به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « علوم انسانی اسلامی » در نشریات گروه « میان رشته ای »

تکرار جستجوی کلیدواژه «علوم انسانی اسلامی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی کمانی نجف آبادی*

    نظریه پردازی براساس متون دینی (قرآن و حدیث)، بعد از توسعه و تعمیق مباحث امکان و همچنین ضرورت و مبانی تولید دانش دینی، به شکلی جدی مدنظر قرار گرفت؛ بنابراین در سال های اخیر آثار متعددی منتشر شده اند که به دنبال استخدام، محک و ابداع فرایندهایی برای استنباط نظریه های علمی از متون دینی هستند. شناخت این تلاش ها کمک شایانی به همه دغدغه مندان عرصه نظریه پردازی اسلامی می کند تا ضمن بهره گیری از داده ها و روش های تولیدشده، از آن ها برای تکامل این مسیر استفاده کنند، اما با این همه، این آثار را افراد متعدد، در رشته های مختلف علوم انسانی، در مراکز علمی متعدد و در نشریات علمی گوناگون تالیف کرده اند؛ از این رو آگاهی از مجموعه داده های این قلمرو نیازمند مطالعه ای به روش «مرور روایتی» است تا بستر شناخت بهتر و معرفی میزان راه پیموده شده و مقایسه روش های ابداعی یا استخدامی فراهم شود؛ بنابراین مقاله حاضر به شناخت و معرفی روش هایی پرداخته است که منتج به نظریه پردازی علمی از متون دینی می شوند یا دست کم ارایه دهندگان، به غرض نظریه پردازی از متون دینی طراحی و عرضه کرده اند. همچنین نشان می دهد در مقالات و کتاب هایی که به زبان فارسی در بازه 1380 تا ابتدای 1400 شمسی در ایران منتشر شده اند، پانزده روش برای نظریه پردازی از متون دینی، استخدام یا ابداع شده اند. در این میان، نیمی از نظریه پردازی ها با دو روش تحلیل محتوای کیفی و نظریه داده بنیاد انجام شده اند.

    کلید واژگان: روش نظریه پردازی, نظریه پردازی اسلامی, دانش دینی, نظریه دینی, علوم انسانی اسلامی, پارادایم اسلامی, روش تحقیق در علوم انسانی}
    Mahdi Kamani Najafabadi*

    Today, the theorization of religious texts (Qur'an and Hadith) has been seriously considered, of course, after developing the issues of possibility, necessity and foundations of religious knowledge production.In recent years, many works have been published that attempt to apply, test, and invent procedures for deriving scientific theories from religious texts.Recognizing these efforts will help all those involved in the field of Islamic theorizing to use the data and methods produced to develop this path, but despite all this, these works have been authored by many people, in different fields of human sciences, in different scientific centers, and in different scientific publications;Therefore, the knowledge of the dataset in this area requires a study in the "narrative review" method to provide a platform for better understanding and presentation of the progress made and comparison of creative or employment methods; Therefore, the present article has identified and presented the methods that lead to the scientific theorization of religious texts, or at least the presenters have designed and presented them for the purpose of theorizing religious texts.It also shows that in the articles and books published in Persian language in Iran between 1380 and the beginning of 1400, fifteen methods of theorizing religious texts were used or invented. Meanwhile, half of the theorizing was done with two methods of qualitative content analysis and grounded theory.

    Keywords: theorizing method, Islamic theorizing, religious knowledge, religious theory, Islamic humanities, Islamic paradigm, humanities research method}
  • علیرضا پیروزمند، حمید ابدی مرزونی*

    در این مقاله، پس از تبیین ضرورت پشتیبانی علمی از مدیریت تحول علوم انسانی، به امکانات رشته مدیریت دانش در این زمینه پرداخته شد. در این راستا، بر اساس خوانش «وصفی» موصوف و صفت و خوانش «اضافی» مضاف و مضاف الیه از مدیریت دانش و مدیریت راهبردی دانش، چهار قرایت ارایه شد و بررسی شد که آیا این قرایت ها می توانند متضمن تحول پارادایمی دانش باشد. در نتیجه این بررسی مشخص شد که تنها خوانش اضافی از مدیریت راهبردی دانش یعنی «مدیریت راهبردی بر دانش»، حاوی معنایی معادل «مدیریت تحول دانش» است و می تواند سازگار با نیاز جامعه اسلامی و تحول علوم انسانی باشد. سپس، ضمن اشاره به روند تحولات جهانی رشته مدیریت دانش، بر ضرورت دوچندان بازسازی و تحول ماموریت رشته مدیریت دانش به سوی مدیریت راهبردی دانش، پرداخته شد. در بخش چگونگی،سه محور اصلی جهت تحول ماموریت مدیریت دانش به سوی مدیریت راهبردی دانش ارایه شد و در نهایت پیشنهادات راهبردی جهت پشتیبانی علمی رشته مدیریت راهبردی دانش از مدیریت تحول علوم انسانی مطرح گردید.

    کلید واژگان: مدیریت راهبردی دانش, مدیریت دانش, مدیریت تحول دانش, تحول علوم انسانی, علوم انسانی اسلامی}
    Alireza Piroozmand, Hamid Abadi*

    In the present study attempts are made to discuss the potentials of knowledge management discipline after accounting for the need for scientific support in humanities development management. To this end, the "descriptive" structure (Mosouf-Sefat) and the "Ezafi" structure (mozaf and mozafon elayh) of knowledge management and strategic knowledge management are used as a basis to offer four readings that can guarantee the paradigmatic development of knowledge. The results suggest that only an Ezafi structure of strategic knowledge management, i.e. "strategic management on knowledge", contains a meaning equivalent to "knowledge development management" and can be used to fulfill the needs of Islamic society and the humanities. In the next step, the trend of global knowledge management development is addressed and the significant need for reconstruction and transformation of the knowledge management mission (realization of strategic knowledge management) is discussed. In the "how" section, three main axes needed to transform the knowledge management mission (realization of strategic knowledge management) are introduced and finally, some strategic suggestions are presented to pave the path for scientific support of humanities development management by the strategic knowledge management discipline.

    Keywords: Strategic Knowledge Management, Knowledge Management, Knowledge development Management, Humanities development, Islamic Humanities}
  • محسن مهاجرنیا*

    کنکاش در حقیقت علم دینی در حوزه علوم انسانی/ سیاسی- اسلامی حاکی از اوضاع آشفته ای است که از نبود تسالم متفکران بر اصالت و حجیت این علوم و چگونگی انتساب آن ها به اسلام ناشی شده است. ریشه یابی این نابسامانی، پژوهشگر را به آشنایی با عواملی چون توسعه نیافتگی، ناکارآمدی، نداشتن استقلال معرفتی، انفعال و تاثیرپذیری در برابر قدرت هژمونیک علوم سکولار و پوزیتیویست غربی، غلبه ذهنیت و انتزاع گرایی، نبود امتداد اجتماعی و هرج و مرج روش شناختی سوق می دهد. اگرچه تمرکز بر یک عامل کار دشواری است، در وزان سنجش و مقارنه سازی می توان به شاخصه های ممیزه ای برای ترجیح یک عامل در شکل گیری «بحران انتساب علوم سیاسی به اسلام» رسید. تحقیق حاضر با هدف شناسایی ماهیت علوم سیاسی اسلامی به منزله یکی از محورهای مهم علوم انسانی- اسلامی براساس چارچوب نظری و روش تحلیلی «نظریه بحران» فرضیه  تاثیر آشفتگی روش شناختی را در ایجاد و تعمیق بحران اصالت علوم سیاسی- اسلامی و انتساب منطقی آن ها به دین برجسته یافت و با انگیزه امدادرسانی و کمک به علوم سیاسی در حل «بحران هویت معرفتی» روش اجتهاد دینی در مستوای علوم اختراعی اسلامی مانند «علم فقه» را بهترین مرجع و الگوی روشی برای تولید علم دینی و اسلامی سازی علوم سیاسی و حل بحران انتساب می داند.

    کلید واژگان: علوم انسانی- اسلامی, علوم سیاسی, روش شناسی, روش اجتهاد, بحران}
    Mohsen Mohajernia*

    xploring the truth of religious science in the field of humanities/political-Islamic sciences indicates a chaotic situation that has arisen from the disagreement of thinkers on the authenticity and validity of these sciences and how to attribute them to Islam. Finding the root of this disorder, the researcher is familiar with factors such as; Underdevelopment, inefficiency, lack of epistemological independence, passivity and influence against the hegemonic power of secular and positivist Western sciences lead to the dominance of subjectivity and abstractionism, lack of social extension and methodological chaos. Although it is difficult to focus on one factor, but in the weight of measurement and comparison, it is possible to arrive at certain indicators for the preference of a factor in the formation of the "crisis of attribution of political science to Islam". Based on the theoretical framework and analytical method of "Crisis Theory", the hypothesis of the effect of methodological confusion was highlighted in the creation and deepening of the crisis of the authenticity of Islamic political sciences and their logical attribution to religion, and with the motivation of providing relief and helping political sciences in solving the "epistemological identity crisis" He considers the method of religious ijtihad at the level of Islamic inventive sciences such as "jurisprudence" to be the best reference and method model for the production of religious science and Islamization of political sciences and crisis resolution.

    Keywords: humanities-Islamic sciences, political sciences, methodology, ijtihad method, crisis}
  • مهدی خطیبی*

    یکی از مسایل بنیادی شکل گیری علوم انسانی اسلامی حل مسایل روش شناختی آن است. تحقیق حاضر با هدف کمک به حرکت علمی شکل گرفته در راستای اسلامی سازی علوم انسانی به دنبال امکان سنجی، روش و شرایط استنباط گزاره های توصیفی و هنجاری علوم انسانی از احکام تشریعی است. نتایج تحقیق که به روش تحلیلی-توصیفی انجام شده است، نشان می دهد امکان استنباط گزاره های توصیفی و هنجاری علوم انسانی از احکام تشریعی وجود دارد و اگر پژوهشگر به اجتهاد مصطلح حوزوی مسلط بوده و در یکی از رشته های علوم انسانی تخصص داشته باشد، می تواند با حفظ اصول و مبانی روش فقه جواهری گزاره های توصیفی و هنجاری علوم انسانی را از احکام تشریعی استنباط کند. اساس این استنباط مبتنی بر حدس است و با تجمیع قراین و ترک مظنون درجه اطمینان به مفاد حدس ارتقا می یابد. در پایان نیز چند نمونه از گزاره های استنباط شده با روش مزبور ارایه شده است.

    کلید واژگان: علوم انسانی اسلامی, احکام تشریعی, استنباط, گزاره های توصیفی, گزاره های هنجاری, اسلامی سازی علوم}
    Mehdi Khatibi*

    One of the fundamental issues of the formation of Islamic humanities is solving its methodological issues. The purpose of this research is to contribute to the scientific movement formed in the direction of Islamization of the humanities, in search of the feasibility, method and conditions of deriving the descriptive and normative propositions of the humanities from the legislative rulings. The results of the research, which was carried out by analytical-descriptive method, show that it is possible to infer descriptive and normative propositions of humanities from legislative rulings, and if the researcher is proficient in the term ijtihad of the seminary and has expertise in one of the disciplines of humanities, he can maintain The principles and foundations of Jawaheri's method of jurisprudence to infer descriptive and normative statements of human sciences from legal rulings. The basis of this inference is based on conjecture, and by gathering evidence and leaving the suspect, the level of confidence is increased to the content of conjecture. At the end, some examples of inferred propositions with the mentioned method are presented

    Keywords: Islamic humanities, legislative rulings, inference, descriptive propositions, normative propositions, Islamization of sciences}
  • سید محمدتقی موحدابطحی*

    در سال‌های اخیر اصطلاحاتی از قبیل «پارادایم اجتهادی دانش دینی» یا «پارادایم اسلامی علوم انسانی» کاربرد فراوانی داشته است. این امر نشان می‌دهد عده‌ای از فعالان عرصه علم دینی و به‌ویژه علوم انسانی اسلامی تلاش می‌کنند تا در چارچوب علم‌شناسی پارادایمی کوهن، یا نسخه‌های جدیدتر آن، ایده علوم انسانی اسلامی را پیش ببرند. در این مقاله پس از اشاره به تاریخچه استفاده از اصطلاح پارادایم، معنای پارادایم در علم‌شناسی کوهن و اندیشمندان پس از وی و همچنین استفاده از این اصطلاح در عرصه  علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی به پرسش‌هایی از ان دست پاسخ داده شده است: کسانی که اصطلاح پارادایم را در حوزه  علوم انسانی به کار گرفتند، چه تغییراتی در معنای مدنظر کوهن از اصطلاح پارادایم اعمال کردند و کاربست علم‌شناسی پارادایمی در علوم انسانی با چه نقدهایی روبه‌روست. همچنین تلقی آن‌ها از این اصطلاح چیست و چه نقدهایی به کاریست این اصطلاح در عرصه علوم انسانی اسلامی وارد است. از سوی دیگر لوازم و دلالت‌های کاربست اصطلاح پارادایم در بحث علوم انسانی اسلامی و این مقوله که آیا فعالان عرصه علوم انسانی اسلامی به این لوازم و دلالت‌ها توجه و التزام دارند نیز بررسی و تحلیل شده است. درمجموع به نظر می رسد استفاده از اصطلاح پارادایم در بحث علوم انسانی اسلامی، رکن اصلی معنای کوهنی از پارادایم که ناظر به وجه اجتماعی و ساختاری آن است را نادیده گرفته است و همین امر موجب گردیده به نقش عوامل اجتماعی در دست یابی به علوم انسانی اسلامی کم توجهی شود.

    کلید واژگان: پارادایم, کوهن, علوم انسانی, علوم انسانی اسلامی}
    Sayyed Mohammad Taghi Movahhed Abtahi *

    In recent years, terms such as "ijtihad paradigm of religious science" or "Islamic paradigm of humanities" have been widely used. This shows that some proponents of the idea of Islamic humanities are trying to realize the idea of Islamic humanities with a paradigmatic approach to science (presented by Thomas Samuel Kuhn) or newer versions. In this article, after referring to the history of using the term paradigm, the meaning of paradigm in the views of Kuhn and the thinkers after him, the use of this term in Islamic humanities is evaluated and the following questions are answered: What changes were made in the meaning of Kuhn’s paradigm by who used this term in humanities? And what are the criticisms to the use of the term paradigm in the humanities? What is the understanding of the paradigm for those who use this term in the Islamic humanities? And what are the criticisms to the employment of this term in the Islamic humanities? What are the implications of using the term paradigm in Islamic humanities? And do researchers in the Islamic humanities pay attention to these requirements?

    Keywords: Paradigm, Thomas Samuel Kuhn, Humanities, Islamic Humanities}
  • قاسم ترخان*

    ادیان توحیدی بر پایه دعوت به حقایق غیبی شکل گرفته اند. نوشتار حاضر با استفاده از روش کتابخانه ای در گردآوری اطلاعات، و روش توصیفی تحلیلی در استنتاج دیدگاه، ضمن گزارشی از دو رویکرد طبیعت گرایی روشی و ضد آن، به هستی شناسی جهان غیب و چگونگی ارتباط این جهان با شهادت پرداخته است و براساس این مبنا، تلاش کرده است دو رویکرد یادشده را مورد نقد قرار دهد و درنهایت، به اقتضایات ایجابی اصل باورمندی به جهان غیب در مولفه روش علوم انسانی بپردازد. از جهت سلبی، نقص معرفتی مهم ترین چالش طبیعت گرایی روش شناختی و ابتلای به نسبیت از چالش های رویکرد ضد آن دانسته شد. از جهت ایجابی و با نگاه پیشینی، بررسی شد که با جایگزینی این مبنای قرآنی چه تغییراتی در مولفه یادشده پدید می آید؟ براساس این مبنا، در علوم انسانی اسلامی، ضمن نفی انحصار در به کارگیری از روش تجربی و روش تبیینی، روش ترکیبی خاصی پیشنهاد شده است.

    کلید واژگان: جهان غیب, طبیعت گرایی روش شناختی, علوم انسانی اسلامی, عوامل فرامادی}
    Ghasem Tarkhan*

    Monotheistic religions are based on the call to unseen truths. The present article uses the library method in collecting information and descriptive-analytical method in inferring the point of view, while reporting on the two approaches of methodological and anti-naturalism, deals with the ontology of the unseen world and how this world relates to The world of nature. And Based on this basis, has tried to criticize the two mentioned approaches and finally to deal with the positive requirements of the principle of belief in the unseen world in the component of the method of humanities. On the negative side, epistemological deficit was considered the most important challenge of methodological naturalism and relativity was considered as one of the challenges of the methodological anti-naturalism approach. and has examined in a positive way and with an a priori view, what changes will occur in the mentioned components by replacing this Qur'anic basis? Based on this basis, in Islamic humanities, while denying the monopoly in using the experimental method and the explanatory method, a special combined method has been proposed.

    Keywords: Unseen World, Methodological Naturalis, Islamic Humanities, Metamaterial Factors}
  • غلام رضا پرهیزکار*

    یکی از خلاهای موجود در عرصه علوم انسانی اسلامی، نبود روش های مناسب با اقتضایات و نیازهای این نوع از علوم است. الگوی پس کاوی تجارب زیست مومنانه به دنبال عرضه الگویی روشی برای مطالعه در حوزه علوم انسانی اسلامی از طریق گردآوری تجربه های نظری و عملی مومنان در هنگام درگیرشدن و مداقه در موقعیت‎های واقعی زندگی و سپس عرضه یافته ها به متون دینی به منظور رسیدن به تبیین یا راهکاری دینی است. طراحی این الگو مبتنی بر ایده وجود و امکان بهره گیری از فهم عرفی و نیز گرانباری مشاهده از نظریه صورت پذیرفته و فرض بر آن گرفته که افراد مومن به دلیل برخورداری از سطوحی از دانش دینی و نیز دغدغه های دینی برای زیست مومنانه در هنگام مواجهه با شرایط واقعی به دنبال فهم دینی از پدیده ها یا کشف شیوه هایی دینی برای زندگی هستند. الگوی پس کاوی در گام نخست به شناسایی این فهم ها یا شیوه ها اقدام می کند و در گام دوم به ارزیابی دینی آن برای دستیابی به یک تبیین یا راهکار صواب دینی مبادرت می ورزد و برای این کار از روش تحلیل ساختاری استفاده می کند.

    کلید واژگان: علوم انسانی اسلامی, روش تحقیق, الگوی پس کاوی, تجربه زیست مومنانه, تبیین دینی, راهکار دینی}
    Gholam Reza Parhizkar *

    In the field of Islamic humanities, one of the existing gaps is the lack of appropriate methods with the requirements and needs of this type of science. The reviewal pattern of believer's lived experiences seeks to provide a pattern method for studying in the field of Islamic humanities by collecting the theoretical and practical experiences of believers when involving with real life situations and then presenting the findings to religious texts, in order to reach a religious explanation or solution. The design of this pattern is based on the idea of ​​the existence and possibility of using customary understanding and that observation is influenced by theory and also the pattern assumes that believers, in order to live faithfully, because of having some level of religious knowledge as well as religious concerns, when faced with real situations, they seek a religious understanding of phenomena or the discovery of religious ways of life. In the first step, the reviewal pattern identifies these understandings or ways, and in the second step, evaluates them religiously to arrive at a correct religious explanation or solution, and for this purpose, it uses the method of structural analysis.

    Keywords: Islamic Humanities, Research Method, Reviewal Pattern, Believer's Lived Experiences, Religious Explanation, Religious Solution}
  • علی اصغر سعدآبادی*، زهره رحیمی راد، حسین عظیم زاده

    به راحتی می توان ادعا کرد که علوم انسانی غربی، با یافته ها و اظهاراتش، دست کم در موارد فراوانی با دین و ارزش های دینی و فرهنگی ما در تضاد و تقابل است؛ زیرا علوم انسانی موجود براساس مبانی و تفکرات اومانیستی، پلورالیسم، سکولاریسم و نسبی گرایی ناشی از جهان بینی غربی و در راستای تامین نیازهای انسان غربی طراحی، تولید و تدوین شده است. ازاین رو، ضرورت اسلامی سازی این علوم و کاربردی کردن آنها بیش از پیش بر همگان محرز می شود. این موضوع از همان سال های ابتدایی انقلاب اسلامی به عنوان مسئله ای اساسی موردتوجه بوده است و علاوه بر آن، توجه به علوم انسانی، همواره از مطالبات جدی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بوده است. ازآنجاکه علوم انسانی اسلامی، به عنوان روح همه علوم، می تواند به علوم دیگر جهت دهد و آنها را علاوه بر شیون مادی، در جنبه های معنوی انسانی نیز اثربخش سازد، در این پژوهش کوشیده ایم به این موضوعات بپردازیم: تبیین لزوم آینده پژوهی علوم انسانی اسلامی در دانشگاه های ایران؛ نقش آینده پژوهی در دستیابی به اهداف دانشگاه ها در حوزه علوم انسانی اسلامی؛ فرایند آینده نگاری راهبردی علوم انسانی اسلامی براساس نظر جوزف وروس.

    کلید واژگان: علوم انسانی اسلامی, آینده پژوهی علوم انسانی اسلامی, فرایند آینده نگاری راهبردی علوم انسانی اسلامی, جوزف وروس}
    Ali Asghar Sadabadi*, Zohreh Rahimi Rad, Hossein Azimzadeh

    What can easily be argued is that the Western humanities, with their findings and statements, are, at least in many cases, at odds with our religion and our religious and cultural values; Because the existing humanities are based on the principles and ideas of humanism, pluralism, secularism and relativism resulting from the Western worldview and designed, produced and compiled to meet the needs of Western man. Therefore, the necessity of Islamizing these sciences and applying them is becoming more and more obvious to everyone. This issue has been considered as a fundamental issue since the early years of the Islamic Revolution, and in addition, attention to the humanities has always been a serious for the strategic Futurism process of the Islamic humanities (inspired by the foresight demand of Imam Khomeini and the Supreme Leader. Since Islamic humanities, as the soul of all sciences, can direct to other sciences and make them effective in human spiritual aspects in addition to material things, so this study has tried to explain the need for futurology and Islamic humanities. Future research of Islamic humanities in Iranian universities, the role of futures research in achieving the goals of universities in the field of Islamic humanities and provide a proposed process based on the Joseph Voros approch.

    Keywords: Islamic Humanities, Islamic Humanities Future Research, Strategic Futurism Process of Islamic Humanities, Joseph Voros}
  • عباس چهاردولی، علیرضا پیروزمند، حسین تاج آبادی، حمیدرضا رضایی، حسین عسکری*

    با توجه به نقش تمدن سازی و اعتبار سرمایه ای علوم انسانی موجود در جوامع غربی، گروهی از دانش پژوهان ذیل پارادایم دانش شناسی سکولار، نظریه ها و الگوهایی را برای کاربردی سازی علوم انسانی موجود ارایه کرده اند. در همین راستا، با مطالعه ای روشمند می توان به دوازده نظریه و الگوی زیر دست یافت که علاوه بر ادعاهایی در عرصه تولید دانش، کاربردی سازی دانش از دغدغه های اصلی آن ها به شمار می رود. این الگوها را به جهت فصل مشترک، می توان ذیل سه الگوی اول، دوم و سوم تولید دانش صورت بندی و تحلیل کرد.
    در این پژوهش با روش تحقیق توصیفی تحلیلی و بهره مندی از دو راهبرد پژوهشی «خلاصه اسناد و مدارک (فیش برداری)» و «تفکر پایان تا آغاز»، پس از مفهوم شناسی حوزه کاربردی سازی و مفاهیم هم پیوند با آن همانند تجاری سازی، سودمندسازی، کارآمدی و کارکردگرایی، الگوها و نظریه های پیش گفته با توجه به ارزش های پارادایم دانش شناسی اسلامی و برخی دانش پژوهان منتقد غربی همانند ژان فرانسوا لیوتار موردارزیابی انتقادی قرار گرفته اند.
    سیطره نگاه های ماتریالیستی، کالایی و بنگاهی و تقویت منفعت گرایی و نسبیت گرایی به دانش و انکار حقیقت گرایی و ضعف اخلاق و معنویت و نگاه اومانیستی و ابزاری به عالم، آدم و علم و دانش ازجمله اشتراکات و نتایج نظریه ها و الگوهای کاربردی سازی در علوم انسانی موجود است.

    کلید واژگان: علوم انسانی موجود, علوم انسانی اسلامی, پارادایم دانش شناسی سکولار, پارادایم دانش شناسی اسلامی, الگوها و نظریه های کاربردی سازی, ارزیابی انتقادی}
  • ایمان کاظمی مقدم*

    «نظریه شبکه مسایل» یکی از سه ضلع مثلث تحول در علوم انسانی از منظر روش شناسی است. این نظریه، در کنار نظریه فحص جامع و نظریه اجتهاد سیستمی، اضلاع تحول (مدل تحول) در علوم انسانی از منظر روش شناسی را تشکیل می دهد. این مدل، بیانگر چگونگی تحول در علوم انسانی برای حرکت از علوم انسانی سکولار به سمت علوم انسانی اسلامی از منظر روش شناسی است. هدف از نظریه شبکه مسایل، برداشتن گام اول از مدل تحول در علوم انسانی و زمینه سازی برای تولید علم دینی در موضوعات و مسایل علوم به ویژه علوم انسانی است. این نظریه، به این پرسش پاسخ می دهد که چگونه می توان یک موضوع را تجزیه مفهومی کرد و شبکه گسترده ای از متغیرها و مسایل مرتبط با آن موضوع را به دست آورد. اهمیت و کاربرد این نظریه به‎صورت ویژه در حوزه علوم انسانی، تولید شبکه مسایل علوم انسانی در شاخه ها و رشته های مختلف علوم انسانی است. این نظریه، در پارادایم شبکه ای، با راهبرد تحلیل مفهومی، با رویکرد فلسفی و با ابزارهای چهارده‎گانه تحلیلی، به توصیف، تبیین و توجیه قدم به قدم مراحل تولید شبکه متغیرها و مسایل در موضوعات مختلف می پردازد.

    کلید واژگان: شبکه مسائل, دانش دینی, علم دینی, علوم انسانی اسلامی, روش شناسی, تمدن سازی}
  • مهدی ابوطالبی*

    تمدن نوین اسلامی به عنوان واپسین مرحله از مراحل پنج‎گانه در فرایند تحقق اهداف نهضت امام خمینی; مطرح شده است. پرسش اصلی این مقاله آن است که برای رسیدن به این هدف، علوم انسانی اسلامی چه نقش و جایگاهی دارد؟ برای پاسخ به این پرسش با توجه به تعریف تمدن نوین اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری، نسبت و نقش علوم انسانی با بخش های مختلف تمدن نوین اسلامی و فرایند تحقق آن تبیین شده است. ازآنجاکه رهبری، تمدن را بستر پیشرفت همه‎جانبه انسان می دانند و پایه و بخش اصلی تمدن را تعالی معنوی و سبک زندگی اسلامی، و بخش ابزاری تمدن را رشد مادی انسان یعنی علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی می دانند، می توان گفت که علوم انسانی در سه محور در تمدن سازی نوین اسلامی تاثیرگذار خواهد بود: 1. بخش اصلی و نرم افزاری تمدن یعنی سبک زندگی، 2. بخش ابزاری و سخت افزاری تمدن یعنی علم، صنعت، اقتصاد و...، 3. پیشرفت همه‎جانبه مادی و معنوی. با توجه به اینکه وصف این تمدن و امتیاز آن از تمدن غربی، اسلامی بودن آن است، طبیعتا علوم انسانی، الگوی پیشرفت و سبک زندگی باید اسلامی باشند.

    کلید واژگان: تمدن نوین اسلامی, علوم انسانی اسلامی, پیشرفت, الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت, سبک زندگی اسلامی}
    Mahdi Abu Talebi*

    The modern Islamic civilization has been considered as the last stage of the five stages in the process of realization of the goals of Imam Khomeini’s movement. The main question of this article is as follows: “what is the role and status of Islamic humanities in achieving that goal?” To answer the question, we have considered the definition of the modern Islamic civilization in Iranian Supreme Leader’s view to explain the role and the relationship of humanities with different sections of the modern Islamic civilization and the process of its realization. Since the Supreme Leader regards civilization as the ground for human’s all-out progress and maintains that the main pillar of civilization is the spiritual transcendence and Islamic lifestyle and the instrumental section of civilization is human’s material growth, i.e. science, invention, industry, politics, economics, political and military authority, we may say that humanities will be influential in three lines in the modern Islamic civilization: The main part of civilization, i.e. the lifestyle The instrumental part of civilization, i.e. the science, industry, economics, etc. All-out material and spiritual progress Considering the distinguishing feature of this civilization and its privilege over the western civilization is its being Islamic, the humanities, the model of progress and the lifestyle must be naturally Islamic.

    Keywords: the modern Islamic civilization, Islamic humanities, progress, the Islamic-Iranian model of progress, the Islamic lifestyle}
  • علیرضا افضلی*

    سنت های الهی، قوانینی هستند که خداوند بر عالم خلقت حاکم فرموده است و از طریق آنها، تدبیر خود را در عالم تکوین، جاری می سازد. با کشف و استخراج سنن الهی از قرآن کریم و ر‎وایات اهل‎بیت: و تبیین نظام حاکم بر آنها، می توان به یک چارچوب شناختی هنجاری ویژه از عالم خلقت و نظام تدبیر خداوند رسید. شناخت این سنن و احتساب آنها در حوزه های مختلف علمی، از جمله در مدیریت اسلامی، می تواند مفید واقع شود. با احتساب سنن الهی در مدیریت اسلامی و هماهنگ ساختن نظام تدبیر بشری با نظام تدبیر خداوند و طراحی حرکت مبتنی بر آنها، می توان گفت که مدیریت اسلامی از جایگاه ممتاز و ویژه ای نسبت به علم مدیریت رایج برخوردار خواهد شد. در این مقاله در ابتدا به تبیین سنن الهی و ضرورت لحاظ آن در تدوین علوم انسانی اسلامی، به ویژه مدیریت اسلامی پرداخته شده است. در ادامه به طور خاص به سنت رزق به عنوان یکی از سنن الهی حاکم بر خلقت و به تاثیرات لحاظ این سنت در علم مدیریت اسلامی اشاره می شود. سنت رزق از جمله سننی است که خداوند بر عالم خلقت حاکم ساخته است و از طریق آن رزق و روزی بندگان خود را تدبیر می فرماید. روش تحقیق در این مقاله بر اساس مطالعات کتابخانه ای منابع موجود و تحقیق بر روی آیات قرآن کریم با استفاده از روش‎های تفسیری است.

    کلید واژگان: سنت های الهی, سنت رزق, نظام حاکم بر سنن, مدیریت اسلامی, علوم انسانی اسلامی}
    Ali Reza Afzali*

    Divine Universal Rules are the laws that God has ruled over the creation world, and through them, he directs the creation world. By discovering Divine Universal Rules, and explaining their system from the Holy Quran and Imams Speeches, we can gain a specific normative-cognitive frame of the creation world and Godchr('39')s guidance system. Understanding and using this Universal Rules in various scientific fields, especially in islamic management, can be useful. By using this Universal Rules in islamic management, and coordinating the human planning system with the Godchr('39')s guidance system and designing the movement based on them, islamic management has a more special position related to the modern management. This article at the first explains the Divine Universal Rules and its using necessity in the islamic humanities, especially islamic management. And then specifically, Sustenance Rule as one of the Divine Universal Rules and its implications in islamic management is mentioned. The Sustenance Rule is one of the Rules that God has ruled over the creation world and through which he directs his sustenancechr('39')s worshippers. Research methodology is based on library studies and research on Holy Quran Verses based on interpretational methodology.

    Keywords: Divine Universal Rules, Sustenance Rule, Rules System, Islamic Management, Islamic Humanities}
  • محمدهادی یعقوب نژاد*

    علوم یعنی گزاره های دانشی و معرفتی به هم پیوسته که دارای روابط مفهومی اند و نظامی علمی- معرفتی را شکل می دهند و دادوستدهای فراوانی با یکدیگر دارند. نه تنها در داخل حوزه های علوم اجتماعی، طبیعی و انسانی و مانند آن، بلکه میان آموزه های هر یک از این حوزه هاتعامل است. حتی بین آموزه های دین و دستاوردهای علوم دیگر، از زوایای مختلف ارتباط زیادی دیده می شود؛ مانند، مباحث هنر، پزشکی، مباحث فقهی، ریاضیات، فلسفه، نجوم، علوم طبیعی، علوم تربیتی و... این تعامل از وجود ارتباطات بین مقوله ای و نظامی فرا بخشی میان علوم خبر می دهد؛ و حاکی از ارتباطاتی فراتر از آن است که در تک تک علوم به صورت خرد دیده می شود. تحلیل، بازخوانی و کشف این ارتباطات و ترسیم شبکه معنایی علوم هم سنخ، و هندسه جامع دانش های موجود، دستاوردهایی را به همراه دارد؛ضمن آنکه برای تسلط نسبی بر حقایق معرفتی و آگاهی از عرصه های متنوع دانش ها، کارآمد است، صورتی از نقشه راه علم و پژوهش را به دست می دهد و ذهن خلاق اندیشه وران را متوجه خود می کند؛ واقعیت هایی را به عرصه اندیشه بازمی گرداند که دیگر شاخه های معرفتی را برای تفکر و اندیشه در اختیار دانش می گذارند؛ تحقیق را همه جانبه تر و دقیق تر و آموزش را روان تر، جامع تر و کاربردی تر می سازد؛ در علم سنجی، بازشناخت نیازهای میان رشته ای، مدیریت ساخت یافته دانش ها و اندیشه های انسانی اسلامی تاثیرگذار است و منجر به تولید علم و ارزش افزوده آن می شود. این مباحث، عناصری است که این اثر به بررسی و تحلیل آن ها، از نگاهی علم شناسانه پرداخته است.

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: هندسه علوم, ارتباطات معنایی علوم, مدیریت دانش, علوم انسانی اسلامی, تولید علم}
    Mohammad Hadi Ya‛Qoub Nezhad*

    Sciences are the interrelated epistemic propositions with conceptual relations, forming a scientific-epistemic system, and having strong interactions with each other. There is interaction not only in the fields of social sciences, natural sciences, humanities and the like, but also among the doctrines of each of these fields. From different angles, in fields such as art, medicine, fiqh (Islamic jurisprudence), mathematics, philosophy, astronomy, natural sciences, educational sciences, and so on, there are many interactions even among the religious doctrines and the achievements of other sciences, and this interaction indicates that there are inter-categorical communications and a meta-sectorial system among sciences; it shows communications beyond what are seen as microscopic in the individual sciences. The Analysis, rereading and discovery of these communications and drawing semantic network of analogous sciences and the comprehensive geometry of existing sciences lead to achievements, which are efficient for partial dominance over the epistemic facts and awareness of the various areas of sciences. They also provide a form of a road map for science and research, drawing the thinkers’ creative attention to them, returning to the arena of thought the facts that other branches of knowledge provide for science to think and contemplate, making research more holistic and accurate, and training easier and more comprehensive and applied; in addition, they impact on scientometrics, recognition of the interdisciplinary needs, the structured management of sciences and Islamic human thoughts, leading to science production and its added value. These issues are the elements that this paper surveys and analyzes from the perspective of science study.

    Keywords: geometry of sciences, semantic communications of sciences, science management, Islamic humanities, science production}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال