به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « شاه تهماسب » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • اسماعیل سهرابی، احمد کامرانی فر*، شکوه السادات اعرابی هاشمی
    حکومت صفویه جایگاهی خاص در تاریخ ایران دارد چرا که پس از نهصد سال برای اولین بار حکومتی فراگیر با مرزهای ملی در ایران پا گرفت. صفویان با تکیه بردستاویزهای مادی و معنوی چون تصوف، قزلباش، سیادت و تشیع دوازده امامی حکومت خود را بنیان نهادند و بعدها در روند حوادث و به ویژه در سایه سیاست های دینی شاه تهماسب اول، تصوف و قزلباش جایگاه اصلی خود را از دست دادند. روحانیت شیعه با حمایت پادشاهان صفوی به قدرتی هم پای سلطنت تبدیل شد. ایرانیان زندگی فردی و اجتماعی خود را بر پایه آموزه های مذهبی تشیع وفق دادند و سادات به امتیازات اقتصادی دست پیدا کردند اینها همه بخشی از تاثیرات سیاست مذهبی شاه تهماسب است که مقاله حاضر بدان پرداخته است. پژوهش حاضر از جمله تحقیقات تاریخی است که اطلاعات مربوط به آن به روش کتابخانه ای جمع آوری شده و به شیوه توصیفی تحلیلی به نگارش درآمده است.
    کلید واژگان: شاه تهماسب, قزلباش, تصوف, روحانیت, تشیع}
    Esmaeil Sohrabi, Kamranifar Ahmad *, Shokooh Sadat Arabi Hashemi
    The Safavid Dynasty holds a unique position in the history of Iran as it established, for the first time after nine hundred years, a comprehensive government with national borders in Iran. The Safavids founded their rule relying on both material and spiritual bases such as Sufism, Qizilbash, Sayyidism, and Twelver Shi'ism, which later, particularly under the shadow of Shah Tahmasp I's religious policies, Sufism and the Qizilbash lost their primary status. The Shia clergy, with the support of the Safavid kings, became a power equivalent to the monarchy. Iranians adapted their individual and social lives to the teachings of Shi'ism, and the Sayyids gained economic privileges. These are all parts of the impacts of Shah Tahmasp's religious policy, which this article addresses. The current research is among the historical studies whose information has been collected through library methods and written in a descriptive-analytical manner.
    Keywords: Shah Tahmasp, Qizilbash, Sufism, clergy, Shi'ism}
  • علی اشرف حاتمی*، ناصر جدیدی، علیرضا ابطحی فروشانی

     تشکیل دولت صفویه در سال 907 هجری نقطه عطفی در تاریخ تشیع و فصلی نوین در ارتباط و مناسبات علمای شیعه با پادشاهان صفوی می باشد. مقاله حاضر می کوشد که مناسبات علمای شیعه با پادشاهان صفوی را با تاکید بر دوره شاه اسماعیل و شاه تهماسب صفوی (982-907 ه) مورد کنکاش قرار دهد. نتایج تحقیق حاکی از این است که مناسبات علمای شیعه با شاهان صفوی در دوره مورد بحث وجوه مختلفی از اندیشه تا عمل و دارای دو رویکرد سلبی و ایجابی داشته است. در پیوند با این موضوع تاکید بر ضرورت تاسیس حکومت در زمان غیبت، توجیه نظری تاسیس حکومت صفوی، توجیه مشروعیت حکومتهای شیعی بخصوص صفویه، ضرورت برگزاری نماز جمعه ، پرداخت هدایا به شاهان صفوی رویکرهای ایجابی و عدم وجوب نماز جمعه در دوران غیبت، عدم لزوم پرداخت هدایا به شاهان صفوی و عدم برگزاری نماز جمعه درعصرغیبت وهمچنین عدم لزوم پذیرش مناصب سیاسی ازسوی علما مهمترین رویکردهای سلبی در مناسبات بعضی دیگر از علمای شیعی با پادشاهان صفوی در دوره مورد نظر بوده است.

    کلید واژگان: علمای شیعه, اندیشه سیاسی, صفویه, شاه اسماعیل, شاه تهماسب}
    Aliashraf Hatami *, Naser Jadidi, Alireza Abtahi

     The formation of the Safavid state in 907 AH is a turning point in the history of Shiism and a new chapter in the relationship of Shiite scholars with Safavid kings. The present article tries to explore the relations of Shiite scholars with Safavid kings by emphasizing the period of Shah Ismail and Shah Tahmasb Safavid (982-907 AH). The results of the research indicate that the relations of Shiite scholars with Safavid kings in the period under discussion had different aspects from thought to action and had both negative and positive approaches. In connection with this issue, emphasizing the need to establish a government during the absence, theoretical justification for the establishment of the Safavid government, justifying the legitimacy of Shiite governments, especially Safavids, the need to hold Friday prayers, giving gifts to Safavid kings positive approaches and the absence of Friday prayers during the absence, Paying gifts to Safavid kingsAnd the non-holding of Friday prayers in the evening of absence and also the lack of need for political positions to be accepted by the ulema have been the most important negative approaches in the relations of some other Shiite ulema with the Safavid kings in the period in question.And the non-holding of Friday prayers in the evening of absence and also the lack of need for political positions to be accepted by the ulema have been the most important negative approaches in the relations of some other Shiite ulema with the Safavid kings in the period in question.

    Keywords: Shiite scholars, Political Thought, Safavid, Shah Ismail, Shah Tahmaseb}
  • محمد رضایی
    بین سال های (979 981ق) شورشی علیه حکومت صفویه در تبریز روی داد که در منابع این دوره بازتاب چندانی نیافته است. اگرچه منابع اشاره ای به علل و عوامل تکوین شورش نکرده اند ولی عوامل سیاسی، اجتماعی و به ویژه اقتصادی در قالب مؤلفه هایی همچون درگیری با دول مجاور، انتقال پایتخت، اختلاف بین محلات و درگیری های فرقه ای، افول طریقت های صوفیانه و به ویژه رکود تجارت به صورت آشکار و پنهان در بروز آن اثرگذار بوده اند. در پی رکود تجارت و وخامت شرایط زندگی به ویژه برای پیشه وران، با توجه به زمینه های آماده، در اثر اجحاف ماموران محلی شورش آغاز گردید و به مدت دو سال تداوم یافت. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی و با اتکا به منابع و مآخذ موجود درپی مطالعة عوامل و تبیین نقش آن ها در تکوین شورش و یافتن پاسخی به سؤال اصلی است که عوامل اجتماعی و اقتصادی چگونه و تا چه میزان در شکل گیری این شورش تاثیرگذار بوده اند؟
    کلید واژگان: پیشه وران, تبریز, رکود تجارت, شاه تهماسب, شورش}
    Mohammad Rezaei
    At the end of the Shah Tahmasb's reign, from 979 to 981, a riot occurred in Tabriz. This riot is one of the Tabriz citizens’ few riots against the Safavid dynasty. Although the sources don’t mention the causes and effects of the riot's formation, political, social and especially economic factors in the form of components such as conflicts with neighboring states, shifting of capital, the disagreement between the neighborhoods and sectarian conflicts, the decline of the Sufi doctrines and trade recession especially had visible and invisible impacts on them. Following the trade recession and poor living conditions, particularly for craftsmen, the riot was started and continued for two years regarding the available context and due to the local officials’ extortions. The current research being carried out by the method of descriptive-analytical and relying on the available resources studied and explained the causes and their roles in shaping of the riots. Furthermore, it tries to answer this question “how and to what extent social and economic factors had an impact on shaping of this riot?”
    Keywords: Craftsmen, Tabriz, Trade Stagnation, Shah Tahmasb, Riot}
  • فاطمه صغری غضنفری*، زهره طباطبایی

    هدف پژوهش حاضر، بررسی نگاره هایی از شاهنامه تهماسبی است که به شیوه زندگی زنان و موسیقی در این دوره می پردازد.این پژوهش، بنیادی و روش، توصیفی-تاریخی بوده و با استفاده از تحلیل اجتماعی به مطالعه نگاره هایی از عصر صفوی و نقش و جایگاه زن و موسیقی در این دوره پرداخته است. جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای است. تجزیه و تحلیل سه نگاره از شاهنامه تهماسبی نشان از مهارت نوازندگی زنان هنرمند در عصر صفوی به ویژه شاه تهماسب دارد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که با توجه به اهمیت شاهنامه شاه تهماسبی، توبه شاه تهماسب تاثیرفراوانی بر اوضاع سیاسی اجتماعی و فرهنگی ایران گذاشت و محدودیت های زنان نسبت به دوره های قبل بیشتر شد؛ از این رو؛ موسیقی تحریم گردید و موسیقی دانان سختی های فراوانی را تحمل کردند. با توجه به توبه شاه تهماسب که مانع از فعالیت موسیقی دانان و بالطبع فعالیت بانوان می گشت؛ با این حال نگاره هایی با نقش زنان درحال چنگ نوازی و دف نوازی اجرا شده است.

    کلید واژگان: عصرصفوی, شاه تهماسب, شاهنامه تهماسبی, زنان, موسیقی عصر صفوی}
    Fatemeh Soqra Ghazanfari *, Zahra Tabatabaii

    This study aimed to investigate the Persian paintings of Tahmasbi’s Shah-nameh and women's lifestyle and music in that era. This is a fundamental research with a descriptive-historical method and social analysis has been applied for studying the Persian paintings and the role and status of women and music in the Safavid era. The data were collected in library. Analysis of three Persian paintings of Tahmasbi’s Shah-nameh showed the proficiency and talent of the women artists in Safavid era in general and in Shah Tahmasb’s era in particular. The results showed that, given the importance of Shah Tahmasbi’s Shah-nameh, Shah Tahmasb’s penance had not only a great impact on Iran’s political, social, and cultural conditions but also made women more restricted than the previous eras. Accordingly, the music was boycotted and musicians endured many hardships. Although, repentance of Shah Tahmasb suppressed the activity of musicians and naturally, the activity of women, there are some Persian paintings containing women playing harp and tambourine.

    Keywords: Safavid era, Shah Tahmasb, Tahmasbi Shah-nameh, Women, music of Safavid era}
  • عباس پناهی، انوش مرادی*
    سرزمین گیلان همواره در طول تاریخ برای حاکمان مرکزی ایران سرزمینی ثروتمند و دور از دسترس بود. همین مسئله نیز موجب مهاجرت اسماعیل میرزا به سرزمین گیلان گشت. اما در دوره شاه تهماسب وشاه عباس اول این شاهان دلایل و بهانه های متعددی جهت تسلط بر این سرزمین داشتند. همسایگی گیلان با قفقاز، روسیه و، همچنین، ارتباط با عثمانی از مسیر قفقاز، ذخایر ارزشمند ابریشم، ارتباط آبی با اروپا، تبدیل این سرزمین به مخفیگاه فراریان و مخالفان صفوی و تسلط سادات شیعی و رقابت آنان با صفویان موجب گشت تا آنان حاضر به تداوم این حکومت ها بر گیلان نباشند و درصدد تضعیف و حذف آنان بر آیند. نگارنده در پژوهش حاضر سعی دارد با روش توصیفی و تحلیلی و بر پایه منابع کتابخانه ای و تحلیل داده های مورد اشاره به بررسی روابط مورد اشاره بپردازد.
    کلید واژگان: گیلان, صفویه, شاه تهماسب, شاه عباس اول, روابط}
    Abas Panahi, Anoush Moradi*
    Gilan was always rich and difficult for the central government of iran in history. It has been difficult due to the lack of access. This matter also caused Esmail Mirza to migrate to Gilan. However, Shah Tahmasb and Shah Abbas I have several reasons and excuses for dominating the land. Gilan neighboring Caucasus, Russia and relationship with Ottoman through Caucasus, silk valuable resources, water relations with Europe, changing the land into hideouts fugitives and Safavid opponents and Sadat Shiite dominance and its competition with the Safavids led them not to accept the continuity of the governments of Gilan. This study uses descriptive-analytical method based on library resources and data analysis.
    Keywords: Gilan, Safavid, Shah Tahmasb, Shah Abbas I, relationships}
  • ابوطالب سلطانیان، حسن کهنسال
    ناصر الدین محمد همایون، امپراتور هند، به دلیل ناکامی-های سیاسی درسال 951 ه‍.ق به دربار شاه تهماسب یکم(930-984هق) پناهنده شد. اما مسئله اصلی این است که رفتار مذهبی و سیاسی شاه تهماسب با وی در ایران چگونه بوده است؛ زیرا چگونگی این رفتار بیشتر از دیدگاه یک جریان تاریخ نگاری هندی که متعصب به نظر می رسد، بازتاب یافته و دچار نوعی یکسو نگری شده است. این جریان که تا حدی تاریخ نگاری ایرانی را نیز تحت تاثیر قرار داده، بر این باور است که رفتار شاه تهماسب با همایون در دربار ایران- به دلیل تضادهای مذهبی و سیاسی دودمانی- ناشایسته و حتی خشونت آمیز بوده است. از این رو، این نوشته می کوشد با واکاوی دقیق تر منابع معتبر ایرانی و هندی، به بررسی و ارزیابی چگونگی رفتار شاه تهماسب با همایون و راستی ها و ناراستی های جریان تاریخ نگاری یاد شده را روشن سازد. این پژوهش نشان می دهد که رفتار مذهبی- سیاسی شاه تهماسب به عنوان یک فرمانروای شیعی از یک سو، و از سوی دیگر به دلیل موقعیت سیاسی همایون به عنوان امپراتور هند و متحد ایران، نه تنها نمی توانست تحقیرآمیز باشد، بلکه بسیار صمیمانه بوده و سبب تحکیم بیشتر روابط دو کشور درسال های بعد شده است.
    کلید واژگان: همایون, شاه تهماسب, پناهندگی, رفتارشاه تهماسب با همایون, جوهر آفتابه چی, تاریخ نگاری}
    Aboutaleb Soltanian, Hasan Kohansal
    Naser-ed Din Mohammad Humayun took refuge (in 951 A.H.) in Tahmasb court. But the main question is that how was the Tahmasb’s politico-religious behavior towards Humayun; because the quality of this behavior has been reflected by an Indian Sunnite current of historiography that seems fanatic and tendentious. According to this current, Tahmasb’s manner towards Humayun was humiliating and harsh. Therefore, this paper is trying to show- by a comparative study of the Indian and Iranian sources- that the quality of Tahmasb’s behavior and the rightness and non-rightness of that Indian Historiography. Hence, this study shows that Humayun, having a Shiite tendency and because of his political situation as an Indian emperor and an ally of Iran, was respected by Tahmasb in Safavid’s court.
    Keywords: Humayun_Shah Tahmasb_Asylum_Behavior_Jowhar e Aftabechi_Historiography}
  • میثم جلالی
    آنچه امروز در موزه آستان قدس رضوی به نمایش درآمده، گوشه ای است از هنر و ارادت ایرانیان به حضرت رضا در این میان، بقایای موجود از ضریحی که شاه تهماسب صفوی حدود پانصد سال پیش دستور ساخت آن را داد، از جایگاه بسزایی برخوردار است. وقتی در پیچ و خم تاریخ به دنبال پیشینه این اثر تاریخی میگردیم، در مییابیم در طول تاریخ بارها افراد طمع کار سعی در تصاحب این اثر نفیس داشته اند، اما گویی تقدیر چنین نبوده است. در حال حاضر قسمت عمده ای از کتیبه های متعلق به این ضریح در موزه آستان قدس در معرض دید عموم قرار دارد. در این نوشتار سعی داریم اشاره ای نو به ضریح شاه تهماسب و بقایای موجود از آن داشته باشیم.
    کلید واژگان: شاه تهماسب, ضریح امام رضا, صفویه, کتیبه, موزه آستان قدس}
    Maytham JalālĪ
    What is displayed today in AQR Museum represents a small part of the Iranians’ art and devotion to Imam al-Riḍā (A.S.). In this respect, the remnants of a ḍarīḥ that Shāh Ṭahmāsb ordered to be built about 500 years ago, has a significant status. In the course of history, of course, greedy people have frequently attempted to take possession of this exquisite artifact; however, it was not destined so.At present, a major part of the inscriptions belonging to this ḍarīḥ are displayed to public in AQR Museum. In this article, the writer introduces this ḍarīḥ and its existing remnants.
  • طهماسب طالبی
    دوران صفویه یکی از ادوار مهم تاریخ ایران به شمار می آید، این دوره، هم به لحاظ تامین کننده ی استقلال وهویت ملی- مذهبی و نیز تاثیر چشم گیر آن در فرهنگ مذهبی جاری ما، حایز ارزش و اهمیت می باشد. شاه اسماعیل اول با کمک طوایف قزلباش از ایرانی پراکنده و از هم گسیخته، که در هر گوشه ی آن دولت وطایفه ای بود، کشوری یکپارچه با مرزهای جغرافیایی مشخص پدید آورد؛ او مرکز حکومت جدید خود را تبریز قرار داد؛ اما نزدیکی این شهر به مرزهای امپراتوری عثمانی که خود از نظر سیاسی ودینی، رقیب قدرتمندی برای ایران محسوب می شد، برای موجودیت دولت نوپای صفوی خطرآفرین بود هم چنان که این امر به اثبات نیز رسید. با حصول به این نتیجه، مقدمات یافتن پایتخت تازه در ذهن اسماعیل اول پدیدار شد و متعاقب آن در زمان سلطنت شاه تهماسب اول، قزوین به عنوان پایتخت این دولت برگزیده گردید.
    کلید واژگان: قزوین, صفویه, شاه تهماسب, شاه اسماعیل, عثمانی}
    T. Talebi
    The Safavid Era is one of the most important periods of Iran's history. It is considered important because it provided the country with national and religious identity and had a significant influence over our current religious culture. With the assistance of the Ghezelbash tribes, King Ismaeil I made a united country with clear geographical borders from a dispersed and torn apart country with several tribes and small governments across it, and he selected Tabriz city as the capital of his kingdom. However, the city was located close to borders of Ottoman empire. That was a powerful rival for Iran both politically and religiously, and it was considered a danger for a newly emerged government, like the safavids. when it was proved that this closeness is a danger to the government, King Ismaeil decided to transfer the capital to another city, and following this decision, during the reign of king Tahmasb I, Ghazvin was selected as the capital city of this government.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال