به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « paradigm » در نشریات گروه « میان رشته ای »

تکرار جستجوی کلیدواژه «paradigm» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید محمدتقی موحدابطحی*

    در سال‌های اخیر اصطلاحاتی از قبیل «پارادایم اجتهادی دانش دینی» یا «پارادایم اسلامی علوم انسانی» کاربرد فراوانی داشته است. این امر نشان می‌دهد عده‌ای از فعالان عرصه علم دینی و به‌ویژه علوم انسانی اسلامی تلاش می‌کنند تا در چارچوب علم‌شناسی پارادایمی کوهن، یا نسخه‌های جدیدتر آن، ایده علوم انسانی اسلامی را پیش ببرند. در این مقاله پس از اشاره به تاریخچه استفاده از اصطلاح پارادایم، معنای پارادایم در علم‌شناسی کوهن و اندیشمندان پس از وی و همچنین استفاده از این اصطلاح در عرصه  علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی به پرسش‌هایی از ان دست پاسخ داده شده است: کسانی که اصطلاح پارادایم را در حوزه  علوم انسانی به کار گرفتند، چه تغییراتی در معنای مدنظر کوهن از اصطلاح پارادایم اعمال کردند و کاربست علم‌شناسی پارادایمی در علوم انسانی با چه نقدهایی روبه‌روست. همچنین تلقی آن‌ها از این اصطلاح چیست و چه نقدهایی به کاریست این اصطلاح در عرصه علوم انسانی اسلامی وارد است. از سوی دیگر لوازم و دلالت‌های کاربست اصطلاح پارادایم در بحث علوم انسانی اسلامی و این مقوله که آیا فعالان عرصه علوم انسانی اسلامی به این لوازم و دلالت‌ها توجه و التزام دارند نیز بررسی و تحلیل شده است. درمجموع به نظر می رسد استفاده از اصطلاح پارادایم در بحث علوم انسانی اسلامی، رکن اصلی معنای کوهنی از پارادایم که ناظر به وجه اجتماعی و ساختاری آن است را نادیده گرفته است و همین امر موجب گردیده به نقش عوامل اجتماعی در دست یابی به علوم انسانی اسلامی کم توجهی شود.

    کلید واژگان: پارادایم, کوهن, علوم انسانی, علوم انسانی اسلامی}
    Sayyed Mohammad Taghi Movahhed Abtahi *

    In recent years, terms such as "ijtihad paradigm of religious science" or "Islamic paradigm of humanities" have been widely used. This shows that some proponents of the idea of Islamic humanities are trying to realize the idea of Islamic humanities with a paradigmatic approach to science (presented by Thomas Samuel Kuhn) or newer versions. In this article, after referring to the history of using the term paradigm, the meaning of paradigm in the views of Kuhn and the thinkers after him, the use of this term in Islamic humanities is evaluated and the following questions are answered: What changes were made in the meaning of Kuhn’s paradigm by who used this term in humanities? And what are the criticisms to the use of the term paradigm in the humanities? What is the understanding of the paradigm for those who use this term in the Islamic humanities? And what are the criticisms to the employment of this term in the Islamic humanities? What are the implications of using the term paradigm in Islamic humanities? And do researchers in the Islamic humanities pay attention to these requirements?

    Keywords: Paradigm, Thomas Samuel Kuhn, Humanities, Islamic Humanities}
  • علی ابراهیم پور*

    در سنت غربی، عموما از سه پارادایم اثباتی، تفسیری و انتقادی نام برده می شود که دارای تفاوت و تضادهای جدی نظری و عملی هستند. پارادایم، که متشکل از بنیان های هستی شناسانه، معرفت شناسانه و روش شناسانه است، بسان عینک محقق، جهت گیری علم را نسبت به واقع و معرفت معین می کند و زیربنای روش شناسی ویژه ای در تولید علم را تعین می بخشد؛ چراکه چهارچوب های فکری متفاوت، ساخت، فرایند و جهت تحقیقات را متاثر می کند؛ ازاین رو، هریک از پارادایم های سه گانه مرسوم در سنت غربی، علم انسانی و طبیعی متناسب با خود را تولید می کنند و نتیجه می دهند. انقلاب اسلامی نیز، که پرچم اقامه دین در تمامی عرصه های حیات بشری را برافراشته است، برای رسیدن به این هدف خود و دستیابی به الگوی پیشرفت اسلامی و تاسیس تمدن نوین اسلامی، نیازمند بازتولید، پالایش و کشف علم و دانش مبتنی بر چهارچوب نظری (پارادایم) خود است؛ ازاین رو، کشف و بازطراحی پارادایم علم اسلامی برای دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی ضروری و اجتناب ناپذیر است. حکمت اسلامی، برخلاف افت و خیزهای تقابلی سنت غربی، مسیر مستقیمی را طی کرده و در عین آنکه ادوار و مکاتب مختلفی در آن به وجود آمده، روزبه روز بر قوت جوهره آن افزوده شده است. هسته هویت واحد حکمت اسلامی، به مثابه یک پارادایم، در سرتاسر دامنه دانشی سنت اسلامی کشیده شده است. این پارادایم، همچون سایر پارادایم ها، از اصولی هستی شناسانه، معرفت شناسانه و روش شناسانه تشکیل شده و در مقام توصیه روشی نیز فرایند خاصی را مطرح می کند. این مقاله، با اعتقاد بر اینکه جوهره حکمت اسلامی ظرفیت آن را دارد که براساس عناصر اصلی چهارچوب های پارادایم های معروف غربی بازطراحی شود، با رویکرد توصیفی تحلیلی و روش کتابخانه ای، مبانی معرفت شناسانه پارادایم علم اسلامی مورد نیاز تولید علم انقلاب اسلامی را براساس بنیان های دستگاه حکمت اسلامی با تاکید بر مبانی استاد شهید مطهری معرفی کرده و آن را در قالب یک هرم معرفتی پنج لایه طراحی می کند.

    کلید واژگان: پارادایم, پارادایم علم اسلامی, جوهره حکمت اسلامی, تولید علم, معرفت شناسی, انقلاب اسلامی}
    Ali Ebrahimpour*

    In the Western tradition, positive, interpretive, and critical paradigms are generally referred to as having serious theoretical and practical differences and contradictions. The paradigm - which consists of ontological, epistemological and methodological foundations - like the glasses of a researcher, defines the basis of a special methodology in the production of science; because intellectual frameworks affect the construction, process and direction of research. Thus, each of the three paradigms common in the Western tradition results in human and natural science commensurate with themselves. The goal of the "Islamic Revolution" is the implementation of religion in all areas of human life. To achieve this goal and achieve the model of Islamic progress and the establishment of a new Islamic civilization, it needs to reproduce, refine and discover science; a science that is based on its theoretical framework (paradigm). Therefore, the discovery and redesign of the "Islamic paradigm of science" is necessary and inevitable to achieve the goals of the Islamic Revolution. Islamic philosophy has taken a direct path, contrary to the ups and downs of the Western tradition. Although different periods and schools have emerged in it, But day by day, the power of its essence has increased. The core of the unit of Islamic wisdom, as a paradigm, is stretched across the range of knowledge in the Islamic tradition. This paradigm - like other paradigms - is composed of ontological, epistemological and methodological principles. And as a methodological recommendation, it also introduces a specific process. This article believes that the essence of Islamic wisdom has the capacity to be redesigned based on the main components of the frameworks of famous Western paradigms. This article is written with a descriptive-analytical approach and library method. This article is written with a descriptive-analytical approach and library method And introduces the epistemological foundations of the "Islamic paradigm of science" by extracting from the essence of the system of Islamic wisdom with emphasis on the foundations of Master Motahhari, and It designs it in the form of a "Five-layer Pyramid".

    Keywords: Paradigm, Islamic Paradigm of Science, Essence of Islamic Philosophy, ScienceProduction, Epistemology, Islamic Revolution}
  • سید مصطفی حسنی*، علی حجازیان، ساناز سعیدی منفرد

    پارادایم بر پایه نگرش فلسفی و اعتقادی با صبغه منطقی و عقلی، که اندیشمندان به عنوان اصول موضوعه به آن باور دارند، فرایند تولید علم را هدایت می کند. پارادایم های رایج در علوم انسانی عبارت اند از: پارادایم اثبات گرایانه (پوزیتیویستی)، تفسیری (تفهمی)، انتقادی (ساختارگرا). از آنجا که تمدن غرب در چند قرن اخیر، پیشرو و جلودار عرصه علم بوده است، علوم موجود در دانشگاه ها، به ویژه در علوم انسانی، محصول تفکر و ترجمه تمدن غربی است. مبانی پارادایمیک علوم غربی در مقابل مبانی اسلامی است؛ با توجه به اینکه شهر بر ابعاد روحی، روانی، فکری و جسمی شهروندان تاثیرگذار است و کالبد و فضای شهر نشان دهنده نوع فرهنگ، ارزش و اعتقادات جامعه است، برای تحقق شهر اسلامی نمی توان از پارادایم های رایج در علوم انسانی، به دلیل تفاوت های بنیادی که با نگاه اسلام دارد، استفاده کرد؛ ازاین رو، باید چهارچوب فکری منطبق بر نگاه دینی در تحقق شهر اسلامی تولید شود، نظریات علوم اسلامی با توجه به وابستگی به دین باید علاوه بر اثبات استنادشان به منابع و معارف اسلامی از کارآمدی مناسب برخوردار باشند و توان رقابت و برتری نسبت به سایرین را داشته باشند. نوع تحقیق در این نوشتار بنیادی و روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: پارادیم, شهرسازی اسلامی, پارادایم شبکه ای, سیستم}
    Seyyed Mostafa Hasani*, Ali Hejazian, Sanaz Saeedi Monfared

    Paradigm guides the science production process based on philosophical and doctrinal views with logical and rational condition which intellectuals believe in as enacted principles. Current paradigms in humanities are: Positivist, interpretive (understanding), critical (structural). Since western civilization has been pioneer in science production in recent centuries, existing science in universities, especially in humanities are products of translating western civilization and thinking based on it. The paradigmatic principals of western science are versus the Islamic principles. Considering that city affects the spiritual, psychological, mental and physical status of citizens and the body and atmosphere of the city reflects the culture, values and beliefs of the society, current paradigms in humanities canchr('39')t be used to achieve Islamic city because of their fundamental differences with Islamic view. Therefore, an intellectual framework should be produced in accordance with religious view to achieve Islamic city. In addition to prove their citation to Islamic references and teachings because of relation to Islamic science, Islamic theories should have the efficiency and power to compete with and defeat current ones. This paper is a fundamental research and data are collected through documents and records.

    Keywords: Paradigm, Islamic Urbanism, Network Paradigm, System}
  • یاسر فراشاهی نژاد*
    پارادایم به معنی سرمشق ها و نمونه های حاکم بر ذهن و زبان دانشمندان در دوره های مختلف است و با اندکی تسامح، در علوم انسانی و هنر نیز نظام های فکری غالب یا همان پارادایم ها قابل شناسایی است. هنرمندان بسیاری خود را ذیل این نمونه های غالب می بینند و پیوندی عمیق با اندیشه های حاکم در زمان خود می یابند. در ایران از سالهای 1320 غالب هنرمندان و نویسندگان خود را وقف تبلیغ برای پارادایم حاکم؛ یعنی مارکسیسم کرده بودند و در دهه چهل، هنر مدرن خودارجاع «کانتی» بود که هنرمندان و نویسندگان متعددی را مجذوب خود ساخت. یک دهه بعد، تفکرات بوم گرای اسلامی، که در ادامه ی برخوردهای مختلف با سنت پدید آمده بود، زمینه را برای رشد زیباشناسی «قدسی» ایجاد کرد. به بیان دیگر روشنفکران و نواندیشان دینی با بهره گیری از آرای فلاسفه غرب و سنت های مذهبی، نوع جدیدی از فلسفه ی هنر و ادبیات را در ایران پی نهادند. این نواندیشان که افرادی چون علی شریعتی، مرتضی مطهری، عبدالکریم سروش، داوری اردکانی و دیگران بودند، گرچه در موارد متعددی اختلاف نظر داشته و دارند، در زیباشناسی به حضور یک «امر قدسی» در هنر اسلامی باور دارند. بنابراین، باورمندی به امرقدسی در کنار شرایط اجتماعی و سیاسی ، به خصوص پس از انقلاب اسلامی، زمینه را برای رشد هنر اسلامی- انقلابی فراهم ساخته است.
    کلید واژگان: پارادایم, امرقدسی, فلسفه هنر, فلسفه ادبیات, هنر اسلامی}
    Yaser Farashahinejad *
    Paradigm implies the models and examples that govern the minds and languages of scholars in different eras.With a little leniency, the dominant systems of thought or paradigms are identifiable in the humanities and arts. Many artists see themselves as the followers of these dominant examples and find a deep connection with the dominant ideas of their time. During the 1940s, most artists and writers in Iran had devoted themselves to promoting the ruling paradigm, namely Marxism.In the 1960s, it was Kant’s modern self-referential art which attracted many artists and writers. A decade later, Islamic nativist ideas, which had emerged in the wake of various conflicts with tradition, paved the way for the development of ‘sacred’ aesthetics. In other words, intellectuals and religious thinkers developed a new kind of philosophy of art and literature in Iran by using the ideas of Western philosophers and religious traditions. Though they have had and still have different opinions in many cases,these intellectuals including Ali Shariati, MortezaMotahhari, Abdul Karim Soroush, DavariArdakani, and others have an identical belief in aesthetics: the presence of a ‘sacred thing’ in Islamic art. Therefore, the belief in a sacred thing along with the social and political conditions (especially after the Islamic Revolution) has paved the way for the growth of the Islamic-revolutionary art.
    Keywords: Paradigm, sacred thing, philosophy of art, philosophy of literature, Islamic art}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال