به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « روش تحلیل اسناد متن » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • فهیمه غلامی نژاد، حسین ستار *، محمدحسن صانعی پور، فاطمه علایی رحمانی

    روایت موقوف «لعلی(ع) ثمانی عشره منقبه» در زمره روایاتی است که هم در منابع روایی سنی و هم در منابع امامیه نقل شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل این روایت با روش تحلیل اسناد متن انجام شد. بدین منظور، تاریخ گذاری این روایت با توجه به پنج کتاب و منبع با سیر زمانی متفاوت مورد بررسی قرار گرفت. همچنین با بررسی تفاسیر روایی و توضیحات محدثین ذیل این روایت، استدلال های طرق معتبرتر طبقه بندی گردید و با استفاده از این داده ها، نمودارها و جداول ترسیم شد. نتایج نشان داد که این روایت، در کتب مورد بررسی ضمن داشتن تفاوت هایی در متن و نیز راویان متفاوت در طرق اسناد، بر ضرورت خوانش تاریخمند روایات فضایل اهل بیت(ع) تاکید دارد و تصریح می کند که شیخ صدوق حتی در حوزه شمارش فضایل امام علی(ع) به عمد از منابع اهل تسنن برای تایید مویدات این فضایل بهره برده است؛ درحالی که این روایت در منابع اهل تسنن با مضامینی همچون مشترک بودن برخی صحابه همچون جابر بن عبدالله انصاری با امام علی(ع) در این مناقب نقل شده است؛ لیکن با توجه به قراین بسیار، ازجمله وجود راوی ابن عباس به عنوان حلقه مشترک اصلی در تمامی طرق این روایت، درنهایت مخاطب را به پذیرفتن مناقب مختص به حضرت علی(ع) از میان دیگر صحابه سوق می دهد.

    کلید واژگان: شیخ صدوق, خصال, روش تحلیل اسناد متن, روایت «لعلی(ع) ثمانی عشره منقبه», تاریخ گذاری احادیث}
  • فهیمه غلامی نژاد*، حسین ستار
    دو دهه پایانی قرن بیستم، مقارن با شروع مطالعات روشمند در فهم حدیث با روش تحلیل اسناد متن در غرب است. با بهره گیری از روش تحلیل اسناد متن در بررسی روایت «إنی‏ اوتیت‏ الکتاب‏ ومثله معه»، جنبه کاربردی و محتوایی این روایت را تا حدودی می توان روشن کرد. این پژوهش، ضمن تبیین علمی روش تحلیل اسناد متن در بررسی احادیث، درصدد پاسخگویی به این پرسش است که مطابق آموزه های نبوی چه مضامینی محوریت حدیث «إنی‏ اوتیت‏ الکتاب‏ ومثله معه» را تشکیل داده اند؛ ازاین رو در قالب روش توصیفی تحلیلی، پس از تقریر نظریه هایی در تفسیر این حدیث، سیر تطور آن و کشف معنای اصلی متن این روایت در بافت تاریخی اش بررسی خواهد شد. بررسی متنی اسنادی این روایت گویای آن است که مضمون وحی بیانی به مثابه پربسامدترین مضمون در تفسیر این حدیث،تنها یک اقتضای عصری نبوده است، بلکه نشان دهنده یک ضرورت و رهنمود پیامبر (ص) درباره لزوم توجه به وحی بیانی است. همچنین بعد از بررسی سندی و متنی پنج نمونه مشهود و بارز این حدیث در جوامع روایی ولو به رغم شهرتش، چنین به نظر می رسد که این حدیث نمی تواند دلیلی جامع و صحیح برای وحیانی دانستن سنت به حساب آید.
    کلید واژگان: حدیث, تاریخ گذاری حدیث, روایت إنی‏ اوتیت‏ الکتاب‏ ومثله معه, روش تحلیل اسناد متن, وحی بیانی}
    Fahimeh Gholaminejad *, Hussein Sattar
    The last two decades of the twentieth century are accompanied by the beginning of methodical studies in the understanding of hadith with the method of the isnad – cum- matn analysis in the West. Thus, explaining the method of isnad – cum- matn analysis scientifically, the present study seeks to see which themes constitute the centrality of the hadith "I have been given the Book and many other truths similar to it" according to the teachings of the Prophet. Therefore, after presenting the theories in the interpretation of this hadith, the procedure of changes in this narration and discovering its main meaning is investigated by a descriptive and analytical method. The isnad – cum- matn investigation of this narration shows that the content of the expressive revelation, as the most frequent theme in the interpretation of this hadith, is not a periodical requirement, but rather indicates the guidance of the Prophet (PBUH) about the necessity of paying attention to expressive revelation. Moreover, after isnad – cum- matn examination of five evident examples of this hadith in narrative societies, despite its fame, this hadith cannot be considered as a comprehensive and correct reason for considering the tradition (Sunnah) as revelation.
    Keywords: Hadith, dating of hadith, the hadith I have been given the Book, many other truths similar to it, method of isnad – cum- matn analysis, expressive revelation}
  • مژگان آهنگرداودی*
    دسته ای از روایات جنگ بنوقریظه درباره کشته شدن فردی از سران این قبیله به نام زبیربن باطا است که از عروه بن زبیر، ابن شهاب زهری، و واقدی نقل شده است. در این روایات آمده است که زبیربن باطا به دست ثابت بن قیس از اسارت آزاد شد اما پس از آزادی درخواست کرد که او را بکشند و مسلمانان درخواستش را اجابت کردند. در این نوشتار روایات مربوط به این واقعه به روش تحلیل اسناد- متن مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد بخش دوم روایت مبنی بر کشته شدن زبیر اضافه ای جعلی بر این روایت بوده است؛ زیرا اطلاعاتی متقدم تر از این روایات موجود است که می گوید ثابت بن قیس دین خود را به زبیر ادا کرد و او را آزاد نمود. این مطلب کاملا با بخش اول این روایات سازگار است. به علاوه، زبیر در هنگام کشته شدن فردی آزاد بوده و کشته شدنش ذیل احکام اسیر قرار نمی گیرد، بلکه قتل عمد محسوب می شود که در اسلام نهی شده است. با توجه به این بررسی، تحریف انجام شده احتمالا توسط زهری و در ربع اول قرن دوم صورت گرفته است. این روایت تحریف شده از اواخر قرن دوم به بعد به صورت های مختلف در صدور حکم درباره اسیر مورد استناد برخی از فقهای مسلمان قرار گرفته است.
    کلید واژگان: بنوقریظه, روش تحلیل اسناد- متن, زبیر بن باطا, کشتن اسیر}
    Mojgan Ahangar Davoodi *
    There is a group of narrations about the battle of Banī Qurayzah about the killing of one of the leaders of this tribe named Zubair Ibn Bātā, which has been narrated from Urwah Ibn Zubair, Ibn Shihāb al-Zuhrī, and al-Wāqidī. According to these narrations, Zubair Ibn Bātā was released by Thābit Ibn Qays, but after his release, he asked to be killed and then the Muslims complied with his request. In this article, the narrations related to this incident were examined using the Isnad-cum-Matn analysis method, concluding that the second part of the narration, i.e. Zubair was killed, has been fabricated and added to this narration; because there is earlier information containing that Thābit Ibn Qays set Zubair free in return of an owe. This is completely consistent with the first part of these narrations. In addition, Zubair was a free man when being killed, and his killing is not subject to captive legal rules but is considered murder which is forbidden in Islam. According to this study, the distortion was probably done by al-Zuhair in the first quarter of the second century. This distorted narration has been used in various ways in the jurisprudence of some jurists of the Islamic school of thought since the end of the second century in issuing a sentence on a captive. Keywords: Tradition Criticism, Banī Qurayzah, Isnad-cum-Matn Analysis Method, Zubair Ibn Bātā, Killing a Captive
    Keywords: Tradition Criticism, Bano Qurayzah, Isnad-cum-matn analysis method, Zabir Ibn Bata, Captive killing}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال