به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « واقعیت » در نشریات گروه « میان رشته ای »

تکرار جستجوی کلیدواژه «واقعیت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه قبادی*، حسینعلی قبادی
    درعرصه ادبیات و سینمای ایران معاصر -کمابیش همانند جریان‎های هنری جهانی- عموما ژانرها و رویکردهای هنری با حفظ وجوه تمایز خود زیست می‎کنند.بویژه فاصله میان رویکردهای عینیت گرایانه(objective) ریالیستی و رهیافت‎های ذهنیت گرایانه (subjective) عرفانی، باید ملموس تر باشدچرا که درنگاه اول، پیوند این دو متناقض به نظر می رسد،اما در اخیرا شاهد رخدادهایی هستیم که مرز ژانرهای ادبی و هنری کمرنگ می شودوبرخی متن‎های ادبی یافیلم‎ها به سوی بیناژانری حرکت کرده‎اند.درجریان‎های فکری بین‎الاذهانی جامعه مدرن،شکل گیری بیناژانری افزونتر ازادب و هنر کلاسیک و زمان تسلط رمانتیسم صورت گرفته است ودرمتن ادبی و هنری،مفاهیم یا درونمایه‎ها ومضامین ژانرهای مختلف رقیب،گاه باهم درآمیخته وآشتی کرده‎اند.درقلمرو فرهنگ،هنر وادب ایران، چنین آثاری ممکن است روابط بینامتنی استوار بامیراث های غنی ایرانی - اسلامی در عالم هنر و ادبیات پیدا کنند و در تراز سرآمدی جای بگیرند. فیلم خورشید مجیدمجیدی با تحولی بارز نسبت به دیگرآثار،واجدچنین ویژگی هایی شده است.مجیدی موفق شدقدسیت وشاخصه های عالم غیب رادر مولفه های ژانر ریالیستی فیلم خود؛بازبتاباند و ممزوج سازد در فضا و درونمایه ای عرفانی بنشاند و با این ترکیب نغز، فیلمی بیناژانری ونوآورانه عرضه کند.مسیله این پژوهش،کاویدن وجوه ظهور این بیناژانریت متمایزوبدیع است که به نظر می‎رسد بانظریه ها و مبانی تحولات متن پژوهانه دهه‎های اخیر سازگار باشد.روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی است و برمبنای نمادشناسی و باترکیبی از تحلیل گفتمان، نقدژانرونظریه های متن شناختی وبینامتنی،چهارچوب نظری آن شکل گرفته است.چشم‎انداز نتیجه تحقیق،نشانگرظهور شاخصه های بیناژانری ریالیستی - عرفانی درفیلم خورشیدمجیدمجیدی است و اودر این فیلم توفیق یافت تا واقعیت را با معرفت قدسی و عرفان و محبت باهم در بیامیزدواز حیث درونمایه،نوآوری و ژرف‎نگری ویژه ای رادر این فیلم به منصه ظهور برساند.
    کلید واژگان: بیناژانریت, رئالیسم عرفانی, قدسیت, واقعیت, خورشید}
    Fatima Qobadi *, Hosseinali Ghobadi
    In the field of contemporary Iranian literature and cinema - more or less like the world art currents - genres generally live with their distinctive aspects. Especially the gap between realist and mystical approaches is quite tangible, but in recent decades we have seen events that break the boundaries of genres and some literary texts or films have moved to the inter-genre, which is one of the results of the intersubjective currents of thought in modern society, and in literary and artistic texts, competing concepts or themes are sometimes intertwined and reconciled. Naturally, such works find strong intertextual relations with the rich Iranian-Islamic heritage in the world of art and literature are at the forefront. Obviously, Majidi's film Khorshid has achieved such a feature with a significant change. Majidi succeeded in incorporating seemingly inconsistent genres of realism in mystical works, and with this combination of narcissism, he presented a film in the inter-genre, anti-traditional, unfamiliar, and innovative atmosphere. The purpose of this research is to explore the aspects of the emergence of this innovative inter-genre, which seems to be consistent with the foundations of the textual developments of recent decades. The research method is descriptive-analytical and its theoretical framework has been formed based on genre critique and genre studies. In summary, the perspective of the research results show the emergence of realist-mystical inter-genre features in Majid Majidi's film Khorshid Majidi, and he has succeeded in combining reality with holiness and love and representing his artistry and holism in this film.
    Keywords: inter-genre, Mystical Realism, Sanctity, reality, khorshid}
  • محمدحسین بخشی زاده مقدم، فهیمه انصاریان*، ناصر باهنر، معصومه صمدی

    هدف پژوهش حاضر تحلیل مفهوم تفکر و استنتاج اصول تربیتی آن براساس مبانی هستی شناسی صدرایی به قرایت علامه طباطبایی است که با استفاده از روش استنتاجی انجام شده است. در بخش اول ناظر بر پیامدهای مبانی هستی شناسی، مفهوم تفکر و هدف پرورش آن تحلیل شده است؛ بدین صورت که به شیوه استنتاج پیش رونده، از بررسی پیش فرض های لازم در مبانی فلسفی، به سمت استنباط تفکر مطلوب پیش رفته ایم. تفکر تلاش حقیقت جویانه ذهن (به منزله شبکه ای از ادراکات نفس) برای نزدیک شدن به واقعیت و عبور از ظاهر پدیده ها به باطن آن هاست که فرایند آن با مشاهده حسی و درک ظواهر اشیاء آغاز می شود و از مشاهده کثرت پدیده ها به باطن و سراپرده هستی عبور می کند. در نگاه علامه طباطبایی هدف از پرورش تفکر واقع بینی فرارونده است. در بخش دوم با توصیف و طبقه بندی مبانی هستی شناختی، از روش بازسازی شده فرانکنا برای استنتاج اصول پرورش تفکر استفاده شده است. در دیدگاه مذکور این اصول تربیتی عبارت اند از: ارتباط با واقعیت (تقویت مشاهدات)، تقویت درک نظام مند مراتب طولی و وجوه عرضی عالم (پرورش تفکر کل نگر در عین جزءنگری) ، نفوذ به لایه های واقعیت و درک ذومراتب عالم و همچنین کشف زوایای مختلف پدیده ها و درک پیچیدگی عالم (پرورش تفکر عمیق و چندوجهی)، تقویت توان کشف علت پدیده ها و روابط علی عالم و درک توامان اسباب مادی و غیرمادی (پرورش تفکر علت یاب)، درک وابستگی و نیازمندی موجودات به مبدا هستی (تقویت تفکر آیه ای).

    کلید واژگان: پرورش تفکر, هستی شناسی, واقعیت, پیچیدگی, ظاهر و باطن}
    Mohammadhosein Bakhshizadeh Moghadam, Fahimeh Ansarian*, Naser Bahonar, Masuma Samadi

    The present study aimed to analyze the concept of thinking and deducing of its educational principles based on Mulla Sadra's grounds from the Perspective of Allame Tabatabaei, which has been used by deduction method. In the first part, considering the consequences of the ontological foundations, the concept of thinking and the aim of raising it, was analyzed. In the way that, with employing progressive deduction method, the required assumptions in philosophical foundations are analyzed to proceed to inference the concept of ideal thinking. Thinking is a truth-seeking effort of the mind (as a network of souls perceptions) to approach reality and transform from manifestation of phenomena to their concealment, which its process begins with sensory observation and perception of the appearance of objects and from observing the multiplicity of phenomena passes into the concealment of the universe. According to Allame Tabatabaei, the purpose of thinking training is transcendental realism. In the second part, to deduce thinking training principles, by describing and classifying the ontological foundations, Frankena's model of reconstruction is applied. Upon the mentioned view these training principles are: linking to the reality (reinforcing observations), reinforcing systematic cognition of vertical and horizontal hierarchy of the universe (training holistic thinking as well as atomistic thinking), penetrating to layers of reality, hierarchic cognition from the universe also discovering different aspects of phenomena and understanding correspondence of the worlds (training deep and multi-dimensional thinking ), reinforcing potentiality of discovering the cause of phenomena and causal relations in the universe, understanding material and immaterial causes together( training cause-seeking thinking), understanding dependence and indigence of existents to the origin of existence( reinforcing sign-based thinking).

    Keywords: Thought Education, Ontology, Reality, Complexity, Manifestation, Concealment}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال