به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کهن الگو » در نشریات گروه « میان رشته ای »

تکرار جستجوی کلیدواژه « کهن الگو » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • الهام ابراهیمی، امیرعباس عزیزی فر*

    یکی از رویکردهای نقد ادبی معاصر نقد اسطوره ای است که به بررسی ریشه های اساطیری آثار ادبی در حوزه شخصیت ها و روایت ها می پردازد. نظریه های اسطوره باروری و کهن الگویی دو رویکرد اسطوره ای شاخص در نقد آثار ادبی هستند که بیانگر زیرساخت روانشناسانه و اساطیری پیرنگ آثار ادبی هستند. منظومه پهلوانی شهریارنامه داستان سرگذشت و ماجراجویی های شهریار نوه سهراب است که در قرن دهم هجری توسط شاعری «مختاری» نام سروده شده است. این منظومه نسبتا مفصل دارای خرده روایت های بسیاری درباره شهریار به ویژه در حوزه عاشقانه و غنایی است که به دلیل روایت کهن و نشانه های درون متنی دارای پیرنگی اساطیری با کارکرد باروری و تکامل تفردگرایانه است. در این نوشته با روش توصیفی- تحلیلی کنش های شهریار در دو خرده روایت عاشقانه این منظومه از زاویه نظریه تفرد (خویشتن شناسی) و اسطوره باروری مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. یافته های این پژوهش نشان می دهند که در یک خرده روایت عاشقانه، شهریار با ترک ایران و ورود به هند وارد حوزه ناخوداگاهی شده و پس از تجربه ساحات مختلف روانی (کهن-الگوها) به تکامل فردی و خودشکوفایی می رسد و در خرده روایت دیگر شهریار در هیات خدای نباتی به مبارزه با اژدهای خشکسالی (مضراب دیو) می رود و با شکست او، الهه باروری و عشق (دلارام) را آزاد می کند.

    کلید واژگان: شهریار, اسطوره, باروری, کهن الگو, اژدها}
    Elham Ebrahimi, Amierabas Azizifar *
    Introduction

    Mokhtari's Shahryar nameh is one of the epic and mythological poems with a relatively large volume, the structure of which contains a main narrative and several sub-narratives. A romance has been expressed that, according to the action and confrontation of the characters in them, in the depth and depth of these romantic sub-narratives, various similarities and combinations with mythological themes and components can be found, and these mythological components can reflect certain fields of psychology. For this reason, in this research, the recognition of such mythological components in the romantic sub-narratives of Shahryar nameh and the explanation of the possibility or impossibility of reflecting the psychological fields through these mythological components, is presented as an important research problem, and their analysis can provide an answer to the research problem. In this research, three major questions are raised as follows: 1. Can the romantic narratives of Shahryar nameh Mokhtari be a subject to be investigated in terms of mythological and psychological criticism?In case of a positive answer to the first question; What is the mythology of Shahryar nameh 's love stories in terms of mythological criticism of the narrator?What archetypes or areas of psychological science do these myths reflect in their depth?The theory proposed in this research states that the romantic narratives in Shahryar nameh, like many epic stories, narrate various myths that can be analyzed from the point of view of psychology. Regarding the background of the research, only a few researches have been conducted on the subject of Shahryar nameh: Reza Ghafouri (2016) in an article titled "Attitude to Shahryar nameh and its Compilation Period" has investigated the most important differences between several manuscripts. Hassanpour and Qavam (2021) in the article "Archetypal Criticism of Shahryar nameh based on Jung's theory" based on Jung's analytical psychology in a different way from the method of this article by analyzing the symbolic numbers of the poem and Nine steps of Shahryar, his journey and journey in nine steps are symbolized.

    Review:

    Among the heroic texts of Iran, the story of the bravery of Shahryar is found in the Shahryar nameh poem, and in the Iranian folk texts. This work contains a main narrative and several sub-narratives. The main narrative of this work is the story of Shahryar, Barzo's son, from Sistan and going to India and finally returning to Iran and Sistan. All the sub-narratives of this work are eventually somehow connected with Shahryar's story. Many of the adventures in this poem are reminiscent of the stories of the Shah nama; In a way that in many places the poet clearly refers to the above-mentioned stories, such as: kidnapping of Delaram by Mezrab Div following the story of Akwan Div, nine steps of Shahryar like seven steps of Rostam, … In this article, only two relatively romantic narratives related to Shahryar are analyzed, each of them in one of the layers of meaning is a manifestation of Carl Gustav Jung's theories of individuality process and perfectionist self-knowledge and George Fraser's fertility myth. According to Jung, due to the collective unconscious origin of the subjects and the basis of legends, myths and stories are common and specific and are repeated always and everywhere, in fact, archetypes are the materials of the hereditary building of the human psyche in the formation of literary works. According to this reading, Zabul (Iran) is in the self-conscious state of Shahryar, who, due to Zal's (symbolic father) Shahryar's blame and lack of attention, has left it and entered the unconscious (India) by turning his back on the current reality. At this stage of his life, a wise and helpful old man in the form of a merchant takes care of him and provides the ground for change and exit from this stage by taking Shahryar to the public meeting of Arjang Shah and playing polo. During Arjang Shah's visit, the unruly elephant, attacked, who kills people and arms in the city square (sparks of power and inner ability), plays the role of a shadow in Shahryar's psyche, which, when Shahryar overcomes it, falls to the lower layers of the unconscious, and pushed back. After acting, Shahryar, by attracting the positive look and trust of Arjang Shah (symbolic father), again faced his real and class face, the warrior class, and accepted it, and with the meeting of Arjang Shah's daughter (Anima) and the projection of failed love and lack of affection Finally, by accepting the social role of a warlord, his motherly self reaches a psychological balance and harmony between consciousness and unconsciousness. A god or a hero goes to battle with the dragon and kills him, as a result, the water flows again and is free, and once again greenness and vitality return to nature.

    Conclusion

    From the point of view of Jung's psychological analysis, in this work, Zabul (Iran) is in the self-conscious state of Shahryar, who, due to Zal's (symbolic father) blame and lack of attention, Shahryar leaves it and enters India (the realm of the unconscious) and by choosing clothes and the mask of agriculture lives with anonymity instead of the mask of the warrior class; But as soon as he meets and gets to know the Iranian merchant (the wise old man of the story), the ground for his transformation is provided, and by confronting and overcoming the elephant, he becomes repressed (the shadow) and attracts the positive look and trust of Arjang Shah (the symbolic father) again with his real and classy face. That is, the warrior class faced and accepted it, and by marrying Arjang Shah's daughter (Anima), he reached harmony between consciousness and unconsciousness and went through the process of separation. From the point of view of the myth of dragon slaying and fertility, Shahryar is the hero of dragon slaying, who follows the abduction of the goddess of fertility (Delaram) by a dragon or a drought demon (Mezrab-Div) under the guidance of a worldly person (Jumhorshah) with the aim of releasing the goddess, steps on the path of Noh Khan and by going through different stages, he succeeds in freeing the girl from the whole (the world of the dead) and accomplishes his mission. In another reading, Shahryar is a martyred god who is symbolically killed by the conspiracy of a rival god (Frank) and is imprisoned in a whole (the world of the dead) until the goddess of fertility (Delaram) travels to the world of the dead with a disguised face and causes freedom and return.

    Keywords: Shahryar Nameh, Myth, Fertility, Archetype, Dragon}
  • کبری رحیمی *، سعدالله رحیمی

    آرس، خدای جنگ است و از آن جهت که خردستیز و بیش از حد هیجانی و احساسی است کمترین احترام را بین یونانیان دارد. او در یونان باستان نمادی از طمع به خونریزی و جنگ است، ولی، در بین رومیان بسیار ارج داشته و دارای اهمیت بالایی است. آرس، نماد پرخاشگری است، و نیرو محرکه بشر در طول تاریخ بوده است که هنوز هم تمدن نتوانسته آن را چندان متعادل کند. خدای ستیزه و عاشقی شوریده که قدرت بدنی مردانه و واکنش‌های آنی و بدون دوراندیشی را نمایش می‌دهد. کهن الگوی آرس پیش از عمل فکر نمی‌کند و همین می‌تواند برایش دردسرساز باشد؛ او با اعتماد به نفس، هیجانی و گستاخ است. آرس شخصیت کینه توزی ندارد. زیوس در واقع سبکی از زندگی است که در روان همه آدمیان وجود دارد. کهن الگوی زیوس، خدای خدایان یونان باستان که مظهر قدرت است. شخصیت زیوسی مقتدر و فرمانرواست و با سرش زندگی می کند نه با قلبش. زیوس خدای خدایان و یکی از نماد‌های حکومت بر دنیاست. او خدای آسمان، باران و زاینده ابرهاست. برای انسان‌ها روشنایی و آگاهی می‌آورد، ولی در درون، اسیر قوانین خود و دشمن نیروی زندگی است. زیوس اولین خدای یونانی است که فرزندانش به او اعتماد داشته و نسبت به آن‌ها حامی و بخشنده است؛ از آنجا که خدای باران است، نیاز‌های موجودات در حال رشد را فراهم می‌کند و در عین حال می‌تواند اراده خود را بر دیگران تحمیل کند. در یونان باستان هیچ شخصیتی همچون زیوس برای قدرت، حاکمیت و مدیریت تخصص ندارد. از دیگر مشخصات زیوس می‌توان به قاطعیت و سرعت عمل او اشاره کرد که به خوبی در نمادهایش یعنی رعد و برق و عقاب، نشان داده می‌شود. زیوسی‌ها در موفقیت و راه‌ های رسیدن به آن غرق شده و دیگر ابعاد زندگی را رها می‌کنند.

    کلید واژگان: کهن الگو, آرس, زئوس, یادگیری}
  • کبری رحیمی *، سعدالله رحیمی

    عمل درک و به خاطر سپردن چیزها یا کسب تجربه و مهارت، یادگرفتن و تغییر، بر اثر تجربه یا آموزش در رفتار موجودات شکل می گیرد. کار کهن الگوها بیداری ذهن ها و تاثیرگذاری در رفتارهاست. شخصیت پرسفونه به خاطر تعلق به دو جهان زندگی و جهان زیرین، شخصیتی است که می‌تواند به آگاهی بالایی دست یابد. او از درونیات قوی برخوردار است و حس ششم و قدرت تخیل زیادی دارد. پرسفونه نماد بهار، جوانی و زندگی و کهن الگوی دختر مادر است. او چهره ای جوان، امیدوار، ولی نامطمین دارد. پرسفونه کهن الگوی دختر نوجوان است که خودش و اهدافش در زندگی را به خوبی نمی‌شناسد و ترجیح می‌دهد کسی بیاید و زندگی ‌اش را متحول کند. او کهن الگوی دختر مادر است و همیشه می‌خواهد مادرش را راضی نگه دارد. دختری مطیع و سازگار است که به طرف کار‌های خطرناک نمی‌رود. ولی، کهن الگوی هرمس، یک آرکی تایپ مردانه است که همزمان ویژگی های مثبت و منفی زیادی دارد، و نزدیکی همسانی برای او با دو دنیای پرسفونه تصویر شده است. هرمسی خلاق و سخنور است و با الهامات درونی به اتفاقات واکنش نشان می دهد. هرمس راهنمای مسافران، خدای شانس و چیز‌های شگفت است. او خدای عقل است، چون اوقاتی همواره خوش و خرم و توانمند می سازد. هرمس از اتفاقات آگاه است و می‌داند چگونه در امتداد حادثه ها حرکت کند. به نظر بیش و پیش فعال می آید. علاوه بر سخنوری و دانایی، مخترع چنگ، اعداد و الفباست و خدمات فراوان برای خدایان انجام داده است. نوای چنگ به خوبی می‌تواند ویژگی شوخ و شاد بودن و در عین حال اسرارآمیز و لطیف بودن هرمس را توصیف کند. هر جا امور به سکون رسیده و یا در جمعی سکوت حاکم است، زمان آمدن هرمس است، تا با خود حرکت و شروع جدید بیاورد.

    کلید واژگان: کهن الگو, پرسفونه, هرمس, آموزش}
  • میلاد پرنیانی، منیره کاظمی *، ولی دین پرست، منیژه صدری

    کهن الگوها به عنوان شاخص هاییاز روان شناسی تحلیلیمی تواننددرتحلیل هایژرفانگر تاریخی موثر باشند. در پژوهش حاضر ضمن تعریف کهن الگوها و معرفی کهن الگوهای بومی و مشخصا کهن الگوی "موبد" نقش این استعدادهای روانی در واکنش های علما نسبت به رویدادهای جاری (اعم از سیاسی، اجتماعی و فرهنگی) در دوره میانه اسلامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پرسش اصلی این است که به چه مصداقیعلمای اسلام در جغرافیای فرهنگی ایران از پدیده نامبرده متاثر بوده اند؟ پاسخ به این پرسش در تعلیل و تحلیل برخی از رفتارهای علما در عرصه اجتماعی، فرهنگی و حتی فردی مثمر ثمر است.یافته های تحقیق حاکی از وجه تمایزی است که حول رجعت به اندیشه های کهن دینیمی گرددو به طور ملموسی در سیره علمای اسلام از قوه به فعل می رسیده است.بنا بر ماهیت موضوع،روش تحقیق در پژوهش حاضر، تحلیلی است.

    کلید واژگان: کهن الگو, موبد, علما, دوره میانه, شاهنامه}
    MILAD PARNIANI, VALI DINPARAST, MANIZHEH SADRI, MONIREH KAZEMI *

    Archetypes as indicators of analytic psychology can be effective in in-depth historical analysis. In this research, after defining the archetypes and introducing the local and Mobad archetypes, the role of such psychological talents in ulama’s response to the events (political, social and cultural) occurred during the Middle Islamic era were examined. The main question is as follows: To what extent have the scholars of Islam in the cultural geography of Iran been affected by such archetypes? The question can be answered through determining and analyzing some behaviors of the ulama in the social, cultural, and even individual fields. The research findings indicate a distinction focusing on the return to the old religious ideas potentially possessed by Islamic scholars. According to the nature of the subject, an analytical method was adopted in this study.

    Keywords: Archetypes, Mobad, Ulama, Middle Age, Shahnameh}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال