به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سلفیه » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمدحسین موید*، مجتبی مرادی مکی، محمد اسفندیاری

    یکی از احادیثی که نیاز به بررسی و تامل دارد، حدیث «الانبیاء احیاء فی قبورهم یصلون» می باشد. بررسی های انجام شده نشان می دهد که این حدیث در کتب حدیثی فراوانی با عبارات مختلفی ذکرشده است و در خصوص سند و دلالت آن مباحث زیادی مطرح است. از آنجا که اثبات صحت حدیث و بحث در خصوص نوع حیات ذکرشده در حدیث آثار و پیامدهای کلامی خاصی همچون مشروعیت توسل، استغاثه، شفاعت و ولایت تکوینی دارد مقاله پیش رو با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی سند و دلالت حدیث مذکور می پردازد. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که روایت موردنظر در منابع موردقبول سلفیه آمده است و بر اساس اعتراف برخی از سلفیان همچون البانی، حدیثی صحیح محسوب می شود. دلالت این حدیث توسط احادیث مشابه فراوانی قابل تایید است و برداشت سلفیه از متن روایت با آموزه های قرآنی، حدیثی و اجماع علمای اهل سنت ناسازگار است.

    کلید واژگان: سند, دلالت, حیات برزخی, سلفیه, روح, انبیاء}
    MohammadHosein Moayyed *, Mojtaba Moradi Makki, Mohammad Esfandiyari

    One of the hadiths that needs to be examined and pondered is the hadith: "الانبیاء احیاء فی قبورهم یصلون" (The prophets are alive in their graves praying). The conducted investigations show that this hadith is mentioned in many hadith books with different expressions and there are many discussions about its authenticity and meaning. Since the proof of the authenticity of the hadith and the discussion about the type of life mentioned in the hadith has certain theological effects and consequences such as the legitimacy of appeal, intercession, and formative guardianship, the following article examines the evidence and implications of the said hadith with a descriptive and analytical method. The findings of this research indicate that the hadith in question is found in the accepted sources of Salafiyyah and based on the confession of some Salafis such as Albani, it is considered a valid hadith. The meaning of this hadith can be confirmed by many similar hadiths; and the Salafiyyah interpretation of the text of the hadith is incompatible with the teachings of the Qurʾān, Hadith and the consensus of Sunni scholars.

    Keywords: Document, Meaning, Barzakhī Life (Intermediate Stage Life after Death), Salafiyyah, Spirit, Prophets}
  • مهدی ستاری، محمدحسین صائنی*، حسین مرادی، فرهاد ادریسی

    یکی از پدیده هایی که در طول تاریخ اسلام، به چشم می خورد، پدیده تکفیر است. از خوارج در قرن اول هجری تا کسانی چون ابن تیمیه و بعدها محمد بن عبدالوهاب تا جریان هایی چون القاعده و داعش تحت عنوان گروه های سلفی و تکفیری، علی رغم این که در برهه های مختلف ظهور داشتند، ولی به نظر می رسد که اشتراکات و شباهت هایی میان عقاید و عملکردشان می توان یافت. این اشتراکات، در این مقاله، موضوع بحث است و هدف این است تا به روش کتابخانه ای و استفاده از گزارشات و مستندات تاریخی و کلامی، شباهت ها و اشتراکات موجود میان این جریان ها بررسی و استخراج شود. آن چه که از مقایسه این دو گروه و بررسی منابع و مستندات به دست می آید، این است که این دو، در باورهایی چون ظاهرگرایی، نفی تاویل، تقیه، توسل و شرک دانستن آن ها و تکفیر دیگر مسلمانان باهم شباهت و اتفاق نظر دارند که ناشی از جمود و تحجر و کج فهمی است و ریشه اش به جهل و فهم ناقص دین و چه بسا برخی ملکات رذیله نفسانی بر می گردد.

    کلید واژگان: تکفیر, خوارج, سلفیه, داعش, وهابیت}
    Mehdi Sattari, Mohammadhossein Saieni *, Hossein Moradi, Farhad Edrisi

    One of the phenomena that can be seen throughout the history of Islam is the phenomenon of Takfir(Excommunication). From the Khawarij in the first century A.H to people like Ibn Taymiyyah and later Muhammad Ibn Abd al Wahhab to movements like Al-Qaeda and ISIS under the title of Salafi and Takfiri groups, despite the fact that they appeared at different times, it seems that commonalities and similarities between their beliefs and actions can be Found. These commonalities are the subject of discussion in this article and the goal is to examine and extract the similarities and commonalities between these movements using a library findings including a review of existing historical and verbal reports and documents. What is obtained from the comparison of these two groups and the examination of sources and documents is that these two are similar and agree in beliefs such as formalism, rejection of esoteric interpretation(ta'wil), taqiyyah(Precautionary Dissimulation), recourse and calling them polytheism and excommunication of other Muslims, which is caused by rigidity, petrification and misunderstanding and its roots go back to ignorance and incomplete understanding of religion and perhaps some satanic soul faculties.

    Keywords: takfir, khawarij, Salafism, ISIS, Wahhabism}
  • مجتبی مرادی مکی*، محمد حسین موید، مهدی فرمانیان آرانی

    مسئله جایگاه عقل در آموزه های اعتقادی از گذشته نزد پیروان مذاهب مختلف کلامی یکی از مباحث اختلاف برانگیز و اساسی بوده است و اندیشه وران مذاهب مختلف در این مسئله دیدگاه واحدی ندارند و نظرات مختلفی را طرح نموده اند. در این میان عالمان ماتریدی و سلفی در این مسئله اختلاف نظر جدی دارند، به طوری که تقابل آن ها نسبت به مسئله عقل در باب آموزه های اعتقادی به ویژه مسئله توحید، پیامدهای بسیار متفاوتی را رقم زده است. بر این اساس، پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی درصدد بررسی میزان عقل گرایی ماتریدیه و سلفیه در باب توحید برآمده و این نتیجه را به دست می دهد که سلفیان در باب توحید بر خلاف ماتریدیان قلمرو عقل را محدود نموده و این نگاه حداقلی به عقل در مباحث توحیدی تمایزات بین دو مکتب ماتریدیه و سلفیه در باب توحید رقم زده که مهم ترین نقاط تمایزات عبارت اند از: ارائه تقسیم متفاوت از توحید توسط دو مکتب، رویکرد متمایز در اثبات صفات و اقسام آن، رویکرد متمایز در باب تفسیر صفات خبری، رویکرد حداقلی یا حداکثری در براهین عقلی، عقلی یا شرعی دانستن حسن و قبح و رویکرد متفاوت در باب افعال الهی (جبر و اختیار). بدیهی است رویکرد حداقلی سلفیان به عقل در مباحث فوق، یک سری پیامدهای منفی همچون نفی مشروعیت توسل، استغاثه، توسل، ولایت تکوینی اولیاء، جسم انگاری خداوند و جواز تکلیف ما لا یطاق را در پی دارد.

    کلید واژگان: عقل گرایی, ایمان گرایی, افراطی گری, سلفیه, ماتریدیه, مسائل توحیدی}
    Mojtaba Moradi Makki *, Momhmad Moyd, Mehdi Farmanian Arani

    The issue of the place of reason in religious teachings has been one of the most controversial and fundamental issues among the followers of different theological religions since the past, and the thinkers of different religions do not have a single point of view on this issue and have proposed different opinions. In the meantime, Matridi and Salafi scholars have a serious disagreement on this issue; So that their opposition to the issue of reason regarding religious doctrines, especially the issue of monotheism, has resulted in very different consequences. Based on this, the present study, using descriptive and analytical methods, tries to investigate the level of rationalism of Matridiya and Salafism regarding monotheism, and it comes to the conclusion that Salafis, unlike Matridians, limit the realm of reason in monotheism, and this minimal view of reason in monotheistic discussions. The differences between the Matridiyyah and Salafiyyah schools have been established regarding monotheism, and the most important points of difference are:1. Presenting a different division of monotheism by two schools2. Distinctive approach in proving its attributes and types3. Distinctive approach regarding the interpretation of news attributes4. Minimal or maximal approach in rational arguments5. Intellectual or religious knowledge of goodness and badness6. A different approach regarding divine actions (determinism and free will)It is obvious that the Salafists' minimal approach to reason in the above discussions leads to a series of negative consequences such as the denial of the legitimacy of tawasl, intercession, tawasl, the formative

    Keywords: Rationalism, Extremism, Salafism, monotheistic issues, matridia}
  • صفدر رجب زاده*، مجتبی مرادی، مهدی فرمانیان
    یکی از مسائلی که سلفیه امروزه به آن پرداخته اند، مسئله روش شناسی در برخود با مسائل اعتقادی است. آنان با ابداع چنین روشی سعی نموده اند؛ برای مشروعیت بخشیدن عقائد خود، مسئله مخالفت با سلف را مطرح نموده تا با این کار عقائد خود را به سایر مسلمانان تحمیل نموده و تنها خود را میدان دار اندیشه و تفکر اسلامی معرفی نمایند. از این رو شناخت روش و مبانی آنان در مسائل اعتقادی کاری است بایسته تحقیق، تا ابعاد تفکرات این فرقه روشن شود. این پژوهش بر آن است که با روش توصیفی- تحلیلی روش سلفیه در برخورد با مسائل اعتقادی را بیان نماید. در پایان این نتایج به دست آمده است که برای تبیین مسائل اعتقادی روش هایی را اتخاذ نمودند که مهم ترین آنها انحصار منبع معرفتی در قرآن و سنت، حجیت فهم سلف و تقدیم حکم نقل بر عقل، نفی تاویل و حجیت خبر واحد در اعتقادات می باشد.
    کلید واژگان: سلفیه, روش شناسی, مسائل اعتقادی, نفی تعارض در نصوص, تقدیم نقل بر عقل}
  • جمیل قریشی*، رضا خراسانی
    مسیله اساسی این پژوهش گونه شناسی جریان های اسلام گرای کردی اهل سنت بعد از انقلاب اسلامی در کردستان ایران است. روش این پژوهش توصیفی تحلیلی است و با استناد به منابع کتابخانه ای و نیز انجام مصاحبه هایی با افراد صاحب نظر و آشنا به تحولات میدانی و تاریخی مسایل کردستان، سعی شده است به گونه شناسی جریان های موجود در کردستان ایران پرداخته شود. از مهم ترین جریان های فکری می توان به مکتب قرآن، سلفی ها، «جماعت دعوت و اصلاح» و تصوف اشاره کرد که خاستگاه اجتماعی فکری در جامعه دینی این منطقه دارند. مکتب قرآن جریانی است که توسط احمد مفتی زاده پایه گذاری شد و درصدد احقاق حقوق کردها از طریق سیاسی برآمد؛ «جماعت دعوت و اصلاح» تحت تاثیر اخوان المسلمین بودند و با رویکردی معتدل، مدنی و در چارچوب قانون به دنبال فعالیت سیاسی هستند؛ سلفی ها با در نظر گرفتن ویژگی های صدر اسلام در جایگاه جامعه ای مطلوب، با بیشتر ظواهر جامعه فعلی به طور رادیکال در ستیز هستند و در راه رسیدن به هدف خود، گاهی راهکارهای افراطی را در نظر دارند. جریان تصوف جریانی معطوف به فرد و عرفان عملی است؛ آنها بر تزکیه فرد و پیروی از شیخ معنوی در برپاداشتن اسلام و دستورات خداوند تاکید می کنند.
    کلید واژگان: کردستان, مکتب قرآن, «جماعت دعوت و اصلاح», سلفیه, تصوف}
    Jamil Ghoreyshi *, Reza Khorasanie
    This research aims to provide a typology of Islamist Sunni Kurdish movements that have emerged in Kurdistan, Iran, in the aftermath of the Islamic Revolution. The study utilizes a descriptive-analytical approach, drawing upon extensive library sources and interviews with experts who possess in-depth knowledge of the field and the historical developments in Kurdistan. By employing these research methods, the paper endeavors to shed light on the diverse typology of current movements within Kurdistan, Iran. Major intellectual movements are the Quran School, Salafists, and Iranian Call and Reform Organization. These movements have both social and intellectual origins. The Quran School, established by Ahmad Moftizadeh, aims to advocate for Kurdish rights through political means. The Iranian Call and Reform Organization draws inspiration from the Muslim Brotherhood and engages in political activism with a moderate and law-abiding approach. Salafists hold the belief that the early Islamic community represents the ideal society, leading them to vehemently oppose various aspects of the present society. In their pursuit of these goals, they may sometimes adopt radical methods. The Sufi movement, on the other hand, is focused on individualistic spiritual practices and practical mysticism. They emphasize personal purification and place importance on following a spiritual leader to adhere to Islamic principles and divine commands.
    Keywords: Kurdistan, Quran School, Iranian Call, Reform Organization, Salafism, Sufism}
  • علی ملاموسی میبدی*، فتح الله نجارزادگان
    یکی از مسایلی که درباره صفات الهی بین سلفیه و متکلمان اختلاف است، تفسیر آیات صفات به معانی کیفی است. متکلمان چنین تفسیری را منافی با تنزیه خداوند متعال می‎دانند، در مقابل سلفیان با تمسک به برخی تفاسیر علمای سلف، تاکید بر اثبات چنین معانی در تفسیر آیات صفات شده‎اند. از جمله دلایل سلفیان تفسیر مالک بر آیه استواء است. آنان با تمسک به برخی از تفسیرهای منسوب به مالک از آیه استواء، ادعا کردند که مالک بن انس، معتقد به اثبات کیفیت بر خداوند متعال است؛ بر این اساس می‎توان استوای خداوند بر عرش را به معنای علو و استقرار تفسیر کرد. با پژوهش حدیثی که در ده طریق تفسیری منسوب به مالک در آیه استواء صورت گرفت، مشخص گردید که عبارت مورد تمسک سلفیان از ناحیه سند و دلالت با مناقشاتی همراه است و تنها دو طریق از اعتبار سندی برخوردار است که در ناحیه دلالی حاکی از آن است که مالک در تفسیر آیه استواء، در عین آن که تفسیر آیه را به خداوند تفویض کرده، درصدد تنزیه خداوند از معانی کیفی نیز بوده است.
    کلید واژگان: آیه استواء, کیفیت, سلفیه, فهم سلف, سلف, مالک بن انس}
    Ali Molla Mousa Meybodi *, Fath Ullah Najarzadegan
    Salafists and scholars of kalām (theologians) disagree over several issues regarding divine attributes, including  the interpretation of Quranic verses about divine attributes in terms of qualitative meanings. Muslim theologians believe that such an interpretation contradicts the exalted or immaculate nature of God, while Salafists refer to certain exegeses provided by earlier scholars to support the notion of qualitative meanings in the interpretation of Quranic verses about divine attributes. One notable example is Mālik b. Anas's interpretation of the Verse of Istiwāʾ (Settlement). Salafists cite interpretations attributed to Mālik, suggesting that he attributed qualities to God, implying that God's "settlement" on the Throne (al-ʿArsh) can be understood as a literal ascension and physical presence on the Throne. However, a careful examination of ten chains of transmission for the interpretation of the Verse of Settlement attributed to Mālik reveals issues concerning both the reliability of the transmission chains and the implications of the interpretation. Only two of these chains are considered reliable, and even in those cases, Mālik, while deferring the interpretation of the verse to God Himself, seeks to exalt God by avoiding any attribution of qualitative meanings to Him.
    Keywords: Verse of Istiwāʾ (Settlement), Quality, Salafists, Salafi understanding, salaf (earlier figures), Mālik b. Anas}
  • مرتضی کیان پور*، مریم شریفی
    مسیله محکم و متشابه پیرامون آیات قرآن و روایات مطرح می شود؛ بر همین اساس آیات در قرآن به دو بخش محکمات و متشابهات تقسیم می شود. آیات متشابه به ویژه آیات مربوط به صفات خبری، همواره مورد اختلاف بوده است و گاهی آیه ای نزد فرقه ای محکم و نزد فرقه ای دیگر متشابه دانسته شده است. سلفیه اعتقادی چون ابن تیمیه و اخلافش در برخورد با آیات صفات و آیات غیرصفات دو رویکرد متفاوت دارد. رویکرد آنها در فهم اسماء و صفات، عدم جواز تاویل است؛ چراکه از نظر سلفی ها، معنای تاویلی فقط مفید ظن و گمان است و به اعتقاد آنان، سلف در مبادی اعتقادی هرگز به ظن و گمان اعتماد نمی کردند؛ چنین دیدگاهی منجر به اثبات صفاتی انسان گونه برای حق تعالی شد. در این مقاله نگارنده به روش کتابخانه ای و با تکیه بر سخنان علمای اهل سنت به تحلیل و بررسی دیدگاه سلفی ها درباره صفات خبری می پردازد؛ سپس با ادله ای چون تضاد بین گفتار و عمل، تحریف لفظی و معنوی و عدم تبعیت از سلف، نظریه آنان را پیرامون فهم صفات خبری باطل کرده است. نتیجه آن که سلفی ها با نادیده انگاشتن مبانی صحیح عقلانی که مورد تایید نقل بود، در فهم صفات دچار تناقض و تضادهای عدیده ای شده اند
    کلید واژگان: محکم, متشابه, صفات خبری, سلفیه, نظریه اثبات بلاکیف}
    MORTEZA KIYANPOOR *, Maryam Sharifi
    An important issue regarding Quranic verses and hadiths revolves around the concepts of muḥkamāt (clear) and mutashābihāt (ambiguous). Exegetical controversies often arise when dealing with ambiguous Quranic verses, particularly those related to God's narrated (khabarī) attributes. Interestingly, the same Quranic verse can be considered clear by some groups and ambiguous by others. Doctrinal Salafists, such as Ibn al-Taymiyya and his followers, employ two different approaches when interpreting Quranic verses concerning attributes and those addressing other matters. Regarding divine names and attributes, these scholars strictly reject any form of interpretation. They argue that interpretive meanings are merely probabilistic and, in the context of religious doctrines, such probabilistic beliefs cannot be relied upon, as it would risk ascribing anthropomorphic qualities to God. In this article, we utilize the library method and reference the perspectives of Sunni scholars to analyze the Salafi perspective on narrated attributes. Through our examination, we present counterarguments to their view, highlighting inconsistencies between their theory and practice, distortions of words and meanings, and a failure to adhere to the teachings of early scholars (salaf). We conclude that by disregarding sound rational practices supported by religious textual evidence, Salafists have encountered numerous contradictions
    Keywords: Muḥkamāt, Mutashābihāt, narrated attributes, Salafists, theory of affirmation without qualities}
  • حمزه علی بهرامی*، مریم السادات هاشمی

    ارتداد یکی از آموزه های فقهی اسلامی است که دستاویز و بستری برای نقد و حمله به دین اسلام شده است؛ به ویژه اگر این مسیله در ارتباط با زنان باشد، از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. مذهب امامیه و رویکرد سلفیه دو گفتمان زنده و تاثیرگذار معاصری هستند که باوجود داشتن اشتراکات متعدد، در حوزه ارتداد زنان اختلافات فراوانی باهم دارند. مقایسه تطبیقی ارتداد زن در این دو گفتمان ضمن اینکه می تواند تبیین صحیحی از این مسیله ارایه دهد، جنبه های اختلافی آنها را نیز روشن می سازد. پژوهش پیش روی با نظر در اهمیت ارتداد زن با روشی اسنادی تحلیلی تطبیقی در پی پاسخ به جنبه های اختلافی دو گفتمان در پیامدهای اثباتی احکام ارتداد زن شکل گرفته و در پایان به این نتیجه رسیده است که امامیه با تقسیم مرتد به فطری و ملی و بنیادی دانستن مفهوم جنسیت در احکام ارتداد، شرایط خردمندانه تر و آزادنه تری از سلفیان برای زن مرتد مهیا می سازد؛ برای مثال، برخلاف رویکرد سلفیه، در مذهب امامیه زن مرتد کشته نمی شود. توبه او پذیرفته می شود. مالکیت او از اموالش و تصرفات غیرمالی او زایل نمی شود. وراث مسلمان او وارث اموال او می شوند. فرصت چندماهه برای تفکر و توبه و بازگشت و حفظ علقه زوجیت دارد؛ در حالی که در گفتمان سلفیان در احکام مرتد هیچ تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد. زن مرتد از هیچ گونه امتیاز یا حمایت یا تخفیفی در مجازات بهره مند نیست. قوانین ارتداد سخت و خشن تری در انتظار او است.

    کلید واژگان: مرتد, ابن تیمیه, سلفیان, امامیه, امام خمینی, سلفیه, زن}
    Hamzehali Bahrami *, Maryam sadat Hashemi

    Apostasy is a topic in Islamic jurisprudence that has been subject to criticism and attacks on Islam, particularly when it pertains to women. The Imamiyyah religion and the Salafiyyah approach are two contemporary discourses that have significant influence and share many commonalities, but also have differences regarding women's apostasy. This comparative analysis aimed to provide an accurate understanding of women's apostasy in these two discourses and shed light on their conflicting aspects. The research employed a comparative analytical documentary method to address the conflicting aspects of the two discourses regarding the positive consequences of rulings on women's apostasy. The study concluded that Imamiyyah distinguished between natural and national apostasies and considers gender as a fundamental concept. In its rulings on apostasy, Imamiyyah provided more lenient and liberated conditions for apostate women compared to the Salafists.

    Keywords: Apostate, Ibn Taymiyyah, Salafists, Imamiyyah, Imam Khomeini, Salafiyyah, female}
  • امیرحسین میرزا ابوالحسنی*
    مهم ترین ویژگی های عقل به لحاظ ماهیت و معناشناسی در نگاه سلفیه عبارت اند از: 1. عقل، نوعی غریزه است؛ 2. برخلاف دیدگاه حکما که عقل را جوهر می دانند، عقل عرض است؛ 3. معنای واقعی عقل، همان گونه که در قرآن مطرح شده، «قلب» است؛ 4. عقل به لحاظ ماهیت متعدد و متکثر است. عقل را غریزه دانستن نشان از تقلیل منزلت عقل به عنوان منبعی ادراکی در نگاه ابن تیمیه و سلفیان پیرو او است. در حالی که از منظر آیات و روایات و آرای بزرگان اندیشه، عقل واجد منزلتی متعالی و وجه تمایز انسان از سایر حیوانات است. اما عقل در نگاه ملاصدرا، به عنوان مرتبه عالیه نفس انسانی، قوه ادراکی مستقل و جوهری مجرد و غیرجسمانی است. دیدگاه ملاصدرا در معناشناسی و هستی شناسی عقل، در مقایسه با دیدگاه ابن تیمیه، به عقلی نزدیک تر است که در آیات قرآن و روایات به آن توجه و بر آن تاکید شده است.
    کلید واژگان: عقل, معناشناسی, هستی شناسی, سلفیه, ابن تیمیه, ملاصدرا}
    Amirhosein Mirzaabolhasani *
    The most important characteristics of intellect in terms of nature and meaning in the view of Salafism are: 1. Intellect is a kind of instinct 2. Contrary to the view of philosophers who consider intellect to be the essence, it is accident 3. The real meaning of intellect, as stated in the Quran, is heart 4. Intellect has multiple natures. Considering reason as an instinct shows the reduction of the dignity of reason as a source of perception in the eyes of Ibn Taymiyyah and his followers. This is despite the fact that, according to the verses and narrations and the opinions of the great intellectuals, reason has supreme dignity and distinguishes humans from other creatures. But in Mullah Sadra's view, intellect, as the highest level of the human soul, is an independent perceptive faculty and an abstract and immaterial essence. Compared to Ibn Taymiyyah's point of view, Mulla Sadra's view on the semantics and ontology of reason is closer to the meaning of reason that has been emphasized in the verses of the Quran and hadiths.
    .
    Keywords: Intellect, semantics, ontology, Salafism, Ibn Taymiyyah, Mulla Sadra}
  • مصطفی عزیزی علویجه

    بی‌شک مبانی معرفت‌شناختی یک نظام فکری در تعریف آن از هویت انسانی نقش بسزایی دارد. جریان سلفی‌گری در پرتو مبانی حس‌گرایی افراطی، تعریفی کاملا مادی از جهان هستی و انسان ارایه می‌کند. ابن‌قیم جوزیه، یکی از پیشگامان سلفی‌گری، نفس انسانی را «جسمی لطیف» تعریف می‌کند که در تمام اعضای بدن سریان دارد. به لحاظ روش‌شناختی، ابن‌قیم بر روش نقلی و نیز بر فهم سلف صالح تکیه می‌کند. وی ادله مطرح‌‌شده از سوی فلاسفه بر تجرد نفس را نقد کرده و برای ماده‌انگاری نفس ادله‌ای اقامه نموده است. در این پژوهش نخست مبانی معرفت‌شناختی و هستی‌شناختی ابن‌قیم بیان و سپس تعریف او از «نفس و روح» انسانی تحلیل و نقد شده و همچنین دلایل او بر نفی تجرد نفس و نیز اثبات مادیت نفس در بوته سنجش قرار گرفته است.

    کلید واژگان: نفس, روح, ماده انگاری, تجرد, ابن قیم جوزیه, سلفیه}
  • جواد حقیرمددی*، عباس علی بخشی
    پژوهش حاضر تقابل گفتمانی جریان سلفیه با اهل سنت را در یک چارچوب منطقی با استفاده از روش متن محور فصل بندی می کند. تقدم ظاهر بر باطن، نحوه برداشت از نص، اجتهاد، اصول و روش های استنباط احکام و دلالت های سیاسی _ اجتماعی سلفیه را به گرایشی تقلیل گرایانه، رادیکال و خشن از دین سوق داده و در تضاد گفتمانی با اهل سنت قرار می دهد. بدین ترتیب یافته های پژوهش، مهم ترین محورهای این رویارویی گفتمانی را در تناقض روش شناسانه، تاویل ناصحیح از توحید، نهی از تقلید در کنار اجتهاد شخصی، مناقشه یک سویه نقل گرایی بر عقل گرایی، تکفیر همراه با ارتداد، اهتمام به جهاد به عنوان یک اصل و در تعارضات اعتقادی همچون گسترش دایره شرک، حرمت زیارت قبور، منع توسل، شفاعت و بدعت در کنار احتراق و تخریب آثار مذهبی _ تاریخی استخراج و دسته بندی نموده است.
    کلید واژگان: اهل سنت, سلفی گری, سلفیه, وهابیت}
    Javad Haghir Madadi *, Abbas Alibakhshei
    The present study classifies the discourse confrontation of the Salafi current with the Sunnis in a logical framework, using the text-based method. The following are the most characteristics of Salafi discourse that put it in clash with Sunni mainstream: The apparent meaning of texts precedes the interior meaning, methodology of interpreting the religious texts and "ijtihad". These implications of Salafism lead to a reductionist, radical and violent tendency of religion and put it in opposition to the discourse with Sunnis. Thus, the research findings show that the most important axes of Salafi discourse confrontation are as the following: methodological contradiction, incorrect interpretation of monotheism, prohibition, banning the "Taghlid", one-sided controversy of literalism over rationalism, Takfir and apostasy. Furthermore, the Salafi discourse expands the realm of Shirk and bans visiting the tombs. They burn the historical sites.
    Keywords: the Sunni, Salafism, Salafi, Wahhabism}
  • علی فدائیان*، مصطفی سلطانی

    زبان قرآن از مسایلی است که آرای مختلفی در رابطه با آن در میان اندیشمندان، مطرح شده است. دیدگاه هایی چون زبان نمادین، زبان شاعرانه، اسطوره ای، تمثیلی، عرف عقلا، عرف عام و زبان ترکیبی از آن جمله اند. تحقیق پیش رو با روش تطبیقی _ مقایسه ای و جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای، دیدگاه امامیه و سلفیه، گرایش وهابیت تکفیری در باب زبان قرآن را بررسی می کند و پس از تبیین دیدگاه هر کدام از آنها در پی پاسخ به این پرسش بوده که دیدگاه قابل پذیرش کدام است و لوازم پذیرش دیدگاه ناصواب چیست؟ دو دیدگاه از این جهت که هر دوی آنها گزاره های قرآنی را معنادار می دانند، همسو هستند. اختلاف عمده دو دیدگاه در این است که امامیه، زبان قرآن را زبان عرف عقلا و قابل فهم برای همه مردم می داند، درعین حال قایل به ظهر و بطن داشتن قرآن و لزوم رجوع به ایمه  برای درک تمام حقایق آن هستند؛ اما سلفیه با نفی مجاز و تاویل در قرآن و منع به کارگیری عقل در فهم آن، زبان قرآن را زبان عرف عام و سطحی و همه ظواهر آن را عین حقیقت می دانند. لازمه پذیرش این قول، منتهی شدن آن به تشبیه و تجسیم خداوند متعال در آیات صفات خبری می باشد.

    کلید واژگان: زبان قرآن, زبان دین, امامیه, سلفیه, وهابیت تکفیری, مجاز در قرآن}
    Ali Fadaeeyan *, Mustafa Sultani

    The language of the Qur'an is one of the issues on which various opinions have been raised among thinkers. Some of the Views are as the following: symbolic language of the Quran, poetic language, mythology, allegory, common sense, general custom, and so on. The present study, using a comparative-analytic method, considers the Imamiyyah and Salafi Takfiri groups on this issue, discussing and reasons of these two groups. The common ground between these two groups is that both of them maintain that religious propositions are meaningful. The separating point is that Imamiyyah believe that language of the Quran is understandable by the common people, maintaining that Quran has some interiors that only the Imams can discern it. But on the other side, the Salafi holds that the reason has no role in understanding the Holy Quran and there is no interior meaning and only the literal meaning is valid. This view has some bad consequences such as similarity in the attributes of God with his creatures and his deficiency

    Keywords: The language of the Holy Quran the Language of Religion, The Imamiyyah the Salafi Allegory in the Quran}
  • نفیسه احمدوند*، مهدی فرمانیان، سید مهدی علیزاده موسوی

    مسیله جایگاه و عدالت صحابه از مهم ترین بحث های اعتقادی میان اهل سنت و شیعیان است. زرقاوی، از رهبران سلفیه جهادی، به تبعیت از عموم اهل سنت با توسعه در شمول صحابی و برداشت های سطحی و تفسیر به رای از ظاهر برخی آیات قرآن و احادیث نبی اکرم (ص)، به اثبات عدالت صحابه بر اساس کتاب و سنت معتقد می شود. اما به دنبال یافتن دستاویزی برای تکفیر شیعه، چنین استدلال می کند که عدالت صحابه به نص آیات الاهی و روایات نبوی ثابت است. بنابراین، انکار عدالت صحابه، مستلزم انکار کتاب و سنت و در نتیجه خروج از دین است و شیعیان را با اتهام این انکار تکفیر کرده، به جهاد با آنان حکم می کند. بررسی آیات و روایات، نه تنها ادعای اثبات عدالت صحابه را رد می کند، بلکه نصوص شرعی در جرح صحابه بسیار است. از سوی دیگر، با فرض پذیرش دلالت آیات و روایات بر عدالت صحابه، انکار عدالت صحابه موجب خروج از دین و مجوز تکفیر نیست، زیرا موانع تکفیر نظیر ضروری بودن موضوع انکارشده، وجود یقین، قابلیت تاویل و جهل در نظر گرفته نشده است. بنابراین، تکفیر شیعه در صورتی جایز است که انکار عدالت صحابه مستلزم انکار عامدانه و آگاهانه کتاب و سنت باشد و به نقض شهادتین یا ضروریات دین منجر شود و خروج از دین تلقی گردد.

    کلید واژگان: عدالت, تکفیر, صحابه, سلفیه, سلفیه جهادی, زرقاوی}
    Nafise Ahmadvand *, Mehdy Farmanian, Seyed Mehdy Moosavi

    The status and justice of the Companions are among the most important religious debates between Sunnis and Shiites. Zarghawi, one of the leaders of Salafi Jihadism, while following the majority of Sunnis by expanding the concept of Sahabi (companion), presenting superficial perceptions and opinion-oriented interpretation based on the appearance of some verses of the Quran and hadiths of the Holy Prophet (S), believes that the Sahaba (Companions) based on the Quran and tradition were just. However, after finding a reason for excommunicating the Shiites, he argues that the justice of the Companions is proven through divine verses and prophetic traditions. Therefore, denying the justice of the Companions leads to denying the Quran and tradition and, in turn, leaving the religion. Hence, he excommunicates the Shiites by accusing them of this denial and decrees Jihad against them. Examining the verses and narrations, not only rejects the claim of justice of the Companions but there are many religious texts in which the Companions are criticized. On the other hand, assuming that the verses and narrations indicate the justice of the Companions, denying their justice does not lead to leaving the religion and allowing excommunication, because the obstacles of excommunication, such as the necessity of the denied subject, the existence of certainty, the possibility of interpretation, and ignorance, have not been taken into account. Therefore, it is permissible to excommunicate the Shiites if only the denial of the justice of the Companions leads to a deliberate and conscious denial of the Quran and tradition, and results in the violation of Shahdatayn (two testimonies) or the fundamental Islamic beliefs and practices, and is considered apostasy from the religion.

    Keywords: Justice, Excommunication, companions, Salafism, Salafi Jihadism, Zarghawi}
  • علیرضا موسوی نصر*، مرتضی ایروانی نجفی، محمدعلی رضایی کرمانی نسب پور

    سلفیه، اندیشه و جریانی اجتماعی و مذهبی میان اهل سنت است که راه حل مشکلات مسلمانان را پیروی از شیوه سلف (مسلمانان متقدم) می داند. اما آنان در این مسیر به دلیل دوری از یکی از ثقلین که عترت پیامبر اسلام (ص) است دچار خطاهای فراوانی شدند و نظرات مخالف با عقل و اندیشه سلیم را به جامعه عرضه داشتند، و از این رو از جانب مذاهب مختلف اسلامی مورد هجمه و انتقاد قرار گرفتند، و امروزه با پیشرفت سطح علمی جامعه، این هجمه ها و انتقادات بیشتر شده و سوالات فراوانی و اشکالات بسیاری در ذهن جوانان و روشنفکران درباره اعتقادات آنان مطرح شده است، و آنان با اعتقادات سابق نمی توانند پاسخگوی این سوالات باشند. یکی از این مسایل مبحث «توحید ذاتی» است که در تقسیم بندی های خود هیچگاه به آن اشاره نمی کردند، چرا که توحید ذاتی با اعتقاد آنان به جسمانیت پرودگار در تناقض آشکار می باشد، اما امروزه در مقام پاسخگویی به جوانان نظراتی از «الجزایری» که از بزرگان سلفیه در دوران معاصر است در تقسیم بندی های توحید مشاهده می گردد. وی توحید ذاتی را اثبات می نماید هر چند که در مقام تفسیر آیات دچار تناقض گویی می گردد، و در عمل با احتیاط فراوان، مخالف سخنان خود را ارایه می دهد. این نوشتار برآن است تا اعتقادات او را در «توحید ذاتی» مورد واکاوی قرار دهد، و تحول نظرات سلفیان را در گذر زمان به نمایش گذارد.

    کلید واژگان: سلفیه, الجزائری, ایسر التفاسیر, تفسیر قرآن, توحید ذاتی}
    Alireza Muosavinasr *, Morteza Irvani Najafi, Mohammad Ali Rezaei Kermani

    Salafism is a social and religious thought and movement among the Sunnis that considers the way to solve the problems of Muslims to follow the method of the Salaf (early Muslims). However, they made many mistakes in this direction due to their distance from one of the weights, which is the lineage of the Prophet of Islam (PBUH), and offered opinions contrary to common sense and thought to the society. They were criticized, and today, with the advancement of the scientific level of society, these attacks and criticisms have increased and many questions and problems have been raised in the minds of young people and intellectuals about their beliefs, and they can not answer these questions with previous beliefs. One of these issues is the issue of "intrinsic monotheism", which was never mentioned in their classifications, because intrinsic monotheism is in clear contradiction with their belief in the physicality of God, but today, in response to young people, the views of "Algerians" The great Salafis are in the contemporary era as seen in the divisions of monotheism. He proves the inherent monotheism, although he is paradoxical in his interpretation of the verses, and in practice, with great caution, he opposes his words. This article seeks to explore his beliefs in "inherent monotheism," and to show the evolution of Salafi views over time.

    Keywords: Salafi, Algerian, Acer Al-Tafasir, Tafsir Quran, Intrinsic Tawhid}
  • سید مجید رباط جزی*، محمدجعفر طبسی

    علم کلام یکی از علوم کهن در جهان اسلام بوده و از ابتدای پیدایش آن موافقان و مخالفان فراوانی داشته است. اهل حدیث، به عنوان یک گروه نص گرا، به شدت با این علم مخالفت کردند و با نقل روایاتی به نقد این علم اقدام نمودند. از منظر این گروه، علم کلام افزون بر محتوای غلط در مسایل توحید، نبوت و معاد، دارای متد غیر منتجی است و این متد نتایج حاصل از آن را بی اعتبار می کند و به همین دلیل گروه های مختلف اسلامی را به انحراف می کشاند. برخی بر این باور بودند که اهل حدیث با اصل علم کلام مخالف نبودند، بلکه مخالفت آنها به دلیل کاربرد گروه های منحرف از این علم بوده است. از این رو در این مقاله بر آنیم تا موضع دقیق اصحاب حدیث در خصوص علم کلام را مشخص کنیم. بررسی ها نشان می دهد که اهل حدیث استفاده از ابزار غلط را عامل رسیدن به نتایج اشتباه و در نتیجه شکل گیری فرق مختلف می دانند و علت مخالفت این گروه با علم کلام نه در کاربرد آن، بلکه در روش های عقلی و جدلی است که در این علم استفاده می شود.

    کلید واژگان: علم کلام, بدعت, اصحاب حدیث, سلفیه}
    Seyyed Majid Rabat Jezi *, Mohammad Ja’Far Tabasi

    Theology is one of the ancient sciences in the Islamic world and has had many supporters and opponents since its inception. Ḥadīth scholars, as a text-relying group, strongly opposed theology and criticized this science by quoting narrations. According to this group, in addition to the wrong content about monotheism, prophecy, and resurrection, the science of theology follows a non-resulting method, and this method invalidates the obtained results and misleads different Islamic groups. Some believed that ḥadīth scholars were not opposed to theology, but rather their opposition was due to the deviant groups’ use of this science. This article intends to specify the exact view of ḥadīth scholars regarding theology. The article concludes that ḥadīth scholars believe that using the incorrect methods leads to incorrect conclusions and the emergence of diverse sects. The disagreement of ḥadīth scholars with the science of theology is not due to the use of this discipline, but rather because of the rational and argumentative methods used in it.

    Keywords: science of theology, heresy, ḥadīth scholars, Salafiyyah}
  • محسن قمی، میرزا علی کتابی*

    دولت اسلامی عراق و شام یا همان داعش، عمدتا با تکیه برمبانی سلفیت جهادی، بخش های وسیعی از عراق و سوریه را تصرف کرد تا بتواند به رویای دیرینه تحقق خلافت اسلامی جامه عمل بپوشد. صرف نظر از حمایت های بی دریغ قدرت های منطقه ای و جهانی که در پیروزی داعش منافع خود را جستجو می کردند، تردیدی نیست جذب نیرو با تبلیغات قوی از اقصا نقاط جهان و پویایی داعش، علی رغم از دست دادن بسیاری از سرزمین های خود، نشان از عقبه فکری و جذابیت ادعاهای آنان در میان بسیاری از مسلمانان اهل سنت دارد. معرفی ابوبکر بغدادی به عنوان خلیفه ی همه مسلمانان، تلاشی بود تا اتفاقات صدر اسلام و به خلافت رسیدن خلیفه اول در اذهان مسلمانان بازآفرینی شود. با این همه و علی رغم تلاش حامیان فکری و میدانی داعش، خلافت البغدادی از سوی شخصیت ها و جریان های متعددی از اهل سنت با مبانی کلامی - فقهی متعارض دانسته شد و این جریان نتوانسته است از عهده پاسخ به این نقدها برآید. تبیین هر چه بهتر این واقعیت می تواند در دراز مدت و پس از فروکش کردن هیجانات، در ادامه راه این جریان مانع اساسی ایجاد کند و بر جاذبه های بدون پشتوانه ایشان فایق آید. در این مقاله تعارض مدعیات داعشیان در بحث خلافت مشروع، بر اساس مبانی مورد قبول اهل سنت (علی رغم وجود پاره ای اختلافات) تبیین شده و نشان داده ایم نظریه پردازان این مدعیات، در اثبات مهمترین ارکان حاکمیت اسلامی برای خلافت خود خوانده، یعنی شرایط خلیفه و روش های انعقاد خلافت مشروع با مشکل اساسی مواجه اند.

    کلید واژگان: اهل سنت, سلفیه, داعش, خلافت, ابوبکر البغدادی}
    Mohsen Ghomi, Mirza Ali Ketabi *

    Emphasizing of Salafi Jihadi doctrines, the Islamic State of Iraq and the Levant (ISIL) has seized large parts of Iraq and Syria in order to fulfill its long-held dream of an Islamic caliphate. Despite the unwavering support of regional and global powers seeking their own interests in the victory of ISIL, there is no doubt that recruiting the youth from around the world, despite the loss of many of its territories, is a sign of popularity and attractiveness of Isis among some Sunni Muslims. Introducing Abu Bakr al-Baghdadi as the caliph of all Muslims was an attempt to recreate the nostalgic atmosphere of beginning of Islam and the arrival of the first caliph in the Muslim minds. However, despite the efforts of ISIL's intellectuals and their supporters in the field, al-Baghdadi's caliphate has been considered by many Sunni figures to be in conflict with theological-jurisprudential principles. They have failed to respond to these criticisms. A better explanation of this fact can create a fundamental obstacle in the way of this process and overcome to their baseless attractions. In this essay, it is proved that the main stream Sunni doctrines are in conflict with Isis claims of ideal Islamic state (caliphate). The Isis supporters cannot even prove the fundamental conditions of their caliphate.

    Keywords: The Sunnis Salafism ISIS Caliphate Abu Bakr al, Baghdadi}
  • خدیجه احمدی بیغش *

    تفسیر آیات قرآن کریم هدف وبحث محوری میان تمامی مسلمانان در تمامی عصرها بوده است. مفسران سلفی همچون سایر فرق و مذاهب اسلامی به تفسیر آیات قرآن پرداخته اند. از جمله ایشان محمد الامین مختارالشنقیطی از مفسران بزرگ سلفیان است، که دارای نظرات قابل توجهی در تفسیر آیات قرآن است. در این تحقیق درصدد پاسخگویی به این سوال هستیم که الشنقیطی به عنوان یکی از علمای بزرگ و اثرگذار سلفیان چه آرا و دیدگاه های در تفسیر برخی از آیات کلامی دارد. بررسی توصیفی و تحلیلی این مسیله حاکی از آن است که او در تفسیر آیات به معنای ظاهری آن ها پرداخته و تاویل آیات قرآن را صحیح نمی داند. در نظر ایشان، مسلمانان و جوامع اسلامی در جهل به سر می برند و آنچه آن ها را به این جهل کشانده، درک نادرست از آیات اعتقادی است. الشنقیطی در تفسیر آیات کلامی و اعتقادی چون: توحید، ایمان، شرک، شفاعت، توسل، تبرک، دارای نظراتی است. بررسی تحلیلی توصیفی آراء ایشان در تفسیر آیات قرآن نشان می دهد آراء او حکایت از ریشه داشتن اندیشه های او از تفکرات سلفیه داشته و ظاهر آیات قرآن را ملاک تفسیر این قیبل از آیات قرار داده است.

    کلید واژگان: الشنقیطی, سلفیه, تفسیر آیات قرآن, کلامی, اعتقادی}
    Khadijeh Ahmadi bighash

    The interpretation of the verses of the Holy Quran has been a central goal and debate among all Muslims in all ages. Salafi commentators, like other Islamic sects and religions, have interpreted verses from the Qur'an. Among them is Muhammad al-Amin Mukhtar al-Shukiti, one of the great Salafi commentators, who has considerable views on the interpretation of Qur'anic verses. In this research, we seek to answer the question of what views and views Al-Shanqiti has as one of the great and influential Salafi scholars in the interpretation of some theological verses. A descriptive and analytical study of this issue indicates that he has interpreted the verses in their apparent meaning and does not consider the interpretation of the verses of the Qur'an to be correct. In his view, Muslims and Islamic societies are in ignorance, and what has led them to this ignorance is a misunderstanding of the verses of faith. Al-Shanqiti has opinions in the interpretation of theological and doctrinal verses such as: monotheism, faith, polytheism, intercession, appeal, and blessing. A descriptive analytical study of his views in the interpretation of Quranic verses shows that his views indicate that his thoughts are rooted in Salafi thoughts and the appearance of Quranic verses is the criterion for such interpretations of verses.

    Keywords: Al-Shanqiti, Tafsir, Salafiyya, Quranic verses, theological, doctrinal}
  • محمدصادق بدخش*

    سلفیه عنوانی است که گروهی از پیروان احمد بن حنبل و ابن تیمیه برای خود برگزیده اند تا نشانگر عقیده آنها در لزوم رجوع به شیوه سلف از امت پیامبر باشد. این گروه در برخورد با متون دینی و معنا شناسی آن ها مقید به ظواهر بوده و هر گونه تاویل را در مورد آیات قرآن نفی می کنند؛ ایشان دلایلی برای روش تفسیری خود مطرح می کنند که به عدم توجه به اقتضایات زبانی در بیان حقایق عالی و فراتر از جهان مالوف ذهن بشر باز می گردد بعلاوه این ظاهر گرایی و مخالفت با تاویل ظواهر بر اساس قراین عقلی و نقلی علاوه بر ضعف در ناحیه مبانی، نتایجی نیز به بار می آورد که با اصول اسلامی و توحیدی سازگار نیست و موجب اثبات صفات نقص برای خداوند متعال می شود؛ اما معضلات موجود در ایده سلفیه به همین جا ختم نمی شود و خود نیز نتوانسته اند به این ایده پایبند بمانند و در مواردی ناچار به تاویل برخی آیات قرآن شده اند

    کلید واژگان: تاویل, ظاهر گرایی, سلفیه, إبن تیمیه, الهیات}
    MohammadSadeq Badakhsh *

    Salafism is a title chosen by a group of followers of Ahmad ibn Hanbal and Ibn Taymiyyah to indicate their belief in the need to refer to the method of the Salaf from the nation of the Prophet. In dealing with religious texts and their meanings, this group is limited to appearances and they deny any interpretation of the verses of the Qur'an; He gives reasons for his interpretive method that go back to not paying attention to the linguistic requirements in expressing high truths and beyond the common world of the human mind, in addition to this superficiality and opposition to the interpretation of appearances based on rational and narrative evidence, in addition to weakness in the field The principles also bring results that are not compatible with Islamic and monotheistic principles and prove the attributes of imperfection for God Almighty; However, the problems in Salafist thought do not end there and they themselves have not been able to adhere to this thought and in some cases they have been forced to interpret some verses of the Quran.

    Keywords: interpretation, superficiality, Salafism, Ibn Taymiyyah}
  • مرتضی قاسمی حامد*، ایوب شافعی پور، مجتبی شیرانی
    یکی از مسایل اختلافی میان علمای اهل سنت که برخی آن را بدعت تلقی کرده اند، برپایی جشن به مناسبت میلاد پیامبر(ص) است. سوالی که مطرح می شود این است که حکم برپایی جشن در زادروز پیامبر(ص) چیست؟ پژوهش حاضر با استفاده از منابع کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی در پی یافتن پاسخ این پرسش در منابع مذاهب چهارگانه اهل سنت است. از بررسی منابع این نتیجه حاصل می شود که اکثر قریب به اتفاق اهل سنت قایل به جواز برپایی جشن به مناسبت میلاد پیامبر(ص) هستند و ادله عدم جواز، ضعیف و قابل رد و خدشه است. بر فرض که ادله جواز نیز قابل خدشه باشد، تنها یک دلیل برای جواز جشن میلاد کافی است و آن ضرورتی به نام وحدت امت اسلامی است که یکی از راه های محقق شدن آن، برپایی هرساله جشن میلاد پیامبر(ص) در اقصی نقاط سرزمینهای اسلامی است.
    کلید واژگان: مولودی خوانی, جشن, میلاد پیامبر(ص), سلفیه, اهل سنت, وحدت اسلامی}
    Morteza Ghasemi Hamed *, Ayoub Shafeipoor, Mojtaba Shirani
    One of the issues of disagreement among Sunni scholars, which some have considered heresy, is the celebration of the birth anniversary of the holy prophet PBUH. The question that the present study is going to answer is that whether the holding of a celebration for the birth anniversary of the holy prophet PBUH is a canonical heresy and forbidden or not? The current research paper tries finding an answer to the foresaid question using library resources in the light of describing and analyzing the resources from all the four Sunni denominations and it will be concluded that the majority of the Sunnis grant permission to the holding of a birthday celebration of the prophet PBUH, and reasons for not allowing a birthday celebration are weak, rejectable and blemished, and reasons for permitting a birthday celebration, even if considered blemished, as well, can be summed up into a single proof that is the necessity for revoking unity between the Islamic nation one actualization way of which is holding a birthday celebration for the prophet PBUH in Islamic territories around the globe.
    Keywords: eulogy, Celebration, The Birth Anniversary of the Holy Prophet PBUH, Salafis, Sunnis, Islamic Unity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال