به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بصیرت » در نشریات گروه « میان رشته ای »

تکرار جستجوی کلیدواژه «بصیرت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ناهید شیرپور، محمد مهدی کریمی نیا *، مجتبی انصاری مقدم

    از آن جای که بصیرت انسان را از غفلت بیدار می‌کند و مانند سپری در هنگام آفات و مواقع خطرناک از انسان محافظت می‌کند در آموزه‌های دینی لازمه رشد و تعالی فرد و جامعه انسانی معرفی شده است. بصیرت هدیه آسمانی و یکی از مهمترین پیام‌های قرآن برای انسان‌هاست که در پرتو آن فرد بصیر حقایق و باطن اشیاء را دیده و بر اساس آن زمینه تشخیص حق از باطل، انتخاب راه درست از غلط برای انسان فراهم می‌گردد. بنابراین در این تحقیق سعی بر آن شده که ابتدا مفهوم شناسی بصیرت، سپس جایگاه و اهمیت بصیرت، آثار بصیرت و در ادامه موانع بصیرت مورد بررسی قرار گیرد.

    کلید واژگان: بصیرت, رشد و تعالی, موانع بصیرت, آموزه های دینی}
  • محمدحسین خلوصی*

    تربیت سیاسی در نظام سیاسی برخاسته از دین، متشکل از مبانی، اصول و اهداف است که متون دینی در تدوین آن نقش اساسی دارند. اهداف تربیت سیاسی با رویکرد اسلامی را از زوایای گوناگون می توان بررسی کرد. بررسی تربیت سیاسی با توجه به مراحل سنی افراد، کاربردی تر است. در این چارچوب تربیت سیاسی به عنوان فرایندی از امور غیرسیاسی آغاز می شود و سپس به مراحل بسیط تری از این امور می انجامد و سرانجام با پختگی سنی فرد، تربیت سیاسی نیز به طور مستقیم سیاسی می شود و مراحل عمیق تر آن تدوین می گردد. تربیت سیاسی در زمان کودکی به طور مستقیم سیاسی نیست. در دوره نوجوانی، فعالیت های سیاسی بسیط و آشنا‎سازی با سیاست کانون توجه قرار می گیرد. در آغاز دوره جوانی فرد به عنوان شهروند وارد حوزه سیاسی می شود و در سیاست مشارکت می کند. در دوره بزرگ سالی، فرد از رابطه ای دوسویه و متقابل میان خود و دولت برخوردار می شود و می کوشد در این تبادل فکر و عمل، سیاست به مطلوبیت های واقعی خود نزدیک و نزدیک تر گردد. در این مقاله، در ویژگی های سنی عمدتا از منابعی با روش‎های تجربی تدوین گشته و در تعیین اهداف سیاسی مربوط به یک مقطع سنی، از منابع دینی استفاده شده است.

    کلید واژگان: سیاست, تربیت سیاسی, مشارکت سیاسی, بصیرت, مشورت, نصیحت}
    Mohammad Hussain Kholoosi*

    Political education in the political system derived from religion consists of the fundamentals, principles and goals that religious texts play in the formulation of it. The goals of political education are related to goals that are related to the administration and guidance of the society, and because it is derived from religious sources, it is in the Islamic context. The goals of political education with an Islamic approach can be viewed from the various angles. The study of the goals of political education according to the age groups of individuals is more practical. In this framework, the goals of political education are initiated from non-political affairs, and then they lead to more than a few stages of this, and with the sentimental sophistication of the Sunni individual, the goals of political education are also directly political and deeper stages. In the Islamic worldview, the community is the place where the person is raised, and his achievement is through cooperation and co-operation. The perspective of political education in the Islamic system is divided into three axes: familiar with the values ​​and norms and its stabilization in the presence of the individual, which takes place in childhood and adolescence. Involving a person in political activities according to the true aspirations and desires of this stage in a young age. You have the responsibility and coherence in managing and directing the community towards the benefits, which can be achieved mainly at the time of adulthood. In this article, Sunni features are mainly embedded in empirical sources and have been used to determine the political goals of a Sunni age from religious sources.

    Keywords: Politics, Political Education, Political Participation, Insight, Consultation, Advice}
  • علی اکبر ذاکری *

    امنیت از ارکان جامعه است. مردم با برخورداری از نعمت امنیت زندگی خود را در آرامش سپری می‏ کنند. نیروی انتظامی حافظ امنیت اجتماع و مردم است؛ با مفسدان مبارزه می‏کند و با برهم ‏زنندگان امنیت جامعه می‏ ستیزد. نیروی انتظامی در اسلام سابقه ‏ای دیرینه دارد. هنگام جنگ ‏ها جمعی به حفاظت از رسول خدا می‏ پرداختند و از مراکز حساس پاسداری می‏کردند. نخستین نیروی انتظامی متشکل را امیرالمومنین با عنوان «شرطه الخمیس» ایجاد کرد. افراد بصیر و با صلابت و شجاع عضو شرطه الخمیس شدند. این نیروهای آماده در هر صحنه ای که نیاز بود، حضور می‏ یافتند. در نبردها اولین گردان داوطلب بودند. هنگام یورش های محدود دشمن، به مبارزه با آنها می پرداختند. هنگام شورش مفسدان، به ستیزشان می‏ رفتند. هنگام قضاوت حاضر می‏ شدند و مجرمان را کیفر می‏ کردند. وظیفه شناسایی نیروهای جاسوس دشمن را عهده ‏دار بودند. در بازار هم برای مجازات متخلفان حضور می‏ یافتند و در عین حال در صورتی که خود تخلفی می‏ کردند، مورد بازخواست امیرمومنان قرار می گرفتند.

    کلید واژگان: شرطه, شرطه الخمیس, امیرالمومنین علی, بصیرت, خیرخواهی, نیروی انتظامی}
    Aliakbar Zakeri

    Security is a principle in society. People live in peace provided by security. Police provides this security.

    Keywords: Sharte_Shart o alkhamis_Imam Ali_Insight_Benevolence_Police}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال