به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « باور » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • مهدی حمزه هویدا، محمد مولودی*
    اینکه قاضی باید به باور برسد و آنگاه اقدام به صدور رای کند، امری پذیرفته شده در حقوق اثبات دعواست. مقدمه و پیش شرط صدور رای آن است که دادرس، موضوع دعوا را باور کند. از اساس، قابل تصور و پذیرش نیست که قاضی بدون تلاش برای کسب باور، تصمیم گیری کند. حصول باور، تابع مجموعه ای از هنجارها و قواعد است که به آنها «اخلاق باور» گفته می شود. هر باوری، با هر مبنایی نمی تواند معتبر تلقی شود. قرینه گرایان معتقدند معیار مقبولیت و اعتبار باورها، اتکای آنها به دلیل است. باور معتبر، باوری است که با قرائن و دلایل کافی توجیه شده باشد. باوری که به وسیله دلیل پشتیبانی نشده باشد، فاقد ارزش و اعتبار معرفتی است و نمی توان آن را مبنای عمل قرار داد. ضرورت تبعیت دادرس از قواعد مربوط به اخلاق باور، از آن حیث مضاعف است که باورهای قضایی متضمن پیامدهای مهم اجتماعی و عملی اند. باور دادرس، حقوق و شئون اجتماعی اشخاص را، به جد، تحت تاثیر قرار می دهد و ازاین رو، چگونگی دستیابی به باور برای قاضی،  اهمیت فوق العاده ای دارد. نوشتار حاضر، به شیوه توصیفی-تحلیلی، حقوق اثبات دعوا را با معیارهای اخلاق باور مورد مطالعه و تطبیق قرار داده است. اینکه قاضی اختیار ارزیابی آزادانه ادله را داشته باشد یا اینکه مجبور باشد به مفاد دلایل تن دهد و بر اساس آنها رای صادر کند، از مهم ترین چالش های اثبات دعواست. اگرچه ارزیابی آزادانه دلیل، رویکردی غالب در نظام های حقوقی است، اما توجه به مبانی اخلاق باور این واقعیت را روشن می سازد که باید به مفاد دلیل پایبند بود. قاضی نمی تواند به بهانه ارزیابی آزاد، از کنار دلایل عبور کند و به آنها ترتیب اثر ندهد. به نظر می رسد تحمیل دلیل، با مبانی اخلاق باور هماهنگی بیشتری دارد.
    کلید واژگان: اثبات, ارزیابی دلیل, باور, قرینه گرایی, دلیل قاطع}
    Mahdi Hamze Howeyda, Mohammad Moloudi *
    The fact that the judge must reach certitude and then proceed to issue a judgment is a truth acknowledged in the law of proof of claim. Acquiring certitude is subject to a set of norms and rules called "ethics of certitude". Not all certitudes, with different bases, could be considered valid. Regardless of the philosophical and epistemological issues regarding the nature of certitude, how to achieve it is also very important. Relativists believe that the criterion of acceptability and validity of certitudes is their reliance on reason. A valid certitude is a certitude that is justified by sufficient evidence and reasons. A certitude that is not supported by reason lacks epistemological value and validity and cannot be used as a basis for action. The necessity of the judge's compliance with the rules related to the ethics of certitude is higher because judicial certitudes involve important social and practical consequences. The certitude of the judge seriously affects the rights and social affairs of the people; therefore, achieving the certitude is extremely important to the judge. In a descriptive-analytical way, the present article examined and compared the rights of proof of litigation with the criteria of certitude ethics. Whether the judge has the authority to evaluate the evidence freely or whether he has to agree to the provisions of the evidence and issue a verdict based on them are among the most critical challenges of proving a claim.The current study examined proving a lawsuit in the courts from the perspective of ethics of certitude. According to al-Qaida, a judge must follow all the moral rules and knowledge frameworks to gain certitude, and only then can he make his certitude the basis for issuing a verdict. The basic question is whether it is possible to pay attention to these criteria in the court according to the rules governing the rights of proof of litigation and the criteria raised regarding the validity of certitudes. Is it possible that the rules related to proof of litigation conflict with the principles of certitude ethics? One of the most important challenges ahead is the concept of imposing proof on the judge. Some reasons, such as confessions, regardless of whether they convince the judge or not, "must" be the basis for a verdict. Such a concept strengthens the hypothesis that it is basically not important for the legislator to believe in the judge, and contrary to the initial idea, the judge, without certitude and knowledge about the subject of the lawsuit, must also make his decision. On the other hand, the free assessment and the granting of absolute discretionary powers concerning the evidence in the case give rise to the fear of judicial tyranny and disregard for reasons. It seems that a correct understanding of how the judge acquires certitude is related to the fundamental positions in the ethics of certitude. Without paying attention to these original foundations, getting a clear and comprehensive picture of the relationship between reason and the judge's certitude is impossible. Although the prevailing approach in the domestic and international legal systems is that the judge is free to evaluate and accept reason, epistemological investigations and attention to the foundations of moral certitude clarify that certitude gets its value and validity from reason and not vice versa. On this basis, it is not acceptable for the judge to hear (consider) the reason and pass it by without gaining certitude. Either one should argue against the reason, or as long as the light of the reason is clear, one should stick to its implication and believe its contents. In this sense, the imposition of evidence and their priority on the judge's certitude is more defensible than arbitrary freedom in accepting and rejecting evidence.
    Keywords: Civil Proof, Evaluation Of Evidence, Certitude, Evidentialism}
  • عاطفه مروی*، عباس یزدانی
    مفهوم «ایمان» یکی از مفاهیم اساسی در فلسفه دین به شمار می رود که شالوده بسیاری از مسائل جدید در معرفت شناسی دینی معاصر را تشکیل می دهد. گره گشایی از مسائلی چون رابطه ایمان و عقلانیت مبتنی بر فهم ایمان و تبیین مقومات ماهوی آن است. چه در متون دینی و چه در آثار فلسفی، ایمان گستره ای از معانی مختلف از معرفت تا احساس و از اعتقاد تا اعتماد را در برمی گیرد، از این رو ماهیتی غامض و چالش برانگیز دارد. این ابهام در چیستی ایمان به مسائل ثانوی فلسفی نیز سرایت کرده است. لذا برخی پرسش ها در باب معقولیت ایمان همچنان در هاله ای از ابهام مانده اند. این ضرورت بازنگری در ماهیت ایمان و پیرایش نظریه های فلسفی و دینی را آشکار می کند. نوشتار حاضر با رویکرد تحلیلی-انتقادی بر آن است تا با تبیین ایمان بر اساس مولفه های معرفت شناختی و غیرمعرفت شناختی نشان دهد ایمان ماهیتی چندگانه دارد. نادیده انگاشتن هر یک از این مولفه ها دریافت ناقص و ناکافی از معنای ایمان به دنبال دارد. بر اساس رهاورد پژوهش حاضر، ایمان حقیقتی است برساخته از معرفت و اعتقاد، برخاسته از تصدیق و اعتماد، آمیخته با احساس و عمل که ماهیتی مستقل دارد و نمی توان آن را به هیچ یک از مولفه های مذکور به تنهایی تحویل برد. تحویل نگری در ماهیت ایمان موجب دامن زدن به چالش ایمان و عقلانیت می شود. در تعیین هسته اصلی ایمان نیز اگر مولفه های معرفتی زیربنای مولفه های دیگر واقع شوند، به نحوی که مولفه های غیرمعرفت شناختی بر آن استوار گردند، مواجهه درستی میان ایمان و عقلانیت برقرار می شود.
    کلید واژگان: ایمان, معرفت, باور, تصدیق, اعتماد, عقلانیت}
    Atefe Marvi *, Abbas Yazdani
    Faith is one of the basic concepts in the philosophy of religion, which forms the foundation of many new issues in contemporary religious epistemology. Untangling issues such as the relationship between faith and rationality is based on understanding faith and explaining its essential elements. Faith, both in religious and philosophical works, covers a range of different meanings from knowledge, belief, acceptance, feeling to trust and act, hence it has an ambiguous and challenging nature. This ambiguity in the quiddity of faith has also spread to secondary philosophical issues, so that some questions about the rationality of faith remain unsolved. It shows the necessity of reviewing the nature of faith and refining philosophical and religious theories. The present article with a critical-analytical approach aims to explain faith based on epistemological and non-epistemological components to show that faith has a multiple nature, and ignoring each of them leads to an incomplete and insufficient understanding of the meaning of faith. According to the results of the present research, faith is a reality made of knowledge and belief, arising from acknowledge and trust, medley of feeling and action, but has an independent nature and cannot be reduced to any of the mentioned components alone. Reductionism in the nature of faith causes the challenge of faith and rationality. In determining the main core of faith, if the epistemological components are the foundation of other components in such a way that the non-epistemological components are based on it, the right relation between faith and rationality is established.
    Keywords: Faith, Knowledge, Belief, Acceptance, Trust, Rationality}
  • شاهو صبار*، احسان شاه قاسمی، سمانه کچوئی
    در عصر شبکه های اجتماعی بسیاری از جنبه های زندگی افراد در ارتباط با پیام تعریف می شود. بسیاری از اعضای این شبکه ها موفقیت خود را در میزان لایک و به اشتراک گذاری پیامهایشان می بینند، شرکت ها هم در تلاش هستند تا در یابند مشتریانشان چه پیام هایی را می پسندند و چه پیام هایی را به اشتراک می گذارند. مطالعاتی که تا کنون انجام شده سعی داشته اند تا با استفاده از ویژگی های شخصیتی یا جمعیت شناختی کاربران به پیش بینی هایی در زمینه ی واکنش افراد به پیام های مختلف دست بزنند. اما اکنون تلاش هایی در حال انجام است تا این نوع مطالعات دقیق تر شوند و قدرت پیش بینی بیشتری داشته باشند. این مطالعه با یک رویکرد خلاق شبه آزمایشگاهی تلاش کرد تا میان باورهای افراد و رفتاری هایی که در شبکه های اجتماعی در قبال پیام ها انجام می دهند، روابط معنی داری پیدا کند. یافته های این مطالعه نشان دادند که میزان آشنایی با باورهای افراد و همچنین تفکیک پیام های شبکه های اجتماعی به ایده های محوری که در آنها نهفته است، میتواند روش عملی ای برای پیش بینی این امر باشد که چه افرادی چه پیام هایی را لایک می کنند.
    کلید واژگان: باور, شبکه های اجتماعی, رفتار شبکه ای, پیام}
    Shaho Sabbar *, Ehsan Shahghasemi, Samaneh Kachouie
    In the age of social media, predicting people's reactions to messages has been the subject of many studies. Previous studies have attempted to achieve this goal by using users' personality or demographic characteristics. We attempted to find significant relationships between people's beliefs and their behaviors toward messages on social media using a creative quasi-experimental approach. The study was conducted in two steps. In the first step, we performed thematic analysis on Instagram posts to extract various ideas. Subsequently, we deliberately selected two specific beliefs from the pool of extracted ideas: ‘Iran is a significant military power' and 'Prayers help countries progress'. Through a researcher-designed questionnaire, we attempted to measure the participants’ adherence to each belief, and their reaction to messages that contain one or both of the beliefs. We found significant relationships between the respondents' beliefs and their reactions to the messages, indicating that surveying people's beliefs and predicting their responses to certain social media messages could be practical.
    Keywords: Belief, Social Media, social network behavior, Message}
  • سید عقیل میرفتاحی *

    قرآن به عنوان آخرین و کامل ترین کتاب آسمانی واجد مولفه ها و الگوهای دقیق و جامع فرهنگی برای تربیت و هدایت انسان ها است. این تحقیق، مولفه ها و الگوهای فرهنگی قرآن را مورد احصاء و بررسی قرار داده است. نگارنده از روش تحقیق کتابخانه ای و توصیفی برای تشریح بحث، بهره گرفته است. یافته ها حاکی از آن است که این مولفه ها در سه حوزه باورها، ارزش ها و رفتار قرار دارد. باورهای اساسی، ایمان به مبدا و معاد، رسالت انبیاء، کتب آسمانی، ملایکه و غیب است. ارزش ها در چهار محور اخلاق، تعلیم و تربیت، عدالت و جهاد قرار دارد و در حوزه رفتار، تکالیف واجب شرعی محوریت دارد. هم چنین الگوهای فرهنگی در منطق قرآنی، پیامبران اولوالعزم (عل) (رسول اکرم(ص)، نوح(ع)، ابراهیم(ع)، موسی(ع) و عیسی(ع)) معرفی شده و وجوه الگوبودن آنان تقریر و تبیین شده است. بی تردید احصاء این مولفه ها و الگوها، ضمن آن که قابلیت های متعدد و خصوصیات منحصر به فرد فرهنگ اسلامی، اصالت و حقیقی بودن، قابلیت تمدن سازی، برتری این فرهنگ بر سایر فرهنگ ها، انطباق آن با همه نیازهای بشری و نیل انسان ها به سعادت واقعی در همه ابعاد را به تصویر می کشد، می تواند به عنوان الگویی اصیل و واقعی به دیگر مکاتب نیز معرفی شود.

    کلید واژگان: مولفه, الگو, فرهنگ, باور, ارزش, رفتار}
    Seyyed Aghil Mirfatahi *

    As the last and most complete divine book, the Qur'an contains precise and comprehensive cultural components and patterns for the education and guidance of humans. This research has analyzed the components and cultural patterns of the Quran. The author has used descriptive and library research methods to explain the discussion.
    The findings indicate that the components are located in the three areas of beliefs, values and behavior; The basic beliefs are faith in the origin and resurrection, the mission of the prophets, the holy books, angels and the unseen; Values are located in the four axes of ethics, education, justice and jihad, and in the field of behavior, obligatory Shariah tasks are centered. Also, the cultural models in the Quranic logic, the first prophets, the Holy Prophet, Noah, Abraham, Moses and Jesus, and the aspects of their role models have been described and explained. Undoubtedly, the calculation of these components and patterns, while the numerous capabilities and unique characteristics of Islamic culture, authenticity and authenticity, the ability to build civilization, the superiority of this culture over other cultures, its adaptation to all human needs and the achievement of human beings to true happiness in all dimensions. depicts, it can be introduced to other schools as an authentic and real model.

    Keywords: component, model, culture, belief, value, behavior}
  • اشرف سلطانی نیا، محمد عارف*، ابوالفضل داوودی رکن آبادی

    هدف این مقاله، مطالعه تحلیلی و ریشه‏ شناختی حضور زنان بوشهر در آیین نمایشی «بازار مدینه» با رویکرد تفسیری براساس نظریه انسان‏شناسی کلیفورد گیرتز است. در فرهنگ مذهبی بوشهر، زنان با مشارکت مردان، هرساله در بیستمین روز از ماه صفر، آیین نمایشی «بازار مدینه» را با شیوه ای تامل برانگیز به شکل یک نمایش میدانی برگزار می ‏کند. در این مقاله آیین نمایشی مذهبی «بازار مدینه» با تاکید بر انسان‏شناسی تفسیری مبتنی بر شناخت نمادهای فرهنگی، در دو ساحت اساسی: 1)تفسیر نمادهای فرهنگی مذهبی در آیین نمایشی «بازار مدینه»؛ 2)واکاوی تاثیر حضور زنان در آیین نمایشی «بازار مدینه» از رهگذر دانش تاویل و تفسیر در انسان‏شناسی نمادین بررسی شده ‏است. روش پژوهش، میدانی (مشاهده مشارکتی و مصاحبه) و نیز با بهره ‏گیری از منابع کتابخانه ‏ای بوده ‏است. اطلاعات گردآوری شده، به شیوه توصیفی و تحلیلی و براساس نظریه تفسیرگرایی کلیفورد گیرتز تحلیل محتوای کیفی شده‏ و به پرسش های بنیادینی مانند عناصر کلیدی در آیین نمایشی «بازار مدینه»، جایگاه زنان در نظام باورهای اعتقادی و خاستگاه تاریخی و فرهنگی این آیین نمایشی در فرهنگ سوگواری در بوشهر پاسخ داده‏ است. یافته ‏ها حکایت از آن دارد که زنان در بوشهر، شبیه ‏خوان نقش زنان اهل بیت(ع) هستند و حضورشان بر سه نکته در نظام نمادین دینی دلالت دارد: 1)جان پنداری؛ 2)انسجام‏ بخشی جمعی؛ و 3) بازآفرینی باورهای دینی.

    کلید واژگان: بوشهر, زنان, نماد, آیین نمایشی بازار مدینه, باور, انسان شناسی تفسیری}
    Ashraf Soltaninia, Mohammad Aref*, Abolfazl Davoodi Roknabadi

    The purpose of this article is to provide an analytical study of the roots of the presence of women in Bushehr in the performative ritual Bazaar-e Madineh with an interpretive approach based on Clifford Geertz's anthropological theory. In the religious culture of Bushehr, women, with the participation of men, perform the performative ritual Bazaar-e Madineh every year on the twentieth day of the month of Safar in a contemplative manner as a field performance. In this article, Bazaar-e Madineh is examined with an emphasis on interpretive anthropology based on understanding the cultural symbols in two fundamental aspects: 1) interpretation of cultural-religious symbols in Bazaar-e Madineh, and 2) exploring the impact of women's presence in Bazaar-e Madineh through the lens of interpretive and symbolic anthropology. The research method used was fieldwork (participatory observation and interviews) as well as library sources. The collected information was analyzed qualitatively using descriptive and analytical methods based on Clifford Geertz's interpretive approach, addressing fundamental questions such as key elements in Bazaar-e Madineh, women's position in belief systems, and the historical and cultural origins of this ritual performance in mourning culture in Bushehr. The findings indicate that women in Bushehr play roles similar to those of the women of the Ahl al-Bayt, and their presence signifies three points in the symbolic religious system: 1) animism, 2) collective cohesion, and 3) reenactment of religious beliefs.

    Keywords: Bushehr, women, symbol, performative ritual of Medina Bazaar, belief, anthropology interpretive}
  • اسماعیل چراغی کوتیانی *

    باورها به عنوان سطوح بنیادین فرهنگ، در تعین بخشی به کنش های انسانی نقشی مهم ایفا می کنند. این نقش پذیری بستری مناسب برای پیشگیری و حل چالش ها و مسایل اجتماعی است. امروزه کاهش فرزندآوری به عنوان یک چالش یا مسیله برای خانواده ایرانی مورد تاکید کارشناسان جمعیت قرار گرفته است. یکی از راه های حل این چالش ها، اصلاح و تقویت باورها، به ویژه باورهای معطوف به خدا و صفات اوست. در این میان باور به رزاقیت خدا به عنوان یکی از نمودهای باور به توحید افعالی، نقشی برجسته در حل مسیله فرزندآوری دارد. در این نوشتار تلاش شده است تا با تکیه بر آموزه های دینی به واکاوی دلالت های جمعیت شناختی باورها با تاکید بر رزاقیت الهی پرداخته شود. در جمع آوری داده ها از روش اسنادی و کتابخانه ای و در پردازش داده ها از روش توصیفی و تحلیلی استفاده شده است. یافته ها حاکی از آن است که دلالت های جمعیت شناختی باور به رزاقیت الهی را در مولفه هایی چون انحصار رزاقیت به خدا، حتمی بودن رزق، عدم غفلت خدا از روزی دهندگی، نکوهش کشتن فرزندان، روزی دهندگی خدا به همه هستی، وسعت رزق در صورت تشکیل خانواده، مشروط بودن روزی به کار و تلاش، به روشنی می توان دریافت.

    کلید واژگان: دلالت, جمعیت شناسی, باور, رزاقیت, جهان بینی}
  • شهره پیرانی*، عفیفه عابدی

    دین متشکل از سه قسمت، باور (فکر)، اخلاق و رفتار است. یکی از مهم ترین انگیزه های مبارزات انقلابی در ایران، برپایی حکومت اسلامی بر اساس این سه عنصر اساسی دین بوده است. حکومت و دولت اسلامی نیازمند کارگزارانی است که بر مبنای معیارهای اسلامی عمل کنند. پس در راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی بایستی دولت اسلامی متشکل از کارگزاران اسلامی محقق شود. شهید رجایی هم از سوی امام خمینی (ره) و هم از جانب رهبر معظم انقلاب بارها به عنوان یک کارگزار تراز و قابل الگو شدن برای مسیولین نظام مورد استناد قرار گرفته اند. بر این مبنا این پژوهش درصدد پاسخ به این سوال است که عناصر حاکم بر الگوی رفتار سیاسی- اجتماعی شهید رجایی به عنوان کارگزار تراز دولت اسلامی چیست؟ در این مقاله تلاش شده است بر اساس اسناد، خاطرات و آثار به جامانده از شهید رجایی، مراتب تعهد ایشان به این الگو بررسی و روشن گردد که در عمل تا چه حد بر اساس این سه عنصر اسلامی (باور، اخلاق و رفتار اسلامی) عمل نموده اند. روش پژوهش در این مقاله، کیفی از نوع تحلیل اسنادی است و راهبرد پژوهش بر مبنای تحلیل محتوای دست نوشته ها، سخنرانی ها، مصاحبه ها  و مقالات مرتبط است.

    کلید واژگان: شهید رجایی, کارگزار تراز, رفتار, باور, اخلاق}
    Shohreh Pirani *, Afifeh Abedi
    Purpose

    This research seeks to answer the question: What are the governing templates of Rajaei's socio-political behavior pattern as an agent of the Islamic State? In this article, an attempt has been made, based on the documents, memories, and works left by him, to examine the level of his commitment to this model and to clarify to what extent he acted based on these three Islamic elements (Islamic belief, morals, and behavior).

    Methodology

    The research method in this article is a qualitative document analysis, and the research strategy is based on content analysis of manuscripts, lectures, interviews, and related articles.

    Findings

    The findings of this research show that the explanation of Rajaei's behavior as an agent of the Islamic State is based on three principles of Islamic belief: insight (belief in God, human dignity, belief in justice, social traditions, Islamic ethics), tendency (honesty, keeping the promise, trustworthiness, meritocracy), and behavior (justice, deprivation removal, simple living, Islamic rules of halal (Allowed) and Haram (Forbidden)).  

    Conclusion

    Success during the tense and crisis period of Martyr Rajaee's responsibility stemmed from his strong personality based on Islamic teachings, which were manifested in the three aspects of belief, morality, and Islamic behavior.The collection of what has been said about Shahid Rajaei and his personality gives us an understanding of a standard agent in the Islamic government whowas chosen at the height of his popularity. This popularity has endured for decades after his martyrdom, so many currents are trying to gain legitimacy by attributing it to him and mentioning him as a successful model of governance in the Islamic government

    Keywords: Martyr Rajaei, Excellent Agent, behavior, belief, ethics}
  • حسین کارآمد*، قاسم محمدی
    اصلاح باورهای نادرست یکی از مهم ترین اهداف قرآن کریم است. این کتاب آسمانی برای اصلاح این نوع باورها از الگوی مشخص و متمایزی پیروی می کند. بر این اساس، این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی - توصیفی و به منظور ارایه الگوی اصلاح باورها بر محور قرآن انجام شده است. یافته ها حاکی از آن است که قرآن کریم که برای هدایت و اصلاح بشر نازل شده است، الگویی را ارایه می دهد که بر پایه آن می توان به صورت تدریجی و منطقی دست به تغییر و اصلاح باورها زد. این الگو از ساختار اساسی توجه به ظرفیت های درونی، تبیین، عوامل و زمینه ها و فرایند اصلاح باورها برخوردار است که هریک از آن ها دارای مولفه های گوناگونی است. نخست، با توجه به گرایش های فطری و حقیقت جویی و میل به جاودانگی همراه با گرایش به پرستش، ظرفیت های درونی انسان زنده می گردد. پس از آن، با روش های مختلف استدلال، ملموس سازی، علم آموزی و سیر در آفاق و انفس، می توان زمینه عمل آگاهانه را در انسان فراهم ساخت و به تبیین آن پرداخت. در این میان، عوامل و زمینه هایی چون پیروی کورکورانه، فقدان هویت، شبهه افکنی، حب دنیا و هم نشینان بد، به بشر یادآور می شود. افزون بر این، با توجه به اینکه ایجاد و یا اصلاح باور در طی زمان رخ می دهد، موارد یادشده باید در یک فرایند به اجرا درآید. در این الگو، به ترتیب، وسایل ارتباطی رایج در هر عصر، ابداع نمادها و نهادهای جدید ارتباطی، اسوه سازی، استفاده از منطق و استدلال، اعزام مبلغ، مبارزه با خرافات و مبارزه با جنگ های روانی، مورد استفاده قرار می گیرد.
    کلید واژگان: قرآن کریم, باور, اصلاح باور, مولفه های اصلاح باور, فرایند اصلاح باور, الگوی اصلاح باور}
    Hossein Karamad *, Ghasem Mohammadi
    Correcting false beliefs is one of the most important goals of the Holy Quran. This celestial book presents a distinct and well-defined model for correcting such beliefs. Accordingly, this research employs an analytical-descriptive approach to present a model for correcting beliefs based on the Holy Quran. The findings of the research indicate that the Quran, which has been revealed for the guidance and rectification of humanity, offers a model through which beliefs can be gradually and logically changed and improved. This model encompasses fundamental structures such as attention to internal capacities, explanation, factors, grounds, and the process of belief correction, each containing various components. First, by considering innate tendencies towards seeking truth, immortality, and inclinations towards worship, human inner capacities are activated. Subsequently, utilizing various methods of argumentation, concretization, education, and exploring horizons and egos, the groundwork for conscious action in humans can be established and elaborated upon. In this context, factors and aspects such as blind obedience, identity crisis, skepticism, attachment to worldly desires, and negative companions are reminded of humanity. Furthermore, since the creation or correction of beliefs takes place over time, the aforementioned aspects must be implemented through a process. In this model, the following steps are used in sequence: utilizing prevalent communication means in each era, creating new symbols and communication institutions, setting examples, employing logic and argumentation, sending preachers, combating superstitions, and engaging in psychological warfare.
    Keywords: The Holy Quran, belief, Belief Correction, Components of Belief Correction, Belief Correction Process, Model for Belief Correction}
  • علی اقایی، اکبر صالحی*، علیرضا محمودنیا، سعید بهشتی

    پیوند اخلاق با فرایند باور تحت عنوان «اخلاق باور» اولین بار در فلسفه غرب توسط کلیفورد در قرن نوزدهم مطرح گردید و باعث پرسش های زیادی در این زمینه شد. اما پیشینه آن در فلسفه اسلامی نیز تحت مضامین خاص مثل اخلاق درتفکر و بینش در مرحله کسب اعتقاد قلبی و ایجاد باور وجود دارد. هدف اصلی این مقاله طراحی الگوی مفهومی آموزش اخلاق باور مبتنی بر مبانی معرفت شناختی جوادی آملی است. محقق با بررسی منابع مکتوب ایشان با روش تحلیل مفهومی و قیاس نظری موفق به احصاء پنج مبنای معرفت شناختی ،تلازم(اراده و تکلیف معرفتی، قرینه وشهود، درونگرایی و برونگرایی، فضایل معرفتی و اخلاقی، شبکه باور باعمل فردی و اجتماعی) در زمینه اخلاق باور شد و بر اساس این مبانی با استفاده از الگوی قیاس عملی و مدل فرانکنا نیز بترتیب موفق به استخراج اصول تربیتی (تکلیف گرایی در فرایند تشکیل باورها ، مسیولیت دربرابر حقیقت) و(پاک سازی درون،خردورزی وهمبستگی) و(یکپارچگی توجیه) و (وحدت حسن فاعلی و فعلی باور) و(شبکه باور وایمان و حکمت) برای الگوی آموزش اخلاق باور شد.

    کلید واژگان: باور, اخلاق باور, الگوی مفهومی, آموزش اخلاق باور, جوادی آملی}
    Ali Aghaei, Akbar Salehi *, Alireza Mahhmodnia, Saeed Beheshti

    Review:The connection between ethics and the belief process, called the "ethics of belief," was first introduced in Western philosophy by Clifford in the nineteenth century and raised many questions. But its background in Islamic philosophy also exists under special themes such as ethics in thinking and insight in the stage of gaining heart belief and creating belief. The main purpose of this article is to design a conceptual model for teaching ethics of belief based on the epistemological foundations of Javadi Amoli. By examining his written sources with the method of conceptual analysis and theoretical analogy, the researcher succeeded in enumerating five epistemological bases, coherence (epistemological will and task, symmetry and intuition, introversion and extroversion, epistemological and moral virtues, belief network with individual and social action) in the field of ethics. Based on these principles, using the model of practical analogy and Frankenna model, he succeeded in extracting the educational principles (task orientation in the process of forming beliefs, responsibility for the truth), and (internal purification, rationality and solidarity) and (justification integrity) and (The unity of Hassan Fa'eli and the current belief) and (The network of belief, faith and wisdom) for the model teaching ethics of belief.

    Keywords: Belief, belief ethics, Conceptual Model, belief ethics education, Javadi Amoli}
  • بررسی تاثیر بازاریابی اجتماعی بر پیشگیری از جرم سرقت
    رضا احدی*، فریبا شایگان
    زمینه و هدف
    پدیده سرقت به عنوان یک عمل مجرمانه،یکی از معضلات جامعه می باشد که پلیس همواره به دنبال راهی موثر جهت پیشگیری از آن در جامعه بوده است از طرفی آمارهانشان می دهد که اقدامات پیشگیرانه انجام شده تاکنون موفقیت چندانی در بر نداشته است.پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اقدامات بازاریابی در پیشگیری از سرقت انجام گردیده است.
    روش
    این تحقیق از نظر هدف کاربردی و با رویکرد کمی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، دانشحویان دوره دکترا وکارشناسی ارشد دانشکده فرماندهی و مدیریت دانشگاه جامع علوم انتظامی امین می باشند. تعداد جامعه آماری تحقیق 74 نفر می باشدکه به دلیل محدود بودن تعداد به صورت تمام شمار کلیه دانشجویان مورد مطالعه قرار می گیرند. جهت تحلیل داده ها نیز از نرم افزارSPSS v27 استفاده گردیده است. ضمن محاسبه ضریب همبستگی پیرسون به منظور آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون رگرسیونی استفاده گردیده است.
    یافته ها
    ضرایب همبستگی پیرسون با سطح معناداری 001/0 رابطه همبستگی بین متغیرها را تایید نمود و آزمون رگرسیونی نشان دهنده آن است که اقدامات بازاریابی اجتماعی در تغییر نگرش، ایجاد باور و ایجاد قصد رفتاری در افراد جهت پیشگیری از سرقت تاثیر مثبت و معناداری دارد.
    نتایج
    با توجه به تاثیر مثبت و معنادار اقدامات بازاریابی اجتماعی بر تغییر نگرش، ایجاد باور و ایجاد قصد رفتاری در افراد در راستای پیشگیری از سرقت، نهادهای متولی می توانند از این اقدامات به عنوان یکی روش های ماندگار و تاثیر گذار در جهت پیشگیری از وقوع سرقت در جامعه بهره برداری نمایند.
    کلید واژگان: بازاریابی اجتماعی, نگرش, باور, قصد رفتاری, پیشگیری}
    Investigating the impact of social marketing on the prevention of theft
    Reza Ahadi *, Fariba Shayegan
    Background
    Theft as a criminal act is one of the societal issues that the police have always sought effective ways to prevent in society. However, statistics show that preventive measures taken so far have not been very successful.
    Objective
    The present study aims to investigate the impact of marketing activities on preventing theft.
    Method
    This research is applied in terms of purpose and quantitative in approach. The population of the study consists of doctoral and master's students of the Command and Management Faculty of the Amin Police University. The population size of the research is 74 individuals, who are selected as the entire population of all students studied due to the limited number. SPSS v27 software was used for data analysis. In addition to calculating the Pearson correlation coefficient to test the research hypotheses, regression analysis was used.
    Findings
    Pearson correlation coefficients at the significance level of 0.001 confirmed the correlation between the variables, and regression analysis showed that social marketing activities have a positive and significant effect on changing attitudes, creating beliefs, and creating behavioral intentions in individuals to prevent theft.
    Results
    Considering the positive and significant impact of social marketing activities on changing attitudes, creating beliefs, and creating behavioral intentions in individuals towards theft prevention, responsible institutions can utilize these activities as lasting and impactful methods to prevent theft in society.
    Keywords: Social Marketing, Attitude, Belief, Behavioral Intention, Prevention}
  • غلامحسین گرامی*، رقیه یزدانی چهار برج

    مکتب معنا درمانی به عنوان یکی از مکاتب روان درمانی اگزیستانسیالیسم، توسط ویکتور فرانکل ابداع شد. اصلی ترین رسالت این مکتب تاکید بر اهمیت معنای زندگی و نقش بی بدیل آن در رهایی از خلا وجودی و پوچی در زندگی است. سه باور اصلی ما بعدالطبیعی این مکتب عبارتند از: اعتقاد به وجود خدا، دین و جاودانگی. تحقیق حاضر که به روش توصیفی تحلیلی و از طریق منابع کتابخانه ای صورت گرفته پس از واکاوی دقیق باورهای مابعدالطبیعی مکتب فرانکل آنها را براساس مبانی فکری علامه طباطبایی(ره) ارزیابی می کند. سوال اصلی تحقیق این است که مهم ترین باورهای مابعدالطبیعی مکتب معنادرمانی فرانکل چیست؟ و اشتراکات و افتراقات آنها نسبت به آموزه های اسلامی بر مبنای آراء علامه طباطبایی کدام است؟ یافته های تحقیق نشان می دهد؛ تبیین نادرست و سطحی از مفهوم خدا و تنزل آن از مرتبه واجب الوجودی به مرتبه معنا دهنده گی محض، تعریف حداقلی از دین و نگاهی پلورالیستی و ابزارگرایانه به آن و عدم توجه به حقیقی بودن سعادت و تعابیر مبهم از جاودانگی از مهم ترین نقطه افتراق دیدگاه فرانکل و علامه طباطبایی در حوزه باورهای مابعدالطبیعی است.

    کلید واژگان: باور, مابعد الطبیعه, معنا درمانی, ویکتور فرانکل, علامه طباطبایی}
    Gholam Hossein Gerami*, Roqayye Yazdani

    logotherapy was invented by Viktor Frankl as one of the existentialist psychotherapy schools. The main mission of this school is to emphasize the importance of the meaning of life and its unique role in getting rid of existential emptiness and aimlessness in life. The three main beliefs of this school are: belief in the existence of God, religion and immortality. The present research, which was carried out by descriptive-analytical method and through library sources, after carefully reading the metaphysical beliefs of Frankel's school, evaluates them based on the intellectual foundations of Allameh Tabatabayi (r). The main research question is what are the most important metaphysical beliefs of Frankel's logotherapy school? And what are their similarities and differences with respect to Islamic teaching, based on the opinions of Allameh Tabatabayi? The research findings show: the incorrect and superficial explanation of the concept of God and its degradation from the level of necessary position to the pure level of a meaning-giver, a minimal definition of religion and a pluralistic and instrumentalist view of it, and not paying attention to the reality of happiness and vague interpretations of immortality are the most important points of difference between Frankel and Allameh Tabatabai is in the field of metaphysical beliefs.

    Keywords: Belief, Metaphysics, Logotherapy, Viktor Frankl, Allameh Tabatabai}
  • فاطمه سادات کتابچی*، کرامت ورزدار
    مسیله اساسی این پژوهش بررسی و واکاوی تعریف «قصد/عمد» در فلسفه ی دیویدسن و صدرالمتالهین و هدف از آن تمایز «کنش قصدی» از «غیرقصدی» است. روشن شدن ماهیت این کنش و تعریف دقیق آن، در حکمت عملی و علومی همچون فقه، حقوق و اخلاق حایز اهمیت است؛ زیرا موضوع این علوم، «کنش قصدی» یا همان «عمل» است. دیویدسن «قصد» را یک حالت ذهنی مستقل نمی داند و آن را به «علیت باور و میل در نسبت با انجام یک عمل» تحویل می کند؛ بنابراین یک فعل، قصدی است اگر و تنها اگر معلول میل و باور عامل باشد. صدرالمتالهین نیز در باب «قصد» تحویل گراست اما برخلاف دیویدسن «کنش قصدی» را عملی ناشی از «اراده و آگاهی مرتبه دوم عامل به غرض فعل» می داند. نتایج این پژوهش که بر اساس روش توصیفی - تحلیلی و از طریق تحلیل لوازم منطقی مفهوم «قصد» به دست آمده است نشان می دهد تعریف دیویدسن بخاطر اشکالاتی همچون «عدم تحویل میل به اراده» و «اشکال انحراف در سلسله ی علی» مانع اغیار نیست؛ در نتیجه تعریف صدرالمتالهین از «قصد» و «کنش قصدی» قابل دفاع تر از تعریف وی است.
    کلید واژگان: قصد, کنش قصدی, باور, میل, آگاهی درجه دوم}
    Fatemeh Sadat Ketabchi *, Keramat Varzdar
    The basic issue of this research is to examine and analyze the definition of "intention" in the philosophy of Davidson and Mulla Sadra, and its purpose is to distinguish "intentional action" from "unintentional". Clarifying the nature of this action and its precise definition is important in practical wisdom and some sciences such as jurisprudence, law, and ethics; because the subject of these sciences is intentional action. Davidson does not consider "intention" to be an independent mental state and reduces it to "the causality of belief and desire in performing an action"; therefore, an action is an intention if and only if it is the effect of the desire and belief of the agent. Mulla Sadra is also reductionist about "intention", but unlike Davidson, he considers an intentional action as an action resulting from "the will and the Second-order awareness of the agent for the purpose of the action". The results of this research, which were obtained based on the descriptive-analytical method and through the analysis of the logical requirements of the concept of "intention", show that Davidson's definition, due to facing problems such as "non-reduction of desire to will" and "deviant causal chain"; does not prevent others. As a result, Mulla Sadra’s definition of "intention" and "intentional action" is more defensible than his definition.
    Keywords: Intention, Intentional action, belief, desire, Second-order awareness}
  • رامین کاظمی*، محمد رعایت جهرمی، جاوید کاظمی

    تفسیر ذهنی، به عنوان یکی از چهار تفسیر مرسوم فلسفه ی احتمال، توسط فرانک رمزی و برونو دوفینیتی برای غلبه بر برخی مشکلات بیزگرایی معرفی شده است. این تفسیر امروزه طرفدارانی دارد و مورد توجه بسیاری از بیزگرایان است. ویژگی معرفت شناختی چارچوب بیزی، اعتماد ذهنی (یا اعتبار) است. هدف این مقاله، بررسی بیشتر تفسیر ذهنی فلسفه ی احتمال، از منظر تنش بین شناخت احتمالاتی و ادراک غیراحتمالاتی است. منظور از شناخت احتمالاتی، شناختی برپایه روابط ریاضی و بویژه فرمول بیز است که با استفاده از اعتبارها (درجات باور) میزان اطمینان از وقوع پیشامدی را ارائه می کند و در مقابل ادراک غیراحتمالاتی حاصل تفاسیر فردی یا هر نوعی دیگر از تخصیص احتمال بدون درنظرگرفتن ریاضیات احتمال است. با بررسی های صورت گرفته نشان داده خواهد شد که این تنش واقعی است و راه حل ارائه شده در این مقاله این است که در پیشبینی رخدادهای مبتنی بر تفسیر ذهنی- نمی توان از ادراک غیراحتمالاتی چشم پوشی کرد.

    کلید واژگان: تفسیر ذهنی, بیز گرایی, ادراک, باور, اعتبار}
    Ramin Kazemi *, Mohammad Raayat Jahromi, Javid Kazemi

    The subjective interpretation, as one of the four conventional interpretations of the philosophy of probability, was introduced by Frank Ramsey and Bruno De Finetti to overcome some problems of Bayesianism. This interpretation has fans today and is of interest to many Bayesians. The epistemological feature of the Bayesian framework is subjective trust (or credence). The purpose of this article is to further investigate the subjective interpretation of the philosophy of probability, from the perspective of the tension between probabilistic cognition and non-probabilistic perception. The meaning of probabilistic cognition is knowledge based on mathematical relationships and especially the Bayesian formula, which provides the level of certainty of an event by using credits (degrees of belief). On the other hand, non-probability perception is the result of individual interpretations or any other type of probability assignment without considering the mathematics of probability. The investigations will show that this tension is real, and the solution presented in this article is that in predicting events based on subjective interpretation, non-probability perception cannot be ignored.

    Keywords: subjective interpretation, Bayesianism, perception, Belief, credence}
  • مسعود زین العابدین*، عبدالله صلواتی

    وظیفه گرایی یکی از پیامدهای ارادی بودن باور است و لذا رابطه اراده و باور مورد توجه معرفت شناسان قرار دارد. پرسش اصلی این پژوهش نیز بررسی این رابطه از دیدگاه ویلیام جیمز است تا مشخص شود آیا از دیدگاه او عوامل غیرمعرفتی نیز باور موثرند؟ و در این بین، اراده و طبیعت ارادی بشر چه تاثیری بر باورهای فرد دارد؟ در این پژوهش به این نتایج رسیدیم که ویلیام جیمز با اراده گرایی مستقیم دستوری کلیفورد مخالف است اما خود نیز اراده گرا است. از دیدگاه او طبیعت احساسی ما نه فقط می تواند، بلکه بایستی بین فرضیه ها گزینش کند و البته این مهم فقط در مورد انتخاب های «اصیل» امکان پذیر است. از دیدگاه جیمز، پذیرش های پیشین، شهرت و مرجعیت دیگران، کاربرد عملی باور و تمایل ها در اراده معطوف به باور موثرند. او در مقابل کلیفورد که باور بدون کسب شواهد کافی را برنمی تافت، معتقد است ما باید تجربه کنیم و این تجربه را به تواتر برسانیم و با تفکر درباره نتایجی که از این تجارب به دست آمده است، به حقیقت دست پیدا کنیم. از دیدگاه او نقش اراده در اخلاق برجسته است و همچنین اراده در ارتباطات شخصی نیز نقش دارد. جیمز معتقد است گرایش ها و ایمان قبلی ما به یک واقعیت، نقشی فعال در تحقق آن واقعیت دارد.

    کلید واژگان: باور, اراده, ویلیام جیمز, اراده گرایی, اخلاق باور}
    Masoud Zein-al Abedin*, Abdullah Salavati

    Obligationism is one of the consequences of voluntary belief; therefore, the relationship between will and belief is of interest to epistemologists. The main question of this research is to investigate this relationship from William James' point of view, to determine whether from his point of view, non-cognitive factors are also effective in belief, and what effect human will and voluntary nature have on a person's beliefs. This study concluded that although William James disagreed with Clifford's command of direct voluntarism, he was a voluntarist himself. From his point of view, man’s emotional nature not only can, but must choose between hypotheses, and of course, this is only possible in the case of "genuine" choices. From James' point of view, previous acceptances, reputation, and authority of others; practical application of belief; and inclinations are effective in the will to believe. In contrast to Clifford, who did not believe in the belief without sufficient evidence, he believes that man should experience, repeat this experience, and reach the truth by thinking about the results obtained from these experiences. From his point of view, the role of will is prominent in ethics, and the will also plays a role in personal relationships. James believes that one’s prior tendencies and belief in reality play an active role in the realization of that reality.

    Keywords: Belief, Will, WilliamJames, Voluntarism, Ethics of Belief}
  • مرضیه اطهاری نیک عزم*

    غذا به عنوان یک شیوه ارتباطی میان افراد مختلف جامعه می‏تواند تجربه‏ای فردی را به تجربه جمعی تبدیل کند. این مقاله قصد دارد کارکرد اجتماعی غذا در جامعه ایران را در چهارچوب نشانه-معناشناسی اجتماعی بررسی کند. پیکره مورد مطالعه غذای نذری می‏باشد که ارزش‏ها و باورهای خاصی را برای هر فرد شیعه ایرانی تداعی می‏کند. علت انتخاب غذای نذری آن است که دارای ارزش‏های متعالی است و نه تنها مانند غذاهای غیرآیینی پیونددهنده میان افراد اجتماع است، بلکه دارای وجاهتی مذهبی است و نقش از پیش تعیین‏شده ای را ایفا می‏نماید؛ تنها مسیله لذت بردن از غذا نیست، بلکه آرزوی رسیدن به چیزی، یا برآورده شدن حاجتی در آن مستتر می‏باشد. این مقاله نشان می‏دهد که اولا غذای نذری ارزش مذهبی دارد، ثانیا در ضمن برهم‏ زدن لایه‏ های قدرت خود موجب شکل‏گیری لایه‏ های تازه‏ای از قدرت می‏گردد و لذت از طریق حواس را به شناخت پیوند می‏دهد و در نهایت، نظام بینانشانه‏ای به‏‏وجود می‏آورد.

    کلید واژگان: غذای نذری, نشانه شناسی اجتماعی, باور, ارزش, قدرت, بعد مذهبی, زبان شناسی اجتماعی}
    Marzieh ATHARI NIKAZM *

    Food as a way of communication between different people in society can turn an individual experience into a collective experience. The aim of this study is to investigate the social function of food in Iranian society in the framework of social semantics. The corpus of the study is the votive food that evokes certain values and beliefs for every Iranian Shiite person. We know that food is a way of communication between different people in society and can turn an individual experience into a collective experience.Votive food has transcendental values and is a link between members of the community, but it is also based on a religious dimension, which is effective and has a predetermined role. Besides enjoying food, the desire to achieve something or fulfill a need is hidden in it. This article shows that, firstly, the votive food has a religious value; and secondly, while mixing the layers of its power, it causes the formation of new layers of power and connects pleasure through the senses to knowledge. and finally, creates a visual system.

    Keywords: Votive Food, Social Semiotic, Value, power, Belief, sociolinguistics}
  • محمدعلی عباسیان چالشتری*

    «انگیزش اخلاقی» یکی از مفاهیم مهم و پرکاربرد در فلسفه اخلاق است. انگیزش اخلاقی با «دلایل فعل» و «حکم اخلاقی» که دو اصطلاح کلیدی در فلسفه اخلاق هستند، ارتباطی وثیق دارد. انسان ها اغلب افعال خود را از روی دلایل انجام می دهند و دلایل انگیزشی یکی از آن دلایل هستند. انسان ها هم چنین احکام اخلاقی صادر می کنند و «انگیزش» چیزی است که احکام را به افعال پیوند می زند. فیلسوفان اجماع دارند که فاعل برای انجام فعل باید ابتدا به سوی آن برانگیخته شود. نظریه غالب، مشهور به «نظریه هیومی»، دو حالت روان شناختی «میل» و «باور» را عامل انگیزش فاعل به فعل می داند. براساس اندیشه «جهات تناسب» که مورد پذیرش غالب فیلسوفان ذهن، فعل و اخلاق است، میل یک حالت روان شناختی ذاتا انگیزشی با جهت تناسب عالم با ذهن است و باور هم حالت دیگر ذاتا شناختی با جهت تناسب ذهن با عالم است. برخی از فیلسوفان اخلاق منکر اطلاق و کلیت نظریه هیومی شده اند و دست کم تعدادی از باورهای اخلاقی را شناختی - انگیزشی و دارای دو جهت تناسب می دانند. دیدگاه فیلسوفان اخیر می تواند به باورهای دینی هم توسعه پیدا کند. دراین صورت، دست کم برخی از باورهای دینی و جملات تعبیر کننده از آن ها دو جهت تناسب خواهند داشت. پذیرش این دیدگاه، در نهایت، ما را به ارایه رویکردهایی جدید و دو وجهی به معرفت شناسی دینی و زبان دینی خواهد رساند.

    کلید واژگان: انگیزش اخلاقی, دلایل فعل, باور, میل, جهات تناسب, معرفت شناسی دینی, زبان دینی}
    MohammadAli Abbasian Chaleshtori *

    “Moral motivation” is one of the most important and widely used concepts in moral philosophy. Moral motivation is in close relation with two key terms in moral philosophy, i.e. “reasons for action” and “moral judgment”. People often do their actions for reasons, and motivational reasons are one of those reasons. People also make moral judgments, and “motivation” is what links judgments to actions. Philosophers of action agree that the agent must be motivated to do the action. A dominant theory among philosopher, known as “Humean theory”, considers two psychological states of “desire” and “belief” to be effective in motivating an agent to act. According to the “Humean theory” of motivation, “desire” is an intrinsically motivational state, with a world- to- mind direction of fit, and “belief” is an intrinsically cognitive state, with a mind- to- world direction of the fit. Some moral philosophers deny the generality of Humean theory and consider at least some of our moral beliefs to be cognitive-motivational, with both two directions of fit. The view of the recent philosophers, in my mind, has the merit of being apply to religious beliefs as well. In this case, at least some of our religious beliefs and the statements expressing them should have both two directions of fit. Accepting this view, accordingly, will help us to lead to new and two-faceted approaches to religious epistemology and religious language.

    Keywords: Moral motivation, reasons for action, belief, desire, directions of fit, religious epistemology, Religious Language}
  • زهرا رستم آبادی، محمدسجاد صیدی*، محسن گلمحمدیان
    هدف

    هدف پژوهش حاضر واکاوی باورهای معلمان در مورد کلاس مطلوب است. باورهای معلمان درباره یک کلاس مطلوب و ایده آل از این حیث حایز اهمیت است که این باورها انتظارات، کنش ها و رفتارهای معلمان را در کلاس درس شکل می دهند و بر آموزش بهتر و متناسب با نیازهای دانش آموزان تاثیر می گذارند.

    روش

    روش مطالعه کیفی و از نوع پدیدارشناختی بوده و داده ها به روش کولایزی مورد تحلیل قرار گرفتند.جامعه این پژوهش را کلیه معلمان مقاطع متوسطه اول و دوم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 98-97 تشکیل می دادند که از این بین تعداد 15 نفر به روش نمونه گیری هدفمند برای انجام مصاحبه عمیق انتخاب شدند. مصاحبه ها پس از ضبط صدا، مستند سازی شده و به روش اپوخه گذاری کدگذاری شدند.

    یافته ها

    پس از تحلیل داده ها 3 مقوله اصلی به دست آمد. مقوله باورهای معطوف به رفتار که شامل زیر مقوله های تربیت چند بعدی، کنترل، مرز، عدم تبعیض-عدالت و شخصیت می باشد. مقوله باورهای معطوف به رابطه شامل همدلی و پذیرش، شناخت دنیای روانشناختی، خودافشایی معلم، رابطه با همسالان، انگیزش و علاقه، حمایت، احترام و اعتماد، مشاوره و مشورت، ارتباط معلم با والدین، الگو سازی، تغییر و پرورش ویژگی های شخصیتی و خانواده بود. همچنین باورهای معطوف به تدریس زیر مقوله های دانش، توجه به تفاوت های فردی، شیوه آموزش(انتقال مفاهیم)، فن آوری آموزشی، ظاهر معلم، ساختار فیزیکی کلاس، زمان، یادگیری، سطح آموزشی، محدودیت ها، سن معلم، تجربه معلم، نقش آموزش و پرورش، آمادگی دانش آموزان و هوش را شامل می شود.

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت باورهای معلمان درمورد کلاس مطلوب گستره وسیعی داردکه تنها به رفتار معلم و یا دانش آموز محدود نمی شود و عوامل دیگری چون خانواده، ارتباط معلم با والدین، ساختار فیزیکی کلاس و شیوه آموزش نیز در این مهم تاثیر دارد.

    کلید واژگان: باور, معلم, دانش آموز, کلاس مطلوب, تدریس}
    Zahra Rostamabadi, MohammadSajjad Seydi*, Mohsen Golmohamadian

    Target: 

    The purpose of this study is to analyze teachers' beliefs about the desirable class. Teachers 'beliefs about a desired classroom are important in that they shape teachers' expectations, actions, and behaviors in the classroom.

    Research Methodology

    The population of the study consisted of all teachers in the first and second grade of Kermanshah of these, 15 individuals were selected through purposeful sampling for in-depth interviews. Interviews were documented after audio recording and coded by Epochs method. The method of study was qualitative and phenomenological and the data were analyzed using Culizzi method.

    Findings

    After analyzing the data, from 152 beliefs and teaching beliefs. open source codes extracted from interviews, 32 subcategories and 3 main categories were obtained Behavioral Beliefs, Relationship Beliefs, and Teaching Beliefs.

    Conclusions

    Therefore, it can be said that teachers' beliefs about the desirable class have a wide range that is not limited to the behavior of the teacher or student and other factors such as family, teacher relationship with parents, physical structure of the class and teaching style also affect this.

    Keywords: Belief, Teacher, Student, desired class}
  • فاطمه حسن زاده، زهرا خزاعی*، رضا اکبری
    روبرت آیودی فیلسوف برجسته معاصر، برای بررسی ماهیت ایمان، انواعی از ایمان را بیان می کند که از جنبه درونی به هم وابسته اند و مولفه اصلی همه آنها گزاره های شناختی است. او ضمن پذیرش انواع ایمان، ایمان گزاره ای، نگرشی و جهانی را مبنا قرار می دهد و ایمان را نوعی نگرش مثبت نسبت به صدق گزاره های دینی می داند که با تمایل به باور نسبت به گزاره ها همراه است و عمل را در پی دارد. او همچنین بر ایمان گزاره ای غیراعتقادی تاکید می کند که در آن ایمان، لزوما مستلزم باور نیست؛ بلکه تنها استعداد باور کردن را دارد و در واقع نوعی اعتماد به گزاره های دینی است. ایمان از منظر آیودی در همه مولفه های خود با عقلانیت موردنظر او همخوانی دارد. ایمان در دستگاه معرفتی آیودی، برای توجیه باورهای دینی نقش بسیار مهمی دارد. در واقع، تعهدات دینی شامل باور، ایمان و عمل، درصورتی که عقلانی باشند، سبب موجه بودن باور به خداوند می شوند. پژوهش حاضر، ماهیت ایمان را از نظر آیودی تحلیل می کند، رابطه آن با باور، عقلانیت و عمل را بررسی می کند و در نهایت، به ارزیابی آن می پردازد. دیدگاه آیودی درباره ماهیت ایمان با ایراداتی مواجه است، به ویژه ایمان گزاره ای غیراعتقادی که مورد توجه اوست و در توجیه باورهای دینی بسیار اهمیت دارد، به طوری که می تواند مورد تایید ادیان الهی و مومنان یک دین نباشد؛ با این حال راهی است تا افرادی که اعتقاداتشان به درجه باور نرسیده است، باایمان تلقی شوند.
    کلید واژگان: اعتماد, ایمان گزاره ای, ایمان, آئودی, باور, غیراعتقادی}
    Fatemeh Hassanzadeh, Zahra Khazaei *, Reza Akbari
    In an effort to investigate the nature of faith, Robert Audi, the famous contemporary philosopher, discusses various types of faith that are internally interrelated and whose common component is the entailment of cognitive propositions. In addition to accepting the various types of faith, he sets the propositional, attitudinal, and universal faith as the basis and takes faith as a positive attitude to the truthfulness of religious propositions that is accompanied by the tendency to believe in the propositions, one that brings about action. Moreover, he puts emphasis on the non-doxastic propositional faith in which faith is not necessarily belief, but rather, it is only the potential for belief and in fact is a type of trust in religious propositions. For Audi, faith – with all of its components – agrees with his intended rationality. In his epistemic system, faith has a very important role in the justification of religious beliefs. In fact, religious obligations – such as belief, faith, and act – justify belief in God if they are rational. The present study analyzes the nature of faith from the viewpoint of Audi; examines its relationship with belief, rationality, and action; and finally evaluates it. Audi’s view to the nature of faith faces some problems, especially the non-doxastic propositional faith to which he attaches great importance and by which he justifies to a great deal the religious belief, such that it be not confirmed by the divine religions and believers in a religion, though it is a way to consider people whose views are not at the belief level as faithful.
    Keywords: Faith, trust, Audi, propositional faith, Non-doxastic propositional faith, belief}
  • اسدالله کرد فیروزجایی

    ولایت مداری در تحکیم نظام ولایی نقشی جدی دارد، اما ممکن است در شرایطی مورد ادعای بسیاری از افراد قرار گیرد که درحقیقت این خصوصیت را ندارند؛ ازاین رو، پرسش قابل طرح این است که مدعیان ولایت مداری باید در چه ابعاد و جنبه هایی از ولایت مداری برخوردار باشند تا اطلاق ولایت مداری بر آنان صدق کند؟ فرضیه این است که اگر فردی در ابعاد و جنبه های معرفتی، گرایشی و رفتاری، ولایت مداری را واجد باشد، می توان به او ولایت مدار اطلاق کرد. این مقاله با روش توصیف و تحلیل آیات و روایات مربوط به ابعاد ولایت مداری، به جنبه های معرفتی، گرایشی و رفتاری آن پرداخته و به این نتیجه رسیده که ولایت-مداری دارای ابعاد معرفتی، همچون شناخت ولایت، شناخت دشمنان ولایت و گرایشی، همچون باور و عشق ورزی به ولایت و نیز ابعاد رفتاری، مانند دفاع و اطاعت از ولایت و مانند آن است که به وسیله آن ها می توان ولایت مدار حقیقی را از ولایت مدار ساختگی بازشناسی کرد.

    کلید واژگان: ولایت, ولایت مداری, معرفت, باور, رفتار}
    Asadollah Kurd Firoozjaei

    Axial Guardianship has a serious role in consolidating the guardianship system, but it may be claimed by many people who in fact do not have this characteristic; Therefore, the question that can be raised is, what characteristics should the claimants of following the guardian have in order to be called as followers of the guardian? The hypothesis is that if a person has velayat-orientation in the dimensions and aspects of cognition, attitude and behavior, then he can be called follower of guardian. By describing and analyzing the verses and hadiths related to the following of guardianship, this article deals with its epistemic, tendency and behavioral aspects, And the result is that following of guardianship has cognitive dimensions, such as knowing the guardian, knowing the guardian's enemies, and tendencies, such as trusting and loving the guardian, as well as behavioral dimensions, such as defending and obeying the guardian and the like, through which we can know the true follower of guardian.

    Keywords: guardianship, Axial guardianship, Knowledge, Belief, Behavior}
  • میثم اسماعیل زاده، علی اشرف نظری*، رضا رستمی، سید مصطفی ابطحی

    مقاله حاضر به جایگاه توسعه روانشناختی در سیاست گذاری عمومی ایران می پردازد. ضرورت این موضوع ازآنجاست که تبیین یکسری عوامل روان شناختی، موجبات تحقق سیاست گذاری توسعه را رقم خواهند زد. هدف تبیین شاخص های توسعه روان شناختی و در سیاستگذاری عمومی توسعه است. در اهمیت بحث حاضر باید گفت در بررسی نتایج حاصله از فرایند سیاستگذاری عمومی در ایران، ارزش، باور، هنجار، رفتار وعقلانیت نقش اساسی دارد. سوال اینجاست جایگاه توسعه روانشناختی در سیاست گذاری عمومی چیست؟ فرضیه بیانگر است که توسعه روانشناختی با نهادینه نمودن شاخص هایی نظیر ارزش، باور، هنجار، رفتار و عقلانیت در ایران می تواند موجبات توسعه پایدار کشور را رقم می زند. چارچوب نظری با الهام از نظریات نوسازی روانی، درصدد تحکیم اثبات فرضیه است. لذا با استعانت از روش توصیفی و تحلیلی به تبیین شاخص های مورد نظر پرداخته شده است. نتایج نشان داد توسعه شاخص های روانشناختی و حکمرانی خوب سبب تحقق سیاست گذاری عمومی توسعه در ایران می شود.

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: توسعه روانشناختی, سیاست گذاری عمومی, ارزش, باور, هنجار, رفتار, عقلانیت}
    Meysam Esmaeelzadeh, Ali Ashrafnazarian *, Reza Rostami, Seyed Mostafa Abtahi

    This article deals with the place of psychological development in Iran's public policy. The necessity of this issue is because the explanation of a series of psychological factors will determine the reasons for the realization of development policy. The purpose is to explain the indicators of psychological development and in the general policy of development. In the importance of the present discussion, it should be said that value, belief, norm, behavior and rationality play a fundamental role in examining the results of the public policy process in Iran. The question here is what is the place of psychological development in public policy making? The hypothesis states that psychological development by institutionalizing indicators such as value, belief, norm, behavior and rationality in Iran can lead to sustainable development of the country. The theoretical framework, inspired by the theories of psychological renewal, seeks to consolidate the proof of the hypothesis. Therefore, with the help of descriptive and analytical method, the desired indicators have been explained. The results showed that the development of psychological indicators and good governance lead to the realization of general development policies in Iran.

    Keywords: psychological development, Public Policy, value, belief, norm, behavior, Rationality}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال