به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Virtue » در نشریات گروه « مدیریت »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Virtue» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • شهرام حافظی*، عبدالخالق غلامی، حمیدرضا یزدانی

    این پژوهش با هدف طراحی الگوی اثربخش سازمان های فضیلت گرا با تاکید بر بانک توسعه تعاون و با روش تلفیقی (نوع اکتشافی) در طی چهار مرحله انجام شده است: نخست به روش اسنادی، بسترها و شاخص های سازمان های فضیلت گرا استخراج گردیده، سپس به منظور تدوین نهایی شاخص ها از روش دلفی استفاده گردیده (41 نفر)، به واسطه روش تحلیل عاملی (اکتشافی) به تشخیص مولفه ها پرداخته شده و درنهایت مدل استخراجی به کمک مدل سازی معادلات ساختاری اعتباریابی گردیده است. جامعه آماری در دو مرحله کیفی و کمی شامل خبرگان، اعضای هییت علمی و کارکنان و کارشناسان بانک توسعه تعاون شهر اصفهان و پنج شهرستان استان اصفهان (160) بوده که با استفاده از تکنیک پیمایش مورد ارزیابی قرار گرفته اند. درنهایت، الگوی سازمان های فضیلت گرا در بانک توسعه تعاون در قالب 10 مولفه رهبری مشارکتی، تیم محوری، تعهد و حمایت مدیران، پشتیبانی ساختاری، راهبردهای سازمانی، ارتباطات سازمانی، اسناد بالادستی، پویایی محیطی و زیرساخت های فناورانه و 67 شاخص استخراج گردیده و داده های گردآوری شده از برازش مطلوبی در قالب مدل سازمان های فضیلت گرا برخوردار بودند.

    کلید واژگان: فضیلت, فضیلت گرایی, سازمان های فضیلت گرا, بانک توسعه تعاون}
    Shahram Hafezi *, ABDOLKHALEGH GHOLAMI, HamidReza Yazdani

    The purpose of this study was to design an effective model of virtuous organizations with emphasis on the ، Cooperative Development Bank and using the integrated method (exploratory) in four stages: At first, the documents, platforms and indices of virtuous organizations were extracted, then the Delphi method (41) was used for final compilation of the indices. Factor analysis has been used to identify the components and finally the extraction model has been validated by structural equation modeling. The statistical population in qualitative and quantitative part of research consisted of experts, faculty members and staff and experts of Isfahan Cooperative Development Bank and five cities of Isfahan province (160) that were evaluated using survey technique. Finally, the model of virtuous organizations in Co-operative Development Bank was extracted in the form of 10 components of participatory leadership, core team, managers' commitment and support, structural support, organizational strategies, organizational communication, upstream documents, environmental dynamics and technological infrastructure and 67 indicators and the data collected had a good fit in the model of virtuous organizations.

    Keywords: Virtue, Virtualism, Virtue Organizations, Iran Cooperative Development Bank}
  • پریسا ابراهیم پور، جابر خدایی سرخانلو*، مجتبی نوروزی

    این مقاله در پی پاسخ به این سوال می باشد که جایگاه عدالت در اندیشه سیاسی ارسطو کجاست؟ پاسخ به این سوال از آن نظر حایز اهمیت است که عدالت به عنوان اصل خردمندانه همزیستی انسان ها، مفهوم بنیانی فلسفه اخلاق، فلسفه اجتماعی و فلسفه سیاسی قدیم و اندیشه های جدید است. ارسطو در تعریف عدالت به گونه ای که اندیشه «برابری» و «میانه روی» را در خود جای دهد، روی می آورد، همچنین اثر گذاری عمیق وی در اندیشه سیاسی فیلسوفان مسلمان بر اهمیت پرداختن به نظریه عدالت ارسطو می افزاید. فرضیه مقاله آن می باشد که ریشه های نظریه عدالت ارسطو در وجود شناسی، اخلاق ارسطویی و عرف یونانی محکم شده است و عدالت نزد او بر اساس مدل کلی طبیعی در وجود شناسی وی معنا می یابد. یافته های این مقاله که به روش توصیفی – تحلیلی بدست آمده است نشان می دهد ارسطو عدالت را به دو معنای اعم واخص تقسیم می کند. عدالت به معنای اعم عبارت است از احترام به قوانین و برابری شهروندان که آن را با فضیلت تعریف می کند و اصلا همان مجموعه فضایل می داند. و عدالت به معنای اخص به دو نوع توزیعی و تصحیحی تقسیم می گردد: عدالت توزیعی، در توزیع افتخار و پول و دیگر چیزهایی که میان شهروندانی تقسیم می شوند که در نظام سیاسی جامعه سهمی دارند، اثر می بخشد و نوع دیگر این عدالت، عدالت تصحیحی، نقش تصحیح در معاملات و ارتباط های میان افراد جامعه را ایفا می کند. رابطه عدالت و برابری بحث مهم ارسطو در مورد عدالت توزیعی است؛ از نظر او عدالت رعایت تناسب است و این که با برابرها به طور برابر و با نابرابرها به طور نابرابر رفتار شود و مواهب و امکانات به تناسب با برابری و نابرابری اشخاص توزیع گردد.

    کلید واژگان: مدیریت, ارسطو, اخلاق, فضیلت, عدالت توزیعی, عدالت تصحیحی}

    This article seeks to answer the question: Where is the place of justice in Aristotle's political thought? The answer to this question is important in the sense that justice as a wise principle of human coexistence is the basic concept of moral philosophy, social philosophy and old political philosophy and new ideas. Aristotle uses the concept of "equality" and "moderation" in his definition of justice, and his profound influence on the political thought of Muslim philosophers adds to the importance of Aristotle's theory of justice. The paper hypothesizes that Aristotle's theory of justice is rooted in ontology, Aristotelian ethics, and Greek custom. And justice finds meaning in him based on the general natural model in his ontology. The findings of this article, which are obtained by descriptive-analytical method, show that Aristotle divides justice into two general and specific meanings. Justice in the general sense is respect for the law and equality of citizens, which defines it with virtue and considers it as the same set of virtues. And justice in a specific sense is divided into two types: distributive and corrective: Distributive justice affects the distribution of honor and money and other things that are distributed among citizens who have a share in the political system of society. And another type of this justice, corrective justice, plays the role of correction in transactions and relations between people in society. The Relationship between Justice and Equality Aristotle's important discussion of distributive justice; According to him, justice is the observance of proportionality, and that equal people are treated equally and inequalities are treated unequally, and that gifts and facilities are distributed in proportion to the equality and inequality of individuals.

    Keywords: Management, Aristotle, ethics, virtue, distributive justice, corrective justice}
  • مجید ضماهنی*، حمیده شکاری

    هدف از مقاله حاضر، شناسایی شاخص ها و عوامل موثر بر سازمان فضیلت گرا و آزمون مدل ساختاری سازمان فضیلت گرا در دانشگاه های منتخب استان یزد است. در روش تحقیق این پژوهش، رویکرد ترکیبی کمی و کیفی به کار رفته است. بدین گونه که برای شناسایی شاخص های سازمان فضیلت گرا از روش دلفی که از جمله روش های کیفی است، استفاده شد و از روش کمی مدل سازی معادلات ساختاری برای آزمون مدل استفاده شد. در این مقاله، ابتدا با توجه به ادبیات تحقیق، شاخص های موثردرایجاد سازمان فضیلت گرا استخراج و سپس با تشکیل پنل دلفی و سه دوراجرای تکنیک دلفی درمورد این شاخص ها اجماع حاصل شد.شاخص های بدست آمده، مبنای تهیه پرسش نامه اصلی تحقیق قرارگرفت. جامعه آماری تحقیق،کارکنان دانشگاه های منتخب استان یزد بود.یافته ها نشان داد که پنج عامل اصلی شامل رهبری، فرهنگ سازمانی، منابع انسانی ،ساختار و فرایند وتوجه به ذینفعان از شاخص ها، توسط تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی، قابل استخراج است که این پنج عامل درمجموع، حدود 81 درصد ازتغییرپذیری متغیرها راتوضیح می دهد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر مدل ساختاری سازمان فضیلت گرا، حاکی از این است که از میان پنج عامل استخراجی، عامل فرهنگ سازمانی بیشترین اثر مستقیم را بر سازمان فضیلت گرا دارد و عامل توجه به ذینفعان از لحاظ مجموع آثار مستقیم و غیرمستقیم، رتبه اول را در سوق دادن سازمان به فضیلت گرا به خود اختصاص داده است.

    کلید واژگان: فضیلت, فضائل سازمانی, سازمان فضیلت گرا, دانشگاه, مدل ساختاری}
    Majid Zamaheni *, Hamideh Shekari

    The aim of present research is to identify indices and effective factors on virtuous organization and test the structural model of virtuous organization in selected universities of Yazd province. The procedure we proposed to reach the mentioned research aim, combined approach of quantitative-qualitative method has been used. To identify the indices of virtuous organization, Delphi method which is one of the qualitative methods, has been utilized. To test the model, quantitative method of structural equations modeling was used. In this paper, first of all, effective indices on creating virtuous organization have been extracted according to the research literature and then, it was unanimously agreed on them by making Delphi هیئت‌رئیسه and three rounds of implementing it. The obtained indices were the basis of the preparing the main questionnaire. Research statistical universe included employees of selected universities of Yazd Province. Results showed that main five factors including leadership, organizational culture, human resource, structure and processes and attention to stakeholders can be extracted by factor analysis فن the these five factors can totally explain about the 81% of the total variance of the variables. Results of the path analysis of the structural model of virtuous سازمان indicated that among the five extracted factors, organizational culture has the most direct effect on virtuous organization and the factor of attention to stakeholders allocated the first rank to itself in leading the organization towards virtuous organization in terms of total direct and indirect effect.

    Keywords: Virtue, Organizational Virtues, Virtuous Organization, university, Structural Model}
  • حسن دانایی فرد*، مصباح الهدی باقری کنی، سعید حجازی فر
    شاید در بین نظریه های اخلاقی هیچکدام به پیچیدگی و گستردگی اخلاق فضیلت نباشد. این نظریه که امروزه از مهمترین نظریه های اخلاقی است، انتظار می رود در آینده بتواند در حوزه های گوناگون از جمله در اخلاق مدیریت به دلیل مولفه های بسیار ارزشمندی که دارد در ایجاد یک زندگی اخلاقی وسعادتمند کارآمد باشد. لذا از این نظریه می توان در حوزه مدیریت و سازمان استفاده نمود و به سمت سازمان های فضیلت محور حرکت نمود. انقلاب اسلامی زمینه ای برای شکل گیری سازمان های فضیلت محور ایجاد نمود. در این پژوهش سعی گردید سازمان فضیلت محور، مولفه ها و ویژگی های آنها در انقلاب اسلامی با توجه به دو نهاد انقلاب اسلامی جهاد سازندگی و کمیته انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. روش این پژوهش از نوعی کیفی است که از طریق مصاحبه با فعالان این دو نهاد انجام شده است که این مصاحبه ها، بر اساس تحلیل مضمون(تماتیک) مورد تحلیل قرار گرفته اند. در نهایت، مدل سازمان فضیلت محور که شامل فضیلتهای هم رشدی، تقوای سازمانی، اخوت سازمانی، حکمت، ایثار همه گیر، شجاعت، اخلاص، مجاهدت مستمر، اسوگی مدیر و انعطاف پذیری است، ارائه گردیده است.
    کلید واژگان: فضیلت, سازمان فضیلت محور, انقلاب اسلامی, کمیته انقلاب اسلامی, جهاد سازندگی}
    Hassan Danaee Fard, Mesbaholhoda Bagheri Kani, Said Hejazifar
    Virtue ethics is a type of ethical theory which has been considered in different fields, especially in management. It can be employed in the field of management and organization to move towards virtue-based organizations. The Islamic revolution paved the way for the emergence of virtue-based organizations. This research is intended to identify two virtue-based institutions, Jihad Sazandegui and Islamic Revolutionary Committee as well as their components. The data of this qualitative research are collected by interviews with active experts in these institutions. The interviews are analyzed through thematic analysis. The results pointed out the following components for virtue-based organizations: organizational piety, organizational brotherhood, wisdom, general sacrifice, braveness, constant struggle, managers’ flexibility.
    Keywords: virtue, virtue, based organizations, the Islamic Revolution, Islamic Revolution Committee, Jihad Sazandegui, Islamic Management}
  • سیدمهدی الوانی، غلامرضا معمارزاده طهران، محمود البرزی، حسین کاظمی*
    با ورود معنویت به تحقیقات سازمان و مدیریت، بهبود قابل توجهی اتفاق افتاده است. برای مدت ها معنویت از تحقیقات سازمان و مدیریت کنار گذاشته شده بود اما تحقیقات فزاینده ای نشان داد که آن مرتبط و یکپارچه کننده بسیاری از نتایج در سطوح فردی، سازمانی و جامعه است. در تحقیقات صورت پذیرفته بیشتر به نقش رهبر معنوی و محیط کار معنوی پرداخته شده و نقش پیروان معنوی در معادله رهبری نادیده گرفته شده است. این مطالعه با رویکردی توسعه ای و با بهره گیری از نظرات خبرگان در صدد است ویژگی های پیروان معنوی را شناسایی و اثرات آن بر اثربخشی رهبری را مورد بررسی قرار دهد. برای بررسی نقش مولفه های پیرو معنوی از روش شبکه های عصبی فازی استفاده شده است و یافته های تحقیق نشان می دهد مولفه های تقوا، تفکر انتقادی، مشارکت فعال، خودآگاهی و انسان دوستی می توانند نقش قابل توجهی در تبیین اثربخشی رهبری داشته باشند. همچنین نقش مولفه های بلوغ و عزت نفس پیروان در اثربخشی رهبری معنادار نمی باشد.
    کلید واژگان: پیرو معنوی, تقوا, تفکر انتقادی, مشارکت فعال, انسان دوستی, خودآگاهی}
    Syyad Mehdi Alvani, Golamreza Memarzadeh Tehran, Mahmood Alborzi, Hosein Kazemi*
    With the entry of spirituality in the research of organizations and management, a considerable improvement has occurred. For a long time, spirituality excluded from surveying, but increasing research showed that it related to and integrated a lot of results in individual, organizational and society levels. Recent studies in the realm of spirituality and spiritual leadership, only paid attention to spiritual leader and spiritual workplace, and ignored the roles of followers in leadership equation.
    This paper, with a developmental approach, and after using expert's opinions, aims to identify the traits and behaviors of spiritual followers and explore the roles of them in the leadership effectiveness. After analyzing data, using adaptive neural fuzzy inference systems, the results show that follower's virtue, critical thinking, active engagement, self-awareness and altruism have a significance role in exploring leadership effectiveness and the roles of follower's maturity and self-esteem, in leadership effectiveness, are not significant.
    Keywords: Spiritual Follower, Virtue, Critical Thinking, Active Engagement, Altruism}
  • علی نقی امیری، عباس رشنوادی
    هدف این مقاله بررسی چگونگی رابطه دو معیار اساسی «فضیلت» و «صلاحیت» در مدیریت اسلامی است. بررسی ها نشان می دهند که از منظر صاحب نظران مدیریت در غرب، فضیلت ها و شایستگی های فنی و تخصصی یکسان دانسته شده اند و اصولا در پارادایم مدیریت غربی، میان این دو معیار در بیشتر موارد تفاوتی قائل نشده اند (مک کولی و لاوتن، 2006). در این مقاله تلاش شده تا با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه نیمه ساختاریافته و با توجه به این واقعیت که تعریف فضایل تا حدودی از دیدگاه اسلام متفاوت با نگاه غالب در دنیای غرب است، به این پرسش پاسخ داده شود که آیا در مدیریت اسلامی که ارزش های بنیادی آن تا حدودی متفاوت از ارزش های مدیریت غربی است، فضیلت ها با صلاحیت های فنی و شایستگی های تخصصی یکسان است، یا تفاوتی معنا دار دارد. جامعه آماری این پژوهش بدین شرح است: گروهی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقطع دکترای رشته مدیریت در دانشگاه های تهران، تربیت مدرس و علامه طباطبایی که با مبانی مدیریت اسلامی آشنا هستند و شماری از فضلای حوزه علمیه که نوعا در زمینه مدیریت اسلامی صاحب نظر محسوب می شوند. یافته های پژوهش پس از تجزیه و تحلیل آماری داده ها نشان می دهد که پاسخگویان در اغلب موارد ضمن تفاوت قائل شدن میان فضایل و صلاحیت ها، این دو دسته ملاک را از منظر مدیریت اسلامی الزاما یکسان ندانسته و برخلاف دیدگاه رایج در دنیای غرب و به تبع آن در پارادایم مدیریت غربی، فضیلت ها و صلاحیت ها را دو معیار نسبتا مجزا و تا حدودی متفاوت از هم می دانند.
    کلید واژگان: فضیلت, صلاحیت, مدیریت اسلامی, مدیریت غربی}
    Ali Naghi Amiri, Abbas Reshnavadi
    This paper examined the relationship between the two basic criteria "virtue" and "competence" in Islamic Management. Studies showed that from the perspective of management scholars in the West virtues and technical competencies have been taken identical and primarily in Western management paradigm no distinction has been drawn between these two measuresin most cases (MC Cowli and Lawtan, 2006). Regarding the fact that virtuesdefinedsomewhatdifferentlyin Islam fromwhat has been inthe West by the dominant view, in this paper by using semi-structured questionnaires and interviews it is tried to answer this question that does virtues have the same value as technical merits and competencies or is there significant difference between them in Islamic management which its basic valueshave differed somewhatfrom thevalues ofWesternmanagement? The statistical population for this study was as follows: a group of faculty members anddoctoral students of management at University of Tehran, University of Tarbiat Modarres and University of Allameh Tabatabaei, well-knowledgeable in principles of Islamic management and also number of Hawzah scholars, typically experts in the field of Islamic management. Findings from the data analysis showed thatrespondents, besides making distinction between virtues and competencies, in most cases have not taken these two criteria necessarily identical from the perspective of Islamic managementand contrary to popular opinion in the West and subsequently in Western management paradigm, virtue and competence criteria are two separate and somewhat different criteria from each other.
    Keywords: virtue, competence, Islamic management, western management}
  • سعید حجازی فر، صباح الهدی باقری کنی
    شاید در بین نظریه های اخلاقی هیچ کدام به پیچیدگی و گستردگی اخلاق فضیلت نباشد. این نظریه، که امروزه از مهم ترین نظریه های اخلاقی است، انتظار می رود در آینده بتواند در حوزه های گوناگون، از جمله در اخلاق مدیریت به دلیل مولفه های ارزشمندی که دارد در ایجاد یک زندگی اخلاقی و سعادتمند، کارایی داشته باشد. بدین روی، از این نظریه می توان در حوزه مدیریت و سازمان استفاده کرد و به سمت سازمان های فضیلت محور حرکت نمود. برای این منظور، ابتدا باید تعریفی از سازمان فضیلت محور ارائه کرد تا بر اساس آن بتوان ویژگی های چنین سازمان هایی را برشمرد. سازمان های «فضیلت محور» به سازمان هایی گفته می شود که بر اساس فضیلت های اخلاقی شکل می گیرند و مدیران و کارکنان آن انسان هایی فضیلت مدار بوده و ارتباطات و فعل و انفعالات سازمانی بر اساس فضایل اخلاقی تنظیم می گردد. بر اساس این تعریف، در این مقاله، فضیلت های محوری در سازمان ها در دو سطح فردی و سطح سازمانی بیان شده است. در سطح فردی، فضیلت هایی همچون انس باخدا، اخلاص و نیت خالص، آخرت گرایی، مسئولیت پذیری ها و در سطح سازمانی، فضیلت هایی همانند عاطفه انسانی، خدمت گزاری، عدالت، و رعایت قوانین و سلسله مراتب به عنوان فضلیت های محوری ذکر شده است.
    کلید واژگان: فضیلت, سازمان, اخلاق, مدیریت}
    Said Hejazifar, Safah Al Hoda Fagheri Kani
    Perhaps the most complex and extensive theory of ethics is the theory of ethics of virtue. This theory, which is regarded as one of the most important theories today, is expected with its significant components, to effect different realms including management ethics by creating a moral-based life. Therefore, it can be used in framework of management and organization and takes them towards virtue-oriented organizations. To this end, first a virtue-oriented organization should be defined so that the features of such organizations will be identified. "Virtue-oriented" organizations those organizations which are founded on moral virtues, their managers and staffs are virtue-oriented, and its organizational relations and transactions observe moral virtues. According to this definition, the present paper elaborates on two levels of pivotal virtues: individual and organizational, and it considers intimacy with God, sincere devotion, sincere intention, hereafter - orientation, and accountability as the pivotal virtues of individual level and human affection, service, justice, and adherence to rules and regulations and hierarchy as the pivotal virtues of organizational level.
    Keywords: virtue, organization, ethics, management}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال