به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اسلام سنتی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سید علی بطحایی*، مهدی فرمانیان، ابراهیم قاسمی
    شیوه مواجهه با عناصر ثابت و متغیر، از موضوعات اصلی گونه شناسی اسلام سنتی است. با قبول این انگاره که احکام شرعی تابع مصلحت و مفسده نفس الامری اند و نقش انکار نشدنی شرایط زمانی - مکانی در تبدل قلمرو عناصر ثابت و متغیر وجود دارد، این مسئله فرعی پیش می آید که دامنه احکام ثابت و متغیر در طیف های اسلام سنتی تا کجاست؟ و چه مرزی میان احکام ثابت و متغیر وجود دارد؟ آیا قلمروهای متفاوتی برای عناصر ثابت و متغیر در این گفتمان ترسیم شدنی است؟ آیا می توان حدود و ثغور مشخصی را برای این عناصر ترسیم کرد؟ و دامنه تغییر در ثوابت در چه حوزه هایی است؟ پژوهش پیش رو ضمن تمرکز بر ارزیابی حدیث نبوی «حلال محمد حلال ابدا إلی یوم القیامه» و تحلیل آثار مترتب بر این حدیث، بر آن است که شیوه مواجهه طیف های سه گانه سنتی را با روش توصیفی - تحلیلی بررسی کند و روش شناسی آنها را تبیین نماید. نتایج این پژوهش نشان می دهد طیف محافظه کار سنتی به فربهی عناصر ثابت و نحافت عناصر متغیر ملتزم هستند و طیف مقاصدی سنتی، با نگاه جامع الاطراف به عناصر متغیر به قلمرو نحیف عناصر ثابت و توسعه دایره متغیرات التزام دارند؛ از این رو از ارائه راه حل های جدید برای کنش فعالانه به چالش های پیش روی اسلام و مدرنیته بهره می برند.
    کلید واژگان: اسلام سنتی, گونه شناسی, ثابت, متغیر}
    Seyed Ali Bathaei *, Mehdi Farmanian, Ebrahim Qasemi
    A central theme in the typology of traditional Islam is its treatment of constant and variable elements within the religion. Given that Sharia laws possess intrinsic advantages and disadvantages in various actions, and considering the significant influence of temporal and spatial contexts on these elements, a secondary question arises: What is the scope and boundary of constant and variable rulings in traditional Islam? Can distinct domains be identified for constant and variable elements, and are specific boundaries discernible between them? How much variation can constants accommodate? This research aims to assess the Prophetic hadith, “Muḥammad’s halal is halal forever until the Day of Resurrection,” and its implications by examining the approaches of three traditional groups using a descriptive-analytic method. The study reveals that the traditional conservative group tends to uphold a rigid view of constant elements and a more flexible view of variable elements. In contrast, the traditional teleological group, with its broader perspective on variable elements, supports a more flexible approach to constants and an expansion of variables. These differing perspectives offer new insights into how Islam can proactively address contemporary challenges and modernity.
    Keywords: Traditional Islam, Typology, Constants, Variables}
  • مرتضی عمرانی، سعید اسلامی*، کمال پولادی

    اسلام به عنوان ایدیولوژی ای سیاسی برای اولین بار با پیروزی انقلاب اسلامی محقق شد؛ اما آنچه در این بین کمتر مورد توجه دارد تبیین چرایی و چگونگی شکل گیری و رشد اندیشه اسلام سیاسی می باشد. گفتمان اسلام سیاسی، بر اساس اندیشه های امام خمینی(ره)، بر ولایت فقیه، فقه و روحانیت به عنوان مفسران اصلی شریعت تاکید دارد. اسلام سیاسی فقاهتی نیز پس از انقلاب اسلامی با پشتوانه امام خمینی و روحانیت به عنوان قدرتمندترین گفتمان مطرح گردید. این گفتمان به آرامی نشانه ها و مفاهیم خود را در یک مناظره سخت گفتمانی و دررویارویی با گفتمان های دیگر تثبیت نمود. از سویی از دیرباز تلاش‏های بسیاری برای حل چالش بین سنت و مدرنیته صورت گرفته است. اصلی ترین سوالی که در این پژوهش به ذهن متبادر می شود این است که اسلام سنتی که نصر بر آن اصرار می ورزد با اسلام سیاسی امامخمینی(ره) که معیار صحیح فهم معارف دینی است چه تفاوت هایی دارد؟که یافته های پژوهش حاکی از آن است که اسلام سنتی و به طورکلی سنت گرایی که نصر بر آن اصرار می ورزد با اسلام سیاسی امام خمینی(ره) که معیار صحیح فهم معارف دینی است، در مسایل گوناگونی با هم چالش دارند.و سوال دیگر در این خصوص است که اسلام سیاسی امام خمینی با تاکید بر جاودانگی و جامعیت دین و همچنین پویایی فقه شیعه در اثبات کارآیی دین بر چه مباحثی تاکید دارد؟که یافته ها حاکی از آن است که اسلام سیاسی امام خمینی با تاکید بر جاودانگی و جامعیت دین و همچنین پویایی فقه شیعه به دنبال اثبات کارآیی دین برآمده است.

    کلید واژگان: اسلام فقاهتی, اسلام سیاسی, امام خمینی (ره), اسلام سنتی, سید حسین نصر}
    Morteza Omrani, Saeed Eslami *, Kamal Pouladi

    Islam as a political ideology was realized for the first time with the victory of the Islamic Revolution; But what is of less interest in this is the explanation of why and how the thought of political Islam was formed and developed. The discourse of political Islam, based on the thoughts of Imam Khomeini (RA), emphasizes the authority of jurisprudence, jurisprudence and clergy as the main interpreters of Sharia. Jurisprudential political Islam also emerged as the most powerful discourse after the Islamic Revolution with the support of Imam Khomeini and the clergy. This discourse slowly established its signs and concepts in a tough discourse debate and in confrontation with other discourses. On the one hand, many attempts have been made to solve the challenge between tradition and modernity. The main question that comes to mind in this research is what is the difference between the traditional Islam that Nasr insists on and the political Islam of Imam Khomeini (RA), which is the correct standard of understanding religious education? It is that the traditional Islam and in general the traditionalism that Nasr insists on and the political Islam of Imam Khomeini (RA), which is the standard of correct understanding of religious teachings, are in conflict with each other in various issues. And another question in this regard is that the political Islam of Imam Khomeini Emphasizing the immortality and comprehensiveness of religion as well as the dynamics of Shiite jurisprudence,

    Keywords: Jurisprudential Islam, Political Islam, Imam Khomeini (RA), traditional Islam, Seyyed Hossein Nasr}
  • ساسان کابلی، سعید اسلامی*، کمال پولادی
    با توجه به الگوی سه گانه رابطه دین و دولت در اندیشه سیاسی شیعه، اسلام سنتی سید حسین نصر و اسلام اجتماعی و تمدنی فتح الله گولن مبتنی بر چه الگویی است؟ فرضیه ای که در پاسخ به پرسش اصلی مورد سنجش و آزمون قرار می گیرد آن است که: رابطه دین ودولت در اسلام نصر مبتنی بر رابطه ادغام و اتحاد و رابطه دین و دولت در اسلام اجتماعی و تمدنی فتح الله گولن مبتنی بر الگوی تعامل می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهد که اسلام سنتی سید حسین نصر عناصر و شاخص هایی چون: حکمت خالده، شهود، وحی الهی، وحدت باطنی و متعالی، الهامات قدسی و شریعت می باشد. در مقابل، اسلام اجتماعی و تمدنی فتح الله گولن دارای عناصری چون: لیبرالیسم، دموکراسی، دین و شریعت، عدالت، اعتماد، استقلال و آزادی، توسعه باوری، علم گرایی، تعامل، تسامح، سیاست دفاعی، ناسیونالیسم، حق انتخاب، فردگرایی، مدنیت، سکولاریسم و لاییسیته می باشد. وجه تشابه اسلام سنتی نصر و اسلام اجتماعی و تمدنی فتح الله گولن در تاکید آنها بر اسلام است، اما به عنوان تمایز باید گفت که در اسلام تمدنی و اجتماعی گولن تجدید پذیرفته می شود و در اسلام سیاسی نصر ستیز حد اکثری با غرب و مدرنیته و تجدد دارد و اساسا سنت الگو و مبنای عمل است. اسلام سیاسی نصر، دینی است و قایل به پذیرش تجدد نیست، اما  اسلام اجتماعی گولن سکولار و الزاما اسلامی نیست و احتمال رسیدن آن به اسلام سیاسی بسیار کم است.
    کلید واژگان: اسلام سنتی, اسلام تمدنی, اسلام اجتماعی, سید حسین نصر, فتح الله گولن}
    Sasan Kaboli, Saeed Eslamee *, Kamal Pouladi
    According to the three patterns of the relationship between religion and government in Shiite political thought, what is the model of the traditional Islam of Seyyed Hussein Nasr and the social and civilizational Islam of Fethullah Gulen? The hypothesis that is tested and tested in response to the main question is that: The relationship between religion and government in Islam Nasr is based on the relationship of integration and unity and the relationship between religion and government in social Islam and civilization Fethullah Gulen is based on the pattern of interaction Be. Findings show that the traditional Islam of Seyyed Hossein Nasr is elements and characteristics such as: wisdom of Khaleda, intuition, divine revelation, esoteric and transcendent unity, holy inspirations and Sharia. In contrast, Fethullah Gulen's social and civilizational Islam has elements such as: liberalism, democracy, religion and sharia, justice, trust, independence and freedom, development-belief, scientism, interaction, tolerance, defense policy, nationalism, the right to choose , Individualism, civilization, secularism and secularism. The similarity between traditional Nasr Islam and Fethullah Gulen's social and civilizational Islam is in their emphasis on Islam, but as a distinction it should be said that in civilized and social Islam Gulen is re-accepted and in anti-Christian political Islam mostly with the West and It has modernity and modernity, and tradition is basically the model and basis of action. Nasr political Islam is religious and does not accept modernity, but Gulen's social Islam is not secular and not necessarily Islamic, and it is very unlikely to reach political Islam.
    Keywords: traditional Islam, Civilized Islam, social Islam, Seyyed Hossein Nasr, Fathullah Gulen.}
  • ساسان کابلی، سعید اسلامی، کمال پولادی

    سه الگو درباره ارتباط نهاد دین و دولت در اندیشه سیاسی شیعه وجود دارد. اندیشه سیاسی سید حسین نصر در زمره اندیشه‌های سیاسی اسلامی است. در این پژوهش تلاش بر آن است که ضمن هستی‌شناسی اسلام سنتی، تبارشناسی اسلام اجتماعی و اسلام تمدنی بررسی سوانح زندگی و سیمای فکری سید حسین نصر و فتح االله گولن. رابطه دین و دولت در اندیشه اسلام سنتی سید حسین نصر و اسلام تمدنی و اجتماعی فتح االله گولن به رو مقایسه‌ای تحلیل و موردبررسی قرار گیرد. نوع پژوهش بر اساس هدف کاربردی است و به لحاظ ماهیت پژوهش، تطبیقی، توصیفی و تحلیل داده‌ها و یافته‌ها هست. روش گردآوری داده‌ها، مشاهده و مطالعه است که از طریق مراجعه به کتابخانه و آرشیو اسناد و مدارک و جستجو در شبکه‌های اینترنتی انجام‌شده است. نتایج پژوهش نشان داده‌اند که: رابطه دین و دولت در اسلام سید حسین نصر مبتنی بر رابطه ادغام و اتحاد و رابطه دین و دولت در اسلام اجتماعی و تمدنی فتح االله گولن مبتنی بر الگوی تعامل هست.

    کلید واژگان: تشابهات و تمایزات اسلام, اسلام سنتی, سید حسین نصر, فتح الله گولن, سکولاریسم}
    Sasan Kaboli, saeed eslamee, Kamal pouladi

    Three patterns about the relation of religion and government in Shia political thought exists. Political thought of Seyed Hossein Nasr is among Islamic political thoughts. In this research, in addition to the ontology of traditional Islam, it is tried to analyze the genealogy of social and civil Islam and life accidents and intellectual appearance of Seyed Hossein Nasr and Fethullah Gulen. Relation of religion and government in traditional Islam thought of Seyed Hossein Nasr and civil and social Islam of Fethullah Gulen was analyzed through comparative method. The type of research based on purpose, is practical and in terms of the nature of research, is comparative, descriptive and analysis of data and findings. The method of collecting data is observation and study which is done via visiting the library and archive of documents and browsing the web. Results of research have shown that relation of religion and government in Islam of Seyed Hossein Nasr is based on the relation of integration and alliance and relation of religion and government in social and civil Islam of Fethullah Gulen is based on interaction pattern.

    Keywords: Similarities, Distinctions of Islam, Traditional Islam, Seyed Hossein Nasr, Fethullah Gulen, Secularism}
  • محمودرضا اسفندیار *، فائزه رحمان

    مهم ترین جریان های فکری اسلامی در اندونزی، جریان اسلام سنتی، اصلاح طلبی دینی و جریان روشنفکری یا الهیات لیبرال است. جریان اسلام سنتی میراث دار فرهنگ اسلامی، جریان اصلاح طلبی دینی تحت تاثیر مراکز اسلامی در خاورمیانه مانند مکه، مدینه و قاهره و جریان روشنفکری دینی یا الهیات لیبرال تحت تاثیر اندیشمندان نواندیش مسلمان مانند فضل الرحمان است. پرسش اصلی پژوهش حاضر بررسی جریانهای فکری اسلامگرایی در جهان مالایی خصوصا در مجمع الجزایر اندونزی است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و استفاده از منابع اصلی، ضمن بررسی مهم ترین ویژگی جریانهای اسلام سنتی، اصلاح طلبی و روشنفکری دینی در جهان مالایی خصوصا در مجمع الجزایر اندونزی، نشان داده است که جریان اصلاح طلبی دینی پیش از دوران مدرن، چگونه شکل گرفت و جریان سنتی چه واکنشی در برابر آن داشت. در نهایت دورنمایی از وضع این سه جریان در اندونزی ارائه شده است.

    کلید واژگان: اسلام سنتی, اصلاح طلبی دینی, الهیات لیبرال, روشنفکری دینی, اندونزی}
    Mahmoodreza Esfandiar, Faezeh Rahman

    The most important Islamic intellectual movements in Indonesia are called: Traditional Islam, Religious Reform, and the Intellectualism or Liberal Theology. The Traditional Islam trend is a kind of heritage from Islamic culture; Religious Reformism trend is affected by the major Islamic centers in the Middle East such as Mecca, Medina and Cairo; the Religious Intellectualism or Liberal Theology is influenced by modern Muslim scholars such as Fazl-ur- Rahman. The main quest of this research is to study the intellectual currents of Islamism in the Malaya world, especially in the Indonesian archipelago. Using main sources and adopting descriptive-analytical approach, this study presents the process of the reformist trend at pre-modernism time and the reaction of the Traditional current against it. A perspective of these three currents in Indonesia is also presented in the end.

    Keywords: Traditional Islam, Religious Reformation, Liberal theology, Religious Intellectuals, Indonesia}
  • محمد صادق جمشیدی راد، سید محمدرضا محمودپناهی
    بیداری اسلامی در ایران و تاثیر آن بر مصر، لیبی، یمن، بحرین، اردن و دیگر کشورهای خاورمیانه ثمره تحولات معرفتی و مفهومی «اسلام» است. اسلام در مفهوم جدید محصول دوران مدرن و تحت عنوان «اسلام سیاسی» صورت بندی شده است که در مقابل اسلام سنتی قرار می گیرد. اسلام سنتی، دین را به حوزه امور فردی و عبادی محدود می دانست و علی رغم تعریف جامع دنیوی و اخروی از دین عملا در کار سلطان دخالتی نداشت و کار ویژه او توجیه و مشروعیت بخشی دینی به سلطان بود. دین در مدرنیته غرب از امور عرفی و دنیوی منفک شد و اداره جوامع مبتنی بر عقل خود بنیان و مشورتی گردید. اما، در جوامع اسلامی جریان سکولاریستی و کمالیستی متجددین و روشنفکران غرب گرا در فرایندی پارادوکسیکال موجب ظهور اسلام سیاسی شد. اسلام سیاسی از تعامل با غرب تا تقابل با غرب و تشکیل حکومت اسلامی تغییر معنایی داشته است. هرچند اسلام سیاسی در ایران معاصر رنگ و بوی لیبرالی و مارکسیستی هم به خود گرفت. اما، این قرائت «اسلام فقاهتی» به رهبری امام خمینی(ره) بود که توانست در انقلاب اسلامی 1357ش به آرمان تشکیل حکومت اسلامی دست یابد و دموکراسی دینی را به صورتی الهام بخش به اجرا بگذارد. در این مقاله به بررسی تحولات تاریخی، مفهومی و معرفتی اسلام سیاسی در ایران معاصر خواهیم پرداخت.
    کلید واژگان: تحول مفهومی, اسلام سنتی, اسلام سیاسی, اسلام لیبرال, اسلام چپ, اسلام فقاهتی}
    Sadiq Mohammad Jamshidi Rod
    Islamic awakening in Iran and its impact on Egypt, Libya, Yemen, Bahrain, Jordan and other Middle Eastern countries the fruits of knowledge and conceptual change "Islam." Islam in the modern era and a new product concept as "Political Islam" is a formulation that is the Islamic tradition. Traditional Islam, the religion of the individual, and worship was limited despite a comprehensive definition of religion for worldly and otherworldly effect, King was not involved in justifying and legitimizing religious functions, he was a sultan of. Religion in the modern West was separated from worldly affairs, civic and community-based management or consultative basis of their wits. However, in Islamic societies and the Kemalist secular Westernized intellectuals Mtjddyn the paradoxical process of political Islam. Political Islam in the West to engage in confrontation with the West and the Islamic state is a semantic change. However, political Islam in contemporary flavor liberal and Marxist himself, but the reading "Islam Fqaht" the leadership of Imam Khomeini (RA) became the Islamic Revolution in 1357 his ideal Islamic state achieve democracy and religious to inspire if it run. This paper reviews the historical development, conceptual and knowledge of contemporary political Islam in Iran will pay.
    Keywords: Conceptual development, traditional Islam, political Islam, Islam, liberal, left Islam, Islam Fqaht}
  • علی محمد حاضری، علی نظر منصوری
    اقدامات صورت گرفته در مورد مذهب در دوره رضاشاه اساسا به دو دسته تقسیم می شود: اقداماتی که مستقیما با مذهب ضدیت داشت و اقداماتی که فی نفسه ضد دین نبود ولی پیامد و نتیجه ضددینی داشت. در مقاله حاضر این دو نوع اقدام در چهار بخش مورد بررسی قرار می گیرد: اقدامات صورت گرفته در رابطه با حوزه نهادی دین، بعد آموزشی، شعائر و مناسک دینی و رابطه دین و سیاست.
    با کنار رفتن رضاشاه از صحنه سیاسی کشور، کلیه نیروهای اجتماعی به یکباره همچون آتشفشانی فوران کردند. جریانهای دینی نیز از خود واکنشهایی نشان دادند که بر اساس منافع طبقاتی و نژادی یا صنفی نبود و نتیجه آن اعاده و بازسازی هویت دینی جامعه بود. جریانهای دینی اسلام سنتی، اسلام معترض و اسلام تجددخواه، در هیات هویتهای مقاومت و برنامه دار به بازسازی هویت دینی جامعه دست یازیدند. هدف نهایی این مقاله، ارائه سنخ شناسی از واکنش جریا نهای مذهبی پس از شهریور 1320 منطبق بر ابعاد خاص چالش هویت دینی جامعه در دوره رضاشاه است.
    کلید واژگان: هویت دینی, جریانهای مذهبی, اسلام سنتی, اسلام معترض, اسلام تجددخواه, هویتهای مقاومت و برنامه دار}
    Ali Mohammad Hazeri, Ali Nazar Mansuri
    The measures taken by Reza Shah on religious affairs are broadly divided into two categories: the measures directly opposing religion, and the measures that had anti-religious outcomes. The present article is attempt to study those measures in four sections: the measures taken in the field of religious institutions, those in the field of education, those in the field of rites and rituals and those in the field of relationship between religion and politics.Once Reza Shah abdicated from power, all the social forces erupted just like a volcano. The religious currents too showed their reaction which was not based on class, racial, or guild interests and hence their result was restoration and reconstruction of the religious identity of the society. The traditional Islamic trend, the dissident Islamic trend and the modernist Islamic trend through planned and resistance identities tried to reconstruct the religious identity of the society. The main objective of this article is to offer a typology of the reactions of the religious trends after 1941 based on the challenges posed to the religious identity of the society during the rule of Reza Shah.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال