به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « انشاء » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • علی روشنی *، مسعود روشنی، مهدی علیزاده
  • فرشید خسروی *

    هرچند حکم  تعلیق به شرایط صحت عقد در نزد حقوقدانان امر روشن و فاقد ابهامی می باشد و حتی با اینکه مطابق با مواد 699 و 1068 قانون مدنی تعلیق در طلاق و ضمان باطل است، اما تعلیق آن ها به شرایط صحت مورد قبول مقنن و حقوقدانان می باشد بطور نمونه ومطابق با ماده 700 قانون مدنی تعلیق ضمان به شرایط صحت آن موجب بطلان عقد نمی باشد، حال آنکه از آنجایی که در فقه امامیه و در نزد فقها تعلیق عقد بر امر یقینی و از شرایط صحت آن نیز مشمول عنوان تعلیق می باشد، درخصوص صحت یا بطلان چنین شرط تعلیقی بین فقها اختلاف نظر وجود دارد . در این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی، آرای  مرحوم امام خمینی(ره) و مرحوم خویی دو تن از فقهای گران مایه معاصر در این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.  با تتبع در آرای فقهای مذکور آنچه حاصل گردید، آن می باشد که هرچند این دو بزرگوار در خصوص اینکه تعلیق در انشاء مبطل می باشد یا تعلیق در منشاء، اختلاف نظردارند، اما در خصوص حکم تعلیق به شرایط صحت عقد اتفاق نظر دارند، با این تفاوت که برخلاف مرحوم خویی که به طور صریح حکم چنین شرطی را بیان نموده اند،  مرحوم امام خمینی(ره) اشاره مستقیمی به این موضوع نداشته و حکم صحت این شرط، به طور ضمنی از فتاوی ایشان قابل برداشت می باشد.

    کلید واژگان: تنجیز, اجماع, شرایط صحت, انشاء, منشاء}
    Farshid Khosravi*

    Although the ruling on the suspension of validity conditions in contracts is clear and unambiguous among legal scholars, and even though according to Articles 699 and 1068 of the Civil Code, suspension in divorce and warranty is invalid, their suspension based on validity conditions is acceptable to legislators and legal scholars. For example, according to Article 700 of the Civil Code, the suspension of warranty based on its validity conditions does not invalidate the contract. However, since in Imami jurisprudence and among jurists, the suspension of a contract is subject to certain conditions, including its validity conditions, there is a difference of opinion among jurists regarding the validity or invalidity of such a suspensive condition. In this research, using a descriptive and analytical method, the views of the late Imam Khomeini and the late Khoei, two prominent contemporary jurists, have been examined on this issue. Based on the analysis of the opinions of these jurists, it can be concluded that although these two great scholars have different views on whether suspension invalidates a contract in its creation or origin, they agree on the ruling of suspension based on validity conditions in a contract. The difference is that unlike Khoei, who explicitly stated the ruling on such a condition, Imam Khomeini did not directly refer to this issue, and the ruling on the validity of this condition can be inferred from his fatwas.

    Keywords: Consensus, Validity Conditions, Creation, Origin, Suspension}
  • زیبا مصدق مهرجردی، توکلی کافی آباد عزیزالله*، هادی حیدری نیا

    نقش و اهمیت انواع جملات انشایی در انتقال مفاهیم عرفانی بسیار چشمگیر است و مولانا چون عرفای صاحب قلم برای تعلیم و بیان تجارب عرفانی و هیجانات عارفانه ی خود، ابزارهای گوناگون زبانی، ازجمله جملات انشایی با مفاهیم مجازی در خدمت گرفته است. هرگونه جمله ایی یک مفهوم ظاهری دارد که در بحث دستور زبان مورد بررسی قرار می گیرد. به عنوان مثال : جمله ای حامل خبر است و با جمله ای پرسشی، سوال مطرح می کند. اما در عرف و سنت ادبی از این گونه جملات به ضرورت حالات گوناگون برای اهداف دیگری نیز مورد استفاده واقع می شود که آگاهی برای کسی که قصد دارد سخن بگوید لازم است. شعر مولانا در قیاس با حجم انبوه شعر فارسی در انتقال مقاصد و اغراض متعدد در محدوده ای کوچک کلمات منزلت ویژه و یکتایی دارد. در این مقاله سعی شده باروش کتابخانه ای و تحلیلی، با بررسی شیوه های کاربرد «ندا» که از مقوله های مهم انشا است، به بسامد و تنوع این جملات درمثنوی شریف پرداخته،  و بسامد جملات انشایی به کار رفته در معانی مختلف بر اساس تعاریف کتب بلاغی به صورت بسامدی مشخص گردد تا هم با میزان نوآوری های طرز بیان و با توجه به بارمعنایی هریک، دیدگاه صاحب نظران را تحلیل و جمع بندی کنیم.  معانی مجازی منادا در دفتر دوم مثنوی، از نظر بسامد به ترتیب شامل: تعظیم و تحسین، توبیخ و سرزنش، ارشاد و تربیت، دعا و نیایش، استغاثه و دادخواهی، تحذیر، تحسر، اظهار بیزاری وتنفر، دلجویی و استیناس،  اظهار شگفتی و تذکر می باشد،

    کلید واژگان: علم معانی, معانی ثانوی, انشاء, منادا, مثنوی معنوی}
    Ziba Mosadegh Mehrjardi, Azizallah Tavakoli Kafiabad *, Hadi Heydarinia

    The role and importance of all kinds of rhetorical sentences in transition of theosophical concepts is very significant, and Molana like the other famous theosophists in order to teach and express theosophical experiences and emotions, has employed various linguistic tools like rhetorical sentences with spiritual concepts. It is obvious that rhetorical sentence is one the most important elements of theosophical language. In the present paper, it has been tried to diversify these sentences in great Masnavi through library and analytical methods; by studying the use of interjection methods which are the most important categories of rhetorical sentence. According to each of the spiritual meanings, the view of experts is analyzed and collected. Spiritual meanings of interjection of the second book of Masnavi according to frequency, are as follow: reverence and admiration, punishment and reprehension, guidance and training, praying and praise, supplication and litigation, prohibition and regression, abhorrence and disgust, kindness and affection, wondering and notification. The author also intends to separate various kinds of interjection which have their own spiritual meanings and phrases that come with interjection which contains the secondary meaning. Accordingly, the new categories are presented.

    Keywords: : Semantics, secondary meaning, Composition, Interjection, Masnavi Ma'navi}
  • مجتبی قربانی*، عسگر دیرباز، محمدعلی عبداللهی

    در هر متن دست‌کم سه لایه معنایی مفردات (ماده)، ساختارهای نحوی زبان (صورت) و اغراض تکلم، فهم‌پذیر است. مقاله پیش‌رو، به بررسی چیستی قضیه باتوجه به ضلع سوم، یعنی «غرض تکلم» پرداخته است. غرض تکلم عبارت است امری که می‌تواند هدف متکلم از بیان یک جمله باشد. ساختارهای نحوی، یکی از امکانات زبانی در خدمت متکلم بوده و ممکن است یک ساختار نحوی مانند جمله خبری برای اغراضی متناظر مانند خبر یا غیرمتناظر مانند امر، استفاده شوند. جمله خبری در سطح دال، موضوع علم نحو است. در مقابل، جمله خبری در سطح مدلول عبارت است از تصور چند معنای مرتبط همراه با ادعای تحقق آن ارتباط در عالم واقع. قضیه عبارت است از جمله خبری در سطح مدلول، به‌شرطی که غرض از آن، خبر باشد. بنابراین، جمله خبری در سطح دال که به لایه معنای نحوی مربوط است، بدون توجه به غرض تکلم، نه خبر است و نه انشاء و درنتیجه، بدون قرینه دال بر غرض، جمله خبری صرفا مقتضی خبر بودن است. منطق‌دانان دو دیدگاه در تعریف منطق دارند. تعریف اول با محوریت صدق و کذب و تعریف دوم با محوریت ایقاع و انتزاع است. تعریف اول، تعریف به لازم است. تعریف دوم براساس هییت قضیه در لایه معنای نحوی است و درنتیجه، در مواردی که غرض از هییت جمله خبری، انشاء باشد، مانع اغیار نیست.

    کلید واژگان: انشاء, خبر, قضیه, غرض تکلم, معنا}
    Mojtaba Qorbani *, Asghar Dirbaz, Muhammad Ali Abdullahi

    In each text, there are at least three semantic layers: single words (matter), syntactic structures of language (form) and speech purposes. The present article examines the nature of proposition with respect to the third aspect, namely "the purpose of speech". The purpose of speech is the purpose of the speaker in saying a sentence. Syntactic structures are one of the linguistic possibilities in the service of the speaker. A syntactic structure, such as a declarative sentence, may be used for corresponding purposes such as statements or non-corresponding purposes such as imperatives. A declarative sentence at the level of the signifier is the subject of syntax. In contrast, a declarative sentence at the level of signification means the conception of several related meanings along with the claim that that connection is fulfilled in the real world. A proposition is a sentence at the level of signification, provided that the purpose is declaration. Therefore, a declarative sentence at the level of the signifier, which is related to the layer of syntactic meaning, is neither declarative nor exclamatory, regardless of the purpose of speech, and therefore, without a correspondence between the signifier and the purpose, a declarative sentence is merely a statement. Logicians have two views on the definition of logic. In the first definition, a proposition is something that can be true or false. Although this definition is universal and proper, it means necessary. Another definition is unilateralness and abstraction. This definition is based on the proposition in the layer of syntactic meaning and, as a result, in cases where the purpose of the declarative sentence is exclamatory, it is not exclusive of unrelated things.

    Keywords: exclamatory, declarative, proposition, purpose of speech, meaning}
  • محمد حسین طاهری*

    مساله تعیین مراتب وجودی حکم، از مسایل تاثیرگذار بر بسیاری از مباحث علم اصول است. گواه این مدعا، پراکندگی این مساله در بسیاری از ابواب اصولی است؛ به گونه ای که در سراسر علم اصول، این مساله به مناسبت های مختلفی مطرح و تکرار شده است. مشهور دانشوران علم اصول برای حکم، مراتب متعددی برشمرده اند. در این میان، محقق خراسانی مراتب حکم را چهار مرتبه می داند: 1. مرتبه اقتضا؛ 2. مرتبه انشا؛ 3. مرتبه فعلیت؛ 4. مرتبه تنجز.در مقابل، برخی محققان اصل تعدد مراتب را ناممکن می دانند.مقاله حاضر به روش توصیفی تحلیلی بر آن است تا با تفکیک بین مراحل و مراتب، اثبات کند که برخلاف مساله تعدد مراحل (که همگان ثبوتا و اثباتا آن را پذیرفته اند) فرضیه تعدد مراتب وجودی نه تنها محال است، بلکه حتی احتمال می رود اساسا اصل نزاع یادشده، لفظی و غیرواقعی باشد. در پایان مقاله، بنابر تمام مبانی موجود در تحلیل ماهیت حکم، مشخص می شود که از میان مراحل متعدد، کدام مرحله را باید ظرف وجودی حکم دانست.

    کلید واژگان: حکم تکلیفی, مراحل, مراتب, اقتضا, انشاء, فعلیت, تنجز}
  • عارف حمداللهی، مژگان ارزگانی*

    یکی از مسایلی که در روند شکل گیری معاملات، محل بحث قرار گرفته، ماهیت انشاء است. برخی آن را کیفیتی درونی می دانند که در نفس عاقد، گذشته و باعث پدید آمدن عمل حقوقی می شود و عده ای دیگر معتقدند عمل حقوقی، در حقیقت با وسایل اعلام اراده، انشاء می شوند؛ در واقع لفظ یا به عبارت عام تری کاشف است که عقد و ایقاع راانشاء می کند و آن را در عالم اعتبار به وجود می آورد. این دیدگاه که به نظر، بهترین تعریف از انشاء را ارایه می کند، بیان می دارد که با انشاء عمل حقوقی، آن عمل به وجود انشایی ایجاد می شود و پس از آن عقلاء و شارع اثر مطلوب را بر آن بار می کنند، انشاء در ازدواج و طلاق به این معناست که اثر این عقد و ایقاع (زوجیت و جدایی)، به واسطه الفاظ مشخصی که به صورت صریح دلالت بر قصد دو طرف برای ایجاد ازدواج و طلاق داشته باشند، به وجود انشایی و در عالم اعتبار پدید آیند. هر کاشفی نمی تواند انشاء کننده ازدواج و طلاق باشد بلکه به طور انحصاری فقط لفظ، قادر به انشاء این عقد و ایقاع بوده و اثر آن ها را در عالم اعتبار به وجود می آورد. اگرچه در میان فقهاء متقدم، انشاء فعلی این دو، جایگاه چندانی ندارد ولی در میان فقهای متاخر، نظریاتی به چشم می خورد که با توجه به کلیت آیات و روایات  در باب معاملات، ایجاد ازدواج و طلاق از طریق فعل را نیز جایز می دانند. با توجه به اینکه انشاء فعلی این عقد و ایقاع، امروزه طرفدارانی پیدا کرده، ضروری می نماید کیفیت انشاء معتبر در ازدواج و طلاق به صورت مستدل، تبیین و شفاف سازی شود و ادله بطلان ازدواج فعلی آشکار گردد. در این نوشتار تلاش بر انجام این مهم،  با مراجعه به منابع مکتوب کتابخانه ای به روش توصیفی و تحلیلی صورت می گیرد.

    کلید واژگان: انشاء, اراده باطنی, اراده ظاهری, تاثیر انشاء در ازدواج, تاثیر انشاء در طلاق}
  • حامد خوبیاری*، پوریا رضی
    با مطالعه عبارات فقها و حقوقدانان پیرامون تعریف عقد و برشمردن آثار آن، می توان به این نتیجه دست یافت که در نظر ایشان، ابتناء بر قصد انشاء و ایجاد تغییر در عالم اعتبار، دو ویژگی جدایی ناپذیر عقد به شمار می آیند. این رویکرد سبب شده تا در گذر زمان، استعمال لفظ عقد تنها در معنای صحیح آن رواج یافته و عقد باطل با قراردادی که واقع نشده است، یکسان دانسته شود. با وجود این، به نظر می رسد هرچند هر دو حالت فوق در عدم ایجاد اثر به نحو علت همسان بوده؛ اما عقد باطل، پدیده ای واقعی است که در برخی مواقع می تواند سبب ایجاد اثر شود. ثمره عملی این ادعا در مواردی از قبیل خیار تبعض صفقه، حق فسخ ناشی از بطلان شرط و حتی قاعده انحلال عقد واحد به عقود متعدد، آشکار می شود. نگارندگان نوشتار حاضر با بررسی آرای فقها و مطالعه مواد قوانین ایران معتقدند که لفظ عقد، در معنایی اعم از صحیح و باطل وضع شده و به این ترتیب عقد به عنوان مقسم، نه ماهیتی اعتباری، که پدیده ای واقعی قلمداد می شود.
    کلید واژگان: عقد باطل, صحیح و اعم, انشاء, امر اعتباری}
    Hamed Khubyari *, Pooria Razi
    Studying the sentences of jurists and legal experts concerning the definition of contract and enumeration of its effects, one can reach the conclusion that in their view, reliance upon the intention of construction and creation of a change in the world of mind are two inseparable features of contract. This approach has caused the term “contract” to be merely used in the course of time in its true meaning and the void contract to be identified with a contract that has not been sealed. Nevertheless, it seems that although both abovementioned states are the same in failure of creation of an effect, void contract is a real phenomenon that in some cases can create effect. The practical outcome of this claim is clear in such cases as the option of contract invalid in part, right of termination as a result of the nullification of the condition, even the principle of reduction of single contract into several contracts. Having assayed the ideas of the jurists and the Iranian laws, authors of current essay believe that the term “contract” is coined to refer to both correct and void contracts and thus, contract is considered to be a source of division and not a mentally posited entity that is taken as a real phenomenon.
    Keywords: Void Contract, Correct, General, Construction, the Abstractive Posited}
  • انشا آفرینشی دوباره / «بررسی شیوه های انشا نویسی وراهبردهای آن»
    مریم ارجمندی

    انشا پدر ادبیات است ودر شجره نامه ی زبان  فارسی ، ریشه ی این درخت پرشاخ  وبرگ است ، بنابراین نچه به این درخت گستردگی و حجم می دهد  همانا استفاده ی خدادای از نیروی تفکر وخلاق انسانی است .
    زبان شیوا وپرترنم زبان فارسی لیاقت این رادارد که با روحی لطیف وفکری سلیس بتوانیم واج هایی پرطنین زبان فارسی را ابتدا به وسیله ی فکرکردن و سپس نوشتن ودر مرحله ی آخر خواندن به صدادر آوریم ؛ باشد که در لفظ قیمتی را به بهای اندک از دست ندهیم  .نگارنده در نظر دارد دراین جستار ،هداف نوشتاری انشار ا مورد بررسی قرار داده وبرخی سرمشق های  ترسیمی برای دانش پژوهان را معرفی نماید.

    کلید واژگان: انشاء, خلاقیت, نوشتار, آفرینش, راهبردها}
  • سید محسن صالحی ابری، مجتبی نیک دوستی*، محمد جعفری فشارکی
    زمینه و هدف

    هدف از این پژوهش، نقش اعلان اراده در انشاء ایقاعات ایران و انگلستان می باشد. در عقود به نص ماده 191 قانون مدنی، عقد ایجاد می شود به قصد انشاء، انشاء در برابر اخبار است و مقصود این است که موضوع اراده باید مسبب اثر حقوقی شود و نحوه اعلان، موثر در مقام نیست و از هر گونه ای که اعلان باطنی اعلام شود و مقصود حاصل شود، وافی می باشد.

    روش شناسی:

     تحقیق حاضر با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها و نتیجه گیری

    بعضی از حقوقدانان اعلام اراده را در ایقاعات به جز مواردی که مشخص است، موثر نمی دانند به خاطر یک طرفه بودن ایقاعات و برخی دیگر حکم ماده 191 قانون مدنی را در ایقاعات به خاطر روابط انسانها در اجتماع و پیوسته بودن باطن آنها قبول کرده اند. به نظر می رسد با توجه به این که فقه امامیه ماده 191 را در عقود لازم دانسته، اعلان اراده در ایقاعات هم به عنوان شرط وقوع لازم است. راهکاری که می توان ارایه کرد این است که اگر قانون گذار در انشاء ایقاعات نیز، مانند عقود، اعلان اراده را مصوب کند، خلاء ها و کاستی های اعلان اراده در ایقاعات برطرف خواهد شد. در اعمال حقوقی انگلستان، چه عقود و چه ایقاعات اعلام اراده شرط وقوع اعمال حقوقی است.

    کلید واژگان: اعلان, انشاء, اراده, ایقاعات, ایران, انگلستان}
  • معصومه رضایی*، محمدرضا آقاجانی

    زمینه و هدف:

     قاعده فقهی تبعیت عقد از قصد، به قاعده «العقود تابعهالقصود» شهرت دارد که مورد پذیرش همه مسلمانان است، بلکه این قاعده مورد قبول تمام عقلاست، بنابراین قاعده مذکور یک امر بدیهی است و نیاز به استدلال ندارد.

    مواد و روش ها

    این تحقیق از نوع نظری بوده روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی می‏باشد و روش جمع‏آوری اطلاعات بصورت کتابخانه‏ای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.

    ملاحظات اخلاقی:

     در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.

    یافته ها

    در فقه امامیه با توجه به اینکه این قاعده در تمام عقود و ایقاعات جریان دارد ولی در بعضی کتب فقهی دیده می شود که موارد نقضی بر قاعده وارد شده است از جمله: عقد مکره بعد از لحوق رضا، متعهد، فروش غاصب برای خود، معاطات و...

    نتیجه گیری

    اهل سنت نیز استثنایاتی بر این قاعده قایل شده اند: از جمله هزل و اکراه و بیع بدون ثمن و اجاره بدون اجرت که دلایلی برای آن ها ارایه داده اند که در ضمن پژوهش آمده است. البته این نقضهای وارد شده مورد اجماع فقها نیست و با توجه به اراده ظاهری و باطنی و رویکرد مذاهب در هنگام تعارض این دو اراده با یکدیگر متفاوت میباشند.

    کلید واژگان: تبعیت, عقد, قصد, اراده, تعهدات, انشاء}
    Masome Rezaee *, MohammadReza Aghajan
    Background and Aim

    accessory contracts are one of the famous jurisprudence regulations that is not only accepted by all Muslim but also by all the wises then this is an obvious factor and doesn't need to be deducted.

    Materials and Methods

    This research is of theoretical type and the research method is descriptive-analytical and the method of data collection is library and has been done by referring to documents, books and articles.

    Findings

    there are some conditions which do not base on this regulation such as contracts which are conducted under threatened conditions, concubinage, sellinsomething under deforcement, Moatelat, ...

    Ethical Considerations:

     In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed.

    Conclusion

    Sonia have considered fallacies such as jocularity, reluctance and sellinwithout pricing and renting without payment which do have some reasons which are provided in following. Of course these are not accepted by all the jurists, and considering the apparent and esoteric intention and religious strategy is defferent when these two argainst each others.

    Keywords: Following the contracts, Decision, will, duties, Composition}
  • غلامرضا هاتفی اردکانی، محسن ایزدیار

     علوم و فنون بلاغی به ویژه بخش انشاء و از همه مهم تر مبحث «امر» در غزلیات کلیم کاشانی نقش بسزایی در انتقال آموزه ها و دانسته های شاعر به مخاطب دارد. شاعران و سخنوران فارسی برای انتقال آموخته های خویش از ابزارهای زبانی و ادبی بهره گرفته اند. امر با معانی ثانوی آن در غزلیات این شاعر خلاق از جایگاه بلاغی و ادبی برخوردار است. در مجموع 590 غزل از سروده های او، امر در معنی ثانوی «آرزو، تمنا و تقاضا» اولین و بیشترین بسامد را داراست به طوری که با سهم 93/53% جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است. هم چنین سهم امر در معنی ثانوی «ارشاد و نصیحت» با 58/38% در رتبه دوم است. این ویژگی برجسته نشان دهنده آن است که کاربرد ابزار زبانی و بلاغی امر در معانی ثانوی اشاره شده، با آموزه های عرفانی، با ارزش تر جلوه یافته است. در این مقاله کاربرد فعل امر با معانی ثانویه در حوزه غزلیات کلیم کاشانی بررسی و تبیین شده است. هرگونه ارتباط ساده زبانی متشکل از پیامی است که از گوینده به مخاطب منتقل می شود و فعل امر با پذیرش معانی ثانوی، امکان آموزش تاثیرگذار آموزه های عرفانی و ادبی را، برای سخنور فراهم می کند.

    کلید واژگان: کلیم کاشانی, غزلیات, بلاغت, انشاء, امر, عرفان}
  • عظیم کوچکی پهنه کلایی*، سید حکمت الله عسکری، محمد حسین انصاری حقیقی

    انسان برای یافتن احتیاجات اجتماعی حقوقی قاعدتا به مدد اعمال حقوقی نیل به مقصود می نماید. به لحاظ گونه گونی این احتیاجات تنوع اعمال حقوقی پدید آمده است. یکی از اوصاف این گوناگونی تعلیق اعمال حقوقی می باشد. شکی نیست که اعمال حقوقی با اراده انسان سروکار دارد و اراده تنها خالق آن می باشد بنابراین برای شناخت تعلیق اراده چاره ایی جز تحلیل نفس اراده وجود ندارد. در این مقام دیدگاه های مشهور مقر وقوع تعلیق اراده را در انشاء و منشاء جستجو کرده اند در اینجا نظریه های نوین و متفاوتی نیز ارایه گردیده که در جهت نقد نظریات گذشته گام برداشته است. واضح است در این رهگذر باید تحلیلی مورد پذیرش واقع شود که در همه شیون و انواع اعمال حقوقی قابلیت تطبیق داشته و با عرف عملی و خواست واقعی منشی سازگاری بیشتری داشته باشد. در این پژوهش با این نگاه اراده تعلیقی مورد کنکاش واقع گردید. در این راستا باید به اصالت علم حقوق و قواعد آن تاکید شود و برای یافتن درک ماهیات حقوقی نباید به سراغ رهیافتهای غیر مرتبط علوم دیگر که با موضوعات علم حقوقی سنخیتی ندارد مراجعه کرد. از این منظر در اینجا به شناخت نفس التزام ناشی از ابراز اراده به عنوان روش درک صحیح ماهیت تعلیق توجه شده است.کلید واژه ها: اراده، تعلیق، انشاء، منشاء، التزام

    کلید واژگان: اراده, تعلیق, انشاء, منشاء, التزام}
    Azim Kochaki Pahne Kolahi *, Seyed Hekmatallah Askari, MohammadHussein Ansari Haghighi

    Will and intention is very important in the law. Legal actions interpret with intention. contrracal partis use from word for explanation of willWhile we speak about suspension, there is discussion that axactly when and where suspension is happened by will. Suspension of creation and suspension of existence is place to challenge between experts. It seems that for best presentation of interpration of intention about suspension we should see internal intention of contracal partis. In regard to pragmatic custom we will discern, it is best way to assessment of real intention of partis. Intention display with word and other things but it is importan issuethat, what is declaration purpose of internal intention. In this article we will compare between opinions about place of suspension of in tention and explan that, theory of under taking is nearest to puerpose and intention of conteracal partis.Keywords: will , suspension, creation , existence , undertaking.

    Keywords: will, Suspension, Creation, existence, undertaking}
  • سید ابوالقاسم نقیبی، الهام مغزی نجف آبادی*

    عقد غیر نافذ که از اقسام عقود غیر صحیح است، عقدی است که وجود ناقص حقوقی دارد و با تنفیذ لاحق، صحیح و معتبر گشته و کلیه اثراتی را که شرعا و قانونا باید بر آن مترتب شود، ایجاد می کند. در توصیف و تحلیل ماهیت حقوقی تنفیذ، بین فقها و حقوق دانان اختلاف نظر وجود دارد. بعضی آن را واقعه حقوقی و بعضی دیگر عمل حقوقی معرفی می کنند. در این مقاله با طرح و نقد و بررسی این دیدگاه ها، به تقویت نظریه واقعه حقوقی بودن ماهیت تنفیذ پرداخته شده است؛ چرا که در عقود غیر نافذ، ماهیت عقد انشاء شده است و فقط شرط رضایت مالک، مفقود است که با حصول این شرط، مشروط نیز محقق می شود؛ بلکه اصلا انشایی بودن (عمل حقوقی بودن) تنفیذ، محال عقلی است؛ چون رضایت یک کیف نفسانی و از امور حقیقی و واقعی است و نه اعتباری؛
    در حالی که انشاء به امور اعتباری تعلق می گیرد. باید توجه داشت که در حصول تنفیذ، صرف رضایت باطنی کفایت نمی کند؛ بلکه در نظر عقلا برای ترتیب اثر دادن به عقد اظهار آن نیز لازم است.
    کلید واژگان: تنفیذ, رضایت باطنی, واقعه حقوقی, عمل حقوقی, انشاء}
  • ابوذز صیادی، رضا عباسیان *، سید محمد هادی مهدوی
    این نوشتار به بررسی ماهیت حقوقی اذن و خصوصیات آن مانند استقلال، یک طرفه بودن و قابلیت رجوع و همچنین به تعیین مدلول اعتباری در عقود اذنی می پردازد. به منظور نیل بدین مقصود، ماهیت انشاء و عناصر آن اعم از قصد و رضا و همچنین نقش وسایل اعلام اراده در تحقق اعمال حقوقی مورد بررسی قرار گرفته است. سوالی که در این تحقیق با آن روبرو هستیم این است گه آیا اذن عمل حقوقی است یا واقعه حقوقی؟ آنچه از این تحقیق استفاده می شود این است که اذن صرفا یک واقعه ارادی اعلامی از نوع ابراز رضای باطنی است گه قدرت خلاقه ماهیتی اعتباری ندارد و این قانون گذار است که حکم جواز یا اباحه تصرف را بر چنین واقعه ای مترتب می کند. زیرا آثار حقوقی صرفا از اعمال حقوقی ناشی نمی شود بلکه منبع برخی از آثار مزبور وقایع حقوقی می باشند. از طرف دیگر این قصد انشاء است که می تواند ماهیتی اعتباری را خلق نماید. در عقود موسوم به عقود اذنی، قصد انشاء به ماهیتی اعتباری چون تسلط اعتباری غیر، تعلق می پذیرد و وجود اعتباری آن را تحقق می بخشد.
    کلید واژگان: اذن, انشاء, قصد, رضا, ابراز اذن}
    Aboozar Sayadi Koshak Qazi, Reza Abbasian *, Seyyed Mohammad Hadi Mahdavi
    This article examines the legal nature of permission and its characteristics, such as being independent, unilateral, and revocable; and determines the constitutional signified in permission contracts. For this purpose, the nature of Insha (legally-purposed intention) and its elements including intention and consent, and also the role of manner of declaration of intention in realization of the juridical acts were investigated. This study asks whether permission is a juridical act or a juridical fact. The study concludes that permission is merely a declarative intentional fact expressing the inner consent, which cannot create a constitutional nature. Rather, it is the legislator who sanctions the permission of possession in such an event. Because the legal effects do not exclusively flow from juridical acts, and some of these effects originate from juridical facts. On the other hand, it is the intention to initiate that can create a constitutional nature. In permission contract, the intention to initiate legal relations has a constitutional nature such as others’ constitutional ownership, and realizes its constitutional existence.
    Keywords: Permission, Legally-purposed intention, Intention, Consent, Expression}
  • احسان ترکاشوند، ایمان مختاری
    از موضوعات مهم در حوزه فقه سیاسی، بحث انتخابی یا به عبارتی انشایی بودن تعیین ولی فقیه است. در این زمینه ضروری است آثار فقهای قائل به نظریه ولایت انتخابی یا انشایی فقیه بررسی شود تا ماهیت رای مردم از لحاظ «انشاء»، «انتخاب» یا «تشخیص» حاکم مشخص شود. ازاین رو هدف از این مقاله، تعیین ماهیت «انشاء» و اعطای ولایت از جانب مردم به عنوان شرطی برای مشروعیت ولی فقیه و مکمل مشروعیت الهی است. به این منظور و با استفاده از روشی تحلیلی و انتقادی، به مباحث مختلف پرداخته و نتیجه گرفته ایم که منظور از «انشاء» یا «انتخاب»، با توجه به ماهیت و نقش «بیعت» در این نظریه، در واقع همان «انشاء» ولایت برای فقیه جامع الشرایط و انتخاب وی برای منصب مزبور است که ماهیت «تشخیص یا کشف» دارد و به طور مستقیم توسط مردم یا از طریق شورایی از خبرگان و اهل حل و عقد این امر انجام می پذیرد.
    کلید واژگان: انتخاب, انشاء, فقه سیاسی, ولایت فقیه, نظام سیاسی}
    Ehsan Torkashvand, Iman Mokhtari
    of the important topics in the fields of political jurisprudence, selective or composition of determining Wali Faqih. ˜ä˜ÇÔی is essential in respect of theory selective Province Scholars or composition Faqih, to determine the nature of the popular vote, which means composition, . Our objective in this paper, determining the nature of the and the granting of the people as a condition for the legitimacy of Wali Faqih alongside the divine legitimacy, which has been using descriptive and analytical method to various issues and that as a result of, the nature and the role of allegiance theory, in the same province for comprehensive faqih ÇáÔÑÇیØ for the position by people who have the nature of the directly or through a council of representatives from the solution to this marriage and carry out in detail discussion and opinions and prominent Islamic thinkers, authorities have discussed.
    Keywords: selection, composition, political jurisprudence velayat, e faqih, the political system}
  • فاطمه صالحی، احمد رضا ذاکری *
    علم معانی - به عنوان یکی از شاخه های بلاغت اسلامی- علاوه بر پیشینه مشترک، در بسیاری از زمینه ها و مباحث دیگر نیز با دانش زبان شناسی و به تبع آن نظریه های نقد ادبی معاصر مشابهت های فراوانی دارد. یاکوبسن یکی از نظریه پردازان حوزه زبان و زبان شناسی است که دیدگاه های وی در بررسی نقش های شش گانه زبان بسیار شبیه به نکات مطرح شده در مبحث «مقتضای حال و مقام» و «خبر» و «انشاء» در علم معانی است. وی شش جزء تشکیل دهنده ارتباط را تعیین کننده نقش های زبان دانسته و آرای خود را تحت عنوان نظریه ارتباط (Communicative Theory) ارائه می کند. مقاله حاضر با تکیه بر آیات قرآن کریم -که فنون بلاغت اعم از صرف، نحو، معانی، بیان و بدیع همگی مولود نزول آن است- سعی در بررسی و نمایاندن مشترکات، همپوشانی ها و مشابهتهای موجود میان علم معانی و نظریه ارتباط یاکوبسن دارد.
    کلید واژگان: قرآن کریم, علم معانی, نظریه ارتباط یاکوبسن, مقتضای حال و مقام, خبر, انشاء}
    Fatemeh Salehi, Dr. Ahmad Reza Zakeri *
    Along with common background, there are many fields and subjects in which we could find numerous similarities among ilm-ulmaani- as one of the branches of the Islamic rhetoric - and linguistics, contemporary critical literary theories -such as Formalism, Structuralism- and finally linguistic stylistics. For instance, attending to some issues in ilm-ulmaani such as the discourse eloquence, the defects interrupting eloquence, the secondary intentions and uses of the discourse, the study of structure and context of the sentence and discourse, one could understand the noticeable resemblance among this Islamic knowledge and three important branches of the linguistics (phonology, syntax, and semantics).Jakobson is a linguist and literary theorist. Distinguishing six language functions, he outlines a point of view which is very similar to issues inilm-ulmaani. According Jakobson, six communication functions define the same number of functions in language and He introduces his opinion as Communicative Theory.Placing emphasis upon the verses of the Holy Quran-that its descent is the mother of all rhetorical devices including morphology (Sarf), syntax (Nahv), semantics(Ma’ani), figurative languages(Baya:n) and figures of speech (badi’), the author tries to study and disclose the common points, overlaps and similarities between Ilm-ol-Ma’ani and Jakobson's theory of communicative functions
    Keywords: Holy Quran, Ilmuma\'ani, Jakobson\'s Communicative Theory, “Muqtaza, ye Hal vaMagham” (context of situation), “Xabar”, “Insha”}
  • علی علی آبادی*
    عقد از اعمال حقوقی با کاربرد بسیار بالا است که وسیله تبادل قانونی اموال و تامین مایحتاج اشخاص و در نهایت جوامع بشری است و همسوی با ازدیاد سرمایه و پیچیدگی های اقتصاد، توسعه و تنوع نیز یافته است. گستردگی و تنوع عقد موجب شده است تا مطالعه دقیق آن مستلزم تقسیم باشد چون عمر کوتاه بشر، فرصت مطالعه غیر تخصصی را نمی دهد. لذا تقسیم بندی های متعددی توسط مبادی قانونگذاری، فقها و حقوقدانان از عقد به عمل آمده است که در همه تقسیم بندی ها یکی از گونه ها، عقد معلق است که چگونگی آن از جهات تعلیق در انشاء، تعلیق در منشا، و... از جهات معلق علیه محتمل الوقوع یا قطعی الوقوع یا شرایط صحت عقد و نیز کاربرد عقد معلق و... محل بحث و اختلاف است. تعلیق در تاثیر که با مسامحه می توان گفت همان تعلیق در منشا می باشد درحقوق ایران پذیرفته شده است. بجز در تاسیس نکاح و طلاق که هیچ تعلیقی قابل اعمال نیست و وجود دو اصل نقل ذمه به ذمه و ضمان ما لم یجب در عقد ضمان، عنایتی از قانونگذار را سبب شده است.
    کلید واژگان: تعلیق, معلق علیه, عقد, انشاء, منشا, تاثیر}
    A. Aliabadi *
    Contract is one of the legal actions with very high usage، which is a means for Legal transfer of property and for providing supplies of individuals and ultimately of human societies and it has been developed and diversified coincide with the increasing of the capital and complexity of the economy. For studying contract in details، it''s needed to be divided because of its extensiveness and diversity، because the short life of human beings does not give them opportunity to study non-specialized matters. Therefore، there are so many classifications of contract that given by legislature، jurists and lawyers and in all classifications، there is a kind of contract that called suspended contract which states about the suspension in the composition، the suspension in the origin and …about event، definitive or contingency، circumstances of validity of the contract and use of suspended contract and … is controversial. Suspension and its impact، which can be said that it is the same suspension at the origin، is accepted by Iranian law. Except Marriage and divorce that suspension is not applicable in them، the existence of two principles، transportation of obligation to liability which is not obligatory («dhiman-e ma lam yajib») in a liability (dhiman) contract، given by Legislator.
    Keywords: suspension, event, contract, composition, origin, impact}
  • احمد علی بابایی، مرجان مومن زاده، شیوا زارعی ابرقویی
    اگر چه نتایج مطالعات محققان نشان میدهد که یادگیری ویژگی های نحوی تعبیر ناپذیر برای فراگیران زبان دوم بسیار دشوار می باشد با این حال مطالعات کمی در زمینه فراگیری این گونه ویژگی ها انجام شده است. تحقیق حاضر بر آن شد تا تاثیر استفاده از دو روش بررسی مقابله ای و املاء-انشاء را بر یادگیری ضمیرهای تکرار- یک ویژگی نحوی تعبیر ناپذیر- توسط فاسی زبان فراگیر زبان انگلیسی مورد مطالعه قرار دهد. بدین منظور، 77 فراگیر مبتدی با پیشینه های زبانی مشابه انتخاب و به سه گروه تقسیم شدند: یک گروه شاهد و دو گروه آزمایش. قبل و بعد از تدریس از طریق دو روش مذکور یک تست تشخیص صحت گرامری و یک تست ترجمه که در مطالعه ی حاضر تهیه و روایی آن ارزیابی شد برگزارشد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که هر سه گروه پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتند اما تفاوت معنا داری بین پیشرفت سه گروه مشاهده نشد. این بدین معنی ست که در معرض انگلیسی قرارگرفتن و نه روش تدریس میتواند در یادگیری ویژگی های تعبیر ناپذیرموثر باشد.
    کلید واژگان: بررسی مقابله ای, ضمایر تکرار, ویژگیهای تعبیر ناپذیر, روش املاء, انشاء}
    Ahmad Alibabaee, Marjan Momenzadeh, Shiva Sadat Zarei Abarghoui
    Although uninterpretable features are claimed to be an area of difficulty for EFL learners, they are still one of the less explored areas of research in the field of L2 pedagogy. The present study sought to investigate the impacts of two techniques, namely contrastive analysis and dictogloss on EFL learners’ mastery of resumptive pronouns, an uninterpretable feature absent in English relative clauses but present in most Persian ones. To this end, 77 elementary EFL learners with similar background in English were selected and assigned to three groups: one control and two experimental. Before and after the instruction the participants were administered a 50-item Grammaticality Judgment test and a 20-item translation test which had been developed and validated for use in this study. The results showed that all three groups had significant progression after the treatments, but the comparison among the groups indicated no statistically significant difference. This may suggest that L2 exposure had a more important role in the participants’ performance than the instruction type (contrastive analysis and dictogloss). The findings seem to support the importance of exposure to such L2 structures over time and that instruction cannot always accelerate acquisition.
    Keywords: Dictogloss procedure, Contrastive analysis, Resumptive pronouns, Un, interpretable feature}
  • عزیز الله فهیمی*، احد شاهی
    ایقاع عبارت از انشاء اثر حقوقی است که با یک اراده تکوین می یابد. در ایقاع نیز مانند عقد، باید به تقسیم و شناسایی اقسام آن، اهمیت داد؛ زیرا دقت و پژوهش در ویژگی های هر قسم، سبب تبیین مفهوم ایقاع و استنباط احکام متناسب با آن می شود. یکی از تقسیمات ایقاع، تقسیم آن به ایقاع منجز و معلق است. بعضی از فقهای امامیه، تعلیق در ایقاع را نمی پذیرند و اصل تعلیق ناپذیر بودن ایقاع را برگزیده اند؛ مگر این که از سوی قانون گذار یا شارع حکمی بر خلاف آن بیان شده باشد؛ در حالی که برخی دیگر از فقی هان، اصل را بر تعلیق پذیر بودن ایقاع می گذارند. در خصوص امکان تعلیق در ایقاع، بین فقی هان عامه اختلاف نظر کمتری دیده می شود و حتی بعضی ازفقهای اهل سنت، درباره تعلیق در ایقاع، نظریه افراطی داشته و از امکان تعلیق در طلاق بحث می کنند. حقوق دانان نیز تا حدودی به بحث درباره تعلیق در ایقاع پرداخته اند. با وجود این،نظریه امکان تعلیق در ایقاع، به دلایل وجود مصداق هایی شرعی برای ایقاع معلق و عدم تخلف مسبب از سبب در آن، باید به عنوان قاعده ای فراگیرو نه حکمی استثنائی پذیرفته شود. برعکس، شرط فاسخ در ایقاعات صحیح نیست.
    کلید واژگان: ایقاع, منجز, معلق, انشاء, منشا, شرط فاسخ}
    Azizollah Fahimi*, Ahad Shahi
    Unilateral legal act consists of producing of effect of law which is created with volition. Also such as contract، gives important to classification and recognition types of unilateral act. Because of research and investigation in characters of any category، induces illustrate concept of unilateral legal act and derive appropriate rules with that. One classification of unilateral legal act is in to “non- suspended” and “suspended”. Some Shiite jurisprudence not accepts suspension in unilateral legal act and selects principle of non- suspense ability of unilateral legal act; except that legislator stated opposed legal rule; whereas others have been mentioned principle of suspense ability. In this respect، among Sunni jurisprudence few disputes and many are unreasonable theory of suspension of unilateral legal act. So، they accept suspension in divorce. Similarly، jurisprudents nearly concerned with suspension in unilateral legal act. However، theory possible of suspension in unilateral legal act by reasons of exist cases of shari’ah and absence opposition effect of cause، as a general principle and not exception rule، has been accepted. As against، resolution condition [La condition résolutiore] in unilateral legal acts has no legal effect.
    Keywords: Unilateral Legal Act, Non, suspended, Suspended, Ensha, Monsha, Resolution Condition}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال