به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اخباری گری » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمداسماعیل نباتیان*

    امعان نظر در اندیشه و عمل فقها در ادوار مختلف از آغاز عصر غیبت کبرا تا دوره قاجار، مبین فراز و فرود و حرکت در مسیری تکاملی است. پس از روی کار آمدن صفویه و گذار از زمانه تقیه، شاهد تعاون فقها با حکومت صفویه و پذیرش مناصب حکومتی صفوی در قالب ولایت شرعی فقها و سلطنت مسلمان ذی شوکت هستیم. سقوط صفویه و روی کار آمدن افغان ها، نادرشاه و زندیه سبب فروپاشی مناسبات سیاسی و مذهبی عصر صفوی گردید و مناصب سیاسی از فقها ستانده شد و در بستر جامعه، سه جریان مذهبی اصولی، خباری و صوفیه به رقابت و منازعه پرداختند؛ اما فرجام این نزاع سیاسی و اجتماعی-مذهبی در پایان دوره فترت و آغاز قاجاریه، ارتقای جایگاه فقها و کسب اقتدار اجتماعی مستقل است که قدرت خود را نه از انتصاب سلاطین، که از مردم کسب می کردند و پادشاهان حاجت به اذن و اجازه آنها پیدا نمودند. حال این سوال مطرح می شود که چرا و چگونه فقها از تعاون با حکومت و قدرت منتسب به سلطان به قدرت متکی بر مردم و اقتدار اجتماعی تحول یافتند؟ با بهره گیری از نظریه هرمنوتیک قصدگرای اسکینر و تحلیل شرایط محیطی و زمینه های گفتمانی و مذهبی، این فرضیه اثبات شده است که تطورات در فقه شیعه به ویژه مباحث اجتهاد و تقلید و خمس از یک سو، و تحولات محیطی و حدوث شرایط اجتماعی از سوی دیگر، در فرآیندی یکصدساله، موجبات گذار فقها از تعاون با حکومت به اقتدار اجتماعی مستقل را فراهم نمود.

    کلید واژگان: فقه, مکتب اصولی, اخباری گری, تصوف, اقتدار اجتماعی}
    Mohammad Nabatian*

    The importance of opinion in the thought and practice of jurists in different periods, from the beginning of the era of the disappearance of the cobra to the Qajar period, shows the ups and downs and movement in an evolutionary path. After the Safavid dynasty came to power and the transition from the era of Taqiyyah, we witness the cooperation of the jurists with the Safavid government and the acceptance of Safavid government positions in the form of the jurists' shari'a guardianship and the Muslim monarchy of Dhu Shaukat. The fall of the Safavid dynasty and the coming to power of the Afghans, Nader Shah and Zandiye caused the collapse of the political and religious relations of the Safavid era, and political positions were taken from the jurists, and in the context of the society, three religious currents, Usuli, Khabari and Sufi, competed and clashed; But the outcome of this political and socio-religious conflict at the end of the period of intercession and the beginning of the Qajar era is the promotion of the status of jurists and the acquisition of independent social authority, which did not derive its power from the appointment of sultans, who obtained it from the people, and the kings needed their permission. . Now the question arises, why and how did the jurists change from cooperating with the government and the power attributed to the sultan to relying on the people and social authority? Using Skinner's theory of intentional hermeneutics and analysis of environmental conditions and discourse and religious contexts, this hypothesis has been proven that the developments in Shia jurisprudence, especially the topics of ijtihad, taqlid and khums on the one hand, and environmental changes and the occurrence of social conditions on the other hand, In a hundred-year process, ...

    Keywords: Fegh, Usuli School, Akhbarism, Sufi, Social Authority}
  • هادی آبانگاه ازگمی *

    اخباریون، گروهی خاص در فقه و حدیث شیعه هستند که طرز فکر آنها مدت ها بر اندیشه مردم و   حوزه های علمیه سایه افکند. موسس این فرقه، محمد امین استرآبادی بود که با سکونت در «مدینه» و نگارش کتاب «فوایدالمدنیه» عقاید خود را در عراق و ایران گسترش داد. وی استنباط و اجتهاد را «بدعت» دانسته و مردود می شمرد و معتقد بود که تنها باید به ظواهر حدیث اکتفا کرد و قرآن و احادیث را تنها ایمه اطهار (ع) می توانند رمزگشایی کنند و این کار از عهده مردم عادی بر نمی آید. وی عقل و اجماع را نیز کنار نهاد. نظرات وی تا اندازه ای به سنی های اهل حدیث شباهت داشت هرچند که از لحاظ اعتقادی با آنها متفاوت بود. تفکر اخباری گری شیخ محمد امین سبب توجه بیشتر به کتب حدیث شد اما آثار زیانباری چون واپس گرایی، قشری نگری، ظاهربینی را در پی داشت و جلوی تعقل و تفکر را گرفت. البته تفکر اخباری گری، با تلاش علماء به گوشه ای خزید و محدود شد اما هنوز آثار آن کم و بیش دیده می شود: شکل گیری اخباری گری های نوین در جهان امروز از مصر تا عراق و سوریه و عربستان و افغانستان و... و اخباری گری های فرهنگی میان نخبگان و مردم نمونه هایی از این دسته است.

    کلید واژگان: اخباری گری, محمد امین استرآبادی, نفی اجتهاد, اعتقادات و تفکرات, اخباری گری های نوین}
    Hadi Abangah Azgomi *

    News reporters are a special group in the jurisprudence and hadith of Shia Islam, whose way of thinking has cast a shadow over the people and seminaries for years. The founder of this sect was Mohammad Amin Esterabadi, who, by residing in Medina and writing the book "Fawaed al-Madaniyah," spread his beliefs in Iraq and Iran. He considered deduction and ijtihad to be "innovation" and rejected them, believing that only the apparent meaning of hadith should be adhered to and that only the infallible Imams (AS) could interpret the Quran and hadith, which is beyond the capacity of ordinary people. He also disregarded reason and consensus. His opinions were similar to Sunni Ahl al-Hadith to some extent, although he differed from them in terms of belief. The thought of Esterabadi news reporting led to more attention being paid to hadith books, but it resulted in harmful effects such as regression, sectarianism, and superficiality, which hindered rational thinking. Of course, the thought of Esterabadi news reporting was limited and restricted by the efforts of scholars, but its effects can still be seen to some extent: the emergence of modern news reporting in today's world from Egypt to Iraq, Syria, Saudi Arabia, Afghanistan, etc., and cultural news reporting among elites and people are examples of this category.

    Keywords: News Reporting - Mohammad Amin Ester Abadi - Denial Of Ijtihad - Beliefs, Thoughts - Modern News Reporting}
  • کامران محمدحسینی*، رسول جعفریان
    میرزا محمد اخباری، یکی از علمای اخباری است که به واسطه آثار متعددش در انتقاد تند علیه مجتهدان شناخته شده است. در پژوهش حاضر، سویه کمتر شناخته شده اندیشه و آثار میرزا محمد اخباری، که شامل گرایش های عرفانی اوست، بررسی گردیده و تاثیر بافت فکری زمانه، که دوران ستیز سه گفتمان اجتهادی، صوفیانه و اخباری در دهه های نخست سده سیزدهم قمری بود، بر بعد عرفانی اندیشه او واکاوی شده است. پرسش های پژوهش حاضر چنین اند: ارتباط میرزا محمد اخباری با تصوف و عرفان در آثار و زندگی وی چه نمودهایی داشته است؟ تا چه اندازه ای از اخباری گری تاثیر پذیرفته است؟ نتایج تحقیق حاکی از آن است که مواضع میرزا محمد اخباری درباره عرفان و تصوف، از ادبیات تندش در برابر مجتهدان تاثیر پذیرفته است. میرزا محمد اخباری با استفاده از دوگانه عرفان/تصوف، از عرفان دفاع و از تصوف انتقاد می کند. او رساله هایی در حکمت عرفانی نگاشته و با برخی از صوفیه در ارتباط بوده است. میرزا محمد، متصوفه را به مجتهدان و عارفان را به اخباریان تشبیه کرده و صوفی و مجتهد را به جهت بدعت گزاری و وابستگی به اهل سنت مشابه هم فرض کرده است. در عین حال، او با توسعه دامنه مصادیق عارف و دفاع از شخصیت های صوفی، که مورد نکوهش علما بوده اند، عملا در جدال مجتهدان و صوفیه، جانب صوفیه را گرفته است.
    کلید واژگان: اخباری گری, اجتهاد, عرفان, تصوف, میرزا محمد اخباری}
    Kamran Mohammadhoseini *, Rasul Jafarian
    Mirza Mohammad Akhbari (d. 1232 AH) is one of the Akhbari scholars who is known for his numerous works containing sharp criticism of Mujtahids. In the present research, a less-explored aspect of Mirza Muhammad Akhbari's ideas and works, which includes his mystical tendency, has been studied. This research also study impact of the intellectual context of the time (the first decades of the 13th lunar century) on his ideas. That time was the era of conflict between the three discourses of Ijtihad, Sufi and Akhbari. The questions of this research are: How was Mirza Mohammad Akhbari's connection with Sufism and mysticism? How this kind of connection has been manifested in his works? and to what extent mystical aspect of his thought has been affected by his Akhbarism? The results of the research indicate that Mirza Mohammad Akhbari’s positions on mysticism and Sufism were influenced by his hostile literature against the mujtahids. Mirza Mohammad Akhbari defends mysticism and criticizes Sufism, using the dualism of mysticism/sufism. He also wrote treatises on mystical wisdom and was in contact with Sufis. He likened Sufis to Mujtahids and mystics to Akhbarites and considered Sufis and Mujtahids to be similar to each other in their heresy and dependence on Sunnis. Furthermore, by defending Sufi figures that have been criticized by scholars, he has practically taken the side of Sufis in the debate between mujtahids and Sufis.
    Keywords: Akhbarism, ijtihad, Mysticism, Mirza Muhammad al-Akhbari, Sufism}
  • کاظم استادی

    کتاب «فصل الخطاب فی تحریف کتاب رب الارباب» اثر میرزا حسین نوری (م1320ق)، جنجالی ترین کتاب قرآنی دو قرن اخیر می باشد که در آن حدود هزار روایت مطرح نموده است. با توجه به موقعیت و شخصیت محدث نوری و تاثیرگذاری کتاب وی در مناقشات کلامی میان شیعه و اهل سنت و نیز اهمیت فوق العاده مساله، لازم می نمود تا ماخذشناسی جدید و به روزی که در آن، مشخصات غالب نوشته های پیرامون کتاب فصل الخطاب وجود داشته باشد، در دسترس پژوهشگران قرار گیرد تا با توجه به آن به پاسخگویی به شبهات و تحقیقات جدید در این زمینه بپردازند. در مقاله حاضر، مجموعه ای با حدود یکصد عنوان از منابع پیرامون کتاب فصل الخطاب، با اطلاعات شناسنامه ای، معرفی شده است. 

    کلید واژگان: صیانت قرآن, عدم تحریف قرآن, اخباری گری, کلام عقلی و نقلی, علوم و معارف قرآن و حدیث}
  • سیدمحمد کاظمی شیخ شبانی*، امیرمحسن عرفان
    در نگاه عالمان اخباری، روایات اهل بیت؟عهم؟ تنها منبع معتبر در معرفت دینی به شمار می رود. نگرش اخباری هرچند امروزه به عنوان مکتبی زنده در منظومه معرفت دینی حضور ندارد، ولی رسوبات فکری آن هنوز در استنباطات فقهی، رهیافت های تفسیری، مباحث اخلاقی و مسایل کلامی، به ویژه مهدویت به چشم می خورد. به جهت بهره مندی از تمام ظرفیت و اهداف بلند این آموزه و دور ماندن از آسیب های این نگرش و جلوگیری از تبدیل شدن مهدویت به یک گفتمان ایستا و خنثی، شناخت تاثیرات نظری این رویکرد بر اندیشه شیعی معاصر در این حوزه ضرورت دارد. رویکرد اخباری سبب شده این عالمان دینی نگاهی قشری، جزیره ای و به دور از عقلانیت به معارف مهدوی داشته، به نقش اراده انسانی در رخدادهای اجتماعی اعتنا نکنند، به مشروعیت تشکیل حکومت در دوران غیبت به دیده تردید بنگرند، تلقی جامع به آموزه انتظار نداشته و صرفا تفسیری فردگرایانه، نجات بخش، احساسی و به دور از نگاه تمدنی به این گفتمان ارایه دهند و با معرفت بخش دانستن خواب، به تطبیق گرایی روی آورند. این پژوهش از نظر روش اجرای تحقیق، توصیفی _ تبیینی و با رویکرد انتقادی خواهد بود.
    کلید واژگان: اخباری گری, مهدویت, علمای معاصر, عقلانیت, حجیت عقل, فهم روایات}
    Seyyed Mohammad Kazemi Sheikh Shabani *, Amir Mohsen Erfan
    In the eyes of Akhbari scholars, the traditions of the Ahl al-Bayt (peace be upon them) are considered the only reliable source of religious knowledge. Although the Akhbari approach is not present as a living school in the system of religious knowledge today, its intellectual sediments are still visible in jurisprudential conclusions, interpretative approaches, moral discussions and theological issues, especially Mahdism. In order to benefit from all the potential and lofty goals of this doctrine and stay away from the harm of this attitude and prevent Mahdism from becoming a static and neutral discourse, it is necessary to know the theoretical effects of this approach on contemporary Shiite thought in this field. The news approach has caused these religious scholars to have a stratified, insular and far from rational view of Mahdavi teachings, not to pay attention to the role of human will in social events, to doubt the legitimacy of the formation of the government during the occultation period, and not to expect a comprehensive view of the teachings. and simply provide an individualistic, savior, emotional interpretation to this discourse, far from a civilizational point of view, and turn to compatibilism by considering sleep to be informative. This research will be descriptive-explanatory and with a critical approach.
    Keywords: Akhbarism, Mahdism, contemporary scholars, rationality, validity of intellect, understanding hadiths}
  • یحیی بوذری نژاد*، حسین ایرانپور
    در زمان صفویه، شاخه ای از عالمان از روش طبیعی اجتهاد در استنباط فقهی احکام خارج شدند و به اخباری گری روی آوردند. حکومت صفوی در جایگاه داعیه دار تشیع سلبا یا ایجابا مورد اهتمام علمای شیعه بود؛ به همین سبب، بررسی حرکت های علمی و اجتماعی در این دوره مورد اهتمام است. بررسی نظرات مجتهدها و اخباریان ما را به این مهم رهنمون می سازد که سرچشمه و منشا سنخ تعاملات و کنش های هر کدام از فریقین در نوع نگاه آنان به شان زعامت برای جامعه است که اصولی ها آن را متعلق به مجتهد جامع الشرایط می انگارند و شاه را ملزم به گرفتن اذن از او می دانند، ولی اخباری ها این شان را عرفی می انگارند و به عهده مردم گذاشته اند. تلقی اخباری ها از زعامت جامعه، تبعاتی را در پی داشت. این جریان به نوعی به ظاهرگرایی دامن زد و همین امر سیر ترقی تمدن اسلامی را منحط ساخت و به خودکامگی پادشاهان صفوی دامن زد. از دیگر سو، این جریان و وقوع آن در بستر زمانی صفویه، سبب رواج یافتن خرافات و بدعت هایی در اعتقادات و اعمال مذهبی از جمله اختلافات مذهبی، حجیت یافتن رویا، بدعت گذاری در مناسبت های دینی، به خصوص عزاداری، و نیز تصرف در اعتقادات منجی گرایی شیعی شد. توجه به جایگاه علوم عقلی در دوره صفویه هم درخور توجه است که با کنار نهادن آن، پیامدهای اجتماعی اخباری گری دوچندان شد. این نوشتار با در نظر داشتن روش تحلیل اسنادی، در صدد بررسی منابع و اسناد مختلف تاریخی است تا بتواند فهم خود را هم افق آن عصر بسازد و جلوه های جدیدی از تاثیرات مثبت و منفی و در بعضی مواقع مخرب جریان اخباری گری بر سیر تاریخ ایران اسلامی را کشف سازد و پیامدهای اجتماعی و سیاسی آن جریان در همان دوران را به تصویر بکشد و تفاوت آن با جریان اصول گرایی فقهی را نیز بیان کند.
    کلید واژگان: اخباری گری, مجتهدین, اصولیون, حکومت صفویه, خرافات}
    Yahya Bouzarinejad *, Hossein Iranpour
    During the Safavid era, a branch of scholars left the natural method of ijtihad in jurisprudential derivation of Religious orders and turned to Akhbarism. The Safavid government, in the position of the claimant of Shiism - negatively or positively - was the focus of Shiite scholars; For this reason, the study of scientific and social movements in this period is important. Examining the views of  Mujtahids (Usulis) and Akhbaris leads us to the important point that the source and origin of the type of interactions and actions of each sect is in the way they look at the dignity of leadership for society, which the Usulis consider to belong to the comprehensive Mujtahid and the Shah (King) is required to obtain permission from him, but the Akhbaris have considered this dignity customary and have entrusted it to the  people. Akhbaris' perception of the leadership of the society had consequences. This trend in a way fueled appearanceism and this made the progress of Islamic civilization decadent and fueled the autocracy of the Safavid kings. On the other hand, this school and its occurrence in the Safavid era caused the spread of superstitions and heresies in religious beliefs and practices, including religious disputes, the legitimacy of dreams, heresy in religious dates, especially mourning, as well as capturing the beliefs of Shiite saviorism. Attention to the position of intellectual and rational sciences in the Safavid period is also noteworthy, which by excluding it, the social consequences of Akhbarites are doubled. This article, considering the method of documentary analysis, seeks to examine various historical sources and documents in order to make its understanding in accordance with that era and new manifestations of positive and negative and sometimes destructive effects of the news flow on the course of Aryan history. To discover Islam and to depict the consequences that current  had at the same time, and while explaining in detail their point of view, it also seeks to express its difference with the principled current..
    Keywords: Akhbarites, mujtahids, Osulis, Safavid rule, superstitions}
  • حامد مصطفوی فرد، مهدی عبادی

    نظریه شیخ مفید و سیدمرتضی در مواجهه با اخبار آحاد (عدم حجیت اخبار آحاد) به مرور زمان و با از دست رفتن قراین، ناکارآمدی خود را برای سایر اعصار نشان داد و لذا علامه حلی الگوی فکری جدید را ارایه داد و مبنای ارزیابی حدیث را معیارهای سندی قرار داد، اما ایشان و دیگر فقهای از حلقه های متقدم مکتب حله نسبت به سیره عملی پیشینیان بی اعتنا نبودند و عمل فقهای متقدم به یک روایت (شهرت عملی) را جبران کننده ضعف سند آن می دانستند و اینگونه فقاهت این طیف از آثار سوء سندگرایی در امان ماند. اما حلقه های واپسین مکتب حله (حلقه فکری محقق اردبیلی) با وضع قواعد سخت گیرانه در پذیرش سند روایات از یک سو و بی اعتنایی به اقوال و عمل مشهور از سوی دیگر، بسیاری از روایاتی را که پیشینیان در زمره صحاح می گنجاندند را کنار گذاشتند و اینگونه سند را یگانه معیار ارزیابی روایت قرار دادند و این عملکرد خود تبدیل به یکی از مهمترین دلایل پیدایش جنبش اخباری گری و انزوای مکتب اجتهاد در امامیه شد. نگارندگان در اثر پیش رو این سیر تطور نظریه عالمان مکتب حله در مواجهه با نظریه انجبار را به تصویر کشیده اند و از طریق به تبیین چرایی پیدایش اخباری گری پرداخته اند.

    کلید واژگان: نظریه انجبار, شهرت عملی, مکتب حله, علامه حلی, محقق اردبیلی, اخباری گری}
    Hamed Mostafavifard, Mahdi Ebadi

    The theory of Sheikh al-Mofid and Seyyed al-Mortaza about the criteria for accepting hadiths (the lack of authenticity of "al-Khabar al-Vahed") over time and with the loss of evidence of trust in the transmission of narrations, revealed its ineffectiveness to the later generations, and therefore Allameh al-Helli presented a new model And he made the reliability of narrators a criterion for accepting hadith. But he and other jurists, from the first circle of the Helleh School, were not indifferent to the performance of their predecessors and they considered the action of past jurists on a hadith as compensating for the weakness of the chain of that hadith. In this way, the jurisprudence of this spectrum was spared from the evil effects of this theory (the evaluation of the transmitters as the only criterion for the acceptance of hadiths). However, the last circle of the Helleh school (thinking circle of Mohaghegh al-Ardabili) by setting strict rules in accepting the chain of hadiths (on the one hand) and ignoring the performance of past jurists (on the other hand), many hadiths that were accepted by the predecessors knew, they left it and made this evaluation of the narrators of hadith the only criterion for its acceptance. This performance became one of the most important reasons for the emergence of the al-Akhbari school and the isolation of the al-Ijtahad school in the Imamiyyah. In this article, the authors have explained the evolution of the theory of the scholars of the Helleh School in accepting the theory of al-Enjibar and explained its role in the emergence of the school of al-Akhbari.

    Keywords: Theory of Enjebar, The validity of a hadith according to most of the jurists ‎of the past, school of Hillah, Allameh al-Helli, Mohagheg al-Ardabili, school of ‎Al-Akhbari}
  • رجبی ابوذر، سید محمد کاظمی شیخ شبانی*
    اندیشه «اخباری» بعد از شکل گیری تاکنون در میزان تاثیر بر اندیشه عالمان شیعی نوسان داشته است. به ظاهر، با مجاهدت عالمان اصولی، رویکرد اخباری از صحنه تفکر فقهی رخت بربسته است؛ اما واقعیت آن است که این جریان، هم به لحاظ بینشی و هم از نظر کنشی تاثیر خود را برجای گذاشته است. این نگره، در مسیله مهدویت، حضور و تاثیر خود را بر عالمان شیعی به شکل جدی نشان داده است. این تحقیق به تاثیر کنشی و رفتاری اندیشه اخباری بر حوزه مهدویت در دوران معاصر در میان شیعیان اشاره می کند. یافته اصلی پژوهه حاضر آن است که معرفت دینی ظاهرگرایانه اخباری، هم بر کنش فردی و هم بر کنش اجتماعی شیعیان اثر دارد. اجتناب از مسیولیت های اجتماعی، بیان مباحث غیر ضروری، همچون نقل خواب، احوال شخصی امام زمان؟عج؟ و ملاقات گرایی، عزلت گزینی، اخذ تاکتیک سکوت دربرابر تحرکات مستکبرانه غرب؛ ازجمله اثر کنشی اندیشه اخباری است. همچنین به دلیل همین دیدگاه اخباری، اساسا این اندیشه با حضور زنان در جامعه به عنوان فعالیت های اجتماعی در مورد زمینه سازی ظهور مخالفت می کند. پژوهش پیش رو با روش توصیفی- تحلیلی به سنجش اثرگذاری اندیشه اخباری در سلوک و زندگی فردی و اجتماعی برخی از شیعیان معاصر پرداخته است.
    کلید واژگان: اخباری گری, مهدویت, کنش فردی, کنش اجتماعی, سطحی نگری, عالمان شیعی معاصر}
    Abuzar Rajabi, Seyed Mohamad Kazemi Sheykhshabani *
    The rate of impact of “Akhbari” thought on Shiite scholars’ thought has fluctuated since its formation. Seemingly, due to the efforts of fundamentalist scholars, the Akhbari approach has left the field of jurisprudential thought; however, in reality, this movement has had its impact both in terms of insight and action. This view, in the field of Mahdism, has had its impact and presence on the Shiite scholars in a serious way. This paper addresses the action and behavioral influence of Akhbari thought on the field of Mahdism in the contemporary era amongst the Shiites. The main finding of this paper is that the Akhbari egocentric knowledge of religion has its impact on both individual and social actions of the Shiites. Avoiding social responsibilities, expressing futile discussions, such as narration of dreams, personal status of Imam of the Time (a.s), meeting-oriented[1], seclusion, selection of the technique of silence against the arrogant movements of the West are among the action effects of Akhbari thought. Moreover, due to this view, Akhbarism is against the presence of women in the society as the social activists in relation to the preparing the ground for the appearance (of Imam). The following research measures the impact of Akhbari thought on some of the contemporary Shiites’ personal and social behavior and life style.
     
    [1]. Meeting Imam of the Time (a.s) Personally
    Keywords: Akhbarism, Mahdism, individual action, Social action, superficiality, contemporary Shiite scholars}
  • نقش میرزا محمد اخباری در فراز و فرود مکتب اخباری در دوره فتحعلی شاه (فایل اصلاح کامل بازنگری شده)
    الهام امیری، غلامحسین زرگری نژاد، سینا فروزش*

    پیروزی علمای اصولی بر اخباری ها از مهمترین تحولات درونی تشیع در عهد قاجاریه بود که همواره با پیامدهای سیاسی و فکری همراه بود. موج سوم جنبش اخباری گری توسط میرزا محمد اخباری آخرین نماینده مهم جریان اخباری گری در دوره قاجاریه آغاز شد. پس از این دوره اخباری ها برای همیشه از اصولیها شکست قطعی یافتند. از آن زمان به بعد اصولیان رهبری دینی و سیاسی جامعه شیعه را به دست گرفتند. بنابراین مساله اصلی این تحقیق، نظر به جایگاه میرزا محمد اخباری در این مرحله از جنبش اخباری گری، نقش ایشان در فراز و فرود مکتب اخباری در دوره فتحعلی شاه قاجار می باشد.چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر این دیدگاه است که قرایت از دین و منابع دینی در دوره های مختلف شکل گرفته و این امر موجب پیدایش گرایش های مذهبی مختلفی در درون جامعه شیعی شده است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که میرزامحمد اخباری در دربار فتحعلی شاه قاجار مقرب شد و با تکیه بر قدرت شاه و سوار شدن بر موج احساسات او به ترویج اخبارگری پرداخت . از دیگر سو می دانیم که میرزا محمد، افزون بر اعتقادات تند اخباری و ضد اصولی خود، گرایش به نوعی عقاید مرتبط با علوم غریبه داشت و شاید این امور و پیامدهای فکری و مذهبی آن هم در تصمیم اصولیان در مقابله با او موثر بوده است.

    کلید واژگان: میرزا محمد اخباری, اخباری گری, علمای اصولی, علمای اخباری, فتحعلی شاه قاجار}
    The role of Mirza Mohammad Akhbari in the ups and downs of the Akhbari school during the period of Fath Ali Shah (complete revised revision file)
    Elham Amiri, Gholam Hossein Zargari Negad, Sina Foroozesh *

    The victory of the fundamentalist scholars over the Akhbaris was one of the most important internal developments of Shiism in the Qajar period, which was always accompanied by political and intellectual consequences. The third wave of the news movement was started by Mirza Mohammad Akhbari. Akhbaris were permanently defeated by the fundamentalists forever. Since then, the fundamentalists have taken over the religious and political leadership of the Shiite community. Therefore, the main issue of this research, considering the position of Mirza Mohammad Akhbari in this stage of the Akhbari movement, is his role in the rise and fall of the Akhbari school during the reign of Fath Ali Shah Qajar. The theoretical framework of this research is based on the view that the reading of religion and religious sources has been formed in different periods and this has led to the emergence of different religious tendencies within the Shiite community. The findings of this study show that Mir Mohammad Akhbari approached the court of Fath Ali Shah Qajar and promoted newsmaking by relying on the power of the Shah and riding on the wave of his emotions have caused concern among fundamentalist jurists. we know that Mirza Mohammad, his sharply prophetic and anti-fundamentalist beliefs, tended to some kind of ideas related to foreign sciences, and perhaps these matters and their intellectual and religious consequences were also influential in the decision of the fundamentalists to oppose him.

    Keywords: Fath Ali Shah Qajar, Akhbari, Graduation Scholars, Akhbari Scholars, Mirza Mohammad Akhbari}
  • حامد مصطفوی فرد*، حمید ایماندار
    زمانی که علامه حلی نظریه «حجیت اخبار آحاد» را برگزید، مبنای ارزیابی حدیث را معیارهای سندی و اوصاف راوی قرار داد و بدین سان مشروعیت روایت بر شرایط راوی متمرکز شد؛ اما اینگونه نبود که وی قراین پذیرش روایت (به ویژه شهرت عملی) را کنار بگذارد. وی از قراین پذیرش روایت غفلت نکرد؛ اما پذیرش قراین در بین عالمان بعد از وی روز به روز کمرنگ تر شد، به ویژه در فقاهت محقق اردبیلی و شاگردانش. حلقه فکری محقق اردبیلی نسبت به نظریه «انجبار» رویکردی انتقادی داشت و از سوی دیگر، با اشتراط ایمان در پذیرش روایت راوی، حجیت را در «صحیح» و بلکه «صحیح اعلایی» منحصر کردند. این سختگیری در پذیرش روایات، زمینه تقویت جنبه های عقلی فقاهت حلقه فکری محقق اردبیلی و گسترش تمسک بر عمومات و اطلاقات آیات الاحکام و سنت قطعی و استخراج فتوا بر اساس آنها را فراهم کرد. در چنین فضایی کاملا طبیعی است که با کنارگذاشتن بخش اعظم روایات، برخی نتایج این رویکرد را برنتابند و در برابر این رویکرد قیام کنند و این گونه مکتب «حله» خود زمینه زوال خود و ظهور مکتب «اخباری گری» را فراهم کرد.
    کلید واژگان: محقق اردبیلی, صاحب معالم, صاحب مدارک, مکتب حله, اخباری گری, تنویع رباعی, خبر واحد}
    Hamed Mostafavifard *, Hamid Imandar
    When Allamah Helli selected the theory of 'authority of individual hadiths', he set the criteria of authority chain and the characteristics of the transmitter as the bases for evaluation of hadith. In this way, the legitimacy of a hadith was focused on the conditions of the transmitter. However, he did not reject the evidences for accepting a hadith (especially the practical fame). Indeed, he did not ignore the evidences for accepting a hadith, but this approach lost its effect and popularity among the scholars after him, especially in the jurisprudence of Muhaqqeq Ardabili and his disciples. Muhaqqeq Ardabili's intellectual circle had a critical approach to the theory of injibār and, on the other hand, by mentioning 'faith' as a condition in accepting the transmitter's tradition, they had restricted authority to ṣaḥīḥ (right) and ṣaḥīḥ aʿlāʾī (sublime right) hadiths. This rigidity in accepting traditions prepared the ground for reinforcing the rational aspects of the jurisprudence of Muhaqqeq Ardabili's intellectual circle and diffusing resort to the generalities and specificities of the verses on precepts and the definite tradition as well as extracting fatwas accordingly. In such an atmosphere, it is quite normal that, by putting aside a large body of traditions, some would not accept such as approach and rise against it. In this way, the Ḥilla school prepared the ground for its own decline and emergence of traditionalism.
    Keywords: Muhaqqeq Ardabili, author of Maʿālim, author of Madārik, Ḥilla School, traditionalism, tanwīʿ rubāʿī (fourfold division), individual narration}
  • فروغ پارسا*
    محمد بن مرتضی معروف به مولی محسن فیض کاشانی از مشاهیر شهر کاشان در سده یازدهم و دوران صفویان است. زندگی فیض کاشانی مقارن با نهادینه شدن مذهب شیعه در ایران بوده و وی در جهت گسترش آموزه های شیعی آثار گران سنگی در فلسفه، عرفان، اخلاق، فقه، تفسیر و حدیث تالیف کرده است. فیض کاشانی تحت تاثیر دیدگاه های حکمی (فلسفی، عرفانی) و نیز اخباری گری استادان خود قرار داشته همچنین از سنت های رایج در بوم کاشان بهره برده است. این جستار آثار فیض کاشانی را با روش کتابخانه ای و با رویکرد تحلیلی تاریخی مورد پژوهش قرار داده است. تتبع در شرایط تاریخی و اجتماعی و آثار فیض نشان می دهد فیض کاشانی برخلاف برخی گزارش ها اخباری نبوده است. در واقع فیض کاشانی به گونه خلاقانه ای در آثارش موفق شده دیدگاه های حکمی و اخباری استادان خود را تلفیق کند. از نگاه فیض، عقل و وحی و عرفان با هم سازگاری دارند و همه گونه آموزه های فلسفی و عرفانی در خلال حدیث امامان شیعه قابل دستیابی است. فیض کاشانی بر اساس نتیجه این جستار، برای حل تعارض اخباری گری و حکمت گرایی رهیافت تاویل گرایی را برگزیده است.
    کلید واژگان: فیض کاشانی, کاشان, اخباری گری, حکمت گرایی, تاویل گرایی}
    Phorogh Parsa *
    Mullah Mohsen Fayz Kashani is one of the famous people of Kashan in the eleventh century duringthe Safavid era. Fayz Kashani's life coincided with the institutionalization of the Shiite religion in Iran, and he has tried to spread Shiite teachings. He has written many valuable books in the field of Quran, Hadith, Fiq (Jurisprudence), philosophy, moral, and Ethics. Fayz Kashani has been influenced by philosophical and mystical views as well as the scripturalism of his masters. Fayz has also deployed the common traditions of Kashan and succeeded in combining these views significantly in his works. According to fayz, reason, revelation, and mysticism are compatible, and there are various kinds of philosophical and mystical teachings in the hadiths of Shiite Imams. This research through the following the works of Fayz has come to this conclusion that fayz has chosen the hermeneutic approach for resolving the conflict between hadith and mysticism.
    Keywords: Fayz Kashani, Kashan, scripturalism, Philosophy, Hermeneutic}
  • مهدی حسین زاده یزدی، کوشا وطن خواه*

    مکتب فقهی اخباری در سده یازدهم هجری درون نظام فقاهت امامیه پدید آمد و منشا تحول های فراوانی در تاریخ اجتهاد امامیه شد، به طوری که در اغلب پژوهش های مرتبط با تاریخ ایران، فصلی به منازعه اصولی-اخباری اختصاص داده شده است. محققان متعددی از رشته های مختلف در شکل گیری حوزه مطالعاتی اخباری پژوهی مشارکت داشته اند که به رغم تفاوت دیدگاه و گوناگونی حوزه های پژوهشی چند مضمون مشترک در آرای آنها مشخص است که «عقل ستیزی اخباریان» از مشهورترین آنهاست و به اشکال مختلف در ادبیات نظری پژوهشی این حوزه بازتولید می شود؛ از جمله اینکه اخباریان علاوه بر علم اصول فقه با فلسفه، کلام و عرفان نظری و در سطحی بالاتر با هر شکل از استدلال منطقی مخالف بوده اند و گاه گامی فراتر نهاده آنان را از اساس مخالف تفکر دانسته اند. گروهی با نسبت دادن ویژگی های ذاتی به این مکتب آن را معادل کم تحرکی اندیشه ای انگاشته اند و بعضی دیگر گفته اند اندیشه اخباری به کار فرونشاندن مخالفت های مردمی در سال های پایانی دوره صفوی می آمده است. گروهی از محققان نیز این مکتب را مشابه سلفی گری و نص گرایی دانسته اند. در این مقاله با هدف ترسیم مختصات خوانش عقل ستیزانه از اخباریان، با استفاده از روش اسنادی و تحلیل متنی، آرای هفت صاحب نظر تجزیه و تحلیل، مقوله بندی و بررسی انتقادی شده است؛ افرادی که به نحوی در شکل گیری، توسعه و بازتولید خوانش عقل ستیزانه نظریه اخباری سهمی داشته اند. یافته این تحقیق آن است که در تمام آثار پژوهشی این حوزه خوانش ویژه ای از مضمون نظریه اخباری محوریت دارد که می توان آن را «تم عقل ستیزی» نامید. در این پژوهش با نقادی این خوانش عقل ستیزانه سعی شد الگوی جدیدی برای اخباری پژوهی معرفی شود.

    کلید واژگان: استرآبادی, عقل, اخباری گری, اصولی گری, فقه شیعه}
    Mahdi Hoseinzadeh Yazdi, Koosha Vatankhah *

    Akhbārīsm as a jurisprudential school within Imami scholarship came into existence in the 11thAH/17thAD century and caused many long-standing changes in the history of Imami ijtihad. Accordingly, the majority of research projects into Iran’s history include a chapter concerned with the Usūli-Akhbārī conflict. Akhbari studies is a field wherein many researchers from various academic backgrounds have contributions who, despite differences in perspectives and projects, share some themes amongst which anti-rationality is the most important and the most re-producing one. A group of researchers treat Akhbārīs as opponents not only to usūl al-fiqh but also philosophy, theology, and theoretical mysticism and at a higher level to every genre of argumentation and reasoning while in some cases they step forward to basically opposing thinking of any kind.  A group of researchers attribute some essentialities to the school and put it in the same line with sedentary style of thinking while others suggest that Akhbārī thought was good enough to suppress popular movements.  A group of researchers compare this school, in epistemology and methodology, with Salafism, Scripturalism, and Literalism. Anti-rational theme is extensively repeated across different research projects to the extent that it has now become a cliché preventing researchers from a descent observation. In this way the constructive role of the Akhbārī thought and the necessary function performed by Akhbārī ulama in the history of Shi’ite jurisprudence is being neglected.    Putting anti-rational theme at the centre of the study and in order to open up a new horizon for Akhbārī literature, this paper is devoted to an evaluation of the works of eight scholars who actively took part in the formation of Akhbārī literature. In doing so, the article attempts to challenge the existing style of interpretation dominant over studies concerned with Akhbārīsm.

    Keywords: Astarābādī, Reason, Akhbārīsm, Usūlism, Shi’ite Jurisprudence}
  • مهدی حسین زاده یزدی، کوشا وطن خواه*

    مجموعه پژوهش های اخباری شناسی اعم از مخالف و موافق، این نکته را مفروض گرفته اند که آموزه های بنیادین مکتب اخباری دال بر آن است که اخباریان با نقش آفرینی سیاسی اجتماعی عالمان دین مخالف بوده اند. از نظر مخالفان، نبود نظریه سیاسی در این مکتب، علمای اخباری را از ایفای نقش سیاسی-اجتماعی در برهه های مهم تاریخی باز داشت. در نقطه مقابل موافقان، روی گردانی علمای اخباری از ایفای نقش سیاسی در جامعه را مثبت ارزیابی می کنند و با ترسیم چهره ای غیرسیاسی از آن ها نقش تاریخی شان را تلاشی برای حفظ سامان اجتماعی و مبارزه با قدرت همه جاگیر مجتهدان می دانند. به هر حال از این نظر که اخباریان هیچ نقش سیاسی برای عالم دینی درنظر نمی گرفته اند، تفاوتی میان دو گروه به ظاهر متعارض وجود ندارد. این درک از نظریه اخباری را می توان خوانش سکولاریستی از اخباریان نامید. در این مقاله به روش تحلیل متنی و با هدف بررسی و سنجش فهم سکولاریستی از نظریه اخباری، پس از مرور مختصر آرای برخی از مشهورترین پژوهشگران حوزه شیعه شناسی، دو تحقیق دانشگاهی نقد و ارزیابی می شود که به فاصله ده سال از یکدیگر و در دو رشته متفاوت تالیف و در دو دانشگاه مختلف دفاع شده اند. سیدمحسن آل غفور (1379) و روح الله اسلامی (1389) به رغم تفاوت های روشی و نظری، هردو در این فرض و نتیجه گیری شریک اند که دلالت آموزه های مکتب اخباری بر این است که عالم دینی نمی تواند و نباید نقش سیاسی برعهده بگیرد. مقاله حاضر، به خصوص با ارجاع به آثار استرآبادی، به این یافته می رسد که ادله این پژوهشگران به هیچ وجه وافی به مقصود نیست و نمی تواند چنین برداشتی از آموزه های مکتب اخباری را تایید کند. نتیجه گیری نهایی بیانگر آن است که علمای اخباری نه بیشتر و نه کمتر از دیگر علمای امامیه قایل به نقش آفرینی سیاسی اجتماعی فقها بوده اند.

    کلید واژگان: اخباری گری, اصولی گری, سیاست مدنی, محمدامین استرآبادی, مشروطه, ولایت فقیه}
    Mahdi Hoseinzadeh Yazdi, Koosha Vatankhah *
    Introduction

    Research projects into Akhbārīsm seem to be taking for granted that Akhbārī doctrines imply any refutation of socio-political role for the religious scholars. Not only studies concerned with the establishing period of the school but also those devoted to the decline period of the school treat Akhbārīsm as an apolitical fraction in Shi’ite scholarship. This is what might be called secularist notion of the Akhbārī theory. However, the main Akhbārī texts do not leave a room for such an interpretation and moreover the social roles and state functions performed by Akhbārī ulama are strong negations to this understanding. 

    Method

    In order to evaluate the secularist notion of the Akhbārī Theory and thus to criticise it, this article makes use of a textual analysis method to examine the ideas and the discussions generated by the most prominent scholars in the field and then focuses on two particular academic researches whose theoretical framework takes root in the existing Akhbārī literature.  

    Findings

    The contesters who evaluate the role and the function of the Akhbārīsm negatively, believe that Akhbārī ulama failed to play a socio-political role in decisive episodes of the history because Akhbārīsm lacked a political theory while on the other hand their Uṣūlī counterpart were capable, in theory and practice, to lead the society in fatal events. During the second phase of Perso-Russian war, for instance, Uṣūlī mujtahids issued fatwas urging Muslims to defend their homeland. Tobacco fatwa by which Shi’ite Muslims were prohibited from smoking tobacco is another occasion declaring the role and importance of Uṣūlī doctrines. Additionally, Iranian Constitutionalism is a significant event for the glorification of the Uṣūlī School. During victorious Constitutional Revolution the importance of theory of ijtihad and the role of Uṣūlī agenda is far beyond denial. Reportedly, Akhbārī ulama did play no role. Supposedly, they are all scenes wherein Akhbārī ulama were absent.Similarly, the appreciators depict an apolitical portrait of the Akhbārī ulama who, historically, did their best to preserve the social integrity and to oppose the unlimited power of the mujtahids. They suggest that Akhbārī ulama believed in no political role for the religious scholars. Therefore, central to their attention was how to maintain integrity of the society by guaranteeing a life safety for Sufis as well as Sunni minorities. Akhbārī refutation of emulation theory by which they meant an opposition against mujtahids was positive in function because it was capable to accredit laypeople understanding of the sacred texts. This linear epistemology was an absolute threat to social position of mujtahids who defended some hierarchical epistemology based on which the society was divided into two groups: a majority of laypeople who ought to emulate a minority of knowledgeable ulama.     

    Results & Conclusion

    These apparently adversaries seem to share the same idea based on which Akhbārī ulama were propagating a notion of secularism. Reviewing well-known researchers in this field, this article focuses on two academic theses authored in a ten-year-period. Relying on different methodological and theoretical bases, Mohsen Al-e-Ghafour (2000) and Rouhollah Eslami (2010) share the same idea and conclusion that according to Akhbārī doctrines religious scholars are not allowed -and must not be- to play any political role. However, referring to Amin Astarābādī himself, this article reaches this conclusion that their argumentations are not documentarily satisfied and fail to confirm their interpretation. Besides, the so-called Akhbārī ulama were in close contacts with the state and people as well which makes us regard this interpretation historically indefensible.

    Keywords: Iranian Constitutionalism, Usulism, Akhbarism, Guardianship of Jurisconsult, Astarābādī, politics}
  • مریم مشهدی علی پور*، مهدی مهریزی، سید محمدعلی ایازی، کاظم قاضی زاده

    آشنایی با دیدگاه ‏های علما، پیش‏نیاز هر گونه داوری درباره دیدگاه اسلام درباره مسئله زن است. یکی از علمای تاثیرگذار در مباحث زنان شیخ حر عاملی است. به‏ طوری که برخی از مسایل زنان، میراث برجای مانده از آراء این عالم اخباری است. در نوشتار حاضر تلاش می‏شود دیدگاه‏ های حدیثی «شیخ حر عاملی» را در مسئله زن و تاثیرات آن بر مباحث زنان بررسی کنیم. با واکاوی آراء حدیثی حر عاملی در مسایل زنان و با مقایسه دیدگاه ‏های وی با علمای قبل از او به این نتیجه می‏رسیم که افزایش تعداد روایات در کتب وی، نوع چینش روایات، نوع باب‏بندی روایات و شرح روایات در مسایل زنان تاثیر به‏ سزایی گذاشته است. به ویژه در تشدید مسایلی چون: مردسالاری، خانه ‏نشینی زنان، تشویق به متعه و تعدد زوجات میتوان تغییرات ایجاد شده را مشاهده کرد.

    کلید واژگان: اخباری‏گری, زن, مردسالاری, متعه, تعدد زوجات, اطاعت از مرد, وسائل الشیعه}
    Maryam Mashhadi *, Mahde Mahreza, MohammadAli Ayazi, Kazem Ghazizadeh

    Familiarity with the Muslim scholars’ viewpoints is the prerequisite of all kinds of judgment about the perspective of Islam on women. One of the influential scholars in the discussions of women is Shaykh al-Ḥurr al-‘Āmilī, to the extent that some of the problems of the women are deemed a bequest from this Akhbārī scholar. It is attempted in the present writing to study the hadith-oriented viewpoints of Shaykh al-Ḥurr al-‘Āmilī in the issue of women and investigate its effects on this issue. By analyzing the hadith-oriented opinions of Shaykh al-Ḥurr al-‘Āmilī in the matter of the women and by comparing his views with those of his predecessors we conclude that the increase of the number of traditions in his books, the arrangement type of traditions, the classification type of traditions and the commentary on the traditions have remarkably affected the issues of the women. These changes can be seen especially when such problems as: male domination, women being confined in their home, encouragement for temporary marriage (mut‘ah) and polygamy are exacerbated.

    Keywords: advocacy of Akhbarism, Women, male domination, temporary marriage, polygamy, obedience to husband, Wasā’il al-Shī‘ah}
  • نعمت الله صفری فروشانی، روح الله صمدی*
    کتاب «حلیه الابرار» پیرامون سیره معصومان؟عهم؟ به قلم محدث قرن11 و12 امامیه، سید هاشم بحرانی است. این کتاب به دلیل شباهت فراوان به کتاب «بحارالانوار»، در بخش تاریخ زندگانی ایمه، جایگاهی همانند آن کتاب را داراست. بخش پایانی کتاب در مجلد پنجم، حاوی روایات مهدویت است. با این که بحرانی در زمینه مهدویت سه کتاب مستقل نوشته است؛ حلیه الابرار جامعیت کم نظیری در موضوعات مختلف مهدویت داشته است. مطالعه مهدویت نگاری بحرانی موجب آگاهی بیش تر از تفکرات مهدوی اخباریان در دوره صفویه -عصر احیای مجدد اخباری گری می شود و همچنین شناسایی ویژگی های حدیث گرایی بحرینی ها را در پی دارد. همچنین بحث از وجود روایات فراوان مهدوی در منابع عامه، آشنایی با منابعی که فعلا مفقود می باشند، ولی نویسنده از آن ها نام برده و چگونگی تاثیر شرایط سیاسی دوره صفویه بر مهدویت نگاری شیعه، از دیگر جهات اهمیت است. بررسی همراه با توجه به سند و متن روایات کتاب، گویای رویکرد اخباری گری حداکثری بحرانی در انتقال مطالب کتابش است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی، با بهره گیری از رویکردهای تاریخی، رجالی و حدیثی همراه است.
    کلید واژگان: مهدویت نگاری, حلیه الابرار, سید هاشم بحرانی, اخباری گری}
    Nematollah Safari Foroushani, Roohollah Samadi *
    The book “Hilyat al-Abrar”, about the life of the infallibles (A.S) is written by Seyyed Hashem Bahrani, the narrator of hadiths at 11th and 12th century after hijrat. Due to its great resemblance to the book “Bahar al-Anwar” in the life history section of the Imams, this book has a similar position. The final part of the book in volume 5 contains Mahdism traditions. Although Bahrani has written three independent books, Hailyat al-Abrar has had unparalleled comprehensiveness in various subjects of Mahdism. The study of Mahdism writings of Bahrani brings about more awareness of the Mahdism thoughts of Akhbarian in the Safavid period- the era of the revival of Akhbarism-. Moreover, it results in identifying the characteristics of Bahraini hadithism. In addition, the other important aspects include the discussion of the existence of many Mahdism traditions in public sources, acquaintance with the sources that are currently missing, but the author mentioned them, and how the political conditions of the Safavid period affected Shiite Mahdism. A review with regard to the document and text of the book indicates the maximum of Ahkbarism approach to convey the contents of his book. The descriptive-analytic research method is accompanied with the historical, authority-related, and hadithi approaches.
    Keywords: Mahdism-writing, Hilyat al-Abrar, Seyyed Hashem Bahrani, Akhbarism}
  • رولا جردی، رضا مختاری*
    دیدگاه رایجی که قایل است محمد امین استرآبادی (م. 1036 قمری /1626 میلادی) نزد فقیه اصولی شهیر، شیخ حسن صاحب معالم (م. 1011 قمری/1602 میلادی)، فرزند شهید ثانی (م. 965 قمری/1558 میلادی)، تلمذ کرده و تا پیش از اخباری شدن در شهر مکه، بیشتر عمر خویش را مجتهد بوده، پایه و اساسی ندارد. این دیدگاه در اواخر قرن نوزدهم و به واسطه کتاب روضات الجنات محمدباقر خوانساری مطرح شد و سپس بی آنکه مداقه ای بر آن صورت گیرد، به روایت های اصلی پیرامون زندگینامه، حیات و مقامات علمی استرآبادی راه یافت. بر این اساس، بسیاری از علما و محققان عصر جدید این دیدگاه را پذیرفتند و مبنای رای خویش قرار دادند و لذا نتیجه گیری های ناقصی پیرامون ماهیت جنبش اخباری او ارایه کردند. طبق بررسی دقیق آثار استرآبادی و اشاراتی که وی به اساتیدی که نزد آن ها و اماکنی که در آن ها درس آموخته داشته، این شهر شیراز است که نقش اصلی را در شکل دهی به مواضع اولیه اخباری وی در کلام شیعی او داشته است نه مکه؛ کلامی که از مواضع اخباری او در فقه و حدیث آکنده است. چنانکه از جوازات اعطا شده به استرآبادی بر می آید، او در پی نقل حدیث از مجتهد نامدار، محمد صاحب مدارک (م. 1009 قمری/1600 میلادی)، بوده اما نزد وی درس اجتهاد نخوانده است. تمامی این یافته ها ما را بر آن می دارد که در سابقه و ماهیت اندیشه اخباری استرآبادی، که در بخش عمده ای از ادبیات پژوهشی دست دوم آمده است، تردید کنیم و مجموعه مشخصی از عوامل فکری و سیاسی-اجتماعی موثر در شکل گیری آن را مطمح نظر قرار دهیم.
    کلید واژگان: استرآبادی, اخباری گری, اجتهاد, اصول}
    Rula Jurdi, Reza Mokhtari *
    The prevalent view that Muḥammad Amīn al-Astarabādī (d. 1036/1626-7) studied with a prominent uṣūlī (rationalist) jurist, namely, Shaykh Ḥasan Ṣāḥib al-Ma’ālim (d. 1011/1602), the son of al-Shahīd al-Thānī (d. 965/1558), and that he was a mujtahid for most of his life before he converted to akhbārism (traditionalism) in Mecca, is largely unfounded. This view surfaced during the late nineteenth century, through Muḥammad Bāqir al-Khwānsārī’s Rawḍāt al-Jannāt, and was uncritically integrated into the major bio-bibliographical accounts on al-Astarabādī’s life and scholarship afterwards. Many modern scholars in turn adopted this view, producing inadequate conclusions about the nature of his akhbārī movement. Based on a close assessment of al-Astarabādī’s extant works and his references to his teachers and places where he studied, Shiraz rather than Mecca was decisive in shaping his early traditionist stance in Shī’a kalām (rational theology), which resonated with his traditionist positions in jurisprudence and ḥadīth. As far as one can tell through his yāzās (scholarly licenses), he sought to transmit ḥadīth from one mujtahid, namely, Shaykh Muḥammad Ṣāḥib al-Madārik (d. 1009/1600), but did not receive training in ijtihad (rational legal inference) with him. He appears to have been well-versed in the methods used by ūṣūlī jurists to evaluate ḥadīth and derive the law, prior to that time, through his studies in Shiraz. All these findings, lead us to question the background and nature of his akhbārī thought as they were presented in much of the secondary literature, and to bring attention to a distinct set of intellectual and sociopolitical forces that shaped it.
    Keywords: Safavid intellectual history, Muḥammad Amīn al-Astarabādī, akhbāriyya, ijtihād, kalām scholarship in Shiraz, Muḥammad Bāqir al-Khwānsārī}
  • علیرضا ملائی توانی*
    این مقاله به نقد کتاب تاریخ ایران در دوره قاجاریه: عصر آقامحمدخان اثر غلام حسین زرگری نژاد می پردازد. ازآن جاکه زندگی و عملکرد آقامحمدخان قاجار از مباحث مناقشه انگیز تاریخ ایران است، تاکنون پژوهش ها و رمان های تاریخی فراوانی درباره او نوشته شده است. به طور کلی، هم در گفتمان تاریخ نگاری دوره پهلوی و جمهوری اسلامی و هم در پژوهش های مستقل از وی چهره ای خون ریز، بی رحم، و انتقام جو ترسیم شده است که اگر حکومت زندیه را برنمی انداخت، سرنوشتی متفاوت تر در انتظار ایران بود. زرگری نژاد در زمره پژوهش گرانی است که در آثار پیشینش همین نگاه را به آقامحمدخان بازتاب داده، اما در کتاب تاریخ ایران در دوره قاجاریه: عصر آقامحمدخان کوشیده است این تصویر را با خوانش انتقادی منابع و اسناد زیرسوال ببرد و چهره ای کاملا متفاوت از وی ترسیم کند. شخصیتی که نه تنها شایعات مطرح شده درباره بی رحمی او، به ویژه کورکردن مردم کرمان یا قفقاز، صحت ندارد، بلکه برعکس، او درمیان مدعیان قدرت، ازجمله لطفعلی خان زند، تنها کسی بود که به ایران و احیای قلمرو تاریخی آن می اندیشید و تمام تلاشش مصروف مسئله ایران بود. این مقاله با رویکردی انتقادی می ‎کوشد آرا و دیدگاه های زرگری نژاد را ارزیابی کند.
    کلید واژگان: آقامحمدخان قاجار, سلطنت آسمانی, اخباری گری, مسئله ایران, دوره جدید}
    Alireza Mollaiy Tavany *
    This article criticizes Gholamhossein Zargarinejad's book that named "History of Iran in the Qajar Period: The Age of Aga Mohammad Khan". The life and work of Aga Mohammad Khan Qajar is one of the controversial topics in Iranian history, there has been much research and historical novels written about him so far. Generally, bloody, cruel, and vengeful figures have been drawn in both the Pahlavi and Hslmic Repoblic-era historiography discourse and independent research. That would have been a different fate for Iran if it had not abolished Zandieh's government. Zargirinejad is one of the scholars who echoed this view in his earlier works but in his book "History of Iran in the Qajar Period: The Age of Aga Mohammad Khan", he has attempted to altered this picture with a critical reading of sources and documents and to draw completely different figures. A person whose not only rumors about his cruelty, especially the blindness of the people of Kerman or the Caucasus, but also the opposite, He was the only one among the claimants of power, including Lotfali Khan Zand, who completely thought about Iran and the revival of its historical realm. This article attempts to critically evaluate the views and views of Zargarinejad.    Keywords:
    Keywords: Agha Mohammad Khan Qajar, Heavenly Reign, Predictability, Iran's problem, New Age}
  • اکرم جعفری *، مهین شریفی اصفهانی، علیرضا دل افکار
    از مباحث جدی حجیت خبر واحد، قاعده تسامح در ادله سنن و چشم پوشی از برخی شرایط اعتبار روایی است. طبق این قاعده خبر غیرثقه در مورد احکام غیرالزام آور قابل پذیرش است و مانند احکام الزامی سخت گیری در سند نیاز نیست. اصل تسامح به شکل غیررسمی میان محدثان اولیه اهل سنت آغاز، سپس با گذر زمان بین شیعیان تبدیل به یک قاعده شد. این مقاله با شیوه توصیفی- تحلیلی به واکاوی عوامل موثر در رویکرد به قاعده تسامح پرداخته و سه عامل روایات، جریان های حدیثی و الگوگیری شیعه از اهل سنت در قاعده معرفی شد. عامل روایات شامل احادیث «من بلغ»، «من رد عنی حدیثا» و «ما جاءکم عنی من خیر» بوده و فحوای آن‏ها دلیلی بر کنار نهادن ارزیابی روایی شد. جریان های نص گرای افراطی برای نقد حدیث جایگاهی قایل نبوده و همه احادیث را معتبر می دانستند. همه روایات سه گانه درمنابع شیعی موجود نبوده و سهل گیری در پذیرش احادیث ضعیف مورد اتفاق همگانی علما نبود و جریان‏های حدیثی موثر در فریقین بیش از دو عامل دیگر در شکل گیری قاعده تسامح سهیم بودند.
    کلید واژگان: قاعده تسامح, ادله سنن, جریان‏های حدیثی, احادیث من بلغ, اخباری گری}
  • عظیم ایزدی اودلو، علیرضا ازغندی*، مجید توسلی رکن آبادی، سید مصطفی ابطحی
    پیروزی علمای اصولی بر اخباری ها از مهمترین تحولات درونی تشیع در عهد قاجاریه بود که همواره با پیامدهای سیاسی و فکری همراه بود. بدون شناخت از مواضع این دو جریان امکان شناخت دقیق از تحولات قرون نوزده و بیست ایران امکان پذیر نیست. بنابراین مساله اصلی این تحقیق، پاسخگویی به این سوال است که منازعه مکتب اصولی و اخباری چه پیامدهای فکری و سیاسی برای جامعه امامیه داشته است. چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر این دیدگاه است که قرائت از دین و منابع دینی در دوره های مختلف شکل گرفته و این امر موجب پیدایش گرایش های مذهبی مختلفی در درون جامعه شیعی شده است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که بدون پیروزی اصولیون بر اخباریون، علما نمی توانستند در ایران قرون نوزده و بیست چنین نقش گسترده ای پیدا کنند.
    کلید واژگان: اصولی گری, اخباری گری, مرجعیت, اجتهاد, ولایت فقیه}
  • داود فیض افرا، حسین ارجینی
    در عصر غیبت، شیعیان در منابع و روش استنباط احکام به دو دسته اخباری و اصولی تقسیم شدند. مکتب اخباری، حدود دو قرن به عنوان اندیشه مسلط مطرح بود تا اینکه گسترش اندیشه آیت الله بهبهانی و شاگردانش موجب افول اندیشه اخباریان گردید. با پیروزی اصولیان و به تبع آن قدرت یافتن اجتهاد، زمینه ورود علما به سیاست فراهم شد؛ پیروزی انقلاب اسلامی یکی از جلوه های این اندیشه محسوب می گردد. در این عصر، شواهدی متغایر با اندیشه اصولی مشاهده می شود. براین اساس مسئله تحقیق پیش رو، بررسی میزان ارتباط شواهد و رفتارهای موجود در اندیشه اخباری گری در دوران انقلاب اسلامی است. فرضیه این تحقیق بر ارتباط شواهد موجود بر اخباری گری مبتنی است. گسترش رویکرد ظاهرنگری به قرآن کریم، سطحی نگری، گسترش استناد به خواب و رویا، تقابل با علوم عقلی و فعالیت مکتب تفکیک و انجمن حجتیه از شواهد بازتولید اندیشه اخباری گری محسوب می شود.

    کلید واژگان: اخباری گری, نواخباریان, مکتب اجتهاد اصولی, انقلاب اسلامی}
    Davud Feizafra Dr, Hossein Arjini Dr
    In the Age of Occultation, Shiites are categorized into two groups of Akhbaris and Usulis based on the sources and methods they apply in the deduction of religious rulings. Akhbari school was the prevailing thought for two centuries. However, the expansion of Ayatollah Behbahani’s and his students’ thoughts led to the decline of Ahkbarism. With the victory of Usulis and consequent empowerment of ijtihad, the ground was prepared for the entry of the scholars into politics; the victory of Islamic revolution is a manifestation of this thought. In this age, some evidence is witnessed which are contrary to the Usuli thought. Therefore, this research is aimed at studying the extent of the relation between evidence and the behaviors in Akhbarism during the age of Islamic Revolution. The hypothesis of this research is that there is a relation between the existing evidence and Akhbarism. The expansion of literal approach to the Qur’an, superficial views, expansion of reference to dreams, confrontation with intellectual sciences, activities of Tafkik school and Hujjatiyya Association are evidences for the reproduction of Akhbarism.
    Keywords: Akhbarism, Neo-Akhbarism, school of Usuli ijtihad, Islamic revolution}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال