish in establishing relation with oneself and in different stages, namely, preconditioning, self-vigilance, self-reckoning and self-reproach. The relation between self-knowledge and effective relation with oneself is an increasing circular one. In other words, the success or failure of one depends on the success or failure of the other. According to Islam, the direction which this relation takes is more important than the very kind of this relation. One should know oneself very well in order to establish an effective relation with oneself in order to direct this relation towards one’s perfection and beatitude. According to Islam and the image which the Quran presents about man, intra- Communicotion have to be in the direction which will not separate man from his Creator but make him get closer to his origin and Creator.
    Keywords: relations, relationship with oneself, man, the glorious Quran}
  • قادرعلی واثق غزنوی
    به شمار مکاتب موجود در جهان، درباره انسان نظریه وجود دارد. به هر اندازه که این نگاه ها به انسان متفاوت باشند، علوم انسانی مترتب بر آن نیز تفاوت خواهد یافت. در این نوشتار انسان از ابعاد مختلف همانند آفرینش، هدف از زندگی، طبیعت، حقیقت، جبر و اختیار و ارزش محوری، از دیدگاه اسلام و اندیشوران مغرب زمین بررسی شده است.
    هدف این نوشتار بیان اثرگذاری انسان شناسی بر علوم اجتماعی و بخصوص سازمان و مدیریت است. نتیجه این پژوهش آن است که سازمان یا نظام سیاسی که بر اساس دیدگاه قرآن کریم درباره انسان، سازماندهی و اداره می شود، بسیار متمایز از سازمان یا نظام سیاسی که بر اساس نگاه های اندیشوران مغرب زمین به انسان، سازماندهی و اداره می شود. با توجه به این امر می توان گفت انسان شناسی از مبانی علوم اجتماعی به ویژه مدیریت شمرده می شود و بسیار مهم است.
    کلید واژگان: اسلام, قرآن, انسان, مدیریت, سازمان, مدیریت علمی}
    Qadir Ali Wasiq Qazanavi
    There are as many views about man as there are schools of thought in the world, and this makes the different human sciences as many as different views. The present paper expounds man’s various aspects in the view of western and Muslim thinkers, focusing on creation, aim of life, nature, truth, determinism and freedom, value orientation.This paper aims at explaining the effectiveness of anthropology on social sciences, and on organization and management in particular. The research findings show that the organization or political system organized and managed according to the Qur’anic view of man is very distinct from organization or political system organized and managed according to the western thinker's views about man. Given this, anthropology which is considered as one of the foundations of social sciences particularly management, is of great importance.
    Keywords: Islam, the Holy Quran, man, management, organization, scientific management}
  • یحیی کبیر
    انسان محور جهان است و بدون تفسیر صحیح و منطقی از او، هرگونه تفسیری نسبت به هستی مبهم و ناکارآمد خواهد بود. از این روی انسان شناسان و جامعه شناسان و فلاسفه اگزیستاسیالیست سعی وافری پیرامون انسان و شناخت ابعاد وجودی وی مبذول نموده اند و علم انسان شناسی را رکن ورود به هستی شناسی جامع قلمداد کرده اند و پیرامون آن قلم زده اند تا جایی که گویی مدخل ورود به علوم بشری و غیربشری همین علم است. البته انسان شناسی برای دیگر شاخه های علوم انسانی همچون مدیریت نیز مبنایی به دست می دهد که در نحوه شناخت ما از ارکان سازمان مؤثر است. بنابراین نوشتار در پیش رو از جهت روشن شدن مباحث انسان شناسی و ابعادش از دیدگاه علوم و ادیان و فلسفه و عرفان مورد توجه قرار گرفته است و تلاش در روشن شدن ابعاد درونی و بیرونی انسان در حد میسور، شده است.
    کلید واژگان: انسان, فطرت, هستی, حکمت, عرفان, مدیریت, سازمان}
  • علی رضاییان
    شاید حساسترین بخش هر سیستم اطلاعات مدیریت، تعامل میان سیستم و کاربران آن باشد. در واقع از منظر کاربرد، تعامل با سیستم، تنها بخش معنی دار سیستم می باشد زیرا بقیه بخشهای سیستم برای وی نامشهود است. از آنجا که برای طراحی یک سیستم اطلاعاتی خوب، طراحی چگونگی تعامل کاربر با سیستم امری حیاتی است، بنابراین، شناخت انسانها به عنوان پردازش گران اطلاعات می تواند بسیار سودمند باشد. در این مقاله نخست مدل کلی انسان و آنگاه مدل نیوول - سایمون از انسان به عنوان پردازشگر اطلاعات تشریح می شود...
    کلید واژگان: سیستم اطلاعات مدیریت, انسان, پردازشگر, شما, حافظه}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال