به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اثبات گرایی حقوقی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • حسام شریعتی نیا*، حسین آقابابایی
    با دگرگونی در تعریف و گستره ی سیاست جنایی، امروزه، آن را دانش و هنر شناخت و کاربست تدبیرهای گوناگون و پاسخ های پیشینی و پسینی برای مهار پدیده ی جنایی، دفاع از جامعه و شهروندان و تضمین حقوق و آزادی های فردی، توسط دولت و/یا جامعه ی مدنی می د‍انند. چینش های متنوع ارکان دوگانه ی آن -پدیده ی جنایی و هیئت اجتماع-، روابط گوناگون، و مدل های دولتی و جامعه محور را می سازد. مدل های دولتی می توانند خاص دولت های اقتدارگرا، اقتدارگرای فراگیر یا دولت-جامعه ی لیبرال باشند. از دیگرسو، در فلسفه ی حقوق کیفری، جست وجوی دیرین و بنیادین پیرامون خاستگاه حق کیفر، در چارچوب دو دسته ی کلان نظریات -اندیشه های مبتنی بر اثبات گرایی حقوقی و اندیشه های استوار بر حقوق طبیعی- انجام شده است. یافته ی پژوهش حاضر که با کاربرد روش توصیفی-تحلیلی و در جست وجوی پیوند میان مدل های سیاست جنایی و نظریات معطوف به خاستگاه حق کیفر بوده این است که در میان مدل های دولتی، مدل های اقتدارگرا و اقتدارگرای فراگیر، با نظریات مبتنی بر حقوق طبیعی سازگارترند، و مدل دولت-جامعه ی لیبرال، بیشتر با اندیشه های مبتنی بر اثبات گرایی حقوقی و تا حدی هم با نظریه ی حقوق طبیعی سازگاری دارد.
    کلید واژگان: اثبات گرایی حقوقی, پوزیتیویسم حقوقی, حق کیفر, حقوق طبیعی, خاستگاه حق کیفر, قرارداد اجتماعی, مدل های سیاست جنایی, مشروعیت سیاسی کیفر}
    Hessam Shariatinia *, Hossein Aghababaei
    The definition and ambit of criminal policy has been evolved since its birth and it is today regarded as knowledge and art of recognition and implementing several measures and backward or foreward responses invented to tackling criminal phenomenon, defending society and citizens and safeguarding individual rights and liberties by state and/or community. By different sorting out of its dual elements -criminal phenomenon and body of society-, variable relations and state-based or community-based models evolve. State-based models could belong to authoritarian or totalitarian states as well as to liberal states. On the other hand, the longlasting and fundamental problematic of criminal jurisprudence as to source of the right to punish has been enfronted with within two major categories of doctrines -psitivist doctrines and natural law doctrines. This research, using descriptive-analytical method, has been to a find the interrelation of these doctrines and the so-called models and has found out that state-based models, authoritarian and totalitarina models are mostly compatible with natural law doctrines, while liberal state models are more conformed with positivist doctrines.
    Keywords: Legal Positivism, Right To Punish, Natural Law, Source Of Right To Punish, Social Contract, Models Of Criminal Policy, Political Legitimacy Of Punishment}
  • مهدی زارع*، محمود حکمت نیا
    اگرچه مکتب اثبات گرایی حقوقی به عنوان گفتمان مطرح در فضای علمی دنیا جای گرفت؛ اما مکتب حقوق طبیعی نیز همواره مورد اقبال بسیاری از اندیشمندان جهان قرار دارد. با بیاناتی که از اندیشمندان حقوق طبیعی عنوان شده است، می توان تشابهات میان این نگرش با مبانی اندیشمندان حکمت متعالیه درزمینه ارتباط حقوق و اخلاق عنوان نمود. از مهم ترین این تشابهات به پایبندی هرکدام ازدو گروه فوق به اصول ثابت اخلاقی در حقوق و اذعان به وجود ارتباط تنگاتنگ این دو دانش می توان اشاره نمود. این پژوهش درصدد پاسخگویی به این پرسش است که چه نسبتی میان نگرش اندیشمندان در حکمت متعالیه و حقوق بشرغرب وجود دارد؟ فرضیه این پژوهش بر این قرار است که اندیشمندان حقوق طبیعی به وجود نوعی حقوق ثابت در نظام های حقوقی-بشری هستند که آن را فراتر از توافق قراردادی می داند و اندیشمندان حکمت متعالیه نیز علاوه بر الهی دانستن حقوق، بر ثابت-بودن اصول اخلاقی در نظام بشری اعتقاد دارند و مانند حقوق طبیعی، عقل را به عنوان یکی از منابع سنجش و دریافت این اصول ثابت عنوان می کنند اما قانون الهی که جامع اخلاق و حقوق است، را در جهت رستگار ساختن انسان جامع تلقی می نماید. مکتب-اثبات گرایی نیز برای تشخیص درستی قوانین، نیازی به تطبیق قواعد با معیارهای ثابت اخلاقی نیست بلکه تنها اراده قانون گذار بیانگر صحت یک قانون است. این پژوهش بر اساس روش تحلیلی-توصیفی و بر اساس منابع کتابخانه ای گردآوری شده است.
    کلید واژگان: ارتباط حقوق واخلاق, حقوق اساسی, فلسفه حقوق, حکمت متعالیه, حقوق طبیعی, اثبات گرایی حقوقی, حقوق-اسلامی}
    Mahdi Zare *, Mahmod Hekmatnia
    Although the school of legal positivism took place as a prominent discourse in the world's scientific environment; But theschool of natural law isalways favored bymany thinkers of the world.With the statements made by the thinkers of natural law, we can say the similarities between this attitude and the foundations ofTranscendent theosophy in the field of the relationship between law and ethics. The most important of these similarities is the adherence of each of the above two groups to fixed moral principles in law and the recognition of the close connection between these two sciences. This research aims to answer the question that what is the relationship between the Transcendent theosophy thinkers and the human rights of the West? The hypothesis of this research is based on the fact that natural rights thinkers believe in the existence ofakind of fixed rights in human legal systems,which they considerbeyond contractualagreements, andTranscendent theosophy thinkers, in addition to seeing rights as divine, believe that moral principles are fixedin They believe in the human system and as such as natural rights, reason ismentioned as oneof the sourcesof measuring and receiving these fixed principles But the divine law,which is comprehensive of morals and rights, is considered perfect for the happiness of man.The school of positivism also does notneed tomatch the ruleswith fixed moral standards in order to recognize the correctness of laws, but only the will of the legislator expresses the correctness of a law. This research is based on analytical-descriptive method and based on library sources.
    Keywords: the relationship between law, ethics, fundamental rights, Philosophy of Law, transcendent theosophy, Natural law, legal positivism, Islamic law}
  • علی اکبر رزمجو*، محدثه رزمجو

    فلسفه حقوق [1]، از جمله پیچیده ترین و دشوارترین شاخه های حقوق و نیز فلسفه است که به دنبال تعیین حقیقت حقوقی (حقوق «آن گونه که هست») است. اثبات گرایی حقوقی به عنوان یکی از مکاتب فلسفی حقوق با داشتن نظریه ای اخلاقا بی طرف، توصیف مفهومی از حقوق را ممکن و ضروری می داند. بر پایه این مکتب، قوانین اثباتی، قوانینی است که دولت ها آن را تصویب می کنند و در بستر تحلیل این مکتب، حقوق عمومی به عنوان شاخه ای از علم حقوق، که ماموریت اصلی آن مطالعه قواعد مربوط به سازماندهی روابط درونی و برونی دولت در معنای عام، با طراحی نظریه عمومی با درک صحیح و عمیق مفاهیم بنیادین آن است، پا به عرصه وجود می نهد. تیوری حقوقی هربرت هارت[2] با رویکردی هرمنوتیک[3] از قواعد حقوق عمومی، بر آن است که برای فهم نظام حقوقی به تحلیل درون گرا و معناشناسی قواعد حقوقی بپردازد و با تحلیل جامع از صورت بندی قواعد حقوقی، در عین پایبندی به حداقل حقوق طبیعی، به ترسیم سیستمی از حقوق دست یابد که در آن، پیروی از قانون، نه به مثابه پیروی از حاکم؛ بلکه جنبه درونی دارد و در آن نظریه تفکیک قواعد اولیه و ثانویه مطرح می شود. لذا، این تحقیق با روش توصیفی - تحلیلی به تحلیل فلسفه اثبات گرایانه هارت در حوزه حقوق عمومی می پردازد.

    کلید واژگان: اثبات گرایی حقوقی, حقوق عمومی, قواعد حقوقی, هربرت هارت}
    Aliakbar Razmjoo *, Mohadeseh Razmjoo

    Philosophy of law is one of the most complex and difficult branches of law, as well as philosophy, which seeks to determine the legal truth of law (law as it is). Legal positivism, as one of the philosophical schools of law, with a morally neutral theory, makes the conceptual description of law possible and necessary. According to this school of law, positive laws are laws adopted by governments, and in the context of the analysis of this school, public law emerges as a branch of law whose main mission is to study the rules governing the organization of internal and external relations of the state in its general sense, by designing general theory with a correct and in-depth understanding of its fundamental concepts. Herbert Hart’s legal theory, with a hermeneutical approach to legal rules, seeks to understand the legal system through introspective analysis and semantics of legal rules. Through a comprehensive analysis of the formulation of legal rules, while adhering to a minimum of the natural law, it also seeks to depict a system of law in which following the law is internalized, not as mere following the ruler; this system of law proposes the theory of distinction between the primary rules and the secondary rules, as well. Therefore, this descriptive-analytic research analyzes Hart’s positivism in the field of public law.

    Keywords: Legal Positivism, Public Law, Legal Rules, Herbert Hart}
  • ابوالقاسم فنایی، داود نوجوان*

    مقاله حاضر درصدد معرفی و مقایسه دیدگاه برخی از متفکران مسلمان در فلسفه فقه در باب «رابطه اخلاق و شریعت» با دیدگاه برخی از متفکران غربی در فلسفه حقوق در باب «رابطه اخلاق و قانون» است. در باب رابطه اخلاق و قانون دو دیدگاه اصلی در فلسفه حقوق وجود دارد: یکی نظریه قانون طبیعی و دیگری نظریه اثبات‌گرایی حقوقی. بر همین قیاس، در باب «رابطه اخلاق و شریعت» نیز دو دیدگاه اصلی در فلسفه فقه وجود دارد: یکی نظریه عقل‌گرایان (عدلیه) و دیگری نظریه فرمان الاهی (اشاعره).
    هر یک از این چهار دیدگاه خوانش‌های متنوعی دارند. در عین حال، وجه مشترک خوانش‌های متنوع اثبات‌گرایی در فلسفه حقوق عبارت است از انکار وجود رابطه‌ای ضروری میان اخلاق با ماده (محتوا) و صورت (شکل) قانون، و وجه مشترک خوانش‌های متنوع از نظریه قانون طبیعی پذیرش وجود چنین رابطه‌ای میان اخلاق با ماده یا صورت قانون است. از سوی دیگر، وجه مشترک خوانش‌های مختلف نظریه فرمان الاهی و عقل‌گرایی به ترتیب عبارت است از وابستگی اخلاق به شریعت، و انکار این وابستگی.
    دیدگاه عدلیه و اشاعره در مورد رابطه اخلاق و شریعت به ترتیب با برخی از خوانش‌های اثبات‌گرایی و برخی از خوانش‌های قانون طبیعی قابل مقایسه است. این مقایسه می‌تواند به فهم بهتر و عمیق‌تر هر دو سوی مقایسه کمک کند و در راستای پالایش تفسیر و اجرای قانون دینی و عرفی به مفسران و مجریان قانون کمک کند.

    کلید واژگان: اخلاق, شریعت, قانون, قانون دینی, قانون عرفی, قانون طبیعی, قانون وضعی, اثبات گرایی حقوقی}
    Abolghasem Fanaei, Davoud Nojavan

    The aim of this article is to introduce and compare the views of some Muslim thinkers in philosophy of Islamic Jurisprudence (fiqh) regarding the relationship between morality and the positive religious law (Sharīʿah) with the views of some Western thinkers in philosophy of law regarding the relationship between morality and the positive secular law. In each camp we have two major rival views to be compared, i.e., Moral rationalism vs. the Divine command theory, and Natural law theory vs. Legal positivism. Although each of these theories has been variously formulated and interpreted over time, the central tenet in Legal positivism is that there is no necessary relationship between morality and the content or form of law, whilst Natural law theory is grounded on the acceptance of the existence of just such a relationship. On the other hand, in philosophy of fiqh, the various formulations of the Divine command theory are centred on the dependence of morality on Sharīʿah whilst all readings of rationalism deny such a dependence. Certain formulations of the Divine command theory and Moral rationalism can be compared with particular readings of Legal positivism and Natural law theory, respectively. This comparison can help to deepen our understanding of all four theories and aid legal interpreters and executors in the refinement and implementation of religious and secular positive law.

    Keywords: Morality, Law, Natural Law, Religious Law, Secular Law, Positive Law, Legal Positivism, Divine Command, Religion}
  • مهدی کاظمی زمهریر*
    رهیافت مسلط در حوزه مطالعات حقوق بشر، نگرش حقوقی است.نگرش حقوقی بیش از هرچیز بر شناسایی و به رسمیت شناختن حقوق بشر توسط دولت ها متمرکز است.در عین حال، دولت ها خود بزرگترین ناقضین هنجارهای حقوق بشری می باشند. با وجود شکاف میان تعهدات حقوقی دولت ها و جهان واقعی، تحلیل حقوقی از این شکاف ممکن نیست. لذا، در عصر تورم حقوق به تعبیر هنکین، نیازمند گذار از رهیافت مبتنی بر توجیه به حفاظت از حقوق بشر هستیم. علوم اجتماعی بویژه جامعه شناسی سیاسی می تواند، در شناخت موانع تحقق حقوق بشر در جوامع مختلف و عملیاتی کردن آن بکار آید. با توجه به اینکه موضوع اصلی جامعه شناسی سیاسی «بررسی رابطه میان دولت و جامعه» می باشد، دانش تولیدی در حوزه جامعه شناسی سیاسی می تواند در شناخت عوامل ناتوانی دولت ها دراستقرار هنجارهای حقوق بشری و راهکارهای رفع آن موثر واقع شود. براین اساس، می توان گفت، وظیفه جامعه شناسی سیاسی حقوق بشر عبارت است از: بیان چگونگی پیش برد حقوق بشر در یک اجتماع مفروض و نهادینه کردن و تثبیت آن در درون کلیه روابط و فرآیندهای سیاسی جامعه.
    کلید واژگان: حقوق بشر, جامعه شناسی سیاسی, دولت, اثبات گرایی حقوقی, حفاظت}
    Mahdi Kazemi*
    The dominant approach in the field of human rights is Legal attitude. Legal attitude more than anything else on the identification and recognition of human rights by the government is focused. At the same time, governments are the biggest violators of human rights norms. Despite the gap between the legal obligations of states and the real world, legal analysis of this gap is not possible. Therefore, in the era of inflation of rights, according to Louis Henkin, transition needs based approach to the protection of human rights is justified. Social sciences, especially political sociology may be, to identify obstacles to the realization of human rights in different societies and operate it is used. Since the main subject of political sociology "explores the relationship between state and society" is, knowledge can be produced in the field of political sociology in understanding the inability of governments establishing human rights norms and effective ways to fix it. Therefore, it can be said that human rights political sociology focus on: how to advance the state of human rights in a society and its institutionalization and consolidation within all relationships and political processes.
    Keywords: Human rights, political sociology, government, legal positivism, protection}
  • اسمعیل رحیمی نژاد
    جریان های فکری موسوم به «فاشیسم» و «نازیسم»، اثبات گرایی حقوقی و برخی مکاتب فلسفی دیگر، انسان را به طور ذاتی فاقد کرامت می دانند و منشا کرامت وی را در اموری مثل وابستگی او به دولت، حکومت، نژاد، عقیده و مذهب خاص جست و جو می کنند. اما اسلام برای انسان، بماهو انسان، کرامت ذاتی قائل است. این کرامت بر یک سلسله مفاهیم و ارزش های بنیادین اخلاقی و دینی، یعنی «آزادی، اراده و اختیار»، «قدرت، تعقل و تفکر»، «داشتن وجهه و نفخه الهی» مبتنی است. دین اسلام، افزون بر کرامت ذاتی، قایل به کرامت اکتسابی انسان است که مهم ترین معیار و مبنای آن، تقوا و ایمان است. این مقاله، با رویکرد تحلیلی به واکاوی مفهوم و مبانی کرامت ذاتی و اکتسابی انسان از دیدگاه اسلام پرداخته است.
    کلید واژگان: کرامت ذاتی, کرامت اکتسابی, فاشیسم و نازیسم, اثبات گرایی حقوقی, حقوق بشر, اسلام}
    Dr. Ismail Rahiminezhad
    Intellectual trends called fascism and nazism, legal positivism, and some other philosophical schools believe that man inherently lacks dignity and seeks the origin of his dignity in such things like his correlation with a certain state, government, race, ideology, and religion. Islam, however, believes that as a human being, man has inherent dignity. This dignity is based on a set of concepts and fundamental moral and religious values; namely," freedom and freewill” rationality and reasoning”, and “possession of divine blast and prestige". Islam believes that in addition to inherent dignity, man has “acquired dignity” the most important criterion and basis of which are piety and faith. The present paper studies the meaning and principles of inherent and acquired dignity according to Islam.
    Keywords: inherent dignity, acquired dignity, fascism, nazism, legal positivism, human rights, Islam}
  • مهدی شهابی، ولی الله چراغی
    هانس کلسن نه تنها یکی از بزرگترین حقوقدانان بلکه فردی با ویژگی های استثنایی بود. کلسن در طول زندگی خود توجه قابل ملاحظه ای را به موضوعات مرتبط با حفظ صلح و حقوق بین الملل و مفهوم و ماهیت حقوق داشته است. هانس کلسن تلاش کرد تاحقوق را از اخلاق و ایدولوژی جدا کند. نظریه هانس کلسن، فارغ از موضوعات ایدئولوژی و اخلاقی است و هیچ ارزشی برای داوری اخلاقی قائل نیست. موضوعات تاریخی، جامعه شناختی و اخلاقی آن سوی نظریه محض حقوقی کلسن قراردارد. کلسن در نظریه خویش، تمایز بنیادینی بین جنبه توصیفی و تجویزی حقوق اثباتی و بین اعتبار و کارایی قائل می شود. اعتبار قانون از نظر کلسن به معنی وجود یک هنجار یا نظم حقوقی است و اعتبار هنجارهای حقوقی درون یک سیستم ازیک هنجار بنیادی ناشی می شوند. کلسن در نظریه خویش در ارتباط با حقوق داخلی و بین الملل و حقوق عینی و شخصی و دولت و حقوق قائل به یگانگی است.
    کلید واژگان: هانس کلسن, هنجار بنیادی, اثبات گرایی حقوقی, بازسازی عقلانی}
    Mahdi Shahabi, WalĪ, YullÂh ChirÂqĪ
    Hans Kelsen was not only a very great jurist but he possessed of exceptional personality. During his life, Kelsen devoted a considerable attention to the issues like as the maintenance of peace, international matters, and the nature and concept of law. He sought to describe law as separate from both ethics and ideology. Kelsen's legal positivism is of some features as follows:1. it is free from any ethical or ideological issues;2. in his theory no value judgment is made concerning the legal system per se;3. all historical, sociological and ethical issues are beyond the scope of this theory;4. this theory is set up first by making a fundamental distinction between the prescriptive and the descriptive aspects of positive law;5. Kelsen separated the validity from the efficacy; in his view, the validity means that there is norm or legal order, and the validity of the legal norms within any system stems from a basic and fundamental norm;6. Kelsen's theory redounds to some unity between international and national law, between objective and subjective law, and between the state and the law.
    Keywords: basic norm, validity, efficacy, legal positivism, rational reconstruction}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال