به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « دوره میانه » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • داود غرایاق زندی *

    هویت اجتماعی مفهومی جدید و مربوط به دوره مدرن است؛ اما به این معنی نیست که در دوره پیشامدرن بحث شناخت خود و کیستی مطرح نبوده است. این موضوع در مطالعات فلسفی دوره پیشامدرن نیز وجود داشته و فیلسوفان با تاکید بر بحث ماهیت و وجود به هویت یابی می‎پرداختند. مطالعه و بررسی‎ ها نشان می دهد تفاوت اصلی مفهوم هویت در دو دوره پیشامدرن و مدرن، نه در ماهیت که در گستره آن است. این مقاله با مراجعه به آثار دو فیلسوف برجسته اسلامی، فارابی و ابن سینا به بررسی مفهوم هویت در فلسفه اسلامی پرداخته است. پرسش اصلی مقاله این است که مطالعه فارابی و ابن سینا چه برداشتی از هویت در دوره میانه ارایه می دهد؟ هویت در آثار فارابی و ابن سینا ابتدا در معنای عام و سپس در منظومه فلسفه اسلامی مورد مطالعه قرار گرفته است. بحث ماهیت و وجود در نظرات فارابی و ابن‎سینا و بررسی تفاوت و تشابه برداشت این دو اندیشمند در موضوع هویت این موضوع را در فلسفه اسلامی نشان می دهد. طرح قایم به شخص بودن هویت مبتنی بر سعادت در دوره میانه، یکی از موضوعات کلیدی چگونگی مواجهه مسلمانان با مدرنیته را روشن تر می سازد

    کلید واژگان: هویت اجتماعی, فلسفه اسلامی, دوره میانه, فارابی, ابن سینا}
    Davoud Gharayagh-Zandi *

    In the modern era, studying on the identity grew out more in the throughout the world. It means that this question on knowing on himself/herself and who are we in the pre-modern studies does not matter. It seems that they thought about it when discussing on what is this or what exists in the Medievial age, meanwhile it does in difference with the modern one. The paper does try to conceptualize it by setting forth of the two distinguished philosophers such as Al-farabi and Avecinna. The main question is that how would be conceptualizing the concept of identity in the Medieval are by review of the Al-farabi’s and Avecinna’s thought? First of all it should be ask on the possibility of Islamic Philosophy. As philosophy is methodoligically about the universal questions, the Islamic one examined the issues that come from the cultural settings. It does set context to study on it in their perceptions as a universal matter in the Medieval period that the main ones are that what it is and who they are. While in the Medieval era knowing who governs was at prioriy in comparison with the knowing how governs, endorsing to introduce it as the virtuous conception of identity depended to the leader of the Islamic Community in their philosophical thoughts and their differences and sameness on it, relating and understanding it in concerned to the modern era and could be define it as the main problem of Muslim with modernity indeed. The main concluding notice is that a Muslim who intended to pursue the happiness especially in the world coming next how could be done it .

    Keywords: Social Identity, Islamic Philosophy, Medievial Era, Al-Farabi, Avicenna}
  • حامد نوروزی*

    بررسی زبانی متون دوره تکوین زبان فارسی (254- 617ق) نشان می دهد در این دوران هنوز زبانی به صورت فارسی معیار شکل نگرفته بود. به همین دلیل در حوزه رواج این زبان، متونی شکل می گیرد که مشحون از عناصر گویشی است. یکی از گونه های زبان فارسی که به دلایلی تاکنون به صورت مستقل به آن پرداخته نشده، گونه جنوب غربی است. در این مقاله که هدف آن آغاز معرفی گونه فارسی جنوب غربی است، با مطالعه بخش هایی از کهن ترین متون بازمانده از این گونه زبانی، به بررسی برخی از ساخت های فعلی بازمانده از دوره میانه در این گونه خواهیم پرداخت: 1. ماده مجهول؛ 2. ماده ماضی جعلی؛ 3. پسوند متعدی ساز -ēn؛ 4. ساخت التزامی؛ 5. پیشوند فعلی by-. برخی از این عناصر که هنوز در گویش های ایرانی زنده هستند در فارسی نو رسمی از میان رفته اند. البته در برخی از این ساخت ها، ویژگی های فعلی دوره میانه بسط یافته و ساخت های فعلی جدیدی شکل گرفته است. پس از بررسی موارد مذکور روشن می شود که گونه فارسی جنوب غربی احتمالا به دلیل نزدیکی با حوزه رواج فارسی میانه، بسیاری از ویژگی های فعلی این دوره را در بازه زمانی 254ق (آغاز دوره نو) تا حمله مغول، در خود حفظ کرده است.

    کلید واژگان: فارسی نو, دوره میانه, ماده مجهول, ماده جعلی, ساخت التزامی}
    Hamed Noruzi *

    Linguistic analysis of the texts of the period of development of the Persian language shows that during this period, a standard Persian language had not yet been formed. For this reason, in the domain of the spread of this language, texts full of dialectal elements are formed. One of the varieties of Persian, which has not been studied independently for some reasons, is the southwestern variety. In this article, the purpose of which is to introduce the southwest Persian variety, by examining some of the oldest surviving texts of this linguistic variety, we will examine some of the current constructions surviving from the middle period in this variety: 1/ passive stem; 2/ artificial stem; 3/ transitive suffix -ēn; 4/ subjunctive construction; 5/ verbal prefix by-. Of course, in some of these constructions, the verbal characteristics of the MP have been expanded and new verbal structures have been formed. After examining the above-mentioned cases, it becomes clear that the southwest Persian variety, probably due to its proximity to the area of ​​Middle Persian prevalence, has many of the verbal characteristics of this period in the time frame it has kept in itself.

    Keywords: new Persian, Middle Persian, passive stem, Artificial Stem, subjunctive construction}
  • محمد منتظری، شهرام پازوکی*، محمودرضا اسفندیار
    تصوف در دوره های مختلف تاثیرات متفاوتی بر افکار هندوان گذاشت، همچنانکه تاثیرات بسیاری نیز از ایشان پذیرفت. صوفیان بسته به اینکه به چه دوره ای در تاریخ شبه قاره تعلق داشتند، در کدام قسمت از این سرزمین مستقر شدند و از چه جریان های رایجی در تمدن اسلامی زمان خود متاثر بودند، مناسبات متفاوتی با هندوان برقرار کردند. این مناسبات به طور کلی صوفیان را در شمار یکی از سه مکتب «تصوف راست کیش»، «فلسفی» و «عامه» قرار می داد. در یک تقسیم بندی کلی این سه مکتب به شش گونه مختلف ظاهر شده که می توان برای هر یک مصادیق تاریخی روشنی ارایه کرد. این روابط شش گانه را می توان به شکل «تطبیق»، «تعامل»، «تحول»، «جذب»، «پذیرش» و نهایتا «تقابل» صورت بندی کرد. این پژوهش بر آن است تا به طور اجمالی این طبقه بندی را با تکیه بر شواهد تاریخی، انتظام بخشد. بازه این تحقیق بین قرن سوم هجری، یعنی زمانی که تصوف در هند به شکل معناداری حضور خود را آغاز کرد، تا قرن دهم هجری، اوایل سلطنت گورکانی، است.
    کلید واژگان: صوفیان هند, آیین هندویی, شبه قاره, دوره میانه, گورکانیان هند}
    Mohammad Montazeri, Shahram Pazouki *, Mahmoodreza Esfandiar
    Reconstructing the frames of Sufism's approach towards Hinduism in the Indian Subcontinent is what this paper aims for. Sufism over the course of time influenced Hindu ideas and was itself immensely influenced by Hinduism. Sufi Muslims' relationship with Hindus took a variety of forms based on the historical moment, place, and the specific currents within the Islamic civilization with which they were influenced. Generally, these relations put Muslim Sufis somewhere within “orthodox,” “philosophical,” and “popular” schools of thought within Sufism. In a broader scheme, these schools appear in six different types each with particular historical instances of its own. We can calibrate these relations to one of the following types: “comparison,” “interaction,” “conversion,” “assimilation,” “Affirmation,” and “confrontation”. This study will categorize these six types with the aid of historical evidence. This research examines the era between the third to the tenth century AH, during which Muslim Sufis remarkably thrived in the Indian Subcontinent.
    Keywords: Sufism in India, Hinduism, Indian subcontinent, Medieval period, Mughal Empire}
  • میلاد پرنیانی، منیره کاظمی *، ولی دین پرست، منیژه صدری

    کهن الگوها به عنوان شاخص هاییاز روان شناسی تحلیلیمی تواننددرتحلیل هایژرفانگر تاریخی موثر باشند. در پژوهش حاضر ضمن تعریف کهن الگوها و معرفی کهن الگوهای بومی و مشخصا کهن الگوی "موبد" نقش این استعدادهای روانی در واکنش های علما نسبت به رویدادهای جاری (اعم از سیاسی، اجتماعی و فرهنگی) در دوره میانه اسلامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پرسش اصلی این است که به چه مصداقیعلمای اسلام در جغرافیای فرهنگی ایران از پدیده نامبرده متاثر بوده اند؟ پاسخ به این پرسش در تعلیل و تحلیل برخی از رفتارهای علما در عرصه اجتماعی، فرهنگی و حتی فردی مثمر ثمر است.یافته های تحقیق حاکی از وجه تمایزی است که حول رجعت به اندیشه های کهن دینیمی گرددو به طور ملموسی در سیره علمای اسلام از قوه به فعل می رسیده است.بنا بر ماهیت موضوع،روش تحقیق در پژوهش حاضر، تحلیلی است.

    کلید واژگان: کهن الگو, موبد, علما, دوره میانه, شاهنامه}
    MILAD PARNIANI, VALI DINPARAST, MANIZHEH SADRI, MONIREH KAZEMI *

    Archetypes as indicators of analytic psychology can be effective in in-depth historical analysis. In this research, after defining the archetypes and introducing the local and Mobad archetypes, the role of such psychological talents in ulama’s response to the events (political, social and cultural) occurred during the Middle Islamic era were examined. The main question is as follows: To what extent have the scholars of Islam in the cultural geography of Iran been affected by such archetypes? The question can be answered through determining and analyzing some behaviors of the ulama in the social, cultural, and even individual fields. The research findings indicate a distinction focusing on the return to the old religious ideas potentially possessed by Islamic scholars. According to the nature of the subject, an analytical method was adopted in this study.

    Keywords: Archetypes, Mobad, Ulama, Middle Age, Shahnameh}
  • امیر صمدیان آهنگر*
    در این نوشتار به صورت موردی به پژوهش در مورد وضعیت جامعه عصر میانه در سده چهارم هجری پرداخته و نسبت بین ارتقای نقش نظامیان در برقراری نظم اجتماعی را مورد بررسی قرار می دهیم. بررسی تاریخی متون این دوران با رویکرد جامعه شناسی نظم نشان می دهد- برخلاف تصور رایج دولت- محور از مفهوم امنیت در مطالعات عصر میانه- که در سده چهارم ه.ق با تشدید فرایند تفکیک و تکثیر گروه بندی های اجتماعی و «ماهای»مختلف و همچنین وجود اختلالات اجتماعی گوناگون در جغرافیای شرقی جامعه اسلامی، برقراری نظم اجتماعی و امنیت با مشکلات فراوانی روبه رو شد. با افزایش تنش ها و دسته بندی های گوناگون اجتماعی، توانایی بسیج، تمرکز قدرت و حقانیت دولت رو به کاهش گذاشت. در این شرایط گروه های نزدیک به قدرت برای برقراری نظم بیرونی در جامعه به رقابت و حتی مبارزه مسلحانه با یکدیگر پرداختند. این فرایند که به سقوط سامانیان و روی کار آمدن غزنوی منتهی شد و شرایط را برای برقراری نظم بیرونی در جامعه مهیا کرد.
    کلید واژگان: نظم اجتماعی, نظامیان, غزنویان, سامانیان, دوره میانه, خراسان و فرارود}
    Amir Samadian Ahangar *
    Based on the sociology of order approach, the present paper seeks to deal with the relationship between the militants' promoted role and the establishment of social order. This paper is a case study of the status of the society of the Middle Ages in the fourth century A.H. A historical review of the texts of this era using the sociology of order approach shows that - contrary to the state-centered understanding of the concept of security, the studies of the Middle Ages indicate the centrality of the concept of security in the concept and definition of social order and the mechanisms of its preservation and durability, because the establishment of social order and security faced many problems in the fourth century A.H due to the intensified process of segregation and propagation of various social groups as well as the appearance of various social disorders in the eastern geography of the Islamic society. Under these conditions, the community was getting away from the cognitive standards, the normative system, and a common and universal value reference. Furthermore, the state's mobilization ability, concentration of power and legitimacy declined due to the increased tensions and various social classifications. In these circumstances, the groups close to power began competing and even fighting together in order to establish the external order of the society. This process, which resulted in the collapse of the Samanids and the rise of the Ghaznavids, provided the conditions for the establishment of external order in the society.
    Keywords: social order, militants, Ghaznavids, Middle Ages, Khorasan}
  • نیره دلیر
    مساله پژوهش حاضر بررسی و تحلیل کارکرد و وظایف «دولت» در قبال مردم از منظر اندرزنامه های دوره میانه با تاکید بر سیرالملوک است که به دلیل جایگاه اجرایی مولفش مهم ترین و اجرایی ترین آداب الملوک این دوره محسوب می شود. از این رو، با رویکرد تفسیرگرایانه متن تلاش می شود بدین پرسش پاسخ داده شود که از منظر مولف سیرالملوک، دولت چه کارکرد و وظایفی در قبال مردم / رعیت دارد؟ در پاسخ می توان این مدعا را مطرح کرد که دولت در این متن زمانی هدف مطلوب خود را می یابد که توانسته باشد کارکردها و وظایف خود را درباره ی جامعه به انجام رسانده و آن را به سوی آبادانی و سعادت سوق دهد که در واقع این امر، مستلزم تحقق سایر معانی دولت یعنی بخت، اقبال و ثروت در جامعه است.
    کلید واژگان: دولت, دوره میانه, اندرزنامه ها, سیرالملوک, مردم, رعیت, کارکرد, وظایف}
  • علی اکبر علیخانی*
    این مقاله با مفروض گرفتن اینکه فلسفه اسلامی و فلسفه سیاسی اسلامی وجود دارد در پی تبیین این پرسش است که فلسفه سیاسی اسلامی به چه معنی است و چه تلقی هایی از آن وجود دارد و در ذیل این معانی و تلقی ها، چه مکاتبی در حوزه فلسفه سیاسی شکل گرفته اند. در تحلیل چیستی و معنای فلسفه سیاسی اسلامی، دیدگاه ها و تلقی های گوناگونی ارائه شده یا قابل ارائه است، برخی از این تلقی ها شبیه یا نزدیک به هم هستند، برخی نیز در مواردی هم پوشانی دارند یا فقط به یک بعد معطوف هستند. هدف مقاله تایید یا نقد اینها نیست، بلکه فقط به ارائه تصویری از تلقی ها و برداشت های موجود یا ممکن از چیستی فلسفه سیاسی اسلامی پرداخته است. ابتدا خوانش های فلسفه سیاسی اسلامی و سپس مکاتب آن آمده اند. خوانش ها و تلقی هایی که از فلسفه سیاسی اسلامی ارائه شده مربوط به عصر حاضر است و عمدتا توسط پژوهشگران کنونی فلسفه سیاسی مطرح شده یا قابل استنباط است. شاید تا دو دهه قبل نمی توانستیم چنین تلقی هایی را تقسیم بندی کنیم؛ ولی به مدد تلاش محققان و رشد علمی این حوزه، این امکان فراهم شد. البته مکاتب و نحله های مطرح شده در مقاله، مربوط به فلسفه سیاسی قدیم یا عمدتا دوره میانه در جهان اسلام است و خوانش ها و تقسیم بندی ها مربوط به پژوهشگران امروزی است.
    کلید واژگان: اسلام, فلسفه سیاسی, دوره میانه, فاضله, مشاء, اشراق}
    Ali Akbar Alikhani*
    This article assumes that Islamic political philosophy exists, so it responds to the main question of what does Islamic political philosophy mean, and what expressions, interpretations and schools have taken shape under this concept. The nature and meaning of Islamic political philosophy have been analyzed by a variety of opinions, viewpoints and schools, some of which are close or similar to others. Some of them have dealt with one dimension of Islamic philosophy. The purpose of this article is not to approve or critique these expressions and viewpoints. It is rather to discover and classify them and to understand what is the substance and boundaries of Islamic political philosophy. The expressions and interpretations of Islamic political philosophy belong to contemporary researchers, and the schools of Islamic political philosophy belong to the scholars of the early or medieval period.
    Keywords: Islam, Politics, Political philosophy, Islamic political philosophy}
  • نیره دلیر*
    بررسی تاثیر نظم و امنیت و در واقع بی نظمی و ناامنی بر نضج و تکوین نظریه های نهاد سلطنت در دوره میانه هدف پژوهش حاضر است. با تسلط اقوام کوچ رو و غلبه قدرت آنان بر نظام شهری، دوره ای از بی نظمی به وجود آمد که منجر به تکوین نظریه هایی از سوی علما و اندیشمندان این دوره و قوام نظام سلطنت گردید. این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که ناامنی و دستیابی به نظم و امنیت بر تکامل نظریه پردازی نهاد سلطنت چه تاثیری داشته است؟ و نظریه پردازان این دوره چگونه این نهاد برآمده از بی نظمی در دوره میانه را جهت دستیابی به نظم مطلوب توجیه کرده اند؟ یافته های تحقیق، که با شیوه تبیین تاریخی صورت پذیرفته، نشان می دهد در نتیجه فقدان امنیت و در گریز از هرج و مرج ناشی از تسلط ساختار سیاسی قبیله ای بر نظام شهری، نظمی از سوی نظریه پردازان این دوره برای سلاطین طراحی شد که هم سو با «نظم کی هانی» بوده و پایه گذار «نظام سلطانی» گردید.
    کلید واژگان: نظم سلطانی, امنیت, دوره میانه, ناامنی, استیلاء}
    Nayere Dalir*
    The aim of this research is to examine the impact of order and security, in fact disorder and insecurity, on emerge and evolution of the theories of kingdom institution in the Middle Ages. As the result of nomads’ domination on urban political system, an era of disorder emerged in Iran culminating in evolution of some theories provided by scholars and thinkers which reinforced the kingdom system. This research tries to answer the question that how insecurity and seeking order and security have affected the evolution of theorizing kingdom institution and how the theoreticians of this era have justified the institution yielded from disorder of Middle Ages for achieving the desirable order. The findings of this research conducted by historical explanation method indicate that as the result of insecurity and for escaping the anarchy yielded by nomadic political structure domination on urban system, an order was designed by the theoreticians of this era for the kings coordinated with “cosmic order” establishing the foundations of “Sultanate system”.
    Keywords: sultanate order, security, Middle Ages, insecurity, dominance}
  • سعید مقدم
    فهم دقیق و درست جریان های علمی بدون شناخت زمینه های وجودی آنها دشوار است و در مواردی موجب برداشت های ناصواب از آنها می شود. هدف این پژوهش بررسی روش شناسی بنیادین تکوین جریان سیاست نامه نویسی در دوره میانه است تا با مشخص شدن زمینه های معرفتی و غیرمعرفتی آن، بستر فهم درست و نقد این دانش فراهم آید. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تبیینی به این پرسش ها پاسخ داده ایم: سیاست نامه نویسی از چه مبانی معرفتی ای بهره می برد؟ ساختار معرفتی این دانش از چه مفاهیمی تشکیل شده است؟ روش کاربردی این دانش کدام است؟ سیاست نامه نویسی چه حوزه های معرفتی ای را فعال می سازد؟ این دانش از چه زمینه های وجودی غیرمعرفتی اجتماعی و فردی ای بهره می برد؟ و در نهایت چه نقدهایی بر این دانش دوره میانه وارد است؟ سیاست نامه نویسی دوره میانه نه در تداوم اندیشه ایرانشهری و نه جزئی از قلمرو فراخ فقه و فلسفه عملی و منضم به آن حوزه، بلکه یک جریان مستقل علمی در عرصه دانش اجتماعی مسلمانان است.
    کلید واژگان: سیاست نامه نویسی, دوره میانه, قدرت, ویژگی های حاکم}
    Saied Moghadam
    True understanding of scientific trends without knowing the grounds of their existence is problematic, and sometimes leads to certain misconceptions about them. This paper seeks to investigate the fundamental methodology of policy formulation process in the Middle Ages in order to prepare the ground for getting acquainted with and criticizing this discipline through specifying its epistemological and non epistemological grounds. Using a descriptive-explanatory method, this research answers a number of questions, such as: what epistemological principles dose policy formulation use? What concepts constitute the epistemological structure of this discipline? What is the practical method of this discipline? What are the epistemological areas which policy formulation activates? What individual and social existential non-epistemological grounds does this discipline use? And finally, what criticisms are directed to this discipline of the Middle Age? The policy formulation in the Middle Ages is neither related to the Iranian thought nor part of the wide area of, fiqh and practical philosophy, but it is an independent scientific trend which falls in the province of the social knowledge of Muslims.
    Keywords: policy formulation, the Middle Age, authority, dominant characteristics}
  • هادی سلیمانی ابهری، اصغر منتظرالقائم، سیدعلی اصغر محمودآبادی
    تاریخ قرون میانه شبه قاره هند، با ظهور آثار قرآنی و تفاسیری که گرایش های اخلاقی و عرفانی در آنها برجستگی دارد، همراه بوده است. برخی از این آثار به مفسرانی از خود شبه قاره و برخی به مهاجران ایرانی تعلق دارد. این جستار به روش استناد تاریخی، ضمن بیان تاریخ تفسیر و مراحل آن در شبه قاره، به شیوه توصیفی- تحلیلی، گرایش های اخلاقی و عرفانی دو مورد از تفاسیر قرن هشتم و نهم هجری آن دیار را بررسی کرده، زمینه های تاریخی پیدایش تفاسیر با گرایش های یادشده را آشکار می کند.
    کلید واژگان: گرایش تفسیری, اخلاق, عرفان, دوره میانه, مهائمی, میرسیدعلی همدانی}
    Hadi Soleymani Abhari, Asghar Montazer Al Ghaem, Seyed Ali Asghar Mahmood Abadi
    The medieval history of subcontinent of India includes writings regarding Quran and interpretations in which mystic and moral inclinations are showy. Some of these writings belong to interpreters of India and some to immigrant Iranian. This search with a method of historical records, not only states the history of interpretation and its phases in subcontinent of India in descriptive-analytic way but also consideration of moral and mystic trends about two interpretations of eighth and ninth century, and reveals historical backgrounds of orientation of this interpretations with aforesaid trends.
    Keywords: Interpretation inclination, ethics, mysticism, medieval, Mahaemi, Mir Seyed Ali Hamedani}
  • سیدلطف الله جلالی
    الاهیات فلسفی یهودی در دوره میانه، دارای گرایش های فکری برجسته ای است که تاکنون کمتر مورد توجه بوده است. این گرایش ها، متاثر از جریان های فکری اسلامی است. این مقاله، با رویکرد تحلیلی و نظری به شناسایی این جریان ها پرداخته شده و اثرپذیری آنها از جریان های فکری اسلامی به شیوه مقایسه و تحلیل، مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته های این پژوهش، عبارتند از: گرایش کلامی، متاثر از معتزله؛ گرایش نوافلاطونی، متاثر از مکتب نوافلاطونی رایج در میان اسماعیلیه؛ گرایش ارسطویی رایج در میان فلاسفه مشائی مسلمان و گرایش نص گرای رایج در میان گروه های مختلف اسلامی، بخصوص اشاعره و سرانجام، گرایش عقل گرایی مکتب قرائیم، در پاره ای از اندیشه های اساسی، متاثر از مکتب اهل رای در عراق و نیز معتزله و در پاره ای دیگر، متاثر از اهل حدیث هستند. بسیاری از الاهی دانان این دوره، دارای گرایش های ترکیبی می باشند؛ ممکن است یک رویکری دارای دو گرایش کلامی و ارسطویی، یا گرایش کلامی و نوافلاطونی، یا دو گرایش کلامی و ضد ارسطویی باشند.
    کلید واژگان: یهودیت, اسلام, الاهیات, الاهیات فلسفی, دوره میانه, کلام, فلسفه}
    Seyyed Lotfollah Jalali
    In the medieval age Jewish philosophical theology had outstanding intellectual trends to which no due attention has been paid thus far. These trends were under the influence of Islamic intellectual trends. Using an analytical-theoretical approach, the present paper tries to explore these trends and evaluates the influence of Islamic intellectual trends on them through an analytical contrastive study. The research findings are: theological attitude is under the influence of Mutazilism; Neo-platonic attitude under the influence of Neo-platonic school prevalent among the Ismailis; Aristotelian attitude is prevalent among Muslim Peripatetic philosophers; literalistic (textualist) attitude is prevalent among different Islamic groups especially the Asharites; and the rational attitude of Karaism school is influenced by the school of Ahlal-Ra’I (those in favor of reasoning) in Iraq and the Mutazilis in some of fundamental thoughts and by traditionalists in some other thoughts. Most of the theologians of this period have synthetic attitudes, and so, an approach may be made up of theological and Aristotelian attitudes, theological and Neo-platonic attitudes, or theological and anti- Aristotelian attitudes.
    Keywords: Islam, Christianity, philosophical theology, medieval age, theology (Kalam), philosophy}
  • محمد علی اکبری
    عصر میانه تاریخ ایران که قریب به نه قرن به طول انجامید، یکی از مهمترین و اثرگذارترین ادوار تاریخی این سرزمین به حساب می آید. تغییر دین، ظهور مکاتب فکری و فرق مذهبی به همراه بروز تحولات گسترده سیاسی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، دگرگونی های عمیق و همه جانبه ای را در این سرزمین رقم زد و معضله های بنیادینی را از درون خود خلق کرد. مساله اصلی در پژوهش حاضر این است که پدیده ها و رخدادهایی که در برهه زمانی قرون اول تا نهم هجری در ایران زمین به وقوع پیوست، کدام صورت بندی از «معضله های عصری» را پدیدار ساخت؟ و این امر ریشه در کدام روندهای نسبتا پایدار تاریخی داشت؟ برای دستیابی به یافته های توصیفی، به سیاق پژوهش های تاریخی، اطلاعات و داده های تاریخی از منابع و ماخذ موجود استخراج شدند و سپس یافته های توصیفی به عنوان موادی برای شکل دادن به یک طرح تفسیری بکار گرفته شده اند. از شواهد و مدارک تاریخی چنین مستفاد می شود که در عصر میانه تاریخ ایران سه ضلعی به هم پیوسته ای از معضله های عصری پدیدار شد. این معضله ها عبارت بودند از: 1) معضله تهاجم ادواری بیگانگان و ناپایداری سیاسی با دوام 2) معضله تغییر دین و منازعات پایدار مذهبی فرقه ای 3) معضله شکاف های فعال اجتماعی و تشدید وضعیت موزائیکی جامعه. یافته های موجود نشان می دهد که رابطه رخدادها با این معضله ها و همچنین ارتباط متقابل معضله ها با خود، به صورت رابطه ای دیالکتیکی برقرار شد. به این ترتیب، داد و ستدی پایدار میان تحولات و معضله های عصری این دوره، صورت گرفت.
    کلید واژگان: معضله عصری, دوره میانه, امنیت, پایداری سیاسی, ترکیب قومی, منازعات پایدار مذهبی, فرقه ای, تغییر دین و تحول هویت دینی}
    Mohammad Ali Akbari
    The medieval era of Iran history that lasted about nine centuries is considered as one of the most important and effective periods of this country. Conversion، the emergence of thought schools and religious sects accompanying wide political، economic، cultural، and social evolutions created deep and multilateral problems in the nation، and caused fundamental problems for its own. The main issue، in the present research، is surveying lineament of epochal problems caused by the mentioned phenomena and occurrences happened in Iran during the first to the nine centuries? and In what kind of comparatively steady historical processes does his problem find its origin? In order to reach the descriptive findings، as in historical researches، historical data were extracted from available resources; these findings، then، were employed as stuffs to model an interpretive plot. From the proofs and documents، it is deducted that during the Iran’s medial era there appeared an allied triangle of epochal problems. These problems are as follow: 1. The problem of periodic attacks of outsiders and eternal political instability، 2. The problem of conversion and consistent religious-sectary quarrels، and 3. The problem of social gaps and severity of the mosaic situation in the society. The available findings indicate that the relationship between these events and problems and the reciprocal relationships of the problems was a dialectic relationship. Consequently، there was a consistent interaction between vicissitudes and epochal problems of this era.
    Keywords: The problems of epoch, Medieval era, Safety, Political stability, confection ethnic, The consistent religious, sectary quarrels, conversion, development of religious Identity}
  • روش شناسی فهم فلسفی شریعت در اندیشه سیاسی دوره میانه
    منصور میراحمدی
    تنظیم زندگی سیاسی بر مبنای شریعت اسلام، مهم ترین دغدغه و تلاش فکری اندیشمندان سیاسی مسلمان در دو حوزه معرفتی فقه سیاسی و فلسفه سیاسی بوده است. اندیشمندان مذکور بر اساس فهم و برداشت خاص خود از شریعت به تامل درباره سیاست دینی و زندگی سیاسی دین مدار پرداخته اند. در دوره میانه، فیلسوفان سیاسی با ارائه برداشتی فلسفی از شریعت، به تحلیل سیاست و زندگی سیاسی پرداخته اند. مقاله حاضر، ضمن بررسی نظریه فهم فلسفی شریعت در آرای فارابی، ...
    کلید واژگان: فهم فلسفی شریعت, زندگی سیاسی, فیلسوفان سیاسی, دوره میانه}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال