به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اعتماد اجتماعی » در نشریات گروه « میان رشته ای »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اعتماد اجتماعی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رحمت الله دادور *، مریم حبیبی فتح آبادی، نیلوفر دادور

    این تحقیق با هدف شناخت رابطه ی بین سرمایه اجتماعی فرهنگیان زن شهر بافت با سبک زندگی اسلامی آنان به بررسی این مهم می پردازد. مولفه های سرمایه اجتماعی که در این تحقیق مورد بررسی قرارگرفتند، عبارتند از: اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، تعاملات اجتماعی و عزت نفس. جامعه آماری این تحقیق، کلیه فرهنگیان زن شهر بافت (800 نفر) بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی و فرمول کوکران ، 300 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پژوهش از نوع همبستگی و جهت گردآوری داده ها، از پرسشنامه استفاده شد. روش های آماری مورد استفاده برای توصیف و تفسیر داده ها، شامل توزیع فراوانی و درصد گیری و همچنین ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس می باشد. یافته ها نشان داد ضریب همبستگی پیرسون در مورد تعاملات اجتماعی (039/0)، مشارکت اجتماعی (0946/0)، اعتماد اجتماعی (000/0) و عزت نفس (000/0) محاسبه شده، که این اعداد نشان دهنده وجود رابطه ی بین این متغیرها و سبک زندگی اسلامی فرهنگیان زن می باشند. همچنین، به علت مثبت شدن نتایج، رابطه مستقیم و مثبت است.

    کلید واژگان: اعتماد اجتماعی, مشارکت اجتماعی, تعاملات اجتماعی, عزت نفس, سبک زندگی اسلامی}
  • عاطفه بشارت نیا *، حسین طوسی معتمد

    هدف بررسی عوامل موثر بر میزان مشارکت دانشجویان در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه حکیم نظامی قوچان می باشد که از روش توصیفی – پیمایشی استفاده شده است . جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمام دانشجویان دانشگاه حکیم نظامی قوچان می باشد که بر اساس آمار موجود از دانشگاه 1300 نفر می باشند که از این تعداد 297 نفر به عنوان جمعیت نمونه طبق فرمول نمونه گیری کوکران و به صورت تصادفی انتخاب شدند .پرسشنامه ای که در تحقیق حاضر برای گرد آوری داده های مورد نیاز به کار گرفته شده ، پرسشنامه محقق ساخته برای اندازه گیری میزان مشارکت دانشجویان در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و عوامل موثر بر آن می باشد . پرسشنامه محقق ساخته از روایی و پایایی معتبری برخوردار بوده است . گویه های این پرسشنامه بر روی یک مقیاس 5 درجه ای ، درجه بندی شده اند . تعداد سوالات پرسشنامه 56 سوال می باشد . در این پژوهش میزان مشارکت دانشجویان به عنوان متغیر وابسته و عوامل موثر بر میزان مشارکت دانشجویان که شامل : سن ، جنسیت ، وضعیت شغلی ، وضعیت تاهل ، مقطع تحصیلی ، خود آگاهی ، اعتماد اجتماعی ، ارتباط اجتماعی و حمایت های مالی و معنوی دانشگاه می باشند به عنوان متغیر های مستقل انتخاب شده اند . داده های حاصله با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون(r) و آزمون رگرسیون چند متغیره ،با کمک نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. رگرسیون خطی چندگانه نشان می دهد، مولفه های عوامل موثر بر میزان مشارکت دانشجویان که شامل سن ، جنسیت ، وضعیت تاهل ، مقطع تحصیلی ، وضعیت شغلی، خود آگاهی، اعتماد اجتماعی، ارتباط اجتماعی و حمایت های مالی و معنوی دانشگاه می باشند در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی قادر به پیش بینی میزان مشارکت دانشجویان هستند. همچنین مجذور ضریب همبستگی چندگانه 30/0R2= نیز نشان میدهد که این متغیرها می توانند 30 درصد مشارکت دانشجویان را تبیین کنند. نتایج آزمون فرضیات بیانگر این موضوع می باشد که بین اعتماد اجتماعی ، ارتباط اجتماعی ، حمایت های مالی و معنوی دانشگاه ، وضعیت شغلی با میزان مشارکت دانشجویان در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی داخل دانشگاه رابطه معنا داری وجود دارد. بین سن، جنسیت، وضعیت تاهل ، مقطع تحصیلی ، خود آگاهی با میزان مشارکت دانشجویان در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی داخل دانشگاه رابطه معنا داری وجود ندارد.

    کلید واژگان: مشارکت اجتماعی, خود آگاهی, اعتماد اجتماعی, ارتباط اجتماعی}
  • طاهره خرامان *

    امروزه حفاظت و حراست از سرزمین برای تمامی جوامع یک ارزش محسوب می شود. ضمانت تحقق این امر بدون شک، مدیریت مرز ها و داشتن مرز هایی با امنیت کامل می باشد که این امر از طریق ارتقای امنیت انسانی در مناطق مرزی محقق می شود. امنیت و ثبات، بنیادی ترین نیاز هر جامعه و مهم ترین عامل برای دوام زندگی اجتماعی به شمار می رود. استان خراسان جنوبی دارای مرز های زیادی با همسایگان شرقی کشور می باشد. که نا امنی آنها نگرانی هایی را برای مرز نشینان و دولت مرکزی به وجود می آورد. در همین راستا اهمیت سرمایه اجتماعی در روند توسعه جوامع، مساله ایی است که در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. چرخش ساختار اجتماعی و تغییرات همه جانبه در عرصه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه مدرن، و مخاطرات ناشی از این تغییرات توجه به این مهم را جدی ساخته است. با اهمیت یافتن سرمایه اجتماعی در جامعه معاصر، به تدریج این مفهوم در نزد سیاستگذاران، برنامه ریزان و دولتمردان از جایگاه خاصی برخوردار شد تا جایی که اهمیت سرمایه اجتماعی و به تبع آن اعتماد اجتماعی در قانون برنامه توسعه اقتصادی-اجتماعی و مدیریت اجتماعی کشور، نیز مورد توجه قرار گرفت. این نوشتار با روش کتابخانه ای در پی تبیین طرح سرمایه اجتماعی در ارتقای امنیت انسانی مرز های استان خراسان جنوبی است.

    کلید واژگان: سرمایه اجتماعی, اعتماد اجتماعی, امنیت انسانی, نقاط مرزی, مشارکت اجتماعی}
  • سیروس صادری بی بالان *، محمدکریم معتمد، محمد کاوسی

    اعتماد اجتماعی، هسته مرکزی سرمایه اجتماعی و از پیش شرط های اصلی توسعه است. توسعه روستایی و نقش حیاتی آن، در بطن توسعه عمومی کشورهای درحال توسعه، از بدیهیات است. دستیابی به توسعه روستایی از مجرای توسعه منابع انسانی، با تکیه بر اعتماد اجتماعی و با مشارکت عامه مردم میسر است. شعاع اعتماد اجتماعی، شدت و ضعف آن؛ درجوامع مختلف، متفاوت است. سنجش میزان اعتماد اجتماعی: درون گروهی، برون گروهی و نهادی و اعتماد اجتماعی(کل) وآگاهی از رابطه مابین اعتماد اجتماعی و متغیرهای مستقل: (موقعیت فردی، موقعیت اقتصادی، موقعیت -اجتماعی، مشارکت اجتماعی و امنیت اجتماعی)، در میان کشاورزان شالیکارگیلانی، هدف این مقاله است. داده ها، با استفاده از روش های آماری، مورد توصیف و آنالیز قرارگرفته است. درآمار استنباطی، از نرم افزار SPSS و آزمون ضرایب همبستگی:کای اسکوئر، وی کرامر، اسپیرمن،گاما و تحلیل رگرسیون(چند متغیره) استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد، میزان اعتماد اجتماعی درون گروهی در جامعه نمونه مورد بررسی در سطح متوسط، اعتماد برون گروهی و اعتماد نهادی پائین تر از متوسط و میزان اعتماد اجتماعی(در مجموع) درسطح متوسط(رو به پائین) قرار دارد. ما بین جنسیت، سن، تحصیلات و شالیزار با ساختار زیربنایی نوین و میزان اعتماد اجتماعی رابطه معنی داری وجود ندارد. هم-چنین بین میزان مساحت شالیزار تحت تملیک و میزان اعتماد اجتماعی رابطه ای معنی دار، ولی منفی و معکوس؛ مابین موقعیت اجتماعی، مشارکت اجتماعی و امنیت اجتماعی، با اعتماد اجتماعی، رابطه ای معنی دار، مثبت و مستقیم برقرار است. مضافا ضریب رگرسیون برآورد شده نشان می دهد، به ترتیب: میزان موقعیت اجتماعی، مشارکت اجتماعی و امنیت اجتماعی بیشترین اثرگذاری را بر اعتماد اجتماعی داشته است.

    کلید واژگان: اعتماد اجتماعی, توسعه روستایی, جامعه روستایی, سرمایه اجتماعی, گیلان}
  • محمد رحیمیان*، عباس کشاورز شکری، یوسف ترابی

    هدف اصلی مقاله حاضر بررسی مولفه های سرمایه اجتماعی در بیانات مقام معظم رهبری و نقش آن در تمدن سازی نوین اسلامی است. ازجمله مهم ترین دغدغه های مقام معظم رهبری در طول چند سال اخیر تلاش برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. یکی از مسیرهای رسیدن به این مهم، توجه به مولفه های سرمایه اجتماعی است که مقام معظم رهبری مکررا به آن ها اذعان داشته اند. سرمایه اجتماعی ازجمله کلیدواژه های است که بیش از یک دهه است که به طورجدی در حوزه علم و دانش به آن پرداخته می شود و تمام دانشمندانی که در این حوزه مشغول به کار هستند اذعان می کنند که یکی از خلاهای موجود در جامعه کنونی، نبود مولفه های سرمایه اجتماعی که شامل اعتماد اجتماعی، همبستگی اجتماعی، مشارکت اجتماعی، حمایت اجتماعی و بیداری اجتماعی است. درنتیجه این تحقیق بر آن دارد که مولفه های سرمایه اجتماعی مذکور را در بیانات مقام معظم رهبری کنکاش کرده و در پایان مدلی مفهومی از آن استخراج نموده و تاثیر آن بر تمدن سازی نوین اسلامی را توضیح دهد.

    کلید واژگان: مقام معظم رهبری, سرمایه اجتماعی, تمدن نوین اسلامی, اعتماد اجتماعی, همبستگی اجتماعی}
  • خدیجه حیدری*، سعید شریفی رهنمو

    پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل اجتماعی موثر بر امنیت اجتماعی در بین گروه سنی 40- 60 ساله شهر همدان انجام پذیرفت. در این پژوهش، از روش تحقیق همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، گروه سنی40 - 60 ساله شهر همدان می باشند که از طریق نمونه گیری خوشه ای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه ها 384 نفر انتخاب گردیدند . در این پژوهش، جهت جمع آوری داده های موردنیاز از پرسشنامه محقق ساخته احساس امنیت اجتماعی استفاده شده است که برای تعیین روایی آن از روایی محتوایی و همچنین برای به دست آوردن پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شده است که مقدار آن در پرسشنامه مذکور 81/0 محاسبه گردید. در این پژوهش، جهت آزمون فرضیه ها از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی نظیرمیانگین، درصد،آزمون کالموگروف- اسمیرنف، آزمون T تک گروهی و آزمون همبستگی پیرسون در محیط نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج آزمون آماری T تک گروهی نشان دهنده آن است که میزان امنیت اجتماعی در مردان 76/3 و در زنان 19/3 درصد بوده که این نتیجه بیانگر بالا بودن احساس امنیت بیشتر در مردان نسبت به زنان می باشد. همچنین، نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان دهنده آن است که متغیرهای جنس، محل سکونت، میزان گرایش به مشارکت در تامین امنیت، اعتماد اجتماعی و پایگاه اجتماعی - اقتصادی با میزان احساس امنیت اجتماعی گروه سنی موردنظر رابطه معناداری دارند.

    کلید واژگان: امنیت, امنیت اجتماعی, اعتماد اجتماعی, پایگاه اجتماعی- اقتصادی}
    khadijeh heidari*

    The purpose of this study was to identify social factors affecting social security among the age group of 60-60 years old in Hamadan. In this research, correlation research method has been used. The statistical population of this research is the age group of 40-60 years old in Hamadan. The samples were selected by cluster sampling and using Krejcy and Morgan tables. The number of samples was 384 niners. In this study, for collecting data The required social security sense questionnaire has been used. To determine its validity, content validity has been used and its reliability has been used by Cronbach's alpha coefficient. The value of this questionnaire was 0.81. In this research, descriptive and inferential statistics such as mean, percent, Kolmogorov-Smirnov test, single-group T test and Pearson correlation test were used in the SPSS software to test the hypotheses. The results of the single-group T-test showed that social security was 3.76 in men and 3.9% in women, which suggests that there is a higher sense of security in men than women. Also, Pearson correlation test results indicate that gender, place of residence, tendency to participation in security, social trust and socioeconomic status have a significant relationship with the level of social security of the age group.

    Keywords: Security, social security, social trust, Social-economic Base}
  • شهلا عبدالمحمدی

    خدا بشر را آفرید و بشر تمدن را. بی ‏تردید میان تمام مفاهیمی که حاکی از توانایی بشر است مفهومی جامع ‏تر از تمدن نمی ‏توان یافت که همه دستاوردهای عقل، هوش و خلاقیت او را یکجا نمایندگی کند. تمدن واژه ‏ای است که به تنهایی تمام سرمایه ‏ها، داشته ‏ها و انباشته‏ های نسل‏های متمادی گروه کثیری از انسان‏ها را به منصه ظهور می‏رساند. تمدن گرچه بیشتر در مظاهر مادی جلوه می‏کند، اما هرگز بدون پشتوانه‏ های فکری و معنوی نمی‏تواند به اوج برسد و دوام بیاورد. تجربه زندگی جمعی انسان به او آموخته است که برای حفظ دستاوردهای مادی و معنوی خویش به نیرویی محافظ در جامعه نیازمند است که امروز به آن «پلیس» می‏گوییم. اما فلسفه وجودی این نیرو و نوع رابطه او با سایر پدیده‏ های اجتماعی از جمله مباحث تمدنی خالی از بحث و نظریه پردازی نبوده است؛ زیرا رابطه دو مفهوم تمدن و پلیس رابطه ‏ای چندجانبه است که با توجه به اهمیت و آثار گسترده اجتماعی آن نیازمند بررسی عمیق و جامع است. در این باره جامعه‏ شناسان و دانشمندان علوم اجتماعی سوال‏های بسیاری مطرح کرده ‏اند از جمله اینکه کارکرد پلیس در اجتماع چیست؟ پلیس با کدام‏یک از جنبه ‏های فرهنگی یک تمدن بیشتر در ارتباط است؟ رابطه پلیس با عدالت اجتماعی به عنوان یکی از محورهای تمدن چیست؟ مشروعیت پلیس با مشروعیت نظام تمدنی مرتبط است؟ اعتماد اجتماعی چه نقشی در موفقیت پلیس دارد و اعتماد به پلیس چگونه حاصل می‏شود؟ این مقاله سعی خواهد کرد با رجوع به آرای جامعه ‏شناسان و دانشمندان علوم اجتماعی، به سوال‏های یادشده پاسخ گوید. در این زمینه ضمن اشاره به اشتراک مفهومی دو واژه تمدن و پلیس در تاریخ ادبیات بعضی از کشورهای اروپایی، به اشتراکات کارکردی و عملکردی نظام سیاست‏گذاری تمدنی و نظام اجرای سیاست ‏های تمدنی (پلیس) و نقش این کارکردها در تحکیم متقابل پایه‏ های تمدن از سویی و استحکام عملکرد پلیس از سوی دیگر می‏ پردازد.

    کلید واژگان: تمدن, پلیس, عدالت اجتماعی, اخلاق اجتماعی, نظم, اعتماد اجتماعی, مشروعیت}
    Shahla Abdolmohammadi

    The God created human-being and humans created the civilization. Indeed, among all human's achievements, that originate from his potency, civilization stands first in terms of comprehensiveness. It exhibits human's creativity, intelligence and knowledge in one integrated whole.

    Keywords: civlization, Police, Social Justice, social ethics, Order, social trust, Morality}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال